Twee apéritiefjes voor dominee H. A. Visser een gemiste kans 3 Trouw 'De Bijbel en het Christendom': VANDAAÏ VOORBIJGANGER i Opwekking tot E meedoen aan kerkenconferentk" j.ZATERDAG 31 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei In ons vooroorlogse dorp kwam een verse hervormde dominee. Mijn gereformeerde vader had het voornemen te kennen gegeven, de Intreedienst van de nieuwe herder en leraar bij te wonen, omdat deze een goede vriend van hem was. Nu gold het in die jaren als bedenkelijk, indien een gereformeerde vriendschappelijke betrekkingen onderhield met een hervormd persoon, maar aangezien het in dit geval een goeie orthodoxe dominee (achteraf denk ik: een linkse bonder) betrof, werd de relatie tussen mijn vader en de bewuste predikant door de vingers gezien. Een andere zaak was of een lid der gereformeerde kerk ongestraft een hervormde eredienst kon bijwonen. Een toegesneld ouderling kwam mijn vader er op wijzen, dat het niet aanging om op het uur, dat de eigen kerkeraad hem riep tot de dienst des Woords, elders zijn heil te zoeken. Gelukkig kon mijn vader melden dat de intreedienst in de hervormde kerk op zondagmiddag werd gehouden en niet samenviel met de morgen- en de avonddienst in de gereformeerde kerk. Geheel gerustgesteld verliet de ambtsdrager onze woning. Toen de zondag van de intree was aangebroken, bezocht mijn vader des morgens zijn eigen gereformeerde kerk en woonde hij in het middaguur de hervormde intreedienst bij. Ik ben er niet geheel zeker van of hij des avonds andermaal gehoor gaf aan de roep van de gereformeerde kerkeraad; ik vrees van niet. XBXBX Veel mensen zullen dit een lief en aandoenlijk voorval vinden uit het kerkelijk leven van een halve eeuw terug, toen gereformeerden nog zeer parmantig waren. Zij vergeten dan dat na de tweede wereldoorlog de zaken op de oude voet zijn voortgezet. Ik werd hier nog eens met mijn neus opgedrukt bij het gereedmaken van het overlijdensbericht van de Amsterdamse gereformeerde dominee R. C. Harder, enige weken geleden. Tussen de knipsels, welke ons archief over hem bewaarde, waren er twee uit het blad Kerknieuws van W. C. F. Scheps. Daaruit bleek me dat er in 1948 (dominee Harder was destijds studentenpredikant te Wageningen) zoiets als een zaak-Harder ontstond. Op 28 februari 1948 meldde Kerknieuws: Ds. R. C. Harder te Wageningen trad vorige week Zondagavond, terwijl de Geref. kerk van 's-Gravenhage-Oost de gemeente tot de prediking riep. op haar territoir in een officiële godsdienstoefening in de Grote kerk op. die door het IK. O.R. uitgezonden werd. De kerkeraad van Aalten besloot terzake een informatorisch schrijven te zenden aan de raad van de kerk van Wageningen. Opmerkelijk is datin Den Haag kennelijk niemand iets in de gaten had. gelukkig bevonden zich in Aalten kloeke wachters op Sions muren. Dominee Harder had een verweer, maar dit bevredigde de heer Scheps niet. getuige hetgeen hij in zijn blad van 6 maart 1948 opmerkte: Ds R. C. Harder te Wageningen vestigt er onze aandacht op. dat hij niet in een gewone Ned. Herv. kerkdienst op 15 Febr. j.l. te 's-Gravenhage is opgetreden, die uitgezonden werd doorJKOR. maar in een samenkomst belegd door de Oecumenische Jeugdraad, een college, waarin ook gereformeerden zitting hebben. Wij willen deze correctie gaarne doorgeven, maar vestigen er tevens de aandacht op, dat ds. Harder dit deed op een uur, dat de Geref. kerk van 's-Gravenhage-Oost op wier territoir het kerkgebouw staat waarin ds. Harder sprak de leden der gemeente riep tot de dienst des Woords. Daartegen nu gaan de bezwaren, die blijkens de reacties in verschillende kerkboden, in Geref, kring naar voren komen. XBXHX Kijk, toen durfden de gereformeerden nog de puntjes op de i's te zetten en peinsden ze er niet over. „samen op weg" met de hervormden te gaan. Deze wakkere houding hebben ze lang volgehouden