Te kort gesprek over kerk in Latijns-Amerika 1*71 imiummiimimiii Een college over Bonhoeffer I Paasmap voor jongerenwerk Trouw Orthodoxe religieuze in Serbsky-Instituut Gevangenen Conferenties Nieuwe boeken VOORBIJGANG^ Christen-jood ni[ vanzelf Israëliër DINSDAG 27 MAART 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers NOORDWIJKERHOUT Hoewel het studiecongres in Noordwijkerhout over de politieke rol van de kerk in Latijns-Amerika geen welomschreven strategie voor de komende jaren heeft opgeleverd, spreken de organisatoren prof. F. Houtart (Leuven) en Paul van der Harst (Den Haag, Solldaridad) van een groot succes. Dat succes baseren zij op de open sfeer, die de Latijns-Amerikanen on derling -hebben geschapen en op de uitkomsten van enkele van de studie groepen. Vooral de verslagen van de groepen over de rechten van de mens en over de zogenaamde Trilaterale Commissie en de leer van de nationa le veiligheid trekken de aandacht Dat de bijeenkomst toch niet hele maal opleverde wat de organisatoren er van hadden gehoopt, komt ook doordat de duur ervan, drie dagen, te beperkt was Studiegroep twee noem de bovendien het onderwerp (..de kerk en de nieuwe politieke strategie ën") te ruim Deze groep vroeg bij volgende ontmoetingen het onder werp te beperken. Trilaterale commissie De groep die zich onledig hield met het onderwerp „kerken, de trilaterale commissie en de nationale veilig heid" zette uiteen dat de VS. Japan en West-Europa ln de „Trilaterale Commissie" sinds 1973 bezig zijn de kapitalistische wereld opnieuw in te delen Terwille van de redding van het kapitalisme uit zijn huidige crisis heeft deze commissie, waaraan voor aanstaande Amerikaanse en Europe se politici en economen meedoen, vastgesteld dat het gangbare soort democratie ln West-Europa niet meer bruikbaar is. Ook de militaire dicta tuur van het Latijns-Amerikaanse type wijst deze commissie van de hand. Zij willen een formele democra tie. waar de burgerlijke rechten van de mens gehandhaafd worden en waardoor het kapitalisme zou kun nen gedijen. De studiecommissie ln Noordwijker hout wees op de uitspraak van de trilaterale commissie, dat de multina tionale ondernemingen terwille van hun eigen voortbestaan niet langer naar een zo hoog mogelijk winst moe ten streven. Er ls dus slechts sprake van een ogenschijnlijke verbetering. In de groep werd spijt geuit, dat de roomskatholieke bisschoppenconfe rentie in Puebla zich wel stelde ach ter een verbeterde handhaving der mensenrechten, maar de logica van de gedachten van de trilaterale com missie niet heeft onthuld Rechten van de volken In deze studiegroep meenden de deel nemers dat wel de burgerlijke men senrechten verzekerd zouden worden, maar dat het recht voor de arms ten op voedsel, kleding, onderwijs en huisvesting verwaarloosd zal blijven. Prof. Houbart zei gisteren. „Het grootste probleem ln Latijns-Ameri- ka is niet dat Intellectuelen gefolterd worden. Dat ls slechts een deel van het vraagstuk. Erger ls dat de rechten van het volk worden geschonden." Houtart spreekt in tegenstelling tot de rechten van de mens. over de rech ten van de volken. HIJ bedoelt daar mee dat de kleine boeren, het lom- penproletarlaat ln dt krottenwijken en de Indianen nu ook aan bod moe ten komen. Daarin voorziet, naar hij vreest, de trilaterale commissie niet Het ligt op de weg van de kerk stem te geven aan de armsten. Er is geen zogenaamde „Derde Weg". Dit werd uitgelegd door de Cubaanse angli caan prof. Oden Marechal. vice-ree tor van het protestantse seminarie van Matanzas. Hij zei: „In Latijns-Ameri ka bestaan maar twee klassen, die van de onderdrukten en de onder