In Kinderbalie kan de
jeugd vrijuit praten
Olijke kwant©
met grappen
over niets
«lip en
•Jannèke
'Werk'; een mengeling
authentieke miniaturen
E
»-K
JL
Mierzoet programma
bij Nationale Ballet
Wllem
vanToornEen
kraai bij Siena
Gedichten
'Tegen een leraar schiet je altijd in het zand'
Querido junior
Van Santen, van Santen en van Saj
Bram van Erkel
naar NCRV-drama
Stichtlngsraad
achter EO
Wat mensen zoal doen
E
ZATERDAG 7 APRIL 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
=F
ADVERTENTIE
Door Riot Diemer
HILVERSUM Kinderbalie
heet het nieuwe radiopro
gramma op de zaterdagmid
dag waarin kinderen tussen
tien en zestien Jaar kunnen
komen vertellen wat hun niet
lekker zit. Aanleiding is dat
veel kinderen problemen
vaak moeten wegstoppen of
van zich afduwen omdat ze
niet weten met wie ze erover
moeten praten. Op die manier
stapelden ze zich op tot ze op
een gegeven dag tot een uit
barsting komen. Dat dat risi
co ln de puberteit het grootste
is leert de praktijk.
„Dat rr seeds meer kinderen In de
puberteit ln problemen komen ont
staat niet van de ene op de andere
dag. Dat is het gevolg van opgekropte
gedachten, wrijvingen en wrevels
waarmee ze geen uitweg meer we
ten Initiatiefneemster tot Kinder
balie voor kinderen én opvoeders ls
programmamaakster Henrlètte Rose,
die deze uitspraak ontleent aan de
bekende ervaringen van psychologen
en pedagogen.
Ze heeft zich dan ook verzekerd van
de medewerking van prof. drs. Wllhel-
mlna Bladergroen. Maar ze ls ook bij
deskundigen op ander gebied te rade
gegaan, zoals de stichting comité jaar
voor het kind. het ministerie van jus
titie. vertrouwensartsen en hulpverle
nende instanties. Het oorspronkelij
ke idee voor Kinderballe is in Zwit
serland ontstaan waam een kinder
rechtbank ls opgericht.
Niet te streng
Toch wil Henriëtte Rose het niet zo
scherp spelen dat er echt sprake ls
van een rechtbanksfeer. „Dat ls mij
te streng. De bedoeling ls dat de
kinderen en de opvoeders met elkaar
ADVERTENTIE
II, lezer, vindt nu in
elke bockhandel twee
nieuwe boeken van
J. Bcrnlcf. In zijn ge
dichtenbundel Sl Hieven
(f 19,90) zijn dingen
nicn.scn, op zijn manier.
In zijn toneelstuk
Nachtrit f 17,50) is een
taxicentrale het mid
delpunt van conflicten
en openbaringen.
Koop ze. Lees ze. Nu,
lezer.
De grote, complete uitgave van
Annie M.G. Schmidts Jip en
Janneke, door Fiep Westendorp
in zwart-wit en kleur geïllus
treerd, is weer verschenen, uit
gebreid met een inhoudslijst en
een register. Als voorleesboek
met ingebouwd kijkplezier is
het nu volmaakt. De tweede
druk kost f 39,-.
tig. Maar veel kinderen zullen zo n
situaUe onmiddellijk herkennen Wist u dat van alle tin en
Daaruit blijkt ook dat het niet altijd 17
zo serieus hoeft toe te gaan ln Kinder- Jonnekes ai bijna twee miljoc
£a,ie tJ exemplaren in omloop zijn
Een wat gecompliceerder voorbeeld r r
is het volgende, wanneer een Jongen
bekent dat hij in het verleden wel
eens het een en ander heeft gestolen,
zoals radiootjes uit supermarkten.
Hij heeft inmiddels een hele verzame
ling op zijn kamer. Hoewel hij er
vroeger geen spijt van had, is hij er
inmiddels anders over gaan denken.
Een opmerking van zijn moeder: je
moet dat ene radiootje aan Je zusje
geven. Verder wordt er niet veel over
gesproken, want zijn vader houdt
niet van moeilijkheden.
