Aassale Paasgroet voor e jongens in Libanon' Veilig huwelijk jnsje van Helden: een gebaar van mens tot mens De Amro Bank is er voor iedere belegger. Nieuwe boeken Rodamco in Amro-systeem. AG 19 MAART 1979 TROUW/KWARTET r Fred Lammers RN Volgende maand een massale Paasgroet [vorm van wenskaarten, ngen en prentbrief- ten naar de Nederlandse en in Libanon gaan. [en oud kunnen er aan en om de soldaten die de kastanjes van de JD-verplichtingen uit het [halen te laten merken e een achterban hebben. ln grote UJnen het plan dat va Hansje van Helden ln vorige week heeft bedacht en alte wil geven, omdat zij van uit weet hoe soldaten zich, ver lis, ln een vreemde omgeving n ander klimaat voelen. b wat dat betreft in de keuken n kijken. Niet alleen bij de ma- laar mijn man, de in 1975 over- Engelandvaarder en oorlogs- Wim van Helden, was bij de lacht. Daardoor weet ik precies bij militairen omgaat. Ze doen toer, maar hun hartje is zo De luchtmachtslogan „Niet maar doen" Indachtig heeft besloten tot daden over te Daar heb je Hansje weer, zul- i oud-collega's wel zeggen als en wat ik nu van plan ben. Nu, maar praten. Ik ben nou een- i impulsieve tante en dat zal wel blijven. Als je iets bedenkt n Je vindt dat het goed is, |e er niet over gaan zeuren, an gaat het spontane eraf. Er tl genoeg gewauweld." ^menselijkheid van Helden heeft geleerd de uit de mouwen te steken. In lezorgt zij al vele Jaren, eerst ar man en nu met een paar inen, ieder jaar een veertigtal taanden een fijne eerste kerst- let een paar uurtjes, nee, de e december van de koffie tot •zijn die mensen bij haar te ndat Hansje vindt dat je best ^at voor een ander mag doen. t een soort liefdadigheid, een igen vóór de kerst om je dan,, echt kerstfeest is, voldaan' «rug te trekken in je eigen e, maar op 25 december zelf, j betrokkenen een beetje mede- :cl |Jkheid het hardst nodig i is nu veraf, Pasen staat deur, een heel ander feest, och ook dagen die velen bij r in de familiekring doorbren- arover zat Hansje van Helden feren, zoals ze wel vaker doet, ichten de mensen dat niet van ïw die altijd bezig is als het met Amnesty International I met haar pleegdochter in na. ,,Ik zat erover te denken ik wij mensen on allemaal ln die kersttijd om iets voor te doen, maar als het 1 Janu- vaak nog eerder, vergeten we er voor vijftig weken. Toch wij mensen elkaar zo hard liet alleen in december, maar maanden van het jaar. Dat we de afgelopen maanden sneeuw weer ondervonden." wanneer je moeilijke perio- irmaakt kun je anderen niet Dat heb ik gemerkt toen mijn s overleden. Het is heerlijk als r dergelijke omstandigheden Hans van Helden ik ben nou eenmaal een impulsieve tante (foto: Henk Tukker) ontdekt dat er mensen om je heen staan, die Je niet in de steek laten." „Datzelfde speelt nu min of meer met die militairen die naar Libanon zijn gestuurd. Die zullen zich, vooral de eerste maanden, vaak erg verloren voelen. Zij weten drommels goed waarom ze daar zitten. Het mag dan een vredesmacht heten, waarvan ze deel uitmaken, maar het is toch wel even iets anders dan een oefening." Kuch Zo groeide bij Hansje het plan de jongens daar een hart onder de riem te steken. „Er is de afgelopen weken heel wat afgepraat over dat gaan naar Libanon. We weten ook, dat een heel stel liever niet in het vliegtuig was gestapt. Ze proberen er nu het beste van te maken. Maar daarmee is de kous niet af. Het. is een zaak die ons allemaal aangaat, of we er nu familie hebben zitten of niet. Laten we daarom met elkaar proberen de kuch een beetje meer verteerbaar te maken, door ze te laten merken dat het niet is: uit het oog uit het hart. De afgelopen weken hebben we in ruime mate met ze meegeleefd. Dat moet zo blijven. Zij zitten nu in het oosten. Laten wij ervoor zorgen dat er uit het westen het zonnetje doorbreekt. Dat kan door te doen wat onze hand vindt om te doen." doen, zelfs de kleuters. Om de kosten