Ook al ben je 't zonnetje in huis
Paus haakt in op
Jaar van het Kind
Halleluja, geef elkaar de hand
Conferenties
Trouw
Vergeefse rondgang
met relikwie in Napels
VANDAAE:
VOORBIJGANG
UIT DE KERKBLADEN
Zelfportret
van een
pastoor
Katholieke vrouw 1
predikant verboder
DINSDAG 17 APRIL 1979
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Het is natuurlijk prachtig en ik ben er ook
helemaal vóór dat we elkaar
tegenwoordig gewoon Jan. Piet en Klaas
noemen en alle titels van de tafel vegen Maar
t heeft, eerlijk gezegd, ook wel een lastige
to&nt Je weet niet direct met wie je van doen
hebt. Neem nu het boekje ..Woorden om uit te
werken", dat de Bijbel Kiosk Vereniging
(BKV> me toestuurt. Het gaat over een
nieuwe aanpak van het evangelisatiewerk en
het is. blijkens de titelpagina, samengesteld
door Jan Jonkers en Jan te Winkel. Mooi,
maar wat zijn die beide Jannen eigenlijk voor
Jongens?
Ik blader het boekje door veel cursieve
tekst acUe geschreven met een k een
paar tekeningen (één ervan staat hierbij)
och't ziet er met elkaar wel plezierig uit Die
beide Jannen zijn zeker een paar
goedwillende, gelovige knapen en nu wil de
BKV van mij een vriendelijk woord ter
aanmoediging. Wel. daar ben ik niet karig
mee. ik pak terstond de schrijfmachine en
begin: Het is verheugend, te merken dat er
nog jongelui zijn die
Maar opeens zie ik dat dit boekje vervaardigd
is in samenwerking met het gereformeerd
evangelisatiecentrum te Leusden en dan
dringt tot me door dat Jan Jan een paar
hoge Pieten van dat centrum zijn: de
socioloog drs J B. O. Jonkers en de theoloog
dr J. B. te Winkel. Alsjeblieft, dat is niet mis!
Nu kijk ik. want daar ben ik dociel genoeg
voor. heel anders tegen het boekje aan Hier
zijn deskundigen aan het woord en met
gepaste eerbied neem ik „Woorden om uit te
werken" opnieuw ter hand.
Het gaat dus over de manier waarop je moet
evangeliseren en nu ik met vaklui te maken
heb. wil ik hun eens wat vragen. De heren
Jonkers en Te Winkel leggen uit, dat je om te
getuigen niet meteen op een zeepkist hoeft te
klimmen. Best. maar vervolgens schrijven ze:
„Ook door onze manier van doen 'kan een
getuigenis van ons uitgaan'. Een vriendelijk
woord, aandacht voor een ander, helpen waar
dat nodig is. dat alles heeft ook met getuigen
temaken."
Dat laatste snap ik niet goed. Een aardig
woord op z'n tijd. hier en daar een hand
toesteken dat hoeft toch niet persé een
uiting, een getuigenis van het christelijk
geloof te zijn? Er lopen heel wat
niet-gelovigen rond die strooien met
vriendelijke woorden en her en der
handreikingen doen.
Als ik hier een schouderklopje uitdeel, daar
iemand over de bol aai en tussen deze
bedrijven door boodschappen doe voor een
invalide, zal niemand beweren: kijk hem eens
lekker getuigen! En gelijk hebben ze. want je
doet naar je aard en misschien ook een
plichtsgevoel je ingeeft. Omgekeerd is 't ook
niet zo dat de buitenwacht bij 't waarnemen
van een hartelijk persoon, begerig is naar het
eventuele geloof dat achter die hartelijkheid
steekt.