drukkers. De kerk moet daarom kie zen voor een van twee wegen. Er is geen derde klasse en daarom ls er ook geen derde weg. HIJ veroordeelde daarmee de politiek van de christen democratie en de sociaal-democratie en koos voor „diegenen die als socia list of als marxist aan het socialisme bouwen." zoals prof. Houtart formu leerde „Wie voor de derde weg kiest, komt ten slotte weer op de eerste uit" aldus Houtart. Paradijs Voor dom Antonio Fragoso, de bis schop van Crate us ln het noordoos ten van Brazilië, staat Cuba het dichtste bij het paradijs. Hij zette uiteen dat zijn diocees, in het noord oosten van Brazilië, bijna alleen uit boeren bestaat. Meer dan de helft heeft geen eigen land. Van de overige is driekwart een kleine grondbezitter. ZIJ verbouwen mais, bonen en ka toen. Zij verkopen hun oogst voor een lage prijs en merken dat de dingen die zij er voor terug moeten kopen, meestal geïmporteerde goederen, elk Jaar weer duurder worden. De jeugd verlaat het land en trekt naar de ruim drieduizend kilometer verder gelegen industriecentra, waar zij als onge schoolden het vuile werk opknappen. De kinderen van de rijke grondbezit ters gaan ook naar de stad. waar zij studeren en zij komen na hun afstu deren niet meer terug. Het platteland moet dientengevolge technische ken nis en theologen ontberen. Bisschop Fragoso zei dat deze situatie „schreeuwt om hulp van God. God heeft besloten te helpen", aldus de Braziliaanse bisschop. „De christelij ke boeren hebben ontdekt dat God hen verder zal helpen. De kerk stelt zich ten dienste van de bevrijding van de mensen." Fragoso legde uit hoe de kerkelijke hiërarchie vijf Jaar geleden besloot zich te decentralise ren. „Tien Jaar geleden heb lk tegen de boeren gezegd, dat zij de eigen geschiedenis ln de hand hebben. De laatste vijf Jaar liggen de beslissingen over wat de kerk doet bij het volk zelf. Elke plaatselijke gemeenschap heeft een eigen werkplan op eigen niveau van bewustwording". Over de manier van werken zei de Nederland se priester Carlos Mesters, die lange tijd in Brazilië heeft gewerkt: „De mensen helpen er de bisschop om beter bisschop te zijn". f - Illustratie uit de Paasmap DRIEBERGEN Onder de titel „Wil er dan niemand met mij waken" hebben vier jongerenorganisaties, CJ.V. (Christelijk Jongeren Verbond), D J.C. (Doopsge- sinde Jengdcentrale), HJ.R. (Hervormde Jeugdraad) en LC.GJ. (Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk) een Paasmap uitgebracht. Deze map wil in de eerste plaats een handreiking zijn voor vrijwilligers in het jeugd- en jongerenwerk, wer kend met groepen in verschillende leeftijdscatego rieën. In het eerste hoofdstuk wordt uitvoerig ingegaan op vragen rondom het lijden. De drie volgende hoofdstuk ken geven afzonderlijke programmasuggesties voor de leeftijdsgroepen: 8-12 jarigen, 12-16 jarigen en 16 groepen. In het 5e hoofdstuk worden een volledige liturgie voor een Paasvieriong plus bouwstenen voor het samenstellen van een eigen liturgie geboden. Ver volgens zijn twee verhalen opgenomen. Ten slotte tips voor videobanden, bruikbaar in de groep als daar over de beteklenis van Pasen wordt gesproken, ook zijn in dit hoofdstuk enkele literatuursuggesties opgenomen. De omslag van de Paasmap is een ontwerp van de Amsterdamse kunstenaar Jan Koperdraat. Dezelfde afbeelding is ook uitgebracht in vierkleurendruk op posterformaat, als bijlage bij de map, maar ook afzon derlijk verkrijgbaar. De Paasmap (met poster) kost vijf gulden, inclusief toezending. De prijs van de poster afzonderlijk is een rijksdaalder. De Paasmap is bij aantallen goedkoper. Belangstellenden kunnen bestellen bij één van de vier