Stapje naar herstel band Nederland en Zuid-Afrika Zo maar een goede dominee 3 Finland: geen actie tegen bijbelsmokkel De Doop in een 'kritische situatie' Trouw Campagne in N.-Ierland tegen Wereldraad Vergif in miswijn Scheiding kerk en staat in Zweden op lange baan Conferenties 'De Bron' tien jaar VANDAl VRUCAG 13 APRIL 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Het gesprek dat de delegatie van de Nederduits-Gereformeerde Kerk deze week in Lur.teren gevoerd heeft met een afvaardiging van de Gereformeerde Kerken is wellicht een aaniocp tot een hervatting van de in oktober vorig jaar verbroken relatie tussen beide kerken. Het cesprek waaraan van Zuidafri- kaan.se zijde werd deelgenomen door twee kerkelijke leiders, dr E P J KJeynhans de voorzitter, en dr F Brien Geldenhuis. de hoofduitvoe- rende ambtenaar van de algemene synode van de Nederduits-Gerefor meerde Kerk. en een zestal hooglera ren. dr C W H Boshoff. dr J A Heyns en dr A B Tolt van de Theolo gische faculteit in Pretoria en dr. T. A Verhoef, dr N J Smith en dr W D. Jonker van de theologische faculteit van de Universiteit In Stellenbosch De Nederlandse delegatie bestond uit het moderamen van de synode en een afvaardiging uit de deputafen oecu mene buitenland Na afloop van de besprekingen wil den de Zutdafrikanen volstaan met een kort communiqué, waarin gezegd werd dat het gesprek gevoerd was in een hartelijke en openlijke sfeer en dat het gegaan was over het Zuidafri- kaanse kerkelijke rapport ..Ras. volk en nasie', de Nederlandse reacties op dat rapport, over de onderlinge ver houding tussen kerken en over de steun van de Nederlandse gerefor meerden aan het speciale fonds van het Wereldraadprogramma tegen het racisme den laten weten dat de Zuidafrikanen hartelijk welkom waren, aldus ds Mak Grondig Argumenten De leider van de Nederlandse delega tie. aftredend synodevoorzitter ds C. Mak vermeldde dat deze onderwer pen grondig waren doorgesproken op een plezierige en christelijke manier Hij zette uiteen dat de Nederlanders positief gereageerd hadden op een Zuidafrlkaanse voorzet, het gesprek te heropenen nadat deze laatsten de band hadden doorgesneden. Aanleiding voor dit bezoek aan Ne derland was een voorafgaand gesprek in Duitsland en Zwitserland met en kele verwante kerkelijke groepen, de federatie van evangelische kerken In Zwitserland en de Reformierte Bund in West-Duitsland. Toen de Zuldafri- kanen voorstelden door te reizen naar Nederland, hadden de gereformeer- HELSINKI (Herv Persbureau) Een woordvoerder van de Finse regering heeft gezegd, dat de douane van dat land tot nu toe geen bijbels, bestemd voor Rusland, in beslag heeft genomen en dat zij dit ook niet van plan is. Dit meldt het kerkblad Kotimaa van de lutherse kerk in Finland. Er is ongerustheid ontstaan over de nieuwe douanewet. Deze verbiedt na melijk de export van bepaalde goede- »i naar een land. waarmee Finland PATTADA (UPI'AFP) Don Giuseppe Mura, de 39-jarige pastoor van Pattada. een dorp- je op Sardinië, proefde een bit tere smaak aan de wijn. toen hij zondagmorgen de mi* op droeg. Hij greep naar zijn keel en viel bij het altaar neer, hoe- wel hij maar even aan de kelk had genipt. Kerkgangers brachten hem naar het zieken huis. waar men zijn leven wist te behouden. De wijn bleek een krachtig vergif te bevat ten. Don Mura heeft tegen de politie gezegd, geen idee te hebben wie dat kan hebben gedaan, maar dorpelingen her innerden zich. dat zijn twee voorgangers regelmatig ano nieme telefoontjes kregen, waarin zij met de dood be dreigd werden. waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Pos!t>us 859 '000 AW Amste'fJA'i te' 020-913456 Pjity'O 66 00 00 Pjfk Ned C'ei-ettM— Qeken ignr 23 00 '2 5?