en ze lieten zich niet van de wijs brengen door „de achttien" hervormde en gereformeerde dominees, die 't land doortrokken om éénwording van hun kerken te bepleiten. Dit leert ons een artikel van één Ds. H. A. Visser van „de achttien", de Amsterdamse hervormde predikant H. A. Visser, in het blad In de Waagschaal van 11 j\ili 1964. Dominee Visser zou op een regionale bijeenkomst van „de achttien" spreken en vooraf kreeg hij, wat hij noemt, twee apéritiefjes in de vorm van twee artikelen uit gereformeerde kerkbodes. In de Friese Kerkbode van 29 mei 1964 zag dominee Visser, hoe met instemming de klacht van dr. Gravemeyer over schaarse christocentrische prediking" in de hervormde kerk geciteerd werd. De schrijver in de Friese Kerkbode wou niet beweren dat de gereformeerde kerken blaken van gezondheid, maar, zo voegde hij er fijntjes aan toe. „het maakt toch nog wel verschil of men griep heeft of de kanker". En het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel van dezelfde datum vroeg zich bekommerd af, of de belijdenis van de Christus der Schriften voor „de achttien" nog wel kracht bezat. XflXBX Een wereldoorlog plus een kerkscheuring in die oorlog hebben de gereformeerde kerken niet op de tocht gezet, dat is pas gebeurd aan 't eind van de jaren zestig. Om in het beeld van de Friese Kerkbode te blijven: de gereformeerde kerken hebben er op z'n minst een stevige griep aan over gehouden. ADVERTENTIE KOJ boekennieuws Prof. dr. W. H. Velema LEER ERMEE TE LEVEN 3e dn*, 80 blz 10.25 De auteur behandelt een groot aantal vragen over het christelijk leven Met de titel wil hij zeggen, leer met de Bijbel m de problemen te staan Leer met de proble men vanuit de Bi|bel te leven 3e druk. 116 bl11.30 Bekend en veel gevraagd boekje, dat ds Veldkamp (1695-1956) schreef, omdat dikwi|is het uitzicht op God door 'gebeds- moeili|kheden belemmerd wordt Het gebed is voor het leven van de chnsten van groot belang Ds. E. Th. Thijs HELEMAAL JIJ ZIJN 2e dn*. 72 biz 8.90 Dit boekie draait er niet om heen omdat hel geschreven is voor jongeren on the road die alleen maar .op de man af waarderen. Geïllustreerd.. Uitstekend kenner van de teugd en -de problematiek waarvoor de /eugd och gesteld net (Gereformeerd Weekblad) Ds. J. J. Poort B' GODS VREEMDELINGENLEGIOEN 2e druk. 60 blz., 7.90 Korte en pittige stupes van deze beken de legerpredikant voor zowel jongeren als ouderen .Een uitstekend boek/e vol verrassende gedachten en kom-echhge gezegden. Waardevolle en boeiende lectuur (Hervormd Arnhem) Verkrigbaar in de boekhandel Q^fl KOK KAMPEN De poëzie van Hadewych en Ida Gerhardt, lezen en omgaan met tek sten, 27-29 april. Emmaus Priorij. Maarssen (tel. 03465-61678). Oefenen in het omgaan met jezelf en anderen. 27-29 april. Vlnea Domi ni, Witmarsum (tel. 05175-1444). Kampleiderstraining Youth for Christ. 27-29 april. Giethoorn. Inf. en aanm. tel. 03438-5744. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 telei 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Credietbank Rekemngnr 23.00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGtO ROTTERDAM/OORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam lal. 010-115588({ en bezorging) lal 010-11S588(. lel 115700(1 REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLAND (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Me* markt 56 Abonnementsprijzen Par maand 15.90 Per kwartaal f 47.70 Par haft jaar 95.40 Per jaar f 188.60 Advertent ctareven op aanvraag (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag fm vrijdag Op zondag van 18- 20 uur teiel 020-913456 Opgave mm.