Ook kritisch kijken
naar het liedboek
Na Holocaust bijbel
anders lezen
IKV krijgt in E0-
hoek tegenhanger
Gereformeerde bonders
blijven meedoen met
'Zending in Nederland'
Trouw
m rf
ïct \U1-a
Waarschuwing op studiedag:
Paus op postzegel
UIT DE KERKBLADEN
Abortus blijft
in wezen
ongeoorloofd
VANDAAG
VOORBIJGANGEI i
Bahai's in Ira
vervolgd
Ea Bang&Olufsef
Bon
.MAANDAG 26 MAART 1979
TROUW/KWARTET
Van een medewerkster
AMERSFOORT De lutherse ds. Wonno BleiJ heeft zaterdag in Amersfoort op een studiedag
over het liedboek gewaarschuwd tegen een onkritische kijk op het liedboek. Wij, hier
aanwezig, zijn allemaal mensen die het liedboek liefhebben en we hebben er geen behoefte aan
dit nog eens tegen elkaar te zeggen.
Overigens had ds. Bleij geen behoefte
aan kritiek la de Apeldoornse pro
fessor Velema. die verklaarde dat Je
met het bedboek de nieuwe theologie
in huis haalt. Dat slaat dan zeker op
gezang 293 vers 4: loop ik met
gesloten ogen naar het onbekende
land!" (Jacq. v.d. Waals), opperde ds.
Bleij
Ds. Bleij is de voorzitter van de inter-
kerkebjke stichting voor het ker
klied. welke stichting samen met de
Prof. v.d. Leeuw-stichUng en de stich
ting Centrum Kerkzang deze „open"
studiedag had georganiseerd. Ds.
Bleij ging in zijn toespraak o.a. In op
het artikel van ds. Nijssen in onze
krant over een mogebjke kerkschei
ding. een nieuwe breuklijn die dan
maar. terwüle van de duidelijkheid
en leefbaarheid in de kerk komen
moet. Men zou kunnen zeggen: ook
voor het liturgisch-muzikale leven
van de kerk geldt dit als men niet
oppast.
Er zijn mensen genoeg die volledig
kritiekloos alles zingen wat hun
wordt voorgezet soms ook juist in
die groepen, die om confessionele re
denen struikelen over de Mederen van
het bedboek, aldus ds. Bleij. Daarbij MlKDUnt
leven we in een tijd waarin allerlei
jeugdigen onder de invloed komen
van vormen van godsdienst met een
piëtistische snit. van een soort die wij
nog niet eerder kenden. Allerlei rand
verschijnselen in kerkelijk leven
doen opgang. Te midden daarvan
moet het kerkbed zijn weg vinden.
Misschien bjkt onze maatschappij
wel op een exploderend heelal, waar-
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De hervormde bond voor inwendige zending op
gereformeerde grondslag (IZB) wil graag betrokken blijven bij
de voortgang van het project „Zending in Nederland." Dat
bleek op de jaarvergadering van de IZB in Utrecht.
De IZB denkt zeer kritisch mee met
..Zending in Nederland", niet altijd
tot genoegen van de andere evangeb-
satie-instanties, die bij dit project
betrokken zijn. Maar prof. dr. C.
Graafland, secretaris van de IZB,
stelde op de Jaarvergadering met vol
doening vast. dat bij de mensen van
..Zending in Nederland" toch het be
sef leeft, dat men de inbreng van de
IZB niet mag afschrijven.
..WIJ zijn niet helemaal los van elkaar,
de confrontatie bbjft," aldus prof.
Graafland, die in zijn Jaarverslag ook
zei, dat het project, hoe men er verder
ook over denken mag, het denken
over zending bi eigen land toch in een
stroomversnelbng heeft gebracht. Hij
hoopte voor het geheel van de kerk.
dat de vragen, die door „Zending in
Nederland" opgeworpen zijn, de bij
belse bezinning op dit vraagstuk zul
len verdiepen.
