Heupwiegen in de kerk Kerken willen gesprek met Van Agt over neutronenbom Rapport militarisme gaat mank Predikantenweduwen helpen elkaar Boerderij wordt kerk Trouw Gift baptisten voor bootvluchtelingen Conferenties V Missiebureau va Gijsen wint veld WOENSDAG 21 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door A J Klei Blijkens een In orue krant van afgelopen maandag vertegenen bericht U de heer J. Pasveer van de gereformeerde organisten veren) gin e niet erg gerust op het gehalte van de liturgen In de gereformeerde kerken. HIJ gaf een paar staaltjes van liturgisch wanbeheer .Het optreden van combo's In kerkdiensten (met bijbehorend heupwiegen) raakt blijkbaar hun koude kleren niet. en wordt dan nog van de zijde van de gemeente meteen luid applaus begroet Nog erger werd het onlangs tijdens een avondmaalsdienst In een gereformeerde kerk In een der randgemeenten van een onzer grote steden Op gebrekkige wijze werd tijdens de toediening van brood en wijn een Nocturne van Chopin gespeeld. Tot sulk een smakeloosheid en stijlloosheid kan men tegenwoordig In de gereformeerde kerk vervallen, zonder dat er een woord van protest opklinkt Tot zover uit hetgeen werd gemeld over de toespraak van de heer Pasveer tot de gereformeerde organisten. Ik heb twee vragen: ls heupwiegen in de kerk op zichzelf afkeurenswaardig ol slechts Indien dit gestimuleerd wordt doof een combo? En: als Chopin niet gebrekkig, maar goed gespeeld wordt, mag hij dan wei klinken In de eredienst? Tegen heupwiegen ln de kerk als zodanig behoeft naar mijn oordeel geen enkel bezwaar te bestaan. In de psalmen worden we opgewekt tot hupp'len voor des Heren oog en dat gaat letterlijk en figuurlijk nog een stapje verder. Hoewel Ik zelf nog nimmer heup heb gewiegd ln de kerk, zal Uc geen enkele liturg durven verwijten, dat hij heupwiegenden onder zijn gehoor heeft. En hoewel ik het door combo's geproduceerde geluld ln de regel vrij afschuwelijk vind, zou Ik de leden van zulk een gezelschap niet alleen het heupwiegen, maar ook het maken van muziek ln de kerk willen gunnen. Ik geloof namelijk en nu kom lk ook op Chopln dat Je in de kerk niet zo gauw over smakeloosheid en stijlloosheid moet praten. De heef Pasveef moet van mij aannemen, dat lk een Nocturne van Chopin liever feilloos dan aarzelend gespeeld hoor en voorts ben lk ervan op de hoogte dat de heer Chopln zijn werkjes niet vervaardigde voor de gereformeerde eredienst. Maar lk kan me voorstellen dat Je aan de viering extra vreugde beleeft omdat dat meisje of die Jongen aan de piano zo aandoenlijk zijn best doet om er Iets moois van te maken. En lk kan me. zij het met aanzienlijk meer moeite, indenken dat er omstandigheden zijn dat Je uitgerekend ln de kerk enig genoegen beleeft aan drenzerige gitaar klanken. Een en ander niet uit een soort goeiigheid van bovenaf, maar omdat de gemeenschap, welke de gemeente vormt, deze ruimte toelaat of zelfs gebiedt. Waar lk wél verdrietig van word ls dat de teksten, waarmee combo's voor de dag komen, meestal zo erbarmelijk zijn. Ik vraag me voor de zoveelste keer af hoe het komt dat speciaal ln diensten van kerken, waar ze zuinig op de leer zijn. stichtelijke smartlappen zo vlot Ingang vinden. Versjes van een onstellende oppervlakkigheid en zoetigheid worden Inderdaad met applaus begroet door mensen, die precies weten wat er aan Kuitert of Wlerslnga mankeert Hoe ls dit mogelijk? - i" 3 r, ST s~*. - f V—' ^i., ."V Van een medewerker HOOGEVEEN De kerkvoogdij van de