Wij horen er ook bij Secretaris baptisten overleden Pastorale vorming in het geding Joodse kerkleden Veel gereformeerden moeten weinig hebben van linkse predikant Trouw BEDIENINGSGEMAK PHIUPS VIDEO CASSETTE RECORDER PHIUPS VIDEO OP Z'N BEST f2.45C VOORBUGANGI OONDERDAG 22 MAART 1979 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren UTRECHT Kerkleden van Joodse afkomst vinden het vaak jammer dat practisch ie dereen het besef is kwijtge raakt dat de christelijke ge meente bestaat uit Israël en de volken, dus uit joden en niet-joden. Dit blijkt uit een brief aan predikanten en ker- teraden van de „Israël-orga- nen" van vier protestantse kerken in ons land. In de brief schrijft het college van de ..Vier moderamina" van de Israel-or- ganen van de hervormde kerk. de gereformeerde, de christelijke gere formeerde kerken en van de vrije evangelische gemeenten in Neder land dat in dit college de laatste trd bijzondere aandacht is gegeven aen de postue van Joodse christenen bin nen de kerk. In persoonlijke gesprek ken en in twee speciale conferenties hebben de vier bureaus zich indrin gend met deze vragen bezigge houden. aldus het college. Een telkens weerkerende klacht, schrijft het college, die ons van de zijde der Messias-belijdende joden re gelmatig bereikt, is dan ook dat het joodse karakter vooral van het Nieu we Testament veel te weinig wordt gekend en dientengevolge in predi king. catechese en pastoraat niet als zodanig meespeelt. Levensstijl grondige bestudering en analyse van de problemen, waarmee joodse chris tenen binnen hun kerk te kampen hebben, en van hun positie binnen de christelijke gemeente. In het voorjaar van 1978 heeft deze predikant, ds J. Dijk te Amsterdam, het eerste rap port over zijn bevindingen aan de vier moderamina uitgebracht. Dit leidde tot de verlenging van zijn opdracht. Dltheefterondermeertoegeleid.dat aan een van de dienstdoende predi- Cfbullu kanten voor Kerk en Israël de op dracht werd verstrekt, een deel van zijn tijd te besteden aan een meer Fèn nl-rerrcr.e klacht, die ook door het college wordt onderschreven, is dat praktisch iedereen, in en buiten Nederland, het besef is kwijtgeraakt dat de gemeente van de Heer juist bestaat uit Israël en de volken. Daar om zijn wij ervan overtuigd, aldus de brief, dat deze problematiek niet slechts die kerken aangaat, die men sen van joodse afkomst onder hun gemeenteleden tellen, maar evenzeer de overige kerken. De wortels van de gehele christelijke kerk liggen im mers in het Verbond, dat God met Abraham en zijn nageslacht gesloten heeft en dat hij in Christus opnieuw voor alle volken heeft opengesteld. Wij erkennen in onze tijd gaarne de toenerr.c;.de belangstelling voor het Oude Testament, zoals die o.m. tot uiting komt in herwaardering van het goddelijk onderricht in de boeken van Mozes, i.v.m. de hedendaagse problemen als b.v. levensstijl en mi lieubeheer. Daarin is stellig alle aan leiding om te luisteren, niet alleen naar joodse stemmen, maar juist ook naar de eigen inbreng van Messiasbe- lijdende joden. Het is onze stellige overtuiging, aldus de vier moderamina. dat een en ander mede bepalend kan en moet zijn voor de ontwikkeling van het kerkelijk le ver. ::i onze tijd. terwijl het tevens dienstbaar kan worden gemaakt aan de bestrijding van een herlevend an tisemitisme. waarvan wij in de we reld van vandaag helaas allerlei symptomen kunnen waarnemen. Van een medewerker AMERSFOORT Geen enkele student verlaat de theologi sche hogeschool in Kampen met het doel de gemeente waar hij beroepen wordt de vernieling in te jagen. Dit zei dr. A. Dekker, hoofdwetenschappelijk medewerker aan deze gere formeerde theologische hogeschool, op een bijeenkomst in Antwerpen met als thema „predikant en politiek