Kortom, ik geloof niet in dat „getuigend"
handelen waar de heren Jonkers en Te
Winkel op mikken. „Een vriendelijk woord,
aandacht voor een ander, helpen waar dat
nodig is" kunnen netzo goed uit humanitaire
als uit christelijke overwegingen vandaan
komen en het zal degenen, voor wie dat
vriendelijk woord is bestemd, een zorg zijn
uit welke hoek de geestelijke wind waait
Er is een moo^e overzichtelijke tijd geweest,
dat je christenen aan hun gedrag kon
herkennen. Ze lieten bepaalde dingen na
(niet naar de kermis en zo) en waarlijk niet
alleen onder 't motto van: raak niet en smaak
niet. maar net zo goed omdat er zoiets was als
geestelijke volksgezondheid. Ze ijverden
voor specifieke doelen (denk bijvoorbeeld
aan 't zendingsbusje, en als kind is me al
bijgebracht dat zending méér is dan zieltjes
winnen) en die doelen dienden in beginsel
niet slechts de eigen club. maar heel de
samenleving. Ik bedoel maar te zeggen dat
die herkenbaarheid geen kwestie was van op
zichzelf gericht zijn.
Maar vandaag sjouwen gelovigen en
niet-gelovigen voor dezelfde dingen: voor
ontwikkelingshulp en tegen de kernwapens,
voor een nieuwe levensstijl en tegen
onderdrukking van minderheden. Als
christenen meedoen, kunnen ze misschien
met hun „getuigend" handelen van de ander
het getuigenis krijgen, dat christenen best
meevallen, maar daarmee zal 't bekeken zijn.
Ik weet best dat de heren van het
evangelisatiecentrum een vriendelijk woord
en wat daar verder volgt niet claimen voor
kerkmensen, maar juist daarom vraag ik hoe
zit het dan met dat „getuigend" handelen?
DOOR DE DAGEN
jiss
ver
Het boekje „Woorden om uit te werken" telt
52 pagina's, kost 5.90 en is te krijgen bij de
BKV, Hoofdstraat 55,3971 KB Driebergen.
VATICAANSTAD (KNA/CIC, DPA) Paus Johannes Paulus
n heeft zondag voor een overweldigende menigte de
grootste in de geschiedenis op het St. Pietersplein zijn
paasboodschap van vrede en verlossing verkondigd. In aan-
sluiting daarop schonk hij de apostolische zegen „Urbi et
orbi", aan de stad en aan de wereld.
In een stralende zon riep hij zijn gehoor (in vele landen kon
men de paus op de televisie zienl in 32 talen een groet toe. Hij
begon in het Pools en sprak zijn groet verder onder meer uit in
het Chinees en de talen van het Oostblok.
In zijn toespraak haakte de paus in
op het feit dat de Verenigde Naties
1979 hebben uitgeroepen tot „het jaar
van het kind": „Ik denk vooral aan de
mensen die het allernoodzakelijkste
moeten missen, in het bijzonder aan
de kleinsten onder hen. die in hun
zwakheid door Christus het meest
bemind worden en aan wie dit Jaar
gewijd ls."
Paus Johannes Paulus sprak de wens
uit dat alle mensen in vrede des gewe
tens en des harten kunnen leven. Vre
de is uitdrukking van eerbied van
„het recht van ieder mens op waar
heid. vrijheid, gerechtigheid en
liefde."
Midden-Oosten
Vandaag mogen wij. zo sprak de
paus. de groet van de opgestane Heer
„Vrede zij met u" (Johannes 20. vers
19» tot alle volkeren richten, vooral
naar die gebieden waar deze groet het
meest nodig is en door velen verlangd
wordt. De paus noemde in de eerste
plaats de volkeren van het Midden-
Oosten.
Moge de opgestane Heer. zei de paus
allen christenen en niet-christenen
tot solidariteit met alle noodlijden
de medemensen bewegen De paus
verzekerde zijn gehoor dat de mens
nooit de hoop op de overwinning van
het goede kan verliezen Deze paas
dag is voor ons een bron van een
nieuwe hoop. zo besloot de paus.
Tussen ae menigte bevonden zich
meer dan tienduizend mensen die op
initiatief van de radicale partij van
Italié protesteerden tegen het on
recht in de wereld, waaraan de kerk
onvoldoende aandacht zou besteden.
