China ruikt lente, maar angst voor [M winter blijft iifeMttii&B M1V WELCOME THE FRIENDS FROM HOLLAND-. De afgelopen twee weken maakte onze redacteur Piet Hagen in het gezelschap van minister Pais een reis door China. De reis was te kort om er een enigszins afgerond beeld van China op te kunnen baseren. Maar aan een persoonlijke indruk mag een journalist zich wel wagen en de neerslag daarvan vindt u op deze pagina. Later zullen enkele meer gedetailleerde verhalen volgen over het onderwijs, de godsdienst en de commerciële betrekkingen tussen China en Nederland. IRDAG 17 MAART 1979 TROUWKWARTET 25 tor Piet Hagen jals de Russische ste- ebouw zijn sporeni :eft achtergelaten in onmenselijk brede lofdstraten van Pe ng, zo vertoont Sjang- li, de grootste stad n de wereld, nog al- d de trekken van de riode van 1843 tot 49, de tijd waarin wes- rse handelsbelangen stad domineerden. met palmbomen uit doste boulevard igs de Hwang-pu-ri- er wordt geflankeerd or torenhoge gebou- >n die eens de zetel iren van handelshui- n en banken uit Enge- id, Frankrijk, Ameri- en Japan. Ook Nan- ag Road, de kilome- ■s lange winkelstraat it aan weerszijde gro- warenhuizen, geeft de ropese bezoeker even n punt van herken- ig op zijn tiendaagse iht door een hem semde maatschappij. ch vertonen Peking en het zend kilometer zuidelijker egen Sjanghai meer over komsten dan verschillen, beide steden word je getrof- door de overweldigende ssa mensen, die lopend en send door de straten kri- t. Om je heen zie je tiental- blikken op je gericht, uwsgierig kijkend naar de nke vreemdeling die op iat een ijsje koopt of een itie maakt in zijn op- rijfboekje. oordenvloed de ervaring, niet alleen omdat Je beseft dat hier een miljard mensen wonen die volstrekt andere sociale eh politieke denkbeelden hebben, maar ook omdat je geen uur van je verblijf los komt van de vraag naar de waarde van het Chine se model. Nog altijd Is China, in vergelij king met de meeste ontwikke lingslanden, het grote toon beeld van vooruitgang. Het blijft een ongelooflijke presta tie om die honderden miljoe nen mensen op een grondge bied zo groot als dat van de Verenigde Staten te voeden en van een menselijk be staansminimum te verzeke ren. De tussenlanding van één dag ln de schreeuwende ar moe van een stad als Karatsji is voldoende om me te vervul len van respect voor de Chine zen die hard, maar toch op een ontspannen manier werken aan de opbouw van hun door buitenlanders geplunderde land. Je blijft Je verbazen over de hoge organisatiegraad van deze massa mensen, die in grote gehoorzaamheid en saamhorigheid („Dien het volk" is de meest gehoorde leus) de leiders volgt, zelfs in hun griezeligste fouten. Maar nu de Pekingse lente het bui tenlandse bezoekers mogelijk maakt vrijer rond te kijken en de Chinezen, als Je eenmaal hun vertrouwen gewonnen hebt, openhartiger durven praten over hun verleden en toekomst, merk je ook hoe men snakt naar meer vrijheid. Benauwend De naar mijn gevoel benau wende indoctrinatie die uit gaat van de alom aanwezige portretten van voorzitter Mao en zijn opvolger Hua Guo- feng, ls voor het gevoel van de Chinezen misschien Iets min der kwellend dan voor het oog van de welgestelde en tot zelf standig denken opgevoede westerling. Niet dat Chinezen minder behoefte hebben aan vrijheid dan andere volken. Maar de herinnering aan de armoede en de oorlog van vóór 1949 stemt veel mensen nog altijd dankbaar jegens de leiders die hen daarvan ver lost hebben. Wat je daarover hoort ls meer dan een uit het hoofd geleerd lesje. En ik denk dat ook de moraliseren de opvoeding („Dien het volk") die de Chinese maat schappij van voor en na 1949 kenmerkte, de mensen iets ontvankelijker heeft gemaakt voor een strakke organisatie. Dat neemt niet weg dat dege nen die de Pekingse lente heb ben geroken en voor het eerst de fouten van het systeem openlijk durven bespreken, blijk geven van een groot ver langen om onder het dwang matig karakter van de maat schappij uit te komen. Zij de monstreren dat al door een soort gezellige chaos op straat en door een tamelijk ontspan nen manier van werken. Ik denk dat ze onder elkaar ook over de huidige leiders wel grapjes maken. Maar ze zijn voorzichtig in hun kritiek op de machthebbers van -dit mo ment. Want al lijkt het lente, de winter kan terugkeren. Dat ls ln de Chinese geschiedenis wel vaker gebeurd. iral