Dr. Dekker zinspeelde met deze opmerking op de onwil in sommige gemeenten om een dominee te beroepen die niet op het CDA stemt. door prof dr J. Rolling Gisteren is geheel onver wacht ds J. van Dam, alge meen secretaris van de unie van Baptistengemeenten in Nederland overleden op de leeftijd van 53 jaar. Met hem verliezen de baptistenge meenten een leider, die In vele opzich ten karakteristiek was voor de idea len en overtuigingen van deze ge loofsgemeenschap. HIJ werd geboren op 24 februari 1926 te Winschoten, als telg van een be kend baptistengeslacht. Aanvanke lijk en ook dit overeenkomstig de familietraditie was hij van plan ln de handel te gaan. Maar de roeping die hij gevoelde voor het predikant schap bepaalde zijn levensrichting ln andere zin en Jan van Dam ging theologie studeren aan de universitei ten van Utrecht en Groningen. Hij was geen man van wetenschap maar van de praktijk en daarom studeerde hij niet langer dan nodig was om predikant te worden. Dat werd hij ln mei 1950 te Ter Apel HIJ bleef er niet lang: reeds ln 1952 nam hij een beroep aan naar Zand- bulten ln de Friese wouden, niet om dat het dorpsleven hem trok. maar omdat hij zeer zakelijk had vastge steld dat die kleine, ln moeilijkheden verkerende gemeente een predikant nodig had en er op dat moment geen ander beschikbaar was. In 1956 ging hij naar Haarlem, waar hij tot 1960 bleef. Toen nam hij een beroep aan naar 8neek en daar wist hij zich pas HEIDELBERG In het najaar zal .een Joodse theologische school ln ■Heidelberg geopend worden. Dit wordt de eerste ln Duitsland, sinds de nazi's de drie vooroorlogse scholen sloten. Het Instituut te Heidelberg zal rilet alleen voorgangers van Joodse gemeenten opleiden, maar ook aan nlet-Joden de mogelijkheid bieden, joodse wetenschappen te studeren. De hogeschool zal nauw samenwer ken met de universiteit van Heidel- berg waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Posbus 8S9 1000 AW Amsterdam r^styro 66 00 00 Bwk Ned C-edetbank Rtkemgnr 23 00 12 574 Gemeenreg ro Arrtterdtm X11000 REGIO ROTTEROAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam WestWaak 4 Rotterdam tel 010-115568 ((abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO iuitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwoue ie< 05200-17030 Memmark! 56 Z*o«ie Abonnementsprijzen Par maand I 15.90 Per kwartaal 47.70 Par hall jaar f 95.40 Par jaar f 188.60 Advtrtenr<etêne»er op aanvraag Telefonische abnnnementenopdrachten (ne adressen boven) Oogave lam.heberichten 9-19 30 van maandag t/m vr.,dag Op zondag van 18- uur te'el 020-913456 20 uv te Opgave 020-936868 of schr.ftai.jfc aan Mev-Adv a'del.ng postbus 433 1000 AA AMSTERDAM Ao- esw iz-gingen u-ts'u-tend <chnHe»t|fc aan onze Amsterdamse adressan echt op zijn plaats. In de evenwichti ge sfeer van deze gemeente voelde hij zich thuis en hij deed er zijn werk als prediker en pastor met veel vreugde tot november 1976. Toen verruilde hij de pastorie te Sneek voor het secreta riaat van de unie op de Vinkenhof in Bllthoven. Hij was echter niet de man, die achter een bureau kon zit ten, maar zag zijn taak vooral liggen in het bevorderen van de contacten met en tussen de gemeenten. In de ruim twee Jaren, dat hij deze taak heeft mogen vervullen, heeft hij veel bijgedragen tot versterking van de band tussen de gemeenten. Dikwijls werd hij door de kerkeraden ln ver trouwen genomen met het oog op interne problemen. Omdat hij zich nooit extreem opstelde en een groot respect had voor de plaatselijke ge meente als gemeente van Christus had hij een groot gezag. Consequenties Vele Jaren was ds Van Dam redacteur en eindredacteur van het weekblad van de baptistengemeente „De Chris ten". De naam van dit blad stamt uit de vorige eeuw en verraadt de