De gereformeerde bond is niet óm
2J
Paus bevestigt in brief
traditioneel priesterschap
G|r5f
Studie over rol
vrouw in de kerk
Bluyssen wil homofielen accepteren
Trouw
Mariabeeld
bewoog
DEMOKRATIE 79
Gespreksstof voor
gereformeerde
vrouwen
DINSDAG 10 APRIL 1979
TROUW/KWARTET
door A J Wei
Als gevolg van de zenderkleuring
moet ik zaterdagsavonds bijna een
uur langer wachten op EO's
radiorubriek Reflector. Ik laat me
echter door dergelijke dingen niet uit
het veld slaan en was algelopen
zaterdagavond present, toen om tien
over hall elf Reflector „Informatie
met het oog op de gemeente" ging
leveren-
Aangekondigd werd dat er een
gesprek zou kom^n over de bewering,
dat de gereformeerde bond In de
hervormde kerk óm was. Hiervan
schrok ik hevig Wat zou er aan de
hand zijn? Stellig iets belangrijks,
want de EO had niemand minder dan
Ad de Boer op pad gestuurd en voor
de gereformeerde bond was Jan van
der Graal zelf achter de microfoon
gaan zitten.
De gereformeerde bond óm Zou
dat mogelijk wezen? Wordt ons. zo
vroeg lk me tobberlg af. bij alle
zekerheden welke ons reeds ontvallen
zijn. ook nog de zekerheid ontnomen,
dat bij de gereformeerde bond geen
schaduw van omkering is? Met
klamme handen hield ik m'n
transistor vast. Eindelijk was het
zover. Zonder dralen legde Ad de
Boer de zaak bloot: sinds de
voorjaarszitting van de hervormde
synode wordt er In de gemeenten
verteld dat de gereformeerde bond
óm is en helemaal In 't schuitje van
het IKV. het interkerkelijk
vredesberaad, zit. Wat heeft meneer
Van der Graaf daarop te zeggen?
De heer Van der Graaf zette uiteen
dat de gereformeerde bond nooit
gesteld ls geweest op kernwapens als
uitroeiers van het leven en dat de
bond ln 1962 eigenlijk ook geen
moeite had met het synodale néé
tegen de kernbewapening. Inderdaad
willen ook de gereformeerde bonders
de kernwapens de wereld uit helpen,
maar zij baseren zich, anders dan het
IKV. op 's mensen verdorven aard en
peinzen er daarom niet over, aan
eenzijdige ontwapening te beginnen.
Dus. concludeerde Ad de Boer, als
het IKV zegt: help de kernwapens de
wereld uit, beaamt u dat.
Ja, bevestigde Jan van der Graaf.
Maar. hernam Ad de Boer. u zegt niet
met het IKV: om te beginnen uit
Nederland.
Nee. antwoordde Jan van der Graaf.
Dus. zei Ad de Boer opnieuw, als het
IKV straks in een vredeskrant zou
schrijven: de gereformeerde bond is
het met ons eens, zou dat ten
onrechte zijn.
Beslist! verzekerde Jan van der
Graaf
Dat was het zo ongeveer ln Reflector.
Eerlijk gezegd, viel het me een beetje
tegen. Ik was natuurlijk dolblij te
bemerken dat de gereformeerde bond
niet was overgegaan tot het zingen
van gezangen of het Invoeren van de
nieuwe bijbelvertaling (om een paar
verschrikkelijke mogelijkheden te
opperen) en wat dit betreft niet óm
was. Maar dat de bonders weinig van
het IKV moeten hebben, was oud
nieuws en hoe een gerucht kon
ontstaan dat dit veranderd zou zijn,
ls me een raadsel. Tijdens het debat
ln de synode lieten de bonders hun
afschuw van kernwapens steeds
vergezeld gaan van de betuiging, dat
ze niet op één lijn zaten met het IKV,
dit heeft duidelijk ln onze krant
gestaan. Maar misschien hebben ze
bij de EO het oog op de gemeente, die
Trouw niet leest.
