Toon Hermans-show: avondje opvrolijken Bouwmeester Solness: verrassende helderheid Ketting's Symfonie een verrassing 1 Indrukwekkende Trabi bij Werkcentrum Dans Liedjes en grappige invallen Kamerorkest goed op dreef Elise Hoomans afscheids regie bij Theater Gereformeerde organisterf in Leeuwarden bij elkaar Petra Laseur schittert TV COMMENTAAR MAANDAG 19 MAART 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Ber Huising In het uitverkochte Spant te Bussum hebben we zaterdagavond meegenoten van Toon Hermans, die zijn nieuwe show al een tijdje uitprobeert en waarschijnlijk nooit met een officiële première zal komen. Hij gaat gewoon door en hij is. dacht ik, niet eens zo happig op pers. Maar we mochten wel komen. En zijn mensen komen toch wel Die weten wat ze aan Toon Hermans hebben een avondje opvrolijken Dat doet hij (traag Weg met de zorgen en alle ellende uit de grauwe kranten. Blij net doen of het er niet Is Want het leven, mensen, is toch zo mooi. en zo gelukkig, en ik hou er zo van. en ik hou zo van jullie Wees daar toch blij om Vergeet Je narigheid en benepen heid en d'e kille Hollandse realiteits zin. ..Hou toch op en laat maar zak ken Dat sloeg eerst op zijn sokken bij zijn nieuwe schoenen, die hij trots liet zien. maar het kwam telkens te rug als een leuze die Toon er blijk baar in wilde stampen Net als dat liedje van Karolientje. heb je nog die blauwe ogen. dat we moesten leren. Dat sloeg verder ner gens op. maar. mensen, het is zo leuk om het samen te zingen. Toon Her- door Jac Kort AMSTERDAM Het Neder lands Kamerorkest gaf zater dagavond een concert In de Grote Zaal van het Concert gebouw, dat heden (maandag) avond wordt herhaald in Den Haag. dinsdagavond in Haar lem en donderdagavond in Rotterdam Het eerste deel van het concert waar- In als dirigent fungeerde de Italiaan Antonis Janigro. bevatte twee Engel se composities Begonnen werd met de Fantasie op een thema van Tho mas Tallis. die Ralph Vaughan Willi ams in 1904 schreef. Een buitenge woon knap stuk. deze eersteling van Vaughan Williams, waarin tegenover het strijkorkest een kwartet en een klein orkest is geplaatst Een ruimte lijke opstell.ng. die inderdaad effect vol werkt De muziek zelf is erg sa craal. maar wat wil Je met een thema op een psalmmelodie uit 1567 in de frygische modus Richard Rodney Bennett tapte met zijn in 1970 voltooide Concert voor hobo en strijkorkest uit een ander vaatje Het werk is opgedragen aan Heinz Holliger. de exponent van de moderne hobomuziek Verschillende van de nieuwe technieken, die Holli ger toepast. zoaLs gllssandi. bovento nen en het uitbreiden van het register in de hoogte, zijn in dit stuk te beluis teren In muzikaal opzicht is er niet zo veel aan al te horen, of het moest dan zijn de virtuositeit, waarmede Han de Vries van alles en nog wat uit zijn hobo voor de dag weet te toveren, met name in de Cadenza, die het gehele middendeel in beslag neemt Na de pauze speelde het Nederlands Kamerorkest Serenade K V. 320. bij genaamd ..Posthoornserenade" van Wolfgang Amadeus Mozart Serena des of divertimenti waren in Mozarts' dagen eigenlijk een soort van amuse mentsmuziek. Studenten en andere armoedzaaiers speelden dit soort stukken voor de rijken, ten einde als beloning een hap en een dronk te krijgen Mozart heeft echter in een aantal van de vele serenades, die hij schreef een peil bereikt, dat niet on derdoet voor dat van zijn beroemdste symfoniën. De ..Posthoornserenade" is daar