-» REGIO ROTTERDAM DORDRECHT Pos-Dus 948 3000 AX Rorteroam tel 010-n 5S88 (abonnementen en berorgmgt fel 010-115588 (redactie) lot 1157001 uitsluitend voor advortpnbesl WesiD'aak 4 Rotterdam REG'O DEN HAAG LEIDEN Postdus '0' 250' CC Den Haag te< 070-469445 Padisifaat 22 Den Haas REGO NOORDOOST NEDERLAND 1 'j 'S vjifen.1 adm^i -.tfai pi PtWOus 3 SOCO AA 2*0 'ei 05200-TO30 Abonnementsprijzen p* maand f 15.90 Pe< kwwiaai i 47 70 Rer had na i 95 40 Pf jaar M 88 60 4o.e'V"f c<3re,en oo Teiekmscne aeonn»mentenncKt»icKie- toe id«evsen boven; Opgave «am-neber-chten 9- '9 30 van maar-dag t m vc,daQ Op zondag var 'ê- ?0 uo' tetel 020 9ÏTJS6 Opg.tvr m.niadvertentes 'e- 020-936868 o» scb'tv aan M Adv itoe'-ng posibjv 43J '000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uTVi*të»vi scnrëlei-iii aan onze Ar-sierdams# adi essen een anti-smokkelverdrag heeft geslo ten. Deze wet werd uitgelegd als ge richt tegen het sturen van bijbels en godsdienstige lectuur naar de Sovjetunie De regeringswoordvoerder zei echter, dat de wet aan de Finse douane al leen het recht geeft om de export van drugs, alcohol en antiek te controle ren. Godsdienstige lectuur wordt niet genoemd Onlangs is aan de Fins-Zweedse grens een partij Russische bijbels, die bestemd was voor doorvoer naar Rus land. door de douane tegengehouden. Dat was echter alleen, omdat de par tij meer dan duizend Finse marken waard was en daarom Ingeklaard had moeten worden Als de invoerrechten betaald waren geweest, zouden deze bijbels zonder problemen doorgela ten zijn, aldus de woordvoerder De Finse regering heeft met de Russi sche regering contact opgenomen over de vraag hoe het zit met de invoer van bijbels in Rusland. De Russische douane-autoriteiten kon den evenwel geen antwoord geven. Volgens het Russische consulaat in Finland mogen toeristen één bijbel per persoon het land binnenbrengen, maar zij moeten dat wel aan de doua ne zeggen. Precies wist het consullaat het overigens ook niet. In leder geval, aldus het kerkblad, zal de Finse douane geen Russische bij bels in beslag nemen. De Nederlandse delegatieleider heeft, naar hij gisteren vertelde, de Zuid afrikanen een aantal argumenten in handen gegeven ten einde te probe ren in een synode, die in 1982 weer bijeenkomt, argumenten op tafel te leggen om de verhouding met Neder land te herstellen. Ds. Mak heeft er daarbij op gewezen dat zo'n interna tionale kerkelijke verhouding niet op wantrouwen gebaseerd mag zijn. Dit leidt er slechts toe dat bij het eerste het beste steentje het huls ineen valt. Tot de argumenten die de Nederlan ders ter tafel hebben gebracht be hoorde een uiteenzetting over de ma nier waarop hier te lande wordt om- STOCKHOLM (KNA) - De Zweedse regering zal het wetsontwerp inzake de scheiding van kerk en staat niet voor 1981 indienen. Ook de discussie over de afschaffing van de zg. gewe tensclausule op grond waarvan de bisschoppen van de Zweeds staats kerk de ambtswijding van vrouwelij ke theologen kunnen tegenhouden wordt uitgesteld. De regering heeft hiertoe besloten omdat er nog geen voldoende overeenstemming over beide problemen bereikt was. Een buitengewone synode van de (lu therse) staatskerk had irt februari de voorstellen van de regering over de ontvlechting met 54 tegen 42 stem men afgewezen. Wel werd toen met 59 tegen 37 een voorstel aangenomen, waarbij de vrouwelijke theologen ge lijke rechten kregen als hun manne lijke collega's. gesprongen met „dissidenten", zoals prof. Kuitert. Ook hebben de Neder landers beschreven waarom zij on danks de gift aan het patriottisch front van Rhodesië willen vasthou den aan een aanbeveling aan de kerk leden van het speciale fonds. „Wij spraken over evangelische solidari teit. Als een bevrijdingsbeweging moeite heeft met onderwijs en zie kenzorg. dan kunnen we niet zeggen: Ga heen en word warm", aldus ds. Mak Van Zuidafrlkaanse zijde is geen be grip voor deze gedachte getoond. Vol gens ds. Mak blijven zij leden van bevrijdingsbewegingen terroristen vinden. Ook zwarten Mocht het komen tot herstel van de betrekkingen, zo heeft ds. Mak aan de