nadruk die de Baptisten graag leggen op het persoonlijke geloof. In tegenstelling tot het meer onpersoonlijke en collec tieve geloof, dat veelal in de volksker ken werd aangetroffen. Hierin ligt een stuk verwantschap tussen het baptlsme en het Reveil. Hoewel deze nadruk ds van Dam be paald niet vreemd was, had hij toch grote bezwaren tegen het Individua lisme, dat hiervan zo gemakkelijk het gevolg Is. In zijn pennevruchten kwam hij vooral op voor de sociale en politieke consequenties van het ge loof. Anders dan de meeste van zijn geloofsgenoten was hij overtuigd pa cifist. Wat meer behoudende lezers vonden zijn artikelen dan ook wel eens wat rood. Jaren hield ds Van Dam zich buiten de bestuurlijke organen van de unie omdat hij meende dat de eindredac teur van het blad van de gemeenten een zekere distantie moet betrachten tegenover het bestuurlijke gebeuren, om het te kunnen interpreteren voor de lezers. Pas ln 1972 stelde hij zich voor een bestuurlijke functie be schikbaar en won zo snel het vertrou wen dat hij reeds ln 1975 tot voorzit ter werd gekozen. Een Jaar daarop werd hij tot het algemeen secretari aat geroepen. Historie Zijn redactionele werk bracht hem ook nog al eens op het terrein van de geschiedenis. Hij genoot ervan zich in het verleden te verdiepen en als resul taat daarvan schreef hij een populai re geschiedenis van het Nederlandse baptlsme. Uiteraard bouwde hij voor wat de periode tot 1900 betreft op het werk van dr O. A. Wumkes, „Op komst en vestiging van het Baptlsme in Nederland", van 1912, maar voor de periode daarna moest hij toch veel onderzoek verrichten. Een tweede druk van het werk is ter perse. Ds van Dam was niet van plan tot zijn emeritaat algemeen secretaris te blijven. In zijn hart was hij toch voor alles pastor en prediker gebleven en hij had zich voorgenomen om zijn laatste actieve Jaren daar bezig te zijn waar het hart van iedere Baptist klopt: in de plaatselijke gemeente. Prof dr J. Reiling, bijzonder hoogle raar aan de rijksuniversiteit te Utrecht vanwege de unie van baptis tengemeenten, schreef op ons ver zoek dit „in memoriam". De thema-avond was door de theolo gische hogeschool belegd om met ge meenteleden van gedachten te kun nen wisselen over het onderwerp „predikant en politiek". De theologi sche hogeschool hoopte dat door middel van een discussie over deze materie gemeente en hogeschool tot een betere meningsvorming zouden komen. De organisatoren hadden juist dit thema gekozen omdat solliciterende studenten uit Kampen regelmatig worden geconfronteerd met beroe pingscommissies die een sollicitant op politieke gronden afwijzen. Veel gemeenten moeten weinig hebben van een linkse predikant. Overigens ondervinden niet alleen linkse theologen moeilijkheden bij het solliciteren; collega's die onge huwd of van het vrouwelijk geslacht zijn, worden om die reden ook wel afgewezen. Kloof Dr. Dekker, die de avond inleidde, constateerde een kloof tussen de the ologische hogeschool enerzijds en de gemeenten anderzijds. Beide partijen hebben een verkeerde voorstelling van elkaar. Dr. Dekker brak met zijn betoog een lans voor de groep theolo gen die niet op het CDA stemt. Vroe ger, zei dr. Dekker, waren er grote leidsmannen die de gemeente de weg wezen. Die tijd is nu echter voorbij. BGZOrffuhêld Vandaag moet het gemeentelid bij zichzelf te rade gaan; hij draagt een eigen verantwoordelijkheid. In tegen stelling tot vroeger neemt een ge- meentelld het niet meer als de domi nee of een ouderling hem maant een christelijk dagblad te gaan lezen; het gemeentelid is zelf zeer goed in staat een verantwoorde keuze te doen. Waarom, vroeg dr. Dekker zich af. zou men zich in politiek opzicht niet ook zo kunnen gedragen? Een ieder, ook de dominee, moet het