'Ausflug mit der Mutter'
nu in het Nederlands
Vijftien Nederlandse
fotografen exposeren
Passiemuziek
Ds. A. J. Kret voorzitter
christelijke zangersbonc|
1
Textiele vormen zonder
textiel in Breda
RTV-COMMENTAAR
Gabriele Wohmann: schrijversberoep maakt a-sociaal
J
am a mm
Liberale omroep
in beroep
Van Kollenburgf'
Spreekuur
verdwijnt
Van der Kampf
KÜ
regisseert
Eli Asser
Humanisten in
beroep over
radio-plaats
-DINSDAG 27 MAART 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Hans Ester
De in 1932 in Darmstadt geboren Westduitse schrijfster Ga
briele Wohmann heeft vanaf 1958 een groot aantal literaire
werken het licht doen zien: verhalen, romans, gedichten,
hoorspelen, filmscenario's, televisiestukken. De schrijfster
debuteerde in 1958 onder haar meisjesnaam Gabriele Guyot
met de verhalenbundel „Mit einem Messer". In Nederland zijn
naast haar verhalen vooral de romans „Ernste Absicht" (1970),
Paulinchen war allein zu Haus" (1974), „Schönes Gehege"
(1976». ..Ausflug mit der Mutter" (1976) en „Frühherbst in
Badenweiler" (1978) bekend geworden
Van dit belangrijke literaire oeuvre
was tot nu toe geen enkele Utel in
Nederlandse vertaling te verkrijgen.
Daarin is nu gelukkig verandering
gekomen. Als Anthos-boek (In den
Toren. Baarn» staat de door Elly
Schippers zorgvuldig voorbereide
vertaling van ..Ausflug mit der Mut
ter" onder de Utel „Uitstapje met
moeder" op het punt te verschijnen.
Tevens worden vertalingen van „Pau
linchen war allein zu Haus" en van
verschillende verhalen voorbereid.
Gabriele Wohmann maakte deze da
gen een reis langs verschillende
plaatsen in Nederland, om uit haar
werk voor te lezen. Op dinsdagavond
27 maart zal 's avonds van half Uen
tot half elf in het KRO-programma
„Spektakel" via Hilversum 2 uitvoe
rig aandacht aan haar werk worden
besteed
Tijdens haar bezoek aan Amsterdam
hadden wij een gesprek met haar,
waaruit onder meer bleek dat zij zich
over de Nederlandse titel van haar
„Ausflug mit der Mutter" een beetje
had verbaasd.
„In de Duitse Utel staat een lidwoord
voor „Mutter", in de Nederlandse ti
tel niet. Als ik het lidwoord in het
Duits had weggelaten, zou dat voor
mij iets Pruisisch-gedistantieerds
hebben gehad. Zo voel ik het als
Zuidduitse aan. Net vertelde iemand
me. dat juist het inUeme van de rela-
Ue tussen moeder en dochter in de
Nederlandse Utel tot uitdrukking
komt. Toen ik de twee uitgaven met
elkaar qua omvang vergeleek, zag ik.
dat de Nederlandse vertaling dunner
was. Aanvankelijk meende ik. dat dit
kwam, omdat blijkbaar in het Neder
lands het lidwoord overal ontbrak."
Waarom is juist dit boek uitgekozen
voor een eerste vertaling in het Ne
derlands?
Daarop zou de Nederlandse uitgever.
In den Toren, het antwoord moeten
geven. Misschien heeft de uitgever dit
boek gekozen, omdat je het thema
de relaüe van een dochter met haar
moeder nadat deze weduwe gewor
den is universeel, nee, eerder Euro
pees kunt noemen. Maar er zijn in
mijn andere boeken ook thema's, die
je als Europees zou kunnen betitelen.
Het lijkt me. dat deze keuze als begin
een goed idee is. Over een vertaling
van de gedichten had ik me eerder
verbaasd.' Die verschijnen in de
Bondsrepubliek zelf ook maar in klei
ne oplagen. In vergelijking met ge
vestigde namen als Grass en Böll
heeft mijn werk in het buitenland
maar geringe aandacht gekregen. In
Amerika en Engeland zijn geen verta
lingen verschenen, wel in Scandina
vië. Polen en de DDR. „Paulin
chen wordt binnenkort in verta
ling in de Sovjet-Unie gepubliceerd.