Overigens had ik best gewild dat de
gereformeerde bond óm was op de
manier, die het gerucht wilde, of
althans wat minder kloek verzekerde,
het oneens te zijn met het IKV op het
punt van: help de kernwapens om te
beginnen Nederland uit. Toegegeven,
eenzijdige ontwapening ls
dwaasheid, maar als Je kernwapens
zonde vindt, en dat vindt de
gereformeerde bond. zou dwaze
weerloosheid wel eens te verkiezen
kunnen zijn boven de menselijke
K weesm^rferusfr.'
MAYAGUEZ (ANP) Een
aantal scholieren in Mayaguez
op het Caribische eiland Puer
to Rico was er getuige van dat
een Mariabeeld in hun school
zijn ogen bewoog en één van
zijn handen naar een scholiere
uitstak. Dit meldt het Puerto-
Ricaanse dagblad „El Mundo".
Het Mariabeeld staat in een
nauw gangetje in een school
die gedreven wordt door leden
van de orde van de Allerheilig
ste verlosser (redemptoristen).
Toen bekend werd dat de kin
deren het beeld hadden zien
beweten, stonden er meteen
talloze nieuwsgierigen op de
stoep. De leiding van de school
ontzegde hun echter de
toegang.
De kerkelijke autoriteiten
hebben tot nu toe hun mond
gehouden over de zaak.
wijsheid van afschrikken en zo.
Tenslotte weten de bonders
drommels goed wat er ln de bijbel
staat over de wijsheid der mensen,
namelijk dat die dwaasheid is bij
God.
KIEW Bij een huiszoeking bij
leden van de Oekraïense Helsinki-
groep is de leider van de beweging.
Oles Berdnik gearresteerd. Een jonge
historicus. Michailo Melnik uit Poh-
rebi is onder onduidelijke omstandig
heden om het leven gekomen. Dat
meldt het Zwitserse instituut „Glau-
be in der Zweiten Welt".
ROME (ANP) Ter gelegenheid van Witte Donderdag, het feest van het priesterschap, heeft
paus Johannes Paulus de Tweede een brief gericht tot alle priesters ter wereld. Hierin
bemoedigt hij hen en roept hij hen op tot volledige trouw aan hun roeping. Hij bevestigt de
traditionele Vaticaanse opvattingen aangaande het celibaat en het „heilige" karakter van het
priesterambt.
ren van de geest: mensen die de goe
de herder aan zijn zorg heeft toever
trouwd.
Twee hoofdstukken wijdt de paus
aan het celibaat. HIJ legt er de nadruk
op dat het een kenmerk, een bijzon
derheid en een erfenis van de Latijnse
kerk ls. Deze kerk heeft veel aan het
celibaat te danken, aldus de paus, en
zij ls vastbesloten op deze weg verder
te gaan. ongeacht de moeilijkheden
die deze trouw haar kan baren en
ondanks de verschillende sympto
men van zwakheid en crisis bij een
aantal priesters.
Geen van de motieven die soms wor
den aangevoerd ln een poging de
priesters ervan te overtuigen dat het
celibaat zijn tijd heeft gehad, beant
woordt aan de waarheid zoals die
door de kerk wordt verkondigd, zegt
de paus. Het wezenlijke motief voor
het celibaat ligt ln de woorden van
Christus over het afzien van het hu
welijk ter wille van het koninkrijk der
hemelen en in die van Paulus over de
bijzondere gave die ieder in de kerk
ontvangt. ..Het celibaat is een gave
van de geest." aldus de paus.
Johannes Paulus wijst er vervolgens
op dat het celibaat ook van grote
sociale betekenis ls voor de dienst
aan het volk van God. Door zijn celi
baat wordt de priester de „man voor
de anderen". Hij ziet af van het na
tuurlijke vaderschap en zoekt een
ander vaderschap, zelfs „bijna een
ander moederschap Hij heeft kinde-
Kwade trouw
waann opgenomen De Rotter
dammer met Oordts Dagblad
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe leidsc Courant
Uitgave Trouw/Kwartet BV
Hootrveddcteu' Jenze Tamminga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Pr..i:>u5.