Zuidafrikanen doen weten, dan kan dat niet zonder daarbij de zwarte gereformeerden in Zuid-Afrika te be trekken. met wie de Nederlanders „diepe en goede relaties" bezitten. De Nederlandse gesprekspartners heb ben dan ook als voorwaarde voor nieuwe gesprekken gesteld, dat deze niet om de zwarte kerken heen zullen worden gevoerd. Tijdens de besprekingen is. zoals ds. Mak opmerkte, de naam van dr. C. F. Beyers Naudè gevallen. De Nederlan ders hebben laten weten dat deze veel sympathie in ons land heeft, omdat hij voorstander is van de dialoog. De Nederlanders hebben er bij de Zuid- afrikanen op aangedrongen voor dit lidmaat van de Nederduits-gerefor- meerde kerk „op de ketting te springen". In een korte toelichting op het com muniqué merkte ds. O'Brien Gelden- huys op dat „Ras, volk en nasie" nog immer het officiële standpunt van zijn kerk omvat. Dat de Zuidafri- kaanse delegatie zoveel hoogleraren telde had volgens dr. Geldenhuys niets te maken met vernieuwing van de Zuidafrikaanse opvattingen maar was een gevolg van het aandringen van de Zwitserse en Duitse gespreks partners. Dr. Geldenhuys liet weten dat er weliswaar niets te zeggen was over de toekomstige betrekkingen met Nederlanders, maar „verbreking van de banden betekent nooit verbre king van het gesprek". Vrijwilligerskerk, waarom en hoe? 18-20 april, Oud Poelgeest, Oegstgeest (tel. 071-152445). Het heilige in de religies, m.m.v. boeddhiste. islamiet, hindoe en jood, 21-22 april. Het 8pijk. Eefde. Inf. en opg. Interreligio (tel. 05751-634). Gespreksdag voor ouders van ho mofiele kinderen in samenwerking met het Radiopastoraat, zaterdag 12 mei. 11-16 uur. Doetinchem. Inf. en aanm. tel. 035-15555. Zie, ik maak alle dingen nieuw, gospelweekend o.l.v. Lucas Goeree, 28-29 april, De Bron. Oudleusen (Ov.) (tel. 05297-213). BELFAST (ANP) De Westduitse theoloog prof. dr Peter Beyerhaus, voorzitter van de „Internationale Conferentie van Belijdende Gemeen schappen". heeft de presbyteriaanse kerk van Ierland aangeraden de ban den met de Wereldraad van Kerken te verbreken Enkele dagen geleden meldde het Engelse dagblad „The Guardian" dat de oprichting van de ..Internationale Conferentie van Be lijdende Gemeenschappen" een initiatief was van de Zuidafrikaanse regering, die ook geld hieraan heeft gegeven om de Wereldraad schade te doen. De presbyteriaanse kerk van Ierland (400 000 leden) besloot in november 1978 tijdens een bijzondere synode zitting met 561 tegen 393 het lidmaat schap van de Wereldraad op te schor ten. naar aanleiding van de gift uit het speciaal fonds van het antlracis- meprogramma aan het Patriottisch Front van Rhodesië. In Juni zal op een gewone synodezitting deze zaak opnieuw aan de orde komen. Over definitief uittreden zal pas de synode van voorjaar 1980 kunnen beslissen TRIPOLIS In de moslimwereld bestaan drie jaartellingen, nu Libië besloten heeft een eigen jaartelling, gebaseerd op het sterfjaar van de profeet, aan te zullen houden Alle moslimlanden, met uitzondering van Iran. laten hun jaartelling beginnen bij de Hldrasi. de reis van de profeet van Mekka nav Medina in het jaar 622 n Chr In die landen is het nu 1399 Men houdt het er daar op dat een jaar 354 dagen telt In Iran houdt men een gewoon zonnejaar aan. Daar is het nu 1357 In Ltbië is het nu sinds kort 1388 OENEVE Eind deze maand houdt de Wereldraad van Kerken een beraad over de vraag of kloosterleven missionaire kanten kan hebben Het beraad wordt gehouden in een kloos ter aan de weg tussen Cairo en Alexandria op uitnodiging van paus Sjenoeda. de leider van de 6 miljoen leden tellende koptische kerk in Egypte. Er komen vijftig mensen meest uit kerken die een kloostertra ditie bezitten STUTTGART De synode van de evangelisch-lutherse kerk van Würt- temberg heeft een beslissing over het lidmaatschap van de wereldraad uit gesteld tot de ermee verbonden theo logische vragen opgelost zijn. Deze kerk is thans