Een hemelsblauw boekje met vogeltjes er op Op weg naar een theologie van de islam VOOR HET Congres in verband met nieuwe abortus wetgeving VAN DA A Trouw in het Congresgebouw te Den Haag Zaterdag 24 maart 1979 10.30-16.00 uur vormingscentra de klencke ZATERDAG 17 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Een collega legde een zeer klein boekje voor me neer. HIJ had dat bij het opruimen van de ouderlijke boekenkast gevonden en het leek hem net Iets voor mij. Het was een dun. vierkant uitgaafje met een hemelsblauw omslag, waarop met witte lijnen vogeltjes getekend waren. Het zag er met elkaar nogal frivool uit en aangezien lk gewoon ben dat op mijn bureau louter degelijk spul terecht komt, vroeg lk me verbaasd af wat lk hiermee moest. De bekeek het geschrift wat nauwkeuriger en las de In rode letters uitgevoerde titel: „De verklaring van Utrecht 1905 gehandhaafd". Blijkens het titelblad hield ik ln handen „een eenvoudige toelichting op de beslissing der generale synode van Utrecht 1943 Inzake de bij haar Ingekomen bezwaarschriften", geschreven door dr. A. D. R. Polman, gereformeerd predikant te Bolsward. Het Jaar van uitgave was 1944. Het boekje met zijn bedrieglijk fleurig uiterlijk hoorde dus volledig op mijn schrijftafel thuis, het was één van de vele brochures die verschenen tijdens de kerkstrijd, welke ln augustus 1944 geleld heeft tot het ontstaan van de vrijgemaakte gereformeerde kerken. Ik herinnerde me niet. dit boekje destijds ln mijn ouderlijk huls gezien te hebben, lk heb daar trouwens ook nooit horen praten over „Utrecht 1905" en „Utrecht 1943". En als lk nu zo'n werkje van dr. Polman doorblader, kan lk mijn ouders achteraf alleen maar prijzen, dat ze me niet met het voor of tegen van de veronderstelde wedergeboorte om de oren hebben geslagen. We kregen ln die Jaren overigens wel allerlei drukwerk van „synodale" en vooral „bezwaarde" kant ln de bus. Dat kwam omdat mijn vader scriba van de gereformeerde kerkeraad was. Ik heb hem er echter nooit ln zien lezen en lk geloof ook niet, dat hij die brochures aan anderen doorgaf. Omdat onze dominee ondergedoken was, preekten er altijd domlnees-van-elders en die hadden wij thuis dan over de vloer. Sommigen van hen wekten mijn vader op, gemeente-avonden te beleggen met voorlichting over de kerkstrijd, maar hij wees zo'n suggestie altijd resoluut van de hand onder het pastorale motto, dat Je geen slapende honden wakker moet maken. Aldus ls het geschied dat de vrijmaking ons dorp voorbijging. Ik weet daarom niet van-huls-ult van „oeverloze discussies", zoals J an Pier Erlnga zich uit zijn Jeugd te binnen kan brengen blijkens zijn verhaal in „Leesdienst". de Baamse gereformeerde kerkbode. Pas veel later, toen ik aan synodale perstafels zat, heb ik eindeloze debatten over de kerkscheuring van 1944 meegemaakt. Het ging er dan om, of de wel en niet vrijgemaakte gereformeerden weer bij elkaar zouden kunnen komen. Inmiddels zijn die debatten verstomd en kijken belde soorten gereformeerden amper meer naar elkaar om. Mijlenver zijn mensen, die vijfendertig Jaar terug nog ln één kerkverband zaten, uit elkaar gegroeid. Ik besef dat sterk, wanneer lk vla radio of televisie een vrijgemaakte preek beluister. O Ja, het klopt allemaal prachtig. Gegeven: de tekst, te bewijzen: de punten, bewijs: de preek. Het is me liever dan allerlei vlot gedierbaar, datje bij de EO en soms bij de concurrerende NCRV kunt waarnemen, maar waar gaat het over? Ik ontmoet een glad, gesloten systeem en vind geen aanrakingspunten. Twijfelen