Betere relaties tussen christenen en moslims
Weer praten over
afwijzing Ter Schegget
Nieuwe werkgroep: 'De
kerk en het Joodse volk'
PHILIPS KLEUREN, ECHTE KLEUREN
PHILIPS VIDEO CASSETTE RECORDER
Prof. J. Hovius overleden
Trouw
PHILIPS
VIDEO OP 27N BEST f2.450,-
UIT DE KERKBLADEN
'Ik zou hen
beslist
waarschuwen'
Discriminatie?
Halve baan
NCRV
DRINGEND ADVIES VAN DE ANWB De Internationale Reis- en Kredietbrief helpt Een goede reisverzekering
AAN IEDEREEN DIE MET VAKANTIE GAAT Caat u met de auto met vakantie?
lNEEM OOK EEN GOEDE REISVERZEKERING MEE een autovakantieverzekering
VANDAAÊ
VOORBIJGANGE
Kerken spelen rol
in het socialisme
e
MAANDAG 9 APRIL 1979
TROUW/KWARTET
door prol. dr. O. C. Mulder
De laatste tijd is er nogal wat zorg gerezen over de relaties
tussen christenen en moslims. Van christelijke zijde is er de
vrees dat het reveil van de moslimse orthodoxie in landen als
Pakistan, Iran, Egypte en elders de positie van de kleine
christelijke minderheden in het nauw zal brengen. Van mos
limse zijde is er de zorg over de vrijheid van moslimse
buitenlandse werknemers en immigranten in Europa om hun
godsdienstige verplichtingen na te komen. Regelrechte span
ningen zijn er al geruime tijd in Libanon en op het eiland
Cyprus. Het zou een ramp zijn als die spanningen gingen
escaleren en de aanhangers van de twee grootste godsdien
sten (samen zowat de helft van de mensheid in aantal) steeds
vijandiger tegenover elkaar kwamen te staan.
De Sahada, de islamitische geloofsbelijdenis.
De Wereldraad van Kerken ziet hier
een verantwoordelijkheid liggen, die
hij delegeert aan zijn onderafdeling
voor de dialoog met aanhangers van
de wereldgodsdienstea Vandaar dat
van 12 tot 14 maart jongstleden een
ontmoeting is gehouden van enkele
christenen en moslims om hun onder
linge verhouding te bespreken. Ei
genlijk was een dergelijke ontmoe
ting ai eerder gehouden, in oktober
1976, maar er is gedurende de laatste
tweeëneenhalf Jaar zoveel gebeurd
dat een nieuwe ontmoeting nodig
bleek.
De eigenlijke bedoeling van de pas
gehouden conferentie was om plan
nen op te stellen voor de nabije toe
komst.. maar als steeds was het nodig
om eerst over uitgangspunten te pra
ten. En dat was moeilijk genoeg.
Samenwerking
We waren met twaalf personen bij
een. Vijf moslims, waaronder verte
genwoordigers van twee wereldwijde
islamitische organisaties en zeven
christenen, waaronder een vertegen
woordiger van het Vaticaan. Het pro
gramma begon na een korte inleiding
met het uitwisselen van opvattingen
over en ervaringen met de dialoog
tussen christenen en moslims Dat
nam de hele eerste dag in beslag Een
aantal punten sprong er duidelijk uit.
Als voorzitter van de conferentie heb
ik die de volgende morgen in een
korte nota op tafel gelegd.
Over de meeste punten was er spoe
dig overeenstemming. De noodzaak
om de onderlinge relaties te verbete
ren en samen te werken voor vrede en
gerechtigheid werd erkend. Dialoog
werd omschreven als een bepaalde
mentaliteit, een bereidheid om van
elkaar en over elkaar informatie te
ontvangen.
Maar de grote moeilijkheid van de
conferentie bleek te liggen in de mis
sionaire activiteiten van christenen
onder moslims. Hiertegen rees van
moslimse zijde ernstig bezwaar. De
moslims zeiden: zolang Jullie door
gaan met Jullie zendingsactiviteiten
onder ons. kunnen we Jullie niet ver
trouwen en vergeet dan de dialoog
maar. Eén moslimse organisatie, de
Wereldliga van moslims gevestigd te
DJedda in Saoedlë-Arabiè, had trou
wens van te voren gemeld dat ze een
conferentie over verbetering van de
relaties niet wilde bijwonen zolang er
christelijke zending onder moslims
bedreven werd.
