Weekje
tussen
waken op
droom en
Hilversum I:
nachtmerrie
UBINSKY
HILVERSUM
HILVEI
Fuga van de do
van Paul Celan
verboden lectuu
Fuga van de doo
,/cabernet\
d'aniou
Zenderkleuring
goed bekend
bij Nederlanders
Nieuwe boeken
Twee prijzen voor
Albert van Kuiks
animatiefilmpjes
Schoolboeken gezuiverd
DINSDAG 10 APRIL 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
door Peter van den Berg
Het meest last van humor had vorige week maandag Freek
Simons van de TROS: ..Voor hen die al drie kwartier naar de
stilte op Hilversum in luisteren: we zitten tegenwoordig op
Hilversum I." Na vijfeneenhalf jaar continu uitzenden, sluit
Hilversum III 's nachts nu even na twaalf uur net ons
nationale volkslied. Het mag na de zenderkleuring dan wel
een popstation heten, maar we houden het wel waardig. Wie
na middernacht niet van ophouden weet en door wil gaan kan
nu terecht op Hilversum I. Om een beeld te krijgen hoe de
Nederlandse radio het er 's nachts afbrengt legden we het oor
een week te luisteren tussen middernacht en zeven uur in de
morgen. Achtenveertig uur waken tussen droom en nacht
merrie.
Eerst even naar de sluiting op Hilver
sum III geluisterd, om maar niets van
de gedenkwaardige zenderkleuring te
missen. Geen piepjes meer, maar de
aloude Hilversumse gong Twaalf sta
tige slagen. Michiel de Ruyter, al van
af elf uur bezig met NOS-jazz. met
een stem alsof hij zijn laatste oortje
heeft versnoept ..Met ingang van nu
is Hilversum I dag en nacht in de
lucht. Hilversum III gaat sluiten
Goedenacht.Het Wilhelmus weer
klinkt. De popzender moet rusten
Op Hilversum I vervolgt De Ruyter
zijn programma met Metro's Special
en Take it easy. Twee moeizame uren
voor dikke veertigers, bejaarde vijfti
gers en progressieve bejaarden. Veel
jazz uiteraard, het Metropoolorkest
van Dolf van der Linden. Platen met
Utels als „Nightflower" en ..Twilight"
kunnen noch op de presentaUe noch
op de muziek van toepassing zijn.
Hans van Zijl van de radionieuws
dienst moet voor de broodnodige le
vendigheid zorgen. Hij speelt handig
in op het begin van de zomertijd na
de piepjes van twee uur. De wakkere
nieuwslezer merkt snedig op; ..Het
klinkt wat tegenstrijdig, maar het is
nu plotseling drie uur. want het is
tenslotte 1 april Peter Holland vult
daarna de NOS-wacht tot vijf uur
Voor hem is het „allemaal even wen
nen". maar hij weet het muziekpeil in
ruim een hall uur op te trekken tot
een wat speelser niveau. Hij geeft een
terugblik op het Songfestival en
draait het winnende lied maar weer
eens. Tijd dus om de radio wat zach
ter te zetten. Vaste rubrieken in NOS-
nacht: fragmenten uit het werk van
een Nederlandse cabaretier; tegen
half vier recepten voor alcoholvrije
dranken „om ten strijde te trekken
tegen het hoge alcoholgebruik in Ne
derland" (de trend van de jaren tach
tig?) en „Ik val op oud"
Uitsudderen
Het gaat hier niet om vrijpostige ont
boezemingen. maar om een uurtje
oude platen, dat is samengesteld
door een luisteraar. Zo nu en dan non-
stop-muziek. een overgang naar
vriendelijk in het gehoor liggende
soft-pop. Peter Holland lardeert de
muziek op een rustige manier Hij
heeft weinig haast, doet gelukkig wei
nig moeite om grappig te zijn maar
wordt wel vervelender naarmate het
programma vordert
Frits Spits, die ook al moet wennen,
draait tussen vijf en zeven uur op de
vroege zondagmorgen muziek „die
wat bredere wegen bewandelt dan de
Hilversum Hl-lijn". Hij lijkt moeite te
doen luisteraars niet wakker te ma
ken. Uitsudderen met L.P-werk.