een voorbeeld van. Ze heeft trouwens ook de complete symfoni sche orkestbezetting Het Nederlands Kamerorkest was buitengewoon goed op dreef, hetgeen stellig te danken is aan Vanigro's sobere, maar zeer doeltreffende direc tie en aan zijn gezonde muzikale op vattingen. Han de Vries speelde zijn solo in Bennett's concert fraai van toon en met grote virtuositeit mans meent het. en hij straalt het uit. Hij heeft meer van die liedjes en er zijn er een paar die ik wel onthouden heb Dat kleine liedje over de engel die hij als kind vroeger had. of dat van die twee oude biljarters. En een waarin hij alle soorten blote billen op het naaktstrand bezong Niet geëngageerd Omdat hij niet „geëngageerd" wil of kan zijn, heeft hij ook een krachtig gebracht geëngageerd lied met een geweldloos paradijs, en wie daar dan niet aan meedoet slaat hij persoon lijk in elkaar. Hij bracht nogal veel liedjes voor de pauze, en ik hoor hem liever babbelen, want dat doet hij gezellig, innemend, en met humor, over alles en nog wat. Maar het sterkst is Toon als hij uit zijn herinnering typetjes opdiept en even neerzet. Dan wordt hij. met een hoedje en een neusje op, opeens ie mand anders (ik ben het zelf hoor. onthult hij) En daarvan komt de zaal niet meer bij. Als hij als zanger met de gitaar in de studio één liedje mag brengen en de tekst niet meer weet. bij voorbeeld. En als hij als voorzitter van de vereniging Ons Genoegen een toespraak houdt over nieuwe leden Hij is een admiraal, een vioolspelende door Eelje van Schalk Na de produktie van „Suske en Wlske" afgelopen najaar leek het een tijdje stil te staan bij het Werkcentrum Dans uit Rotterdam, een moderne dansgroep van acht. veelal debute rende dansers onder leiding van Kathy Gosschalk. In het theater de Lantaren in Rotterdam werd daarin vrijdagavond verandering gebracht met een nieuw programma, waaronder drie premières. Het zijn „Nachtlied" van Swee Hoe Lim, ..Tafelmanieren" van Charles Czarny en „Tutto Liscio" van Hans Tuerlings. In ..Nachtlied" is niet veel nieuws onder de zon. of liever maan. Veel van Swee Lims ideeen en vooral lijn uit gangspunt en thema lijken direct overgenomen van „Nachteiland." een ballet waarmee Rudi van Dantzig al in 1955 bij het Nederlands Ballet van Sonia Oaskell debuteerde. Swee Lim danst in zijn eigen werk de hoofdrol, te beginnen met een lange solo in stilte Hij zoekt zijn weg naar een soort ..maanvrouw." daarbij in de weg gestaan, begeleid en tenslotte ontgoocheld door een zwarte danse res en een witte danser, in monsterlij ke pakken De man heeft het er duidelijk moei lijk mee. en hoewel de dans vol zit met mooie momenten en bewegin gen. die vooral op de modem dance- techniek van Martha Graham zijn terug te voeren, komen er erg veel Kleuriger Speciaal Onder de verzameltitel Liefde Is blind brengt de NCRV twee korte blijspelen van Shaw en Schnitzler op het scherm. Spelers zijn in beide stukken Petra Laseur, Ed- mond Classen en Jeroen Krabbe. \ed. 2/21.20 Drie dagen achtereen pre senteert Koos Poslema Een groot uur 'U' over ..Het leven van de Nederlanders van van daag en in de nabije toe komstGesprekspartner in alle uitzendingen is prof. H. Gzljaard. hoogleraar in de cel biologie en erfelijkheidsleer. Ned. 121.55 Hier en Nu Ned. 222.30 Sipke van der Land doet de Groeten uit L'r der Chaldeeén. Ned. 223.10 Leverkwalen behoren tot de welvaartsziekten Meer dan ren miljoen Westduitsers lijdt er aan en elk jaar komen er ongeveer 200.000 bij. Duitsl. 