iselore Gerritsen: 'Ik wil bn creatief leven leiden' 4 j Half puntje Uit brieven van lezers LET OP f2450,-- PHILIPS VIDEO CASSETTE RECORDER n u cjens is eenzaamheid het verloren Paradijs PHILIPS VIDEO OP 27N BEST HDAG 9 APRIL 1979 TROUW/KWARTET Mi in< i red Lammers t Liselore Ger- jazal het komend -a samen met Jo- 'vjuiter en Peter ós op de televisie n zijn in drie ee- [s van de jonge ,n.r Ger Beuken- De opnamen chter de rug. Li- heeft er met veel aan gewerkt, het totaal iets 9J* is dan de men- ™9an haar gewend '9t jast echter in mijn telkens nieuwe vor- vinden voor mijn be en bovendien wilde 173 *"-**- g eens met Josée wer- baifidat ik haar een inte- actrice vind", ver- D2(jelore me op een kou- aarsdag in haar ver boerenwoning, diep a?feuidhollandse polder de ramen geven ult- kale weilanden met oorgrond de knotwil- de Stlchtse Meye onjn. De wind giert om 'asfc en de hagel klettert '6{|oe tegen de ruiten, -finnen staan de blau- Ifjes en wilgenkatjes te geven dat het toch tS inhoud van die ee- betreft, die zijn een Soivreemdig. Je zou ze kunnen noemen. Het dat je in alle drie -^ïdt, is de vereenza- p dat is een probleem ee iedereen heeft te Je kunt ervoor |n, maar dat is jezelf Ie gek houden. Elk j in wezen eenzaam en jft lang niet altijd on- te zijn". Als ik Lise- aag wat zij dan als tanten van het begrip "Tiheid ziet zegt ze: zelf accepteert dat Je m bent, kun Je andere g$ beter begrijpen, ;w/oor anderen beteke- Kenlijker met ande- '9jgaan, omdat je weet 5-afer eigenlijk net zo tan. Mensen kunnen 'eel verschillen, maar erop aankomt den- voelen we allemaal Eenzaamheid is probleem van deze krijg Je vaak de in- it dit wel zo is. Een- Id is er altijd ge wordt het in onze il sterk benadrukt, iheid hoort bij ons .Ergens" is eenzaam- verloren Paradijs". Liselore Gerritseniedere dag kan mijn laatste zijn j^tuurlijk Mjzaamheid heeft ech- .^enwoordig, zo vindt e, „een onnatuurlijke leegekregen. Liselore Hlaarbij met name aan L Aarden, die als ze al- \Achterblijven, vooral I hun eentje mogen wonen, zoals vroeger en gebruikelijk was. sierden ze allemaal bij O in bejaardentehuizen 1 en daarmee denken probleem van hun Ijn op te lossen. Vaak die mensen zonder 'amilie om zich heen. srft er tegenwoordig trouwens nog thuis? Dat ge beurt ergens in een zieken huis met een zuurstoftent om je heen". Dat thema houdt Liselore al lang bezig. Op haar onlangs verschenen plaat „Ik heb het tegen jou" staat de dood zelfs centraal „Al heel jong ging ik me met de dood be zighouden. Ik ben in Wich- mond, waar mijn vader pre dikant was, temidden van de natuur opgegroeid. De dood werd daar net zoals het leven geaccepteerd: de beesten gingen dood, de bomen en bloemen gingen dood en de oude mensen gingen dood. Daar werd je niet buiten ge houden, dat maakte je mee, dat was een gegeven voor me. Wij gaan als mens recht op de dood af. Dat is de werkelijkheid. Ik wil niet zeggen, dat dit mij niet ang stig maakt, maar als je daar van doordrongen bent ga je veel bewuster leven. Het heeft op mij de uitwerking gehad dat ik er vanuit ga, dat iedere dag mijn laatste kan zijn. Dat heeft weer tot gevolg dat ik mijn tijd zo goed mogelijk besteed al moet je achteraf telkens weer toegeven dat Je toch nog teveel momenten ver knoeit". Pasen Op haar nieuwe plaat heeft Liselore het in één van haar liedjes over haar eigen denk beeldige begrafenis en komt ze in een gesprek met de dood tot de conclusie, dat deze haar toch niet te pak ken krijgt: „Wat je van mij krijgt kun je enkel maar be graven en zachtjesaan zal het vergaan. Je hebt alleen nog maar mijn naam". Als ik constateer dat die gedachte goed aansluit bij het komen de Paasfeest