die mensen nooit? Verkopen ze nooit een ketterij? De heer Erlnga vertelt ln „Leesdienst", dat hij bij de Baamse vrijgemaakten heeft gekerkt. Hij schrijft: „Als lk de volwassen kerkgangers bekijk, zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom ze zich bij ons in de kerk niet lekker zouden voelen". Nu, ik kan de heer Erlnga wel een heel rijtje redenen opgeven, waarom de vrijgemaakten met een draf uit de „synodale" kerk zouden weglopen. Jan Pier Eringa vervolgt: „Ik voel me bij hen ten minste best thuis". Kijk, alleen al om dit soort hartelijke uitspraken zouden de vrijgemaakten zich geen moment lekker voelen bij de heer Erlnga ln de kerk. Het kerkvergaderend werk van God ls geen kwestie van je ergens lekker thuis voelen. Heus, broeder Eringa, zo redeneren zij Hiermee is, dat stem ik terstond toe, niet het laatste woord over de vrijgemaakte gereformeerden gezegd. Welnu, ze komen dit jaar nog vaker aan bod. zéker bij de verschijning van het in voorbereiding zijnde gedenkboek naar aanleiding van vijfendertig jaar vrijmaking. Dat boek komt deze zomer uit bij Kok in Kampen en tot de samenstellers behoren de welbekende heer P. Jongeling en diens schoonzoon J. P. de Vries, de hoofdredacteur van het vrijgemaakte Nederlands Dagblad. REDELIJKE ONREDELIJK D 1 Eén van de verhalen van de i van het volk Israël gaat overd De Israëlieten zijn door M( - Egypte bevrijd en nu valt df>* tijntocht toch bitter tegen. Zt dorst. Onmatige, levenbedrtel dorst. Zonder water sterft ee De camavalswoorden: geen 0 maar bier, ik sterf nog liever dorst, zijn daarom waanzin hoogmoed. Dorst kan dodeli door Jan Slomp „Lang leve Allah en Turkije". Met deze woorden, door de auteur ontdekt op de zitting van de stoel in een bus, begint het boek „De moslimse naaste" van dr. Wessels Het citaat geeft duidelijk aan dat zich bezig houden met de studie van de islam, de religie van de moslims, geen vrijblijvende zaak meer is. Vroeger kon men nog met een zeker goed recht volhouden dat alleen zij die in de wereld van de islam gingen werken of reizen er verstandig aan deden zich enigszins op de hoogte te stellen van de wetten en voorschriften van deze godsdienst. Dat is sedert kort anders geworden. Er wonen ongeveer 200.000 moslims van allerlei herkomst in ons dichtbevolkte land. Moslims zijn onze naasten geworden. Niet verre naasten door de zending of televisie, maar naasten ln de letterlij ke betekenis van het woord. Ze wo nen ln onze steden, gebruiken het openbare vervoer en doen hun Inko pen ln Nederlandse winkels. Vandaar de titel van dit boek: De moslimse naaste. Het boek van Wessels bevat echter geen handleiding over hoe Je bij buitenlandse werknemers over de drempel komt. Daar zijn andere boekjes over geschreven. De onderti tel geeft aan waar het de schrijver om begonnen ls: Op weg naar een theolo gie van de islam. Met andere woor den: omdat de moslim onze naaste is geworden, moeten we zijn religie ook theologisch serieus nemen. Ontmoetingen Wat ligt er dan meer voor de hand dan om te rade te gaan bij hen die reeds dertien eeuwen lang de mos lims als naasten hebben, nl. de chris tenen ln het Midden-Oosten. Dat doet Wessels dan ook. In hoofdstuk I begint hij met een gedeeltelijke re constructie en beschrijving van de ontmoetingen tussen de profeet Mo hammed en de Arabische christenen van zijn tijd (570-632). Wessels consta teert terecht aan het eind van dit hoofdstuk (hij komt er op terug aan het eind van hoofdstuk IV) dat het een gelukkige zaak ls dat de laatste ontmoeting tussen Mohammed en de christenen uit Najraan ln Zuid-Ara- blé ls geëindigd met een open vraag over wie er al of niet gelijk heeft. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Oagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur- Jenze Tamminga Directeur: mg. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Cred-etbanli Reken,ngnr 23 00 12.574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam Westbtaak 4 Rotterdam tel. 010-115568 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwone Abonnementsprijzen: Per maand f 15.90 Per kwartaal 47,70 Per helt jaar 95.40 Per jaar 188.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenopdrachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 ven maandag t/m vrijdag Op zondag van 18- 20 uur telet. 020-913456 Opgnve mim-advertenl>es tel. 020-936668 ol schnttetijk aah Mek-Adv atdeimg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitetend SChrifteb|k aan ooie Amsterdamse adressen. In het tweede hoofdstuk behandelt Wessels de lotgevallen van de christe lijke minderheden ln de moslimse we reld. Het derde en vierde hoofdstuk laten vervolgens twee kanten van de theologische medaille zien. Eerst ho ren we hoe christen-theologen gerea geerd hebben op het verschijnsel Is lam. Daarna komen moslimse den kers en wetsgeleerden aan het woord over het christendom. In het vijfde en laatste hoofdstuk vraagt Wessels zich af wat we van het verleden kunnen leren voor heden en toekomst. Het verleden Deze verdeling ln vijf hoofdstukken, hoewel niet opzettelijk, trof me toch als erg Islamitisch. We komen Immers het getal vijf als indelingsprincipe telkens weer ln de islam tegen. Maar dit terzijde. Deze principiële en histo rische aanpak heeft verschillende voordelen. In de eerste plaats worden voor- én tegenstanders van de dia loog met moslims er toch wel heel duidelijk aan herinnerd dat het hoogst onverstandig ls om net te doen, alsof die lange geschiedenis van politieke confrontatie, theologi sche controverse en polemiek voor het bepalen van onze houding van daag er helemaal niet toe doet. Het verleden werkt namelijk zowel bij moslims als christenen door ln het heden. Onhistorisch denken ls altijd gevaarlijk maar ln de ontmoeting met moslims een blijk van kortzich tigheid. Zowel praktisch ingestelde mensen, die buitenlanders willen hel pen, als zich theoretisch en dogma tisch opstellende christenen kunnen niet doen alsof dit gezamenlijke ver leden eenvoudig niet bestaat. Wij ne men ons verleden mee, zij het hunne. In de grote moskee van Koeala Loempoer, Maleisië. Vergiftigd Het ls mijn ervaring, dat het huidige klimaat ook ln Nederland maar al te vaak wordt bepaald door sociale dis criminatie enerzijds en achterdocht, vooroordelen en onwetendheid an derzijds. Daaraan lijden zowel chris tenen als humanisten. De Duitse mis- sioloog E. Keilerhals, overigens niet door Wessels genoemd, overdrijft mijns Inziens niet wanneer hij van de huidige situatie schrijft dat de rela ties als gevolg van eeuwenlange te genstellingen zijn vergiftigd. Wat doe Je daaraan? Anderen hebben de sociale problemen ln kaart ge bracht. Ik denk aan Frank Boven kerk e.a. Omdat zij anders zijn Patronen van rasdiscriminatie in Nederland (besproken ln Trouw op 28 oktober 1978). Wessels bracht de theologische tegenstellingen ln kaart. Ook ln het Nederlandse taalgebied heeft hij in dezen voorgangers gehad. W. A. Bljlefeld, nu ln Amerika, heeft ln zijn dissertatie. De islam als na- christelijke religie (1959) op dit ge bied Dlonierswerk verricht. Wessels mikt met zijn boek