De demonstranten waren eerder op
bezoek geweest bij president Pertini.
Ontmoetingsdag van Bewaar het
Pand (chr. geref.). sprekers ds. P. van
Zonneveld en ds. H. van Leeuwen,
zaterdag 21 april 10.30-16 uur, chr.
geref. kerk. Sliedrecht-Centrum
Mbuma-zendingsdag met o.a. ds.
C. Smits. ds. A. Murray (Schotland),
ds. P. J. Dorsman en ds. F. Mallan,
maandag 30 april. 10.30-16 uur. Irene-
hal. Croeselaan, Utrecht. Inf. tel. 035-
11747
Herkenning van de ander, forum
met vertegenwoordigers van vijf we
reldgodsdiensten (dr. C. Aalders. A.
van Bommel, drs. G. M. D. Ondei, D.
Ramlah en dr. J. H. A. Wijnhoven),
zaterdag 5 mei. museum voor het
onderwijs, Hemsterhuisstraat 2e,
Den Haag. Inl. en opg. tel. 070-635538.
door Jac. B. Looijen
waarin opgenomen De Rotter
dammer. met Dordts Oagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uiig;
iet BV
NAPELS (NTC) Kardinaal Ursl van Napels heeft vergeefs het heilige
relikwie van het gestolde bloed van de Heilige Gennaro, de patroonheili
ge van Napels, te voorschijn gehaald om de sterfte van jonge kinderen in
deze stad tegen te gaan.
Urenlang riep de Kardinaal, die ooit nog als pauskandidaat werd
beschouwd, de Heilige Gennaro aan, door middel van de Maagd Maria
tegen het virus op te treden dat nu al aan 75 kinderen het leven heeft
gekost. Toen dat geen effect had. verklaarde de kardinaal dat de ziekte
het gevolg is van de zondigheid, die de mensen er toe brengt echtschei-
dings- en abortuswetten te aanvaarden. „Rampen komen als gevolg van
de vele zonden van de mens." klaagde Ursi. „Wanneer onschuldige
kinderen het slachtoffer worden, klagen de mensen God aan in plaats
van hun dood op te vatten als een bijdrage aan 's mensen reiniging."
Het zijn vooral de kinderen uit arme gezinnen in Napels die het
slachtoffer worden van een ademhallngskwaal. Veel arme gezinnen
wonen, als gevolg van speculaties in onroerend goed in de jaren vijftig
en zestig, in kleine, vochtige en onhygiënische woningen. In de achter
buurten zijn geen speelmogelijkheden In de stad is een van de hoogste
werkloosheidscijfers van Europa. In deze omgeving floreert een virus,
dat er voor zorgt dat in Napels een sterftecijfer voor kinderen bestaat,
dat hoger is dan op het platteland van India.
Nee. het Halleluja-lied, waarmee Is
raël onlangs in het internationale
songfestival de eerste prijs won zal
met Pasen niet gezongen zijn in onze
kerken. Dat kon ook niet want het
lied is nog zo kersvers, dat zangers en
spelers even de tijd moeten hebben
om te zien. wat ze er mee kunnen
beginnen. Maar het is wel echt een
song voor Pasen. Het woord „Hallelu
ja" komt er 21 maart in voor. Dat
betekent dat het Israëlische groepje
21 maal het „Loof de Heer" zong,
want zo moet je halleluja vertalen.
Nu behoren songs, waarin de Naam
des Heren geprezen wordt, bepaald
niet tot de tophits van songfestivals.
Israël waagde het er mee en ging ten
aanschouwe van vele miljoenen tele
visiekijkers als eerste over de eind
streep.