recht hebben op politiek gebied een eigen keuze te doen. Stemt een predikant niet op het CDA, dan mag dat voor een ge meente geen reden zijn hem af te wijzen. De gemeente en de predikant moeten ln zo'n geval tot een gesprek komen en elkaar naar hun motivatie vragen. Grens Dr. Dekker meende wel dat er gren zen waren aan de politieke keuzevrij heid van de predikant. Waar die grens precies lag kon hij niet zeggen; dat hing samen met het gedrag van de predikant. Tegen een dominee die op de PPR stemde, had dr. Dekker in principe geen bezwaar. De moeilijk heden begonnen voor de spreker als zo'n dominee ging venten met propa gandamateriaal van zijn partij. Voor een predikant geldt hetzelfde als voor zijn gemeente: elk heeft de vrijheid een eigen politieke keuze te maken, maar ze hoeven elkaar niet met die keuze om de oren te slaan. ADVERTENTIE Dat is een kenmerk van Philips VCR. Zoals trouwens óók z'n echte kleuren en z'n natuurgetrouw geluid. Plus de zekerheid van de unieke Philips VCR- service met de speciale blauwe garantiekaart. U Uw handelaar weet daar alles van. nieuwe bruto adviesprijs; Dat de door dr. Dekker geconstateer de kloof tussen de theologische hoge school en de gemeente inderdaad be staat bleek na de pauze, toen de aan wezigen ln de gelegenheid gesteld werden vragen te stellen. Er bleek bij het publiek grote bezorgdheid te be staan over het onderwijs dat hun kinderen genoten. Het christelijk on derwijs zou bij de PvdA en de WD niet veilig zijn. Daarom alleen al ver dienden predikanten afkeuring die niet op het CDA stemden. Onder de tegenstanders van dr. Dek ker die na de pauze aan het woord kwamen bevond zich oud-minister Roolvink, die applaus verwierf toen hij een mening ten beste gaf die af week van de opinie van de inleider. Wil de theologische hogeschool alle gemeenteleden overtuigen van haar mening, dat predikanten die niet op het CDA stemmen hun functie als dominee ln beginsel even goed kun nen vervullen als collega's die wel op deze christelijke partij stemmen, dan zal zij nog heel wat thema-avonden over dit onderwerp moeten beleggen. door dr Gerben Heltlnk De laatste tijd is in deze ko lommen enkele malen ge schreven over de gevaren van groepstrainingen. Nu is er wat dat betreft nogal wat kal on der het koren. Wanneer echter de Klinische Pastorale Vor ming (KPV) op één hoop ge gooid wordt met bedenkelijke vormen van serisitivitytjai- nlng en de resultaten van dit werk op grond van oncontro leerbare waarnemingen in diskrediet worden gebracht, wordt voor de lezer een beeld opgeroepen dat in ieder geval voor insiders volstrekt onher kenbaar is. Daar moet dan toch maar een wat ander verhaal tegenaan gelegd wor den. Want ziekenhuizen die. blijkens advertenties ln dit blad. getrainde pastores vragen, weten echt wel wat ze doen en kerkeraden. die hun predi kant verlof geven een dergelijke trai ning te volgen, hoeven er niet aan te twijfelen dat zij hem en de gemeente hiermee een goede dienst bewijzen. Voor een goed beeld Is enige informa tie onmisbaar. De KPV kwam in de twintiger jaren op in Amerika. Van 1962 af worden ln Nederland trainin gen gegeven, thans in zes ziekenhui zen en psychiatrische centra w.o. het VU-ziekenhuls. Enkele honderden re formatorische en rooms-katholleke pastores hebben in de loop der jaren een dergelijke training ondergaan De beweging sloeg over naar de theo logische opleidingen, waar pastorale psychologie en supervisie een plaats kregen in de onderwijsprogramma's Op het vlak van de theorievorming kregen met name de pastorale theolo gie en de godsdienstpsychologie nieu we impulsen. De laatste Jaren worden de resultaten van het werk ook door vertaald naar het lekenpastoraat. El ders in Europa zien we een zelfde ontwikkeling De