op een breder publiek dan ln een proef schrift mogelijk is. Hij vermijdt het gebruik van vakjargon en beschrijft op duidelijke wijze waarom het tot nu toe meestal heeft gedraaid in ge sprekken tussen moslims en christe nen. Wessels schrijft echter geen po pulair of eenvoudig boek. Gezien de ondertitel hadden we trouwens ook, niet anders verwacht. Het is een stu dieboek. Gelukkig is het geen dik studieboek. Ook de meeste predikan ten en priesters krijgen dit onderwerp niet mee in hun pakket. Ze kunnen hun scha inhalen met dit werk. Mijns inziens zou het echter Jammer zijn indien de lezer afgaand op die ondertitel zou denken dat wat hier geboden wordt in de eerste plaats Sprekers: Dr. A. W. Mante, (gynaecoloog) Prof. jhr. dr. F. A. M. Alting van Geusau Prof. dr. W. H. Velema Mevr. mr. dr. F. T. Diemer-LIndeboom en anderen Toegangsprijs 10,— te betalen aan de zaal Reservering kaarten: EO-Kilversum postbus 565 of telefonisch (035) 85 26 41 dogmatisch voer voor theologen is. Door het zo te stellen zou ik de schrij ver en de mogelijke lezer onrecht doen. vragen Door mijn werk: voorlichting geven over de relatie islam christendom, merk ik telkens weer hoeveel christe nen wat de islam betreft met uitge sproken theologische vragen zitten. Ik noem er een paar: Bevat de Koran openbaring? Wat moeten we denken van Mohammed? Was hij een valse profeet? Zo niet, wat dan wel? Wat zit er achter de islam? Een grote verlei ding? Wat ls Gods bedoeling met de islam? Hoe denken de moslims over Jezus? Hoe leg Je verband tussen de Jezus ln de Koran en in de Bijbel? Waarom wijzen moslims de leer van de Heilige Drieëenheid af? Wat is de reden dat sommige moslims telkens weer komen met de beschuldiging dat de christenen met de tekst van de Bijbel hebben geknoeid? Wat moeten we van deze Bijbelkritiek denken? Hoe verhouden politiek en gods dienst zich tot elkaar in de islam, enz. Antwoorden Wessels laat zien dat de meeste van die en andere vragen in de ontmoe ting vanaf Johannes van Damascus (gestorven 753) tot Kenneth Cragg (sedert 1956 toonaangevend op dit gebied) telkens weer opduiken. Hij geeft ook de antwoorden door van vroeger van zowel moslimse als chris telijke kant. Hij toont aan waar die antwoorden de mist ingingen omdat men niet goed naar elkaar had geluis terd. Telkens weer heeft men een valse start gemaakt in de dialoog. In het laatste hoofdstuk probeert professor Wessels zelf ook ankele ant woorden te formuleren op vaak stere otiepe vragen. Wie in de wereld van de islam werkzaam is, ontkomt daar niet aan. Ook wordt ons juist in de praktijk de illusie snel ontnomen dat het gesprek met moslims een makke lijk zaak zou zijn. Berkouwer Bij de antwoorden die dr. Wessels probeert te formuleren moest ik den ken aan een artikel, dat dr G. C. Berkouwer, ons beider leermeester, jaren geleden (18 december 1954) in Trouw publiceerde. Schrijvend over „Progressieve Islam" signaleerde Berkouwer toen reeds activiteiten van een moslimse missie op intellec tueel terrein in Amsterdam. Hij meende (in 1954) dat we ons van deze omgekeerde zending, zoals hij het noemde, niet kunnen afmaken met een glimlach. De vraag die ons zal moeten bezighouden, volgens Berk houwer, is die aangaande (lk citeer) „de volstrektheid van de boodschap van Christus, het allesbeheersende geding tussen christendom en we reldgodsdiensten, ook tussen het christendom en de islam." Wessels maakte zich ook in het korte bestek van dit boek niet van de vra gen af met een glimlach. Hij neemt zijn eigen geloof serieus, maar ook de