Zenderkleuring wordt niet geheel nageleefd Kantwerkster geridderd Peter Handke's 'Kaspar' versterkt tot muziektheater Tolkien verfilmd Afdwingen niet mogelijk Passiemuziel Lodewijk de Boer met toneelgroep Baal Vijf eeuwen toneel soeterifn Het begon met pannelapjes Het mysterie van ons leven TV COMMENTAAR OINSOAG 20 MAART 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Als de zenderkleuring per 1 april ingaat zullen van de totaal 471 radio-uren per week er negentien uur en 38 minuten verkeerd worden ingevuld. Een aantal omroepen heeft gezegd dat zij geen aanbod hebben voor bepaalde radiozenders en dat zij het bezwaarlijk vinden om „ineens" andere programma's te gaan maken. Middelen om de naleving van zender kleuring al te dwingen zijn er in het geheel niet. Wel staat de wettelijke stok achter de deur. dat omroeporga nisaties verplicht zijn de zendtijd te gebruiken voor een volledig program ma, dat in redelijke onderlinge ver houding tenminste omvat onderde len van culturele, Informaüeve, op- voedkundige en verstrooiende aard. De EO treedt de zenderkleuring met voeten omdat deze omroep geen pop programma's wenst te brengen en op Hilversum 3 de Muzikale Fruitmand en soortgelijke programma's blijft uitzenden. Een andere omroep die geheel afwijkende ideeën over zen- AVRO-presentator Cees van Dronfelen heeft gisteren namens de Stichting Conamus (Comité voor Nederlandse Amusementsmuziek) de jaarlijkse Zilveren Harpen uitgereikt aan de groepen Flairck, Massada en Herman Brood and his Wild Romance. derkleuring heeft is de VPRO, die van het begin af aan heeft gevraagd niet „te hoeven worden bijgezet" op Hil versum 1 omdat er bij die omroep een antipathie bestaat tegen easy liste ning muziek, zodat op Hilversum 1, 2 en 3 popmuziek wordt uitgezonden. Verder vindt men de benaming lichte informatie denigrerend voor de luis teraars. Informatie behoort altijd hel der te zijn, aldus radiodirecteur Jan Haasbroek. Volgens Gerard Hulshof, waarne mend voorzitter van het college pro grammaleiders radio (CPL), vindt dit college dat toch zeer hoog is gemikt met de plannen over de kleuring. Af wijkingen vindt hij vaak verklaar baar. omdat enkele omroepen geen programma's voor bepaalde zenders beschikbaar hebben. Zeven uur Volgens Hulshofs uiteenzetting bij de introductie van de zenderkleuring, komen de omroepen zeven uur zend tijd per dag te kort om aan de zender kleuring te voldoen. Nu komt nog vier procent van de programma's op een verkeerde zender. Indien de plannen van de minister van CRM doorgaan en Hilversum 4 per 1 oktober tot 's avonds acht uur in de lucht blijft dan wordt het zendtijdtekort opgeheven. Het zenderkleuringsplan ls gemaakt op basis van een onderlinge afspraak tussen de omroepen. Volgens artikel tien van de omroepwet zijn de omroe pen wat vorm en inhoud van hun programma's betreft zelfstandig Meedoen aan de zenderkleuring bete kent dat ze een stukje van die zelf standigheid moeten prijsgeven. Zo heeft men nog weinig kunnen uit richten tegen slechte service-verle ning aan het publiek wanneer de TROS op zaterdag op de „zware" zender Hilversum 2 een sportpro gramma zet tegenover een gelijksoor tig programma van de VARA op Hil versum 1 waar het wel thuishoort. Deze coördinatieve schoonheidsfout wordt nog niet opgeheven. Kerkdiensten Verder zou er sprake van zijn dat op de zondagmorgen op twee zenders tegelijkertijd een kerkdienst wordt uitgezonden (door IKON en KRO) en dat de NOS op Hilversum 4 op dat uur Muslca Religiosa heeft staan. Dat laatste programma wordt verplaatst. Zenderkleuring ls bedoeld om de pro grammering en beluistering beter tot zijn recht te laten komen. Zo steekt de beluistering van Hilversum 1 en 2 schril af bij die van de populaire muziekzender Hilversum 3. Gemid deld luisteren bijna vier keer zoveel mensen naar Hilversum 3 dan naar Hilversum 1 en 2 samen. Hoewel de Nederlandse radio vier programma's aanbiedt wordt in feite alleen maar Hilversum 3 beluisterd. Toch blijkt uit onderzoeken dat deze zender niet aan de