verschillende acti viteiten zijn gebundeld in een „Raad", met als belangrijke activiteit de opleiding van supervisoren. waar aan terecht zeer hoge eisen gesteld worden Baanbrekend werk Is ver richt door H Faber en W Zijlstra en van r.k. zijde door ..de school van Fortmann' Pastor zelf Inhoudelijk kan vanuit verschillende gezichtspunten over dit werk gespro ken worden Allereerst vanuit de pas tor zelf. De training staat ln dienst van zijn directe werk. Daarom wor den meditatie, preekbesprekingen en gespreksanalyses gecombineerd met pastoraal werk. Ten dienste van het leerproces wordt hierbij een dank baar gebruik gemaakt van de resulta ten van de mens- en gedragsweten schappen. Immers, bij de deelnemers komen bewustwordingsprocessen op gang. die het beste binnen een groepsproces kunnen worden geka naliseerd en verwerkt. (Voor een goed beeld en een evaluatie mag ik verwij zen naar: W. Zijlstra. Klinische Pasto rale Vorming. Nijmegen 1973 Dergelijke processen zijn noodzake lijk De gedachte is onjuist, dat hier mee het werk van de Geest wordt Ingeruild voor de psychologie. Type rend voor het werk van de Geest is toch. dat mensen als mens ln dienst genomen worden om zó betrokken te worden bij het werk van hun Heer. Zo wordt ook de pastor „intermediair in het komen van God ln zijn Woord" (J. Firet). Helaas ls het ook zo. dat wij mensen door ons gebrekkig functio neren en communiceren, met ande ren en met onszelf, het werk van de Geest ln de weg kunnen staan. Om dat de „communicatie tussen men sen" ln dienst staat van de „commu nicatie van het Woord", wordt er aan gewerkt dergelijke storingen en be lemmeringen zoveel mogelijk op te heffen. Vaak nemen mensen al zoveel aanstoot aan ons. dat ze aan de eigen lijke aanstoot, het Woord, niet eens toekomen. Vaak ook zitten wij als pastores onszelf in de weg. zoals b.v. blijkt uit een recent onderzoek van T. Kruijne (De pastor en zijn identiteit in het geding. Groningen 1977). Dergelijke bewustwordingsprocessen doen pijn, vooral als we gaan ontdek ken hoe stereotiep en wetmatig we zelf dikwijls reageren. Hieraan ont dekt te mogen worden ls een zegen. In een trainingsgroep beleven deelne mers iets van de gemeenschap ln Christus, waarin mensen worden op gevangen en geholpen om dergelijke ervaringen positief te verwerken. Al leen wie ervaren heeft wat het is „geholpen te worden", kan zelf helper worden voor anderen. Het resultaat? Onder mijn studenten, waaronder nogal wat predikanten, ken Ik slechts positieve ervaringen. Zij ervaren dit proces als bevrijdend, heel nuchter overigens en zonder dit meteen te vertalen in termen van heil. Zij kun nen hierdoor beter dienstbaar zijn aan God en de ander. Daarbij, kom ik elke keer weer diep onder de indruk van de grote inzet en zorgvuldigheid, waarmee door de supervisoren in de verschillende centra wordt gewerkt. Pastoraal werk Een ander gezichtspunt is dat van het pastorale werk. waaraan ln onze tijd steeds hogere eisen gesteld worden. De toename van psychische proble matiek ln onze samenleving is ook in het pastoraat merkbaar. Geloofs- en levensvragen grijpen op elkaar ln. De mens ln zijn ontwikkeling, zijn psy chische structuur en zijn geloofsbele ving is één en dezelfde mens. die het een in nauwe relatie beleeft met het ander. De bevrijding van het evange lie raakt het geheel. Geloofsvragen sec bestaan niet. Het zijn altijd vra gen van deze concrete mens. Dat vraagt alweer: zonder de theologie in te rullen voor de psychologie inzicht in menselijke ontwikkeling, processen van crisisverwerking e.d., wil het Woord werkelijk terecht ko men. In een aantal ziekenhuizen is men wat dit betreft niet bijster en thousiast over het optreden van be paalde pastores, dat weinig bevorde- lijk is voor de geestelijke