knikt Liselore. „Als de mensen dat eruit ha len vind ik dat erg goed. want hoe Je het ook bekijkt het essentiële in ons is on sterfelijk. Daar geloof ik vast in. Als ik dood ga, gaat het lijf van Liselore de grond in, maar dat is niet meer Liselo re. Deze vorm verdwijnt van het toneel, maar er komt, daar ben ik van overtuigd, al weet ik niet hoe dat zal zijn, een andere vorm voor in de plaats. Vandaar dat Pasen voor mij zo'n belangrijk feest is. Met Kerstmis vieren we de geboorte, het begin van een leven, maar Pasen zegt mij meer. Dat is de over winning van de dood, die er eigenlijk nooit is geweest. Wij herdenken die dag dat Christus is opgestaan uit de doden. Dat is niet aan een datum gebonden. Als het goed is moet het elke dag in ons leven Pasen zijn. Pasen is voor mij de grote blijd schap die ieder mens dage lijks zou moeten hebben als je bewust met de dood leeft en tegelijkertijd beseft dat het leven doorgaat". Poëzie Liselore legt veel van haar diepere gedachten vast. Een selectie daarvan komt het grote publiek onder ogen via haar liedjes op grammofoon platen en op het toneel. Schrijven is haar eerste ik. „Het is zoiets als eten voor mij. Ik heb het echt nodig. Zo lang ik me herinner heb ik me met schrijven bezigge houden. Woorden maken staat heel dicht bij mezelf. Het is een manier om te for muleren wat ik in mijn kop heb. Dat doe ik vooral in gedichten. Dingen worden soms in poëzie duidelijker dan in spreektaal". Vroeger, als opgroeiend meisje, waren het vooral haar dagboeken, waarin Liselore met woorden speelde. „Ik schreef er de dingen in op, die ik beleefde en vaak zoals ik wilde dat ik ze beleefde. Omdat er dus veel fantasie bij was heb ik veel van die dagboeken later weggedaan. Nu vind ik dat erg Jammer, omdat het toch iets van mezelf was. Je spreekt er een verlangen in uit. Liefdesliedjes bijvoor beeld schrijf Je omdat je hoopt op liefde". Liselore Gerritsen is altijd een wat dromerige figuur geweest. De omstandigheden werkten dat in de hand. „Ik ben opge groeid in zo'n echte ouder wetse pastorie, naast de kerk. Ik heb maar een zusje en was zodoende veel op me zelf aangewezen. Ik speelde in de grote tuin, bij de rivier of in het bos, was bezig met wat ik zag. Dat was de we reld waarin ik leefde en voor die jeugd ben ik nog dank baar. Toen ik later in Zutp- hen op de middelbare school moest, tien kilometer op de fiets, vond ik dat vreselijk. Mijn vertrouwde wereldje was daar zo ver weg. Ik had gewoon heimwee naar huis, omdat ik onder vreemde mensen was. Dat heb ik nog lang gehouden, zelfs toen ik in Leiden ging studeren. Door de hele atmosfeer thuis had ik een ander soort be langstelling. Van jongsaf aan heb ik veel gelezen er waren veel boeken bij ons in huis vaak in talen waar van ik niets snapte, maar ik deed het toch uit een soort nieuwsgierigheid". Het heeft er toe geleld dat Liselore bewust haar keuze heeft bepaald hoe zij haar daarbij maakt het niets uit leven wil inrichten. „Ik wil een creatief leven leiden en (foto: Dirk Ketting) of ik naar bulten kijk, een bos bloemen in huis zet of een liedje schrijf. Ik vind het ontzettend belangrijk dat je Je gewoon prettig voelt in de wereld waarin je zit, dat je in harmonie leeft met jezelf. Daarvanuit kun je pas werk elijk relaties aangaan, kun Je bezig zijn met schrijven. Dat kun je natuurlijk ook vanuit een disharmonie, maar dan is het meer een therapie. Ik zeg niet dat me dat altijd lukt. De ene dag is de andere niet. Een mens wordt door zoveel dingen beïnvloed. Je zit met je eigen twijfels en angsten, maar Je hebt mo menten dat Je die harmonie bereikt of er heel dichtbij komt". Dat zijn dan ogen blikken