jeugdorganisaties. We geven hier adres en gironummer van de hervormde jeugdraad: postbus 114, Driebergen; gironummer 48 28 00 (met vermelding: „Paasmap"). IC nrrtlnna I Amc MOSKOU (KESTON) - De yijftig- jarige orthodoxe religieuze Valerija Makceva. die sinds juli 1978 vastzit, is voor onderzoek opgenomen in het Serbsky Instituut voor Forensische PsychiaVte. Zij was gearresteerd om dat zij godsdienstige voorwerpen had vervaardigd. Mevrouw Makeeva heeft reeds enkele malen ln psychiatrische Instellingen gezeten, nadat zij ln 1949 een geeste lijke kwaal had voorgewend, tenein de aan detentie in een concentratie kamp te ontkomen. Tijdens haar hui dige opname heeft zij de psychiaters van het Serbsky Instituut overtuigd dat zij niet, zoals eerder ten onrechte was vastgesteld, aan schizofrenie leed. De psychiaters hebben nu vast gesteld dat zij zou lijden aan persoon lij kheidsverandering. Haar familie en bekenden, onder wie psychiaters, hebben echter gezegd dat mevrouw Makeeva geestelijk normaal ls. Zij vrezen echter dat haar lichamelijke gezondheid in gevaar kan komen, in dien men haar zou plaatsen ln een psychiatrisch Instituut. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Pest Dos 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 teiei 13006 Pos!Q*o 66 00 00 San* Ned Credwtbarw r 23 00 12 574 Gemeenlegoo Amstort)*™ X11000 REG» ROTTERDAM/DORORECMT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (pi eo berorgmgi tel 010-115588 (redacbei iel 115700 (mtskjrtend voo atNertwiies) REGIO OEN MAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO 8000 AA Zwoae W 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo*e Abonnementsprijzen Per maand I 15.90 Per kwartaal 47.70 Par ha« |aar f 95.40 Par laar f 186 .60 (ra adressan b Opgave taNMMfcandMn 9-19 30 van maardag t/m vt.|dag Op zondag van 18- 20 uur ie«e< 020-913456 Opgave mm.-advertenkes lei 020-936868 o» Ic»v4lel|k aan Mw* Adv «Mottig postbus 433 1000 AK AMSTEROAM AdreswH*»9,r,g«r uisluitend scrmfieNk aan orue Amsterdamse adrgssen Mevrouw Makeeva zelf zou liever naar een werkkamp gezonden wor den. dan een psychiatrische behande ling te moeten ondergaan. EKD verwijt Nederland gebrek aan menselijkheid HANNOVER (ANP) De Evangeli- sche Kerk ln West-Dultsland (EKD) verwijt degenen, die verantwoorde lijk zijn voor de voortdurende gevan genhouding van de vijf Duitse oor logsmisdadigers. „gebrek aan mense lijkheid" De raad van de EKD be treurt dat alle pogingen mislukt zijn om met „een daad van menselijk heid" een eind te maken van de reeds 34 jaar durende gevangenschap, al dus een te Hannover uitgegeven ver klaring. De zielzorger van de vijf gevangenen, ds Karl Immer (Düsseldorf). heeft de raad geïnformeerd over de situatie van de gevangenen. Het zijn de „Drie van Breda" Aus der Filnten, Fischer en KotAlla. Erich Koch, die ln Polen vastzit, en Rudolf Hess, die in april zijn 85e verjaardag hoopt te vieren in de geallieerde gevangenis te Berlijn- Spandau. Kardinaal Ams, de aartsbisschop van Sao Paolo, sprak zondag in Noordwijkerhout vanuit de positie van het geïndustrialiseerde deel van Brazllië's oostkust. In zijn aartsdio- cees wonen tien miljoen mensen en het is daarmee het grootste ter we reld. Hij staat achter de leer van de actieve geweldloosheid, die hij aan duidde met „voortdurende vastbeslo tenheid". HIJ legde uit dat hij zijn werk begonnen was bij de politieke gevangenen. HIJ stelde zichzelf elf jaar geleden als eerste taak deze ge vangenen op te sporen en hun advo caten te bezorgen. Verder trachtte hij bulten de gevangenis bij het volk bewustzijn te wekken voor de politie ke situatie door in zijn kathedraal