gezondheid van de patiënten. Pastoraat heeft dus met andere vor men van hulpverlening bepaalde ele menten gemeen, maar daarin ook een eigen identiteit. Pastores doen hun werk in deze spanning van het ge meenschappelijke en het eigene, luis terend naar het Woord èn luisterend naar mensen. De vraag naar de ver houding van pastoraat en psychothe rapie is hiermee uitdrukkelijk ge steld. Vooral wanneer we beseffen, dat de diepste nood van veel mensen religieus van aard ls, omdat zij een voudig twijfelen en wanhopen aan de zin van hun leven. Nog een derde gezichtspunt komt hier naar voren: dat van de theorie vorming. de relatie van theologie en psychologie. Pastoraal-theologische modellen lopen van Thurneysen ener zijds tot Tillich anderzijds. Trouwens ook H. Bavinck was aan het begin van deze eeuw al uitvoerig bezig met de verbindingen van theologie en psychologie. Hier liggen moeilijke hermeneutische vragen. Zoals de bij belwetenschappen gebruik maken van de taalwetenschap, de systemati sche theologie van de filosofie, zo ligt er ook een relatie tussen de prakti sche theologie en de mensweten schappen, wil met het oog op „het verstaan" ook de factor van het tot verstaan komen (en zo tot verande ring komen) van de mens tot z'n recht komen. De mensbeschouwing is hier inderdaad in het geding. Er blijft een bepaalde spanning bestaan tussen het bijbelse mensbeeld en dat van de menswetenschappen. Maar er is ook samenhang (vgl. b.v. H. Berkhof, Christelijk geloof, par. 25 en 26). Ove rigens gaat binnen de KPV de aan dacht niet zo eenzijdig uit naar Mas- low en Rogers en mag niet vergeten worden, dat Rogers zelf in zijn werk een duidelijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Kortheidshalve ver wijs ik voor beide laatste gezichts punten naar wat ik hier elders uitvoe riger over geschreven heb (Pastoraat als huiverlening. Kampen 1977). Kritiek van links Behalve van „rechts" heeft de KPV het ook stevig te verduren van „links". Welke bijdrage levert het pastoraat aan maatschappelijke ver anderingen? Deze vraag wordt te recht gesteld en vraagt vandaag be paald meer aandacht, b.v. in de rela tie pastoraat-diaconaat. Maar ook hier valt wel iets te melden. Ik denk dat geen maatschappelijke verande ringen op gang komen buiten menta- liteits- en bewustzijnsveranderingen om. Via de KPV zijn vrouwelijke pas tores zich meer bewust geworden van hun eigen ervaringen en zich gaan inzetten voor wat tegenwoordig als feministische theologie te boek staat. Zwarte collega's uit zuidelijk Afrika melden, dat de resultaten van dit werk van groot belang zijn in dienst van een politieke bewustwording van mensen met wie zij werken. Wanneer ik in deze kolommen lees dat als ik het goed begrijp legerpredikanten minder volgzaam reageren op het mi litaire apparaat, zie ik eveneens ver bindingen. De KPV ls niet heilig. Het ls een oecumenische, interdisciplinaire, be weging in ontwikkeling. In de prak tijk worden natuurlijk fouten ge maakt. De theorievorming vertoont nog aanwijsbare manco's. Een kriti sche begeleiding van verschillende kanten blijft noodzakelijk. Voor een goed verstaan moeten we dan wel weten, waar we over praten. Dr. G. Heitink werkt als docent pastoraat en diaconaat aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen. 