Terughoudendheid
Van de zijde van de christelijke deel
nemers aan de ontmoeting te Genève
kon wei worden toegegeven dat er in
de christelijke islamzending ernstige
fouten zijn gemaakt Zending onder
moslims is vaak op een negatieve,
agressieve wijze bedreven. De naam
van Mohammad is belasterd, de is
lam is voorgesteld als duister heiden
dom. en niet zelden is van de zwakte
van moslisms-ziekte, armoede, anal
fabetisme gebruik gemaakt om
hun het evangelie op te dringen. Het
tragische is dat door al die zendingsij
ver averechtse gevolgen zijn bereikt.
Moslims zijn niet voor het evangelie
gewonnen, op de één die zich aange
trokken voelde, zijn er duizend die in
het harnas zijn gejaagd. Al die zen
dingsijver is er slecht in geslaagd om
het wezenlijke van het evangelie, de
liefde van God voor zondige mensen,
over te brengen.
Maar daar staat tegenover dat chris
tenen niet het recht kunnen opgeven
om op de goede manier van hun ge
loof te getuigen. De discussie hier
over was gespannen. Tenslotte von
den de deelnemers zich in een formu
le die eerst constateert dat georgani
seerde zendingsactiviteit (van beide
zijden, want moslims prediken ook
onder christenen) spanningen kweekt
tussen christenen en moslims. Ze
gaat dan verder met te stellen dat er
in zulke zendingsactivlteiten terug
houdendheid moet worden betracht.
Dat betekent dat ze niet moeten wor
den stil gezet maar wel met grote
wijsheid en voorzichtigheid bedre
ven. Vervolgens wordt een positieve
uitspraak gedaan: we moeten bevor
deren dat het Juiste begrip ontstaan
over eikaars geloof, leer en levens
houding.
Toen de conferentiegangers zich op
deze punten gevonden hadden, kon
een aantal plannen voor de toekomst
worden gesmeed. Als voorlopig doel
is gesteld een wereldwijde conferen
tie van christenen en moslims over
het onderwerp: hoe vreedzaam sa
men te leven. Die conferentie wil men
in 1981 houden. Gedurende de twee
komende jaren gaan we daarheen op
weg met een aantal kleinere ontmoe
tingen en activiteiten. Eén daarvan
zal zijn een ontmoeting van christe
nen onder elkaar om hun houding
tegenover de islam te overdenken. We
zijn het immers onder elkaar ten aan
zien van deze zaak nog lang niet eens.
De bedoeling is dat deze conferentie,
die in december van dit jaar gehou
den zal worden, christenen uit de
islamitische wereld samenbrengt met
een aantal islamologen en theologen.
Zo kunnen praktische ervaringen en
problemen worden uitgewisseld en
kan er tevens een grondige bezinning
plaatsvinden. Maar zo'n conferentie
van christenen over de islam is niet
méér dan een bijdrage tot het eigen
lijke doel, namelijk het verbeteren
van de relaties tussen moslims en
christenen. Niemand zal zich ontvein
zen dat hier nog een moeilijke weg
vóór ons ligt.
Dr. D. C. Mulder is hoogleraar in de
godsdienstwetenschap aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam en voor
zitter van de onderafdeling van de
Wereldraad van Kerken voor de
dialoog.
ADVERTENTIE
Prof. dr. M. Boertien
AMERSFOORT, (ANP) De raad
van kerken heeft besloten tot de op
richting van de werkgroep „De kerk
en het Joodse volk". Deze werkgroep
zal worden ondergebracht bij de sec
tie geloofsvragen. Prof. dr. Maas
Boertien heeft zich bereid verklaard,
het voorzitterschap op zich te nemen.
Prof. Boertien is christelijk gerefor
meerd en verbonden aan de Universi
teit van Amsterdam.
De nieuwe werkgroep gaat zich bezig
houden met de theologische bezin
ning over de verhouding tussen de
kerk en het Joodse volk en het stimu
leren van die bezinning binnen de
kerken. De raad van kerken is van
mening dat er met de reeds bestaan
de kerkelijke Israël-organen een goed
contact bestaat.