Ook merkte prof. Graafland op: „Als
wij (de mensen van de rechtervleugel
van de hervormde kerk, red.) sommi
gen verwijten zich onkritisch aan te
sluiten bij gangbare maatschappebj-
ke ontwikkelingen, mogen wij ons
niet aan de vraag onttrekken of wij
zelf niet onkritisch staan tegenover
de handhaving van de bestaande toe
stand." Het IZB-bestuur wil iemand
aantrekken, die zich mede aan het
doordenken van deze vragen wil gaan
wijden.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg. O Poslma
HOOFDKANTOOR
Postbus 659
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131
Amsterdam
Rekemngnr. 23.00 12.574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTEROAM/DORORECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tet 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO-
(uitsluitend administratie
Postbus 3
8000 AA Zwolle
let 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand f 15.90
Per kwartaal 47.70
Pet hall jaar 95.40
Per jaar 188.60
Advertentietarieven op aanvraag
Uie adressen boven)
Oogave lamrliebenchten 9-19.30 van
maandag I'm vnjdag Op zondag van 18-
20 uur teiel 020-913456
Opgave mim-advertenties tel
020-936868 of schriftelijk aan Mm.-Adv
afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend schnfle'nk
aan onze Amsterdamse adressen
Het werk van de IZB bbjft groeien,
iets waarmee we niet onverdeeld bbj
hoeven te zijn. aldus prof. Graafland,
want het is een rechtstreeks gevolg
van de toenemende ontkerkebjking
en het bbjft daarmee vergeleken dan
nog ver achter.
Groei Is er vooral in het jeugdevange-'
lisatiewerk (prof. Graafland meende
van een opwekking onder de kerk-
jeugd te kunnen spreken, zodat aan
medewerkers geen gebrek is), koffie
bars en kinderevangebsatie. Voor de
instructie is een tweede Jeugdevange-
list van de IZB dan ook dringend
nodig.
Ook groeit het besef, dat evangelisa-
tie een zaak is van de hele gemeente.
Voor deze gemeentetoerusting is
naast ds. W. J. Bouw evangelist J.
Hannessen als tweede man benoemd.
Onlangs is ook begonnen met evan-
gebsatiewerk onder moslims (door de
aanstebing van drs. J. Beukema, sa
men met nog enkele instanties) en
met hulp aan verslaafden, waarvoor
mej. C. van den Berg is aange
trokken.
Leesbaar
Voorzitter ds. J. van den Heuvel uit
Ede wees er in zijn openingswoord op.
dat christenen leesbare brieven van
Christus moeten zijn, niet In het een
of andere geheimschrift, maar zo lees
baar, dat buitenstaanders het zo
maar lezen kunnen. Dat zal moeten
bbjken in wat wij doen aan onze
naaste, aldus ds. Van den Heuvel.
„Leesbare brieven" was ook het the
ma van de zang- en appèlavond, die
op de Jaarvergadering volgde, waarin
ds. W. Verboom uit Waddinxveen en
jeugdevangelist G. J. van de Bos toe
spraken hielden.
Aanvulling
in het snel zo zal zijn, dat wij allemaal
samen uit elkaar gToeien en niet meer
samen kunnen zingen op dezelfde
wijze. Wie over de toekomst van het
kerkbed nadenkt, kan niet genoeg
allerlei hulpwetenschappen daarbij
in het geweer roepen, op straffe van
naïef te zijn.
ROME Eind vorige week heeft het postkantoor van het Vaticaan de eerste postzegelserie van de nieuwe paus
uitgegeven. De zegel van 400 lire laat Christus zien, die aan Petrus de sleutelen van het koninkrijk der hemelen
geeft (volgens Mattheüs 16 vers 19), waarin naar r.k. opvatting de grondslag van het pausambt ligt. Op de postzegel
van 250 lire geeft paus Johannes Paulus II de zegen. De zegel van 170 lire toont het wapen van de huidige paus en de
datum van zijn verkiezing (16 oktober 1978). De serie is uitgebracht in een oplaag van 1,3 miljoen.
ADVERTENTIE
Het bedboek als oecumenisch project
is vaak ook juist daarom mikpunt
van kritiek, vervolgde ds. Bleij. Daar
voor mag het woord van prof. Velema
als sterk staaltje gelden. Het oecume
nische van dit boek wordt tegen het
boek gebruikt. Toch bbjven abe ker
ken uitgenodigd om mee te komen
doen.