waarop Liselore zich heel gelukkig voelt. In haar liedjes probeert ze daar iets van door te geven. „Iedereen die iets maakt, of je nu schrijft, toneel speelt of lied jes zingt, heeft daarbij de ander op het oog. Je wilt de ander bereiken of raken". Li selore wil dat steeds op an- 'dere manieren doen. Het op een nieuwe wijze benaderen van de dingen loopt als een rode draad door haar leven, ook in het persoonlijke vlak in haar relatie tot de cabare tier Paul van Vliet. Vorig jaar besloten beiden hun ei gen weg te gaan. Het bete kende niet dat ze elkaar uit het zicht verloren. „Ik zie Paul nog bijna elke dag. De twintig Jaar met Paul heb ben mij gevormd. Ik verlooc hen die jaren niet. Het is weer, alleen de vorm is ver anderd maar de periode met Paul gaat door, totdat de dood erop volgt. Weet Je, ik geloof dat er in het leven geen afscheid bestaat, ten minste niet als er sprake is van liefde, maar dat zullen veel mensen wel niet be grijpen". door Mink van Rijsdijk Toen een van onze zonen als twaalfjarige jongen zijn zeiidiploma zou hakn. mislukte dat. Een geweldige tegenvaller, een bittere teleurstelling. We waren het er allemaal over eens dat het ook eigenlijk niet had mogen gebeuren. Hij zeilde immers al heel wat jaartjes, hij deed dat boven dien prima en niemand twijfelde aan zijn naviga- tic-talenten. En toch gewogen en te licht bevonden voor het fel begeerde papiertje dat diploma heet. Maar slim als we waren, we hadden er iets op gevonden om de nederlaag minder smadelijk te maken. Er zat namelijk nog een jongen in de boot, die als fokkemaat de instructies van de examens doende schipper moest opvolgen. Voelt u wel? Echt niet om het een of ander, maar dat was toch werkelijk een bar sloom jongetje. Wel aardig, maar langzaam hè en zodoende. Want als hij nou maar op tijd en vlot had gereageerd op een bepaald commando, dan zou de boot niet met zo'n noodsmak tegen de steiger zijn gevlogen. Zo werd de eer van de familie gered door een ander de zwarte Piet toe te schuiven. Achteraf vind ik het voorval erg vernederend, voor mezelf wel te verstaan. Waarom zijn vaders en moeders toch vaak zo krampachtig als er iets niet zo mooi en gladjes lukt bij hun kinderen? Wat zijn we skchte verliezers als blijkt dat onze zogenaamde valken gewoon uiltjes blijken te zijn. Natuurlijk zijn er overal weieens spanningen en vanzelfsprekend liggen ouders en hun nazaten regelmatig in de clinch en met het toegeven daarvan heeft bijna niemand grote moeite. Zodra echter een kind er niet in slaagt periodiek mooie prestaties in te leveren voor de ouderlijke etalage, is de boot aan. Natuurlijk was het sneu voor onze zoon indertijd dat hij zakte, maar dat wij, volwas sen mensen, hem over de teleurstelling heen hielpen door de nederlaag eigenlijk te ontkennen was volstrekt waardeloos. Soms lukt iets niet in het leven, dan haal je een onvoldoende, soms doe je de dingen verkeerd, so what. Het kan best eens bitter zijn. er kunnen zelfs weieens tranen vallen, maar met een beetje eerlijke kijk op jezelf kun je er wel mee verder. Als je ouders je ten minste de kans geven. Anja zakte voor haar rijexamen. Haar moeder hing hierover net zo'n soort verhaal op als ik indertijd. Anja had zo uitstekend gereden, voor haar theorie haalde ze dan ook prompt het hoog ste aantal punten. Alleen bij het uitstappen keek ze even niet duidelijk genoeg in haar spiegeltje. Gezakt, op zoiets onbenulligs lieten ze haar zak ken. Misselijk hoor, die examinatoren je zou ze. Gert Jan zakte voor zijn kandidaats examen rechten. Notabene op een halve punt. Iedereen wist hoe briljant die jongen was, hoe hard hij had gewerkt. Gezakt op een half