-advertenties lei 020-936866 of schr.flets* aan Mmi-Adv afdeling postbus 433 1000 AK AMSTEROAM AOesw-jz-gingen uitstortend" schriftelijk aan onze Amsterdamse adressen door prof. dr. A. J. Jelsma In de afgelopen maanden is op intensieve wijze reclame gemaakt voor „De Bijbel en het ChristendomVan deze serie van vier delen is inmid dels het eerste deel versche nen. Op grond van de gevoer de campagne mag verwacht worden, dat menigeen op deze serie ingetekend heeft. Dit al leen al rechtvaardigt aan dacht voor deze uitgave. Volgens de ondertitel gaat het in dit werk om „kerngedachten uit 20 eeu wen christelijke traditie". Het eerste deel bestrijkt de periode tot om streeks 800. Het boek is rijk geïllu streerd. Overeenkomstig de opzet be vat het naast enkele inleidende hoofdstukken „een selectie oorspron kelijke teksten die de verschillende perioden en specifieke problemen van de kerk karakteriseert". De waarde hiervan wordt in de recla mefolder op de gebruikelijke stimule rende wijze verwoord: „Hoeveel er in ons land ook is geschreven over de kerk en haar geschiedenis, nog nooit is een werk gepubliceerd dat de grote theologen en filosofen, de denkers en dichters van het christendom zelf aan het woord laat". Wie zich met dit werk inlaat, „krijgt nu eindelijk ant woord op de belangrijke vraag, wat er werkelijk gedacht, gezegd en geschre ven is". Dat is natuurlijk niet zo. Wat uiteindelijk neergeschreven is, hoeft nog niet in overeenstemming te zijn met wat gedacht en gesproken werd. Bovendien is niet alles wat geschre ven werd bewaard gebleven. Wat uit eindelijk de eeuwen doorstaan heeft, is dan toch nog zo omvangrijk, dat hieruit een selectie gemaakt moest worden. In dit boek vindt u dus niet „wat gedacht, gezegd en geschreven werd", maar wat onder de redactie van prof. dr. G. Stemberger van het overgeleverde materiaal uitgezeefd werd. Maatstaf Om de waarde van dit boek te kun nen bepalen, zullen wij dan ook moe ten nagaan welke maatstaf gebruikt is bij de selectie van het materiaal. Het ligt voor de hand deze in de eerste plaats in de titel te zoeken: De Bijbel en het Christendom. Deze titel suggereert, dat in de bronnen onder zocht is op welke wijze bijbel en chris tendom op elkaar hebben ingewerkt. Dat dit inderdaad de bedoeling was, blijkt ook uit het Woord vooraf van de hoofdredacteur. Volgens hem zou de vraag die op de achtergrond van de vierdelige uitgave leefde, geweest zijn, wat er nu eigenlijk geworden is van de boodschap van Jezus en hoe er met de bijbel verder geleefd is. Vanuit deze vraagstelling had er on getwijfeld een boeiende bronnenver zameling opgebouwd kunnen wor den. Dan had men duidelijk kunnen maken (om maar enkele aspecten te noemen), op welke wijze er de eeuwen door gepreekt werd, hoe de theologen het bijbelse materiaal gebruikt en misbruikt hebben, waar en op welke wijze bijbelfragmenten baanbrekend gewerkt hebben en in hoeverre het bijbelgebruik afhankelijk geweest is van de economische en sociale ver houdingen Maar wie op grond van titel en voorwoord een dergelijke se lectie verwacht mocht hebben, komt bedrogen uit Andere motieven De selectie gebeurde vanuit heel an dere motieven. Men is uitgegaan van de traditionele handboeken over de kerkgeschiedenis. BIJ de belangrijk ste momenten ls het meest voor de hand liggende materiaal bijeenge zocht. Er werden geen nieuwe vragen gesteld. Want het is niet waar, wat Stemberger in het eerste hoofdstuk beweert, dat de gebruikelijke hand boeken .zich meestal op de geschie denis van de kerkelijke organisatie en haar uitbreiding concentreren". Het oorspronkelijke van deze bron nenverzameling zou dan zijn dat De tempel van Vesta te Rome. Eén van de talrijke (gekleur de) illustraties uit „De Bijbel en het Christendom". „hier meer plaats ingeruimd wordt voor de geschiedenis van de kerkelij ke leer". Ik ken geen enkel handboek van betekenis, dat niet ruimschoots de kerkelijke leer tot haar recht laat komen. Het meest verrassend zijn nog de vaak uitstekende foto's. Orthodoxie Het Woord vooraf biedt nog een op merking die de aandacht verdient. Volgens de redacteur is „de geschie- GnOStiök denis