verwachtingen van de luisteraar voldoet Wanneer naar de muzikale wensen wordt ge vraagd komen in volgorde aan bod: gevarieerde muziek, soft-pop, licht- klassiek, Nederlands repertoire en harde pop. Vignetten die voor de zenderkleuring zijn gemaakt, maar die de zenders ongenuanceerd in een hoekje drukken. Woensdag 21 maart. Rotterd len 20.15 uur. Johannes Past Chr. Oratorium Vereniging 1 met Gewestelijk Orkest vc< Holland oJ.v. Henk Helns. I Woensdag 4 april. Den Haag sia van Avila Kerk 20 00 uut L nes Passie. Conservatory urc^f! kamerorkest o.l.v. Frans R Vrijdag 6 april. Amsterda it certgebouw 19.00 uur. Matthi r sie. Nederlands Kamerkoof. um Vocale. Jongenskoor S f> Concertgebouworkest oJ.v. Hamoncourt Zaterdag 7 april. Utrecht. Stil 14.30 uur. Johannes Passie, torij o.l.v. Maarten Kooy. Zondag 8 april. Amsterdam,! gebouw 12.00 uur (zie 8 april Maandag 9 en dinsdag 10 i| sterdam. Concertgebouw l| Mattheus Passie. K.C.O.V. l met Amsterdams Philh ar Orkest o.l.v. Meindert Boekt Woensdag 11 en donderdag: Utrecht, Muziekcentrum Vrei 19.00 uur. Mattheus Passie Kerkgezang, Utrechts Jonp. en Utrechts Symfonie Orkf Jaap de Lange. Vrijdag 13 april. Amsterdl certgebouw 19.00 uur. Matth! sie. Toonkunstkoor Amsteni Amsterdams Philharmonlscl o.l.v. Anton Kersjes. Nederlands Kamerorkest AMSTERDAM Na een periode van twee jaren waarin het Nederlands Kamerorkest alleen met gastdirigen- ten heeft geconcerteerd, zijn nu twee eigen dirigenten voor het orkest aan gesteld. Met ingang van het seizoen 1979-80 zal als eerste dirigent gaan fungeren de 41-jarige Spaans-Cata laanse dirigent Antoni Ros-Marbè, sinds 1 oktober 1978 chef-dirigent en artistiek directeur van het Nationaal Orkest van Spanje te Madrid. Daar naast zal Kees Bakels als vaste gast- dirlgent optreden. Belde dirigenten hebben zich voor drie seizoenen aan het Nederlands Kamerorkest ver bonden. door André Rutten AMSTERDAM Lodewijk de Boer heeft met de spelers van Leonard Frank's toneelgroep Baal én met een groep muzikan ten onder aanvoering van Maurice Horsthuis die ook de muziek componeerde weer iets bijzonders bereikt in de richting van muziektheater op basis van Peter Handke's „Kaspar" uit 1967, in de vertaling van Karei Muller. De première was zaterdag j.l. in het Shaffytheater. ..Wel erg Intellectualistisch, maar toch hoorde ik buiten iemand zeggen. Inderdaad. Peter Handke de monstreert wat taal met mensen doet en wat mensen met taal doen Hij doet dat aan de hand van een histo risch figuur uit het begin van de vori ge eeuw: een jongeman van een Jaar of twlnüg, die opeens op de markt van een Duits stadje verscheen en HILVERSUM De Evangelische Omroep, die de Invoering van de zen derkleuring per 1 april „ondoordacht en overhaast" noemt, is niet van plan het programma de Muzikale Fruit mand van Hilversum 3 naar een ande re zender te laten verhulzen. „Wij zijn altijd bereid tot een goede samenwer king met de andere omroepen maar In dit geval voelen wij ons in een hoek gemanoeuvreerd", aldus drs. L Do renbos. directeur van de EO. Hij beroept zich bij het besluit om de Muzikale Fruitmand op Hilversum 3 te handhaven op artikel 10 van de omroepwet, waarin staat dat Iedere omroep zelf verantwoordelijk ls voor hetgeen in haar zendtijd wordt uitge zonden. Speciaal vandaag Frits Bom presenteert de rubriek van de Ombudsman. Ned. 2/19.27 Over besigheden van Ne derlanders tussen 25 en 50 jaar praat Koos Postema in Een groot uur T' o.a. met prof. H. Galjaard. Ned. 2/20.27 In Tijdsein vertoont de EO een Franse film over het ont staan en de groei van mense lijk leven. Ned. 1/20.50 Onderwerpen in VARA-Vi sie: de op 1 april te verwach ten zenderkleuring" van de radio en het tekort aan steken- huispersoneel Ned. 2/22.20 In het Duitse programma Meesterwerk speelt het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitlnk „Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mah ler (met bariton Benjamin Luson) en de vierde symfonie van Beethoven. Duitsl. 