hervormde gemeente te Hoogeveen heeft een optie op de koop van een boerderij. De onderhandelingen met het gemeentebestuur zijn voorlopig afgerond. AMERSFOORT De raad van kerken wil een gesprek met premier Van Agt over de neutronenbom. In een brief aan de minister-president zegt de raad. ernstige redenen te hebben om te vrezen, dat de invoering van bet neutronenwapen thans geleidelijk door een aantal deelmaatregelen wordt voorbereid. Dit heeft volgens de raad van kerken ten doel. de weerstand tegen de neu tronenbom te breken. De raad noemt dit een politiek van het voldongen feit De raad vindt dat hiermee ern stig afbreuk wordt gedaan aan het open overleg, dat ook door de rege ring wordt voorgestaan, met de volks vertegenwoordiging teneinde de eventuele invoering van het wapen .nader te bezien Herhaling Dit ls de tweede brief, die de raad van kerken aan premier Van Agt heeft geschreven. In hun eerste brief van 9 februari 1978 hadden de kerken er krachtig bij de Nederlandse regering op aangedrongen te bevorderen, dat het neutronenwapen niet ln de wes terse verdediging wordt opgenomen' en Integendeel internationaal wordt verboden. De raad heeft zijn verzoek aan pre mier Van Agt herhaald, omdat naar zijn mening de minister-president ln zijn antwoord van 21 september 1978 niet was ingegaan op de naar voren gebrachte dynamiek van de nucleaire bewapeningswedloop en op de nood zaak die dynamiek tot stand te bren gen. Een andere reden voor de tweede brief ls de overweging van de raad. dat er een aantal ontwikkelingen zijn geweest, die de zaak nog ernstiger maken. In zijn eerste brief had de raad van kerken aan de regering de overwe ging voorgelegd, dat een stopzetting van de bewapeningswedloop ln hoge mate afhankelijk ls van de verminde ring van de rol van de kernwapens zelf. Als belangrijk onderdeel daar van noemde de raad de beëindiging van de voortdurende vernieuwing en modernisering van deze wapens. Verontrust De raad schrijft in zijn tweede brief verontrust erdoor te zijn. dat de rege ring de vermindering van de rol van de kernwapens afhankelijk wil stel len van de ontwikkeling van de totale militaire krachtsverhoudingen ln de wereld. De raad ls er ook over veront rust dat het neutronenwapen als on- derhandellngsobject wordt gehan teerd maar dat dit geen resultaat heeft opgeleverd. De raad schrijft ook. dat de Amerikaanse regering nieuwe maatregelen neemt voor de produktle van stralingsverhogende elementen van het neutronenwapen, hetgeen door de Nederlandse rege ring aanvankelijk was ontkend. De raad ls van mening, dat zijn eerste brief door al deze ontwikkelingen nog aan betekenis heeft gewonnen Nieuwe wegen De raad van kerken legt er grote nadruk op dat er nieuwe wegen moe ten worden gezocht om tot stopzet ting van de bewapeningswedloop te komen. De weg van het afschrik- klngsevenwlcht moet worden verla ten. Daarvoor ls volgens de raad wel een eigen opstelling nodig met daar bij initiatieven die waar mogelijk het proces van bewapening beïnvloeden. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordis Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw'Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg. O Poslma HOOFDKANTOOR Porous 859 1000 AW Amsterdam Pc 1 fff" o 66 00 00 Ned C'ecJ.ettMnH Rektcrgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 9*8 3000 AX Rotterdam WestWêèk 4 Rotterdam tel. 010-115588 (fbonnemdhten en bezorging) lel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor B08CH EN DUIN De commis sie (het dagelijks bestuur) van de unie van baptistengemeenten ln Neder land heeft tienduizend gulden uit het noodfonds van de unie beschikbaar gesteld voor Vietnamese bootvluch telingen. GENUA Bij een inval bij een narcotica-handelaar in Genua vond de politie tussen de verdovende mid delen ook een schilderij van Pleter Bruegel ter waarde van twee miljoen, gulden. Het stuk uit 1564, dat de kruisiging van Christus voorstelt, werd 30 Januari uit een kerk bij 8pe- zla gestolen. Kunstdiefstallen uit (de vrijwel nooit behoorlijk bewaakte) kerken in Italië komen dagelijks voor. TOULOUSE De Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara is te vreden met de encycliek van paus. Johannes Paulus II. Op tournee door Frankrijk zei hij, blij te 2ljn dat de menselijke waardigheid ln de ency cliek centraal staat. „Alles wat men selijk ls moet de kerk Interesseren, omdat die gesticht is om de mens te dienen en niet om door de mens te worden gediend." aldus Camara. SAO PAULO Aartsbisschop Arns van Sao Paulo (Brazilië) heeft zich solidair verklaard met de me taalarbeiders ln die stad, die al meer dan een weeek staken om hogere lo nen. Door de staking liggen zeshon derd fabrieken plat. De regionale ar beidsrechtbank heeft de staking on wettig verklaard, omdat zij grote schade zou toebrengen aan de econo mie. maar aartsbisdom Arns vindt de staking een vreedzaam middel om gerechtvaardigde looneisen ingewil ligd te krijgen. Voorbeelden Deze zouden volgens de raad kunnen fungeren als voorbeelden van een nieuwe vorm van omgaan met elkaar en alsuitdrukking van een diepere loyaliteit met en verantwoordelijk heid voor de mensheid als geheel. De bereidheid om van neutronenwapens af te zien. wanneer de andere partij tot bepaalde concessies bereid ls. vindt de raad een onvoldoende blijk van erkenning van die noodzaak tot nieuwe wegen. Voor de verantwoor delijke politici gaat het erom, aldus de raad van kerken, hoe zij een afwij zing van het neutronenwapen metter daad gestalte moeten geven. Hiero ver wil de raad van kerken graag een gesprek met premier Van Agt. Regeren óf actie voeren rege ringspartij of actiepartij, over de twee „stijr-mogelljkheden voor de Partij van de Arbeid, o.l.v. dr A. van Blemen, 7-8 april, vormingscentrum Bentveld bij Aerdenhout (tel. 023-244450). Evangeliseren met je jeugdgroep, instructieweekend Nederlandse bap- tistehjeugdbeweging. 23-24 maart. De Bron, Nleuwleusen. Inf. en aanm. tel. 05120-15687. Geloofs- en gebedspracticum, 16- 22 april, Bezinningscentrum, Smakt bij Venray (tel. 04782-232). De kerkvoogdij besloot samen met de centrale kerkeraad deze boerderij aan te kopen voor het opzetten van een kerkcentrum (waar momenteel gebrek aan is). Dit kerkcentrum zal komen op de plaats waar nu de mooie boerderij staat ln de nieuwbouwwijk „de Welde". Uiterlijk zal er niets ver anderen. doch van binnen heeft men grootse plannen tot renovatie. Zo zijn er plannen om een grote ruimte te creérn waar ongeveer 250 zitplaatsen mogelijk zijn, daarnaast vier verga derruimten en een woning voor een predikant of voor de koster van het kerkcentrum. „Het financieren van een totaal nieuw gebouw, dat naast kerkgebouw ook voor andere doelein den gebruikt moet kunnen worden, is vandaag aan de dag bijna een on doenlijke zaak," zegt presidentkerk voogd de heer W. Knegt. „Daarom hebben we gekozen voor deze kolos sale boerderij, om hiervan een multi functioneel gebouw te maken." De verbouwing zal ruim een miljoen gulden kosten. Dit geld