Als gevolg van de zenderkleuring
heet Klaas Vaak van de TROS tegen
woordig Tom Mulder. Hij verzorgt
„Nachtwacht" samen met Peter van
Dam en Ad(je) Roland Tot één uur
een overzicht van de LP-top twintig,
daarna elk uur na het nieuws de para
deplaat. Tegen het eind van de nacht
krijg je daar knikkende knieën van
Tijdens Nachtwacht popmuziek; bij
na geen top-veertig-gedram, maar
iets oudere en gepolijstere muziek,
afgewisseld met wat werk van grote
orkesten. Hinderlijk op den duur zijn
de „gesprekken" met luisteraars. Vra
gen als: Hoe is het-ermee, wat kan ik
voor je doen? De groeten natuurlijk
Ook veel aanvragen voor platen, die
niet allemaal gehonoreerd kunnen
worden „omdat we die plaat niet bij
ons hebben". Tom Mulder blijkt min
der flauw te kunnen zijn dan Klaas
Vaak. Hij kan het dus wel als hij maar
wil
Nonsens
Van Peter van Dam. zijn opvolger,
krijg je aanvankelijk het vermoeden
dat hij meer voor zichzelf bezig is dan
voor de luisteraar. Mensen die opbel
len neemt hij niet altijd serieus, hij
luistert slecht en Jaat ze niet uitspre
ken. Dat komt misschien doordat
Van Dam. die nacht zoals hij zelf zei.
rechtstreeks vanuit een drive-in-dis-
cotheek kwam. Misschien ligt de oor
zaak bij sommige luisteraars die
baarlijke nonsens weten uit te kra
men. Het gevaar blijft er altijd inzit
ten dat er onder mensen die recht
streeks via de telefoon in het pro
gramma komen een aantal kermis
klanten zit.
Ad Roland verzorgt het laatste deel
van de Nachtwacht. Ook hier rustige
achtergrondmuziek. De formule van
„Nachtwacht" is dezelfde als die op
Hilversum III gehanteerd werd. al
leen de muziek is aangepast. Tussen
soms enkele Irritante uitspattingen
en vele telefoontjes, die gelukkig niet
langer duren dan een paar minuten,
draaien de Nachtwakers zachte melo
dieuze deuntjes, waarmee de nacht
wel is door te komen. De presentato
ren noemen Hilversum I al „het nette
station".
Direct na het twaalf-uur-nieuws be
gint de AVRO de nachtuitzendingen
de volgende nacht met het Radio
journaal. waama we een uur worden
vergast op ballroommuziek. Big
bands uit de jaren veertig en vijftig
Frits Spits
gepresenteerd door Pim Jacobs. Hij
klinkt vanuit de verte een beetje als
Willem Duys. maar als je beter luis
tert valt het allemaal enorm mee.
Veel jazz: als decormuziek niet
storend.
Vrouw
De enige vrouw die tijdens de nacht
uitzendingen valt te beluisteren is
Ingrid Drissen. Zonder veel omhaal
en prietpraat draait zij „fijne muziek,
niet te hard. maar ook zeker niet om
bij in slaap te vallen". Zacht swingen
tot twee uur dan maar. Een nieuw
AVRO-programma is Servicestation,
gepresenteerd door Karei van de
Graaf. In principe lijkt het op de
TROS-Nachtwacht, maar er is één
kardinaal verschil. Luisteraars, die
ook hier weer rechtstreeks in de uit
zending komen mogen elkaar niet de
groeten doen en ook geen verzoekpla
ten aanvragen
Dat scheelt wel een slok op een bor
rel; het voorkomt een hoop clichés.
Als je een groter huis zoekt, medestu
denten oproept voor steun bij een
scriptie of gewoon kristallen minia
tuurtjes voor de letterbak wil hebben
kan dat wel allemaal via „Serviccsta-
tion" geregeld worden. Gratis mini-
advertenties dus eigenlijk. FM-luiste-
raars misten de eerste drie kwartier
van het programma omdat de zender
wegviel. De presentator verzuimde la
ter deze luisteraars op de hoogte te
brengen over de raden van het onge
mak. Over service gesproken. On
danks deze schoonheidsfout vrij le
vendige uren, waarin zelfs de nieuws
lezer uit zijn isolement werd gehaald
door na afloop van het nieuws even
met hem van gedachten te wisselen.
Zo n man wil ook wel eens iets
anders.