De werkgroep zal ook gebruik maken
van de contacten met de wereldraad,
het secretariaat voor de eenheid van
de rooms-katholieke kerk en met
Joodse organisaties. Waar mogelijk
zal zij gesprekken tussen Joden en
christenen organiseren.
De raad van kerken besloot in mei
1978 dat de relatie tot het Joodse volk
niet onder de sectie wereldgodsdien
sten ressorteerde. Daarom werd be
sloten een eigen orgaan te vormen.
Dat geldt voor Philips kleuren TV,dus ook
voor Philips VCR. Plus natuurgetrouw geluid,
bedieningsgemak en de zekerheid van de
unieke Philips VCR-service met de
speciale blauwe garantiekaart
Uw handelaar weet daar alles van.
(nieuwe bruto adviesprijs.
Oud-hoogleraar kerkgeschiedenis in Apeldoorn
door Jac Lelsz
APELDOORN In Apeldoorn is zaterdag, enige maanden na
zijn vrouw, overleden prof. J. Hovius, oud-hoogleraar van de
Theologische Hogeschool der Christelijke Gereformeerde ker
ken. Prof. Hovius, die 78 jaar is geworden, doceerde van 1947
tot 1972, dus ongeveer 25 jaar, kerkgeschiedenis en kerkrecht.
Na In 1924 kandidaat te zijn gewor
den. heeft prof. Hovius drie gemeen
ten gediend: Sneek. Nieuwe Pekela
en Zwolle. Zijn inaugurele rede aan
de Theologische Hogeschool was ge
wijd aan het onderwerp ..Geschiede
niswaardering bij Hendrik de Cock".
Op het gebied van het kerkrecht is hij
een vraagbaak voor velen geweest.
Hij heeft daarover ook tal van artike
len gepubliceerd in het officieel or
gaan van de Christelijke Gerefor
meerde Kerken, De Wekker, evenals
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKAMOOR
POMöus 059
- 1000 AW Amsterdam
te< 020-913456
iele» 13006
Pos tg''O 66 00 00
Bênk Ned C'cd'etbanW
Reker-ngnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Pos-bus 940
3000 AX Rotterdam
tel 010-11550a (abonnementen
en bMorgmg)
lei 010-115580 redact* i
iel 115700 (u-isiu-lend voor
advertenties)
WestWaak 4
Rottei dam
REGIO OEN MAAG IEiOEN
Postbus toI
7501 CC Cen Haag
tet 070-469445
Parkstraat 22
Oen Maag
REGIO NOORD OOST-NEDERLAND
turtsHetend admevstrafie»
Posibu? 3
6000 AA ZrvCV
te' 05700-17030
Melkmarkt 56
Z«volle
Abonnementsprijzen:
Per maand I 15 90
Per kwartaal I 47.70
Per halt >aar t 95.40
Per iaat 188.60
Adxemenreraneven op aanvraag
Tetek>r»sche abonnementenoodrachte*»
r adressen boven'.
Oogave lam.(.eber<h!en 9-19 30 van
maandag l m w idag Op zondag van 18-
20 uur telel 020-90456
Oogave m-n >-advertenties te'
020-936868 o» te' i* airf» Maw-A
afde-'ng postbus 43J
1000 AK AMSTERDAM
AdreswaZ-g-ngen u isAettmd sctwrlle^li
aan onze Amsterdamse adressen
trouwens over allerlei zaken met be
trekking tot de kerkgeschiedenis.
Als kerkhistoricus is hij tot kort voor
zijn dood publicistisch actief geble
ven. In de herfst van 1978 verscheen
van hem nog een uitgebreide studie
in het boek „Uw knecht hoort", dat
toen verscheen ter gelegenheid van
een drievoudig hoogleraarsjubileum
aan de Theologische Hogeschool in
Apeldoorn. Een even specialistisch
als opmerkelijk relaas over de vraag
„Zijn de Dordtse Leerregels van 1619
in Friesland aangenomen en Inge
voerd?." waarbij hij tot de conclusie
kwam dat zij ook daar metterdaad
tot de formulieren van enigheid be
hoorden, reden waarom dit gewest
niet van ontrouw jegens de Dordtse
synode kon worden beschuldigd.