U hebt de weg van de literatuur
gekozen om Uw thema rouwver
werking en de gevolgen van het
overlijden van een vader voor de
relatie tussen moeder en dochter
te verwoorden. Waarom deze omweg
via de literatuur, waarom geen
essay?
De literatuur is mijn beroep. Ik kan
niet anders dan de dingen die mij
bezighouden omzetten in fictie. Voor
het essayistische werk bezit ik geen
talent. Ik schrijf wel eens essays als
een soort oefening, maar het is niet
mijn wijze van uiting. Ik zou het ook
als een indiscretie tegenover mijn va
der hebben beschouwd, wanneer ik in
essayvorm over hem zou hebben ge
schreven.
Er komt bij. dat ik door middel van
de literatuur een veel grotere groep
lezers kan bereiken. In „Uitstapje
met moeder" komen wel gedeelten
voor. die vragen aan mijzelf als
schrijfster bevatten. Zulke passages
hebben een essayistische inslag. Die
vragen zijn samen te vatten in het
volgende: hoe kan iemand het met
zijn geweten in overeenstemming
brengen om te schrijven, terwijl een
geheel andere inzet voor anderen
nodig is.
Feitelijk maakt het schrijversberoep
iemand a-sociaal. Soms moet het
voor een moeder heerlijk zijn om met
haar dochter uit te gaan. om samen
iets totaal alledaags te doen. Ik doe
alleen maar wat voor mijn familiele
den terwijl ik schrijf. Dat sluit niet
uit, dat ik vaak hevig verlang naar
deelname aan het leven, de praktijk,
aan datgene, wat bij Thomas Mann
de „Wonnen der Gewöhnlichkeit"
heet. Voor mij geldt, dat schrijven
mijn leven is.
Het boek „Uitstapje met moeder"
heb ik geschreven, omdat ik het ge
voel had. dat ik in de eerste jaren na
het overlijden van mijn vader tegen
over mijn moeder tekortschoot. Ik
wilde mijn conflicten en tegenstrij
digheden opschrijven. Na de publika-
tie van het boek kwam de spanning
over de vraag hoe mijn moeder het
boek zou opnemen. We hebben er
aanvankelijk geen gesprekken over
gevoerd. Maar op een keer. toen ik
afscheid van haar nam. zei zei: .Nu
moet ik net zo gaan zwaaien als in het
boek' en ze zwaaide erg overdreven
naar haar geëxalteerde kind, dat in
haar boek zo had overdreven. Dat
was voor mij een bevrijding. Later gaf
mijn moeder mij het commentaar,
dat mijn vader in het boek altijd als
vader voorkomt en nooit als echtge
noot.
Speciaal vandaag
In twee delen brengt de
VARA een reportage van de
„Nacht van het Hart" in Rot:
terdam.
Ned. 2 29.21 en 23.99
De EO doet in Tijdtein ver
slag van zijn zaterdag gehou
den congres „Vóór het Leven."
Ned. I 29.30
Onderwerpen in VARA-Vi-
sie: het opslaan van radio-ac
tief afval in het Duitse Gorle-
ben en een geheimzinnige ziek
te onder Vietnam-veteranen.
Ned. 2 22.19
De Peruaans-Venezolaanse
speelfilm „Muerte al amane-
eer is een beklemmende re
constructie van de laatste le
vensdag van de ter dood ver
oordeelde Gregorio Villa
sante.
Dultsl. 2 22.30
Begeleid door pianist Ru-
dolf Jansen zingt de alt Eliza
beth Cooytnans liederen van
Gustav Mahler.
Hilv. 4 15.99
Chriet Titulaer is te gast bij
Fon* Dizeh.
Hilv. 2 14.03
In de kritieken over dit boek valt op,
dat vooral het ontbreken van de
maatschappelijke verdieping van
het probleem als manco wordt ge
noemd. Wat vindt U daarvan? Is het
boek een uiting van de „Tenden-
zwende" tot het meer persoonlijke,
het intieme, de kleine kring van huis
en gezin?