De vaderlandslievende Ton Blom be
gint zijn ..Ochtendblom" overdonde
rend met een „Hallo Nederland, ik
hou van je". Om deze bewering te
logenstraffen draait hij daarna ter
stond „The Yellow Rose of Texas",
waardoor alles weer op zijn pootjes
terechtkomt. In de loop van het pro
gramma herstelt Ton Blom zich en
blijft hij verder nuchter, zodat de
schade beperkt blijft.
Rek eruit
De programma's van de VARA (dins
dag), de NCRV (woensdag) en de EO
(vrijdag) vallen met elkaar te vergelij
ken. Ze verschillen namelijk intens,
maar komen op een punt weer sa
men: in de loop van de nacht is de rek
eruit en wordt luisteren een vermoei
ende en vervelende bezigheid. Bij de
VARA en de EO zijn de talloze onder
brekingen met langdurige gesprek
ken hiervan de oorzaak; bij de NCRV
is het manco juist totale eentonig
heid. De NCRV brengt op woensdag
nacht van twee tot zeven uur „Nacht
dienst". een programma van driehon
derd lange minuten, gebracht door
één presentator (Mart van de Stadt).
„lekker rustig, want dat is de bedoe
ling deze nacht". Het gevolg is geen
levendig programma; rust- en steun
punten worden node gemist. Omdat
er toch niets gebeurt ontstaat de nei
ging het toestel maar af te zetten.
tiedienst over Australië in meerdere
delen, conversaties, soms langer dan
twintig minuten, tussen mensen die 's
nachts moeten werken en tenslotte
programmaoverzichten, waarbij je
het vermoeden krijgt dat de hele VA-
RA-gids wordt voorgedragen. Geen
stimulans om de nacht door te
komen.
Hetzelfde geldt voor de EO, die de
vrijdagnacht wisselt met de VPRO en
Veronica De programma's van de EO
hebben iets weg van een vervelend
kind: jeugdig en drammerig. De se
lectie van de platen, de aan- en afkon
digingen hebben één uitgangspunt:
de bijbelse boodschap. De program
mering is nadrukkelijk afgestemd op
een zeer gericht publiek. Voor „an
dersdenkenden" is er geen keus; het
is een kwestie van geloven en mee
luisteren ofde radio uitzetten. De
EO bekommert zich niet om luiste
raars die het beginsel van het Evan
gelie minder nadrukkelijk onder
schrijven en blijft zeven uur lang
doorhameren op één thema. De pro
gramma's zijn zo principieel van op
zet dat er van enige vorm van relati
veren geen sprake meer is. Radio op
zijn smalst, zeker als je ervan uitgaat
dat nachtuitzendingen geschikt zou
den moeten zijn voor een breed pu
bliek. En als de paradeplaat van de
TROS elk uur na het nieuws gaat
vervelen, geldt dat evenzo voor de
themaplaat van de EO.
In „Groot Licht" van de VARA en
„True Light" van de EO wordt daar
entegen weer zoveel gesproken dat je
er ook bijna dol van wordt. „Groot Truck, een VARA-programma na vijf
Licht" (van één tot vijf uur) valt uit
een in vier delen. In het eerste terug
blikken op eerder uitgezonden VA
RA-programma s, dit keer fragmen
ten uit „Hoe bestaat het", dat de
avond ervoor op de televisie werd
vertoond. In het tweede, derde en
vierde uur wordt de luisteraar ernstig
op de proef gesteld: een gesprek met
iemand van de Nederlandse Emigra-
uur voor vrachtwagenchauffeurs,
draaft ook door. Wat stevigere mu
ziek. dat wel. maar ook dito gesprek
ken. Over het maken van overuren in
de vervoersbranche, het naleven van
de CAO en dergelijke. Zonder het
belang van deze zaken te willen baga
telliseren. dringt de vraag zich op of
half zes in de morgen wel de aangewe
zen tijd is om dergelijke onderwerpen
ADVERTENTIE
ACKERMAhrLAURANCE
GEÏMPORTEERD DOOR
\"~OPMANS BRUINIER B V
AMSTERDAM
Speciaal vandaag En dan no9
De uitvoering van Bachs
Matthaus Passion in de Grote
Kerk van Naarden wordt door
de EO uitgezonden.
Ned. I 18.59
Dick Cavett zoekt in Holly
wood naar vroegere glorie.
Ned. 2 i 21.17
VARA-Visie is geheel ge
wijd aan alternatieve vormen
van energie
Ned. 2 22.10
58 Miljoen Nederlanders in
andermans ogen.