Een paaslied? Jazeker. Dank zij de
goede zorgen van het Nieuw Israëlie-
tisch Weekblad kan men thans ken
nis nemen van de tekst, die in de
hebreeuwse taal van onze tijd. het
Ivriet, werd gezongen. Het blad publi
ceerde een vertaling in het Neder
lands. Ik citeer er enkele regels uit:
Halleluja voor de wereld Halle
luja zullen wij allen zingen Hal
leluja voor de dagende dag Hal
leluja voor alles wat is geweest en
wat nog niet is geweest Halleluja
zullen wij allen zingen Halleluja
over morgen en gisteren Hallelu
ja geef elkaar de hand en zing uit
één hart i Halleluja.
Bij Mattheus eindigt het hele
van Pasen met de bekende w
van Jezus: Ik ben met u al de e
tot de voleinding der wereld" ivor
staat er erg absoluut: al de da (jel
de voleinding. Geen dag valt
daarbuiten. Deze dag na Pasf
weer een gewone dag. Zelfs déstl
scholen beginnen vandaag ol k
weer. Deze dagen hebben iet%oi
koude douche. Als je vrij heb roe
mogelijk nog een beetje lente
dan vang je die woorden goed n
opstandig, nieuw leven, verai ',n.
bevrijding Maar vandaag es|
ze hard gemaakt worden. Erg
denken is er een stem die zegtavc
allemaal niet zoveel voorstelt bej
blijft bij een ontroerend paas ii
en als het niet terecht komt is a|j
dagelijks leven. Dat vragen w
ook: wat doe je ermee? Zulke a
zijn is staat om aan alle feestv bei
een einde te maken, zolang he voi
maar vragen blijven. Je blijft er
zitten, je sterft erin voordatje
en dat. zo vlak na de opstandii
Heeft Mattheus aan zulke din ,et
gedacht toen hij met deze wa itgi
van Jezus zijn paasverhaal be v
Ik ben met u We herkennen e
Levende in. Hij zegt niet: ik w
u. zodat we alleen uit de herin m;
moeten leven, hoe waardevol «r
herinneringen ook kunnen zi,
Ik ben bij jullie. Dat is de taal
paasverhaal. Het gaat op de e n'1
andere manier dóór. En daar i ert
niet mee alleen gelaten als eei mi
loodzware opdracht. Als een r j:,
dat ik de berg op moet rollen.1
anders. Er is Iemand bij me. DP01
nu ook verder mee, door de da ze
door alle dagen zonder onderst t
(Mattheus 28. vers 20) tl
De Israëlische groep die met
won.
want ook toeristen die van heinde en
ver zijn gekomen, doen mee. Ze zin
gen paasliederen en vooral het ook in
de kerken welbekende oude Ootmar-
sumse lied: „Halleluja, de blijde
toon" dat men in het Liedboek voor
de kerken aantreft onder nummer
212.
Halleluja" het songfestival
Vlöggelen
Geef elkaar de hand, halleluja. Dat
doen de mensen van dat merkwaardi
ge Twentse stadje Ootmarsum al vele
eeuwen lang bij het „vlöggelenDat
woord is moeilijk vertaalbaar, maar
het betekent dit: op de paasdagen
komen de bewoners van het stadje bij
elkaar, geven elkaar de hand en vor
men zo een lange rij, die zingende
door Ootmarsum trekt. Tegenwoor
dig is de rij honderden meters lang.
In en uit
Men trekt zingende door de straten,
maar ook door boerderijen waarvan
de deeldeuren uitnodigend open
staan. Het gaat er in en er uit. Ook in
het stadhuis. Ten slotte zingt men
samen nog één keer op de markt.
Muziek komt er niet aan te pas. Zin
gen is genoeg, vinden ze in Ootmar
sum. Trouwens van oudsher ging het
zo en dus: dat moet zo blijven. Ja, een
merkwaardig stadje dat Ootmarsum.
Ook gisteren en eergisteren is er weer
volop „gevlöggeld", vrolijk en zorge
loos.