1000 AW ArKleitJa"»
"IprO éhOOUO
êUr* Neo
v 010-t 15586 (tóonnemenien
en Oerorgiig'
>it i-ssaa redact*
115?0C loWwtfenfJ vixw
De mening als zou het celibaat
slechts een instelling zijn die door de
wet wordt opgelegd aan hen die het
sacrament van de priesterwijding
ontvangen, wordt door de paus ge
brandmerkt als de vrucht van dub
belzinnigheid. om niet te zeggen van
„kwade trouw". Wie priester wordt
gewijd, verplicht zich tot het celibaat,
in volledige kennis en vrijheid, na een
voorbereiding van meerdere jaren,
diepgaande bezinning en regelmatig
gebed. Het besluit celibatair te leven
neemt hij pas na tot de vaste overtui
ging te zijn gekomen dat Christus
hem deze gave schenkt voor het wel
zijn van de kerk en de dienst aan de
naaste.
Het is volgens de paus duidelijk dat
een dergelijk besluit niet alleen ver
plicht krachtens de wet van de kerk
maar ook krachtens de persoonlijke
verantwoordelijkheid. Het gaat er
hier om trouw te zijn aan het woord
dat men heeft gegeven aan Christus
en de kerk. De trouw aan dit woord ls
zowel een plicht als een toetssteen
voor Innerlijke rijpheid van de pries
ter; zij Ls de uitdrukking van zijn
persoonlijke waardigheid.
Dat blijkt vooral, wanneerde trouw
op de proef wordt gesteld of wordt
belaagd door de verleiding Dan dient
de priester steun te zoeken in nog
vuriger gebed Hij kan vertrouwen
putten uit de woorden van Paulus
..Alles vermag ik in hem die mij
kracht geeft Dat dit mogelijk is.
bewijst de ervaring van talrijke trou
we priesters. Dat moet de priester in
ogenblikken van crisis voor ogen hou
den. in plaats van zijn toevlucht te
nemen tot het aanvragen van dispen
satie, schrijft Johannes Paulus Hij
voegt eraan toe dat vooral de gehuw-
AOVERTENTIE
wegwijzers naar een
demokratische
samenleving
'2?'
27 APRIL
congres discussie, cultuur
28 APRIL
informatiemarkt
spel. cabaret
UTRECHT
Muziekcentrum - Jaarbeurs
Toegang gratis voor iedereen
inlichtingen en aanmelding
Stadhuis, Postbus 16200
3500 CE Utrecht. 030-328511
den met hun plicht tot trouw het
recht hebben van de priester te ver
wachten dat hij het getuigenis van
trouw aan de roeping tot de dood
aflegt.
Nauwe band
De paus begint zijn brief met te zeg
gen dat hij zich ten nauwste verbon
den voelt met alle priesters als met
zijn broeders in het sacrament van de
wijding. Met een omschrijving van
het woord van Augustinus zegt hij:
„Voor u ben ik bisschop; met u ben ik
priester." Ook gaat hij in op de band
van eenheid die de priesters bindt
aan hun bisschop.
De paus herinnert eraan dat het
priesterschap „voor altijd in onze
zielen gegrift door een bijzonder te
ken van God, het merkteken" uit
drukkelijk in verband staat met het
algemeen priesterschap van de gelo
vigen. d.w.z van alie gedoopten. Tus
sen beide bestaat echter, zoals de
dogmatische constitutie ..Lumen Ge
ntium" van het Tweede Vaticaanse
Concilie leert, een wezenlijk verschil
en niet slechts een verschil in gra
datie.