2/22.45 Annellese Rothenberger tingt de rol van Kurfdrstin Marie in Zeilers opehrtte Der Vogelhandler. Hilv. 4 15.00 maar één zin kon zeggen. „Ik zou net zo n ruiter willen worden als mijn vader geweest is." Peter Handke nu stuurt één figuur het toneel op, die ook maar één zin kent: ,Jk wou graag net zo worden als vroeger een ander geweest ls." Hij blijft die zin herhalen terwijl hij over het toneel rondloopt, onhandig opbotst tegen de paar dingen, die er staan, ze ook omgooit: twee verschil lende stoelen, twee verschillende ta feltjes Uit luidsprekers beginnnen stemmen op hem in te praten. Gaan deweg ontdekt hij, dat een stoel een stoel la. waartoe hij dient, wat Je er mee kimt doen. Het is een verbale, ietwat geabstraheerde weergave van het „leerproces" van ieder mens. Je leert de dingen namen geven, je leert over Je ervaringen praten en denken, en daardoor kun je er iets mee doen In het tweede deel voert Handke nog vijf andere Kaspars in. die de eerste en elkaar gaan naöpen (om het maar kort te zeggen), en napraten, waarbij de taal uiteindelijk zinloos wordt De slotwoorden, verschillende malen herhaald, zijn: „geiten en apen". Acht Kaspars In vroegere voorstellingen van het stuk was er dus één hoofdfiguur met „Vijf eeuwen toneel en decor" heet een kleine, interessante tentoonstel ling, die tot en met 3 mei in de stads schouwburg van Nijmegen te zien is. Zij ls opgezet en met medewerking van enkele anderen ook uitgevoerd door Gerard Bonneke, student in de kunstgeschiedenis aan de universi teit van Nijmegen. Prof. H. de Leeuwe uit Utrecht heeft haar vrijdagmiddag geopend. Beneden in de hal van de Schouwburg worden de ontwikkelin gen in de decorbouw van de vijftien de eeuw af tot nu toe getoond, waar bij uit elke periode een enkel voor beeld ls naar voren gehaald met be hulp van platen en enkele teksten, maar ook met maquettes, die Gerard Bonneke aan de hand van de tekenin gen gemaakt heeft, om de drie-di mensionale werking van het decor te laten zien De grote lijnen van de ontwikkeling worden dus getoond In de grote foyer boven wordt wat verder Ingegaan juist op de beginpe riode van deze ontwikkeling, de re naissance. waarin men aansluiting zocht bij de klassieke theaterbouw De bijbehorende catalogus geeft, ook beknopt, maar zeer helder, een over zicht van die ontwikkelingen Bij elk onderdeel wordt een respectabele li teratuurlijst gegeven: de tentoonstel ling ls gebaseerd op een grondige studie NEW YORK (AP) De film naar het boek van J. R. R. Tolkien „In dl de ring" trekt op het ogenblik in de Verenigde Staten grote belan „In de ban van de ring" handelt over een mythische wereld waarin*1 elfen, dwergen, aardmannetjes en tovenaars zijn verwikkeld in eir tussen goed en kwaad. Het thema lijkt meer geschikt voor kinderen» volwassenen, maar de uitwerking ervan in zijn wereldberoemd boek heeft vooral miljoenen volwassenen geboeid. Deze Britse tan; veronderstelde zelf uiteraard niet dat de aarde eens bevolkt was dl* monsters en tovenaars, maar hij had altijd wel het gevoel dal registreerde dat „er" of „ergens" altijd was geweest. Door zijn kennis van de Keltische taal raakte hij ook sterk geïntert de mythen en legenden uit het verleden en begon daarop gebaseerde en gedichten te schrijven. Toiklens populariteit groeide tot onvoc afmetingen. Volgens zijn zoon Micheal komt dat doordat hij beant „aan het verlangen van mensen die zich omgeven wisten met 1 onwaarachtige normen en goedkope filosofietjes die hun gegevei vervanging van schoonheid, mysterie, opwinding, avontuur en held ADVERTENTIE Linnaeusstraat 2 - tel 020-923189 Geprolongeerd di 20, vr 23, za 24 mxt: 20.00 uur, zo 25 mrt: 15.00 uur. 