Een woord van troost voor kerkse dames Potter en Mau bezorgd over Namibië Kerken pleiten voor staalarbeiders Hamburgse predikant uit ambt gezet Trouw VANDAA Inwendige zending houdt appèlavond China mogelijk spoedig weer open voor Jezuïeten Particulier potje voor werklozen Ogorodnikow naar Siberië Scientology-kerk dient klacht in tegen Gerrit Komrij voorbijgang; UIT DE KERKBLADEN Synode was zeldzaam eenstemmig Vrijgemaakte zendingsopleiding DINSDAG 20 MAART 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Mijn stukje over de hervormde synode en het seksistisch taalgebruik heeft me de nodige post bezorgd. Er waren afkeurende en instemmende reacties (welke laatste tot mijn Innig leedwezen niet bestemd waren voor de rubriek ..Uit brieven van lezers"). Sommige briefschrijvers vroegen zich bezorgd af. of ik door de gek te steken met een synodelid dat te .velde trekt tegen seksistische taal ln de kerkorde, niet ..de reactie" ln de hand werk Ik dacht van niet, ik schreef mijn stukje Juist •omdat ik meen dat klaagzangen over ^seksistisch taalgebruik, al dan niet in de kerkorde, de zaak van de emancipatie der 'vrouw geen goed doen en op z'n minst déze reactie ln de hand werken: zie Je wel dat 't flauwekul is! Seksistisch taalgebruik bestaat namelijk niet Ik weet wel dat Iemand verkeerde en grievende dingen van vrouwen kan zeggen of schrijven, maar dan gebruikt hij niet de taal. maar zijn hersens verkeerd. Wanneer ik het hier heb over „briefschrijvers", bedoel ik daarmee zowel de vrouwen als de mannen die naar de pen hebben gegrepen. Dat doe lk niet om vrouwen te negeren, maar gewoon omdat het een kwestie van bestaand taalgebruik is. En wie 't van mij niet horen wil. kan het horen van Renate Rubenstein (Tamar van Vrij Nederland), toch waarlijk geen ongeémancipeerd doetje. Een van de briefschrijvers verwijst me naar wat er staat op pagina 70 van haar boek ..Niets te verliezen en toch bang" Hiet is het citaat: ..Ais ik „zij" schrijf, of „haar", denkt de lezer dat ik over mijzelf schrijf, of over „de vrouw". Als ik „hij" schrijf, of „zijn", verheft de ..feministisch" getrainde lezer dat is iemand die de wereld verdeelt ln twee groepen, te weten mannen en vrouwen, naar aloud en nu weer bijdetijds seksistisch gebruik zijn vinger en wijst mij op mijn „masculinisme". Ik zou de door mij bedoelde geldigheid voor beide geslachten dus steeds voor kleuters moeten vertalen door het gestadig herhalen van hij en zij. zijn en haar, lezer en lezeres, maar dat vertik ik. Het bezittelijke voornaamwoord „zijn" is voor mij neutraal genoeg om het te gebruiken voor een menselijk wezen en de lezer die denkt dat zij niet wordt bedoeld omdat er niet lezeres staat, mag zich van mij best aan een andere tekst gaan ergeren." Ik heb in 't bovenstaande één verandering aangebracht. Renate Rubenstein schreef niet: dat vertik lk. ze gebruikte een forsere term. maar die heb ik weggelaten om de kerkse dames niet te kwetsen (waaruit dan weer blijken kan, hoe zorgvuldig ik met haar omspring). Nu heeft het bewuste synodelid, de hervormde predikant C. de Vries-Batenburg uit Ten Boer ons inmiddels een brief gestuurd, waarin zij mij verwijt dat ik van haar „speelse mug" een olifant heb gemaakt. Het doet me deugd dat zij haar verzoek aan het synodebestuur als een speelse inval beschouwt. Toch ben ik er niet zeker van of zij ermee Ingestemd zou hebben. Indien wij hadden bericht: Mevrouw De Vries vroeg voon de grap aan het moderamenenz. Nogmaals, ik geloof niet ln seksistisch taalgebruik en Je zult mij dan ook nooit horen klagen over de kerk. die ons aller moeder is en in wier schoot we moeten terugkeren. Bovendien (en nu komt een woordd van troost) houdt geen enkel taalgebruik de opmars der vrouwen ln de kerk tegen. Daarvan kreeg