Na de publicatie van „Ausflug mit
der Mutter" heb ik zeer veel reacties
van lezers gekregen, die allemaal ge
tuigenis afleggen van de stelling, dat
het privégebeuren gelijk ls aan het
wereldgebeuren. Ik ben van mening,
dat ik door de afronding van de vorm
van deze roman het verwijt van de
critici heb ontzenuwd. Het sociale
ontbreekt niet, alles draalt om een
sociale relatie.
Op de vraag naar de „Tendenzwen-
de" zou ik willen zeggen, dat dergelij
ke samenhangen alleen maar achter
af door mensen worden gezien, waar
van het werken wordt vergemakke
lijkt door het gebruik van categorie-
en als de genoemde. Als lk mijn eigen
werk overzie, dan constateer lk, dat
daarin niet van een nieuwe subjecti
viteit sprake is; de tendens der sub
jectiviteit was vanaf het begin aan
wezig. Mijn literaire werk is ook niet
het resultaat van afspraken met me
deschrijvers. Ik heb geen contacten
met schrijvers in die zin voor mijn
werk.
Daarom was ik verbaasd, toen ik van
de Oostduitse dichteres Sarah Kirsch
hoorde, dat in de DDR Juist wel zo*n
nauwe vorm van samenwerking be
stond. Na haar vertrek naar West-
Berlijn voelde Sarah Kirsch zich
daarom erg eenzaam. Ikzelf heb bij
voorbeeld ook geen behoefte om met
mijn uitgever over een manuscript te
praten, voordat het voltooid is. Ik
kan nu niet meer begrijpen, dat ik
vanaf 1960 met de aanvankelijk om
Hans-Werner Richter gegroepeerde
„Gruppe '47" heb meegedaan. Ik
deed het destijds om bekend te wor-
Gabriele Wohmann
den. Het was immers in de jaren
zestig nauwelijks iets anders dan een
literaire markt, waar de uitgevers in
vloedrijk waren. Achteraf stoort me
mijn eigen deelname aan deze bijeen
komsten zeer.
De Duitse literatuur heeft voor een
belangrijk deel haar geschiedenis te
danken aan het feit, dat de protes
tantse geestelijkheid zoons had en
over een bibliotheek beschikte. U
bent een domineesdochter. Zijn voor
U van de vaderlijke studeerkamer
annex bibliotheek impulsen uitge
gaan?
Mijn vader was dominee, maar hij
had geen gemeente. Hij was directeur
van de diaconale organisatie in Hes
sen en Rijnland-Westfalen. Zijn bi
bliotheek is voor mij van groot be
lang geweest. Hij was eerder een boe
kenliefhebber dan een dominee. Hij
las bijvoorbeeld Joyce, met wie ik
daardoor kon kennismaken. De in
vloed van de pastorie op mijn ontwik
keling als schrijfster moet vooral ln
de bibliotheek worden gezocht.
Mijn vader was niet streng, ook niet
met betrekking tot de Christelijke
leer. Hij was mild, hij voedde eerder
op door niet-opvoeden dan door be
wust opvoeden. Het beroep van mijn
van het nazisme afkerige vader bete
kende in de nazi-tijd, dat je als domi-'
neeskinderen door de andere kinde
ren werd gehaat. Het heeft mijn va
der heel wat moeite gekost om mij uit
de „Jungmader-organisatie te
houden.
Zaterdag 31 maart. Maassluis, Grote
Kerk 19.30 uur. Mattheus Passie. Lau-
renscantorij en instrumentaal ensem
ble o.l.v. Barend Schuurman.
Zondag 1 april. Aardenburg. St. Baafs-
kerk 14.00 uur, Mattheus Passie. Neder
landse Bachverenlging, Amsterdams
Kamerorkest o.l.v. Charles de Wolff.
Zaterdag 7 april. Alkmaar. Grote of St
Laurenskerk 19.00 uur. Mattheus Pas
sie. Alkmaarse Oratorium Vereniging.