'U lijkt als twee druppels water op eert Suld-Afrikaner'. John Challis en Sarah Porter spelen: CUT THE GRASS SO WE CAN SEE THE ELEPHANTS AGAIN Van een onzer versalggevers DE STEEG de hoogbejaarde mevrouw Mien Meulen-Nulle uit Winterswijk, autoriteit op het gebi kantwerken, is ridder in de Orde van Oranje-Nassau den. Ze ontving de onderscheiding op kasteel Middac De Steeg, toen daar een tentoonstelling van klos- en kant uit de collectie van Museum Boymans-Van Beuni Rotterdam werd geopend. Een scène uit „Kaspar". vijf bijfiguren en kwam de bewijslast vooral neer op één acteur, in 1969 Bemhard Droog bij Theater, in 1978 Jullen Schoenaerts bij het Gentse Arca-theater. In de voorstelling van Baai zit er wel enkele ogenblikken één Kaspar ais een verdwaasde lede pop vóór op het toneel, maar in feite zijn er van meet af aan acht Kaspars. die ongeveer eender in grijze katoe nen pakken slordig gekleed zijn, en in grime en uiterlijk allemaal Iets gro tesk-verdwaasd ledepopachtigs heb ben. maar wel gevarieerd naar eigen aard en uiterlijk van de acht spelers drie actrices, vijf acteurs. Acht Kaspars beelden dus het „leer proces" uit. waarbij ieder zijn eigen uitdrukkingsmiddelen met handha ving van het grotesk-ledepopachtlge uitwerkt, uitstekend passend binnen het geheel, maar daarin tegelijk ook een persoonlijke noot Het geheel is een beweeglijke, voortdurend veran derend bewegingspatroon, gestimu leerd door de muziek, die soms spre kend klankdecor is. het ritme onder streept maar ook de dramatische ex pressie versterkt door het vergroten van de mimische en vocale middelen van de spelers. Waarbij de tekst in samenwerking met Ba als dramaturg. Ruud Engelander, verhelderend ,is in gekort. Dat alles binnen een medebe palend decor van Paul Gallis, waarin veertien klapdeuren in een cirkelseg ment de achterwand tol een levend in het spel passende achterwand vor men. En met doeltreffende kostuums van Leonie Polak. Het premièrepu- bliek was terecht geestdriftig. Mevrouw Van der Meulen, die Juist zaterdag 95 Jaar is geworden, houdt zich al meer dan zeventig jaar met het kantvak bezig, ze onderwees er leerlingen in, schreef er boeken over en wijdde er vele lezingen aan. Verder deed ze belangrijk werk voor de op richting van „Het Kantsalet", de eer ste Nederlandse Vereniging van Kantllefhebsters. Mevrouw Van der Meulen, die nu in een bejaardenoord te Winterswijk woont, belandde eigenlijk „toevallig" in het kant- en kloswerk. Ze ging er zich voor interesseren na er wat boek jes over gelezen te hebben. Als meisje maakte ze pannelapjes, die ze voor een dubbeltje verkocht. In 1906 werd ze. nog maar 22 jaar, Het is jammer dat Tijdsein van de EO en Koos Postema's Groot uur „U" elkaar vanavond overlappen. Wij worden In beide programma's bepaald bij het leven. Vla de buis gebeurt dit niet zo vaak. Ook in het dagelijks bestaan is menigeen drukker in de weer met andere, meestal erg materiële zaken. Of wij zitten onderuit om ons te laten vermaken. Om te ontsnappen aan wat wij dan het leven noemen De Franse cineast Jean Marie Bauflé heeft het ontstaan van menselijk leven gevolgd; van con ceptie tot geboorte. Het resultaat is een fascinerende film van een wonderbaarlijk gebeuren Niet eerder heeft Ingenieus camera werk mij op zo indrukwekkende wijze getuige doen zijn van het scheppingsproces. Mysterieus en schitterend tegelijk. Reeds de oudste bijbelschrijvers hadden weet van dit mysterie. Het is verbazingwekkend zo nauwkeu rig als hun beschrijving overeen stemt met de beelden die van avond te zien zijn in het EO-pro- gramma. David zegt in de 139ste psalm dat hij als een borduursel gewrocht ls. Hetzelfde woord schiet je te binnen wanneer Je ziet hoe het beginnende leven als het ware wordt omzwachteld door een raglijn weefsel van zenuwbanen en anderen En als na de 21ste dag door Ton Hydra een miniscuul hartje begint te werken, gebeurt dat in de nog „on gevormde klomp" waarvan de psalmist rept in zijn volgende vers. Wij kunnen ons met allerlei pape rassen identificeren, maar het eni ge niet te vervalsen „persoonsbe wijs" draagt de mens bij zich op de toppen van zijn vingers. Deze afdruk, die bewijst dat wij uniek zijn en waarvan geen tweede exemplaar wordt gemaakt ont staat als de moeder haar kind bij na vier maanden onder het hart draagt De versie die ik van de Franse film vooraf heb kunnen bekijken, was voorzien van Vlaams commen taar Perschef Feike ter Velde ver telde mij dat de EO het