hoeft niemand het te laten. Het komt bij acties meestal op onze portemon nee aan. Dit keer wordt er een beroep op ons hart gedaan. Als dat de men sen niet aanspreekt dan weet ik niet meer wat er van de wereld terecht moet komen." Geen pakjes Wat Hansje van Helden voor ogen staat is dat zoveel mogelijk Nederlan ders een paasgroet naar Libanon stu ren. „Het komt op het gebaar aan. Het maakt niets uit of het een kaart uit de supermarkt is of uit een kunst handel. Zelfgemaakte kaarten zijn VfGÖG nog leuker, bijvoorbeeld tekeningen. Als de schooljeugd eens in klassever- band aan de slag zou gaan en niet te vergeten de bewoners van bejaarden tehuizen, die vaak ook erg creatief zijn op dit gebied. Iedereen kan mee- Het is niet de bedoeling dat de men sen pakjes gaan sturen. Paaseieren krijgen onze soldaten toch wel. Ook hoeven het geen lange brieven te zijn. Daar zorgen hun familieleden wel voor. „Nee, het gaat om een paar hartelijke woorden, waaruit blijkt dat we op het ogenblik in Nederland niet alleen bezig zijn om onze zomer- vakantiereizen uit te stippelen. Dat moet wel aanslaan. Als er mensen zijn die denken dat soldaten zoiets kinderachtig vinden, dan weet ik wel beter. Post is zo belangrijk voor een militair. Dat is immers de band met thuis." Hansje van Helden richt haar oproep, al is Pasen een christelijk feest, niet alleen tot dat deel van de bevolking dat zich kerkelijk noemt. „Hartelijk heid heeft niets met levensovertui ging te maken. Dat neemt niet weg dat kerkmensen op hun paasgroet best tot uiting mogen laten komen dat ze ook in het gebed aan onze jongens in Libanon denken. Dat is juist heel belangrijk in deze tijd, nu er vaak zo negatief over de kerken wordt gedacht, en niet altijd ten on rechte." „Door ons met name als kerkmensen achter een actie als deze te zetten kunnen we de buitenwereld laten zien dat het ook anders kan, dat we echt wel oog hebben voor heel gewone dingen, al laten we dikwijls op dat terrein kansen onbenut." „Ik weet wel dat het ons niet zo ligt om met Pasen iets voor anderen te doen. Het kerstfeest is beter verkoop baar. Dan heb Je een kerstboom en kun je zingen over vrede op aarde. Er is bij mijn weten geen paaslied waar in over vrede wordt gesproken. Met Pasen weten we eigenlijk niet zo goed raad omdat niet-gelovigen daar zo ver vanaf staan. In Oosteuropese lan den begroet men elkaar, ook mensen die je helemaal niet kent, op Pasen met 'Christus is opgestaan'. Dat is een traditie met diepe inhoud, een teken van verbondenheid en dat is nou net wat ik wil bereiken met mijn actie." Hansje staat zelf verbaasd als ze zich zo hoort praten. „Een jaar of wat geleden zou dat niet bij met zijn opgekomen, maar door het onver wachte heengaan van Wim ben ik anders tegen veel dingen gaan aan kijken. Je hebt na zo'n verlies een litteken van het kruintje van je hooid tot aan je tenen. Toch moet je verder, en na verloop van tijd merk je ook dat zoiets kan, wanneer nieuwe mo gelijkheden zich aandienen, waar door je in het leven weer voor taken wordt geplaatst. Deze actie bijvoor beeld. Daar zou ik vroeger nooit aan hebben gedacht, al mis je juist onder dit soort omstandigheden je partner ontzettend. Ik ben ervan overtuigd dat hij er volledig achter zou hebben gestaan, maar wat zou ik er graag, al was het maar vijf minuten, met hem over willen praten." De paasgroeten moeten uiterlijk 31 maart binnen zijn op Nassaulaan 8 in Baara en worden geadresseerd aan „onze jongens in Libanon". Dan zorgt Hansje van Helden er via de contac ten die zij heeft voor, dat alles tijdig in Haris arriveert. door Mink van Rijsdijk Jaren geleden vertelde een jonge vrouw me dat ze iedere ochtend zodra ze uit haar bed kwam „haar gezicht aantrok". Daarmee wilde ze zeggen dat ze zich geheel optutte compleet met alle snufjes en snifjes die daarbij hoorden. Aldus verzorgd zette ze zich met haar echtvriend aan de ontbijttafel. Was