Henriëtte Rose krijgt de medewer
king van de pedagoge prof. Blader
groen. In een van de programma's
constateert zij dat de speelruimte
voor het kind nergens uitdaagt tot
creatief spel. Hoe vaak wordt er in de
schoolpauzes niet gehold en gevoch
ten, terwijl er van creatief spel geen
sprake is. Ze vindt dat armoede.
Zwitserland
Een intermezzo is haar ervaring in
Zwitserland tijdens haar vakantie.
Een autobus stopt voor een restau-
rant. Hollanders rollen eruit. Binnen ^prekend QuenClO, V3I1
een mum van tijd schreeuwen de SlTlPel 262
mannen als Indianen, zitten onder de
bomen, roepen pang, pang en hebben
en passant alle kleedjes van de tafel-
tjes gerukt. Prof. Bladergroen zou
haar studie ontrouw zijn geworden En dan nOQ
als ze daar niet achter had vermoed
door Ber Huising
ln elke boekhandel te koop.
Annie
>I.M. Selimitli
en Hep
nV«u>iul»r|i
n-
AMSTERDAM Van San
ten. van Santen en van San
ten zijn, van donderdag af, in
Amsterdams Tingeltangel.
Met zijn drieën dus. Ze heten
anders maar ze noemen el
kaar van Santen, voor de
grap, en ze beweren aan het
slot dat we allemaal van San
ten zijn.
Na een progTamma vol grapjes, want
ze zitten vol humor. Zo vol dat er voor
wat anders geen plaats meer is. Ze
houden dwaze lezinkjes over handen,
en over augurken (rijmt op Turken).
Ze hebben het over het zijn en er
geweest zijn. Ze zingen over het zitten
in een perelaar of op een paal, over
een kat en een juffrouw op een pier,
en een andere juffrouw met een mus.
Ze voeren malle dialogen met het
bekende elkaar niet begrijpen en
langs elkaar heen leuteren. Pianist
van Santen, die maar af en toe sloom
op komt en ook af en toe wordt weg
gestuurd. probeert telkens weer iets
te vertellen over een kabouter. Een
nummer heet Fiedelledelie en is ook
weinig anders. Twee van Santens
doen als marionetten (de r
marionet) en een van hen ii
expressie-werker. Hun tekst«
vol woordspelingen, onverwant
men, dubbelzinnigheden ook
deden me soms denken aan|f
dichten van de Schoolmeester,
ze zijn van Wouter 8tips. De drl
Santens hebben er. wat heffe
gen" betreft, een eigen drogt
voor. En ze hadden er op dezt c
avond met kennissen uit eigi
een behoorlijk succes mee.
Santen zijn olijke kwanteit'
meer ook niet. En ik werd eeif
beu van al die grapjes over v
niets.
Sprekend Querido, van
Singel 262
Henriëtte Rose
in gesprek komen. Het moet redelijk
zijn. op een basis van goodwill. Het
kind krijgt heus niet bij voorbaat
gelijk. De ouders kunnen vaak goed
willende mensen zijn, die onbewust
aanleiding zijn van de problemen.
Als Je op een orthodoxe manier een
rechtbank opzet en het kind klaagt
letterlijk aan dat het zijn zin niet
krijgt dan zou je de volwassenen al
leen maar uitdagen. En als Kinderba
lle voor het kind repercussies kan
opleveren dan trap je ze alleen maar
in de ellende. Daarom geloven wij dat
de mogelijkheid voor het kind om
zijn mond open te doen en de moge
lijkheid om met elkaar in gesprek te
komen al heel positief kunnen
werken."
Omdat kinderen niet altijd recht
streeks zullen aankloppen met datge
ne wat hun dwars zit heeft Kinderba-
HILVERSUM Bram van Erkel. re
gisseur van kinderprogramma's voor
KRO-televisie. zal met Ingang van 1
september in dienst komen bij
NCRV-televisie
Daar zal hij zich bezig gaan houden
met het regisseren van dramaproduk-
ties. Zijn eerste opdracht wordt EEN
speelfilm naar het boek De blijde dag
van de Vlaamse schrijver Stijn Streu-
vels. Dit wordt een coproduktie van
BRT en NCRV. De opnamen zullen in
september in België beginnen. De
NCRV zal met uitzenden wachten tot
het nieuwe seizoen: 1980/'81.
Bram van Erkel is bekend als regis
seur van een aantal interessante
jeugdprogramma's zoals de detecti
veseries Q en Q en de Kris Pusaka.