Noordhollands Philharmonisch Orkest
oJ.v. Klaas Venneker.
Zaterdag 7 april. Winterswijk. Grote
Kerk 20.00 uur. Passie-en Paskoralen
van Bach. Zutphense Cantorij en Rudi
van Straten (orgel) o.Lv. Oert Olden-
beuvlng.
Zondag 8 april. Zutphen, Walburgkerk
15.00 uur. Passie- en Paaskoralen van
Bach. Zutphense Cantorij en Rudi van
Straten (orgel) o.l.v. Gerrit Oldenbeu-
ving
Zaterdag 7 april. Nunspeet, 0>
St. Nlcolaaskerk 20.00 uur. Joh e
Passie. Veluws Bachkoor en
lands Bachorkest o.l.v. Gert Nag
Zaterdag 7 april. Arnhem. Musi g
crum 18.30 uur. Mattheus Passie,*^
kunst Arnhem en Gelders Orkest i
Jaap Hlllen. g
Zondag 8 april Arnhem, Musu
crum 14.00 uur (zie zaterdag 7
Zondag 8 april. Lochem, Grote
20.00 uur. Johannes Passie Koor
Nederlandse Cantorij. Koor en
van de Utrechtse Domkantorij
Maarten Kooy.
Vrijdag 13 april. Amsterdam, Coit<
gebouw 19.00 uur. Mattheus P
Toonkunstkoor Amsterdam met
sterdams Philharmonisch Orkest p
Jan Eelkema.
DEN HAAG Op de jaarvergade
ring van de Koninklijke Bond van
Christelijke Zang- en Oratoriumver
enigingen op 19 mei a.s. te Ede zal als
nieuwe voorzitter worden voorgesteld
ds. A. J. Kret (51). burgemeester van
Sassenhelm. Na 22 jaar voorzitter
schap legt de heer H. F. Brune deze
functie neer, hij is echter voor een
nieuwe periode van drie Jaar gekozen
tot voorzitter van de Federatie van
Nederlandse Zangersbonden.
De heer Kret was van 1953 tot 1961
predikant te Krimpen aan de Lek,
vijf jaar wethouder te Leiden, waarna
zijn benoeming tot burgemeester van
Sassenhelm volgde. Hij is de auteur
van het boek „Jan Zwart, profeet op
de orgelbank", hij was oprichter van
het Christelijk Nationaal Sportfonds,
adviseur van de Sportunie, opname
regisseur bij de platenmaatschappij
RCA en hij publiceerde als lid van de
ARP tal van publikaties. De nieuwe
voorzitter van de christelijke bond
staat bekend als een eminent organi
sator, mede voor het hoofdbestuur
aanleiding een eenhoofdige voor
dracht aan de ledenvergadering voor
te leggen.
m m-
K m I
v-,
S -
"v- - - - I
Har Sanders: JeannetJe verstopt", zeefdruk, 1972.
BREDA Textiel en textieltechnieken vormen sinds de
opleving van deze kunstvorm in de zestiger jaren een vast
onderdeel in de beeldende kunst. De explosie van creativiteit
op dit gebied getuigt hiervan Daarnaast vormen technieken
en patronen in textiel het uitgangspunt voor verdergaande
toepassingen dan in de traditionele vorm of zelfs in het
traditionele materiaal
Canon Photo Gallery viert vijfjarig bestaan
door Peter Dekkers
AMSTERDAM In maart 1974 opende de Canon Photo.
Gallery in de Amsterdamse Reestraat haar deuren. Het was
de eerste galerie van haar soort ih Amsterdam en de eerste
stap op weg naar de aanvaarding van de fotografie als vorm
van kunst in Nederland. Directeur Lorenzo Merlo van de
Canon Gallery heeft sindsdien niet stilgezeten: in de afgelo
pen vijf jaar hebben zo'n 120 fotografen uit binnen- en
buitenland hun werk kunnen tonen.