puntje, wat een doffe ellende. Grote kinderen, kleine kinderen ze mogen niet zakken. Hun ouders kunnen daar niet tegen, ze gaan zich heel vreemd en kinderachtig gedragen als er toch iets niet wordt gehaald. In de ouderlij ke uitstalkast is alleen plaats voor prestaties. Papiertjes veranderen in zilveren bokalen en wor den bijgezet in de vitrine die moederlijke of vaderlijke trots heet. En wat u niet in de etalage ziet, dat vindt u binnen. De kneusjes, de zakkers, de pechhebbers en de grote groep die onrechtvaardig is behan deld. De arme, arme ouders houden zichzelf overeind met de schrale troost dat iedereen weet hoe intelligent hun larven zijn, hoe handig, hoe braaf en ijverig en dat ze voor hetzelfde geld best hadden kunnen slagen want wat is nou een half puntje? Zouden ze ooit beseffen dat ze met deze benepen instelling zelf zakken als een baksteen? Deze rubriek uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. verteld te worden, hoe Odd over hen denkt en wat Hij voor hen heeft ge daan. Want zijn heilsplan voorziet in een herscheppend „opnieuw geboren worden", in een loskomen van onver schillig welke duivelse beschadiging. Daarvoor heeft Jezus zijn leven gege ven en daarvoor zet Hij dit nog dage lijks in voor een ieder die Hem op zijn woord gelooft. Als de kerken conse quent zijn, moeten zij ook de zieken maar adviseren hun kwalen te aan vaarden als zijnde volkomen gelijk waardig aan een goede gezondheid. Anders dreigen die zieken „deerlijk in de kou" te komen staan. Ook een mens (3) De heer Klei wil zo graag dat homo's worden geïnformeerd over hoe er in de kerken over hen wordt gedacht en wat er daar voor hen wordt gedaan. Wel, ik wil hem dat wel vertellen: In de meeste kerken leert men deze mensen, hun Innerlijke beschadigin gen te aanvaarden en hun homofiele gerichtheid te zien als volkomen ge lijkwaardig aan de heterofiele. Dit is echter van den beginne niet zo gwee6t; Genesis vermeldt ons: man en vrouw schiep Hij hen". Er dient derhalve ook aan homofielen LEEK C. Maliepaard De brief „PvdA-CDA-WD (14)" in de krant van vrijdag was van de heer J. de Vries uit Amstelveen, red. ADVERTENTIE Dat is de nieuwe bruto adviesprijs van de Philips VCR. Daarvoor krijgt u héél wat. Echte kleuren, uitstekend geluid, bedieningsgemak. Rus de unieke Philips VCR- service met de speciale blauwe garantiekaart Uw handelaar kan daar alles over vertellen. 11 Onder redactie van mevrouw J Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink Vragen uitsluitend In envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden In postzegels, het liefst in waarden van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. Wij hebben al vele jaren een I huis, waarvan we niet weten It is: Het is van glas en het van een ouderwetse koffie- iaar het vreemde ls dat deze fles niet open kan. want de int is dicht en er zit een oog !i op te hangen?). Je zou zeg- n kanarie-drinkfles met een urf, zodat geen vogel eruit zou drinken, zelfs die ooievaar Fontaine niet. want er zit een die slurf. >rd: Als u uw vraag niet zo k gesteld had, waren we er iter gekomen Op grond van ivens hebben we een tekenln- imaakt en toen maar rondge- Een bevriende relatie op Wal- wist het meteen: In Zeeland iws-Vlaanderen zie je die din- wel. Ze noemen het een De fles wordt gedeeltelijk met water en aan de hoogte kolom water In de tuit kan :n hoe het staat met de hoge of :htdruk. Bij hoge druk staat x in de tuit lager, maar komt t daarin hoger, dan hangt dit met een lagere luchtdruk fon- In het boek Barometers van '11e (ISBN 90 228 42614 De iaarlem) vonden we een aardi- irijving-met-een-plaatje van frglas, daar Donderglas ge- Bert