Ned. 1 22.20
De BRT brengt een weten
schappelijk programma over
de „Lijkwade van Turijn".
Belgie 1 21.05
Ik vraag het woord, is een
Russische speelfilm uit 1976
over de vrouwelijke burge
meester van een kleine stad.
België 2 21.00
Maud Cossaar praat met au
teurs over „Schrijver en to
neel".
Hilv 4 14.02
HILVERSUM (ANP) De propagan
da, die via televisie, radio en artikelen
in kranten, omroepbladen en week
bladen voor de invoering van de zen
derkleuring is gemaakt, heeft goed
gewerkt. Uit een steekproef van de
dienst kijk- en luisteronderzoek van
de NOS is gebleken dat op 31 maart,
de dag voor de invoering van de zen
derkleuring 87 procent van de Neder
landers op de hoogte was van de
komende wijzigingen in de radio-situ
atie.
De meeste mensen (65 procent) had
den hun wetenschap verkregen door
de talloze mededelingen op de radio.
Via de televisie was 45 procent erop
gekomen, uit krantenartikelen 37
In verband met ziekte van Elisa- procent, uit de omroepbladen 28 pro-
beth Hoijtink zal haar rol in De Por cent en uit artikelen in weekbladen
nograaf van Lodewijk de Boer voor en tijdschriften vijf procent
enige tijd worden overgenomen door
Marlies van Alcmaer. Vanaf vandaag In meerderheid kon men ook spon-
wordt De Pornograaf gespeeld in taan de gepropageerde etiketten noe
Centrum Bellevue te Amsterdam men voor de diverse zenders Daarbij
was de popzender Hilversum 3 het
meest bekend 68 procent, gevolgd
Het Brabants Centrum voor Ama- klaSSie.k^2eüdfI
teurtoneel iBCAt organiseert 21 april met 66 Procent. De lichte zender Hi
pon ctnHi<»riaiT nnnr hoi ciroiilononi versum 1 en de informatiezender Hil-
ADVERTENTIE
Het huis met het monogram roman
van Barend de Graaff. Uitg. Zomer en
Keuning. Wageningen. 184 blz
17,90. Voor abonnees van de Spie-
gelserie: 8.95
Geld als inzet, roman van L Waller
Uitg Luitingh. Laren. 418 blz
32.90
Bij uitgeverij Unieboek. Haarlem ver
schenen enige herdrukken Ironie van
de geschiedenis en De onvoltooide
revolutie van I. Deutscher 2e druk
resp 164 blz - 17 50 en 125 blz -
ƒ15
een studiedag voor het straattoneel
I en de informatiezender Hil
versum 2 waren bekend bij 46 procent
Doel van deze dag la straattoneel v3n lle """"vraagden
groepen en geïnteresseerden inzicht
te geven in de specifieke vaardighe
den van deze vorm van theaterma
ken Er wordt een lezing gehouden, er
zijn workshops repertoire, speeltrant
en produktie maken en aan het eind
van de dag worden ervaringen uitge
wisseld. Voor inlichtingen en aanmel
dingen BCA. Postbus 606. Tilburg
013-323936
„Scheppend Ambacht Limburg
de Stichting voor ïoegepaste Kunst
bestaat tien jaar Om dit te vieren is
er een tentoonstelling van kunstwer
ken in het Kasteelpark en de Tien-
schuur te Born Dit is de eerste in de
reeks manifestaties die nog volgen.
De tentoonstelling wordt 11 mei geo
pend en duurt tot 25 mei
DEN HAAG (ANP) Albert van
Kuik heeft op het Holland Animation
Festival in Den Haag twee prijzen
gekregen voor animatiefilms in de
categorie acht millimeter Voor
„Verf" kreeg hij de grand prix, voor
„Het wolkje" de tweede prijs. De eer
ste prijs kreeg Charles Povel voor
„Speels kristal"
In de categorie commerciële films
ging de grand prix naar „A slice of
reality" van Toonder Studio's/Bert
Kroon en de eerste prijs naar een
reclamefilm voor kauwgum van de
zelfde makers De tweede prijs viel op
„Het water is gastvrij" van Hans
Noor derm eer
•'n Klassieke
belevenis.
*Het wereldvermaarde
Dubmsky pianokwartet
J Een unieke kans voor
muziekminnaars. ML
Mogelijk gemaakt door
C&A Verzeker u van 'n
beste plaats!
