Een woord van troost voor kerkse dames
Potter en Mau
bezorgd over Namibië
Kerken pleiten
voor staalarbeiders
Hamburgse predikant
uit ambt gezet
Trouw
VANDAA
Inwendige zending
houdt appèlavond
China mogelijk
spoedig weer open
voor Jezuïeten
Particulier potje
voor werklozen
Ogorodnikow
naar Siberië
Scientology-kerk
dient klacht in
tegen Gerrit Komrij
voorbijgang;
UIT DE KERKBLADEN
Synode was
zeldzaam
eenstemmig
Vrijgemaakte zendingsopleiding
DINSDAG 20 MAART 1979
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Mijn stukje over de hervormde synode en het
seksistisch taalgebruik heeft me de nodige
post bezorgd. Er waren afkeurende en
instemmende reacties (welke laatste tot mijn
Innig leedwezen niet bestemd waren voor de
rubriek ..Uit brieven van lezers"). Sommige
briefschrijvers vroegen zich bezorgd af. of ik
door de gek te steken met een synodelid dat te
.velde trekt tegen seksistische taal ln de
kerkorde, niet ..de reactie" ln de hand werk
Ik dacht van niet, ik schreef mijn stukje Juist
•omdat ik meen dat klaagzangen over
^seksistisch taalgebruik, al dan niet in de
kerkorde, de zaak van de emancipatie der
'vrouw geen goed doen en op z'n minst déze
reactie ln de hand werken: zie Je wel dat 't
flauwekul is! Seksistisch taalgebruik bestaat
namelijk niet Ik weet wel dat Iemand
verkeerde en grievende dingen van vrouwen
kan zeggen of schrijven, maar dan gebruikt hij
niet de taal. maar zijn hersens verkeerd.
Wanneer ik het hier heb over „briefschrijvers",
bedoel ik daarmee zowel de vrouwen als de
mannen die naar de pen hebben gegrepen. Dat
doe lk niet om vrouwen te negeren, maar
gewoon omdat het een kwestie van bestaand
taalgebruik is. En wie 't van mij niet horen wil.
kan het horen van Renate Rubenstein (Tamar
van Vrij Nederland), toch waarlijk geen
ongeémancipeerd doetje. Een van de
briefschrijvers verwijst me naar wat er staat op
pagina 70 van haar boek ..Niets te verliezen en
toch bang" Hiet is het citaat:
..Ais ik „zij" schrijf, of „haar", denkt de lezer
dat ik over mijzelf schrijf, of over „de vrouw".
Als ik „hij" schrijf, of „zijn", verheft de
..feministisch" getrainde lezer dat is iemand
die de wereld verdeelt ln twee groepen, te
weten mannen en vrouwen, naar aloud en nu
weer bijdetijds seksistisch gebruik zijn
vinger en wijst mij op mijn „masculinisme". Ik
zou de door mij bedoelde geldigheid voor beide
geslachten dus steeds voor kleuters moeten
vertalen door het gestadig herhalen van hij en
zij. zijn en haar, lezer en lezeres, maar dat
vertik ik. Het bezittelijke voornaamwoord
„zijn" is voor mij neutraal genoeg om het te
gebruiken voor een menselijk wezen en de lezer
die denkt dat zij niet wordt bedoeld omdat er
niet lezeres staat, mag zich van mij best aan
een andere tekst gaan ergeren."
Ik heb in 't bovenstaande één verandering
aangebracht. Renate Rubenstein schreef niet:
dat vertik lk. ze gebruikte een forsere term.
maar die heb ik weggelaten om de kerkse
dames niet te kwetsen (waaruit dan weer
blijken kan, hoe zorgvuldig ik met haar
omspring). Nu heeft het bewuste synodelid, de
hervormde predikant C. de Vries-Batenburg
uit Ten Boer ons inmiddels een brief gestuurd,
waarin zij mij verwijt dat ik van haar „speelse
mug" een olifant heb gemaakt. Het doet me
deugd dat zij haar verzoek aan het
synodebestuur als een speelse inval
beschouwt. Toch ben ik er niet zeker van of zij
ermee Ingestemd zou hebben. Indien wij
hadden bericht: Mevrouw De Vries vroeg voon
de grap aan het moderamenenz.