Voor de KRO is hij bezig met de
jeugdserie Duel in de diepte, dat zich
afspeelt bij de Nederlandse Antillen
De KRO zal dit in oktober op televi
sie brengen.
Een ander bekend programma van
Van Erkel. die onderwijzer is geweest,
ls Klassewerk
(foto Erwin Verheijen).
lie een eigen brievenbus. Antwoord
nummer 9, 1200 VB Hilversum. Kin
deren tussen tien en zestien Jaar die
daarnaar schrijven zullen anoniem
blijven. Komt het kind ais „aankla
gende" in het programma Kinderba
lle en de „tegenpartij" als „aange
klaagde", dan worden beide partijen
bijgestaan door een echte advocaat,
die moet helpen de klacht en het
verweer voor de andere partij en de
luisterende kinderen en ouders be
grijpelijk te maken. Advocaten in de
eerste Kinderbalie zullen zijn: me
vrouw mr. A. E. B. de Boer-de Wit en
mr. C. H. P. de Boer, beiden uit Alk
maar. Kinderrechter is mr. M. O. W.
Ottespoor-Kousemaker uit Alkmaar.
Als getuige-deskundige zal prof. Bla
dergroen optreden. In een juryberaad
van leeftijdgenootjes onder leiding
van de kinderrechter en deskundige
getuigen wordt vervolgens het pro
bleem uitgepraat om tot een eenslui
dend advies te komen voor de oplos
sing van het probleem.
Inleiding
Hoewel de eerste echte uitzending
van Kinderbalie pas op zaterdag 28
april is, begint vanmiddag al de eer
ste van drie inleidende programma's,
ook onder de naam Kinderbalie; bij
de TROS tussen half vier en vier urn-
op Hilversum 2.
In die inleidende programma's zijn
kinderen van allerlei soorten scholen
en uit verschillende milieus te horen.
Over wat voor soort problemen het
kan gaan blijkt wel uit een paar op
merkingen van anonieme jongens. Zo
bekende één van de geïnterviewde
dat als hij problemen had deze zich
het meest op school afspeelden. „Mag
je kritiek hebben?" „Nee. je krijgt het
altijd op Je boterham. De leraren hak
ken terug. Ben Je het ergens niet mee
eens en ga je naar de directeur, dan
gelooft hij de leraar en jou niet. Te
gen een leraar schiet Je altijd in het
zand!"
Nog een voorbeeld: „Als m'n vader
geen bloemkool lust, eten we geen
bloemkool. Als ik geen spruitjes lust
eten we wèl spruitjes!" Kort en krach-
'dat deze mensen van tussen de twin
tig en dertig Jaar zich niet hebben
kunnen uitleven toen ze veertien a
vijftien jaar waren.
Mevrouw Bladergroen in Kinderba
lie: „Er zullen kinderen zijn die reëel
hulp nodig hebben zoals bij kinder
mishandeling, maar ook bij onbegrip.
De bedoeling ls de ouders bewust te
maken dat kinderopvoeding en het
hebben van kinderen betekent dat je
tot een vertrouwensrelatie moet leren
komen te staan. Maar het is nog altijd
veel te veel het eigen leven van de
ouders dat voorgaat op dat van de
kinderen.
Kinderen zoeken soms hulp, vinden
die niet. komen met problemen te
zitten en trekken zich terug of wor
den agressief. Ze kunnen hun verha
len, die dikwijls ongelukkig worden
verwoord, niet kwijt, zoeken andere
oplossingen en worden stlekum of
oneerlijk.
Mevrouw Bladergroen vindt dat kin
deren in een programma als Kinder
balie moeten kunnen uiten zonder
straf te krijgen. Kinderen moeten
met Kinderbalie het gevoel krijgen:
we mogen ons eens uiten en weten of
we gelijk of ongelijk hebben. Ze zijn
echt wei voor rede vatbaar ais ze
kunnen inzien dat ze ongelijk
hebben.
HILVERSUM De stichtingsraad
van de EO stelt zich achter de verkla
ringen van bestuur, staf en onderne
mingsraad ten opzichte van de pro
blemen die door een aantal ex-mede-
werkers naar buiten zijn gebracht.
De leden van de stichtingsraad zijn
donderdagavond bijeen geweest naai
aanleiding van pubiikatles over de
problemen bij het personeelsbeleid
die door een aantal ex-medewerkers
naar buiten zijn gebracht.