de tijd voor centjes verdienen voor haar man aangebroken, dan zwaaide ze hem vrolijk uit. Vervolgens ontdeed ze zich weer van haar gezicht, bracht een laag voedende crème aan en nam een douche, om zich daarna voor de tweede keer te gaan optutten. Dit ochtendritueel kwam lichtelijk zot op mij over en op mijn vraag waarom ze het prille uur zo ingewikkeld maakte, keek ze me heel meewarig aan. Ze vond me uitermate naïef. Wist ik dan niet dat de wereld 's morgens vroeg al vol mooie, frisse en goed verzorgde meiden was? Besefte ik niet dat haar man op de eerste de beste straathoek al een seksegenote van ons kon tegen komen zonder scrupules, zonder moraal? DaiT zweeg ze verder maar over het kantoor waar haar man werkte, want, oh la la, daar liep wat rond te heupwiegen hoor. Kijk, en als zij nou niet op elk uur er op haar voordeligst uitzag? Dan vroeg ze toch om ellende en was het toch geen wonder als een man viel voor de verleidingen van een smaak volle zus? Zodoende. Aan dit verhaal van een krampachtige vrouw moest ik weer denken toen ik in de krant las over Joke de Vries, die getrouwd zijnde met een politieagent de vrouwelijke collega's van haar man als een bedreiging ziet. Zelf is ze schoonheidsspecialiste van professie. Snel even een gezicht aantrekken is voor haar zodoende een peuleschil. Mevrouw De Vries echter ziet de verleiding niet zozeer in uiterlijk schoon. Ze zegt: „Er kan tussen een man en een vrouwelijke collega een geestelijke relatie ont staan, die in het huwelijk contactarmoede kan veroorzaken." Zeker kan dat, maar hoe wil me vrouw De Vries de andere risico's in deze boze wereld te lijf? Het is alweer een poos geleden dat men in sommige kerkelijke kringen tegen gemengd zwemmen was. Want, nou nou nou, dat was me een gevaarlijke toestand hoor. En ziedaar, zoveel jaren na dato blijkt ineens ook gemengd werken bijzonder riskant te zijn. Op scholen, kantoren, ziekenhuizen en waar al niet, treft men mannen en vrouwen die als collega's de dagen met elkaar doorbrengen. Soms vinden ze elkaar aardig, soms niet. Soms hebben ze veel waardering voor elkaar, soms niet. Ho ho, zo simpel ligt dat niet. „Een nachtelijke surveillancerit biedt zoveel gelegen heid," zei mevrouw De Vries, net als indertijd mijnheer pastoor over gemengd zwemmen. Eigen lijk wil ik hier helemaal geen grappen over maken, daar is de kwestie te krom voor. Natuurlijk is helaas de realiteit dat veel huwelijken kapot gaan, ook zonder nachtelijke surveillanceritten samen gezellig in een auto. Een andere realiteit is dat jalouzie, achterdocht en wantrouwen permanente inwoners van een huwelijk kunnen zijn, die de boel vaak meer verzieken dan collega's. Door intensief samenwerken kan er een relatie, een 'band, een vriendschappelijke verhouding ontstaan tussen collega's. Gelukkig maar, een beetje warm te kan een mens best gebruiken. Was ik jaren geleden wel zo naïef toen ik het een overdaad aan goede werken vond dat een vrouw zich uitsluitend opmaakte uit angst dat haar man ontrouw zou zijn? Of is die mevrouw De Vries op het verkeer de spoor? Eigenlijk kan ik me ook best voorstellen dat vriendschap via een werksituatie precies die aanvulling geeft aan een huwelijk waardoor alles wat soepeler loopt, zonder dat van ontwrichting of contactarmoe sprake is. Trouwens, wie kan het huwelijk immuun maken voor infecties? Steriel en anti-septisch? Zou dat zo fleurig zijn? Luchtdicht brr, ook niet zo fris. ADVERTENTIE Rodamco N.V is het nieuwe onroerend goed fonds van de Robecogroep. Dit onroerend goed fonds wordt met ingang van 22 maart a.s. ook in het volledig girale systeem van Amro Effecten-Beleggings rekeningen opgenomen. Voor nadere inlichtingen kunt u bij uw Amro-kantoor terecht Bij uitgeverij Elsevier te Amsterdam verschenen de volgende boeken: Hy drocultuur, planten kweken zonder aarde. De auteurs zijn R. Bruinsma en H Wesdorp. (208 blz 29,50); Elseviers Groene Almanak 1979, 52 weken bloemen- en plantenverzor- glng in huis en tuin van lente '79 tot lente '80. (128 blz 13,90); Alles over korthaarkatten, van S. Bruin. (198 blz 19,90). Bloemen en planten van Europa, O. Polunin. Geïllustreerde flora met meer dan 1000 foto's in kleur. 