Nogmaals, ik geloof niet ln seksistisch
taalgebruik en Je zult mij dan ook nooit horen
klagen over de kerk. die ons aller moeder is en
in wier schoot we moeten terugkeren.
Bovendien (en nu komt een woordd van troost)
houdt geen enkel taalgebruik de opmars der
vrouwen ln de kerk tegen.
Daarvan kreeg ik zeer onlangs een treffend
voorbeeld onder ogen. In de gereformeerde
kerk te Maasland is het al zover, dat de
gemeenteleden van kerkeraadswege op het
bestaan van mannen gewezen moeten worden.
Ik las dit in het kerkeraadsverslag:
„Uit de gemeente en haar jeugd zijn vele
namen binnen gekomen waarbij ook vele
voorkeurstemmen voor dames. Deze week
krijgen de belijdende leden hun stembiljet
thuis bezorgd. De kerkeraad rekent op aller
medewerking, ook wat betreft het verstaan
van het bijbelwoord: „God schiep de mens
naar Zijn beeld, man en vrouw schiep Hij
hen'."
Van een onzer redacteuren
GENEVE In een gemeenschappelijke brief aan de voorzitter van de Veiligheidsraad van de
Verenigde Naties hebben dr. Philip Potter en dr. Carl Mau. de secretarissen-generaal van de
Wereldraad van Kerken en van de Lutherse Wereldfederatie steun betuigd aan het VN-plan
froor Namibië
ADVERTENTIE
Pe briel getuigt van bezorgdheid over
de ernstige bedreiging van de inter
nationale veiligheid en de wereldvre
de. die gevormd wordt door de huidi
ge situatie in Namibië" De twee ker
kelijke leiders herhalen in de briel
hun steun voor het doorbreken van
de huidige impasse en snel over te
gaan tot uitvoering van het VN-plan.
Potter en Mau wijzen er op dat de
beide organisaties, waar zij de hoog
ste functionarissen van zijn. herhaal
delijk Zuid-Afrika hebben veroor
deeld om zijn koppigheid, om zijn
weigering de voorwaarden voor een
staakt het vuren te aanvaarden, om
zijn voortdurende militaire actie te
gen nabuurlanden en openlijke trot
sering van de VN en van de
internationale publieke opinie. Pot
ter en Mau houden vooral Zuid-Afri
ka verantwoordelijk voor de huidige
ernstige situatie
Steun
Zij wijzen er op dat de voorstellen
van VN-secretaris Kurt Waldheim de
steun hebben van de vooraanstaande
kerkelijke leiders in Namibië. Deze
hebben dat per brief aan premier
Botha laten weten De twee kerkelij
ke leiders melden dat de VN-plannen
overeenkomen met de herhaalde op
roepen van de twee grootste protes
tantse organisaties die zij vertegen
woordigen en van de kerken over de
hele wereld.
Potter en Mau vragen in New York
aandacht voor bisschop James H.
Kauluina. de voorzitter van de Nami-
bische raad van kerken, die gisteren
in New York is aangekomen om sa
men met andere kerkelijke leiders de
zorgen van de kerken van het land
aan de volkenorganisatie voor te leg
gen en steun te geven aan de vredes
pogingen van de secretaris-generaal.
De twee verklaren dat zij achter Kau-
luma's vredesmissie staan. Zij hopen
dat Kauluma de gelegenheid zal krij
gen de verlangens van de Namlbische
kerken officieel aan de Veiligheids
raad voor te leggen.