zal opge bracht moeten worden door de hele gemeente, die momenteel bestaat uit vijf wijken. In de nieuwe wijk „de Weide" zal deze boerderij zeker op vallen qua stijl en bouw. Het zal een stukje warmte geven in deze toch wel kille woonwijk. De predikanten zijn enthousiast over de plannen en den ken, dat de gemeenteleden uit de nieuwe woonwijk zich hier zeker snel thuis zullen voelen. Van een onzer-verslaggevers AMSTERDAM Verder kijken.verder gaan. Dat is het thema van de conferenties voor predikantsweduwen, die van 23-25 maart en van 27-29 april worden gehouden op het vormingscentrum Den Alerdinck bij Helno. Voor het vijfde jaar worden deze ont moetingsdagen gehouden en ze mo gen zich nog steeds ln een grote be langstelling verheugen. Sinds 1976 bestaat er een werkgroep om de bege leiding van predikantsweduwen te or ganiseren en te stimuleren. Al bezig zijnde ontdekte deze werkgroep, dat predikantsweduwen met specifieke problemen te maken hebben. Daar ls het woonprobleem: uiterlijk een half Jaar na het overlijden van Je man moet je de pastorie verlaten hebben, met alles wat daarbij komt. Ook maak je een grote financiële terugval. Vereenzaming Vooral voor degenen die altijd inten sief meegewerkt hebben ln het werk van hun man, komt het gemis van het kerkewerk hard aan. Het betekent verlies van relaties en van informatie. Natuurlijk zijn er, die dat, geholpen door familie en vrienden, goed ver werken. Maar het is de ervaring van de werkgroep (zelf vier predikantswe duwen), dat er ook gevallen Zijn, die meer aandacht en hulp nodig hebben. De eerste ontmoetingsdagen, in 1975, werden een succes en hebben sinds dien elk jaar een herhaling gekregen. Aanvankelijk stond daar vooral de eigen situatie centraal, maar geleide lijk is het accent meer verschoven naar culturele onderwerpen. Dit jaar zal er vooral worden gepraat over de veranderingen in geloofsbeleving en geloofsopvoeding. Maar ook volks dansen staan op het programma en mevrouw ds. K. van Drimmelen komt vertellen over de situatie van de vrouw ln Oost-Europa. Onder leiding van de werkgroep groeide een groep van contactperso nen ln het hele land, die als het ware uitkijkposten zijn om te signaleren waar die hulp nodig ls en die bereid zijn gewoon „een eindje mee te gaan". door drs. S. Oegema REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC D«n Haag tal 070-489445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO'OOST-NEDf RIANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwo«e lal 06200-17030 MeaunarU 56 Zwote Abonnementsprijzen: Per maand 15 90 Per kwartaal 47.70 Par has )am f 95.40 Per jaar 188.60 AtfnerNnaefeneren op aanvraag ipe adressen boven) Opgave 'am*ebe'«T4en 9-19 30 van ma i'dag l m v dag Op zondag »an i §- 20 uu« »<He» 020-91345* Opga-.- -rvr,.a.3v*^ant*s X0 936868 o« sCM.HeHk aan Mm. Adv Vec'ng potftftjs 4J3 '000 AK AMSTERDAM Adreav./'s-'-gen «.trj-'end se*wi»afc|k aan prue Amstlrdamse adressen Het eind vorig jaar verschenen rapport dat de Werkgroep Militarisme van de sectie Sociale Vragen van de raad van kerken over het militarisme in Nederland heeft geschreven, dwingt respect af om de moeite die er gedaan is om het dreigende gevaar van het militarisme in ons land aan te wijzen. Maar op onderdelen gaat het rapport bij nadere beschouwing mank aan een eenzijdige voorstelling van personen en zaken. Het aanvankelijke respect verkeert dan in ergernis, bij mij althans, wanneer ik lees wat er zoal over de geestelijke verzorging van de militairen