2e druk. Uitg. Zomer en Keuning, Wagenin- gen. 852 blz - 85,—. Sturen bij het onvoorziene, (een stu die over flexibiliteit; het functioneren van organisaties in een omgeving), door dr. D. J. Eppink. De schrijver studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Uitg. Stenfert Koeree, Leiden. 202 blz 39,50. Sociale stratificatie op weg naar em- pirisch-theoretisch stratificatie on derzoek ln Nederland onder redactie van J. Peschar en W. Ultee. Een on derzoek naar maatschappelijke ge laagdheid en stijging en daling op de maatschappelijke ladder. Behalve van bovengenoemde schrijvers zijn er bijdragen van G. Kuiper Hzn, P. G. Swanborn, W. Arts, J. J. M. van Tul der. J. Dronkers en P. Hermkens. Uitg. Van Loghum Slaterus, Deven ter. 170 blz 24,50. Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink Vragen uitsluitend in envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden In postzegels, het liefst In waarden van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. Tegen een kennis heeft gezegd, dat drie sinaasappe- eel zijn per dag, want dan men te veel vitamine. Maar is dan wèl goed? I0RD: Wij kennen uw vrien- noch haar kwaal, noch haar Misschien zei de dokter wel: s niet nodig, uw lichaam ge- r het nodige van en werkt de naar buiten öf al die vruchten misschien tè laxerend. Tè is »ut en dat zal de dokter wel I, denk ik, maar ik adviseer Jdin en al degenen die rondlo- problemen over de uitlatin- hun huisarts: Vraag hèm m toelichting of uitleg, als u begrijpt. Hij is de vakman en er op dit gebied, maar ook de r van zijn eigen medede- Hoe en waarmee kan men vuil van schelpen verwijderen zuren gebruik te maken? ORD: Als u geen succes 't de gebruikelijke methode Je, zout en fijn zand) neem r uw kostbare schelpenverza- eens contact op met het museum, Dr Lelykade 39. ig. Hoe moet dat nou met een hpas? Ik las in het Algemeen Dagblad dat die ingaat op 60-jarige leeftijd, als men weduwe is. Nu ben ik verleden jaar weduwe en 60 gewor den. Maar op het stadhuis zei men: Nee hoor, je moet 65 jaar zijn. Toen ik het papiertje liet zien, zeiden ze: dat is een leugen en je moet maar zien. Nu vraag ik wat is waar? ANTWOORD: Inderdaad is het kran tenbericht op verschillende manieren te lezen. De gemeente heeft het laat ste woord: Gehuwden, waarvan een van beiden 65 is en de andere zestig, mogen er van gebruik maken. Sterft de oudste, man of vrouw, dan mag de weduwnaar of weduwe van de pas gebruik blijven maken. Een weduwe, die 60 wordt, na de dood van haar man, kan echter de pas niet krijgen, maar moet wachten tot ze 65 is. U hoort ook tot de laatste categorie en daar is niets aan te doen. AANVULLING GREGORIUSPEN- NING: Deze penningen werden van verschillende metalen vervaardigd en omstreeks 1700 in omloop gebracht, vooral in Oostenrijk en Hongarije. Het waren amuletten, die gezegend waren en zouden beschermen tegen de pest. De mensen droegen die amu letten en hielden ze in hoge waarde. Helaas komen er geen jaartallen op voor en door het dragen zijn ze vaak zeer afgesleten. Het is dus mógelijk dat u een heel oud exemplaar heeft, want u heeft het al lang en het was ook al lang in de familie. Voor de eigenaar een waardevol bezit, ook al is de betekenis uitgeschakeld. Tegen woordig echter worden deze pennin gen opnieuw geslagen en als „verant woord souvenir" verkocht. Dat maakt de beoordeling weer moei lijker. VRAAG: wat is er van waar, dat men. bruin brood krijgt, door bij witte bloem zemelen te gooien. We krijgen dan geen volwaardig bruin brood. De kiemen die erg belangrijk zijn in ver band met vitamine E zijn er onder meer uit