AMER8FOORT De hervormde
bond voor inwendige zending op gere-
iormeerde grondslag (IZB) heeft zijn
ledenvergadering dit Jaar een andere
vorm gegeven
Het huishoudelijke gedeelte wordt
komende vrijdag. 23 maart, vanaf
half vijf 's middags gehouden in een
zaal van de Jacoblkerk ln Utrecht. In
aansluiting daarop is er dan
*s avonds een appèlavond ln de kerk
zelf met als thema „Leesbare brie
ven". De sprekers zijn daar ds. W.
Verboom uit Waddinxveen en jeugd-
evangelist Gert van den Bos uit Ede,
terwijl de predikant-directeur van de
IZB, ds C. Snoei, het laatste nieuws
over het werk van de bond zal vertel
len. Naast veel samenzang zal het
hervormd gemengd koor „Con Amo-
re" uit Veenendeel onder leiding van
Adrie Okker zingen.
Van een onzer redacteuren
STRAATSBURG De kerken in Elzas-Lotharingen hebben
opgeroepen tot een offer uit solidariteit met de slachtoffers
van de staalcrisis ln Lotharingen, waar verscheidene bedrij
ven zijn gesloten of met sluiting worden bedreigd.
CDS'
Interlektuur
INTERNATIONAAL EVANGELISCH
BOEKCENTRUM
Parkstraat 29. p. b 356.
6800 AJ ARNHEM
Howard A. Snijder. HET PRO
BLEEM VAN DE WIJNZAKKEN,
f 12. 90.
Snijder schrijft over zaken als:
De taak en functie van groepen
binnen de kerk; De gemeen
schap van christenen; De domi
nee als 'superster'. Hij pleit
voor een diepe geestelijke en
praktische vernieuwing van de
kerk.
en nog veel meer boeken uit
binnen- en buitenland hebben
wij voor U.
Pak uw telefoon en draai
085-438140,
en wij komen in aktie!
Onze winkels vindt u in
Arnhem: Parkstraat 29,
Broerenstraat 35.
Assen: Vaart z-z, 13
HAMBURG (DPA) De Hamburgse
predikant Paul Schuiz is uit het ambt
gezet omdat hij zich niet aan de belij
denis van de Lutherse kerk heeft ge
houden. Dit blijkt uit een gisteren te
Hannover gepubliceerde uitspraak
van de commissie voor rechtspraak
van de verenigde evangelisch-luther-
se kerk van Duitsland.
In een drie jaar durend onderzoek is
vast komen te staan, dat voor dr.
Schuiz „de wil van God niet bestaat,
Christus geen betekenis heeft en de
bijbel alleen historische, maar geen
actuele betekenis heeft". Hij heeft
daar in het openbaar blijk van gege
ven en wenst daaraan vast te houden,
aldus de uitspraak.
Voor dit leertuchtproces was in Duit
se kerkelijke kringen grote belang
stelling. omdat het een toetssteen
was geworden, of er in het algemeen
nog leertucht was in de Duitse kerk.
Dr. Schuiz (41) werd ln 1970 predikant
van de Sint-Jacoblkerk in Hamburg.
In 1971 kwam hij daar ln openlijk
conflict met de kerkleiding om de
inhoud van zijn preken. In 1975 werd
hij met verlof gezonden en een Jaar
later geschorst. Tevens werd toen een
tuchtprocedure tegen hem op gang
gebracht.
Verandering
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Posima
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Postgro 66 00 00
Bank Ned. Cred'etbank
Reken,ngnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
WestWaak 4 Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorqinql
iel 010-115S88 (redactie)
te! 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haaq
tel 070-469445
Park straal 22
Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERIAND
(urtsMend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwnirn
tel 05200-17030
Melkmarkt 56
Abonnementsprijzen
Pe» maand 15.90
Per kwartaal f 47.70
Per ha* par 95.40
Per par 188 60
T«teiorvsctie abonnemartenotxfraebten
iz» adrei
öpgave famiieberchfen 9-19 30 van
maandag I'm vnfdag Op zondag van 18-
20 uur relet 020-913456
Opgave
320-936
4 scftriftefcH» aan Mmi-Adv
433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswvginger urtsiurtend schntmqfc
aan onze Amsterdamse adressen
De Franse premier Barre heeft de
grotendeels verouderde staalindu
strie ln Lotharingen een inkrimping
van 20.000 arbeidsplaatsen ln het
vooruitzicht gesteld. Deze „vermage-,
rlngskuur" heeft voor de arbeiders ln
deze streek in Noord-Frankrijk ern
stige sociale gevolgen.