in een winkel trek je bekijks. Als ik in een van warenhuizen probeer dui- jk te maken dat ik een denborstel wil kopen ter vanging van een inmiddels oren gegaan exemplaar, mmen de mensen om mij Ten slotte biedt een 35- ge man die goed Engels :ekt zijn bemiddeling aan. de koop gesloten is, raken aan de praat en ik stel hem zijn vriend voor ergens te gaan drinken. ir in plaats van naar een ehuis brengt hij mij naar Park van het Volk. Hoewel ïaam anders doet vermoe- wordt bij de ingang een [angsprijs van een paar geheven, die door mijn theren wordt betaald. Als een bankje gevonden heb- onder een afdak dat ons n de regen beschermt, nt het verhaal in een tome woordenvloed naar ten. .965 ging hij Engels stude- aan de universiteit, al- .s dat was de bedoeling. r enkele maanden later de Culturele Revolutie en daarmee begon voor de nkende negende catego- van intellectuelen een ilijke tijd die tot om- eks 1976 zou duren. Hoog- en werden naar het land uurd en vervangen door lders en boeren. Het rode kje kwam in de plaats van vaak nog Russische) we- chappelijke literatuur. studenten werden bij oenen naar het platteland uurd om daar de eenheid theorie en praktijk te ori- inden. Lange tijd waren 'erslteiten en scholen ge en en toen het onderwijs naai weer op gang kwam, 1 je er als student verstan- r aan de citaten van voor- t Mao uit je hoofd te leren de klassevijandige litera- uit de bibliotheek t€ Iplegen. issepositie dan waar zijn dat China in de laatste levensjaren van de grote roerganger Mao door de „kliek" van diens radicale echtgenote aan de rand van de afgrond is gebracht, het vertrouwen in de leiding van de partij lijkt er niet wezenlijk door geschokt. De verering van Mao als halve god is voor bij, zijn fouten worden eerlijk verteld, maar zijn faam als redder van het land staat nog recht overeind. De Chinezen weten heel goed dat hun land in sommige op zichten twintig jaar achter ligt bij het Westen. Maar ze hebben een bijna natuurlijk optimisme over de Inhaalma noeuvre die de regering sinds twee Jaar propageert. BIJ de Ingang van scholen en fabrie ken, en op straat op spandoe ken en gebouwen, overal staat ln grote karakters te lezen: „Grijp elke minuut en secon den aan om het doel voor het jaar 2000 te bereiken". Enor me affiches tonen stralende gezichten van Jonge Chinezen die reikhalzend uitzien naar een toekomst vol moderne In dustrie, kernenergie, techno logie, mechanische landbouw en raketten. Een miljard vriend (zo noemt hij mij I vertelt, dat hij lange tijd het land gewerkt hesft en zijn studie nooit heeft kunnen afmaken. In 1972, in de hoog tijdagen van het schrikbe wind van wat in China heet „de bende van vier", heeft hij enkele maanden in de gevan genis gezeten om redenen die hemzelf nooit duidelijk zijn gemaakt. Het zal wel te ma ken hebben gehad met de „slechte klassepositie" van zijn vader. In het persoonsbewijs van elke Chinees staat vermeld wat de klassepositie is van jezelf en van je vader. Was je vader in 1949, het jaar van de bevrijding, eigenaar van een winkeltje of nog erger e'en klein fabriekje, dan draag je als zoon of dochter je leven lang die erfsmet met je mee. Je eigen klassepositie kan dan wel verbeterd worden als je arbeider, boer of soldaat wordt en openlijk afstand neemt van feodalisme, imperi alisme en kapitalisme, maar je weet nooit wanneer de zon de der vaderen weer aan je bezocht zal worden. Sinds kort lijkt het erop dat de ver melding van de klassepositie van je ouders minder belang rijk wordt (ik hoorde zelfs dat de vermelding op de identi teitskaart gaat verdwijnen), maar ten tijde van de Culture le Revolutie en de „bende van vier" hoefde iemand met een „slecht verleden" niet te pro beren aan de universiteit te komen. Schakel De Chinees met wie ik praat is inmiddels gerehabiliteerd zo als vele andere slachtoffers van de „bende van vier". Hij werkt aan een talen-instituut waar hij Engels inspreekt op banden. Belangrijk werk, want iedereen in China wil Engels leren. Op school, via avondlessen, via radio en tv, en als het kan door op straat met buitenlanders te praten. Engels is de schakel naar de yresterse wereld, de bondgenoot tegen Rusland en het grote voorbeeld in de cam pagne voor de „vier moderni seringen" in landbouw, defen sie, industrie en technologie. De baan aan het taleninsti tuut levert per maand zestig yuan op, ongeveer