van de christelijke kerken óók een geschiedenis van vergissingen en niet zonder meer een rechtlijnige ge schiedenis van goddelijk heil". Dat zai best waar zijn. De vraag is alleen, wie bepalen mag wat een vergissing en wat een redelijke voortzetting van goddelijk heil genoemd moet worden. alleen, dat zowel Arius als Athana- sius (om maar enkele grootmeesters onder de theologen te nemen) zich op die bijbelse boodschap beroepen heb ben. Bleef Athanasius het meest in de lijn van het heil? Gezien het geselec teerde materiaal zal dit wel de me ning van de redactie geweest zijn. De orthodoxe traditie die uit het gewoel tenslotte te voorschijn kwam, wordt kennelijk geacht het meest die bijbel se boodschap trouw bleven te zijn. terwijl juist ten aanzien van deze beweging inmiddels zoveel nieuwe bronnen te voorschijn gekomen zijn! Niet dat ik iets tegen de orthodoxe traditie heb! Maar het aanbieden van bronnen suggereert een zekere onpar tijdigheid. Men wil de lezer niet een bepaalde visie opdringen. Deze moet zich een eigen oordeel kunnen vor men. Maar dan moet het aangeboden materiaal dit wel mogelijk maken. Dr. Stemberger meent, dat dit oor deel aan de bijbel toekomt. „De bij belse boodschap is en blijft de maat staf waarnaar de latere ontwikkelin gen beoordeeld worden." Dat stem ik graag met hem in. Het probleem is Dit blijkt wel uit het bijeengebrachte bronnenmateriaal. De belangrijkste „ketters" uit deze periode de Dona- tisten, Arianan, Manicheeërs, Pelagi anen en Semipelagianen komen alleen via hun orthodoxe bestrijders voor de dag. Van de gnostiek is dan nog wel een kort fragment uit de Pis fis Sophia opgenomen, maar afge zien daarvan mogen wij ook naar deze zo invloedrijke stroming uit de eerste eeuwen alleen kijken vanuit de gezichtshoek van Irenaeus. En dat ADVERTENTIE DIT AANBOD KOMT NIET MEER TERUG: DE KORTE VERKLARING VAN DE HEILIGE SCHRIFT KOMPLEET IN 62 DELEN MET RUIM 100,— VOORDEEL Omstreeks 15 apnl a s. zal de K V gedurende korte hjd kompleet dan in één keer een volledige Bijbelverklaring m huis en herdruk zi|nde delen, wat doorgaans het geval leverbaar zijn U krijgt met te wachten op in normale prijs f 1692,75 maar 1595.00 Voordeel 97,75 Tevens ontvangt u gratis bi| een kompiete serie K V de „FOTOGIDS van het Oude Testament en de „FOTOGIDS van het Nieuwe Testament 2 waardevolle, in lull-color uitgevoerde boeken over de Bijbelse landen en plaatsen Winkelwaarde 45.50 Stelt u geen pn|s op deze twee gidsen, dan brengen wi| de helft van de waarde in mindering op de aankoopprijs van de K V 22,75 EEN TOTAAL VOORDEEL VAN MAAR LIEFST 120,50 Desgewenst kunt u de betaling van deze seno over enkele maandelijkse termijnen Wi| geven u graag mhctitingen Bestel d«rekt b«i Slaak 4-14 Rotterdam, tel. 010-111607 Postadres: Postbus 4209, 3006 AE Rotterdam. worden de feiten wel correct weerge geven, maar een dergelijke slordig heid is tekenend voor het gehalte van de inleidende hoofdstukken. Historisch onnauwkeurig lijkt mij ook de typering, dat „hét Oosten de ene goddelijke natuur van Christus" beklemtoond heeft. (p. 25) Zo eenslui dend was zeker het Oosten in de derde, vierde en vijfde eeuw nog niet. Amper verantwoord lijkt mij ook de opvatting, dat de aandacht in de be- nedictijnse kloosterregel voor prakti sche bezigheden, waardoor de kloos ters centra van cultuur konden wor den, geleid zou hebben tot „opheffing van de monastieke grondslagen" (p. 36). Ook de vertaling van de bronnen is meermalen onnauwkeurig en slordig. Kortom, iemand die toch al niet goed thuis is in de geschiedenis van het christendom, zal zich door de inlei dende hoofdstukken, het geselecteer de bronnenmateriaal en de wijze waarop dit vertaald werd, nog meer een vreemdeling op dit terrein gaan voelen. Met de bijbel heeft het alle maal ondanks de titel vrij weinig te maken. Tot het christendom wordt toch eigenlijk alleen