't Is gelukt... CA Uit brieven van lezers allround bouwkundig calculator 3442110.- Trouw 3844130.- CtolutöcAitootcleiJfeJi! DINSDAG 27 MAART 1979 TROUWKWARTFI D Deze ruboek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht Ie worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover o» over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. B<| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver Paradiso Al die heren die in Paradiso hebben „leest gevierd" en daar tegen het christendom hebben staan trappen zou Ik de raad willen geven, sterker nog. zou ik willen verzoeken: gaat emigreren naar Iran; daar hebt u van christendom geen last. Rotterdam levensbelang een keuze doet Een an dere weg dan kiezen tegen bewape ning met aanvaarding van het risico onderdrukt te worden ls er niet. Moge het christen-zijn geen zeepbel worden. Amsterdam Jaap Dogger d.voceiunf Groepstraining Paradiso (2) Het enige wat Ik de geachte sprekers en toehoorders op de feestavond van Paradiso zou willen zeggen ls: het geen gij wenst dat de mensen u zullen doen, doet gij hen desgelijks. Daar hebben we allemaal meer dan ons portie aan. Wat men wel nodig heeft ls heel veel lef om daarvoor Jezelf te overwinnen; begin er maar eens aan: medemenselijkheid en verantwoor delijkheid. solidariteit met de armen en verdrukten in de wereld uit te dragen en dit, om te beginnen, aan Je eigen kinderen mee te geven. Succes. Ommen J. Wezenaar Paradiso (3) Het Paradiso-festlval. gericht tegen christen en christendom, heeft ons gegriefd, daarom dit protest Wat een afschuwelijke mentaliteit kwam daar tot uiting: agressie, onverdraagzaam heid. hoon. sarcasme en haat. Als dit een voorproefje is van de toekomsti ge ..progressieve" maatschappij, dan is het hoog tijd dat het kerkvolk, voor het merendeel slapend, wakker J. Draisma Velp Paradiso (4) Uw verslag over de feestavond ln Pa radiso met de kop ..Christendom krijgt van alles de schuld" roept bij mij enkele overwegingen op, die lk zal trachten op papier te brengen, al gunt uw verslaggever mij de eer dui delijk te hebben gemaakt dat elk woord er een teveel was. Aangezien de grote strijd dezer dagen zich ech ter afspeelt tussen „de dode letter" en „het levende woord" zou lk ter wille van de objectiviteit en aanzien van uw lezers willen opmerken, dat uw verslaggever een zeer onvolledig ver slag van de avond heeft gegeven, en geen oog heeft gehad voor de vele bljgebeurens, die theatraal ontstaan wanneer 1500 mensen worden gecon fronteerd met een dertigtal afwijken de meningen. Uw lezer weet niet. aan gezien zij ln genen dele genoemd wor den, dat aan deze avond zeer persoon lijke bijdragen werden geleverd door o.m. de dichters Elika Dedlnsky, Ger- rlt KomrlJ en Hans Plomp (die de avond opende door een dull los te laten, zeggende: „Vlieg Vrij Heilige Geest, Vanavond ls Uw Feest!"), door de zeer betrokken Mr. Hein van Wijk, door Journalisten Ischa Meijer en Constant Meljers, door de zangers Hans Dorresteln. Drs. P.. door het Cabaret Ivo de Wijs, door de ameri- kaanse superclown DJ an go Edwards die een briljante weergave ten kan sel voerde, van een gospel-evangelist en door het Duo Freek en Bram, als gebruikelijk hekkeslulters van for maat zij moesten er voor uit België komen, en meteen weer terug, voor een toemee. Uit bovenstaande op somming J'en passé! zal blijken dat het niet uitsluitend om een argu- mentatle-betoog-dlsc ussie-a vond ging. welke indruk uw verslag wekt, maar veeleer om een variété van me ningen en opvattingen, die m.l. ge heel passen ln de geest van de oprich ters van de Vrije Oemeente. zo n hon derd Jaar geleden: „bevordering van vrije religie, versterking van ethisch waardebesef, vrijzinnige openheid, zonder vóór-oordeel, taboe of dog ma." Mijns inziens een zeer Christe lijk uitgangspunt de Vrije Oe meente ls er overigens nog steeds, elke zondagmorgen half elf, Johannes Vermeerstraat 19. Amsterdam Simon Vinkenoog Bio-arts Met grote verbazing heb ik ln Trouw van 17 maart gelezen van transplan tatie van embryo's bij koelen. Komt er dan nooit een einde aan de uitbui ting van het dier? Durven dergelijke lieden zich nog dierenarts noemen? Het zijn op geld beluste biohandlan- gers, die in geen enkel opzicht het belang van het dier dienen. Schoonoord M. Koevoet Rijners Kernbewapening Drs Manenschljn