Kaart kost f 12,5
CJP, pas 65*110?
kaartverkoop aan de kassa
van de zaal
tot in den treure uit te kouwen. Met
zo n aanpak schiet je gemakkelijk je
doel voorbij.
Geen lezingen
Een aardig voorbeeld hoe het wel zou
kunnen geeft „Late Date", waarmee
de NCRV de nachtuitzendingen op
woensdag begint. Tussen de quintets
en de combo's door snijdt een radio-
pastor gedurende een minuut of vijf
om het half uur een maatschappelijk
probleem aan; dit keer roddel. Luiste
raars kunnen bellen, maar komen
niet rechtstreeks in de uitzending. De
radiopastor geeft van de gesprekken
een bondige samenvatting. Helder en
onderhoudend. Het lijkt erop alsof de
pastor onbewust afrekent met omroe
pen die spotten met het incasserings
vermogen van de luisteraar: „Ik
plaats slechts wat kanttekeningen en
hou geen lezingen. U wilt muziek ho
ren. Ik ook. Tot over een half uur".
Het boeiendste programma tijdens
de nachtuitzendingen is „De Nacht
spiegel" van de KRO op donderdag
van twaalf tot één uur. Een program
ma. waarin gesproken woord en mu
ziek in eikaars verlengde liggen en
soepel in elkaar overvloeien. Nacht
spiegel. abusievelijk vermeld in de
omroepgidsen als „tussen de klamme
lappen", is eigenlijk een logisch ver
volg op de voormalige KRO zondag
avond-traditie op Hilversum III. Uit
gangspunt van Nachtspiegel is een
belangrijk nieuwsfeit van de afgelo
pen week, dat wordt geïntroduceerd
door flarden van nieuwsberichten. Zo
hoor je even na twaalf uur de altijd
optimistische stem van Philip Bloe-
mendaal, bekend van het Polygoon
journaal uit de bioscoop.
Ondertitel vorige week was „De Do-
dengrens". Dat kon dus nergens an
ders over gaan dan over het ongeluk
met de kerncentrale in Harrisburg en
de protesten tegen de bouw van een
opwerkingsfabriek in het Duitse Gor-
leben, waar kort geleden nog druk
werd geprotesteerd. In een hoorspel-
achtige-sfeer leiden twee verslagge
vers de luisteraars via Gronau naar
Gorleben en geven via korte inter
views een beeld hoe men er in Duits
land zelf over denkt. Hoewel wat
nieuws betreft de stoom al van de
ketel was bleek Nachtspiegel in geen
enkel opzicht voorspelbaar. Een
mooie sfeertekening, afgew :lk
muziek, die de stemming o er
sende manier onderstreep :e
er duidelijk op vooroorde
gespeeld en er van een zak>l
cussie geen sprake is is an
gel" informatief en zeker :h
dend. Het enige Hilversun,er
programma, waarvan je
zegt dat het best langer hf10
duren, dan maar één uurtj wi
Na zo'n veelbelovend begi
rest van de KRO-nacht s
Slecht is het niet. maar opv 7)
anders. Winfred Povel. die iü
veel lijkt op Theo Stokkii ot
zich in zijn programma, dat
tel heeft „om bij in slaap t8
strikt aan de opdracht. Ooke
hij invalt voor de zieke za
Winter, sluimert het pr oi
voort zonder noemenswaart ,,1
tepunten.
Ingetogenheid
Met de uitzendingen van d n
omroep die om een aantal
vrijdagnacht wisselt met Ve
de VPRO, zitten de acht
uuur luisteren erop. Uren, n£
valt dat ook nachtradio bijn
tend een mannenaangelege
Slechts één uur (bij de AVR
door een vrouw verzorgd,
nachten die zich kenmerk
rust. netheid en aanpassing M
de structuur nauwelijks vers
de vroegere nachtelijke H et
III-formule. Programma's w
togenheid het toverwoord is
in muziek wordt gedraaid v'ei
mand zich een buil aan valt m
Maar ook uitzendingen met t
lens toe groeten aan en ay
van luisteraars (TROS); veel in
gesprekken met mensen die e
moeten werken, of een overd et
informatie (VARA); met ee&j
aan levendigheid (NCRV) of 0t
niet aflatende bekeringsdrift1
er
Er luisteren 's nachts hoogsti
derdduizend mensen naar d
Niet veel. zeker niet als je er
van uitgaat dat er maar met
wordt geluisterd. Maar toe ei
nog genoeg om geen progran r
maken waarbij je eerder insla}
wakker blijft.