Dit houdt in dat geen gevolg wordt
gegeven aan het verzoek van de
Werkgroep van ex-medewerkers aan
het stichtingsbestuur om een com
missie de situatie bij de EO te laten
onderzoeken.
Tijdens de internationale (klas
siek) gitaarweken die dit Jaar van 2
juli fm 20 Juli weer in Zwolle worden
gehouden ligt het accent, naast tech
nische en muzikale training, op de
voorbereiding tot optreden in het
openbaar van solisten. Wat betreft
het ensemble-spel wordt er naast de
.gebruikelijke training aandacht be
steed aan bladlezen. Cursusleiders
zijn Ako Ito, Henry Dorigny en
Jörgm Rörby. Aanmeldingen voor 15
Juni. Inlichtingen over toelatings
voorwaarden tel. 05200-19642. Tijdens
de gitaarweek zijn er een aantal open
bare concerten in Centrum voor beel
dende kunst De Librije georgani
seerd.
In het Museum van Onderwijs in
Den Haag worden van 12 april tot en
met 10 juni affiches uit de tweede
Wereldoorlog tentoongesteld. Onder
de titel „40-45: de bezetting in affi
ches" zijn ongeveer 40 platen te zien.
Het grootste deel van de affiches is
Duits progaganda-materiaal.
Schilderijen van Gisele van Water
schoot van der Gracht zijn van 21
april tot 28 mei te zien in het Singer
Museum in Laren (NH). Daar wordt
van 14 april en ook tot 28 mei een
expositie gehouden van werk van
tien Italiaanse schilders onder wie
Losi Cinello, Marcello Boccace en
Florello Tosoni. In de Singer Galerie
houdt voorts van 15 april tot 14 mei
Ronald Terpstra een tentoonstelling
van vrije schilderkunst.
Minister Gardeniers-Berendsen
van CRM onthult 1 september in de
Koninklijke Schouwburg in Den
Haag het borstbeeld van wijlen de
acteur Ko van Dijk. Dit heeft het
comité „gedenkteken Ko van Dijk"
meegedeeld. Het beeld wordt ge
maakt door Yvon de Jong Melly uit
Amsterdam.
Kunst- en antiekbt<
door Prinses geoifj
BREDA (ANP) Prinses
heeft vrijdagochtend in Breda
tiende Nederlandse kunst- en
beurs geopend. Op de beurs, j
en met 16 april duurt, is voor
len miljoenen guldens aan mP.1
aardewerk, porselein, schiltfJ
gobelins, uurwerken, tin, juwei-
pijten en landkaarten geëxp*-
De Bredase beurs is de eerste b
Nederland die alle geëxpeb»
stukken met een waarde van
dan 2.500 gulden heeft voorzie
een zgn. waarborglabel. Daarojw
nauwkeurige gegevens over deil
dom van het voorwerp, de toj
waarin het verkeert, wanneer I
gerestaureerd e.d. Aan de beur»-
expositie over koffie verbondeDl
0
1
tl
n
door André Rutten
Coby Stunnenberg
HAARLEM Bij de toneel
groep Centrum hebben Rob
Scholten en Eddy Habbema
een vindingrijke toneelbewer
king gemaakt van een reeks
interviews van de Journalist
Martin Schouten in de Haag
se Post met allerlei mensen
over hun „Werk". De eerste
voorstelling ervan, geregis
seerd door Eddy Habbema,
was donderdagavond in de
Toneelschuur.
Martin Schouten heeft Indertijd de
ADVERTENTIE
Een beun waarop je niet raakt hJUSS
uitgekeken. Oude Kerk Amsterdam kunstbeurs 31 maan tm6iw
Open van 10-7, sondtg 2€
Speciaal vandaag
Speciaal morgen
Peter van Halm en Ettie
Manger maakten een komi
sche film met de Volendamse
Dizzy Man's Band.
Ned 1/17.1#
Vrouw en wijzer gaat over
echtscheiding.
Ned. 2 18.25
De greep naar de macht is
een western uit 1959 met o.a.
Jeff Chandler en Fess Parker.
Ned. 1 21.55
Flitsen van tenniswedstrij
den in Rotterdam
Ned. 1/23.45
In een circustent te Mün-
ehen wordt de Opera Curiosa
opgevoerd. De Rainbow Fami
ly realiseert ontmoetingen
roet historische figuren en zon
derlingen.