brieven voor te lezen met feiten en waarin hij aandacht vroeg voor de situatie en steun gaf aan de stakers, ook aan de stakers van Philips, die er nu zijn. In zijn pastorale brieven be schreef de kardinaal de politieke ge vangenen als zodanig en niet als ge wone misdadigers, zoals de pers deed. Het gevolg was dat de kardinaal werd bedreigd met een proces, wanneer hij een mis zou laten doorgaan die aan de politieke gevangenen werd gewijd. HIJ weigerde ln te gaan op het ver zoek van de president „Doet u Uw plicht, dan doe lk de mijne", ant woordde lk aan Gelsel, zei kardinaal Arns. Liturgie en leven, serie van drie conferenties, gewijd aan de viering van het kerkelijk Jaar en de lijnen die vandaaruit kunnen worden getrok ken naar de samenleving, 30-31 maart. 27-28 april. 11-12 mei, Kerk en Wereld, Driebergen (tel. 03438-2241). Materialistische exégese, oriënta tieweekend over de politieke lezing van de bijbel m.m.v. ds Rochus Zuur mond, 31 maart - 1 apri, Den Aler- dinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541). Wanneer zeg je wit? Over het ge sprek met andersdenkenden over het geloof, zaterdag 31 maart 10.15-16.30 uur. Toerustingscentrum, Leusden (tel 033-43244). Werken met groepen voor maat schappelijk werkenden, 2-6 april. Guldenberg, Helvolrt (tel. 04118-2424). Christelijke hulpverlening, spre kers drs Th. Kruisman (bijbelse hulp verleningsmodellen), prof. dr J. D. Dengerink (mensbeeld in bijbel en wetenschap), drs W. G. Rietkerk. Krijn de Jong, dr M. Helsloot, Bart van Empel, drs D. A. van Wijnen. Gespreksgroepen over hulp aan ver slaafden, volwassen worden, homofi lie, groepstrainingen enz., 5-7 april, De Bron, Oud Leusden. Inf. tel. 03438- 5744 (werkgroep Studie Evangelische Hulpverlening). Christen zijn op school, Windroos weekend met ds J. Noltes en Gert van den Bos, 6-7 april, De Eikeikamp, Eist (U.). Inl. en aanm. IZB (tel. 033-11949). Omgaan met verandering, voor leidinggevenden in de bejaardenzorg. 2-4 apri,, 't Dackhues, Huissen (Gld.) (tel. 085-259105). Oriëntatiedag theologiestudie hervormde kerk voor a.s. studenten met o.a. prof dr H. Berkhof en drs G. H. Wolfensberger, donderdag 5 april 10.30-16 uur. De Voorhof. De Bilt. Inl. tel. 03438-2548. Stille retraite met dr J. Kijm, 17- 26 april. Maria Reparatix, Witma kersstraat 14, Maastricht (tel. 043- 16304). Homoseksueel zijn en geloven, 21- 22 april. Woudschoten, Zeist. Inf. en aanm. initiatiefgroep „homoseksuali teit en de kerken" (tel. 020-231192). Geloven in het werk, voor mede werkers van verpleegtehuizen, 23-24 april. Den Alerdlnck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Met vreugde op weg door Ingrid Tro- bisch. Uitg. Oosterbaan Le Cointre, Goes, 222 pag., prijs 16,90. Autobio grafisch boek van de echtgenote van de bekende christen-psychiater Tro- bisch, o.m. over vestiging zendings- post in Afrika. Eerst geloven, dan zien, bundel „ge dachten over het meegaan met men sen in hun laatste levensfase", sa mengesteld door A. S. Ekelmans-van Klaveren. Ultg. Oosterbaan Le Cointre, Goes, 91 pag., prijs 13,50. Tot de medewerkers behoren ds. J. J. Rebel en dr. A. J. H. Thiadens. Weer licht door Thomas Pinkhoff. Uitg. Buijten Schipperheijn. Am sterdam, 64 Pag. prijs ƒ12.50. Ge dichten- en gedachtenbundel: stuk jes bij bijbelgedeelten en gedichten. De auteur is verbonden aan de chris telijke academie voor beelden kun sten te Kampen. door Laura Reedijk-Boersma Toen ik in Trouw las. dat Bethge op 22 maart in Utrecht colleges over Bonhoeffer zou komen geven, nam ik me vast voor om daar heen te gaan. Ik herinnerde me de Paasdagen van een jaar of tien geleden, die we met ons gezin op