Bolle voegt hieraan toe, instrument slechts met enige 'baarheid werkt op een plaats ieen constante temperatuur Reeds in de 17de eeuw werden rglazen gemaakt. Uw model de 19de eeuw. maar ook in iw werden de „Donderglazen" aakt We kunnen dus niets lover de ouderdom van dit ap paraat zeggen. In elk geval iets dat interessant genoeg is om mee te expe rimenteren Twee vragen over hetzelfde onder werp: Knoflook is erg gezond en heel lekker in allerlei spijzen, maar er zijn grote bezwaren aan verbonden. Eén lezer moet al zaken doend veel praten en een lezeres is verpleegkundige. Noch in het ene, noch in het andere geval zullen die bezwaren onopge merkt blijven bij contacten met anderen. Antwoord: We begrijpen alles volko men. In eigen kring is het niet zo erg: als leder maar iets van dat gerecht of dat sausje heeft meegegeten, valt de penetrante geur niet meer op Echter, de werking van knoflook is zeer in tens en dat bemerkt men niet alleen aan de adem. maar ook aan de trans piratie en andere lichaamsfuncties. Veel tandartsen, fysiotherapeuten en dergelijke lieden gebruiken de kleine Japanse ..pareltjes" Jin Tan. Elke dag een frisse morgendouche en schoon ondergoed hoort er ook wel bij Vraag: Iemand, die het beslist goed bedoelde, heeft mijn meubels een beurt gegeven met een vette olie (ik denk lijnolie of slaolie). Nu is alles dof en plakkerig. Wat te doen? Antwoord: Probeer het eens met een doekje waarop een paar druppels ter pentine zijn gegoten het oppervlak weer schoon te krijgen. Vraag: Bij het nagaan van mijn stamboom bleek dat tussen eind de cember 1862 en begin september 1863, zeven volwassenen waren over leden. allen ongeveer ln dezelfde streek van Friesland. Is er iets be kend van een epidemie in die Jaren? Antwoord: Over een bepaalde epide mie kon men ons. met welk archief in genoemde streek we ons ook in ver binding stelden, niets zeggen. Men vertelde ons wel over het geconcen treerd voorkomen van pokken, chole ra. typhus, dysenterie, tbc en in vroe ger eeuwen zelfs de pest, zonder dat zoiets een epidemische vorm kreeg Men vermoedt dat het in het geval van uw familieleden de cholera ge weest zal zijn. Echter, in 1866 was er wél sprake van een cholera-epidemie. Vraag: Wat bedoelt men met wind kracht 7 of 8. enz Wat zijn de nor men daarvoor? Antwoord: In 1805 ontwierp een En gelse marineofficier. Beaufort (Engel se uitspraax Boff udd) een schaalin- deling voor de windkracht ln 13 klas sen van 0 tot en met 12. Op deze schaal volgt na het Beaufort num mer. een algemene beschrijving van windstil tot orkaan, daarna de ken merken op zee (schuim, hoogte van golven en vervolgens de kenmerken te land (van windstil tot ontwortelde bomen, enz.) en tenslotte de snelheid (knopen, of meters per seconde). Tot nu toe haalden we onze gegevens uit het teleweerboek van Alan Watts (Te- leboek NV Bussum) als we. aan de hand van de wolken, ons aan weer voorspellingen wilden wagen Maar niet graag slaan we de berichten van onze eigen weerman Hans de Jong' over. terwijl we nu ook heel blij zijn met het prachtige boek van Chriet Tltulaer: De mens en het weer. VRAAG: WIJ hebben een litho (pen tekening?) van Willem v.d. Berg. se dert ongeveer 1930. voorstellende eert 8cheveningse vissersvrouw. Wij zijn er zeer op gesteld en willen graag iets meer weten over deze schilder .NTWOORD: Dat was inderdaad een goede koop Willen H. v.d Berg. geboren in 1886 te Den Haag. kreeg eerst van zijn vader A. v.d. Berg les. later van W. A Konijnenburg en C. F. L. de Wild. Hij bezocht vele Europese landen en vestigde zich in 1638 te Amsterdam, waar hij hoogleraar was aan de Rljks-akademle. Hij schilder