'FEESTAVOND' In Paradlso moet de vorige week een „feestavond" het christenda afgegaan zijn. Eén van de welsprekendste aanvallers wasfl Anton Constandse. Na hem trok Ischa Meyer de lijn nog even doo betreurde zijn orthodox Joodse opvoeding. Onder grote bijval citeerde hij de woorden van iemi die gezegd schijnt te hebben: wi hebben Jezus vermoord en als h terugkomt doen we het weer. Ik t deze uitspraken voor een gedeell gevolgd voor de VPRO-maandai Men kan uitermate tolerant zijn, hier uitgesproken werd zal heeli mensen geschokt hebben. Men a zeggen: dat was de bedoeling. Nu is dan gedeeltelijk gelukt. Overi kwam wat ik hoorde niet uit bovi datgene wat alle eeuwen door al scheldpartijen over het christelij geloof is uitgestort. Hier en daar beneden elk niveau. Met name di heer Constandse had zich vrijgemaakt van elk gevoel voor nuance. Wie op deze zelfde wijze voorbeeld het communisme of h< anarchisme aan de kaak gesteld hebben, zou ongetwijfeld het vei te horen gekregen hebben met kwaadaardige bedoelingen uiten eenzijdig geweest te zijn. Nu wild dat verwijt de heer Constandse kennelijk niet te binnen schieten heeft echter niet gerekend metdi wijsheid: wie teveel wil bewijzen bewijst niets meer. Een al te grot opeenstapeling van platitudes (platheden) ten aanzien van gelot kerk missen hun vooropgezette d Maar het zou opnieuw eenzijdig 2 om dit alleen te schrijven over de bijeenkomst ln Paradlso. De clta van de heer Constandse waren et citaten. Het heeft geen zin om te ontkennen dat hij lp die uiterst eenzijdige manier toch zaken aanraakte die juist waren. De bijeenkomst was een symptoom, een dieptepunt in de bestrijding iedere geloofsovertuiging. Die bestrijding staat iedereen vrij, m ook de beoordeling ervan. Die m< behoudens het gelijk van de kriti bepaalde opzichten, een absolute zijn. Hier was een volstrekte miskenning van wat miljoen christenen pogen: de haat uit de strijd der meningen te halen. Mei had die haat blijkbaar zelf nodig op de been te blijven. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam graafsmeer: A. Albas kand. te sterdam; te Elburg: J. ter Stee Aalsum en Wetzens; te Ermelo: Troost te Asperen; te Zaandai Verwaal te Zeist. Bedankt voor Burum: S. A. de kand. te Grolloo. GEREF. KERKEN Beroepen te Doetinchem: A. i Knap te Fijnaart. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Rijswijk; te Zaanda te Den Haag Zuid-Loosduinen: C. C. J. Wilschut kand. te Leider te Amstelveen-Mijdrecht: F. J, Hulst kand. te Nagele. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Gorlnchem: D. Blesi te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wageningen: M. dria te Waardenburg; te Zwijndi J. Baaijens te Rotterdam-Alexa polder. Bedankt voor Eindhoven: B. 1 ders te Hardinxveld-Giessei voor Randburg (Z.Afrika): D. kenberg te Lisse. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Brulnisse: F. Mali Rhenen. GEREF. KERKEN Beroepen te Haarlem-Noord: J Korteweg te Haastrecht-Ber bacht. BEROEPBAAR: G. Kerssies. Til 22, Willemstad, Curacao. Jan Pasveer De woorden die A. J. Klei gistei zijn stukje „Heupwiegen in de 1 toeschreef aan Jan Pasveer, zijn van de voorzitter van de gerefon de organistenvereniging, maar onze muziekmedewerker W. H. vekamp. Het maandag in de gepubliceerde verslag „Gerefon de organisten in Leeuwarden l_ kaar" gaf aanleiding tot dit mi stand. Hiermee is echter niet ge dat de heer Pasveer er een ai mening op nahoudt over combo gebrekkig gespeelde nocturnen Chopin. J. Visscher De heer J. Visscher te Ede, de se< ris van de vereniging tot bevordi van het gereformeerd kerkelijk 1 (een van de organisaties van ve rusten in de gereformeerde ker heeft in het maartnummer val blad van de vereniging „Wooi Geest" meegedeeld, dat hij is ov gaan naar de christelijke gei meerde kerken en in verband mee zal aftreden als secretaris. Predikantsweduwen Door een misverstand is gisteren slot van het bericht „Predikante duwen helpen elkaar" weggevï Daarin werd onder meer meeged dat belangstellenden voor het van deze werkgroep (een subcon sie van de bond van Nederlandse dikanten) en voor de confere contact kunnen opnemen met mingscentrum Den Alerdinck 05290-541).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2