islam. Berkouwer en ook Verkuyl, wiens opvolger Wessels onlangs ls ge worden. doceren niet meer aan de Vrije Universiteit. Maar de oude vra gen en gelukkig ook de open vragen maken telkens weer een nieuwe for mulering noodzakelijk. In grote ge voeligheid voor de gesprekspartner. Daartoe heeft dr Wessels een goede bijdrage gegeven. Lezing maakt ver dere studie trouwens niet overbodig! Geen register Het zou niet open en eerlijk zijn om, wanneer men het boek van een vriend bespreekt, alle kritiek achterwege te laten. Mijn eerste punt van kritiek betreft trouwens meer de uitgever dan de auteur. Boeken waarin zoveel namen en citaten voorkomen zouden gewoon niet meer zonder een register op zaken en namen mogen worden uitgegeven. Het is niet billijk om in een boek dat uitmunt door beknoptheid te wijzen op dingen die men mist. Toch vind ik het jammer dat uit de tijd van de kruistochten de grote theoloog Ansel- mus van Canterbury vanwege zijn bijdrage aan het gesprek met de mos lims niet werd genoemd. Zijn boek over de verzoening is immers opgezet als een gesprek tussen een moslim en een christen. Julia Gauss heeft dat overtuigend aangetoond. Vanuit mijn Pakistaanse ervaring vind ik de keuze voor Rahmatulla (blz 94) wel begrijpelijk, gezien zijn reacties te gen zendeling Pfander. Zijn boeken worden nog steeds gelezen in oerdoe- versie. Maar het is jammer dat de enige moslim die ooit een echt com mentaar op de Bijbel heeft geschre ven Sir Sayyid Ahmad Kahn (1817- 1898) niet wordt genoemd. Prof. Bal- jon in Leiden is op hem gepromo veerd in 1946. Dat is de redelijkheid van de a die de Israëlieten laten horen f< om hebt ge ons weggevoerd ui te als we toch met onze kinofcr vee van dorst moeten stervevi situatie is bedreigend en dan |o naar de reden en naar de oon i het onheil. Daarom lopen z i Mozes te hoop. Hij heeft ze U n „weggevoerd". Hij is de vera if delijke man. Er zit iets heel t| in dit verwijt. Je kunt het t aanzien dat je kinderen en eraan gaan! Het redelijke 1 uit in wat ze vragen: Waarom ons weggevoerd Wat i wel de dwingende reden gewi t om ons uit Egypte te halen reden opweegt tegen deze let stervensnood? Mozes verkeew mee in een beknellende toesti volk staat tegen hem op. Hi in hun driften. Ja, de reden!1 deze _it: d n. Je d momi tl elkaaL Kruistochten Ik hoop van harte dat dit boek een positieve werking zal hebben en dat men Wessels' verslagen over de valse start tot het gesprek in het verleden als een waarschuwing zal opvatten. Het gevaar is immers niet denkbeel dig dat het verslag van een polemiek zelf weer tot een pennestrijd aanlei ding geeft. De politieke geschiedenis leert ons dat polemiek maar al te makkelijk kan ontaarden in anti-pro- paganda met bedenkelijke gevolgen voor de positie van minderheden. Uit Wessels' beschrijving van de ge beurtenissen ten tijde van de kruis tochten en de koloniale overheersing mag men geloof ik zonder aarzeling wel de volgende conclusie trekken. Evenals ln het verleden brengt ook nu nog alle agressiviteit, (ook in de vorm van goedbedoelde evangelisa tiecampagnes en andere operaties waartoe jongeren worden gerekru teerd en gemobiliseerd), de positie van christelijke minderheden in de wereld van de islam in gevaar. Het negatieve beeld dat moslims vaak hebben van het westers christendom wordt er door versterkt. Zulke cam pagnes, soms zelfs kruistochten ge noemd, werken milieubedervend. Niet mogelijk We moeten overigens nooit uit het oog verliezen dat pubükatie van een boek als het onderhavige, dat alle vragen open en eerlijk