Bij de keuze van de exposanten heeft
Merlo vooral aandacht besteed aan
het zg. fantastisch-realisme in de fo
tografie. De galerie Canon zorgde
voor een uitgebreide rondreiscollec-
tie, die ook in boekvorm is versche
nen: „Fantastic photography in Eu
rope and the USA."
De laatste jaren zijn steeds meer foto
grafische stromingen in de Canon
Galerie aan bod gekomen, waaronder
de meer sociaal-politiek gerichte fo
tografie van mensen als Eddy Pos-
thuma de Boer, die hier nog niet zo
lang geleden zijn indrukwekkende
expostitie van „postkoloniale foto
grafie" heeft gegeven.
Eddy Posthuma de Boer is een van de
vijftien Nederlandse fotografen, die
ter gelegenheid van het vijfjarig be
staan van de galerie hun werk tonen.
Al deze fotografen hebben er in de
afgelopen vijf jaar hun werk al eerder
geëxposeerd.
Deze tentoonstelling duurt maar een
week en is een unieke kans om een
indruk te krijgen van wat er in de
laatste jaren op het gebied van de
Nederlandse fotografie is gepres
teerd
Marrie Bot, Rob C. A. Buitenman,
Geri Glastra, John Hersteln, Paul
den Hollander, Henk Meyer, Toon
Mlchlels, Paul de Nooyer, Nelly Pop
pen. Eddy Posthuma de Boer, Albert
Roosenburg, Jean Ruiter, E. J. G.
Schemerhorn, Michel Krzyzanowski
en Paul Tauran: het werk van deze
fotografen, van wie enkelen interna
tionale faam genieten, geeft een mooi
overzicht over de ontwikkeling van
een aantal stijlen binnen de Neder
landse fotografie: naast een aantal
modieuze plaatjes, waarmee allerlei
internationale trends braaf worden
gevolgd bevat deze tentoonstelling
ook zeer persoonlijk werk. Om een
naam te noemen: Paul de Nooyer
vervaardigt al geruime tijd opmerke
lijke foto's, die hun wonderlijke effec
ten danken aan perfect montage
werk, dat vervolgens geheel of gedeel
telijk met de hand wordt ingekleurd.
De Nooyer heeft inmiddels interna
tionale faam gekregen en zijn werk
vormt naar mijn gevoel een van de
krachtigste elementen van deze ten
toonstelling.
Een must voor de liefhebber, deze
jubileum-expositie.
De Canon Photo Gallery, Reestraat
19, is geopend van dinsdag t/m zater
dag van 12 tot 18 uur. De jubileum
expositie duurt tot en met zaterdag.
Marrie Bot:
Popfestival Zuiderpark,
Rotterdam 1978.
Dat is de gedachte achter de tentoon
stelling „Vorm van textiel" die tot 9
april te zien ls in het Kultureel Cen
trum De Beyerd. Boschstraat 22. Bre
da Een expositie van schilderijen,
tekeningen, prenten, ceramische ob
jecten. sculpturen en een serie foto's.
Alleen het materiaal textiel zélf ont
breekt In de genoemde technieken
wordt verteld over de vorm van tex
tiel minutieus nageschilderde of ge
tekende objecten als handdoeken,
overhemden, zakdoeken en kussens
Er is gewerkt met grote aandacht
voor de structuur van het weefsel, het
zachte, soepele karakter van de stof.
voor het bloemetjes- of streepjespa
troon Elke vezel, elke plooi is con
sciëntieus weereeeeven
Soms ls textiel niet nageschilderd,
maar nagemaakt. Een kussen of een
opgevouwen tafelkleed in keramiek
ziet er „net echt" uit. Een deel van de
collectie laat werken zien. waarin de
basisstructuur van het weefsel het
onderwerp is. De vervlechting van
horizontaal en verticaal is sterk uit
vergroot ln „draden" van keramiek,
metaal of hout
Door de vervreemding van het onder
werp ontstaat er een surrealistisch
beeld van textiel
DEN HAAG (ANP) - Het dagelijks
bestuur van de Liberale Omroep zal
in beroep gaan bij de afdeling recht
spraak van de Raad van State tegen
de weigering van minister Gardeniers
de stichting liberale omroep zendtijd
toe te kennen
Cuba's rol
in de wereld
Een reportageploeg heeft voor de
NOS-rubriek Panoramiek rondge
keken op het eiland Cuba tijdens
de viering van de twintigste ver
jaardag van de revolutie. Na vori
ge maand de binnenlandse situa
tie van Fidel Castro's kleine rijk te
hebben belicht, zal morgenavond
aandacht worden besteed aan Cu
ba's rol in de wereld. Dat is een
merkwaardige zaak. Het grondge
bied van Cuba is niet zo heel
groot; het beslaat ongeveer drie
keer de oppervlakte van ons land.