„Wij hebben geen magische oplossing
aan te bieden." zeggen de hervormde
en lutherse kerken van Elzas-Lotha
ringen. „maar wij geloven dat bidden,
vasten en boete in deze situatie pas-
.sende houdingen zijn. die ons in staat
stellen ons bewust te zijn van onze
verantwoordelijkheid."
De kerken pleiten voor vasten, „om
dat dit ons ln staat stelt de heelheid
van de persoon als lichaam, geest en
ziel te beleven. Waar het vrijwillig in
praktijk gebracht wordt helpt het ons
bij het vinden van de hoogste geeste
lijke concentratie. In onze consump
tiemaatschappij geeft vasten ons de
mogelijkheid, onze solidariteit te to
nen met en een offer te brengen voor
diegenen die nood lijden", aldus de
synode-voorzitter van de hervormde
en lutherse kerken.
De kerken hebben 11 mei uitgeroepen
tot bid-, vasten- en boetedag. De ge
meenten is opgeroepen op die dag
een solidariteltsoffer te doen.
De synode-voorzitters stellen in een
brief de vraag aan de orde of zij „bij
het zoeken van een economisch even
wicht iets anders aan te bieden heb
ben dan aanzwengeiing van de econo
mische omloop van produktie en con
sumptie. Welke waarde heeft de ar
beid in het tijdperk van de automati
sering en met het oog op werkloos
heid en overwerk? Hebben wij op
basis van het evangelie voorstellen,
die kunnen bijdragen voor het tot
stand komen van een nieuwe interna
tionale economische orde?"
ROME (UPI. DPA) De mogelijk
heid bestaat dat de Jezuïetenorde
spoedig weer naar China kan terug
keren. Dit heeft de algemeen overste
van de orde. pater Pedro Arrupe, gis
teren in Rome verklaard. De Chinese
autoriteiten hadden dit twee maan
den geleden aan Franse diplomaten
laten weten.
„De Chinese regering heeft de wens
uitgesproken dat de Aurore-universi-
teit (een Frans-talige medische hoge
school in Sjanghai) binnenkort hero
pend kan worden en dat de oude
docenten weer welkom zijn", aldus de
pater. De Jezuïeten zijn bereid „weer
in China te werken zoals zij het vier
eeuwen lang gedaan hebben", zo zei
Arrupe. Volgens hem leven er nog 120
leden van de orde in de Volksrepu
bliek, maar vanwege de vervolging
zijn ze niet actief. Godsdienstige acti
viteiten zijn in China nog niet toege
staan, aldus de pater.
De synode van de evangelisch-luther-
se kerk van Hessen-Nassau heeft zon
dag te Giessen besloten, een „comité
voor theologische leergesprekken" op
te richten, dat de plaats zal innemtn
van de commissie voor kerkelijke
rechtspraak.
Laatstgenoemde commissie doet ook
bindende uitspraken (zoals gisteren
tegen dominee Schuiz uit Hamburg).
Het nieuwe comité zal alleen onder
zoeken of de verkondiging van een
predikant wel in overeenstemming is
met het hart. van het evangelie vol
gens de protestantse traditie. De lei-
Van een onzer redacteuren
STUTTGART Onder predikanten
van de kerk van Wurttemberg wordt
een campagne gevoerd met het doel
door middel van vrijwillige bijdragen
van kerkelijke medewerkers en amb
tenaren een aantal werklozen aan zin
vol werk te helpen. De actie begon
een jaar geleden met 15 predikanten
en kerkelijke werkers en er doen er nu
375 mensen aan mee. die elke maand
een bedrag van 16.500 mark bijeen
brengen. Twaalf werklozen kunnen
hierdoor aan kerkelijk werk geholpen
worden.
ding van de kerk moet dan een uit
spraak doen.