Als hoogleraar In het kerkrecht ver
meed prof. Hovius het te vervallen in
een soort kerkelijke Juristerij, die op
het kerkelijk terrein zo vaak heeft
geleid tot hete hoofden en koude har
ten. Hij liet zich daartoe niet verlei
den omdat hij alUJd pastor is geble
ven ónder de Opperherder van de
kudde. Jezus Christus, die niet uiteen
jaagt maar verenigt.
Diakenen
Een zaak waarmee prof. Hovius zich
destijds ook intensief heeft bezig ge
houden, is de kwestie of de diakenen
deel uit maken van de kerkeraad. Hij
antwoordde in bevestigende zin. De
ontwikkelingen in dit opzicht hebben
tot een wijziging van de kerkorde
geleid. Prof. Hovius is vele jaren bi
bliothecaris van de Theologische Ho
geschool geweest. Onder zijn beleid is
de boekerij kwalitatief zowel als
kwantitatief, ook al zijn er nog ge
noeg wensen, op een niveau gekomen
dat past bij de erkenning die „Apel
doorn" tegenwoordig als wetenschap
pelijk instituut heeft, ook buiten de
eigen kerken. Een damescomité heeft
AMERSFOORT (ANP) De raad
van kerken heeft Ingestemd met een
voorstel van zijn secties sociale vra
gen en Internationale zaken om een
tweede ronde van politiek beraad te
beginnen. Reeds eerder werd zulk een
beraad gehouden. Toen waren ook.
werkgevers en werknemers daarbij
betrokken. Nu zal het accent vooral
liggen op gesprekken met christelijke
vertegenwoordigers van politieke
partijen. In de loop van dit Jaar zullen
vertegenwoordigers van de raad van
kerken en politici elkaar driemaal op
besloten bijeenkomsten ontmoeten.
Prof. J. Hovius
in een lange reeks van Jaren de fond
sen voor uitbreiding aangedragen.
Prof. Hovius zal donderdag ter aarde
worden besteld op de begraafplaats
ln Wenum (gemeente Apeldoorn).
Daar aan voorafgaand wordt in de
Barnabaskerk een rouwdienst gehou
den. die om kwart voor elf begint.
Voorganger is ds G. Leendertse.
AMSTERDAM (ANP) De raad van
de theologische faculteit der Univer
siteit van Amsterdam wil dat de com
missie theologisch wetenschappelijk
onderwijs (TWO) van de hervormde
kerk alsnog de argumenten voor af
wijzing van de kandidatuur van dr G.
H. ter Schegget en dr J. N. Bakker
voor de vacature-strijd (hoogleraar
christelijke ethiek) ter tafel brengt.
Pas als die argumenten naar het oor-
deel van de faculteitsraad voldoende
zijn, kan er gesproken worden over de
derde kandidaat (prof. dr J. M. Hasse
laar). Utrecht. De benoemingscom
missie van de faculteit mag Intussen
de nieuwe naam (als derde naam) aan
TWO bekendmaken. Een voorstel
van deze strekking heeft de facul
teitsraad aangenomen.
Tot nu toe heeft het, aldus de facul
teitsraad, aan goed overleg tussen de
kerkelijke commissie en de benoe
mingscommissie van de faculteit ont
broken. Dat moet eerst worden her
steld, voordat tot een benoeming kan
worden overgaan, zo zei een van de
leden van de raad. Overigens achtte
prof. dr K. A. Deurloo, lid van de
faculteitsraad en van de benoemings
commissie, het onwaarschijnlijk dat
TWO de voordracht van de twee afge
wezen kandidaten alsnog zou over
nemen.
De vacature-strijd voor kerkelijk
hoogleraar christelijk ethiek aan de
Universiteit van Amsterdam bestaat
sinds prof. dr Krijn strijd in 1976 met
emeritaat ging. De voordracht van de
nieuwe hoogleraar moet zowel door
de generale synode van de hervormde
kerk als door de faculteitsraad wor
den geaccepteerd.