program ma begeleid met een eigen tekst Die kan nooit zo beeldend van taal zijn en zo poëtisch klinken als waartoe men in België van nature in staat ls. Het Vlaams vormt een organisch geheel met het film beeld en sluit volkomen aan bij de gevoelens die je als toeschouwer ondergaat. In het filmcommentaar waren uit spraken verwerkt, die van bijzon der belang zijn bij de eerste con tacten met het jonge leven. Dat is al in het prilste stadium voor ui tingen van liefde even gevoelig ais voor de manier waarop het wordt gevoed. Van grote waarde is even eens wat gezegd wordt over om standigheden die het scheppings proces kunnen misvormen Filmer Bauflé werd niet uitslui tend gebiologeerd door de film technische problemen die over wonnen moesten worden om het groeiproces in het moederlichaam te kunnen volgen. Hij had daar naast ook oog voor de beleving van de vrouw tijdens de geboorte De grote verwachting die zich op haar gezicht weerspiegelt en de ontroering die zij met haar man deelt als zij dat nieuwe leven voor het eerst in handen heeft, leveren een onvergetelijke aanblik op. Deie beelden zijn zo imponerend, zo alleszeggend ook, dat vlak erna uitgesproken woorden heel vlug als overbodig kunnen worden aan gevoeld. Het is begrijpelijk dat de Evangelische Omroep de Franse documentaire heeft aangekocht als onderdeel in de actie „Voor het leven". Maar wat daarover dient te worden gezegd, zou ik het liefst vooraf horen gaan aan deze schoonheid van een film, waarin het mysterie van het leven voor zichzelf spreekt. Er nog eens over nadenkend, vind ik het toch wel erg spijtig dat EO en VARA hun bespiegelingen van het leven niet anders hebben ge programmeerd. Tijdsein staat al tijd aan het eind van de EO-uit- zending. De enige die alsnog zou kunnen wisselen is dus de VARA. Dat zit er waarschijnlijk niet in omdat de begintijd van Postema's Groot uur al verscheidene keren op de buis is aangekondigd On verwachte omzetting kan tot ge volg hebben dat het programma met prof. Galjaard voor veel kij kers de mist in gaat. en dat mag men niet riskeren. Zo ziet u maar weer hoe moeilijk het is om het iedereen naar de zin te maken en de waardevolle pro gramma s bij een zo groot moge lijk publiek te brengen. Nog een geluk dat wij slechts twee televi siezenders hebben. directrice van de Koninklijk landsche Kantwerkschool Haag. Daar kwam een goed nerend atelier bij. In 1908 wi 45 kantwerksters. Veel bes werden uitgevoerd naar onti zoals haar meisjesnaam luid Nulle, bijvoorbeeld de wieg v ses Juliana, die een jaar la geboren. Ter gelegenheid van een grot sche optocht te Leiden in 11 stellend de intocht van Fred drik in 1625, heeft mevrouw Meulen. na een studie van tuums uit die tijd. afgebeeld derijen uit de 17de eeuw. 12 en paren manchetten-in stijl doel getekend en laten verv op haar atelier. De school v« die tijd onderscheidingen scheidene internationale ter lingen. Concurrentie In 1915 ging mevrouw Van len in opdracht van de regel Nederlands-Indië om daar, op Sumatra, de mogelijkhe< derzoeken inlandse meisjes wijzen in kantklossen. Zo 2 kant-industrie kunnen ontsl vrouw Van der Meulen vo( het plan geen levensvatbaar Ze ontdekte dat niet zou 1 tomen tegen de alles overl concurrentie van China, wa zogenaamde Europese kant gevoerd. Mevrouw Van der Meulen, België actief is geweest, wa stimulans bij de totstandko „Het Kantsalet" Door scl van deze vereniging hebb musea in Nederland, zoals I museum te Amsterdam en seum Boymans-Van Beul Rotterdam, waardevolle klos- en naaldkanten kunni stellen. Ook bij de conserv dit kostbare maar fragiele heeft zij een grote rol gesp was voordat het Centraal I um voor Onderzoek van Vo van Kunst en Wetenschap Zij wordt beschouwd als d« in Nederland de ogen heef voor de vakkundigheid en held van het kantwerk, da Nederlands delicaatste cull ren is. De tentoonstelling 1 Middachten loopt tot en ml Zij kan bezichtigd worden dag-, zaterdag- en zondagl en gedurende de Paasdagö van twee tot vijf uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4