Joden hebben grote zorgen. Toch
zongen ze in het songfestival: „Halle
luja voor alles wat is geweest en wat
nog niet is geweest". De laatste zin
snede getuigt van een heilig vertrou
wen in de toekomst, maar ongegrijpe-
lijk is het dat ze zingen: „Halleluja
voor alles wat is geweest". Want wat
is er geweest? Dat weten we allemaal
en Auschwitz houdt de herinnering
daaraan levendig. En nu ook bij voor
baat de Heer al loven voor „wat nog
komen zal"? Nee op grond van de
nieuwsberichten kan dat beslist niet.
Op grond van het geloof in de Eeuwig
Trouwe, want zo noemen de Joden
hun god, kan het blijkbaar wel. Dat
zal alles te maken hebben met hun
overwinningslied „Halleluja" en hun
oproep: „Geef elkaar de hand", in het
songfestival. Ja, het is echt een song
voor Pasen.
Bil
Beroepingswerk e"
GEREFORMEERDE KERKfcl
Beroepen te Dordrecht tot
jeugdpredikant T. Zoutman
Paulowna en C. J. Zoutman-
ma, kand. te Anna-Paulownar
Ds. W. Schouten
Op 81-jarige leeftijd is ds. W.
ten uit Zeist overleden. Hij w
ritus predikant van de Geref
de Kerken. Hij diende achtei
gens de kerken van Westbro
len. Utrecht en Utrecht-Noon
Valeria Matveyew,
Een Russische religieuze.
Matveyewa, is op beschuldigd'
illegale handel voor een rechtl1
Moskou gedaagd. Zuster I
werd in juni gearresteerd, on
illegaal thuis gebedsriemen I
met daarop de woorden van I
bed. Na haar arrestatie hebbi
chiaters haar onderzocht en ,j
lijk niet gezond" bevonden. 1
tot vier jaar kamp verot#
worden.
Bisschop Sillekeni
REGlO ROTTE ROAM DORDRECHT
Pos'Cxjs 9<S
3000 AX Rotterdam
lei 010-1 'SSSêlfOonnementen
«n OercKgingi
tol 010-11558$ (radactie*
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
WnslbiaaK i
Rotterdam
REGIO DEN HAAG LEIDEN
OST NEDERLAND
Abonnementsprijzen
Per maand 15,90
Per kwartaal 47 70
Per hal» jaar 95.40
In De Bazuin een artikel over „Wat is
een pastoor?"
Nu het aantal beschikbare priesters
voor de pastoraal nog steeds af
neemt, kan het zijn nut hebben zich
af te vragen wie en wat een pastoor
vandaag aan de dag nog is. Wel. een
pastoor is:
een „priester oude stijl", een celi
batair dus:
iemand die nog zo feodaal denkt
en leeft, dat hij er een huishoudster
op na houdt:
iemand die zo autoritair is dat hij
durft beweren verantwoordelijk te
zijn voor het liturgisch gebeuren in
zijn parochiekerk:
iemand die zich durft verheugen
over het verschijnen van het nieuwe
Nederlandse Altaarmissaal.
iemand aan wie men aan het begin
van een vergadering vraagt: „Pas
toor. was U van plan de hele avond te
blijven?"
iemand die tot in bisdommelijke
stukken toe kan lezen, dat de bewust
wording van leken in een parochie
pas goed op gang komt. wanneer de
pastoor weg is.
iemand die het waagt selectieve
verontwaardiging aan de kaak te
stellen:
iemand die met een pastorale wer-.
ker van mening durft verschillen;
iemand die zo naïef is. dat hij
denkt zich bevestigd te mogen weten
door de jongste vastenbrief van Kar
dinaal Willebrands:
iemand die het In z'n hoofd haalt
een pastorale werker een lekedeskun-
dige te noemen.
iemand die tegen de eisen van
een op te richten vakbond in rus
tende priesters laat meefunctioneren
in de parochie
iemand die zich uitslooft voor vor
ming van de leken om de terugkeer
van de gehuwde priester te verhin
deren.
iemand die zowel naar links als
naar rechts tevergeefs uitziet naar
hulp in het pastorale werk:
En zo ziet het Bisdomblad van Den Bosch het knechtje van de pastoor de
kerk binnenkomen sinds de verschijning van het nienwe (lijvige) altaarmis
saal.