220.15 Een nieuwe gedichtenbun del van Nel Benschop krijgt aandacht in Ronduit van de EO Hilv. I 19 00 Literame van de NCRV is gewijd aan de dichter J. C. Bloem Hilv 221.35 Concertgebouworkest onder Haitink 0 door R. N. Degens ROTTERDAM De gil die Lulu slaakt als zij in de acte van Alban Berg s gelijknamige opera wordt vermo ook opgenomen in de zogeheten Lulu-suite; een sooi o\ pourri uit het (onvoltooide) werk, die Berg zelf in 19341 aantal orkestgedeelten samenstelde. Waarbij hij nog?!, wijzigingen aanbracht om de zaak sluitend te maken, het „Lied der Lulu" uit de tweede acte en een paar fragn uit de. verder onvoltooid gebleven, derde acte komen suite in oorspronkelijke vorm voor. Plus de genoemde Toon Hermans slager, een geleerde die onder een tropenhelm tropische vogels nadoet, een onbekend gebleven cellist uit een philharmonisch orkest die zijn. eigen lijk trieste, leven vertelt. Hij typeert, eventjes maar. kardina len bij de paus of Kamerleden, en het is verbazend hoe hij ze. mimisch en bijzonder komisch, doorheeft. Als hij. om het over tennissen te hebben, een racket laat halen, wordt het vragen om de autosleuteltjes en het wachten een nummer op zichzelf, want Toon wacht mee. En hoe. Zoals iedereen loopt te wachten. Ontzettend grappig eigenlijk. Zo raak gedaan, zo goed getimed, dat je daarvoor Toon Hermans nodig hebt. Wat een onzin, zegt hij soms. maar ik doe het zo graag. En wij zien het hem graag doen. Er is wat afgelachen. Toon ging zo tot aan half twaalf door, met een hoeveelheid liedjes, praatjes en invallen, te veel om te onthouden, en in het „programma" dat ik kocht staat er niets van in. zelfs de mede werkers worden er niet in genoemd. Het is alleen een plaatjesboek van Toon. thuis en op vakantie, gefoto grafeerd door zijn zoon. Het kan dus best zijn dat ik iets heel goeds, en meer nog iets minder goeds, vergeten heb. Die gil wordt in de meeste uitvoerin gen weggelaten. Ook in die welke vrijdagavond in Rotterdam en zon dagmiddag in Amsterdam werden ge geven door het Concertgebouworkest onder Bernard Haitink met de in Zuid-Afrika geboren sopraan Marita Napier als soliste. Het is waarschijn lijk maar goed dat die gil was ge schrapt. want vermoedelijk zou Mari ta Mapier met haar prachtige, in alle hoogten en diepten sensueel-sonore Wagner-stem die realistisch rauwe gil niet door haar keel hebben kunnen krijgen. Zij streefde in haar vertol king naar de opperste muzikale wel luidendheid. wat haar. samen met Haitink en zijn orkest, zo goed lukte dat er van Berg's „demonische Lulu" weinig te horen overbleef. Hetgeen overigens van de uitvoering van de puur orkestrale delen ook gezegd kan worden. Ve Verrassing De verrassing van dit programma werd de eerste uitvoering van de „Symfonie" voor saxofoons en orkest die Otto KetUng in 1978 componeer de. Hij heeft ruim tijd nodig (bijna een half uur) voor wat hij in dit stuk door Andre Rutten NIJMEGEN Ibsens „Bouwmeester Solness" heeft in de nieuwe vertaling van Karst Woudstra en in de regie van Elise Hoomans officieel haar laatste alvorens zij zich uit de artistieke leiding van Theater terugtrekt een verrassend heldere en daardoor intrigerende voorstelling gekregen. Zoals zaterdagavond bij de première bleek. De bijzondere moeilijkheid van dit stuk uit 1892 (vier jaar vóór zijn dood) wordt doorgaans gezien in de gecom pliceerdheid ervan en In de symbo liek erin. Tegen dat laatste heeft Ib sen zichzelf verweerd: „Ik