de orthodoxe traditie gerekend. Werkwijze Teleurstellend Voor lezers die niet erg thuis in de kerkgeschiedenis zijn (en gezien de opmaak is deze uitgave toch ook voor hen bedoeld) ls het van groot belang, dat een dergelijk documentatieboek van deskundige en duidelijke inlei dingen wordt voorzien. Ook in dit opzicht stelt het boek ernstig teleur. De inleidende hoofdstukken zijn stroef geschreven en bepaald niet al tijd verhelderend. Er worden bewe ringen gedaan die op zijn minst aan vechtbaar zijn. Zo zou de Alexan- drijnse theoloog Clemens „eigenlijk zonder naar de kerk te kijken" de stoïcijns-platonische filosofie met het christendom verbonden hebben (p.18). Wat bedoelt de auteur met zo'n opmerking? Kon Clemens geen kerk zien? Liet de kerk hem onverschillig? En was het zoals beweerd wordt echt aan zijn opvolger Origenes te danken, dat Alexandrië tot patriarchaat ver heven werd? Was deze werkelijk de stichter van de school in Alexandrië? En kan men echt van de eerste eeu wen zeggen, dat de kerk zich toen ten aanzien van Christus „met onnauw keurige uitspraken behielp" (p.20)? In die tijd beperkte de kerk zich groten deels tot bijbelse begrippen, die dan in een latere fase meer filosofisch geslepen werden, maar dit wil toch niet zeggen, dat de bijbelse aandui dingen „onnauwkeurig" geweest zijn? Onnauwkeurig Zonder meer onnauwkeurig is wel de bewering, dat de katholieke kerk „in de eerste decennia van de vierde eeuw tot staatskerk" verheven werd (p.24). In een toelichting bij een standbeeld van een keizer (op p. 151) HET NIEUWE Het moet een geweldige indruk gemaakt hebben wat Jeremia te* zijn volksgenoten heeft gezegd f dat nieuwe verbond van God. Et. bijna onvoorstelbare zaak. Goe( God is de levende, de mee- leven die met zijn volk meegaat en var dichtbij reageert op hun doen eA laten. De geschiedenis tussen hA dit volk voltrekt zich in een gesJ Maarzoiets! Een nieuw verbond! schone lei, een nieuw begin, een nieuw leven, nieuwe verhouding) een geheel andere opzet. Natuur] zit er een doorgaande lijn in. Nie; hier niet de gril van een ogenblirft nieuw experiment. Het is geen e probeersel, dat hier wordt voorgesteld. Maar 't is wel nieuw die betekenis dat het ongehoordr Hij, die houdt wat Hij toezegt. Hi toch ergens vanaf. Je zou kunnef zeggen: volgens het oude verborpi was er een definitief einde |e aangekomen. De verhouding wal i een onherstelbare breuk uitgeloil Het huwelijk was uiteen gespat, fel was toch hun man, zegt de Heer. Maar nieuw is dit: Hij heeft iets achter de hand. een overstelpend^ goedheid en liefde. Een vernieuw van het aangegane huwelijk, maïs dan nu niet alleen door een opnid samen staan „onder de geboden' maar nieuw hierin dat Hij de {e afspraak die nu gemaakt wordt ini hun harten zal schrijven. Daar mtc je God voor zijn. Dat kan geen mte op die manier opnieuw beginneniji neemt alles voor zijn rekening. Ain obstakels zijn weggenomen. Er Jo een nieuwe kennis van God, een nieuwe relatie, onverbrekelijk. WL geweest is, is geweest. Het valt nir meer onder het „gedenken". Zo is. deze God. Dat kan Hij. Zo radicale verhoudingen vernieuwen. Hartelijkheid scheppen en een dij] kennis. beroepingswerk u NED. HERV. KERK Beroepen Dubbeldam (toez.): T.t te Nieuw Loosdrecht. n Aangenomen de benoeming tof, stand in het pastoraat te Dorki' A. M. Lindenburg te Ter Aar;ie Jutrijp en Hommerts: S. A. de ir kand. te Grolloo; naar CuracaoL prof. gem.) R. M. K. v.d. Grijp L voor buitengew. Werkz. Igreda lf gelica Reformada) te Sao Paulo zillë). Bedankt voor Rotterdam: T. Sttt wer te Nijverdal. Beroepbaar: G. A. v.d. Weerd, B straat 13, Renkum (per 1 mei aj GEREF. KERKEN Beroepen te Hallum: A. J. L. Hod mer te Wagenborgen; te Zeist: L E. Klap te Fijnaard. Aangenomen naar Zuidwolde: J, - - 5 (z. Afï hi Lensink te Johannesburg Had een dergelijke opzet eigenlijk wel kunnen slagen? Ik denk het