a
door H. Wielek
Tot voor kort was een van de meest
beruchte nazi-rechters. Filbinger. een
„democraat" die „niets meer wist",
minister-president van de West-Duit
se deelstaat Baden-Württemberg. Hij
siert nog het bestuur van de CDU/
CSU. Beroemd werd zijn vondst:
„Wat toen (1933-1945) recht was, kan
nu geen onrecht zijn." Dus
Zijn opvolger komt eveneens uit het
CSU-nest en uiteraard is hij bevriend
met Strauss, de machtige CSU-leider
en minister-president van Beieren die
verkondigd heeft: „Een volk dat deze
economische prestaties heeft ver
richt, heeft er recht op nooit meer iets
over Auschwitz te horen."
Welnu, in Baden-Württemberg wor
den voortaan bepaalde teksten uit
boeken voor middelbare scholen en
gymnasia verwijderd, 't Zijn 21 verha
len. beschouwingen, verzen, o m. van
Heinrich Heine (Le Grand en Karl I),
Erich Köstner (Kennst I
Land?), Heinrich Böll (Der
fer) en van Theodor Heuss, de
Bondspresident die in deze fu
1932 ter inwijding van een mo
in het concentratiekamp Berf
sen een redevoering hield.
En Paul Celan's „Todesfuge^
verboden.
Paul Celan werd in Roemeni »i
ren. Aangezien hij niet tot he
ras der Germanen behoorde. !C
hij vanaf 1941 in het getto va
nowisz „leven". Zijn ouders we ie
een concentratiekamp vermoce
kon vluchten. In 1972 vluchtte >t
jarige (in Parijs) uit het leve
gedichten, bijeengebracht ii 1
boeken, worden als de belangen
naoorlogse (Duitse poë^Dli
schouwd Zijn „Todesfuge" is ii
dicht over de vernietigingski rt
over wetenschappelijk gepei
neerde bestialiteit, over massa
gassing, over onuitspreekbaar 1 j
onuitspreekbare gruwelen:
Zwarte melk der vroegte we drinken haar 's avonds
we drinken haar 's middags en 's morgens we drinken haar 's nacftj
we drinken en drinken
we graven een graf in de luchten daar lig je niet nauw
Een man woont in 't huis hij speelt met de slangen hij schrijft
hij schrijft als het duistert naar Duitsland je goudblonde haar Mar^j
schrijft het en treedt voor het huis onder flitsende sterren hij fluj
honden tezaam
hij fluit zijn joden te hoop laat graven een graf in de aarde
hij beveelt ons speel op nu ten dans.
Zwarte melk der vroegte we drinken je 's nachts
we drinken je 's morgens en 's middags wendrinken je 's avonds
we drinken en drinken
Een man woont in 't huis hij speelt met de slangen hij schrijft
hij schrijft als het duistert naar Duitsland je goudblonde haar Afargj
Je asgrauwe haar Sjoelamith we graven een graf in de luchten daan
niet nauw
Hij roept steek dieper in 't aardrijk jullie en jullie daar zing nu en i
bij 9Tijpt naar het staal in zijn riem. hij zwaait het zijn ogen zijn 611
steek dieper de spaden jullie en jullie speel verder ten dans
Zwarte melk der vroegte we drinken je 's nachts
we drinken je 's middags en s morgens we drinken je 's avonds
we drinken en drinken
een man woont in 't huis je goudblonde haar Margarete
je asgrauwe haar Sjoelamith hij speelt met de slangen
Hij roept speel zoeter de dood de dood is een meester uit Duitsland
hij roept strijk donker de snaren dan stijg je als rook in de lucht
dan heb je een graf in de wolken daar lig je niet nauw
Zwarte melk der vroegte we drinken je 's nachts
we drinken je 's middags de dood is een meester uit Duitsland
we drinken je 's avonds en 's morgens we drinken en drinken
de dood is een meester uit Duitsland zijn ogen zijn blauw de dood
hij raakt je recht in het hart hij raakt je met kogels van lood
een man woont in 't huis je goudblonde haar Margarete
hij hitst zijn honden op ons hij schenkt ons een graf in de lucht
hij speelt met de slangen en droomt de dood is een meester uit Duit
je goudblonde haar Margarete
je asgrauwe haar Sjoelamith
(Vertaald door YV. Wielek-Be