Een probleem apart vormt het taalge
bruik in het kerkbed. Neem bijvoor
beeld een doopbed: het bevat altijd
een reeks verwijzingen naar bijbel
teksten en bijbelgedeelten (Mozes-
Noach-Naóman-Rode Zee-Zond-
vloed). Zonder gedegen bijbelkennis
zijn deze liederen niet verstaanbaar:
werkt dat feit abeen al dan niet ver
vreemdend? Of moet de kerk zeggen:
het kón nu eenmaal niet anders. De
kerk mag bbjven verwachten van de
mensen die komen, dat zij zich die
noties eigen maken. Toch bbjft het
feit, dat in het bedboek een aantal
dichters bijzonder „verbergend ont-
hubend" bezig zijn, hetgeen de toe-
gankebjkheid van de tekst voor de
mens aan de periferie niet makkebj-
ker maakt, vond ds. Bleij.
In de aansluitende algemene discus
sie kwam men tot het signaleren van
een paar wensen ten aanzien van het
bedboek. Het bbjkt t dat enkele ru
brieken uit het boek gemakkebjk wat
aanvulling zouden verdragen: de
Kersttijd en de tijd voor Pasen ko
men wat bederen te kort. Als men
met aanvubende cahiers eens wat ter
proeve aan de kerken zou kunnen
aanbieden, zou dat niet onwelkom
zijn. Ds. Bleij merkte overigens hier
bij op. dat de opdracht, door de ker
ken aan de Stichting verstrekt, een
dergebjk pogen toestaat, waarbij
men erop dient te letten, dat er dan
toch geen sprake is van officieel door
de kerken aanvaarden van nieuwe
bederen. Dat is vooralsnog nog lang
niet aan de orde. Maar wil men wat er
leeft activeren en begeleiden, dan zal
men ook dit werk moeten oppakken.
Als zeer belangrijk ziet men een seri
eus ter hand nemen van het werk aan
het kinderbed in de Kerk. Een aspect
dat telkens aan de orde kwam, was:
de opleiding in het kerklied aan peda
gogische academies, scholen en de
theologische faculteiten. Men was
over de aard en kwabteit daarvan
niet gerust. Het zangonderwijs scoort
in ons land sowieso al niet zulke hoge
cijfers; het kerkbed kon dan hele
maal wel eens tussen de stoelen
geraken.
De mensen van het bestuur van de
Kerkbedstichting namen al het ge
zegde ter studie mee naar huis. Van
hun kant drongen ze aan op het in
zenden van aberlei materiaal dat er
plaatsebjk is en gebruikt wordt, zo
dat men kan inventariseren. We ge
ven hierbij het adres van het secreta
riaat van de stichting: Ds. O. Th.
Boonstra, Kon. Emmalaan 38. Leid-
schendam.
£0} Interlektuur
INTERNATIONAAL EVANGELISCH
BOEKCENTRUM
Parkstraat 29. p. b. 355,
6800 AJ ARNHEM
tV ►«'V* -f
,6v0^VoC.v°
.v
.li Q V*
-■
Ac;//./
INTERLINEAR HEBREW-ENGLISH
O.T.3 delen, samen 125, 00.
Het eerste Interlineaire Hebreeuws-
Engelse Oude Testament. De Maso-
retische tekst met daaronder een
letterlijke vertaling. In de kant
lijn de King-James vertaling
Een belangrijk hulpmiddel bij be
studering van de bijbel.
dit,
en nog veel meer boeken uit
binnen- en buitenland hebben
wij voor U.
Pak uw telefoon en draai:
085-434140.
en wij komen in aktie!
Onze winkels vindt u in
Arnhem: Parkstraat 29,
Broerenstraat 35.
Assen: Vaart z-z, 13
Van een medewerker
LEUSDEN Blijkbaar is de vaak ongebreidelde jodenhaat
uit onze christelijke traditie voortgekomen. Dat schrijft ds. J.
Dijk, gereformeerd predikant te Amsterdam in een speciaal
aan de film Holocaust gewijde uitgave van het blad Evangelie
en Israël.
Volgens ds. Dijk is in de loop van de
kerkgeschiedenis het beeld van de
hardnekkige, ongelovige jood ont
staan, die altijd maar weer weigert
zich door die zachtmoedige Jezus te
laten overtuigen en die Hem moed-
wilbg en tegen beter weten in, als
Messias verwerpt. De christen die als
volgebng van Jezus ook wel zacht
moedig is, maar die toch niet kan
dulden dat de eer van zijn Meester zo
wordt miskend en aangetast in de
loop der eeuwen (natuurbjk onge
dwongen!) telkens weer tot de tegen
aanval overgegaan, waarvan die
„boze joden" het slachtoffer werden.
