Een 'rode' liberaal in de Tweede Kamer Zoveel zelfhaat heb ik nu ook weer niet Annelien Kappeyne van de Coppello ffERDAG 31 MAART 1979 BINNENLAND TROUW/KWARTET 17 door Hanneke Wijgh Er zijn twee kwesties, waarover Annelien Kappeyne van de Coppello, vice-voorzit- ster van de WD-fractie in de Tweede Kamer, veelvuldig aan de tand wordt gevoeld: de abortuswetgeving en de sa menwerking tussen socialisten en libera len. Dat is niet zo vreemd. Op 13 januari 1977, een maand nadat de Eerste Kamer het abortuswetsontwerp van PvdA en WD had verworpen, besloot Annelien Kappeyne van de Coppello uit de poli tiek te gaan indien bij een nieuw wets ontwerp aan het recht van de vrouw op zelfbeschikking zou worden getornd. „Het idee dat de vrouw zelf beslist over wat er gebeurt met wat er zich in haar lichaam ontwikkelt, dat vind ik overdui delijk een van de grote uitwerkingen van een liberale politiek." Uit 1977 dateren ook haar opmerkingen over sa menwerking van PvdA en WD in één kabinet. Annelien Kappeyne van de Coppello: „Dat vind ik voor de verre toekomst nog steeds tot de mogelijk heden behoren. Mijn denken hierover wordt door de afwijzing van de WD door het partijbestuur van de PvdA geenszins geremd." Haar eerste reacties op het wetsontwerp van Gin jaar en De Ruiter over de abortus waren gematigd positief. Tegen een verslaggever van Brandpunt zei ze dat het principe van 'de vrouw beslist' in begin sel lijkt te worden gerespecteerd. Dit tot verbazing van veel vrouwen, die in de vijf dagen voorgeschre ven wachttijd een ver doorgevoerde poging tot betutteling zien. Beroepscommentatoren spreken zelfs van het pesten van zwangere vrouwen'. Hoe valt deze kritiek te rijmen met haar optimisme? Twee dagen „Die vijf dagen zijn in mijn ogen niet belangrijk. In het wetsontwerp van PvdA en WD stond ook een passage over wachttijd. Als de arts het nodig vond, kon hij dë abortus acht dagen uitstellen. In het nieuwe wetsontwerp is de wachttijd tot vijf dagen teruggebracht. Wat mij betreft mag het nog korter, twee of drie dagen als dat beter klopt met de praktijk. Maar het idee dat Je direct na een tele foontje naar de kliniek geholpen wordt, is niet realistisch. Bij de tandarts bespreek je ook eerst het behandelingsplan." Medisch Contact, het huisorgaan van de Koninklij ke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Geneeskunst, is niet zuinig met kritiek. Het blad hekelt de vijf dagen wachttijd. De vrouw die abor tus wil, zal zich nu direct tot de kliniek wenden, zonder haar huisarts te raadplegen, zo vreest Me disch Contact. Annelien Kappeyne van de Coppello: „Die vijf dagen fungeren als bliksemafleider voor alle kri tiek. Het is maar met welke argwaan je zo'n wets ontwerp leest. Ik heb die argwaan niet. Het wets ontwerp is me meegevallen. Ik zie in die vijf dagen geen betutteling. De arts moet zich vergewissen of de vrouw in vrijheid tot haar besluit is gekomen. Of ze niet onder invloed van haar man, haar ouders of haar vriend een abortus wenst. Veel meer hoeft zo'n gesprek niet in te houden. Een vrouw die echt zelf een abortus wil, kan een abortus krijgen. Althans volgens mijn interpretatie." De uitleg van de memorie van toelichting verschilt nogal. Hoe valt precies de zin te verklaren dat de arts moet bekijken 'of de noodsituatie van de vrouw niet op andere wijze kan worden beëindigd'. Annelien Kappeyne van de Coppello: „Jaja, dat is ook het punt waarop ik enige toelichting wens. Het lijkt me normaal dat de arts naar de huiselijke omstandigheden van de vrouw informeert. Als zij zegt: ik kan echt geen kind op de wereld zetten, dan mag hij best vragen of ze alle alternatieven heeft overdacht. Daarin zie ik geen vorm van betutte ling. Als zij bij haar standpunt blijft, heeft de arts zich volgens mij voldoende vergewist. Dan kan de abortus plaatsvinden." Adoptie Pijn voor CDA Is de abortuswet de prijs die het CDA betaalt aan het instandhouden van het kabinet met de WD, toals de Haagse Fost stelt? Annelien Kappeyne van de Coppello: „Je kunt zeggen wat je wilt. maar objectief gezien heeft het het CDA de nodige pijn gekost om tot dit compromis te