schrijf over mensen. Ik schrijf niet symbolisch". Als Je naar deze voorstelling kijkt en dat is het verrassend heldere ervan zie je. dat Ibsen inderdaad over mensen schrijft, over wat er in hen omgaat, over wat hen beweegt. Maar hij geeft hun gedrag niet „fotogra fisch". zelfs niet realistisch weer. Hij laadt het op met wat hij er achter ziet, zonder dat hij het hen onder woorden laat brengen, want dat zou den zij niet kunnen. Omdat zij niet kunnen doorgronden uit welke im pulsen of uit welke conformismen zij handelen. De uitkomst daarvan is. dat Ibsen de sterkste impulsen, de drijfveren die hun handelingen het meest bepalen, het meest benadrukt. Dat haalt de „natuurlijkheid" van mensen, die je dagelijks om je heen ziet en soms ook op het toneel grotendeels van ze weg. De vrouw van de bouwmeester kent na wat het leven haar aangedaan heeft alleen nog maar haar plicht. Toch is zij. en zeker ook in de manier waarop Anny de Lange haar uitste kend speelt, méér dan een toonbeeld, een symbool van plicht. Zoals zeer duidelijk wordt uit haar zelfonthul lingen in het laatste bedrijf. In het jonge meisje Hilde legt Ibsen de na- herhalingen in voor. 8torend is ook de zwaar ruisende muziekband van een deel van Mahlers derde symfonie en een onverstaanbare tekst van Nietzsche en de strak gespannen ge zichten van de uitvoerenden. Ook zij voelen zich naar mijn indruk maar' weinig op hun gemak bij deze nachte lijke trip in zwart en wit. Tafelmanieren" van Czarny op mu ziek van Steve Reich geeft echter een veel kleuriger toneelbeeld. Deze com positie voor drie vrouwen en twee mannen toont hoe sterk Czarny zich laat beïnvloeden door de zogeheten minimal dance. Een witte tafel en vier witte stoelen als uitgangspunt nemend laat hij zijn dansers elkaar in constante bewegingsreeksen opvol gen en experimenteren met ólle mo gelijkheden van deze attributen. Mis schien een afgezaagd thema, maar de benadering en uitwerking zijn toch verfrissend en boelend. Vooral door de aankleding met de knalrode, gele. groene, blauwe en witte glans-satlj- nen pyjama's. In leder geval een grote verademing na de reprise van .Jumble." een veel te lang en chaotisch ratjetoe van speelse momenten, dat Ton Simons al een Jaar geleden voor de groep maakte Bovendien met te weinig pit gedanst, want alleen Nlcky Wentholt en Diana Coolen weten er bij vlagen nog enige lol in te brengen Feminisme Uitschieters van deze acht dansers is toch wel Erika Trabi. Zij maakt de derde première. ..Tutto Liscio" van Hans Tuerlings op muziek van Bem- hard van Beurden zeker tot het hoog tepunt van de avond Deze solo die Tuerlings een Jaar geleden voor Jo- han Meier N* het Nederlands Dans theater maak'e. wordt nu dus door een Jonge vrouw gedanst en dat blijkt een uitstekende vondst. Dit feminis me in een dans voor een vrouw in overall wordt door Trabi met een enorme soepelheid en lichtheid ge bracht Ze rent. speelt, valt. springt en wervelt of verstilt met een enorme uitstraling Haar acrobatische toeren, het gemak waarmee ze het publiek in he'. open Lantaren-theatertje bereikt cn vooral de intensiteit waarmee ze danst zijn een genot om naar te kijken Ze geeti ook ui de andere balletten het lichtelijk amateuristische karak ter van het WerkcenLum Dans een enorme uplift en een zweem van allure Erika Trabi in „Tutto Liscio" druk op die karaktertrekken en die gedragingen van haar. die de bouw meester het sterkst beïnvloeden. Dat doet Elise Hoomans, en dat doet