indirect lid van de we reldraad. via de evangelische kerk in Duitsland. De conservatieven willen dit omzetten in een direct lidmaat schap. dat dan slapend zou moeten zijn. Van een medewerker DALFSEN Het conferentie-oord De Bron bij Dalfsen bestaat tien jaar. Komende zaterdag wordt daar de no dige aandacht aan besteed tijdens een feestelijke eendaagse conferen tie. Zendeling Karei Hoekendijk dan overgekomen uit Indonesië zal er spreken. Hij geeft ook min of meer het „startschot" voor het nieuwe seizoen. In de komende maanden zullen weer talrijke conferenties, studie- en werk weken. jeugdkampen, gemeenteda- gen en andere christelijke evenemen ten op De Bron worden gehouden. Onlangs kwam een nieuw zalencom plex gereed, met onder meer een con greszaal voor 600 personen en een eetzaal voor 400 personen. Dit nieuw bouwproject kostte anderhalf mil joen gulden. Karei Hoekendijk is de vader van directeur J. F. Hoekendijk, die van meet af aan bij het werk van De Bron betrokken is geweest. Voordat het centrum in zijn huidige vorm als conferentie-oord fungeerde, was het een kamphuis („De Vecht stroom"). Mede door de uitbreidingen in de afgelopen Jaren is De Bron een van de grootste en best geoutilleerde oorden op dit gebied geworden. Er zijn vijfhonderd bedden. Verder vindt men er onder andere sportvelden, een kampvuurplaats, een openluchtthea ter. alsmede ruime parkeergelegen heid. Behalve groepen (van 20 tot 500 personen) kunnen ook individuelen er een vakantie boeken. De „Troïtsa", de beroemde ikoon van Roeblew. door drs. J. Helderman De classis Haarlem van de gereformeerde kerken heeft, zoals de krant van 11 april berichtte, de doop van de Kritische Gemeente IJmond (als KGIJ aangeduid) als nog erkend. Men vraagt zich in gemoede af, hoe de classis tot dit besluit, hetwelk m i. een miskenning van gemeente en doop betekent, is gekomen. Wij vernemen, dat het doorslaggevende argument, dat tot erkenning leidde, ontleend werd aan de mededeling van de KGIJ, dat m.n. de doop, welke door beide ouders en een familielid werd bediend, toch geen privé aangelegenheid was, maar dat het de gelovige gemeenschap was en is, die de doopsbe- diening draagt. Deze uitspraak is eerder kryptisch dan men van kritische mensen zou denken te verwachten. Immers: wanneer de gemeenschap of ge meente het is, die de doopsbedie- ning draagt, waarom treden dan tóch mensen, die door banden van het bloed verbonden zijn. naar vo ren en niet leden uit de gemeente, die door Christus tot broeders en zusters werden? Het uitgangspunt (de gemeente) is juist. Waarschijnlijk heeft dat ook grote indruk op de adviseurs van de classis gemaakt. Het is tevens het aloude reformatorische uitgang spunt. „Laat heel uw gemeente zich opnieuw verheugen over uw verlossende daden", bidt de kerk bij een doopsbediening. Bediend door een dóór en uit die gemeente gekozen voorganger! Bij de doop ligt het accent nl. niet bij pronken de ouders achter het doopvont, maar bij de zingende gemeente rondom het vont. Voor de duidelijkheid citeer ik uit de Verklaring van wederzijdse dooperkenning van de r.k. kerk en de gereformeerde kerken in Ne derland (1967) het volgende: „Daar bij de doopbediening heel de kerkelijke gemeenschap, waar in de dopeling als lid wordt opge nomen, betrokken is, moet de be dienaar van de doop door de be trokken gemeenschap tot dopen gemachtigd zijn". Ja. de gemeente en de bedienaar, beide in het en kelvoud. Heeft men voorts niet ingezien, dat een door drie personen (fami lie naar den bloede) bediende doop. de trinitarische formule tot een bespotting maakte? Het gaat om de Drieënige God. Wie woord moe is. kijke eens naar die prach tige ikoon van de russische mon nik Roeblew uit 1411, die als de „Troïtsa" wereldvermaard is. En terecht. De innige verbondenheid van Vader, Zoon en H. Geest wordt hier op aangrijpende wijze verbeeld. Dit brengt mij opnieuw bij het oecumenische