De paus zegt dat de priesters deel
hebben aan het pastorale charisma
en een bijzondere gelijkenis vertonen
met Christus, de Goede Herder. Hoe
wel het waar is dat elk lid van het
volk Gods het heli van de ander moet
behartigen, zo geldt dit heel speciaal
voor de priester De priesters zijn
altijd en boven alles drager van hun
bijzondere roeping en van Gods gena
de ..Dat mag u nooit vergeten", aldus
de paus. ..en nooit mag u daarvan
afzien Dat moet u steeds in praktijk
brengen, overal, op alle manieren.
Daarin bestaat de .kunst der kun
sten'. waartoe Jezus Christus u heeft
geroepen."
De paus waarschuwt dat de aanpas
sing van de priester aan zijn tijd
slechts mag bestaan uit zijn eigen
antwoord op het evangelie in de vorm
van heiligheid en ijver Pogingen het
pripsterleven te laïciseren, hebben
niets met deze aanpassing te maken
De enige priester die de mensen altijd
nodig zullen blijken te hebben, aldus
de paus. is degene die zich de volledi
ge betekenis van zijn priesterschap
bewust is de pnester die een diep
geloof heeft, zijn geloof moedig be
lijdt. vurig bidt. onderricht met diepe
overtuiging, dienstbaar is. in zijn le
ven het programma van de acht zalig
heden uitvoert, belangeloos weet lief
te hebben en allen nabij is. vooral de
meest behoeftigen.
SEOEL In Korea zitten weer
ruim een dozijn christenen in de ge
vangenis. Het lid van het centrale
comité van de Wereldraad, ds Won
Yong Kang. werd vijf dagen vastge
houden en werd op 31 maart vrijgela
ten. Maar van veertien anderen is nog
niet vernomen of zij zijn vrijgelaten
De meeste gevangenen waren werk
zaam in het vormingswerk voor boe
ren en arbeiders. De Koreaanse raad
van kerken heeft gevraagd om solida
riteit met de gevangenen
Het Zendingscentrum van
de Gereformeerde Kerken
zoekt voor uitzending naar Indo
nesië
een docent
Nieuwe Testament mn
Betrokkene zal worden verbonden
aan de Theologische Hogeschool in
Yogyakarta.
Het curatorium van deze school
vraagt voor deze vacature iemand
die minimaal doctoraal theologie
met als hoofdvak N.T. heeft gedaan.
Het gaat om een uitzending voor
tenminste drie jaar.
Aan geïnteresseerden wordt op te
lefonisch verzoek graag nadere
schriftelijke informatie toegezonden
(tel 033-43244 toestel 252).
Sollicitaties te richten aan ds. A.
Vos. secretaris selectiecommissie.
Postbus 204. Leusden-C
Deze tekening siert het omslag van
de brochure ..Bezig blijven", die sa
men met de brochure „De moeilijke
bergrede" het nteuwe gespreksmate
riaal vormt, dat de gereformeerde
vrouwenbond zijn leden (en anders
belangstellenden) aanbiedt.
In Bezig blijven wordt de vraag ge
steld, wat er aan de hand is met ons
werk, onze (vrije) tijd, ons bezig zijn.
De onderwerpen: blijf zitten waar je
zit, kiezen voor later, werkloosheid,
als meneer nu even tekent, en: vrije
tijd. Hiermee zijn de titels gegeven
van een bijbelstudie en de vier be
handelende onderwerpen.
„De moeilijke bergrede" behelst een
samenvatting van en gesprekspun
ten bij „Meer dan het gewone", het
boek over de bergrede (de hervorm
de) dr F. Boerwinkel.
INTEGENDEEL!
Gelukkig hebben nu de vakcenl
gelijkelijk protest aangetekend
de nieuwe piannen van de
staatssecretaris mevrouw
Veder-Smit. Het werd ook al te dc.