de speelster van de rol. Bea Meulman, ook. Bewust de nadruk op het onstui mige. het kordate, het instinctmati ge. het robuuste een kruitvat-ach- tig mengsel van uitdagende jeugd, waarmee zij zowel de bouwmeester als diens vrouw fascineert. Hem wel het meeste. Geen herken baar natuurlijk gedrag van een ge woon meisje, want daar ging het Ib sen niet om, niettemin en dat komt bij Bea Meulman zeer suggestief over bij alle gedweep een wezen van vlees en bloed dat gedreven door een natuurlijke aandrang doet wat zij doet. Bij Bernhard Droog als bouwmeester Solness zie je hoe zij hem langzamer hand uit zijn verwarringen lospelt, opnieuw tot een daad van durf brengt, al is dat ook zijn dood. Bij hem legt Ibsen de nadruk op zijn schuldgevoelens, een beetje verdron gen tegenover zijn ondergeschikten, vooral tegenover zijn vrouw. Op zijn angst ook. dat de jeugd hem van de top zal verdringen. Het meisje, zelf een stuk jeugd, tilt hem over die angst heen. doet hem opnieuw, letter lijk. naar de top klimmen. Waar hij dan wel van af valt De voorstelling is dus zo geregisseerd en wordt ook zo gespeeld met uit stekende kleinere rollen van Marjo- lijn Verwijnen, Jan Oorissen. Henk Voges en Arthur Boni dat Je de niet natuurlijk-menselijke gedragingen gefascineerd herkent als de verhevig de uitdrukking van wezenlijke, diep- ondergane menselijke ervaringen. Huub van Gestel ontwierp daarvoor met zijn decor en kostuums een zeer helder toneelbeeld. te zeggen heeft, maar het is horen dubbel en dwars wai saxofoonkwartet (sopraan, t ni en bariton) is niet solistische deld; het is geen concert vo 'e foons en orkest. Maar de vi« fl menten hebben wel de fun in aparte kleur aan het orkestti 'ir geven, en zij introduceren o ni de thematiek die vervolgen nt orkest verder wordt uitgewei m delijk is dit orkest samenge twee contrasterende groepen blazers en strijkers, met daa no, marimba en vibrafoon. Zi ook meestal als gescheiden gebruikt; zo komen de kop< (zes hoorns, vijf trompetu trombones en tuba) pas na c 2 tien minuten massaal aan t c een briljant fanfare-achtig koper-geschetter. en daarna rassend contrasterende lange sche lijnen voor het eerste kers. Een overrompelende climax gen het eind van het gat steeds duidelijker ritmisch leerde stuk bereikt in een koperblazers gedomineerde van ongekende klank-intensii als geheel ook door zijn sterl^ (met twee brede adagio's als i 1 ten) fascinerende composite 1 mee Otto Ketting anderma u bewezen dat het symfonl voor het eigentijdse compon< F een ten dode opgeschreven a is, zoals vele jonge componii in de jaren zestig wildei geloven. 1 it Trouwens een man als Gyor heeft er steeds een origineel van weten te maken in zijn met bijna onmerkbaar van bl ,r veranderende klanklagen. „San Francisco Polyphony" in 1974 voor het orkest van clsco schreef, werkt hij wat afzonderlijk uitkomende m« lijnen. De polyfonie is er wat ker aan af te horen, maar gaat dan ook veel verloren vi vorige werken van Ligeti nog Bernhard Droog als Bouw meester Solness, Bea Meul man als Hilde. gerend beschouwd kon wor 1 stuk was in 1975 tijdens het J Festival voor het eerst in on horen ln een uitvoering doorf- dio Filharmonisch Orkestyr Haitink klonk het vrijdagai het Concertgebouworkest weinig verrassend. Wat zeker de tot in details prima verzoitl klanking geweten kan wordqjj door W. H. Wolvekamp LEEUWARDEN De 48e jaarlijkse algemene ledenvt1 ring van de Gereformeerde Organistenvereniging vonc j dag te