aspect. De door een voorganger bediende doop is van ouds alle christelijke kerken ei gen. En wie vragen zou hebben over het ambt in dit (oecumeni sche) verband, moge ik naar de uiteenzettingen van wijlen profes sor Van Ruler over het in de kerk onmisbare „ambtelijk tegenover" verwijzen. Trouwens wie bewust het bij de doop gezongen of gezeg de Credo (de Apostolische geloofs belijdenis) meebelijdt. zal kerk rechtelijke ordening, juist bij de doop, positief beoordelen. Dat heeft Paulus ons geleerd (1 Corinthe 14) bij een kerk. die in clubs verdeeld, niet besefte wat het betekent om deel uit te maken van de enige heilige algemene christelijke kerk. Van Corinthe uit 54 naar het clubgebeuren in de KGIJ uit 1978, is slechts een klei ne stap. Is er in KGIJ geen zelfkri tiek aanwezig? Het inzicht, dat het geordende ambt beschermt tegen onkerkelij ke. anti-oecumenische clubjes- sfeer? Ten slotte zit ik met de vraag of liever de paradox, waar om ouders de door hen bediende doop ingeschreven willen hebben in de „gewone" Gereformeerde kerk. Ds J. Helderman is gereformeerd predikant en wetenschappelijk hoofdmedewerker aan de theolo gische faculteit der Vrije Univer siteit te Amsterdam. door ds. A. A. Spijkerboer Toen hij veertien jaar was. glipte hij onder de handen van de koster, die hem tegen wilde houden, door de kerk binnen omdat hij met alle geweld de toespraken van de staatkundig-gereformeerde predikanten Kersten. Zandt en Leenmans wilde horen. Later, toen hij in Wassenaar beroepen werd, waren sommigen bang, dat hij „te links" zou zijn. maar dat is goed afgelopen: ook de christelijk-historische voorman Kruisinga kerkte bij hem. Niet omdat hij water bij de wijn gedaan had, maar omdat hij de gave heeft om te zeggen waar het op staat zonder de mensen te grieven. Het gaat over ds J T Wiersma. die van 1952-1979 predikant van de hervormde gemeente van Was senaar :s geweest Bij zijn afscheid hebben enkele van zijn gemeenteleden de hoofden bij elkaar gestoken om artikelen, die hij als hoofdredacteur van Woord en Dienst", het ..vakblad" van de hervormde ambtsdragers, geschreven had in boekvorm te publiceren Wiersma schrijft over God en de natuur, het zingen van ..Ere zij God" in de kerkdienst, en de vraag wat er van ons geloof overblijft als eens zou blijken dat God de wereld echt niet in zes dagen geschapen heeft Allemaal dingen waarvan pas van de universiteit komende theologen vaak niet het flauwste vermoeden hebben, dat ze in de gemeente belangrijk zijn Maar Wiersma heeft kennelijk dicht bij de gemeente geleefd, hij weet dat die vragen belangrijk zijn en hij gaat er rustig, zonder poeha en nijdige uitvallen, op in. Hij denkt vanuit het midden van de Bijbel, het Ene Woord van God. Jezus Christus Daarnaast geeft Wiersma heel praktische wenken aan kerkeraadsleden. bij voorbeeld voor het con sistoriegebed voordat de dienst begint, en snijdt hij actuele onderwerpen aan. Onder al deze bedrij ven door blijkt hij dan ook nog een uitnemend theoloog te zijn: het stuk over de mythe is een bijzonder knappe prestatie, en ook over zo een onderwerp schrijft hij rustig, helder en eenvoudig. Prof dr. J. W. Schulte Nordholt vertelt in het voorwoord, dat hij eens een vergadering van de redactie van het maandblad Wending meemaak te. waarin gediscussieerd werd over nieuwe vor men van gemeente-zijn. Iedereen was het erover eens, dat de gewone kerkdienst uit de tijd was: onwerkelijk, ouderwets en zinloos was zoiets. Schulte Nordholt begreep het allemaal niet. want hij vond het helemaal niet vervelend om naar de kerk te gaan. Maar ja. Schulte Nordholt kerkte dan ook in „De Kieviet" in Wassenaar, waar Wiersma placht voor te gaan Kierkegaard zei eens. dat hij iets heel buitenge woons wilde worden, en men vroeg hem vol span ning: Wat dan? Hij antwoordde: Een gewoon mens! In deze zin van het woord is de schrijver van IN DE STILTE Goede vrijdag is de dag van