Nadat de Kamer haar duidelijk h|P
te kennen gegeven niets te voelenj.M
voor een eigen bijdrage in de
ziekenhuiskosten, komt mevrout Q
zonder blikken of blozen met d
voorstellen om allerlei kleinere j
medische voorzieningen toch doork_
patiënten te laten betalen. 1
Geneesmiddelen, bezoeken aan 1
specialisten en fysiotherapie
noteerde ik in de gauwigheid.
Opnieuw het liberale principe:
iedereen betaalt evenveel. En nog "v,
steeds schijn het bij de |r
christen-democratische partners
maar ternauwernood door te drin
dat dit principe volstrekt in strijd
met de gerechtigheid waarnaar h j:
eigen program poneert te streven.
Immers, bij gelijke bedragen voor
allen worden bij voorkeur de b
minst-bezittenden en de
laagst-betaalden het meest getrofl
Het is al zo vaak uiteengezet, dat b
er bijna moe van wordt: de andere*,
de hogere-inkomen-ontvangers
merken deze bedragen nauwelijks,
het komt niet in mindering op de
bevrediging van enigerlei
noodzakelijke uitgave en bovendie*",
hebben zij de mogelijkheid om zeil
deze kleine bedragen van de
belastingen af te trekken. Ik denk
niet dat zulke opmerkingen hel]
Men beschikt nu eenmaal over i
verbeeldingsvermogen. Men wil de
progressief ingestelde
inkomstenbelastingen niet verhogr:
uit vrees voor kapitaalvlucht, uit"
vrees dat mensen in het buitenli
gaan wonen en hun geld meenei
Vrees voor de door de maatregelen1
getroffenen behoeft men niet te
hebben. Waar moeten ze immers
heen? 't Lijkt me toch goed om eror
te blijven wijzen dat deze
voorgestelde maatregelen niets te
maken hebben met christelijke
politiek, wat het dan ook moge zijl
Integendeel.
De brochures kosten een rijksdaal
der per stuk (bij aantallen goedko
per) en kunnen besteld worden bij het
bureau van de gereformeerde vrou
wenbond. postbus 106 te Baarn (giro
nummer 515473).
VOORBIJGANGER
'C
ui
Van een onzer redacteuren
DRIEBERGEN Ook in ons land heeft een groep vrpuwen de uitnodiging van de wereldraad
van kerken opgenomen, deel te nemen aan de studie over „vrouwen en mannen in de kerk".
Tot deze studie is opgeroepen door het studiesecretariaat onder deze naam in Genève, dat
geleid wordt door de Amerikaanse theologe dr. Constance Parvey.
ez.ni
Fleij
De Nederlandse studiegroep heeft
zich gevormd rondom mevrouw ds.
M. A. de Vlieger (Centrale voor Vor
mingswerk/Hervormde Vrouwen
dienst. Driebergen).
De groep heeft om de studie in Neder
land te bevorderen de Wereldraadstu
die in het Nederlands vertaald en
bewerkt. De vertaling kwam tot
stand mede op initiatief van het se
cretariaat „Man/Vrouw 2/3 Wereld".
Het studieproject waaraan kerken en
studiegroepen kunnen meedoen
wordt gebundeld door „Vrouwen in
Kerk en Samenleving" in Genève.
Deze onderafdeling van „Geloof en
Kerkorde" wil op basis van de te
ontvangen reacties uit de hele wereld
een beraad houden, dat moet leiden
tot aanbevelingen voor de kerken.
Voorgeschiedenis
De discussie over de gemeenschap
van vrouwen en mannen in de kerk
begon op een beraad van de Wereld
raad van Kerken, gehouden in 1974 in
West-Berlijn: „seksisme in de zeventi
ger jaren, discriminatie van de
vrouw". Deze consultatie wees erop.
dat de kerkelijke leer over de onder
geschiktheid van de vrouw zowel in
het kerkelijk leven als in het gezin, de
overheersende positie van mannen,
zowel in kerkelijke structuren als in
het kerkelijk denken en het geringe
aantal vrouwen, die een leidinggeven
de plaats innemen in de ambtsbedie
ning of het theologisch onderwijs,
ernstige problemen waren, die de
kerk onder ogen behoort te zien.