Ameland doorbrachten. Overdag wandelden we in de gieren de wind langs een koud strand, 's Avonds, als de kinderen sliepen, las ik ademloos in de grote biografie van Bethge over zijn vriend Bonhoeffer. Zelden heb ik met zoveel plezier en bewonde ring een werk gelezen, bewondering voor de beschrevene en voor de schrijver. Voor mijn doctoraalexamen bestudeerde ik het werk. het leven en lijden van Bonhoeffer Dat heeft een diepgaande invloed gehad op mijn eigen denken en preken. Daarom wilde ik me dit college niet laten ontgaan. Ook anderen dachten er zo over: al voor elf uur stonden enkele grijsharige dames en heren te wachten, bijna allemaal predikan ten of emeritae of -tl uit de omtrek. Ik ging eigenlijk in eerste instantie meer om Bethge te zien. dan om hem te horen. Gelukkig was ook het horen een genot De grote collegezaal was helemaal gevuld. Pro fessor Hasselaar leidde Bethge hartelijk in en zei met een grapje, dat we hem ..zugehörig" zouden zijn. Wij hebben zeer goed toegehoord Weer kwam ik onder de indruk van de diepte van het denken van de grote theoloog Bon- hoeffer Bethge sprak over het begnp „schuld" in zijn denken Zijn college had hij in drieën gedeeld Schulderkenntnis. Schuldbekenntnis on Schuldübernahme Hij liet zien hoe Bon hoeffer al vroeg diepgaand over dit onderwerp heeft nagedacht Maar nooit heeft hij het ver engd tot persoonlijke, individuele schuld al- schuld, schuld. maar geen woord over historische Dat was heel moeilijk. Dietrich Bonhoeffer leen, of tot „schuldgevoel" Als één van de eersten van zijn tijd heeft hij gewezen op de „geschichtliche". de historische en de politieke schuld. In zijn „Ethik" heeft Bonhoeffer vroegere ge dachten uitgewerkt Bethge heeft het nog niet geheel voltooide boek na de oorlog uitgegeven. Thuis heb ik ze nog eens opgezocht, de hame rende woorden: „Die Klrche bekennt sich schuldig. Tienmaal herhaald „De kerk be lijdt dat zij het willekeurige gebruik van bruut geweld, het lichamelijk en geestelijk lijden van talloze onschuldigen. onderdrukking, haat en moord gezien heeft, zonder de stem voor hen verheven te hebben, zonder wegen gevonden te hebben om hen te hulp te snellen. ZIJ is schul dig geworden aan het leven van de zwakste en meest weerloze broeders van Jezus Christus Als één van de eersten, als één van de weinigen, heeft Bonhoeffer dat gezien en gezegd Terwijl de zogenaamde „Stuttgarter Schuldbekennt nis" van 1945 de Joden nog niet eens noemt! Ook in onze tijd is het woord „schuld" in de Bondsrepubliek bepaald nog niet in de mode. zei Bethge. ook niet na een televisiefilm als Holocaust In twee onlangs verschenen geloofsleren, cate chismussen. staat onder het trefwoord ..Schuld" veel over schuldgevoelens en over de therapie daarvan, ook iets over juridische Bethge begon zijn lezing met te zeggen, dat Helmut Kohl het woord „schuld" niet diep genoeg had doordacht. Dat was pijnlijk geble ken tijdens het televisiegesprek met Nederlan ders. dat in West-Duitsland zoveel opschud ding heeft veroorzaakt, omdat aan Kohl zulke scherpe vragen werden gesteld. Helmut Kohl had zich na dit gesprek „gedegradeerd ge voeld. Het had hem een gevoel van hulpeloos heid gegeven. Bonhoeffer heeft diep nagedacht over wat schuld is. Schuld is springstof en kleefstof (kit). Schuld verbindt mens met mens. dat is de „Sozialitat" van de schuld. En aan de andere kant isoleert het de enkeling in een „atomisie- rende Isolierung". Maar in wezen is ieder medeschuldig aan de daad van de ander Het indrukwekkendst vond ik het slot van de rede van Bethge. Over de Schuldübernahme Vooral in dit gedeelte bleek de diepe vriend schap die hij voelde voor