Duitsl. 1/23.2#
Gasten in De Rooie Haan
zijn: dr S. Mansholt en het
PvdA Kamerlid Relnster Beek
(over energie en kernenergie).
Hans Hofstee van de diensten
bond FNV en Piet Vos van de
Industriebond NVV.
Uil v. 113.03
In Slachtoffer van een sa
menzwering vertolkt Josée
Ruiter de rol van Anne Maria
Merten.
Hilv. 2/19.3#
Tal van schaakgrootmees
ters werkten mee aan De lief
de tot het hout, een film van
Jop Pannekoek.
Ned. 2 20.50
Een blik van verstandbon
ding Is een tv-spel van Don
Dekker over een man (Ton
Lensink) in zijn overgangs-
M"n Ncti/n.it
Emile Fallaux maakte een
filmimpressie van Sun City,
een Amerikaanse stad waar
vrijwel uitsluitend blanke en
welgestelde bejaarden wonen.
Ned. 2 22.00
Tiny Rnysschart draagt
fragmenten uit het Marcus-
evangelie voor.
België 1/22.10
In de Lutheroe kerk te Pur-
merend preekt ds. P. Oskamp.
Hilv. 1 10.00
De uitvoering van Bachs-
Mattheüs-Passion in het Am
sterdamse Concertgebouw
o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
wordt rechtstreeks uitge
zonden.
Hilv. 4 12.00
Uit Middelburg komt de ra
dio-uitzending van de samen
komst van het Leger des Heils.
Hilv. 2/17.00
ADVERTENTIE
U, lezer, vindt nu in
elke boekhandel de
nieuwe gedichtenbun
del van Willem van
Toom. Een kraai bij
Siena wil bewaren wat
geweest is of had
kunnen zijn en doet dit
onvergetelijk.
Lees de bundel. Koop
hem met Toto's en al
voor f 17,50. Nu, lezer.
door Eefje van Schalk
Sprekend Querido, van
Singel 262
AMSTERDAM Het pro
gramma dat donderdagavond
in de Amsterdamse Stads
schouwburg door het Natio
nale Ballet werd voorgescho
teld was naar mijn smaak wel
aan de heel zoete kant. Het
bestond namelijk uit drie, ge
heel verschillende klassieke
snoepjes, te beginnen met de
derde acte van „La Bayadère"
(Petipa/Minkus), opgevolgd
door „Le Spectre de la Rose"
(Fokine/Von Weber) en afge
sloten met „Midzomemachts-
droom" (Ashton/Mendels-
sohn).
Het oorspronkelijk uit vier acten be
staande ..La Bayadère" over een on
trouwe Indiase krijger en een vergif
tigde tempeldanseres dateert uit 1877
en is in het Russische Marrinsky-
theater onder het balletmeesterschap
van Marius Petipa en Lev Ivanov
gemaakt. In de Westerse balletwereld
is vooral de derde acte bekend waarin
de krijger Solor zich in het rijk der
schaduwen waant om met zijn verlo
ren Nikya te dansen Wie nu de pre-
ciese maker van deze schitterende
aiwisseling van solo's, duetten, trio's
tegenover het witte, gesluierde corps
de ballet is. is eigenlijk onbekend.
Algemeen beschouwt men Petipa als
de choreograaf, maar Natalia Rosla-
vleva, een deskundige op het gebied
van de Russische ballethistorie wijst
Ivanov als het brein achter dit klas
sieke standaardwerk aan. Dat komt
omdat deze acte vooral sfeerbeelden
oproept en een verrassend gebruik
van de ruimte door het corps de bal
let toont. Met name in het begin
wanneer achttien danseressen in lang
aangehouden arabesques van een af
lopend platform stuk voor stuk naar
voren treden in een lange zigzag.
Daarbij gaat het om een staaltje van
technisch vertoon en hoewel het hen
niet altijd even perfect af ging om de
vrij afgebroken mouvementen in
vloeiende lijnen door te zetten, was
dit beginbeeld toch heel lyrisch en
overtuigend.