Als 't goed ls. staat elders op deze
pagina een bericht over een studie,
die zich bezighoudt met de rol van de
vrouw ln de kerk. In zijn blad Kerk
nieuws publiceert drs N. Scheps een
uitvoerig gesprek, dat hij had met
dominee P. Lok. de voorzitter van de
laatst te Groningen-Zuid gehouden
generale synode van de vrijgemaakte
gereformeerde kerken. Een niet ge
ring deel van het interview betrof de
rol van de vrouw in de vrijgemaakte
kerken. De Groningse synode van de
vrijgemaakte kerken wees het vrou
wenkiesrecht af. Dit betekent dat
vrouwen niet mogen meedoen aan
verkiezingen van ambtsdragers, laat
staan dat zij zelf gekozen zouden
kunnen worden ln een kerkelijk
ambt We citeren dominee Lok uit
Kerknieuws:
„De synode van Groningen-Zuid
wees het vrouwenkiesrecht af. ZIJ
stelde geen nieuw deputaatschap ln.
Wat dat betreft zou men kunnen zeg
gen dat de zaak afgedaan is. Ze komt
niet automatisch op de synode van
Arnhem (1981) aan de orde. Maar de
kans bestaat wel dat er appel wordt
aangetekend tegen de beslissing van
Qronlngen-Zuld en dan vooral tegen
oordeel 4. dat de gronden van de
afwijzing aangeeft. Die zijn anders
dan die waarop de synode van Arn
hem (1930) het vrouwenkiesrecht ver
wierp. Die synode was van mening
dat het bewijs dat het vrouwenkles-
reoht geélst werd. niet was geleverd,
maar dat de bijbelse gegevens eerder
tegen het vrouwenkiesrecht dan er
voor schijnen te pleiten. Dat was een
voorzichtige formulering die ik erg
verstandig vind. De synode van Gro
ningen-Zuid oordeelde echter dat het
vrouwenkiesrecht niet in overeen
stemming was met de positie van
onderdanigheid die de vrouw volgens
de bijbel heeft. Daarmee is de discus
sie, die de synode van Arnhem nog
open liet, eigenlijk afgesneden."
We lezen verder in Kerknieuws de
volgende vraag (van drs Scheps) en
antwoord (van ds Lok):
In uw kerken ls alleen het vrouwen
kiesrecht ln discussie. Het gaat niet
over de vraag of vrouwen ambten
kunnen bekleden, want daarvoor zal
niemand in uw kerken pleiten. Wat
vindt u van de redenering dat dit
discriminatie zou zijn? Je kunt bijv.
geen predikant worden, omdat Je een
vrouw bent, terwijl je dat toch zelf
niet kunt helpen.
Je zult moeten aanvaarden wat
Jouw plaats ls. Je zou wel kunnen
zeggen dat het discriminatie is dat
een man geen kinderen kan krijgen.
Maar als dat nu de orde van God ls?
Het woord van Paulus dat ln Christus
man noch vrouw ls, betekent niet dat
de man en de vrouw gelijk zijn, maar
dat er ten aanzien van het heil ln
Christus tussen man en vrouw geen
onderscheid is."
Nog één fragment uit het Interview
van drs 8cheps met ds Lok:
Ook vrouwelijke leden van uw
kerken vervullen steeds meer maat
schappelijke functies. Vindt u dat ln
overeenstemming met Gods schep
pingsorde?
Er ls ook op dit punt onderscheid
te maken tussen getrouwde en onge
trouwde vrouwen. Dan maakt het
verder ook verschil of er in een gezin
kinderen zijn of niet. Het is de taak
van de man zijn gezin met God en
met ere te onderhouden. Maar ik heb
er geen bezwaar tegen dat de ge
trouwde vrouw ook een werkkring
heeft, als het niet ten koste gaat van
het gezin en als zij niet in een tijd van
werkloosheid de plaats inneemt van
een kostwinner. Ik zou het onjuist
vinden als een getrouwde vrouw zon
der dat daarvoor een economische
noodzaak was, voor de klas zou gaan
staan, terwijl meisjes die net van de
pedagogische academie komen, geen
betrekking kunnen krijgen.
Hoe denkt u over de steeds meer
veld winnende opvatting dat de man
en de vrouw ieder een halve betrek
king moeten hebben en ieder voor de
helft van hun tijd in de hulshouding
bezig moeten zijn?