verdwenen en de bloem heeft enkele kwalijke behandelingen ondergaan, zoals het bleken. Wat is de waarheid? ANTWOORD: De bakker vertelde u niet, dat wat in Amerika normaal en toegestaan is wat meel betreft, hier te lande beslist niet mag. De Keurings dienst van waren let er goed op dat er met het meel niets ongeoorloofds gebeurt. VRAAG: Op het kerkhof te Ligneu- ville (bij Malmedy) is een grafteken te vinden van Menorah Gillibert. Op dat steentje staat ook vermeld dat zij tijdens haar leven Monsieur Hawar- den werd genoemd. Er werden in dat dorp verschillende verhalen over deze figuur verteld. Graag zouden wij het echte verhaal weten. ANTWOORD: Meer gegevens hiero ver zijn te vinden in de roman van Filip de Pillecyn, gebaseerd op echte feiten in de 19e eeuw. Een Parisienne, Mile Meriora (elders genaamd Meno rah) Gillibrand heeft twee minnaars. De meest beminde wordt tijdens een duel te Wenen door de ander gedood. Het meisje doodt op haar beurt de jaloerse man. Om de politie te ont vluchten verkleedt zij zich als man en zwerft tien jaar lang overal in Europa rond onder de naam Mr Hawarden, in gezelschap van haar kamenier Victo- rine. Tenslotte komt zij in België te recht en vestigt zich in de buurt van Malmedy in een kasteelhoeve. Daar leeft ze verborgen, geheimzinnig en teruggetrokken in haar kamer. De enige met wie ze contact heeft is de zoon van de opzichter, een jongen van een jaar of 14. In 1968 maakt Harry Kumel een film over „Monsieur Hawarden" met in de hoofdrol Ellen Vogel. (Met dank aan mevrouw Kris- toffersen, cultureel attaché Belgische Ambassade) VRAAG: in verband met mijn werk leg ik dikwijls de eed af „in handen van de rechter". Toen ik dat eens wilde doen met de handrug naar de rechter gekeerd, mocht dat niet, hoe wel niemand wist waarom. Bij de vrede van Münster deden enige afge vaardigden het wèl op die manier (zie het schilderij van Gerard Terborgh). Is er iets bekend over dit détail van de eedaflegging? ANTWOORD: Na 17/7/1911 )datum aanneming wetvorming eed) is er over deze zaak niet meer gepubli ceerd. Het hangt van de denkwijze van de rechter, in wiens handen de eed afgelegd wordt, af, hoe deze han deling vervuld moet worden. Onze zegsman bij Voorlichting justitie, zou. als men er hem op attendeerde, dat hij zijn hand niet in de juiste houding hield, de rechter vragen op grond van welke verordening deze houding afgekeurd werd. Misschien zal hij op een rustige morgen (maar die zijn er niet zoveel!) het er eens op aan laten komen. Ik vermoed, dat het ook wel iets te maken zou kunnen hebben met een verborgen protest. VRAAG: Uit een erfenis ontvingen wij een portret, waarschijnlijk een aquarel achter glas van een nogal ontevreden en wantrouwend kijken de vrouw, werk van Fanny Psycha, zoals men ons vertelde. Is zij een bekende schilderes? ANTWOORD: Maria Adeline Alice Schweistal, ps. Fanny Psycha, 1864- 1950, werd op 23-jarige leeftijd bij de rijksacademie ingeschreven (tot '92) en was leerlinge van Wandscheer, H. Dekker en H. J. Haverman. Hoewel zij vooral bloemen en stillevens schil derde, aquarelleerde of etste (in het Frans Hals museum is een bloemen- schilderij van haar, hoewel ik het daar niet zag) heeft ze ook verschil lende portretten gemaakt. Wat ver drietig dat u nu juist precies een portret van een onbekende, zure tan te en niet een mooi bloemenschilderij erfde. Vroeger waren de logeerkamers de plaats, waar de dingen die te duur waren voor de zolder en te naar om er hele dagen in de woonkamer tegen aan te kijken, werden geparkeerd, maar tegenwoordig zit er een student op de zolders en de logé's slapen wel ergens in een slaapzak. Ik wens u wijsheid om de erfenis met beleid weer kwijt te raken. VRAAG: Mijn wijnglazen hebben in de vaatwasmachine -de helderheid verloren en zien er blauwig uit. Kan dat nog hersteld worden? ANTWOORD: Al eerder wezen wij erop dat een machine, die voor de was