Leeuwarden plaats. Deze jaarvergadering viel gedeelten uiteen: een morgenbijeenkomst ln de voorf Synagoge, waarin het huishoudelijk deel werd afgeh# de presentatie in de Grote Kerk van het door de uitgebrachte koraalboek en een klein concert in he kerkgebouw, gegeven door het nieuw benoemde best*» Anko Ezinga (organist) en de Dokkumer kantorij oni^ ding van Jan Veninga. De ochtendbijeenkomst werd geo pend door J. Pasveer, die in zijn toe spraak de kwaliteit van het muzikale gedeelte van de eredienst centraal stelde, daarbij aansluitende op Deu- teronomium 17:1 en Maleachi 1:6-14, waarin op niet mis te verstane wijze gesproken wordt over de kwaliteit van het offer, waartoe ook het lofoffer behoort. Iets wat gebrekkig is en niet deugt is den Here een gruwel, klinkt het overduidelijk in het tweede boek van de wetgeving. Jawel, maar daar schijnen liturgen in de Gereformeer de kerk soms anders over te Het optreden van combo's diensten (met bijbehorend hfe gen) raakt blijkbaar hun koi|fr ren niet. en wordt dan nogpt zijde van de gemeente met applaus begroet. Nog erger onlangs tijdens een avon dienst in een Gereformeerde een der randgemeenten van e< grote steden. Toneelstukken met een liefdesge schiedenis zijn er bij de vleet. Veel van die spelletjes hoef je om de verwikkelingen niet te volgen om dat zij al te voorspelbaar zijn. Ze moeten het vooral hebben van de manier waarop deze stukken wor den gespeeld. De recht-voor-zijn- raap-stljl is uiteraard dodelijk. Het amoureuze vereist lichtvoe tigheid en een subtiele verhulling. Daarvoor moeten de schrijvers dan wel de kansen bieden, anders zakt de vertoning als een plum pudding in elkaar De NCRV presenteert vanavond klein werk van twee meesters in dit genre. Eerst „Hoe hij loog te gen haar echtgenoot" van George Bernard Shaw en dan „Litera tuur" van Arthur Schnitzler. Het zijn niet alleen de twee verschil lende werelden van Londen en We nen van kort na de eeuwwisseling die de vergelijking interessant maken Ook de tegengestelde per soonlijkheden van de schrijvers spelen een rol mee Bij Shaw staat de discussie in de driehoek voorop. Daarop beproeft hij zijn kracht als ras-theaterman Zijn spitse geest en humor zorgen voor de vulling om de toeschou wer gretig te houden. Schnitzler daarentegen lijkt de oppervlakki ge besptegelaar van een decaden- door Ton Hydra te tijd, maar psychologisch heb ben zijn stukken een serieuze dub bele bodem. In nogal schizofrene situaties worden zijn personages zich vaak bewust dat een pijnlijk onvermogen het ware contact in de weg staat. Er is wel een overeenkomst. In beide eenakters is een llterair werk ooizaak van verwikkelingen. Shaw laat een verliefde dichter zijn met een ander gehuwde gelief de in opspraak brengen doordat hij in zijn verzen al te duidelijk is geweest. 8chnitzler veroorzaakt een tweespalt omdat een bekakte baron het niet kan verdragen dat zijn verloofde haar vroegere lief desgeschiedenis heeft beschreven. De lont nadert het kruitvat als de minnaar van toen opduikt en pre cies hetzelfde blijkt te hebben gedaan. Aan de presentatie die de NCRV vanavond op het scherm brengt, zitten een paar extra aantrekkelij ke kanten Beide stukken zijn door Oerard Rekers vloeiend ver taald en perfect ln de geest van de auteurs geregisseerd En hij wis selde niet van spelers zodat wij Petra Laseur. Edmond Classen en Jeroen Krabbé kort na elkaar heel verschillende personen zien uit beelden in een ander milieu. Met