vijfenze ventig gulden. Dat is zo'n beetje het salaris van de ge middelde Chinees. Daarom heen zitten uitschieters naar beneden tot ongeveer 35,40 yuan voor jonge schoonma- China is een duizelingwekken- dag eerder bijvoorbeeld, in de Rivièra-achtige stad Hangzou (door Marco Polo een paradijs genoemd), lukt het mij me los te maken van de delegatie van ihlnister Pais, die een rondlei ding moet maken langs de ge bouwen van de universiteit. Na enige tevergeefse pogin gen om studenten te spreken te krijgen (ze praten of slecht Engels of zijn te druk bezig met de gymnastische oefenin gen die ze tussen de colleges door doen), vind lk eindelijk vijf jonge docenten bereid tot een gesprek. Ook een Ameri kaanse docent die, net als zijn Australische vrouw, Engels geeft woont het gesprek bij. Ik kan het gesprek niet letter lijk navertellen, maar de sfeer van openheid ls me het mees te bij gebleven van alles wat ik in China heb meegemaakt. We praten over de Chinese betrekkingen met de Chileen se dictatuur (tegen Rusland) en de invasie in Vietnam (idem, maar men geeft toe dat hierover toch wel discussie is), over de voor- en nadelen van de Culturele Revolutie en over het grootscheepse mo derniseringsprogramma van de regering. Er is begrip voor mijn kriti sche vragen, en de standaard- antwoorden die ik uit zoveel Chinese monden heb gehoord blijven achterwege. Inder daad, ook deze Jonge Intellec tuelen begrijpen niet waarom China juist met rechtse krach ten ln Europa (Strauss bij voorbeeld) nauwe banden aanknoopt. Ook zij zien 't ge vaar van een moderniserings programma dat China tot speelbal kan maken van de westerse multinationals. En als ik vraag of de miljard Chi nezen niet in opstand zullen komen als blijkt dat de belof ten van de regering om China voor het jaar 2000 een welva rend land te maken niet of slechts zeer ten dele waarheid kunnen worden, zie lk ook ln hun ogen twijfel. Vertrouwen. kers en naar boven van meer dan 300 yuan voor ervaren hoogleraren of hoge functio-' narissen. Van de zestig yuan moet mijn 35-jarige begeleider een deel reserveren voor het onder houd van zijn ouders, die ge pensioneerd zijn en van een kleine bijstandsuitkering le ven. Vroeger hebben deze ou ders een vier-mansbedrijfje gehad, maar dat is hun ontno men. Hoewel de staat ieder een een bescheiden minimum inkomen garandeert, is het in China toch heel gewoon dat kinderen tot in lengte van da gen bijdragen aan het onder houd van hun ouders. Je moet dan eigenlijk ook niet zozeer letten op iemands persoonlijk inkomen, maar op het gezins inkomen. Opvallend is echter dat ook bij Chinezen die de problemen van hun land onderkennen het geloof in de toekomst de boventoon voert. Het mag Bij de illustraties: Tweemaal Mao, de voorzitter van de communistische partij die In 1976 overleed. De eer ste maal zoals hij Is afgebeeld bij de Ingang van het Instituut voor religie en atheïsme In Peking, geflankeerd door de spreuk: „De communistische partij is de ruggegraat van onze leiding. De theoretische basis van ons denken is het marxisme-leninlsme". De tweede maal staat Mao met een boek in zijn hand bij de ingang van de bibliotheek van de universiteit van Hagzhou; drie Chinese studenten le zend Van zestig yuan in de maand kun je geen gekke dingen doen. Aan huur, elektriciteit en ziekteverzekering ben je maar een paar yuan kwijt, maar voeding en kleding eisen het grootste deel van de in komsten op. Er blijft dan niet meer dan een paar yuan per maand over om van uit te gaan op je ene vrije dag of om iets te sparen voor een wat luxere uitgave: een fiets (180 yuan), een horloge (100 yuan) of, als je in betere doen bent, een zwart-wit tv (200 yuan voor een kleintje). Beschaamd drieën af te rekenen in het theehuis, waar lk tenslotte toch naar toe geloodst ben. Wijzend op de thee en de lek kernijen die erbij gepresen teerd worden, zegt mijn gast heer: „Zoiets kan ik mij niet elke maand veroorloven, maar dit is voor mi j een grote gebeurtenis. Pas sinds enkele maanden is de druk van de afgelopen tien Jaar van mij afgevallen. Nu durf lk weer vrij te praten." Ik voel me beschaamd als ik na herhaald aandringen geen verlof krijg om voor ons Deze ontmoeting in Sjanghai is niet de 'enige van dit soort, die ik de afgelopen twee we ken in China heb gehad. Een 1-bum— mti Wii ifra

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 25