De consultatie in Berlijn adviseerde
de Wereldraad zelf stappen te onder
nemen om deelname van vrouwen
aan de theologische studies van de
wereldraad te bevorderen.
In augustus van datzelfde jaar 1974
kwam de commissie „Geloof en Kerk
orde" bij elkaar in Accra (Ghana). De
commissie, die zich al eerder had be
ziggehouden met de positie van de
vrouw in het kerkelijk leven, zag de
noodzaak om de theologische gevolg
trekkingen uit de aanbevelingen van
Berlijn te maken.
De onderafdeling „Vrouwen in Kerk
en Samenleving" en de commissie
In 1976 werden de aanbevelingen van
Nairobi door het centrale comité be
krachtigd. Men verzocht de afdeling
„Geloof en Kerkorde" in samenwer
king met de onderafdeling vrouwen
de taak op zich te nemen om „de
omvang van deze uitdaging te peilen,
en zo mogelijk nieuwe wegen en mo
gelijkheden voor de toekomst van de
kerk te openen". Een daarvan was de
stichting van het reeds eerder ge
noemde studiesecretariaat.
„Geloof en Kerkorde" stelden geza
menlijk een stuk op ter bespreking
over: „de gemeenschap van vrouwen
en mannen in de kerk". Deze studie
werd aangeboden aan de wereldraad
op de 5e Algemene Vergadering, ge
houden in Nairobi (Kenia) 1975. De
studie werd besproken, aangenomen
en aanbevolen aan alle aangesloten
kerken, als centraal thema voor het
theologisch denken.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ridderkerk (toez.):
Schipper te Dordrecht.
Aangenomen naar Oostelijk
land (wijkgem. Dronten): P. Hetebi
te Assen; naar Babyloniënbroek:
den Admirant, kand. te Vlaardinp
die bedankte voor Zalk en Veecatt
de benoeming tot bijstand in het pr
toraat te Grollo-Schoonlo: J. Th. B
verman em. pred. te Someren n«
Bergambacht (toez.) Tj. de Jong
Bulawajo (Rhodesië), die bedank
voor Sint Maartensdijk (toez.).
Bedankt voor Elburg: J. Ter Steeg
Aalsum; voor Genemuiden; W. C.
vius te Katwijk aan Zee.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Zierikzee; J. G. Kort n
weg te Haastrecht-Bergambacht.
Aangenomen naar Doetinchem: A.( n
E. Klap te Fijnaart, die bedank! n
voor Zeist.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Sneek: M. den 1
ker te Lutten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Almelo: J. Kareis te We j
kendam: te Apeldoorn: De Hakker 2
berg te Lisse
Bedankt voor Kalamazoo (VS) i
voor Hoogvliet: A. Vergunst te Veen
voor Hilversum: A. Hoogerland F
Krabbendijke; voor Terwolde:
Boogaard te Leiden.
VRIJE EV. GEM.
Bedankt voor Utrecht Centrum: 1
Karelse te Leeuwarden.
De Riedmatten
Maandagmorgen is de Zwitserse pa
ter Henri de Riedmatten plotselïiif
overleden. Hij werd 60 jaar. Hij verte
genwoordigde sinds 1953 het Vati
caan bij de internationale organisa
ties in Genève.
Teresini Metternich
Zuster Teresini Metternich is geko
zen tot voorzitster van de unie van
Nederlandse katholieke vrouwenbe-
wegingen (TJNKV). Zij is lid van he:
dagelijks bestuur van de stichting
Nederlandse vrouwelijke religieuzen
en behoort tot de congregatie van de
kleine zusters van Jozef.