Dit is hetzelfde onderscheid als de
laatste jaren in de gereformeerde ker
ken in Nederland opgeld deed tussen
„Judiciële" en „justitiële" leertucht.
Een kerkelijke instantie kan een op
vatting veroordelen („judiciële
tucht), zonder dat daarmee direct
consequenties getrokken worden
voor de positie van de betrokken pre
dikant. Of dat laatste (de „justitiële"
tucht) ook moet gebeuren, moet af
zonderlijk bezien worden.
MOSKOU (ANP) De leider van de
religieuze werkgroepen in de Sowjet-
Unie, Alexander Ogorodnikow, is na
zijn veroordeling tot een gevangenis
straf van een jaar wegens „klaplope-
rij" overgebracht naar het Verre Oos
ten van de Sowjet-Unie. Vrienden in
Moskou hebben een brief ontvangen,
die Ogorodnikow heeft geschreven
tijdens zijn reis naar Krasnojarsk in
Siberië.
De vrienden zijn bevreesd dat de au
toriteiten een nieuwe proces tegen
Ogorodnikow willen aanspannen.
Onder invloed van het werk van Ogo
rodnikow zijn in verscheidene grote
steden in de Sowjet-Unie religieus-
filosofische studiegroepen ontstaan.
AMSTERDAM (ANP) De Sciento
logy kerk Nederland heeft bij de raad
voor de Journalistiek een klacht inge
diend tegen de schrijver Gerrit Kom
rij. Het kerkgenootschap beschuldigt
Komrij er van „lasterlijke artikelen"
te hebben geschreven in NRC-Han-
delsblad.
Komrij wijdde zijn column „Een en
ander" verschillende keren aan de
Scientology kerk. In die serie heeft
Komrij volgens Kiki Oostindiën.
dvoerster van de kerk, niet minder
dan vijftig leugens geschreven. Cita
ten van Ron Hubbard, de grondleg
ger van de Scientology kerk. heeft hij
volgens mevr. Oostindiën aangevuld
met uit zijn duim gezogen verhaaltjes
en gepresenteerd als uitspraken van
Hubbard.
Volgens de Scientology-woordvoer
ster doet Komrij denken aan Goeb-
bels. de minister van propaganda van
de nazi's.
NIET ZINLOOS
Het moet zo'n zeventig jaar gt
gebeurd zijn, wat tante Koba
vertelde. Haar vader was dorrt
een dorp niet ver van Amsten 1
pastorie stond langs de rivier is
traag naar de hoofdstad stroo
Het was nog ln de tijd dat het ie
traktement van de dominee
uitbetaald werd uit het eollee
met veel rolletjes centen en 20 w
bovenmeester wilde de domin ll(
spreken. Hij stelde de pastori h
gerust, het was geen zware za va
waarover hij diens advies kwa 0(
inwinnen, geen conflict met et1
ander gemeentelid en ook gee:1
dogmatisch verzoek, maar he
over een gouden horloge. Hij h a1
gekregen en nu zou hij er graa !n
paar woorden in laten gravere v
welke woorden? De dominee 101
vast wel een tekst die toepassi
was. Iets over de tijd. Wat was
mooier dan dat woord uit Psal 1
Mijn tijden zijn in uwe hand?