Die verwerp ik principieel. Ze is in
strijd met de strekking van het ar
beidsgebod. De man zal in het zweet
zijns aanschijns zijn brood verdienen.
Als mijn gemeenteleden zo'n verde
ling in hun gezin zouden maken, zou
ik hen beslist waarschuwen."
Er is een actie gaande om van het
hoofdbestuur van de NCRV gedaan
te krijgen, dat in de Omroepgids van
deze omroepvereniging voortaan
geen wervingsadvertenties voor mari
ne-, land- en luchtmacht meer wor
den opgenomen. In Present, Informa
tieblad van de Amsterdamse her
vormde gemeente, merkt dominee
ADVERTENTIE
Kom naar 't ANWB-kantoor en maak uw zekerheid rond.
DE WEG
God de Heer zal mij helpen:
Daarom zal Ik niet beschaamd i
en zal ik geen spier vertrekken.
Ja. ik weet dat ik
niet te schande zal worden,
(uit Jesaja50,4-7)
^nnei
Tien
fik
lottere
i-jari
Itiona
as t
lerde
e poli
Dit zijnde woorden van die fcversi
waarschijnlijk jonge man die in< bileri
ballingschap tegen de stroom in >orde
roeide. De stroom was een strooi rouwi
van ontmoedigdheid. bitterheid norkl'
vrees. Kwam er nog ooit iets van inspc
vroegen de ballingen zich af. Je deel
toch niet eindeloos blijven hopec
jonge profeet stootte op die negi ok
stemmingen. Het kwam tot aaks
uitbarstingen van hoon en gewei in Bf
Hij bood zijn rug aan wie hem «et di
sloegen. Hij onderging het. Hij elligf
wendde zich niet af, hij ontliep hi rvare:
niet. Het hoorde bij datgene waai imer
fhij geroepen was. Eén ding was 2:
'zekerheid: ik sta in de hulp vanG
Ik sta in de beweging door Hemt
gang gebracht. Ik heb het zelf nii
verzonnen, van die machtige i
terugkeer, van die weg door de
woestijn, terug naar het land van
belofte. De woorden zijn tot mij
gekomen en ze zijn mij te macht! I
geworden. Zo moet het. En daan B
heb ik geen reden om bevreesd t«
zijn. Ik zal niet te schande worde
Deze knecht van de Heer staat in
vast geloof en vertrouwen. Als eei
teken van Hem die komen zal. Di
de dagen voor zijn lijden Jerusal
binnenrijdt als een koning. Noge
en het geweld zal tegen Hem
losbreken. Hij bevestigt het best
van de mensen niet maar roept ht
tot omkeer en tot opstanding uitfl
doden. Dat is onverdragelijk, wan
wij zijn niet voor verandering En^
daarom moet Hij weg. En Hij g
Maar niet weg. Hij gaat de weg vi
God. De weg die van nu af aan de
enige weg, de waarheid en het levq
is.
PRAAG De kerken spelen een po
sitieve sociale rol in het socialisme en
de kerken kunnen een bijdrage leve
ren aan de vermenselijking van het
leven in nieuwe en grote steden. Tot
dit inzicht kwamen de 44 afgevaar
digden van lid-kerken van de wereld
raad van kerken in acht socialistische
landen in Europa. Zij kwamen samen
in Praag om van gedachten te wisse
len over hun ervaringen met de
„christelijke getuigenis vandaag".
De bijeenkomst bekostigd door de
commissie „wereldmissie en evange
lisatie" was de eerste in zijn soort
in Oosteuropese landen. De Tsjechi
sche oecumenische raad trad als
gastheer op.
Metropoliet Antoni van Leningrad en
Nocgorod zei dat het geloof geen hin
derpaal maar juist een prikkel is om
mee te strijden voor vrede en sociale
vooruitgang.
Professor Eberhard Winkler uit Gu
tenberg (DDR) sprak over „de pijnlij
ke weg" van de kerk in zijn land naar
meer vrijheid en openheid.