hun karaktertekening en nuance ringskunst geven zij de kijkers veel te genieten. Om uit te laten komen dat het accent ligt op de acteurspresta ties. begint de uitzending bij „open doek". We zien hoe op de studiovloer de laatste hand wordt gelegd aan het decor en hoe tus sen de bedrijvigheden door de spe lers zich gereed maken. Bij de wisseling het zogeheten change ment kunnen we opnieuw ach ter de schermen kijken. Ziet u meteen wat decorontwerper Frank Rosen heeft gepresteerd en hoe behendig de toneelmeesters hun werk doen. De drie spelers realiseren ettelijke magnifieke scènes. Zonder zich ook maar een moment weg te la ten spelen, geven Krabbé en Clas sen Petra Laseur ruiterlijk de kans om te schitteren. Dat doet zil. Aan de talenten zie zij mee kreeg van haar vader, wijlen Cees Laseur en moeder Mary Dressel- huys. voegt Petra Laseur haar ei gen gaven en de glans van een volgroeide theaterpersoonlijkheid toe. De NCRV besluit de avond met de groeten van Sipke van der Land, deze keer uit Ur der Chaldeeën, de vaderstad van Abraham. Evenals de voorgaande programmareeks, opgenomen langs de reisroute van de apostel Paulus, zal ook deze nieuwe serie bij veel kijkers in de smaak vallen. Waarschijnlijk zul len zij wederom op herhaling aan dringen. De aantrekkingskracht schijnt tweeledig te zijn: de opgewekte verteltrand van Sipke van der Land en het feit dat hij niet diep spit. Deed hij dit laatste wel. dan zou de bijval misschien niet zo groot zijn. Toch betreur ik het dat hij het niet doet. Van der Land komt met regisseur Jaap van der Hurk en camerateam Jan en Rita Huyskens bij beroemde opgravin gen. waar het verleden rust van zeer markante culturen en perso nen uit de bijbelse tijd. Door meer te doen dan het vertel len van een verhaal, bijvoorbeeld door het Inlassen van gedramati seerde scènes waarin de archeolo gische vondsten een rol spelen, zou dat verleden dichter bij de kijker zijn te brengen. Dit vergt natuurlijk een bredere opzet van het programma, meer geld en an dere kwaliteiten. Als de NCRV het aandurft en goed aanpakt, wordt de bijval wellicht nog groter dan voor de groeten met gemiste kansen. Op gebrekkige wijze werd toediening van brood en Nocturne van Chopin gespe zulk een smakeloosheid en heid kan men tegenwoordll Gereformeerde kerk vervall der dat er een woord van opklinkt. Helaas geven voorgangers hierbij blijk van stellend tekort aan liturgisc r althans waar het het muziKf): van de eredienst betreft, t Drie G.O.V. leden, behorend samenstellers van het nieuwi boek, Folkert Grondsma, Ja Laar en Yma G. Visser heb Z op het prachtige drieklavien orgel laten horen in een i raalvoorspelen en -zettingen der bepaald modern aan te d di fris en nieuw geluid doen hcpi vendien gaan deze koraalvo^l een bepaalde technische heidsgraad niet te boven. zo< het bereik van veel organiste n te liggen. Juist door zijn gro o teit is het nieuwe orgelboek t psalmen een waardevol be l iedere kerkorganist. In een critiek van eer. gezag! kerkmusicus (Prof. Otto wordt Nederland gefeliciteer bundel, die eindelijk eens maakt aan de diktatuur va leenzaligmakende „Canzioi ti die in wezen geen orgel- rrtn koorvorm is. Prijs De door Anko Ezinga ten ete brachte orgelwerken van Vin 1 beck tn Bach gaven een ho van de capaciteiten van d< im nist, die zijn orgelstudie zag met de ..Prix d'Excellem merkelijk goede koorzang gal to rij Bonifatius uit Dokkuml

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4