ik zeer onlangs een treffend voorbeeld onder ogen. In de gereformeerde kerk te Maasland is het al zover, dat de gemeenteleden van kerkeraadswege op het bestaan van mannen gewezen moeten worden. Ik las dit in het kerkeraadsverslag: „Uit de gemeente en haar jeugd zijn vele namen binnen gekomen waarbij ook vele voorkeurstemmen voor dames. Deze week krijgen de belijdende leden hun stembiljet thuis bezorgd. De kerkeraad rekent op aller medewerking, ook wat betreft het verstaan van het bijbelwoord: „God schiep de mens naar Zijn beeld, man en vrouw schiep Hij hen'." Van een onzer redacteuren GENEVE In een gemeenschappelijke brief aan de voorzitter van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties hebben dr. Philip Potter en dr. Carl Mau. de secretarissen-generaal van de Wereldraad van Kerken en van de Lutherse Wereldfederatie steun betuigd aan het VN-plan froor Namibië ADVERTENTIE Pe briel getuigt van bezorgdheid over de ernstige bedreiging van de inter nationale veiligheid en de wereldvre de. die gevormd wordt door de huidi ge situatie in Namibië" De twee ker kelijke leiders herhalen in de briel hun steun voor het doorbreken van de huidige impasse en snel over te gaan tot uitvoering van het VN-plan. Potter en Mau wijzen er op dat de beide organisaties, waar zij de hoog ste functionarissen van zijn. herhaal delijk Zuid-Afrika hebben veroor deeld om zijn koppigheid, om zijn weigering de voorwaarden voor een staakt het vuren te aanvaarden, om zijn voortdurende militaire actie te gen nabuurlanden en openlijke trot sering van de VN en van de internationale publieke opinie. Pot ter en Mau houden vooral Zuid-Afri ka verantwoordelijk voor de huidige ernstige situatie Steun Zij wijzen er op dat de voorstellen van VN-secretaris Kurt Waldheim de steun hebben van de vooraanstaande kerkelijke leiders in Namibië. Deze hebben dat per brief aan premier Botha laten weten De twee kerkelij ke leiders melden dat de VN-plannen overeenkomen met de herhaalde op roepen van de twee grootste protes tantse organisaties die zij vertegen woordigen en van de kerken over de hele wereld. Potter en Mau vragen in New York aandacht voor bisschop James H. Kauluina. de voorzitter van de Nami- bische raad van kerken, die gisteren in New York is aangekomen om sa men met andere kerkelijke leiders de zorgen van de kerken van het land aan de volkenorganisatie voor te leg gen en steun te geven aan de vredes pogingen van de secretaris-generaal. De twee verklaren dat zij achter Kau- luma's vredesmissie staan. Zij hopen dat Kauluma de gelegenheid zal krij gen de verlangens van de Namlbische kerken officieel aan de Veiligheids raad voor te leggen. AMER8FOORT De hervormde bond voor inwendige zending op gere- iormeerde grondslag (IZB) heeft zijn ledenvergadering dit Jaar een andere vorm gegeven Het huishoudelijke gedeelte wordt komende vrijdag. 23 maart, vanaf half vijf 's middags gehouden in een zaal van de Jacoblkerk ln Utrecht. In aansluiting daarop is er dan *s avonds een appèlavond ln de kerk zelf met als thema „Leesbare brie ven". De sprekers zijn daar ds. W. Verboom uit Waddinxveen en jeugd- evangelist Gert van den Bos uit Ede, terwijl de predikant-directeur van de IZB, ds C. Snoei, het laatste nieuws over het werk van de bond zal vertel len. Naast veel samenzang zal het hervormd gemengd koor „Con Amo- re" uit Veenendeel onder leiding van Adrie Okker zingen. Van een onzer redacteuren STRAATSBURG De kerken in Elzas-Lotharingen hebben opgeroepen tot een offer uit solidariteit met de slachtoffers van de staalcrisis ln Lotharingen, waar verscheidene bedrij ven zijn gesloten of met sluiting worden bedreigd. CDS' Interlektuur INTERNATIONAAL EVANGELISCH BOEKCENTRUM Parkstraat 29. p. b 356. 