en over de militairen zelf wordt beweerd en aanbevolen. In hoofdstuk vier. het eigenlijke program van actie, wordt gezegd dat in alle lagen van de maatschappij het militarisme moet worden aangewezen en bestreden. Het rapport zegt dat het ln de krijgsmacht het beste zou kunnen gebeuren door de geestelijke verzorging. Ech ter zijn ln de ogen van de rapporteurs de geestelijke verzorgers ln de krijgsmacht daar voor nauwelijks (meer) bruikbaar, want zij zijn veel te veel aangepast en ingepast. Volgens dc rapporteurs kunnen de kerken beter plaatse lijk en regionaal de geestelijke verzorging (weer) zelf gaan behartigen. Zij zien de geeste lijke verzorgers nog slechts als een groep, die de verkondiging van wat de opstellers van het rapport noodzakelijk achten in de weg staat „Voor de christelijke kerken behoort een voor werp van speciale zorg te zijn de manier waar op religieuze en militaristische opvattingen samen blijken te gaan bij hen die zich christe nen noemen. In het bijzonder gaat het daarbij ook om de manier wairop het militarisme wordt gerechtvaardigd met een beroep op het verdedigen van de ..christelijke beschaving" en christelijke waardenEen specifiek pro bleem wordt gevormd door de gewilde of onge wilde Inschakeling van hem die met de geeste lijke verzorging van militairen zijn belast, bij de ideologische rechtvaardiging van het ge weldsapparaat en zijn rol in de samenleving" (pag. 89i Ziedaar de geestelijke verzorging Een pro bleem een struikelblok Onbruikbaar voor de taak die in dr opvatting van de rapporteurs voor de geestelijke verzorgers ais voornaamste moest gtfldrn het onverkort, te pas en te onpav uitdragen van het IKV standpunt Daar komt her ln feite op neer Dat kin ook niet van die predikanten en aalmoezeniers worden ver wacht. want immers: ..Rechtstreeks en dage lijks betrokken bij de feitelijke oorlogsvoorbe reiding ls de groep van degenen die belast zijn met de geestelijke verzorging van beroepsmili tairen en dienstplichtigen" (pag. 22). Oorlogsvoorbereiding dus. Het woord wordt vaker gebruikt ln het rapport. Men zou het woord kunnen gebruiken ln de zin van: Het zich voorbereiden op de mogelijkheid van een oorlog, teneinde zich in het geval van een aapval zo goed mogelijk te kunnen verdedigen. Zoals de brandweerman aan „brandvoorberel- ding" doet: Hij steekt de brand niet zelf aan maar prepareert zich op het blussen voor het geval er een brand uitbreekt. Zó opgevat kan men wel zeggen dat de strijdkrachten aan ..oorlogsvoorbereiding" doen. Moeten we aan de rapporteurs het voordeel van de twijfel aan de bedoeling van dit dubbelzinnige woord gun nen? Het vermoeden lijkt gewettigd dat zij inderdaad stellen dat de Nederlandse vloot, het leger en de luchtmacht de oorlog voorberei den! Zij. de rapporteurs, spreken ook van „ge- weld voor bereiding" en daarmee bedoelen zij: Dreiging met geweld (pag. 6). Dreigen met geweld, het voorbereiden van de oorlog, dit ls waar de strijdkrachten mee bezig zijn en de geestelijke verzorgers doen daar zonder veel gewetensbezwaren of protesten aan mee2e zijn er rechtstreeks en dagelijks bij betrokken. Onrecht De rapporteurs hadden nauwelijks een beter woord kunnen bedenken om er hun kijk op de strijdkrachten en op de geestelijke verzorging mee aan te geven en om er de lezers van hun rapport dit valsgekleurde en scheefgetrokken beeld mee te tekenen. Waarom gaat men op deze manier te werk? Het ls een goede zaak om een gevaar als het millta- rapporteurs de militairen van een