iemand die door een nog steeds
groeiend aanbod van bladen, tijd
schriften. brochures en rapporten
voorgehouden krijgt hoe hij pasto
raal dient te bedrijven:
iemand die een sta-in-de-weg is
voor „experts" van diocesane dien
stencentra;
iemand die ontrouw is aan zijn
oorspronkelijke roeping doordat hij
in het ambt blijft:
iemand die meent genuanceerder
te kunnen denken dan blijkt uit bo
venstaande
De pastoor, „priester oude stijl", ana
thema sit.
ondertekend: Jan Böhmer. pastoor
Ongeneeslijk
Mr R. A. Levisson in Ter Herkenning,
een gezamenlijk tijdschrift voor
christenen en joden onder leiding van
dr. S. Gerssen en dr. A. C. Ramselaar:
Het is niet waarschijnlijk dat het
trauma van de holocaust bij ons Jo
den op korte termijn zal worden gene
zen. Wij leven thans bijna 35 jaar na
het einde van de Tweede Wereldoor
log. dat is een hele generatie later, en
er is geen enkel teken dat erop wijst
dat de wonde minder smartelijk is
geworden Integendeel. Geheel over
eenkomstig de voorspelling van dr E
A. Cohen uit Arnhem zijn na onge
veer vijfentwintig jaar de problemen
voor hen. die als slachtoffer de wreed
heden van de concentratie en plus
forte raison» van de gaskamers heb
ben overleefd, alleen maar ondrage
lijker geworden. Vijfentwintig jaar re
pressie schijnt ongeveer het maxi
mum te zijn waartoe de menselijke
psyche in staat is. De problemen be
perken zich overigens niet alleen tot
de effectieve slachtoffers noch tot
hun generatie. Elke sociale of pasto
rale werker zal kunnen vertellen dat
het trauma in de tweede generatie
niet minder aanwezig is. Evenzeer
kunnen ook zij, die aan den lijve niets
hebben ondervonden Joden bijv
die zich niet als zodanig gemeld heb
ben en nooit een ster hebben gedra
gen zich niet losmaken van een
permanent gevoel van rampzalige
verslagenheid. Naast nachtmerrie
achtige angsten tot allerlei minder
zware traumatische gevoelens blijft
voor allen de onoplosbare vraag van
Gods zwijgen. Zes miljoen Joden, van
wie twee miljoen kinderen, gingen
zonder enige voor hen rationeel aan
vaardbare reden de dood in
Br. Knol
Uit een kerkeraadsverslag (van de
gereformeerde Schranswijk in Leeu-
warden-Huizum) in de Friese Kerk
bode:
Om 8 uur komt br. Knol ter vergade
ring om nog eens een uiteenzetting te
gevenover de gevaren van roken.
Doordat hij beslist niet tegen rook
kan. omdat hij een afwijking aan de
luchtwegen heeft, kan hij vergaderin
gen vaak niet bezoeken. Ook zijn
zoon kan soms aan het jeugdwerk
niet meedoen, vanwege het roken. Br
Knol ageert er dan ook fel tegen.
Omdat onze wijkraad al heeft uitge
sproken dat overmatig roken zonde
is. wil br. Knol graag weten wat en
hoeveel, overmatig is. Daar kan nie
mand een concreet antwoord op ge
ven, ten minste in onze vergadering
niet. Br. Knol vindt dat roken zonde
is, omdat je geen dingen mag doen
die schadelijk voor je lichaam kun
nen zijn. Hij veroordeelt roken op
bijbelse gronden. Er volgt een geani
meerde bespreking en de meningen
zijn niet gelijk. Wel zijn we het erover
eens dat we niet alleen met roken,
maar ons in alle dingen moeten be
heersen Als één van de broeders ver
telt dat hij door de gesprekken met
br Knol zijn roken tot een derde
heeft weten terug te brengen, is dat
voor hem een verheugende medede
ling Na het vertrek van br. Knol
blijven we nog even doorpraten over
dit onderwerp en besluiten om in-
plaats van zoals nu. na de eerste
pauze te mogen roken, dit nu uit te
stellen tot de tweede pauze.