Beroepingswerk
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen naar Aalsmeer, P.
schoor te Oss, naar Raarlem-NoEn,,
T /I Vnrlsmnn t r, Tl CW'
J. G. Korteweg te Haastrecht-E
ambacht.
an
TE
ed'
trd
ak c
Henk Woldendorp op, dat je het met
zo'n actie de NCRV lastig maakt, ook
omdat er grote bedragen (adverten
tie-inkomsten) mee gemoeid zijn. We
citeren een fragment van het artikel
van dominee Woldendorp:
„Natuurlijk maak je het elkaar erg
moeilijk met zulke vragen. Het gaat
om grote bedragen en je moet natuur
lijk niet doen alsof die niet zwaar
wegen. Het gaat er ook om, dat grote
groepen christenen weinig moeite
schijnen te hebben met zaken als
dienstplicht en bewapening. Zelfs is
het zo, dat er velen zijn, die met een
beroep op de bijbel menen dat dienst
plicht en bewapening gebóden zijn.
Over de grote politieke vragen van
deze tijd zijn de kerken hopeloos ver
deeld. Zelfs zo erg, dat er in de kerk
stemmen opgaan om te komen tot de
vorming van twee kerken: de kerk
van het politiek engagement en de
kerk, „die niet aan politiek doet".
Maar als je dat niet wilt, dan moet Je
toch met elkaar in gesprek kunnen
komen. En wie weet kan zo'n adver
tentie daartoe een aanleiding
worden.
In elk geval kan op die manier een
begin worden gemaakt met het door
breken van vanzelfsprekendheden.
Dat kan soms pijn doen. Natuurlijk
kun je wel vrede onder elkaar bewa
ren als je onderlinge verschilpunten
niet aanroert, maar met de mantel
der liefde bedekt. Je kunt ook vrede
bewaren door de dwarsliggers eruit te
gooien of ze bij meerderheid van
stemmen hun plaats en dus hun
geloof te ontzeggen. Maar bij elke
stap die op die weg zet maak je het
woordje .christelijk' in je vaandel on
geloofwaardiger. Dan is het maar be
ter om de verschillen aan het licht te
brengen, ook al doet dat pijn en
snijdt het in eigen vlees."
Ds. J. Bos
Op 73-jarige leeftijd is overledcï
gereformeerde emeritus-prediki
Bos te Amsterdam. Ds. Bos
zijn ambtelijke loopbaan te
waar hij eerst hulpprediker wi
weest. Daarna stond hij te Monl
te Asperen en te Zevenhuizen;
kapelle, waar hij in 1970 emi
werd.
Drs. M. K. Drost
Drs. M. K. Drost heeft het lectori
de zendingswetenschappen aan
Theologische Hogeschool van
reformeerde kerken vrij gemaald
Kampen aanvaard. Drs. Drost,
kant t^ Groningen West, sprak
de woord- en daad-gedachte bin
de missiologie. Daarbij ging hij lo
de vraag of Woordverkondiging
Hulpverlening beide onderdelen
van de zendingsopdracht die aan
kerk gegeven is. Naar zijn mei
heeft de kerk alleen de woordverk
diging als opdracht, want dat all T
behoort tot de zending. In dit oL
band oefende hij kritiek uit op
oecumenische missiologie zoals
leeft ln de kringen van de Wereldn
van Kerken en ook uitgedragene
door wijlen prof. dr. J. C. Hoekendlk
en prof. dr. J. Verkuyl. Zij stef
namelijk woord en daad op één
betoogde hij. Ook had drs. Drost
zwaren tegen de opvattingen vanL
evangelicals, die eveneens Woordt^1
kondiging en hulpverlening als
derdeel van de zendingsopdracht!e
al stellen zij ze niet op één lijn.
!S
Vladimir Markovic
De Joegoslavische marxist Vladli
Markovic heeft in een brief aan
Kroatische katholieke krant
Konzila" zijn gal gespuwd over
veroordeling tot zes dagen gevan
nisstraf en een hem opgelegde ge
boete wegens het in bezit hebben v
een kerkelijk tijdschrift. In zijn br
benadrukt Markovic zijn intera
voor religieuze aangelegenhed
Hoewel hij zelf marxist en atheist
heeft hij in zijn kennissenkring jon
gelovigen en priesters van allerhan
geloofsovertuigingen.
ADVERTENTIE