Zo is tenslotte nó kruistochten en
ghetto-dwang, de Holocaust geko
men: de uitroeüng van heel het jood
se volk in de jaren 30 en 40.
Inlegkunde
Ds. Dijk is ervan overtuigd dat het
anti-joods interpreteren van bijbel
teksten, die op zichzelf geen anti-
joodse tendens vertonen, aan inleg
kunde te wijten is: als bijbel-uitspra
ken zo veel onheil hebben aangericht
als in de Holocaust, dan moeten wij
de moed opbrengen om ze nu anders
te interpreteren dan we vroeger de
den. Desnoods moeten we het zelfs
aandurven om van sommige uitspra
ken, die geen andere interpretatie
toelaten, te constateren, dat ze toen
mogelijk actueel waren, maar dat ze
voor ons geen absolute, voor alle tij
den geldige waarheid uitspreken.
Van een onzer verslaggevers
VOORTHUIZEN In de hoek van de Evangelische Omroep
is een tegenhanger opgericht van het Interkerkelijk Vredesbe
raad (IKV). Deze stichting „Bijbel en Vredesvraagstukken"
gaat ook een alternatieve Vredeskrant uitgeven.
ADVERTENTIE
In deze krant, die dit najaar voor het
eerst zal verschijnen, zal volgens de
initiatiefnemers „op bijbelgetrouwe
wijze aandacht worden gegeven aan
de vraagstukken van oorlog en vre
de". De naam van de krant is „SJa-
loom".
Het initiatief tot deze nieuwe stich
ting is genomen door enkele Journa
listen en leraren maatschappijleer.
Zij hebben de mederwerking gekre
gen van onder meer prof. dr. ir. E.
Schuurman, oud-kamerlid drs. A.
Schouten, drs. A. Kamsteeg, drs. J. A.
E. Vermaat en de legerpredikanten J.
J. Poort, K. Baas en H. van de Born.
De stichting verwacht, zoveel giften
te krijgen, dat ze nu al heeft aange
kondigd, dat de krant begin septem
ber gratis beschikbaar zal zijn voor
ieder die daarvoor belangstelling
heeft, maar speciaal voor het voortge
zet onderwijs, alsmede voor kerken,
kerkelijke gespreksgroepen en jeugd
clubs.
Dokter P. J. F. Dupuis stelt zich in
het hervormde kaderblad Woord en
Dienst achter het abortus-wetsont
werp van de regering:
Al met al blijft vruchtafdrijving een
noodmaatregel, een ln wezen af te
wijzen ingreep, maar aanvaardbaar
in het belang van de vrouw. Het mag
dan ook nooit een middel naast ande
re worden. Het besef een in wezen
ongeoorloofde ingreep uit te voeren
zou verloren kunnen gaan bij een
volstrekt geliberaliseerde abortus
wetgeving. De indicatie zal zorgvul
dig moeten worden gesteld met be
houd van het uiteindelijke beslis
singsrecht van de vrouw. Er moet op
worden gelet, dat haar wens authen
tiek is en niet het gevolg is van pres
sie door anderen of van onjuiste
ideeën over wat haar man ervan zal
vinden. Daarbij past zeer wel een
verplicht kort tijdsverloop tussen
aanmelding door de vrouw en uitvoe
ring van de ingreep, waarbij moet
vaststaan, dat de echtgenoot gele
genheid heeft gehad, zijn wensen en
ideeën kenbaar te maken, meer niet.
maar ook niet minder Een dergelijk
tijdslimiet is dus geen straf, maar
duidt meer het volstrekt uitzonderlij
ke van de ingreep aan. Dat laatste
kan tevens gebeuren door handha
ving in één of andere vorm van de
strafbaarheid ln het wetboek van
strafrecht, overigens ook geheel in
overeenstemming met artikel 2 b.w.
En tenslotte nog door beperking van
het aantal weken, waarbinnen inge
grepen mag worden. Uitgangspunt
bl) dat laatste zij de absolute zeker
heid, dat de vrucht nog niet aan de
mogelijkheid van zelfstandig, dit is
P. J. F. Dupuis
buiten de baarmoeder, voortleven toe
Is. In mijn ogen is 20 weken dan te
lang, omdat wetenschappelijk de
duur van de zwangerschap in weken
geen absoluut vaststaand gegeven is:
een zwangerschap van 20 weken zou
ook 22-24 weken oud kunnen zijn.