komen. Die pijn misken je als Je stelt dat dit wetsontwerp uitslui tend bedoeld is om zwangere vrouwen te pesten. Je miskent ook de ethische bedoelingen van de con fessionelen. Die mensen willen vanuit hun geloof Foto Bert Nienhuis Dus geen eindeloze suggesties in de richting van adoptie? „Nee, dat gaat veel te ver. Een arts mag geen adoptie aanpraten. Het staat ook nergens in de wet dat adopteren boven aborteren gaat. Dat zouindruisen tegen de gewetensvrijheid van de arts. Die is door alle partijen als uitgangspunt aan vaard." En als die vrijheid van de arts de vrijheid van de vrouw om zelf te beschikken in gevaar brengt? „Dan moet de vrouw naar een andere arts gaan. Geen enkele arts kan tot het plegen van abortus worden gedwongen. De kritiek in Medisch Contact is daarom ook niet terecht. Een mogelijk obstakel, een onwillige huisarts, wordt in het abortuswetsontwerp juist omzeild. Een vrouw weet vaak precies hoe haar huisarts over abortus denkt. Nu ze meteen naar een kliniek kan stappen, wordt ze minder van hem afhankelijk." De rol, die de arts krijgt toebedeeld van de minis- ters Ginjaar en De Ruiter, staat niet elke genees heer helder voor ogen. Moet hij de rol van inquisi teur vervullen of blijft hij de huisvriend aan wie de vrouw haar sores kan toevertrouwen? Uit de lange ervaring, die artsen in de abortusklinieken met hulpvragende vrouwen hebben, blijkt dat eerlijk heid het begint te winnen van valse dramatiek. Niet langer worden verhalen opgehangen over een dronken echtgenoot of drie debiele kinderen, uit angst dat de arts de abortus zal weigeren. Gaat de mondigheid weer plaats maken voor de Grote Leugen? „Nee. er hoeft niets te worden aangedikt," zegt Annelien Kappeyne van de Coppello enigszins geïr riteerd. „De praktijk, zoals die nu is, zal op gelijke wijze worden voortgezet. Waar het ons om gaat zijn de goede waarborgen en organisatorische verbete ringen. De wetgeving is veel meer gericht tegen de kwalijke uitwassen, zoals de winsten die worden gemaakt, dan op de abortuspraktijk zelf." Na mijn vraag of het CDA die visie deelt:.Het CDA heeft er meer moeite mee. het wil nog wel eens met een verengde uitleg komen. Ik zal er tijdens de behan deling van de abortuswet nauwlettend op toezien, dat niet via een achterdeur allerlei normen en indicaties worden opgevoerd. Nergens in de wet mag komen staan in welke gevallen er wel of niet geaborteerd zal worden." Annelien Kappeyne van de Coppello heeft prachtig rood haar. In de Tweede Kamer valt ze bovendien op door haar politieke intellect en haar deskundigheid. „Vondeling zei dat ik de politiek met de paplepel had binnen gekregen. Dat idee leeft wel meer. Maar ik heb er keihard voor moeten werken. En nog. Ik heb de politiek vooral in commissieverga deringen geleerd." Ze werd geboren op 24 oktober 1936 te Loosdrecht. Een schorpioen met maagd als ascendent. Haar va der was advocaat, haar grootvader lid van de Eerste Kamer. De bekende Kappeyne van de Coppello, die alle confessionelen tegen zich innam vanwege zijn verzet tegen de bijzon dere school, is een overgrootoom. Van hem is de uitspraak, die decen nia kwaad bloed heeft gezet: „Zegt men, gij onderdrukt zo de minder heid, dan zou ik bijna zeggen: Welnu, dan moet die minderheid maar on derdrukt worden, want dan is zij de vlieg, die de gansche zalf bederft en heeft zij in onze maatschappij geen recht van bestaan." Annelien Kappeyne van de Coppel lo: „Vorig jaar werd het eeuwfeest gevierd van de aanbieding van het petitionnement aan Koning Willem III. Er werd me gevraagd of ik er naar toe wilde. Ik heb „nee" gezegd, zoveel zelfhaat heb ik nu ook weer niet, dat ik het leuk vind om mijn familie te horen afmaken." Ze tekent op mijn verzoek de fami liestamboom en wijst me op twee karaktervolle zusters van haar over grootvader: tante Cato en tante Kee. Tan(e Kee was de grootmoeder van Tjarda van Starkenborgh Stachou- wer, de laatste gouverneur-generaal van Nederlands-Indië. „Hij was eens bij mijn ouders op bezoek en ik speelde de rol van de oppassende dochter, die voor de thee zorgde. Tot hij aan mijn vader vroeg of die Kap peyne van