Gemeentebeschouwing, voor
christelijke gereformeerde ambtsdra
gers over het verschil in visie op za
ken van geloof en leven binnen de
chr. geref. kerken. Inleiders ds. P
Beekhuis en ds. B. van Smeden. Za
terdag 28 april 10.30 uur. Ichthus-
kerk, Grote Haag 54. Amersfoort. Inl
tel. 05910-26613.
Abonnementsprijzen
ma*xJ f 15
KW.vaa 47 70
°e» >43' f 95 40
(2* l>OVt«
Ooga.e Um*«b*«cMtn 19 30 -ai»
Ardag i t v» 340 Op /oncag »an 18
70 uu' 020
Opgav t - aövert€T,:,*s v
07"' Q.15868 C' seniel ai" M - A-fv
1000 Ax AMSTERDAM
A?'»*w 1/g v !*!u<!fK3 sav'ftt**
aan O".-» Arvv«''tf4"is« 40re*Mn
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM - Bisschop
Bluyssen van Den Bosch
heeft gisteravond voor de tv
gezegd, dat hij er graag aan
wil bijdragen, dat de homofiel
door zijn kerk wordt erkend
zoals hij is.
In een vraaggesprek met Ad Zonne
veld zei mgT Bluyssen. dat er tussen
de Nederlandse bisschoppen duidelij
ke verschillen liggen als het gaat om
praktische pastorale consequenties
ln deze kwestie.
Volgens hem ls het spreken van de
kerk over een onderwerp als homo
seksualiteit te abstract Daardoor
wordt de afstand tot de gelovigen zo
groot, dat die niet meer weten wat ze
met het gezag van de kerkelijke lei
ders aanmoeten
Het document van de congregatie
voor de geloofsleer uit 1976 over de
seksuele ethiek betekende volgens
bisschop Bluyssen wel een vooruit
gang. maar is nog niet geschikt voor
een werkelijk verantwoord pastoraat
Bisschop Bluyssen vertelde, dat hij
met de pastores, die al enkele jaren
op basis van echte gelijkwaardigheid
pastoraat bedrijven met homofielen,
wil meedenken om te bereiken, dat
die homofielen het gevoel kunnen
hebben: „Ik word echt door Christus
en zijn kerk erkend zoals ik ben en de
consequenties daarvan worden ook
eerlijk doordacht
Over de situatie in de r.k. kerk in
Nederland in het algemeen zei de
bisschop, dat de bisschoppen het tot
zijn grote ongenoegen veel te druk
hebben met de verhouding tot Rome.
met elkaar en met het handhaven
van een onderlinge eenheid. Hij hoop
te. dat de paus met zo'n oplossing
voor de problemen van de Nederland
se kerkprovincie zou komen, dat alle
tijd weer beschikbaar komt voor de
omgang met de gelovigen en niet
voor het oplossen van interne pro
blemen.
ROTTERDAM (ANP* De heer P N
H. Frissen (voorzitter Gebedsactie
Nederland), mgr. J. Th. Joosten (voor
zitter van de Limburgse priesterstu
diegroep) en dr. Remigius Dieteren
(van de Orde der Franciscaner mon
niken) hebben bij de Raad van State
een verzoek ingediend tot schorsing
van de voor zaterdag 14 april geplan
de COC-demonstratie in Roermond
tegen de uitlatingen van de bisschop
pen Gijsen (Roermond) en Simonis
(Rotterdam) over homoseksualiteit
De drie vinden een dergelijke demon
stratie een ontoelaatbare inbreuk op
de vrijheid van de kerk om naar eigen
inzicht te handelen. Zij willen niet
dat „het gezag van de kerk en d<
bisschoppen op de openbare wes
wordt aangetast en verworpen". Het
COC noemen zij „anti-kerkelijk".
Burgemeester J H. J. Daniels van
Roermond heeft al toestemming ge
geven voor de demonstratie. Morgen
vindt het kort geding over het al dan
niet houden er van plaats. De heer A
van Dijk. voorzitter van de Rotter
damse afdeling van het COC. neemt
aan dat het verzoek van de drie niet
wordt ingewilligd.