geeft ln Trouw van 19 maart zijn visie op het hervormde rapport over kernbewapening. Na tuurlijk moet men spreken over mid delen als er meer middelen zijn. Maar wie een ander evangelisch middel dan eenzijdig ontwapening weet om de onheilspellende race naar de ker noorlog te stoppen, steke de vinger op. Voor mij ls het heel vreemd, als iemand die zegt navolger te zijn van Christus, die alles over had voor ons zonder uit te proberen of wij wel meegingen, schrijft dat we met bewa pening stapsgewijs terug moeten om onze volgende stap af te laten hangen van: of de andere partij meegaat (Wat te doen als die partij niet mee gaat0 Opnieuw meedoen met de be wapeningswedloop0 Voor mij ls het heel vreemd als Iemand schrijft dat wij ons door het afschaffen van (kem)bewapenlng heilloos uitleveren aan de ..Rus" Heeft zo iemand nooit gehoord van geweldloze weerbaar heid? Ligt zulk verzet niet meer ln de lijn van Jezus van Nazareth dan ver zet met (massaal» dodende wapens? Voor mij is het heel vreemd, als een christen in zaken van zulk belang, van mens tegenover mens of dood tegenover dood. schrijft dat uitbuiten van economische belangen niet Im moreel ls. Voor mij ls he^ heel gewoon dat een christen ln deze zaak van Met verbijstering las lk het artikel van de heer A. C. Floor over mensvi sie en groepstraining. HIJ acht het Juist dat over deze zaken „met enige terughoudendheid" wordt gesproken. Hiervan ls ln zijn beschouwing mijns Inziens geen sprake. Vanuit de slech te ervaringen met de lelderschaps- tralnlng in de krijgsmacht worden, zonder de totaal verschillende doel stellingen en situaties ln ogenschouw te nemen, verbanden gelegd naar de klinlschpastorale vormingen. Over de gevolgde methode bij de lelderschap- strainlng als mogelijke oorzaak van de mislukking wordt nauwelijks Iets vermeld. Staan de aanstaande com mandanten volstrekt vrij ten opzich te van deze training? Of is het een noodzakelijk onderdeel van hun mili taire carrière geweest? Werd de hou ding van de cursist geanalyseerd op een door hemzelf aangegeven mo ment? Kreeg hij voldoende tijd en hulp voor de verwerking? Was de veiligheid in de groep voldoende ge waarborgd? Allemaal noodzakelijke vóórvragen voor een verantwoord proces. In een tussenzinnetje wordt dan gesteld dat de'K.P.V. trainingen dezelfde uitgangspunten hebben als de sensltivlty-tralningen. Niets ls minder waar. Tenslotte formuleert de schrijver een doelstelling van de K.P.V. waarvan hij, als hij zich ook maar enigszins op de hoogte gesteld "heeft, eenvoudigweg weten móet dat het pertinente onwaarheid ls wat hij schrijft, namelijk: Jezelf door middel van humanistische mensvisies te moeten laten veranderen zodat Je be ier overkomt bij de cliënt". De schrij ver maakt eerst een caricatuur en komt dan tot bestrijding. Juist hij moet weten dat dat levensgevaarlijk is Zo schrijft men serieuze zaken kapot en wat nog erger ls: mensen. Deze manier van bekritiseren acht lk wetenschappelijk gesproken bene den de maat en niet in overeenstem ming met de „christelijk-ethlsche op vattingen" waar ook de heer Floor ernst mee wil maken. Emmen F.J. Kok CRM-subsidies De Zuldmolukse Jongerenfederatle SPP-RMS ls verontwaardigd over de televisieserie „Van Makassar naar Bovensmilde" van de IKON, en spreekt ln een brief aan minister Wie gel van een „eenzijdig en tendentieus beeld" dat deze documentaire geeft. „De Zuldmolukkers, zegt de brief, zijn heel wat gewend, maar nieuw is dat het ministerie van CRM een der gelijke geschiedvervalsing subsidi eert". De brief zegt verder dat „de minister moet bevorderen, dat de In donesische regering voortaan zelf haar propaganda betaalt." De reden, dat lk dit hier nogmaals vermeld ls dat iets dergelijks enkele weken gele den plaats vond naar aanleiding van een andere door CRM gesubsidieerde „documentaire" (zelfs met 125.000 gulden), n.L de door de VPRO uitge zonden film „De Plaats van de Vreemdeling" over het Joodse vraag stuk en de staat Israël, vervaardigd door een jonge cineast van Joodse origine. Rudolf van den Berg. Deze film was eveneens „uiterst eenzijdig en tendentieus". De term „Jood" werd voornamelijk negatief gedefini eerd. als een produkt van het antise mietisme, en eveneens werd een ui terst negatief beeld gegeven van de Staat Israël. Dit laatste met het argu ment dat men toch