6800 AJ ARNHEM Howard A. Snijder. HET PRO BLEEM VAN DE WIJNZAKKEN, f 12. 90. Snijder schrijft over zaken als: De taak en functie van groepen binnen de kerk; De gemeen schap van christenen; De domi nee als 'superster'. Hij pleit voor een diepe geestelijke en praktische vernieuwing van de kerk. en nog veel meer boeken uit binnen- en buitenland hebben wij voor U. Pak uw telefoon en draai 085-438140, en wij komen in aktie! Onze winkels vindt u in Arnhem: Parkstraat 29, Broerenstraat 35. Assen: Vaart z-z, 13 HAMBURG (DPA) De Hamburgse predikant Paul Schuiz is uit het ambt gezet omdat hij zich niet aan de belij denis van de Lutherse kerk heeft ge houden. Dit blijkt uit een gisteren te Hannover gepubliceerde uitspraak van de commissie voor rechtspraak van de verenigde evangelisch-luther- se kerk van Duitsland. In een drie jaar durend onderzoek is vast komen te staan, dat voor dr. Schuiz „de wil van God niet bestaat, Christus geen betekenis heeft en de bijbel alleen historische, maar geen actuele betekenis heeft". Hij heeft daar in het openbaar blijk van gege ven en wenst daaraan vast te houden, aldus de uitspraak. Voor dit leertuchtproces was in Duit se kerkelijke kringen grote belang stelling. omdat het een toetssteen was geworden, of er in het algemeen nog leertucht was in de Duitse kerk. Dr. Schuiz (41) werd ln 1970 predikant van de Sint-Jacoblkerk in Hamburg. In 1971 kwam hij daar ln openlijk conflict met de kerkleiding om de inhoud van zijn preken. In 1975 werd hij met verlof gezonden en een Jaar later geschorst. Tevens werd toen een tuchtprocedure tegen hem op gang gebracht. Verandering waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Postgro 66 00 00 Bank Ned. Cred'etbank Reken,ngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam WestWaak 4 Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorqinql iel 010-115S88 (redactie) te! 115700 (uitsluitend voor advertenties) REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haaq tel 070-469445 Park straal 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERIAND (urtsMend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwnirn tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen Pe» maand 15.90 Per kwartaal f 47.70 Per ha* par 95.40 Per par 188 60 T«teiorvsctie abonnemartenotxfraebten iz» adrei öpgave famiieberchfen 9-19 30 van maandag I'm vnfdag Op zondag van 18- 20 uur relet 020-913456 Opgave 320-936 4 scftriftefcH» aan Mmi-Adv 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswvginger urtsiurtend schntmqfc aan onze Amsterdamse adressen De Franse premier Barre heeft de grotendeels verouderde staalindu strie ln Lotharingen een inkrimping van 20.000 arbeidsplaatsen ln het vooruitzicht gesteld. Deze „vermage-, rlngskuur" heeft voor de arbeiders ln deze streek in Noord-Frankrijk ern stige sociale gevolgen. „Wij hebben geen magische oplossing aan te bieden." zeggen de hervormde en lutherse kerken van Elzas-Lotha ringen. „maar wij geloven dat bidden, vasten en boete in deze situatie pas- .sende houdingen zijn. die ons in staat stellen ons bewust te zijn van onze verantwoordelijkheid." De kerken pleiten voor vasten, „om dat dit ons ln staat stelt de heelheid van de persoon als lichaam, geest en ziel te beleven. Waar het vrijwillig in praktijk gebracht wordt helpt het ons bij het vinden van de hoogste geeste lijke concentratie. In onze consump tiemaatschappij geeft vasten ons de mogelijkheid, onze solidariteit te to nen met en een offer te brengen voor diegenen die nood lijden", aldus de synode-voorzitter van de hervormde en lutherse kerken. De kerken hebben 11 mei uitgeroepen tot bid-, vasten- en boetedag. De ge meenten is opgeroepen op die dag een solidariteltsoffer te doen. De synode-voorzitters stellen in een brief de vraag aan de orde of zij „bij het zoeken van een economisch even wicht iets anders aan te bieden heb ben dan aanzwengeiing van de econo mische omloop van produktie en con sumptie. Welke waarde heeft de ar beid in het tijdperk van de automati sering en met het oog op werkloos heid en overwerk? Hebben wij op basis van het evangelie voorstellen, die kunnen bijdragen voor het tot stand komen van een nieuwe interna tionale economische orde?" ROME (UPI. DPA) De mogelijk heid bestaat dat de Jezuïetenorde spoedig weer naar China kan terug keren. Dit heeft de algemeen overste van de orde. pater Pedro Arrupe, gis teren in Rome verklaard. De Chinese autoriteiten hadden dit twee maan den geleden aan Franse diplomaten laten weten. „De Chinese regering heeft de wens uitgesproken dat de Aurore-universi- teit (een Frans-talige medische hoge school in Sjanghai) binnenkort hero pend kan worden en dat de oude docenten weer welkom zijn", aldus de pater. De Jezuïeten zijn bereid „weer in China te werken zoals zij het vier eeuwen lang gedaan hebben", zo zei Arrupe. Volgens hem leven er nog 120 leden van de orde in de Volksrepu bliek, maar vanwege de vervolging zijn ze niet actief. Godsdienstige acti viteiten zijn in China nog niet toege staan, aldus de pater. De synode van de evangelisch-luther- se kerk van Hessen-Nassau heeft zon dag te Giessen besloten, een „comité voor theologische leergesprekken" op te richten, dat de plaats zal innemtn van de commissie voor kerkelijke rechtspraak. Laatstgenoemde commissie doet ook bindende uitspraken (zoals gisteren tegen dominee Schuiz uit Hamburg). Het nieuwe comité zal alleen onder zoeken of de verkondiging van een predikant wel in overeenstemming is met het hart. van het evangelie vol gens de protestantse traditie. De lei- Van een onzer redacteuren STUTTGART Onder predikanten van de kerk van Wurttemberg wordt een campagne gevoerd met het doel door middel van vrijwillige bijdragen van kerkelijke medewerkers en amb tenaren een aantal werklozen aan zin vol werk te helpen. De actie begon een jaar geleden met 15 predikanten en kerkelijke werkers en er doen er nu 375 mensen aan mee. die elke maand een bedrag van 16.500 mark bijeen brengen. Twaalf werklozen kunnen hierdoor aan kerkelijk werk geholpen worden. ding van de kerk moet dan een uit spraak doen. Dit is hetzelfde onderscheid als de laatste jaren in de gereformeerde ker ken in Nederland opgeld deed tussen „Judiciële" en „justitiële" leertucht. Een kerkelijke instantie kan een op vatting veroordelen („judiciële tucht), zonder dat daarmee direct consequenties getrokken worden voor de positie van de betrokken pre dikant. Of dat laatste (de „justitiële" tucht) ook moet gebeuren, moet af zonderlijk bezien worden. MOSKOU (ANP) De leider van de religieuze werkgroepen in de Sowjet- Unie, Alexander Ogorodnikow, is na zijn veroordeling tot een gevangenis straf van een jaar wegens „klaplope- rij" overgebracht naar het Verre Oos ten van de Sowjet-Unie. Vrienden in Moskou hebben een brief ontvangen, die Ogorodnikow heeft geschreven tijdens zijn reis naar Krasnojarsk in Siberië. De vrienden zijn bevreesd dat de au toriteiten een nieuwe proces tegen Ogorodnikow willen aanspannen. Onder invloed van het werk van Ogo rodnikow zijn in verscheidene grote steden in de Sowjet-Unie religieus- filosofische studiegroepen ontstaan. AMSTERDAM (ANP) De Sciento logy kerk Nederland heeft bij de raad voor de Journalistiek een klacht inge diend tegen de schrijver Gerrit Kom rij. Het kerkgenootschap beschuldigt Komrij er van „lasterlijke artikelen" te hebben geschreven in NRC-Han- delsblad. Komrij wijdde zijn column „Een en ander" verschillende keren aan de Scientology kerk. In die serie heeft Komrij volgens Kiki Oostindiën. dvoerster van de kerk, niet minder dan vijftig