Bonhoeffer. die in zijn leven had waargemaakt wat hij had ge zegd: dat schuldbelijdenis zonder „Aktion". zonder daden, erger is dan géén schuldbelijde nis. In zijn leven zien we de structuur van het „verantwoordelijke" leven. „Verantwoordelijk heid" is één van de kernbegrippen bij Bonhoef fer; daarin blijkt duidelijk het relationele in zijn denken, het „Beziehungscharakter" Christus is de werkelijk verantwoordelijke. Hij werd „zondeloos-schuldig" door de schuld over te nemen („Schuldübernahme") Bethge noem de een citaat van Hans Iwand, dat kennelijk veel indruk op hem (Bethge) gemaakt had. want hij herhaalde het enige keren: „Alle schuld wacht tot iemand die op zich neemt." „Alle schuld wartet" En Bethge liet zien hoe ook Bonhoeffer de schuld op zich genomen heeft, door zich niet aan het lijden te onttrek ken. (O.a. door niet uit de gevangenis te ont vluchten toen hij daar de kans voor kreeg, om zijn familie niet in gevaar te brengen.) Bethge zei: Iemand als Bonheoffer heeft het op zich genomen, incognito en zwijgend In de gevangenis schreef Bonhoeffer een frag ment van een toneelstuk. Daarin komt iemand voor, die „woordeloos, onbegrepen en een zaam" zijn offer brengt. Die het noodzakelijke doet. Zo heeft Bonhoeffer. in de navolging „Nachfolge" van Christus, het offer gebracht. Het was pauze. Ik ben naar huis gegaan, omdat ik bang was voor in stuntelig Duits uitgespro ken. verkeerde vragen. Thuis heb ik opgezocht hoe oud Bethge was. Bonhoeffer is in 1906 geboren Bethge in 1909. Hij is dus zeventig, of wordt dit jaar zeventig. Dat zou je niet zeggen. Ik werd getroffen door zijn rustige blik. door de rust van zijn voor dracht, onverstoorbaar, ondanks de vele hin derlijke storingen door mensen die te laat binnen kwamen. Vooral werd ik getroffen door de ingehouden emotie op het eind. Wonderlijk, zo'n leven, dat voor een heel groot deel is gewijd aan de nagedachtenis van zijn beste vriend. Bethge heeft zijn werk uitgege ven. onder meer de brieven uit de gevangenis, hij heeft de indrukwekkende biografie geschre ven. hij houdt lezingen over zijn werk. In de biografie zocht ik het trefwoord „Bethge" op en vond daar alleen de naam van zijn vrouw, de dochter van een zusje van Bonhoef fer: Renate Bethge. Zichzelf, de beste vriend, noemde hij niet. Evenmin noemt hij zichzelf in een artikel in het boek „Begegnungen mit Dietrich Bonhoeffer". dat „Freunde" heet. Zo bescheiden is hij. Terwijl de beroemde brieven met de nieuwe theologische inzichten, gericht zijn aan hem. En ik vroeg me af. of Bethge zelf wellicht ook leefde met een gevoel van schuld, het „schuld gevoel van de overlevende", omdat het leven van zijn vriend gewelddadig was beëindigd in het concentratiekamp Flossenburg, terwijl hij zelf was blijven leven? Het was een belevenis om dit uur bij te wonen. drs. L. C. J. Reedijk-Boersma is als hervormd predikant verbonden aan het bejaardenhuis „Spathodea" in Zeist. VRAGENOM ONKERKELIJKHEID In de eerste helft van deze eeuw de uiterst rechtse Action Frang t Frankrijk een belangrijke plaat Onder de lezers van het orgaan S' bevonden zich vele katholieke fa royalisten. In 1926 wordt de ben - door de aartsbisschop van Bord en vervolgens door de Paus L veroordeeld. Men kan zich over stellingname verheugen en tege3d zich afvragen of dit verbod gepars ging met een voor de kerkleden 1 aannemelijke begeleiding. Brassilach, een fervent aanhani v van de A. F., antisemiet en vant zij n collaboratie na de oorlog 1 gefusilleerdschrijft over de er verwarring die de pauselijke F veroordeling teweegbracht. Hij een boek van Jean de la Varend dl dat het beeld beschrijft van dief2 mensen wier