Daarom als grens aanhouden 16-18
weken.
Ziekenfonds
Oud-kamerlid Ad Schouten wijst in
het maandblad Credo op een detail in
de abortus-discussie, waartegen hij
grote bezwaren heeft:
Enige Jaren geleden is „de pil" in het
ziekenfondspakket opgenomen. Men
kon daarvan met verwondering ken
nis nemen. Want heeft het gebruik
van de pil in verband met een van de
meest levenslustige uitingen van de
mens iets met ziekte te maken? Men
kon lachen om deze wonderbaarlijke
politieke stunt. Nu kondigt het kabi
net aan dat abortus provocatus, zo
dra eenmaal wettelijk geregeld, een
plaats krijgt in het ziekenfondspak
ket. Dat is niet meer om te lachen;
het is om te huilen. In-triest. Er zijn
tenminste drie belangrijke argumen
ten tegen in het geweer te brengen. 1.
De opneming van abortus provocatus
in het ziekenfondspakket suggereert
dat abortus een medische dat is:
een op genezing gerichte ingreep is.
Het tegendeel is natuurlijk het geval.
2. Het gevolg van de opneming is
bovendien dat de verzekerden de kos
ten van abortus-provocatus samen
gaan betalen. U en ik betalen mee.
Dat is niet te verteren. 3. Tenslotte
werkt deze maatregel uiteraard de
maatschappeplijke aanvaarding van
de abortus in de hand. Arbortus?
Och, dat is zoiets normaals, dat je
zelfs de rekening niet hoeft te beta
len. Als deze maatregel doorgaat is
slechts één reactie van de principiële
tegenstanders van abortus provoca
tus mogelijk: de grote weigering. Men
kón toch geen lid blijven van een
ziekenfonds of verzekerde van een
ziektekostenverzekeraar, wanneer
men daardoor medebetaler wordt
aan abortus provocatus? Moeten er
christelijke ziekenfondsen en ziekte
kostenverzekeraars worden opge
richt? Er zijn inderdaad meer christe
lijke organisaties uit de nood
geboren.
Kerkelijk
ogen. Er wordt door velen onkerkelijk
gedacht. Dan krijg je juist de ver
brokkeling van de groepsvorming.
Dan wordt er gepleit voor kerkschei
ding, zoals ds Nijssen uit ongeduld en
wanhoop deed. Bij de behandeling
van de informatienota op de jongste
synodevergadering van maart las ik,
dat de socioloog dr. Scholten de sug
gestie deed, dat men actieve doople
den maar tot ambtsdragers moest
benoemen, als men ze niet meer vin
den kon onder de belijdende leden,
omdat er steeds minder jongeren ko
men tot openbare geloofsbelijdenis.
Dat vind ik nu juist een symptoom
van onkerkelijk denken. Zo zijn er
vele zorgen.Maar er zijn ook licht
punten. Persoonlijk vind ik de toe
nadering tussen de Herv. kerk en de
geref. kerken een lichtpunt. Ook is er
toenadering tot anderen als de vrije
evangelischen. Ik weet wel, deze zaak
is ook gevoelig. In vele gemeenten is
nog spanning tussen hervormden en
gereformeerden. Maar wij zijn samen
op weg. De gemeenschappelijke ver
gaderingen van de beide synodes
gaan voort. Nu straks in oktober. Dat
is-een andere weg dan die van kerk
scheiding. Zo moeten wij ondanks
alle moeilijkheden voortgaan. Het
moet komen tot herstel van de breu
ken, die in de vorige eeuw geslagen
zijn. Als de confessionele vereniging
daartoe mede mag dienen, heeft ze
nog een taak.
In het blad van de confessionelen, het
Hervormd Weekblad schrijft ds S.