leugens geschreven. Cita ten van Ron Hubbard, de grondleg ger van de Scientology kerk. heeft hij volgens mevr. Oostindiën aangevuld met uit zijn duim gezogen verhaaltjes en gepresenteerd als uitspraken van Hubbard. Volgens de Scientology-woordvoer ster doet Komrij denken aan Goeb- bels. de minister van propaganda van de nazi's. NIET ZINLOOS Het moet zo'n zeventig jaar gt gebeurd zijn, wat tante Koba vertelde. Haar vader was dorrt een dorp niet ver van Amsten 1 pastorie stond langs de rivier is traag naar de hoofdstad stroo Het was nog ln de tijd dat het ie traktement van de dominee uitbetaald werd uit het eollee met veel rolletjes centen en 20 w bovenmeester wilde de domin ll( spreken. Hij stelde de pastori h gerust, het was geen zware za va waarover hij diens advies kwa 0( inwinnen, geen conflict met et1 ander gemeentelid en ook gee:1 dogmatisch verzoek, maar he over een gouden horloge. Hij h a1 gekregen en nu zou hij er graa !n paar woorden in laten gravere v welke woorden? De dominee 101 vast wel een tekst die toepassi was. Iets over de tijd. Wat was mooier dan dat woord uit Psal 1 Mijn tijden zijn in uwe hand? uit de Prediker, had die ook nl b over de tijd nagedacht? Maar gl net of de dominee niet luistert Waar was hij mee bezig? Nog 1 01 preek voor zondag? Of van af| zondag? Hij bladerde in de bi had hij het kennelijk gevonde n zei: Luister eens meester, wat hiervan:als die weet. dat f' arbeid niet ijdel is in den HEE 10 De meester keek hem aan. z'n wenkbrauwen gingen even om 11 De dominee begreep dat nu ee n toelichting van hem gevraagd 1 Hij zei: Kijk, meester, dat horl 0 herinnert u aan de tijd en die t de tijd van uw leven. Hij dacht Jl na en vervolgde toen: In het le 15 van mensen kunnen momente aanbreken dat ze overvallen w door de vraag welke zin het all w heeft; de tijd tikt door en wat l dan over? En als u dan in uw h kijkt dan vindt u daarin het 1 antwoord. Daar hebben ze toei f wat over doorgepraat. Het wei donker, vanuit de keuken kwa geluiden van borden die op elk gezet werden. In gedachten liefj, meester naar huis. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoorn: T. Poot te y Loosdrecht; te Haren (toez.): w v.d. Waal te Nijmegen; te Dii n J. C. de Bie te Rijssen. Aangenomen naar Hedel: A. ken, kand. te Sprang Capelle Beroepbaar: A. Alblas, Adm. terweg 62 hs, Amsterdam; J. I J kers, J. J. Cremerplein 54. sterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten: R. Rei Dokkum. Aangenomen naar Maarssen Koning te Bredevoort, naar ren-Gelselaar: J. v. Breevoort te Nunspeet Bedankt voor Den Haag Wes den Heijer wetenschap, mede. aan de theologische hogescl Kampen. Beroepbaar: mevr. A. C. Jaci Duyn, past. medewerkster te dorp. Merelstraat 196, LeidenC, Geref. Kerken Beroepen te Oldenzaal: mevifd Boon, kand. te Almelo, die dit heeft aangenomen. Het was voor outsiders een verras sing, dat de hervormde synode zo eensgezind was. toen het ging om de kernwapens. Die eensgezindheid, blijkt ook uit de commentaren in de kerkelijke pers. Synodelid ds. K. G. de Noord schrijft in het blad van de vrijzinnige hervormden Kerk en We reld: Sommigen zullen bij de berich ten over de laatste synodezitting, die voor een belangrijk deel aan de kern bewapeningswedloop was gewijd, aan een opschuiving naar links heb ben gedacht. Speelt de synode met haar afwijzing van kernwapens de Russen niet in de kaart? Op zijn minst toch de linkse partijen in ons land. Wie de debatten meemaakte, zoals lk. weet dat dat onzin is. Linkse mensen, zoals de vertegenwoordigers van het Interkerkelijk Vredesberaad, hebben geen moment geprofiteerd van de wind. die er in hun zeilen werd geblazen. Rechtse mensen, zoals die van de gereformeerde bond hadden helemaal geen gevoel gemanipuleerd te worden. En