Maar de socialistische republiek
bezit het sterkste leger van het
Caralbisch gebied, waarvan even
wel een groot contingent in andere
landen vertoeft.
Zeker zestigduizend Cubanen zijn
in verschillende delen van Afrika
actief. Een aanzienlijke expeditio
naire macht die als voorpost fun
geert van de Sowjet-Unie. Het
Westen spreekt van ongewenste
militaire interventie De Cubanen
zelf noemen de activiteiten soli
daire steun, die bijvoorbeeld voor
Angola noodzakelijk wordt geacht
om het Zuidafrikaanse regime de
voet dwars te zetten.
In het filmcommentaar wordt ge
zegd dat Cuba in alle opzichten
gebonden is aan het Kremlin, dat
dagelijks vier miljoen gulden in de
eiland-economie pompt Fidels re
gering staat al voor enkele mil Jar-
door Ton Hydra
den dollars bij Moskou in het krijt.
Als tegenprestatie voor het uitstel
van betaling (tussen 1985 en het
Jaar 2010) mogen de Cubanen kar
weitjes opknappen in gebieden
waar de Russen liever niet zo op
vallend bezig zijn.
De reportage bevat een beknopt
overzicht van de omstandigheden
die ln 1962 hebben geleld tot de
economische blokkade door de
Verenigde Staten. Dit isolement
wordt nog altijd gehandhaafd.
Maar Amerikaanse zakenlieden
als McGovems vroegere medewer
ker Klrby Jones geloven dat de
blokkade haar langste tijd heeft
gehad. Zij heeft volgens hem toch
niet gewerkt. Beide partijen heb
ben belang bij het herstel van de
betrekkingen.
We horen Fidel Castro in een
feestrede de schijnheiligheid he
kelen van de Verenigde Staten,
die de blokkade motiveren als in
damming van het communisme
en ondertussen met alle andere
communistische landen wel han
del drijven. Waarnemers vragen»
zich af of de Cubaanse regerings
leider dit allemaal meent. Er zijn
mamelijk aanwijzingen dat hij wel
degelijk aanstuurt op betere rela
ties met de zo dichtbij gelegen
Amerikaanse hoorn van over
vloed.
Een van de belangrijkste tekenen is
de op gang gekomen vrijlating van
politieke gevangenen. Verscheidene
contra-revolutionairen doen na een
hechtenis van twaalf tot zestien jaren
hun relaas voor de Nederlandse ca
mera. Het democratische systeem be
hoort nog tot de verre toekomstmu
ziek, maar, zo zegt een in vrijheid
gestelde arts vlak voor zijn vertrek
naar Miami: „Cuba is gegroeid en zal
daar niets voor over hebben".
Op aandrang van Amerika wordt het
daar verblijvende ballingen nu vaker
toegestaan, hun familie op Cuba te
bezoeken. Internationale activiteiten
voor de mensenrechten hebben er toe
bijgedragen dat dwangarbeid in Cas
tro's republiek is afgeschaft en enige
primitieve gevangenissen zijn geslo
ten. Het tempo van de vrijlating van
de gevangenen is echter afhankelijk
van het verstrekken van visa door
Amerika. Dit verloopt minder vlot
dan werd verwacht.