uit de Prediker, had die ook nl b
over de tijd nagedacht? Maar gl
net of de dominee niet luistert
Waar was hij mee bezig? Nog 1 01
preek voor zondag? Of van af|
zondag? Hij bladerde in de bi
had hij het kennelijk gevonde n
zei: Luister eens meester, wat
hiervan:als die weet. dat f'
arbeid niet ijdel is in den HEE 10
De meester keek hem aan. z'n
wenkbrauwen gingen even om 11
De dominee begreep dat nu ee n
toelichting van hem gevraagd 1
Hij zei: Kijk, meester, dat horl 0
herinnert u aan de tijd en die t
de tijd van uw leven. Hij dacht Jl
na en vervolgde toen: In het le 15
van mensen kunnen momente
aanbreken dat ze overvallen w
door de vraag welke zin het all w
heeft; de tijd tikt door en wat l
dan over? En als u dan in uw h
kijkt dan vindt u daarin het 1
antwoord. Daar hebben ze toei f
wat over doorgepraat. Het wei
donker, vanuit de keuken kwa
geluiden van borden die op elk
gezet werden. In gedachten liefj,
meester naar huis.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hoorn: T. Poot te y
Loosdrecht; te Haren (toez.): w
v.d. Waal te Nijmegen; te Dii n
J. C. de Bie te Rijssen.
Aangenomen naar Hedel: A.
ken, kand. te Sprang Capelle
Beroepbaar: A. Alblas, Adm.
terweg 62 hs, Amsterdam; J. I J
kers, J. J. Cremerplein 54.
sterdam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Drachten: R. Rei
Dokkum.
Aangenomen naar Maarssen
Koning te Bredevoort, naar
ren-Gelselaar: J. v. Breevoort
te Nunspeet
Bedankt voor Den Haag Wes
den Heijer wetenschap, mede.
aan de theologische hogescl
Kampen.
Beroepbaar: mevr. A. C. Jaci
Duyn, past. medewerkster te
dorp. Merelstraat 196, LeidenC,
Geref. Kerken
Beroepen te Oldenzaal: mevifd
Boon, kand. te Almelo, die dit
heeft aangenomen.
Het was voor outsiders een verras
sing, dat de hervormde synode zo
eensgezind was. toen het ging om de
kernwapens. Die eensgezindheid,
blijkt ook uit de commentaren in de
kerkelijke pers. Synodelid ds. K. G.
de Noord schrijft in het blad van de
vrijzinnige hervormden Kerk en We
reld: Sommigen zullen bij de berich
ten over de laatste synodezitting, die
voor een belangrijk deel aan de kern
bewapeningswedloop was gewijd,
aan een opschuiving naar links heb
ben gedacht. Speelt de synode met
haar afwijzing van kernwapens de
Russen niet in de kaart? Op zijn
minst toch de linkse partijen in ons
land. Wie de debatten meemaakte,
zoals lk. weet dat dat onzin is. Linkse
mensen, zoals de vertegenwoordigers
van het Interkerkelijk Vredesberaad,
hebben geen moment geprofiteerd
van de wind. die er in hun zeilen werd
geblazen. Rechtse mensen, zoals die
van de gereformeerde bond hadden
helemaal geen gevoel gemanipuleerd
te worden. En dat kwam door de
feiten zoals die waren verzameld door
de „Schets voor een nieuw Synodaal
geschrift over de kernwapens" die de
Synode ter bespreking was aangebo
den t De schets laat zien dat alle
Amerikaanse presidenten een halt
aan deze waanzin hebben willen toe
roepen maar er niet in zijn geslaagd
Het monster leidt zijn eigen leven en
het kan ons op elk ogenblik verslin
den. Om die reden zei de synode in
een sinds Jaren niet meer gehoorde
éénstemmigheid: Nee! Met dit „nee Stlldentensremeente
op de achtergrond zullen de politici
tot een oplossing moeten komen of ze
links zijn of rechts. Wie vóór de waan
zin is voert een foute politiek en kern
bewapening is waanzin.
En ir. J. van der Graaf in het blad van
de rechtervleugel De Waarheids
vriend:
Duidelijk is. dat hier sprake is van
een thema, dat partij-politieke en
kerk-politieke kaders te boven gaat.