dat kwam door de feiten zoals die waren verzameld door de „Schets voor een nieuw Synodaal geschrift over de kernwapens" die de Synode ter bespreking was aangebo den t De schets laat zien dat alle Amerikaanse presidenten een halt aan deze waanzin hebben willen toe roepen maar er niet in zijn geslaagd Het monster leidt zijn eigen leven en het kan ons op elk ogenblik verslin den. Om die reden zei de synode in een sinds Jaren niet meer gehoorde éénstemmigheid: Nee! Met dit „nee Stlldentensremeente op de achtergrond zullen de politici tot een oplossing moeten komen of ze links zijn of rechts. Wie vóór de waan zin is voert een foute politiek en kern bewapening is waanzin. En ir. J. van der Graaf in het blad van de rechtervleugel De Waarheids vriend: Duidelijk is. dat hier sprake is van een thema, dat partij-politieke en kerk-politieke kaders te boven gaat. Het gaat hier om een macro-ethisch vraagstuk van de eerste orde. waarbij ook de vraag naar de bescherming van menselijk leven, van het leven van de mensheid aan de orde komt. We staan hier ook voor de vraag van de zwaardmacht van de overheid, die we in Romeinen 8 getekend vinden en de grenzen van de zwaardmacht. En verder is de opmerking van prof. Jon ker van belang, dat het gaat om ge schiedenis of géén geschiedenis, want geen mensheid (meer). De kerk zal hier inderdaad mogen en moeten spreken, profetisch, met zich op het apocalyptische, met zicht ook op de godevijandige machten in de wereld, maar ook met hoop vanuit de over winning van Christus op de machten. Dat dit vraagstuk zo indringend be sproken is zonder polariserende ten densen maar soms in grote bewogen heid stemt tot dankbaarheid. We kunnen menen individueel aan deze immense en wereldwijde problema tiek niets te kunnen doen. we kunnen fatalistisch denken dat de machine rie onomkeerbaar voortgaat, maar het zou een weldaad ziln als het her vormd kerkelijk spreken over deze zaak gekenmerkt zou zijn door het „gij geheel anders", dat immers ken merkend is voor de christen en daarin ook voor de gemeente. Politiek )n de kerk. De Enschedese studentenpredikant J. de Jongh schrijft in Voorlopig naar aanleiding van de botsing tussen de evangeli sche studentengemeenten en de kerkleiding in West-Duitsland: Kun je in Nederland eigenlijk wel spreken van stüdentengemeenten. of gaat het om vlottende groepen rond pastores? Hoe kijken de officiële ker ken tegen het verschijnsel studenten- gemeente aan? Wie bepaalt eigenlijk de politieke keuze (eventueel gehuld ln theolo gisch gewaad) van een dergelijke stu dentengemeente? De pastor, het be leidsorgaan, de gemeente (maar wie behoren daartoe?)? Kan en mag vanuit de bedoelin gen van de kerken een studenten gemeente/pastor wel een duidelijke politieke keuze maken (bij voorbeeld „wij oriënteren ons aan de socialisti sche beweging")? De studentenge meente dient Immers „open" tezijn?! (Je kunt in twee opzichten van een „open" gemeente spreken: a. open in de zin, dat nieuwkomers niet bij voor baat verhinderd worden een verande ringsproces door te maken (bij voor beeld nieuwe studenten): b. of „open" (zo bedoelt de kerkleiding het vaak) voor de verschillende dwarslagen van geloven. Die openheid in de tweede betekenis Is ook in Nederland een fictie). Wat zou er gebeuren wanneer een groep ..evangelicals" aan de kerk leiding zou vragen om een „eigen" studentenpastor? Het blad Vervolgd Christendom be richt over een opwekkingsbeweging in de Roemeense orthodoxe kerk. het „Leger des Heren": Het Leger des Heren werd in 1927 georganiseerd door een Orthodoxe priester, Josef Trifa, om het geeste lijk leven onder de Roemeense ortho doxen op te wekken. Het bestond overwegend uit leken, maar telde ook priesters, monniken en nonnen. Evangelische groepen hielden