Onze man in Havanna, ambassade
secretaris L. Holz, zet in de documen
taire uiteen waarom Nederland de
hulp aan Cuba heeft gestaakt. Dit
houdt verband met het bereikte bru-
to-inkomen per hoofd van de bevol
king, maar ook met het door ons land
veroordeelde optreden van Cuba in
Afrika. De Amerikaanse zakenman
Jones houdt natuurlijk zijn eigen be
langen stevig in het oog wanneer hij
zegt niet te geloven dat Cuba een
marionet van Moskou is. Misschien
heeft hij wel een beetje gelijk, althans
in die zin dat hij de Cubanen bij de
voorzichtige toenaderingspogingen
geen gezichtsverlies wil bezorgen. En
dat ze daarvoor op het eiland be
ducht zijn, is voor de goede opmerker
te proeven ln de uitzending van Pano
ramiek.
Beelden van een indrukwekkende mi
litaire parade tonen intussen aan hoe
allesomvattend de relatie met de
Sowjet-Unie is. Krek dezelfde voer
tuigen en reusachtige wapens zie Je
op 1 mei over het Rode Plein ln
Moskou rollen.
Arno Vermeulen en Lltiis Artigas, de
samenstellers van de reportage, ver
telden mij dat ze van officiële Cuba
nen weinig of geen medewerking heb
ben gehad. Eerder was er sprake van
actieve tegenwerking. Pogingen om
belangrijke figuren te interviewen
werden door partij-functionarissen
gedwarsboomd. De zwaarlijvige Fidel
die nodig aan een dieet moet en
zijn broer Raul (minister van het le
ger) waren voor de Nederlandse tele
visieploeg niet te spreken.
ds. A. J. Kret
Van onze radio- en tv-redactip
HILVERSUM Met de zen<|
ring komt er een einde ai
Spreekuur van Jacques van
burg. F
Vrijdag in de laatste uitzend»
sen vier en vijf uur op Hilvt
kijkt hij nog eens terug op
jaar dat het programma he
staan. Uit ieder jaar heeft h
gasten gekozen aan wie hij bi
re herinneringen heeft bewa
die uitspraken deden die Van
burg de moeite waard vindt n
maal te laten horen.
Zijn voorkeur ging in ieder g(
naar dr Willem Drees. Wim I
veld, Marga Klompé, Ko vai
Simon Carmiggelt, lr. Frits 1
Jan Wolkers, Anton Pieck, I
Gijsen, Gerard Walschap, Cl
Deutekom en pater Henri de <j
Omdat Spreekuur niet meer zj
sen op de lichte informatieve
Hilversum 1 gaat Van Kolli
vanaf volgende week een and
gramma presenteren, dat d
middag heet. Daarin zullen kd
sprekken worden gehouden rij
schillende mensen.
Spreekuur van Fons Disch o
dagmiddag op Hilversum 2 bl
bestaan.
Van onze radio- en tv-redactic^
HILVERSUM In het najaar.'
AVRO-televisie onder de naanh,
Volk een serie uitzendingen be
die Eli Asser heeft geschrevei
In deze comedy-serie draait al
Stien, gespeeld door Ronny Bil
die zich driftig inzet voor liel
doelen om haar gevoel voor lie
heid uit te leven. Haar man, e
warmingsmonteur, wordt gi
door Frans Koppers. Een groi
tal bekende acteurs krijgt vert
aandeel in Goed Volk. De reg
handen van Walter van der K j
HILVERSUM (ANP) Het Hul
tisch Verbond is bij de Kroonl
roep gegaan omdat het na de^
ring van de zenderkleuring op
geen programma mag ultzem
de lichte zender Hilversum 1.
Het Humanistisch Verbond i
nog op de zondagmorgen tu
tien en tien uur op Hilversui
ingedeeld wordt verwezen
informatiezender Hilversum 2
Het Humanistisch Verbond i
zenderkleuring slecht omda|
vreest dat Hilversum 2 een
stortbak" wordt ten gerieve
voortgaande vervlakking op I
zenders. De uitbreiding van 2
met een half uur op Hilversurd
worden gebruikt voor een nieil
gazineprogramma met actueel I
ter. Het zal op dinsdag van 18f
18.50 op Hilversum 2 worden
zonden. Bij deze indeling he(
verbond zich voorlopig onder p
neergelegd.