luisteren. Er wordt vooral gel de kerken en soms een kort verklarend woord, maar v gelezen, het hele lange verhi Jezus van Nazareth. Hoe Hij! en door ons gevangen werd, ingesloten en vastgenomen. Hl werden handtastelijk ten opzJN van Hem. Onze handen tastte,, tenslotte naar zijn leven om 1 snijden. Hij besloeg in onze o u, nutteloos de aarde en nam flC ongemotiveerd een plaats in zon, de maan en de sterren. D hadden we zelf nodig om in oa breedte mens te zijn. Zo erbaif" is dit gebeuren dat we lezen. verschrikkelijk zijn die woordri hun droevige cadans. Ze mak mens stil en nadenkend. Wie Ito; dan? Herken ik mezelf daarin i dat? Laat ik niet te gauw zegg ik dat laatste niet wilde. Al zof heb ik me vergist in de diepst* bedoelingen van mijn bestaan vaak werd ik beschaamd in onderzoek naar de motieven handelen. Ik heb een lange sti u nodig om dit op me te laten in Stemmen mengen zich erin. Verontschuldigende stemmi ook stemmen die mij verder beschuldigen en beschaamd Ik kan ze geen ongelijk gevei alleen over. Leeg. ik kom er Alleen met Hem in het verhai daar gaat. Ik vang een woord draagt iets. Hij ondergaat nii Hij draagt iets. Hij is een lam.l zonden der wereld draagt. Mei ben ik in de stilte van deze da^J avond. VOORBUGAN< Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Goes: C. H. v.d. I Zuidland; te Middelharnis: Jong te Moerkapelle; te Gen en te Oude Tonge: J. H. C.F Linschoten; te Woubrugge: I man te Heerde; te Maarssenj dehouwer te Nijverdal (verb.lj Bedankt voor Vlaardingenl Alma te Soest; voor H.I. Ambj A. Vlasblom te De Bilt; voor li dam: E. F. Vergunst te Midd< Afscheid op 15 april van Gr gen: Tj. Sijtsema ber. te H« op 16 april van Poortvliet Abma ber. te Ederveen. Intrede te Bleskensgraaf: J. te Polsbroek. GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden-H Huisman te Rijnsburg. Intrede te De Krim: S. Groen schepalen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Aalten: R. van 1 Baam GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Zwijndrecht: ijens te Rotterdam-Alexandei Jan van der Meer Drs. Jan van der Meer, hoofdi zenier van het bedrijfsapost< het bisdom Breda, is per 1 j noemd tot provinciaal voor land van de congregatie der a tionisten. Hij volgt dr. E. van foort op, die twaalf jaar provin geweest. lof te StQ t de Harafl chulz tegP Paul Schulz Het constitutioneel hof te heeft het beroep, dat predikant dr. Paul Schulz afzetting had aangetekend, ni vankelijk verklaard. Schulz h tot dit hoogste rechtscollege Bondsrepubliek gewend, omdi deze zaak voor hem binnen d geen beroepsmogelijkheid me Maar het hof sprak uit, dat h een „zuiver binnenkerkelijke betrof die buiten zijn comp lag. G. Haanschoten Op donderdag 26 april zal de Haanschoten met zijn gezin inl' van de gereformeerde zendin s in de Nederlandse hervormd worden uitgezonden naar K heer Haanschoten wordt ter king gesteld van de hervormd van Oost-Afrika. Hij gaat wer een irrigatieproject. De uitzei dienst wordt gehouden in het I bouw De Hoeksteen te Emm aanvang 19.45 uur. Deie foto van ds. J. T. Wiersma staat in „Zo maar een gemeente" naast de titelpagina. dit boekje, dat ..Zo maar een gemeente" heet. gewoon zo maar een goede dominee J. T. Wiersma. Zo maar een gemeente. Uitg. Boekencentrum. 's-Gravenhage; 144 pag.; prijs 18,50. ZARAGOZA De 74 Spaanse schilder Salvador Dal de opdracht gekregen, de binn( van de koepel te beschilderen vermaarde basiliek Nuestra del Pilar in Zaragoza. Het g een oppervlak van tachtig vie meter. De koepel werd al gedee beschilderd door Gonzales Veil en Goya. Dali denkt tien ma werk eraan te hebben LEEUWARDEN In het X chief te Leeuwarden zal van 23 met 28 april een tentoonstellin den gehouden over ,,75 jaar nig-hervormd geloofsleven" D< positie is samengesteld ter ge heid van het 75-jarig bestaan Leeuwarder en Friese vereni] van vrijzinnige hervormden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2