de Coppello in de Tweede Kamer familie van ons was. Er viel een stilte. Dat ben ik, neef, zei ik toen. Hij, die amper tegen me had gesproken, vroeg me naast hem te komen zitten. Ik heb sindsdien veel met bem over de politiek gepraat. Hij had sterk bet idee dat hij een soort geestelijke erfenis aan me moest overdragen." De beroemde oom Jan Kappeyne van de Coppello is in 1895 gestorven. „Hij was een echte liberaal. In een des tijds bekende redevoering in 1874 heeft hij in de Tweede Kamer de moderne verzorgingsstaat voorspeld en er ook aanzetten voor gegeven. Ik heb een paar jaar geleden tijdens het debat over de wet Arob een idee van hem, dat veel verder ging dan het regeringsvoorstel, gememoreerd. Al leen Scholten, die nu minister van defensie is, had het in de gaten. Nee, Van Agt niet. Die heeft weinig histo risch besef. In de ARP was dat vroe ger rijkelijk aanwezig, nu belaas minder." Tijdens de vakanties reist se veelal naar Zwitserland, naar het Meer van Genève, dat ze steevast Lac Léman noemt. Daar logeert ze in een groot huis tegen de heuvels. Ze laat foto's zien, die ze zelf heeft genomen. Eén zeer fraaie, met Willink-achtig licht, wil ze laten vergroten. Fotograferen is een van de weinig hobby's, waar ze nog tijd voor vindt. Of het moet het maken zijn van kleurrijke krabbels tijdens interviews en langdurige vergaderingen. „Als kind werd ik door een vriend van mijn ouders geportretteerd. Omdat ik nauwelijks stil kon zitten, gaf hij me een doosje kleurkrijtjes. Op bet schilderij zie je goed dat ik ingespannen zit te te kenen." andere mensen gelukkig maken. Dat is niet mijn standpunt, maar Je doet de confessionelen te kort door die ethische, godsdienstige kant niet te willen zien." In het wetsontwerp van Ginjaar en De Ruiter wordt strak de hand gehouden aan de dertien- weken-grens. Een zwangerschap, die korter dan dertien weken bestaat, mag in een abortuskliniek worden afgebroken. Boven die grens moet de in greep in het ziekenhuis plaatsvinden Vanuit de medische wereld zijn vraagtekens bij deze grens gezet. Het is niet altijd te bepalen hoe lang de zwangerschap duurt. Dat geldt vooral voor jonge meisjes, die nog maar net menstrueren en voor vrouwen in de overgang. Het is daarnaast de vraag of de ziekenhuizen beter zijn toegerust dan de gespecialiseerde abortusklinieken. In Nederland is slechts één dodelijk ongeval geregistreerd op een praktijd van een half miljoen abortussen. In West- Duitsland, waar in de ziekenhuizen wordt geabor teerd, ligt het percentage vele malen hoger. .Als uit de medische adviezen blijkt dat de gevor derde zwangerschap veiliger in een kliniek kan worden afgebroken, dan moet de eis van het zie kenhuis komen te vervallen. Het is ons uitsluitend te doen om een zorgvuldige behandeling. Een zwangerschap, die langer dan dertien weken heeft geduurd, brengt wellicht meer medische complica ties met zich mee. zo hebben we gedacht. Dan kun je beter in een ziekenhuis liggen, waar allerlei specialisaties aanwezig zijn. Maar als dat niet zo is, dan is een affiliatie tussen een abortuskliniek en een ziekenhuis een mogelijke oplossing." Zoals de Bloemenhove-klinlek en de Stimezo-kliniek nauw samenwerken met ziekenhuizen in Haarlem en Leiden? Annelien Kappeyne van de Coppello: „Ja, zoiets. Ik heb er nog geen echt oordeel over. ik wacht af wat onze medische adviseurs erover zeggen." Concessies De abortus is in het wetsontwerp niet uit de straf wet getild. Annelien Kappeyne van Coppello „Nee, hoewel ik niet verwacht dat de strafwet veel zal worden toegepast. Het CDA hechtte er sterk aan dat de abortus in de strafwet zou blijven staan. Ikzelf vind het Jammer, omdat ik het psycholo gisch niet Juist vind. Dit is de concessie die de WD heeft moeten doen." Is ze bereid tot nog meer concessies? ..Op concessies heb ik niets tegen. Het is in de potttteK een kwestie van geven en nemen. Tot een bepaalde grens Voor mij ligt die grens bij het stellen van indicaties. Op die manier zouden er toch normen in het wetsontwerp sluipen. Het CDA moet niet met een amendement in deze richting komen of een amendement van SGP of GPV