bespreekt, in sommige moslimse landen gewoon niet mogelijk is. Er moeten daarom andere wegen gezocht worden om deze zaken ook internationaal beter bespreekbaar te maken. Waarschijn lijk is een belangrijke reden waarom wij veel van de argumenten uit het verleden niet meer kunnen gebrui ken, het feit dat velen van de door Wessels aangehaalde Arabische au teurs de woordvoerders waren van een christelijke minderheid temidden van een moslimse meerderheid. Maar in Nederland komen we in aanraking met een nieuwe situatie. Hier hebben we te doen met een moslimse minder heid temidden van een toch min of meer christelijke meerderheid. Dit verschil wordt door Wessels wel aan geduid maar nauwelijks uitgewerkt. We noteren tenslotte met dankbaar heid dat het gesprek over de voor waarden voor een echt gesprek tus sen moslims en christenen in ons land in alle vrijheid kan plaats vinden. Die godsdienstvrijheid is tussen moslims en christenen telkens weer in het ge ding, vooral ook hierom omdat vele moslims voorstander zijn van een is lamitische staat. Drs. Jan Slomp, predikant in alge mene dienst van de gereformeerde kerken om voorlichting te geven over de ontmoeting met moslims, bespreekt: „De moslimse naaste" van dr. A. Wessels. Ondertitel: Op weg naar theologie van de islam. Uitg. Kok, Kampen, 156 pag„ prijs 19,50. Mozes heeft uiteraard ook doi hij wordt gekweld door deze ging. Hij weet alleen dit: kwam ergens vandaan, dingen op een bepaald i helemaal helder tegen gen. Verdrukking in Egypte in de woestijn? Wat is erger? naar God. Wat moet ik doen volk? Hij gaat naar Hem van signaal kwam. De eerste roep vrijding, daar bij de bn braamstruik. Eigenlijk is dat enige uitweg. Terug tot Hem de bevrijding opriep. (Exodus 3-7). VOORBIJGANG Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oude Tonge: G. i End te Papendrecht. Bedankt voor Giessendam-Ne^ dinxveld: J. den Hoed te Slie 1 voor Stolwijk: P. Koeman te n GEREF.KERKEN Aangenomen naar Vel( (WDld): A. Klompmaker te (West-Duitsland); naar Gro Helpman (diakonessenhuis): M. A. Schaap-de Vries cand. ningen. Beroepbaar: mevrouw C. J1^ man-Blanksma, Molenstraat Anna Paulowna. GEREF. KERKEN IVRIJG.I Beroepen te Albany (Austr. Boersema te Midlam-Heeren 11 Oegstgeest-Lisse: C. Kleijn, 11, Zwolle. Bedankt voor Assen-Noord Smelik te Enschede-Zuidwe Schildwolde: H. D. van Hei Heemse. GEREF.GEMEENTEN Beroepen te Benthuizen: J. weij te H. I. Ambacht; te Kal r (VS): A. Vergunst te Veen. BAPT.GEM. Beroepen te Tweede Exloërm Nijland te Staveren. Bedankt voor Emmen: C. Treebeek. ADVERTENTIES organiseert de volgende kursussen 6 april (19.30 uur) 7 april uur). Sociale vaardigheden vo kelijke kaderleden (gespreks-1x gadertechniek). 11 mei (19.30 uur) 12 mei i uur). Huisbezoek: hoe en wat rt t pastorale gesprek. Informatie en opgave: Vormingscentrum De Kiene Witte Zand 18 7861 BJ Oosterhesselen tel. 05246-651 De Hezenberg, Centrum voor paste zorg, Hattem Op ons centrum wordt hulp v« aan mensen, die intensieve rale begeleiding nodig hebbel Het werk bestaat verder uit pafa Ie toerusting door middel va i. retraites, jeugdconferenties, thf weken. Wij zoeken EEN DERDE PASTt die deel uit wil maken van g. gemeenschap. Gerichtheid op individueel pasf j en enige ervaring in een gem p zijn gewenst. Voor nadere inlichtingen kunti wenden tot Ds. K. Snoeit. H berg 6. 8051 CB Hattem 05206-2661/1648 Sollicitaties kunt u richten ai secretaresse van het bestuur:f R. A. M. van Hall-Barger, I bergerweg 60. 8051 CJ Hal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2