Het gaat hier om een macro-ethisch
vraagstuk van de eerste orde. waarbij
ook de vraag naar de bescherming
van menselijk leven, van het leven
van de mensheid aan de orde komt.
We staan hier ook voor de vraag van
de zwaardmacht van de overheid, die
we in Romeinen 8 getekend vinden en
de grenzen van de zwaardmacht. En
verder is de opmerking van prof. Jon
ker van belang, dat het gaat om ge
schiedenis of géén geschiedenis,
want geen mensheid (meer). De kerk
zal hier inderdaad mogen en moeten
spreken, profetisch, met zich op het
apocalyptische, met zicht ook op de
godevijandige machten in de wereld,
maar ook met hoop vanuit de over
winning van Christus op de machten.
Dat dit vraagstuk zo indringend be
sproken is zonder polariserende ten
densen maar soms in grote bewogen
heid stemt tot dankbaarheid. We
kunnen menen individueel aan deze
immense en wereldwijde problema
tiek niets te kunnen doen. we kunnen
fatalistisch denken dat de machine
rie onomkeerbaar voortgaat, maar
het zou een weldaad ziln als het her
vormd kerkelijk spreken over deze
zaak gekenmerkt zou zijn door het
„gij geheel anders", dat immers ken
merkend is voor de christen en daarin
ook voor de gemeente.
Politiek )n de kerk. De Enschedese
studentenpredikant J. de Jongh
schrijft in Voorlopig naar aanleiding
van de botsing tussen de evangeli
sche studentengemeenten en de
kerkleiding in West-Duitsland:
Kun je in Nederland eigenlijk wel
spreken van stüdentengemeenten. of
gaat het om vlottende groepen rond
pastores? Hoe kijken de officiële ker
ken tegen het verschijnsel studenten-
gemeente aan?
Wie bepaalt eigenlijk de politieke
keuze (eventueel gehuld ln theolo
gisch gewaad) van een dergelijke stu
dentengemeente? De pastor, het be
leidsorgaan, de gemeente (maar wie
behoren daartoe?)?
Kan en mag vanuit de bedoelin
gen van de kerken een studenten
gemeente/pastor wel een duidelijke
politieke keuze maken (bij voorbeeld
„wij oriënteren ons aan de socialisti
sche beweging")? De studentenge
meente dient Immers „open" tezijn?!
(Je kunt in twee opzichten van een
„open" gemeente spreken: a. open in
de zin, dat nieuwkomers niet bij voor
baat verhinderd worden een verande
ringsproces door te maken (bij voor
beeld nieuwe studenten): b. of „open"
(zo bedoelt de kerkleiding het vaak)
voor de verschillende dwarslagen van
geloven. Die openheid in de tweede
betekenis Is ook in Nederland een
fictie).
Wat zou er gebeuren wanneer een
groep ..evangelicals" aan de kerk
leiding zou vragen om een „eigen"
studentenpastor?
Het blad Vervolgd Christendom be
richt over een opwekkingsbeweging
in de Roemeense orthodoxe kerk. het
„Leger des Heren":
Het Leger des Heren werd in 1927
georganiseerd door een Orthodoxe
priester, Josef Trifa, om het geeste
lijk leven onder de Roemeense ortho
doxen op te wekken. Het bestond
overwegend uit leken, maar telde ook
priesters, monniken en nonnen.