Koelheid
Hoogtepunt van La Bayadère zijn wel
de solo's en pas de deux van Solor
(Zoltan Peter) en Nikya (Maria Ara-
di) Beiden beschikken over een fa
belachtige techniek. Razend knap
wervelt Zoltan Peter over het toneel
en draait hij schijnbaar moeiteloos
de nodige touren weg, maar ik miste
ergens de innerlijke overtuiging en
een dramatische lading. Hetzelfde
geldt voor Maria Aradi. Wat zij op
technisch gebied presteert grenst aan
het ongelooflijke: de lichtheid en
snelheid waarmee ze de uiterst moei
lijke en meedogenloze combinaties in
haar zak steekt, bezorgen je de koude
rillingen. Maar de rillingen zijn ook
letterlijk op te vatten, want even on
gelooflijk schijnt het dat bij dit vuur
werk nauwelijks een vonk gloeit. De
koelheid en het achteloze gemak
maakten van dit rijk der schaduwen
een koude aangelegenheid. Voor mij
brak dan ook de zon door bij de solo's
van de overige drie solisten, Aina
Bilkins, Mea Venema en Judith Ja
mes, die met hun stijlzuivere, anato
misch haast ontleedbare passage
knap werk presteerden
Geglazuurd
Na de zoete vleug van „Le Spectre de
la Rose", voortreffelijk gedanst door
Laurel Benedict en Clint Farha. wer
den we haast ondergesponnen in het
suikerwerk van Ashton's Midzomer-
nachtsdroom. Een prachtig aange
kleed ballet, dat goed werd uitge
voerd, maar dat wel erg geglazuurd ls
met te lange stoplappen voor alle
dwaze verliefden. Maar de Puck-fi
guur, een glansrol voor Graham Lus
tig en de statige Oberon van Michael
Corder maakten dit ballet wat beter
te pruimen. Michael Corder danste
deze rol voor het eerst: hij blijkt een
„danseur noble" van de eerste orde te
zijn en daardoor uitermate geschikt
voor deze vertolking.
mensen uitvoerig laten praten 1
hem en zijn bandrecorder en dfi
een soort monologen samengéi
waarin de meest sprekende
gen beschrijvingen, herinner!
anekdotes, teleurstellingen -
kaar zijn gebracht. Voor de t
werking zijn daar weer kortef t
langere fragmenten uit gekoze»
uiteraard worden gespeeld, maj!
in een door anderen bevolkte rt
geplaatst. id
Die ruimte is met een ordenend?e
beelding ontworpen door Judith
sink. In hoofdzaak is zij de neii
hal van een groot gebouw, ma
kunnen onderdelen van uitgL
worden, zoals rond een tafel me*,
tine-achtige stoelen, rond een bi^
rond een zitbank tegen een ife
wand. De drie actrices en de^
acteurs Henriëtte Tol, Lettie v
hoek, Coby Stunnenberg, Ben l[
man, Peter Romer, Polio Hambu
Onno Molenkamp spelen in
snelle, soepele opeenvolging
vier of vijf uiteenlopende beroep/1
dus evenzovele mensentypen, sU
verrassend raak. Een aantal main
gen zijn over twee of drie sq
verdeeld, ook worden herhaald
figuren getoond, die de vertellenl!
spronkelijk alleen maar bescn
Op die manieren is er 'doorlojll'
voor interactie gezorgd. Er ont
zo een beweeglijk, telkens wiss
beeld van een werkende samenl
met verrassende, puntige detail
derhoudend: velerlei sores en ve
kleine grapjes van alledag, een
geling van authentieke minlatu
Werk RN Roland H<
na 30 jaar openbaa
AMSTERDAM (ANP) In het
museum in Amsterdam wordt vi
april tot en met 24 juni een tenl
stelling gehouden van de atelier
tenschap van de kunstenaar
R.N. Roland Holst. De Staat di
derlanden kwam op 31 decembei
bij legaat in het bezit van deze
tenschap, maar bepaald werd
deze veertig jaar lang gesloten
blijven. Eind vorig jaar eindi'
periode en nam hetRijksmuse
initiatief deze kunstnalate
openbaar te maken.
Het legaat bevat het bijna v
grafische oeuvre van Roland
een grote groep tekeningen,
schilderijen en cartoons en
pen voor muurdecoraties en
ramen.
De tentoonstelling heeft niet tot
een all round overzicht te geve
het kunstenaarschap van
Holst, maar door de omvang
houd van het legaat wordt dit
wel benaderd.
I