zeker ook wel kritiek mag hebben op de staat Is raël. Dit laatste zal niemand ontken nen. Echter, het beeld was uitsluitend negatief, en zelfs kwaadaardig nega tief. Niettemin meende minister Gar deniers ln een persoonlijk schrijven, dat haar uitnodigingen voor de per spremière vergezelde, de film on danks protesten van de officiële Joodse organisaties, te moeten recht vaardigen en mee te delen, dat ze overtuigd was van de Integriteit van de maker. Op de t v. werd zelfs ver meld dat de film tot stand was geko men „ln samenwerking met het mi nisterie van CRM". Met een variatie op de woorden van de Zuid-Moluk- kers zou ik willen stellen: „WIJ Joden zijn heel wat gewend. Maar nieuw is dat het ministerie van CRM een der gelijke geschiedvervalsing subsidi eert. De minister (van CRM) zou moe ten bevorderen, dat het Nederlands Palestina Comité voortaan zelf haar propaganda betaalt." Badhoevedorp Henriette Boas Kampen Op de TV in een NCRV-programma over Kampen en door Ton Hydra ln Trouw wordt gemeld, dat ln Kampen 89% kerkelijk meelevenden zijn. Dit getal ls onjuist. Bij de laatste verkie zingen stemde 42% op een niet-con- fessionele partij. De groep kerkelijk meelevenden die niet confessioneel stemt ls mijns inziens klein terwijl degenen die wel op een confessionele partij stemmen nog niet allemaal ker kelijk meelevenden zijn. Ik denk dat het aantal kerkelijk meelevenden be slist niet hoger zal zijn dan 60%. waarmee Kampen geen uitzondering ls tussen vele andere steden. Socialis ten. humanisten, atheïsten, redelijk- alternatieven. liberalen, pacifisten, communisten, radicalen, anarchisten en nihilisten vinden ook in groten getale hun geloofsgenoten ln Kampen Kampen Roelof Bouwhuis Wij wilden die nieuwe zomerse blazers in mooie linnen struktuurstoffen. Wij wilden ze in kashba-beige, in woestijnzand en in ivoorwit. We wilden ze met de nieuwste mannenrevers en idem zakken. Ze zouden natuurlijk helemaal gevoerd moeten worden.En je zou 'n heerlijk zomers gevoel moeten krijgen als je ze ziet. Zouden ze dan nog wel voordéliger verkocht kunnen worden dachten wij toen? Onze klanten zijn nu eenmaal niet anders gewendToen ze 'aar waren was iedereen hartstikke enthousiast 'Nu ik over vrouwenmode nadenk, kom ik tot een verras- sende ontdekking. Als 'n vrouw iets bijzonder leuks, nieuws of modieus aan heeft, dan zie rik nooit wat ze nou precies aan heeft, 't Valt me wél op dat ze er smaakvol, aantrekkelijk uit ziet. Ik vergeet dus te kijken naar wat ze aan heeft. Ik zie alleen die vrouw. Dat is toch eigenlijk genoeg?" Boven: Unnenlook is Blazerlook. Blazer model, geheel gevoerd. Mooi grof linneneffekt Mengsel van viscose en linnen. Midden: Linnenlook is Blazerlook. Met de nieuw ste smalle revers. De stof is een mengsel van viscose, zijde en katoen. Geheel gevoerd. Gratis sjaal.36-42 J2Q De Nederlandsche Middenstandsbank N.V. is een financiële instelling met circa 8900 medewer kers, die werkzaam zijn bij het hoofdkantoor in Amsterdam en bij de ruim 460 kantoren in Nederland. De hoofdafdeling Bouwzaken, die behoort tot de Stafgroep Algemene en Technische Diensten (ATD), is belast met de bouw en het onderhoud van onze kantoren. Door een uitbreiding van werkzaamheden heb ben wij een vakature voor een In hoofdlijnen kunnen de werkzaamheden als volgt worden omschreven: - het voor- en nacalculeren van nieuwbouw- en verbouwingsprojekten - het maken van bestekken en begrotingen - het verzorgen van inschrijvingen met aanne mers op basis van een open begroting - het voeren van onderhandelingen m.b.t. prijs- aanbiedingen. Opleiding en ervaring: - opleiding op MTS-niveau - ruime ervaring is beslist noodzakelijk - initiatief - rijbewijs B-E - leeftijd 25-35 jaar. Voor nadere funktie-informatie kunt u kontakt opnemen met J. van Kaam. direktie Bouwprojek- ten Telefoon 020-5432305. Uw schriftelijke sollicitatie kunt u richten aan F.P. Gols, personeelsadviseur ATD. postbus 1800. 1000 BV Amsterdam. ELKE ZATERDAG IN Onder: Linnenlook is Blazerlook. Met grote revers en kolbert-zakken.Die blazers zijn hele maal gevoerd. De stof is viscose-polyester. Advertentiemateriaal moet donderdags (la post) in ons É-ea^ Inlichtingen over deze speciale advertentiepagina s TEL. 020-913456 TOESTEL 794, reap. 783 en 750

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 14