van vaatwerk door vele mensen wordt gewaardeerd, niet zo best is voor fijn glaswerk, kristal of verguld en beschilderd porcelein. Het kostba re kristal wordt door de hele gang van zaken dusdanig geëtst, dat het aantal minimale krasjes als een blauw waas op de oppervlakte blijft. Het porce lein verliest de opgebrachte versie ring. Probeer het glas met zilverpoets te bewerken, maar veel kans op een goed resultaat geven we u niet. VRAAG: In oorlogstijd werkte ik bij een mevrouw, die Jehova's getuige was Ze had een tekst: De mof zal hen verdelgen, uit een van de profeten. Weet u waar dat staat? Ze zei, dat dit op de Duitsers sloeg. ANTWOORD: In Hosea 9 vers 6 vindt u: Mof zal ze begraven. In plaats van het in het Hebreeuws voorkomende woord „Moof" zijn er ook andere schrijfwijzen als Nof en Noof. Met Moof wordt bedoeld Memphis, de be kende Egyptische dodenstad, waar zoveel Egyptische koningen zijn be graven. Martin Buber vertaalde dit Moof dan ook direct met Memphis. Dat een Jehova's getuige zo weinig begrip van de Bijbel zou hebben, komt ons onwaarschijnlijk voor. VRAAG: Ik heb zo'n mooie klok.... volgt beschrijving. ANTWOORD: Uw klok is een Franse Kaderklok. Het woord Kader kan slaan op Cadran (wijzerplaat) maar ook op de stam van het woord, die wij kennen uit „encadreren", d.w.z. in een lijst (cadre) zetten. Hier houd ik het maar op. Deze klok wordt in ver schillende vormen overigens wel meer gezien in ons land: rond, ovaal, vierkant, zoals die van u, maar altijd is daar die brede gegolfde donkere lijst. Als u die losmaakt (met een haakje) en omhoog heft, zal ongetwij feld de rand, of liever dat wat wij bij een foto de passé partout zouden noemen, een donkere ondergrond met paarlemoeren figuurtjes mee gaan. Dan ziet u het uurwerk, soms met gewichten en een slinger, soms zonder die gewichten, maar met de slinger binnen in de kast. De fraaie sleutel hangt op een speciaal haakje opzij. De letters zijn vaak opgelegd van donkerblauw email en de wijzers hebben bijna altijd het model van uw klok. Meestal staat op de geëmailleer de wijzerplaat de naam van de leve rancier vermeld. (Ik herinner me in dit verband de naam „Fabery de Jon ge „ter" Goeds" op een dergelijke klok. die in het oorlogsgeweld be zweek). Het spreekt vanzelf, dat vari aties voorkomen. Ik schat de ouder dom niet veel ouder dan 150 jaar. VRAAG: Het Chinese schrift Ujkt mij in een opzicht ideaal: voor ver schillende talen of uiteenlopende dia lecten dezelfde schrijfmethode. Maar voor een typemachine, voor morse en braille is het niet geschikt. Hoe doet men dat? ANTWOORD: Met een dergelijke eenvoudige vraag moet men maar niet naar de Chinese ambassade gaan, want men schrikt zich al groen van de telefoon alleen en durft niets te zeggen. Gelukkig konden we wel terecht op ons eigen Sinologisch In stituut te Leiden: Voor de Chinese schrijfmachine worden in de oude karakters twee borden gebruikt: Eén met ongeveer 600 karakters en een tweede met een groot aantal meer ongebruikelijke karakters. Op het eerste bord is een aantal plaatsen opengelaten, zodat men kan aanvul len met de karakters, die men voor het tikwerk nodig heeft. Men vertelde ons dat er een brailleschrift is in Chinese karakters, maar helaas is dat in Nederland niet aanwezig. Voor de Morsetekens is een niet al te ingewik kelde oplossing: Men gebruikt daar bij uitsluitend de cijfers 1-9. Voor elk Chinees karakter is een code van vier cijfers te vinden in een codeboek. Men komt dan tot 9999 karakters en dat is voor de praktijk voldoende. Van harte hoop ik, dat u van deze woordelijk overgenomen gegevens meer begrijpt dan ik, want het gaat mij verre boven mijn Hollandse Aap Noot Mies petje. AMROBltfCititUGS toOQtL'JKHEbEN GOUD-BH Z/UVW- EKENlNü ■*momil\ATlF.F0NDS -RORENTO MENGfON0 SEN moOtHJGMIE K0MEINAVE fimommiH kümbiamtie GELD- sruMGS- QCXENINQ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 7