de. etste, lithografeerde, aquarelleer de en tekende. In 1959 kreeg hij ln Edinburgh de tweede prijs bij een tentoonstelling van bijbelillustraties Wij raden u aan eens het handboek van P. Scheen op te slaan voor nog meer gegevens en tevens met uw „Vissersvrouw" zeer zorgvuldig om te gaan. VRAAG: Zoudt u ons aan de volledi ge tekst kunnen helpen van het ge dicht of lied (is het niet van Goethe?) dat begint met de regels: Wer reitetso spöt durch Nacht und Wind? ANTWOORD: Dit was nu een vraag die we direct konden beantwoorden we zonden de vragensteller een foto kopie van het gevraagde. Het gedicht Erlkönig is van Qoethe en de muziek van Schubert De muziek is zonder de woorden al Indrukwekkend genoeg De aanleiding tot het dichten was Een vader komt voor zijn doodzieke kind raad vragen bij de beroemde Herr Doktor Goethe maar Goethe was wel beroemd en een Doktor, maar geen medicus. Het kind stierf In het gedicht ervaart het kind het geluid van de wind in de struiken en de gierende vlagen van regen en mist. als de stem van de boze kabouterko ning. die met zijn leger van geesten en nymphen het rennende paard ach tervolgt De vader ziet niets, maar als hij eindelijk zijn veilige onderdak be reikt heeft, is het te laat voor het kind. VRAAG: Bij het spelen van een volkslied staan burgers en militairen in de houding President Carter houdt dan de hand op zijn hart. Heeft dat iets met zijn geloofsovertuiging te maken? ANTWOORD: WIJ hebben ook vorige presidenten van Amerika en vele Amerikaanse burgers dit gebaar zien maken. Als men in uniform is. wordt er gesalueerd. Als een vlag of een volkslied iets voor een burger bete kent. ls een dergelijk gebaar of saluut ten volle op zijn plaats Wie gedwon gen was te buigen of te knielen voor de vlag van een overwinnaar en daar na de vreugde genoten heeft van het weerzien van de „schitterende kleu ren" van de eigen vlag. als symbool van vrijheid, weet dat een gebaar, als door u genoemd, niet een leeg gebaar is. VRAAG: WIJ eten graag schorsene ren (ook wel schorseneleni een ouder wetse groente, waarvan het recept geen moeilijkheden oplevert (Trou wens dat staat ln elk goed kookboek) Nu heb Ik goede pannen, die ik moet ontzien. Vandaar dat ik graag een ouderwets middel zou weten om het plakken van het vrijkomende sap aan de bodem van de pan te voorkomen ANTWOORD: Schoonboenen en voorkoken in een langwerpige geë mailleerde pan (de zogenaamde ko- nkjnenpan, die kan wel legen een stootje). Nu komt ln alle recepten terug In ruim water koken met azijn en stoven in een sausje waarin het kookvocht ls verwerkt Mijns inziens zit het angeltje hierin Als Ik een roux maak. moet ik flink roeren, want an ders blijft er meer aan de bodem van de pan zitten, dan ik prettig vind. U zoudt het sausje apart kunnen serve ren en niet daarin de schorseneren laten stoven. Die pan kan met soda erin een nachtje weken dat krast niet en ruimt veel op. VRAGEN over versjes, stukjes van versjes, enz ANTWOORD: Hoewel wij al heel dik wijls verzocht hebben ons dergelijke vragen niet meer te zenden, helpt zo'n verzoek niet zo erg. Inderdaad heb ben we een vrij groot archief van allerlei versjes en verhalende liede ren Vraagt men naar iets. dat we toevallig daarbij hebben, dan zijn er geen moeilijkheden. Voor de stapels brieven met vragen, die door één sim pel versje ontketend worden, hebben w»* geen man- of vrouwkracht Het zelfde geldt voor boeken of boekjes, die men graag zou willen (terugiheb- ben of bezitten, of zonder meer nog eens lezen. Wij moeten dan verwijzen naar het boekenantiquarlaat (de adressen zijn bekend' en naar de Openbare bibliotheken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 9