Kooistra, eindredacteur van het blad
en sinds kort ook vlce-voorzitter van
de hervormde synode, over de taak
van de confessionele vereniging in de
hervormde kerk:
Als voornaamste functie nu van de
confessionele vereniging zie ik om de
principiële lijnen van het kerkelijk
denken te blijven trekken, zoals wij
deze in de kerkorde van 1951 kunnen
vinden. Want er dreigt gevaar, dat
ieder weer doet wat goed is ln eigen
Bijval
Vrijwel alle reacties op de suggestie
van ds. F. N. M. Nijssen („Kerkschei
ding. een uitweg?" Trouw, 17 febr.) In
de kerkelijke pers waren negatief. Al
leen het blad van de verontruste gere
formeerden Waarheid en Eenheid be
tuigt adhesie. J. P. Wijsman:
De gedachte is niet nieuw. Circa 10
jaar geleden hebben wij via een inge
zonden stuk in Trouw een zelfde ge
dachte naar voren gebracht, nl. een
federatief verband van de ortho
doxen uit alle reformatorische ker
ken én idem van de nieuwe theologie-
aanhangers. Dat er iets moet gebeu
ren, weten allen die momenteel aan
de kerk lijden.
In Centraal Weekblad (gereformeerd)
schrijft prof. dr. K. Runia over
de moed om nee te zeggen tegen
datgene waarvan men gelooft dat het
in strijd is met de Schrift en de belij
denis. Dat is een opdracht vaaraan
alle gelovigen, en met name ook de
ambtsdragers, zich niet mogen ont
trekken. Zoals Calvijn eens schreef
aan Margaretha van Navarre: „Een
hond blaft als zijn meester wordt
aangevallen. Ik zou een lafaard zijn
als ik zag dat Gods waarheid wordt
aangevallen en me toch stil zou hou
den, zonder enig geluid te geven."
Misschien ligt hier wel het zwakke
punt in het kerkelijk leven van van
daag. Onze tijd is een tijd van subjec
tivisme. We vinden dat ieder het
recht heeft om zijn eigen mening er
op na te houden, ook in de kerk. Het
spreken van „Gods waarheid", zoals
Calvijn dit deed, ligt ons niet zo erg
meer. Ook de waarheid is gesubjecti-
veerd. Telkens weer lees je dat de
waarheid ook verandert. Vaak wordt
dat verdedigd met de stelling dat de
waarheid niet een „iets" is (een for
mule, een dogma), maar een „Ie
mand" (nl. Jezus Christus). Maar op
deze wijze scheppen we valse tegen
stellingen die de bijbel in het geheel
niet kent. En het resultaat is dat het
apostolisch getuigenis aangaande Je
zus zijn gezag verliest en dat ieder
tenslotte zijn eigen ideeën over Jezus
heeft. Maar zo kun je natuurlijk ook
geen kerk zijn. De kerk staat en valt
met het apostolisch getuigenis (het
Nieuwe Testament) en het getuigenis
van de profeten (het Oude Testa
ment). Wel zal dat getuigenis in elke
tijd opnieuw verwoord en opnieuw
geactualiseerd moeten worden, Maar
normatief blijft het funderende getui
genis van de Schrift. Daaraan zal alle
spreken van en in de kerk altijd weer
gemeten moeten worden.
aaj j
36, 1
In dit themanummer over Holocaust
wordt het filmverhaal in het kort sa
mengevat. Ds. J. G. K. Littooy pro
beert mede aan de hand van deze
samenvatting een bezinning op gang
te brengen of men de film wel of niet
wil zien: voor sommigen zal het kij
ken misschien zo veel herinneringen
en emoties losmaken, dat het afgera
den moet worden. Gaat u kijken, dan
dient bedacht dat er allerlei vragen
opgeroepen kunnen worden bij uzelf,
maar ook bij medekijkers. Dat zal
zeker het geval zijn als kinderen
meekijken.
Verder geeft ds. Littooy concrete aan
wijzingen bij die voorbereiding, maar
ook betreffende het gesprek na af
loop: Ga niet onmiddellijk uit elkaar,
maar blijf nog wat praten en drinken.
Daarbij kan dan gebruik worden ge
maakt van een aantal door ds. Lit
tooy opgestelde gesprekspunten,
waarbij de relatie met onze huidige
samenleving niet wordt losgelaten.
Tenslotte zorgde het Joods Histo
risch Museum te Amsterdam voor
een uitgebreide achtergrondinforma
tie over de Jodenvervolging tijdens
de laatste wereldoorlog in Nederland.
Het blad Evangelie en Israël wordt
uitgegeven door deputaten van de
gereformeerde kerken voor Kerk in
Israël, Postbus 202, Leusden. De prijs
per exemplaar is 1.25. Bij grotere
aantallen wordt korting verleend.