ondersteunen." Op 13 januari 1977 besloot Annelien Kappeyne van de Coppello uit de Tweede Kamer te gaan als het niet de eerste en ook niet de enige in haar partij. De lange kabinetsformatie van "77 doet meer liberalen naar een verandering in de politieke samenwerking verlangen. In de Tweede Kamer hebben de libera len met de socialisten samengewerkt bij het abor tus-compromis. Ondanks de argwaan die in beide partijen ruimschoots aanwezig was. is de zakelijke samenwerking goed bevallen. „Het prettige van de PvdA-mensen vind ik: als ze „Ja" zeggen is het „Ja" en als ze „nee" zeggen is het „nee". Ondanks bezwaren vanuit de top van de partij, gaat ze door met het aansnijden van de discussie. „Mijn opmer kingen zijn eerder bestemd voor de liberalen dan voor de socialisten. Ik vind dat we binnen de WD moeten gaan nadenken over een mogelijke samen werking. We zullen een inventarisatie moeten ma ken van de overeenkomsten èn van de verschillen. Dan pas kun Je gaan afwegen of een samenwerking erin zit. Zo'n afweging kan negatief of positief uitvallen. Stel dat zou blijken dat de PvdA eerst voor tweederde moet veranderen, dan kun Je beter ophouden. Het is een discussie op lange termijn. Ik heb niet nu al bruggen naar de PvdA willen slaan." Het partijbestuur van de PvdA heeft de deur naar de liberalen stevig afgegrendeld. In de beleidsnota voor het partijcongres in april worden de liberalen afgeschilderd als notoire kapitalisten. „Noem het kapitalisme, hebzucht, de verdediging van de be voorrechte positie van de maatschappelijk gearri- veerden, de macht van de multinationale onderne mingen. de macht van weinigen over velen." En ook: „Het is vooralsnog volstrekt onvoldoende om in de WD de omtrekken van een werkelijk liberale partij te ontwaren." Walgelijk zelfbeschikkingsrecht van de vrouw beknot zou worden. „Dat voornemen heb ik nog steeds. Het hangt er ook vanaf wat mijn partij zal doen. Als de WD vanuit "politieke overwegingen een indicatie- telling voor de abortus accepteert, stap ik op. Maar als ze dat niet doet en tegen stemt, dan blijf ik gewoon in de Kamer. Mocht het onverhoopt toch anders uitpakken, dan ga ik niet over naar een andere partij Ik ga in zo'n geval politicologie studeren. Ik heb al contact gehad met professor Daudt. Hij denkt dat ik ln drie Jaar die studie kan doen. Het wordt een revanche voor mijn studie rechten. Daar heb ik tien Jaar over gedaan, omdat ik de studie niet goed heb aangepakt Ik wil aan mezelf laten zien dat ik ook efficiënt kan studeren. Nee, (lachend), ik heb me nog niet ingeschreven op de universiteit." PvdA of WD In 1961 werd Annelien Kappeyne van de Coppello lid van de WD. Een kortstondig moment had ze gedacht over een keuze voor de PvdA Maar niet lang. Na een uitnodiging voor de liberale internati onale ln Denemarken, koos ze definitief. „Ik geloof dat ik qua karakter en qua persoonlijkheidsstruc tuur een liberaal ben. Het is nauwelijks een politiek argument." Zestien Jaar later maakt Annelien Kappeyne van de Coppello een opening naar de socialisten. Ze is Annelien Kappeyne van de Coppello: „De PvdA heeft gelijk: op het ogenblik is er geen samenwer king tussen WD en PvdA mogelijk. Tot die conclu sie ben ik ook gekomen. Of die ooit mogelijk wordt? De beleidsnota van de PvdA zal de samen werking niet bevorderen. De PvdA houdt te veel vast aan het negatieve imago van de WD. In het kader van de polarisatie schildert ze ons als de verderfelijke vijand. Het levert stemmen op. Maar het is walgelijk. Noem het beeldvervalsing, dema gogie. Toch, het verbaast me ook niet. Wij als WD zijn veel verder met het voeren van een zakelijke discussie." De polarisatie is met Oud begonnen. In 1959 sloot hij de socialisten uit van samenwerking. „Maar de PvdA heeft de polarisatie rechtstreeks in de poli tiek gebracht. Vanaf '66. met als hoogtepunt '72. Hans Wiegel had daar een antwoord op, dat veel mensen aansprak. Een eenvoudige boodschap. De magogie? De ene demagogie lokt de andere uit. Het beeld dat de PvdA van de liberalen schetst, ls complete onzin. Het ls het oude beeld op de spot prenten van Albert Hahn. Een dikke vent