bijeen komsten in steden en dorpen. Zij componeerden gezangen en gedich ten en gaven hun preken en toespra ken uit in druk. In 1947 werd het Leger des Heren door de communis ten vogelvrij verklaard. Zijn militan te evangelisatie bedreigde het offi ciële atheïsme. Velen werden gevan gen gezet, de pers moest stoppen en de beweging ging ondergronds ver der. Maar de composities van Dors hielden niet op. Het lijden bracht hem nieuwe inspiratie, met een nieu we kijk op de band van de christenen met Christus. Hij en tekstschrijver Nicolae Moldoveanu componeerden duizenden gezangen en gedichten, zelfs in de gevangenis, die een weer slag zijn van het deelgenootschap aan het lijden van Christus. Hun wer ken circuleren in getypte exempla ren, worden mondeling geciteerd en zijn in heel Roemenië geliefd bij alle godsdienstige groeperingen. Het Le ger des Heren gaat onophoudelijk door met zijn erediensten en zijn ge zamenlijke geloofsbelevenis, hoewel nu in het geheim. Honderdduizenden Orthodoxen, onder wie priesters, ho ren er nog steeds bij. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Binnen de gere formeerde kerken (vrijgemaakt) is besloten tot de stichting van een ei gen zendingsopleiding. Dit Gerefor meerd Missiologisch Instituut zal naar alle waarschijnlijkheid in Kam pen gevestigd worden, waar deze ker ken ook hun theologische hogeschool hebben. Tot nu toe kregen de aanstaande zendingswerkers van de gereformeer de kerken (vrijgemaakt) hun oplei ding aan het Hendrik Kraemer Insti tuut in Oegstgeest. dat uitgaat van de samenwerkende hervormde en ge reformeerde zending,. Vorig jaar kwamen de vrijgemaakt- gereformeerde zendende kerken al tot de conclusie, dat het voor hen niet langer principieel verantwoordelijk was, hun mensen naar de opleiding in Oegstgeest te zenden. De zes predi kanten. die zich momenteel op uit- zénding voorbereiden, krijgen hun praktische opleiding al ln eigen kring. Ook in de kring van de geloofszendin- gen is onlangs overwogen een eigen zendingsopleiding te stichten, maar dit idee heeft daar onvoldoende steun gekregen. De evangelische zendings alliantie (EZA) hecht er niet zo'n prio riteit aan. gezien het bestaan van bijbelscholen in de evangelische hoek. Bovendien geeft de EZA de voorkeur aan een praktijkopleiding van zendingswerkers in het buiten land. mede om de taal. aldus de heer Keizer, voorzitter van de EZA GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Zevenbergen: C. kand. te Zwolle. Bedankt voor Axel: A. de I Mussel. GEREF. KERKEN (VRIJG. Aangenomen naar Utrecht: Rietkerk te Eek en Wiel. Bedankt voor Assen: E. P. Pi Eindhoven. I CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Sneek: M. den B! Lutten. Aangenomen naar Heerde: Bic veld te Bussum. Bedankt voor Driebergen: D boom te Barendrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Terwolde-de Ve^ Boogaard te Leiden; te Hoogt Vergunst te Veen. Bedankt voor Nieuwerkerk van Vliet te Aagtekerke; vo< huizen; P. Honkoop te Kampj VRIJE EV. GEM. Beroepen te Utrecht-Centn relse te Leeuwarden. HERV. GEREF. GEM. Aangenomen naar Zwolle: de ij v.d. Beek te Doornspijk. Tutu Bisschop Desmond Tutu. d taris-generaal van de Zuidafril raad van kerken voorziet a binnen de kerken in zijn land u rassenlijnen. Als argument vd visie zei Tutu dat blanken en 0 volledig tegengestelde opvat hebben over de bevrijdingsbl gen, zoals de Wereldraad van i die steunt. Jl Er zijn volgens Tutu op zijni twee onderwerpen waarover j bijna volledige breuk bestaatf zwart cn blank. Dat zijn de ste bevrijdingsbewegingen door j reldraad en buitenlandse invt gen in Zuid-Afrika. Samen verantwoordelijk. 1 dinggevenden in A-ziekenhu"' 30 maart, De Essenburgh. (tel. 03413-841.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2