Gelovigen
Anneke Geensè in de (gereformeerde)
Groninger Kerkbode:
Soms denk ik dat we van die nadruk
op het woord „geloof" afmoeten. Er
zit zoveel mogelijkheid tot misver
stand en verschuiling in. Als je men
sen onderschiedt in gelovig en onge
lovig, wat heb je daarmee dan ge
zegd? Dat de één een christelijke le
vensbeschouwing heeft en de ander
niet, maar is dat dan iets wezenlijks?
Als je het woord geloven nu altijd zou
vertalen in „vertrouwen", wat iedere
predikant op catechisatie toch wel
probeert, dan zijn gelovigen dus „ver
trouwenden". dan gaat de vaagheid
er af. dan wordt het meer gevuld, dan
moet er ook bij gedacht worden op
wie vertrouwd wordt. Vertrouwend
op God. dan komt er direkt een hele
boel mee, „vertrouwend" betekent
dan ook: toekomst zien, hoop hebben
voor de wereld. Het is vreemd dat wij
aan dat wat afstandelijke woordje
„geloven" toch nog steeds de voor
keur geven. Jacobus had er al iets
tegen, om zo apart over het geloof te
praten. De apostelen van het Nieuwe
Testament roepen wel op tot geloof in
Jezus Christus Maar ze spreken de
gemeenten nooit aan als „beminde
gelovigen" maar gewoonlijk als „ge
liefde heiligen" Blijkbaar is het gelo
vig zijn toch niet het meest kenmer
kende. het is een stadium op de weg.
je moet het zeker doen. maar bepa
lend is veel meer de verbondheid met
Christus en de manier van leven die
daarbij hoort. Het gevaar van „gelo
ven" is toch blijkbaar dat je het los
kunt maken, los van je verdere leven:
een afdeling geloof, opgevuld met de
geloofsbelijdenis. Op elk gewenst mo
ment te voorschijn te halen en toe te
passen, om het dan weer op zijn
plaats op te bergen, 's Zondags in de
kerk gaat het kistje met geloof wijd
open. dan wordt het bijgewerkt, weer
op spanning gebracht, maar op weg
naar huis gaat de klep er weer op.
„Geloven" is op die manier ongevaar
lijk. je kunt het hanteren. Niemand
zal er zich een buil aan vallen. Maar
geloven als vertrouwen, dat duurt
langer, dat heeft ook meer met de
gewone dingen te maken, dat is een
manier van leven.
Paus Johannes Paulus heeft
slag aanvaard van Gabriel
kens, bisschop van Ketap:
neo. Indonesië. Tegelijkei
noemde hij de huidige vic;
raai, de 43-jarige Indonesiër
Pujaraharja, tot opvolger. Bi
Sillekens, die om gezondheil
nen is afgetreden, werd in
Roggel geboren. In 1936 werdi^
priester en in 1962 tot bisser
wijd. Hij behoort tot de
Passionisten.
!-
MONCHEN (EPD) In de I
evangelische kerk mag een pre
niet gehuwd zijn met een kat)
partner. Dat standpunt is vast|
in een boekje dat de synode i
deelstaat zojuist heeft gepubli
Ook een echtgenote, die een
tancieerde houding tegenov
kerk aanneemt is volgens het
een belasting voor de prediki
doet geen goed aan de geloofwi
heid van de verkondiging in
meente.
Als argument voor de afwijzii
een katholieke predikanti
geeft het boekje de katholieke i
opvatting. Aan de andere kan
een niet-overtuigde overgang
ene kerk naar de andere ook
oplossing bieden. Het streven
naar kan geweld doen aan ied
geweten.
ADVERTENTIE
Ongel'rankcerd opsturen
J naar: fa
I fam Anlwoordnr. 42.
L 1600 VB Maanwen
2^