wel. Het is best de moeite waard de getui gen uit het verleden zelf aan het woord te laten komen, zonder ze voortdurend te onderbreken met ons commentaar en onze beoordeling. Dat een dergelijke werkwijze heel goed mogelijk is, bewijst al de oudste kerkgeschiedenis die het christen dom kent, die van Eusebius. Juist nu in onze tijd zoveel nieuwe bronnen te voorschijn gekomen zijn, is er best iets voor te zeggen een soortgelijke werkwijze opnieuw toe te passen. Maar dan zou toch ook ruim te geboden moeten worden aan al die mensen die destijds door anderen overschreeuwd, en aan de kant ge schoven werden. Het is best de moeite waard aandacht te schenken aan wat Augustinus ge schreven heeft. Maar de grote ernst waarmee zijn tegenstander Pelagius de bijbel geëxegetiseerd heeft, ver dient net zo goed aandacht. En de godsvoorstelling van de Manicheërs die op geen enkele wijze de God van het heil met geweld en hardheid com bineren konden en die aan hun geloof vaak op zo'n poëtische wijze uitdruk king gaven, mag echt wel eens ter sprake komen zonder direct gecorri geerd te worden. Wie weet Wie in 1979 een bronnen-verzameling van het verleden biedt, hoeft dit dankzij alle nieuwe vondsten niet Ti eer op zo'n beperkte wijze te doen als vroeger gebruikelijk was. We hoe ven elkaar niet langer vast te leggen aan de keten van één traditie. Juist een open ontmoeting met onze ge schiedenis kan bevrijdend en stimu lerend werken. De lezer kan dan zelf wel constateren, waar vergissingen begaan zijn en op welke wijze het heil het ondanks alles gered heeft. Ik ben mij bewust, dat deze recensie nogal kritisch uitgevallen is. Dat spijt me oprecht. Er is mij veel aan gele gen. dat de belangstelling voor de geweldige rijkdom van de geschiede nis van het christendom gestimu leerd wordt. Het eerst deel van De Bijbel en het Christendom kan ik echter niet anders zien dan als een gemiste kans. Maar wie weet hoe goed de volgende delen zijn. En er staan prachtige foto's ook in het eer ste deel. Wie zich over bepaalde drempels heenzet, kan er ook best nog veel van leren. De kerkhistoricus prof. dr. A. J. Jels ma, verbonden aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen, bespreekt: „De Bijbel en het Christendom I", uitg. Unieboek, Haarlem, prijs 85 gulden (als de vier delen alle uit zijn, is de prijs 100 gulden per stuk). DEN HAAG (ANP) Hel gelijks bestuur van de hervormdh node heeft bij de kerkeraden f aangedrongen actief deel te ne*- aan de zogenaamde tweede fase^- de tweede kerkenconferéc 1978-1979. Ongeveer 3000 groepen, ongejr 25.000 tot 30.000 mensen, besprL de twee thema's van de kerkencqj! rentie 'Rekenschap van de hoop'q- Nieuwe levensstijl'. t Deze groepen zijn nu bezig contai. zoeken met andere groepen in d£, menleving om de eigen discussi anderen te toetsen in de zgn. spi bezoeken. De kerkeraden wordl vraagd deze groepen te steunei waar mogelijk uit te breiden. V( nu de tweede fase van de kerkei ferentie zich bezig zal houden vraag wat het betekent gemeente] Christus te zijn in een woonpl acht het moderamen dit belani Bovendien zou deze vraag in menlijk overleg tussen kerken] groepen in iedere stadswijk en ij dorp aan de orde moeten komei mogelijk té komen tot een 'plaal ke kerkenconferentie'. Daarom vraagt het moderamei kerkeraden vooral aandacht te fc den aan de 'regionale kerkedagei in de meeste provincies als afsli van de eerste ronden in de mas april-Juni van dit jaar worden) houden. ADVERTENTIE 2 ex. Hans Bouma, Met het oog op Israël if 24, 2 ex. Hans Bouma, Bericht van Patmos if 24,! 2 ex. Dick Houwaart (samenstelling), Trouw, een ondergrondse 2e druk 2 ex P I tdse krant. i f 34,5f Sipke van der Land en Bert Bouman, De bijbelverhalen 4/29,91' 2 e*. Jos van Manen E Pieters, Met de moed der hoop 4e druk 4/29,91 UITGEVERIJ J. H. KOK B.V KAMPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2