met een hoge hoed en een sigaar in zijn mond." De politiek van Wiegel was toch simpel vertaald de politiek van hebben, halen, houden? Annelien Kappeyne van de Coppello reageert afgemeten: „Dat etiket ls ons opgeplakt door mr. W. Aantjes. wiens collega's nu hoge functies hebben bij de Ogem. Zeg dat maar eens tegen de lezers van „Trouw". Vooral Boersma heeft fel op Wiegel afge geven. Boersma heeft gezegd dat God verhoede dat Wiegel ooit achter de regeringstafel zou plaats nemen. Ik vind het smakeloos. Wiegel als minister is bovendien een ander dan Wiegel als oppositie leider." Solidariteit Toch kun Je de WD nauwelijks de partij noemen die het opneemt voor de slachtoffers, de mensen die de dupe zijn geworden van de maatschappij?" Als Je Jarenlang als politieke filosofie de onafhan kelijkheid hebt gepreekt, dan heb Je op zijn zachtst gezegd meer moeite met het erkennen van afhan kelijkheid. Het moet wel gebeuren. In onze maat schappij ls iedereen van elkaar afhankelijk. Denk aan de geluidshinder. Als politieke partij zullen we meer solidariteit moeten opbrengen voor elkaar. Ook in het besef dat het in ieders leven kan voorkomen, dat mensen aan de zorg van de ander zijn overgeleverd. In de JOVD is het denken over solidariteit al verder gevorderd. Er moeten toch kruispunten zijn waar het denken vanuit de ge meenschap raakt aan het denken vanuit het indi vidu." Wat zijn die raakpunten? Annelien Kappeyne van de Coppello: „In de PvdA en de WD moet gepraat worden over de verdeling van schaarse goederen. Ja, arbeid is er nu een van. De oplossing van het arbeidsprobleem kun Je niet overlaten aan de vrije maatschappelijke krachten. De WD moet afstap pen van het idee dat een verdelingssysteem niet liberaal zou zijn. Het teruggaan in de besteding mag zich niet tot bepaalde kringen beperken. Ook de hogere inkomens zullen daarin moeten meedoen. In bepaalde tijden is het nodig dat de inkomens gr oei aan banden wordt gelegd. Ik ben er niet rigide ln. Ik ben niet voor nivellering om de nivellering. De PvdA moet ook oog krijgen voor de risicofactor. Er zijn mensen die het leuk vinden om ergens hun nek voor uit te steken. De gok durven wagen. In een eigen onderneming of wat dan ook. Je mag die prikkel om risico's te nemen niet wegnemen. In de CPN ls veel meer waardering voor prestaties. Het prestatiebeginsel wordt er niet als iets vies ervaren. Het door eigen ontwikkeling en opleiding omhoog willen komen, de waardering daarvoor loopt in de WD en de CPN parallel." „Ik ben voor pluriformiteit Oud heeft aan de WD het imago gegeven van de partij die zich voorname lijk tot de beter gesitueerde groepen richt. Oud was een groot man, eigenzinnig ook, die nogal zijn stempel drukte op de WD. Dat was ook nodig, omdat voor de oorlog het liberalisme was stuk gelopen ln allerlei kleine partijtjes. Zonder aan de politieke beginselen afbreuk te doen, kan de partij nu meer verschillende mensen in zich verenigen. Mensen die net een andere inhoud geven aan discussie. Ik denk dat dat heel vruchtbaar is. Als partij is het ook goed om die discussie naar buiten te brengen. Wiegel gaf er de voorkeur aan te proberen de mensen op een lijn te brengen." Referendum Annelien Kappeyne van de Coppello heeft vele malen gepleit voor het houden van een referen dum. Ze is er een groot voorstandster van, dat politieke beslissingen teruggekoppeld worden naar de bevolking. ,Jn Zwitserland hebben ze volgens mij de ideale formule. Na de beslissing in het parlement kan het volk er zich over uit spreken, als evenveel mensen als de kiesdeler dat wensen. In ons land zouden 50.000 handtekeningen voldoende zijn voor het houden van een referendum. De PvdA is faliekant tegen Het volk is veel behoudender dan het parlement, zegt de PvdA. Als dat zo zou zijn dan heeft de discussie zich te veel boven de hoofden van de mensen afgespeeld. Ja, ook over abortus mag- een referendum worden gehouden. Als de bevolking „nee" zegt over een wet. die al ln het parlement is aangenomen, dan zal ik me bij de beslissing neerleggen. Dan was de wet te voor barig."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 17