nationale geloof h( ontnomen is en de ontreddering g in het katholieke geweten van Frankrijk is veroorzaakt. Menst is zich hun leven lang voor de kerk het verdwenen koningschap) he Er uitgesloofd werden van de enev de andere geconfronteerd met dlc' weigering van priesters om aan sterfbed te verschijnen. Kerkeli 6 begrafenissen gaan niet door. „flj; kon in die dagen doodkisten lan 1 zien komen zonder priester. De I a werden door de geestverwanten de gesloten kerkdeuren gezet. t< v de verzamelde menigte psalmen1 of de rozenkrans bad. De deurei të gingen niet open". Het doet den a aan maatregelen die bepaalde a' bisschoppen vandaag uitvaardi n zij het van een geheel andere kaï^1 die evenmin begrepen worden. 13 deuren blijven gesloten. De ban wordt doorgesneden. Jarenlang v' hebben mensen met toenemend! belangstelling kennis genomen F' de herleving van het werkelijk christelijk geloof binnen de oudF* kerkmuren. En dan ineens is er d c bisschop die alles terugdraait. 1*8 kerkdeuren gaan weer dicht en d01 mensen moeten maar zien dat ze terechtkomen. Dat is: vragen on onkerkelijkheid. En: vragen om loslaten van het geloof. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vollenhove (P. Dl te Wieringermeer; te Wass (toez.): N. van Egmond studéa pred. te Utrecht; te Vlaardingf' S. Alma te Soest. Aangenomen naar Amsterdai tergraafsmeer: A. Alblas ka Amsterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Purmerend: J. Hri haas te Hilversum. b Aangenomen naar Den Burg (T R. J. Blaauw te Krabbendljke. ce CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten: R] Beek te Baarn, die bedankte Woerden; te Soestdljk: G. Bil] Bennekom. Bedankt voor Assen: J. Gei Winschoten. GEREF. GEMEENTEN li Beroepèn te Beekbergen: J. KaJ Werkendam. Bedankt voor Vlissingen: A. Mc .ken te Nieuw Beijerland vooi Haag Centrum: A. Hoogerl Krabbendijke; voor Boskoop: gunst te Veen; voor Scherpenzi Visse te Kootwijkerbroek; vc Ann al and en voor Kruiningi Koster te Barneveld. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor lan te Rhenen. Mgr A. Rinkel "i In zijn woning in Utrecht is <f< Jarige leeftijd overleden de emeö( aartsbisschop van Utrecht va|c oud-katholieke kerk, mgr dr Anw Rinkel. Mgr Rinkel werd in 19* priester gewijd. Hij was pasto|. Enkhuizen en Amersfoort en d(fci de 28 jaar dogmatische theologie het oud-katholiek seminari^ Amersfoort. In 1937 werd hij aartsbisschop gekozen. Hij zoi ambt 33 jaar vervullen. In 1970 vb aartsbisschop mgr Kok hem opiii Rinkel heeft baanbrekend werkfi de oecumene verricht en bezocn der meer de oosters orthodoxe f archen van Constantinopel en] .kou. Ook met de anglicaanse kef' meenschap onderhield hij nauwb tact. Mgr Rinkel was ere-doctofc de theologische faculteit van d\. versiteit van Bern en van het seö rie der episcopale kerk in New L ere-kanunnik van het metropoli|j kapittel en ridder in de orde va Nederlandse Leeuw. De uit« plechtigheid van mgr Rinkel vrijdagmorgen plaats in de kathT le kerk aan het Willemsplantsoi Utrecht. JERUZALEM (ANP) Een chrj jood kan niet op grond van het t recht van het ganse volk van f aanspraak maken op het Israë* staatsburgerschap. Het hof rechtshof te Jeruzalem heeft l dat buitenlanders het Isra$ staatsburgerschap pas krijgen a het joodse geloof aanhangen en lid van een ander godsdienstig nootschap zijn. Deze uitspraak is gevallen in de) van Eileen Dorflinger. die well de Amerikaanse nationaliteit 1 maar erkenning van haar recht" in Israël wilde. Zij had zié het gerecht gewend nadat ha} 1976 haar Israëlische pas was c men omdat zij van het chri eHoof bleek te ziin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2