Evangelische groepen hielden bijeen
komsten in steden en dorpen. Zij
componeerden gezangen en gedich
ten en gaven hun preken en toespra
ken uit in druk. In 1947 werd het
Leger des Heren door de communis
ten vogelvrij verklaard. Zijn militan
te evangelisatie bedreigde het offi
ciële atheïsme. Velen werden gevan
gen gezet, de pers moest stoppen en
de beweging ging ondergronds ver
der. Maar de composities van Dors
hielden niet op. Het lijden bracht
hem nieuwe inspiratie, met een nieu
we kijk op de band van de christenen
met Christus. Hij en tekstschrijver
Nicolae Moldoveanu componeerden
duizenden gezangen en gedichten,
zelfs in de gevangenis, die een weer
slag zijn van het deelgenootschap
aan het lijden van Christus. Hun wer
ken circuleren in getypte exempla
ren, worden mondeling geciteerd en
zijn in heel Roemenië geliefd bij alle
godsdienstige groeperingen. Het Le
ger des Heren gaat onophoudelijk
door met zijn erediensten en zijn ge
zamenlijke geloofsbelevenis, hoewel
nu in het geheim. Honderdduizenden
Orthodoxen, onder wie priesters, ho
ren er nog steeds bij.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT Binnen de gere
formeerde kerken (vrijgemaakt) is
besloten tot de stichting van een ei
gen zendingsopleiding. Dit Gerefor
meerd Missiologisch Instituut zal
naar alle waarschijnlijkheid in Kam
pen gevestigd worden, waar deze ker
ken ook hun theologische hogeschool
hebben.
Tot nu toe kregen de aanstaande
zendingswerkers van de gereformeer
de kerken (vrijgemaakt) hun oplei
ding aan het Hendrik Kraemer Insti
tuut in Oegstgeest. dat uitgaat van
de samenwerkende hervormde en ge
reformeerde zending,.
Vorig jaar kwamen de vrijgemaakt-
gereformeerde zendende kerken al
tot de conclusie, dat het voor hen niet
langer principieel verantwoordelijk
was, hun mensen naar de opleiding in
Oegstgeest te zenden. De zes predi
kanten. die zich momenteel op uit-
zénding voorbereiden, krijgen hun
praktische opleiding al ln eigen kring.
Ook in de kring van de geloofszendin-
gen is onlangs overwogen een eigen
zendingsopleiding te stichten, maar
dit idee heeft daar onvoldoende steun
gekregen. De evangelische zendings
alliantie (EZA) hecht er niet zo'n prio
riteit aan. gezien het bestaan van
bijbelscholen in de evangelische
hoek. Bovendien geeft de EZA de
voorkeur aan een praktijkopleiding
van zendingswerkers in het buiten
land. mede om de taal. aldus de heer
Keizer, voorzitter van de EZA
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Zevenbergen: C.
kand. te Zwolle.
Bedankt voor Axel: A. de I
Mussel.
GEREF. KERKEN (VRIJG.
Aangenomen naar Utrecht:
Rietkerk te Eek en Wiel.
Bedankt voor Assen: E. P. Pi
Eindhoven.
I
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Sneek: M. den B!
Lutten.
Aangenomen naar Heerde: Bic
veld te Bussum.
Bedankt voor Driebergen: D
boom te Barendrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Terwolde-de Ve^
Boogaard te Leiden; te Hoogt
Vergunst te Veen.
Bedankt voor Nieuwerkerk
van Vliet te Aagtekerke; vo<
huizen; P. Honkoop te Kampj
VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Utrecht-Centn
relse te Leeuwarden.
HERV. GEREF. GEM.
Aangenomen naar Zwolle: de ij
v.d. Beek te Doornspijk.
Tutu
Bisschop Desmond Tutu. d
taris-generaal van de Zuidafril
raad van kerken voorziet a
binnen de kerken in zijn land u
rassenlijnen. Als argument vd
visie zei Tutu dat blanken en 0
volledig tegengestelde opvat
hebben over de bevrijdingsbl
gen, zoals de Wereldraad van i
die steunt. Jl
Er zijn volgens Tutu op zijni
twee onderwerpen waarover j
bijna volledige breuk bestaatf
zwart cn blank. Dat zijn de ste
bevrijdingsbewegingen door j
reldraad en buitenlandse invt
gen in Zuid-Afrika.
Samen verantwoordelijk. 1
dinggevenden in A-ziekenhu"'
30 maart, De Essenburgh.
(tel. 03413-841.