afstand be kijken door hun sterk eigengekleurde bril. doch helaas van de militairen ten onzent maar weinig weten. Hetzelfde geldt voor wat zij beweren van de geestelijke verzorging. Daarvan wordt een on eigenlijk beeld getekend en dót wordt aange vallen. De rapporteurs vragen zich niet af wat de gezamenlijke geestelijke verzorging wèl doeten dat is veel waarvan zij waarschijn lijk weinig notie hebbenzij constateren alleen wat die geestelijke verzorging niét doet: Het uitvoeren van hun. naar het inzicht van de rapporteurs allerbelangrijkste taak: „Binnen de krijgsmacht het besef van de verontrusting over de huidige situatie levend te houden en de discussie over de aanvaardbaarheid van doel en middelen van de krijgsmacht gaande te houden" (pag. 22). Eenzijdig ritme te signaleren en tot bestrijding daarvan op te roepen Misschien zou een zekere neiging tot de bestreden ideologie ook nog wel binnen de strijdkrachten hier en daar aan te wijzen zijn. en dan is het zinnig om dat ook te doen. Maar het is niet reëel om het voor te stellen alsof nu alle militairen geheel van de militaris tische denkwijze zouden zijn vervuld. Dan doet men hen onrecht. Zo zijn zij niet. Zij bereiden zich voor op de mogelijkheid van een oorlog. Jawel Maar zij verafschuwen die tegelijkertijd en zij hopen die nooit te hoeven voeren. Men moet niet. zoals het rapport dat wel doet. een beeld oproepen dat niet bestaat, om dót dan te bestrijden. Verondersteld moet worden dat de HUMANISME- Het Nederlands humanisme n van mij best over klagen dat h( verleden vaak hard en verkeert beoordeeld ls. Ik ben ook met« bereid om te erkennen dat bepi projecten van humanisten ln d internationale hulpverlening a H bijzonder toespreken, ze spelen h; een vindingrij ke wijze in op de verantwoordelijkheid van degi 01 die men te hulp komt. Maar ik het ronduit Jammer wanneer h js humanisme nu op zijn beurt verkeerde voorstellingen gaati to van wat bij voorbeeld geestelij ,n verzorging vanwege de kerken jd ziekenhuizen, gevangenissen ei e het leger voorstelt. Dat gebeurd n zondagavond jl. toen een dame tv zonder blikken of blozen bewee »e dat bij humanistische raadgevi j tegenstelling tot de kerkelijke Z; geestelijke begeleiders, de nadi werd gelegd op de eigen a) verantwoordelijkheid. Dat vom ai „zo goed". Dat mag ze best. ma moet ze er niet bij vertellen dat geestelijke begeleiders van de christelijke kerken er altijd opi ,j< zijn om de mensen op hulp „vai buiten" te wijzen. Dat zal hier e ar zelfs op een onverantwoordelijk t i wijze kunnen gebeuren en dan l fout, net zoals het incidenteel k gebeuren dat een humanist isch ,ri raadsman op zo'n exclusieve wl mens met zijn eigen v-c verantwoordelijkheid confront! dat hij er evenmin raad mee w« Want je kunt mensen wel eindel e( wijzen op wat ze in zichzelf moe vinden, maar Iedere humanist? met mij dat daar een eind aan k eenvoudig omdat wij eindige w< zijn. Aan die grenzen, hier en nu niet straks in de hemel, zoals op vol misverstand werd gezegd, kl woorden van de Eeuwige, waaraf" een mens wel eens heelhard befl zou kunnen hebben in zo'n sltuq VOORBIJGANC Beroepingswerk NED, HERV. KERK Beroepen te Leeuwarden (toe2. A. de Wijk te Delfzijl c; Aangenomen als bijstand in h x toraat te Vorchten: L. Spaai )e em. pred. te Vroomshoop. Bedankt voor Ommen: A. F. e te Asperen. Beroepbaar: H. Bouter, laat (j. predikant te Hilversum, J. weg 90, Hilversum. GEREF. KERKEN Beroepen te Sprang - Vrijhoei pelle: P, G. Suurmond te Moli graaf-BrandiyiJk. Aangenomen naar Leiden: L. Cr veld te Wageningen, per 1 a benoeming tot legerpredikant I c verband: J. M. G. Sijtsma te E c GEREF. KERKEN (VRIJG.) Je Beroepen te Drogeham en t^( F. J. Hulst. kand. te Nagele; te lerveld en te Loenen - Weesp: I f C. J. Wildschut, kand. te Leidt Bedankt voor Voorburg: M. Hf' terhuls te Wageningen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hilversum: A. H land te Krabbendijke. Aangenomen nftar 's-Gravenj J. C. Weststrate te St. Caf (Can.), die bedankte voor daal. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Uddel: F. Rhenen. Mal t Het ls best mogelijk dat er ook binnen de strijdmacht meer gesproken en gedacht kon worden over vragen van oorlog en vrede. Het gebeurt overigens méér dan de rapporteurs denkenóók door de geestelijke verzorgers. Maar het getuigt van een merkwaardige, een zijdige kijk op een niet zoals beschreven be staande werkelijkheid wanneer gevraagd wordt van de geestelijke verzorgers dat ze eerst en vooral en voortdurend de militairen zullen voorhouden dat ze er eigenlijk niet zouden moeten zijn! Inderdaad zouden ze er eigenlijk niet moeten zijn. Zomin als er eigenlijk dieven, en dus agenten en rechters en gevangenissen zouden moeten zijnzomin als er eigenlijk zonde zou moeten zijn. Maar voorlopig is er helaas nog een krijgsmacht nodig. De militairen zijn er. en nog wel overtuigd van de helaas nog bestaande noodzaak en aanvaardbaarheid van hun werk. In hun midden zijn er de geeste lijke verzorgers wier opdracht het niet is de militairen tot bezinning te roepen omtrent een doelstelling van hun werk. die hen door de rapporteurs wordt aangewreven, doch die de hunne bepaald niet is. Drs. S. Oegema is vlootpredikant. Hij rea geert op: „De kerken en het vraagstuk van het militarisme in Nederland", uitgave Pu- bliform, Parkweg 20a. Voorburg. Prijs 6,90. Het rapport is nog niet door de raad van kerken aanvaard. De werkgroep vena- melt nog reacties. Elisabeth Koningin Elisabeth moet deze 11 een ontmoeting hebben met p hannes Paulus II in Ulster. Da voorstel van de Noordierse vn weging Peace People. Zo'n I 1 sche ontmoeting zou van besli betekenis kunnen zijn voor e zoening tussen rooms-katholle protestanten, denkt de vredé ging. De Britse vorstin zou op voet met de paus kunnen omdat zij hoofd is van de angli h kerk. „Peace People" is tot dl d stel geïnspireerd door het dat de paus deze zomer een I zou brengen aan Ierland De ging ziet echter over het hooi het felste verzet van protei t kant niet zit bij de anglicanen i meer bij de presbyterlanen en i kerkelijke groeperingen. Van een onzer verslaggevers ROERMOND Het missiel van bisschop Gijsen heeft bek maakt, dat het veld wint. I zamelde het 1.6 miljoen gulder diocesane vastenactie-Limbui het aantal projecten dit jaar i den van 50 naar 80. Bisschop Gijsen voert ten van missie en ontwikkelingswi eigen beleid. Hij heeft gebroki het nationaal bureau van de pj ke missiewerken en met de lam bisschoppelijke vastenactie. D van de steun aan bisschop C missie-activiteiten komt voo niet onbelangrijk deel van l Limburg. Het Roermondse missiebureai dat steeds meer particulieren kader van landelijke acties stet lenen. Rector J Schoenmak! recteur van het nationaal voor de pauselijke tnissiewer Den Haag. heeft deze ontwik ook geconstateerd. Uit brieven krijgt, blijkt, dat er particulier! ten Limburg zijn, die het Roer se bureau steunen, omdat zij 1» bisschop Qljsen eens zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2