IN UWE POORTEN
De zondag die wij zojuist gevierd
hebben heet volgens het klassieke
kerkelijke jaar „Laetare"; het bete n
kent: „Verheugt u" en komt uit de
woorden van de intocht: „Verheugl J
met Jerusalem, en juicht over hai
allen die haar liefhebt" Jesaja
11In de reeks lijdenszondagen
springt deze zondag er even uit als£r
een „klein Pasen", een teken van
hoop. Het lijden is ergens toe, het
voert ergens heen. Naar de opstan-1
ding, vandaar die vreugde. Jeruzalitl
is de stad Gods, de plek waar Hij bl ii
de mensen wil zijn. De plaats waar s
gemeenschap leeft bij zijn genade. 1
Wij denken aan de kerk. Een hach< IC
ke zaak, om vandaag mensen op te i
wekken zich te verheugen in de kei 1
„Onze voeten staan in uwe poorter
Jerusalem", zingt de psalm van detf
tocht (122). Waardenken we aan bi e
„kerk"? Je kunt denken aan het in£i
tuut. De hervormde, gereformeerd
lutherse, doopsgezinde enzovoort i
kerk. Dan ben je al met iets dubbel zl
zinnigs bezig. Iets van God, maar o
iets van mensen. Iets van de eeuwi
omwankelbare God en iets van de tt
voorbijgaande wankelende mense o
Misschien bedenken we dat te weii oi
Naar weerskanten. Staan op de kei ir
kan een aanvechtbare zaak zijn. Did
kerk laten vallen is minstens even
hachelijk. Kan het ook anders? Ik
denk van niet. Ik hoor er wel bij, w
met mij is het al net eender. Ik ben
een aangesproken mens,d at wast
water van de zee niet af
tegelij k allerminst een
gendeel. En daarom hoor ik
En ik kan me erin verheugen dat il
die plek gevonden heb. Op de klan
af zal het voor velen zijn: in uw po<
ten, o Jeruzalem! Helemaal naar b
nen, gaat dat wel met mij? Maar
helemaal naar buiten, dan weet ik
totaal niet waar ik blijven moet. Ti
een vreugde. Misschien wat kriti
scher.
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen: naar Epe, P. J.
Gulik te Breda.
Prof. dr W. H. Velen*
„Op de keper beschouwd" is de
van een serie lessen over ethischi
sociale vragen, samengesteld
prof. dr W. H. Velema, samen me
leraar pedagogische academie I.
Kole. In het nu verschenen twe|"
deel komen aan de orde:, het gea
het afstaan van organen, roepingf
beroep, arbeid, het marxisme pi
tisch atheïsme, het vloeken. Het
cédé is steeds een korte inleid
enkele didaktische aanwijzingen
dan een bloemlezing „leesstukkt
recent geknipt uit boeken, krantei
tijdschriften. Met name bedoeld v]
gebruik in het reformatorisch vol
gezet onderwijs. „Op de keper I
schouwd, 2" is een uitgave van K
Kampen, telt 143 pag. en kost 16j
GENêVE (Reuter) Op bevel
islamitische revolutionaire comi,
hebben gewapende groepen in
zeker vijf grote centra van het bal
me overgenomen, zo hebben aanl
gers van deze godsdienst in Gei
meegedeeld.
De bahai's vormen de grootste re^
euze minderheid in Iran. De schar
gen over hun aantal lopen uiteen
een half miljoen tot een miljoen,
ten Iran zijn kleine groepen gelov
in Europese landen, Amerika
Afrika.
Vijanden van de bahai's, is in Gei
gezegd, hebben het gerucht
spreid, dat de groep „achter de
zou staan". Acht bahai's zoude j
Iran zijn vermoord en meer dan j
honderd huizen en tientallen win e
van gelovigen zouden zijn gepK
derd of in brand gestoken.
De bahai's zijn de volgelingen
Baha Allah (1817-1892). Zij zijn ui
islam gestoten, omdat Baha Alia
pretentie had, dat hij een profeet e
die op een lijn was te stellen
Mohammed. u
ADVERTENTIE
z m«x
ivanbeeöi
heeft wat voor u
Als u onderstaande bon o 1
stuurt ontvangt u GRATIS
een katalogus met het g
hele 8&0 programma en e
komplete dealerlijst.
Een attentie van "de Deenfc(
vormgevers van beeld en
geluid"
Stuur mij uitgebreide dokt K
mentatie B&O.
B&O antwoordnr 124
1200 WKs-Graveland
(geen postzegel)