'Verhaal' kweekt begrip voor buitenlanders Henri Knap is een heer Ook VARA werpt zich nieuw soort documentai 35 Peter Faber kan het ook alleen Nico Hummelburg over zijn radiorubriek Opera Forum ook naar het Zuiden Radio voor 2e generatie buitenlanders 'De Atoombende' uitstekend produkt uit Luns niet voor radic Indische happening TV COMMENTAAR Onderhandeli opgeschort o CAO-omroepi DONDERDAG 15 MAART 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Riet Dlemer HILVERSUM ,,BiJ de eerste de beste opname die ik in Marokko wilde maken werd ik door de politie opgepakt met de mededeling: dit is een democratisch land, maar u kunt niet met de mensen praten. Ik moest een vergunning zien te krijgen en daar heb ik toen vier dagen achteraan gehold zonder hem ooit te bemachtigen. Maar het gevolg was wel. dat er een heel programma uit is gekomen dan ik van plan was te maken. Zo heb ik van dichtbij meegemaakt dat ouden van dagen in het provinciehuis door soldaten in elkaar werden geslagen en afgesnauwd omdat ze niet hard genoeg zouden opschieten. Overal zie je soldaten." Als samensteller van een aantal ra dioprogramma's van de NOS voor en over buitenlandse werknemers in Ne derland was Nico Hammelburg die zijn ervaring vertelt op zoek naar onderwerpen voor een aardig pro gramma. ..Maar wat ik in het provin ciehuis aan machtsmisbruik zag schijnt normaal te zijn. Zo was ik met een Marokkaan aan het praten, in eens begon de man verschrikkelijk te zweten De aanleiding bleek een mili tair te zijn die in de verte opdook Marokkaans dilemma heet de docu mentaire met impressies van dat land. die de NOS-radio vanmorgen tussen negen uur en vijf over half tien op Hilversum 2 uitzendt. ..Dilemma" houdt in dat Hammelburg ondanks genoemde schaduwzijde een beetje verliefd op het land is geworden. ..Ten eerste is het er heel erg mooi. Er zijn andere waarden en normen dan in Nederland Zo is het tempo veel minder gehaast dan hier. Hier is alles geautomatiseerd, in minuten uitge drukt en Je rent elkaar maar voorbij. Als je een paar dagen terug bent heb je alweer pijn ln je maag van al die dingen die je In één dag samen wilt persen Marokkaans dilemma is be doeld als een programma over ..ach terblijvers" waarmee mensen in Ma rokko worden bedoeld die familie hebben in West-Europa. Negen landen Om de zoveel tijd bezoekt Hammel burg een van de landen waar buiten landse werknemers ln ons land van daag komen en die op een bijzondere manier aandacht krijgen ln zijn pro gramma's. De landen zijn: Italië, Por tugal. Spanje, Griekenland, Joegosla vië. Turkije. Marokko. Suriname en de Nederlandse Antillen. In totaal negen, zodat ln principe ieder land eens in de negen weken aan de beurt komt. „Wat ik probeer is een beetje begrip te kweken voor buitenlanders in Ne derland De buitenlanders zelf kun nen het nauwelijks verstaan omdat maar een klein percentage Neder lands kent." Dat begrip kweken ge beurt bij voorbeeld in de aardige ru briek Verhaal, tot 1 april op vrijdag middag drie uur Hilversum 2 en daar na op zondagavond tussen half acht en acht uur A|s S|avin Het programma bestaat uit een ver- Het interview in de Marokkaanse af haal of een gedeelte van een roman uit een van de negen landen. Soms is het niet zo moeilijk aan stof te komen omdat bij voorbeeld Italiaanse of Griekse boeken al vertaald zijn. Maar aan Marokkaanse of Turkse verhalen is moeilijker te komen. Meestal moe ten de verhalen speciaal voor het programma worden vertaald in het Nederlands. De samenstelling van het programma en verzamelen van de literatuur doet Hammelburg prak tisch altijd zelf. Verzetsdagboek Morgenmiddag om drie uur op Hil versum 2 wordt in Verhaal een frag- menet gelezen uit het Verzetsdag boek van Mikls Theodorakis. Daar naast heeft Hammelburg een inter view met een Griekse vrouw in Neder land die aan het verzet tegen de kolo nels heeft deelgenomen. Verhaal van afgelopen week stond in het teken van Marokko. Hein Boele van de hoorspelkern las daarin voor uit het boek Het toppunt van eenzaamheid van de in Parijs woonachtige Marokkaanse psychia ter-schrijver Tahar Ben Jelloen, dat in het Frans is uitgekomen, maar dat ter gelegenheid van Verhaal speciaal werd vertaald. De inhoud wordt ge vormd door het relaas van jonge Ma rokkaanse mannen in Parijs die lij den aan impotentie, iets dat in de Arabische wereld een vervloeking is Nico Hammelburg: „Na mijn bezoek aan Marokko weet ik zeker dat dit soort verhalen voor ontzettend veel Marokkanen geldt omdat de maat schappij daar zo versluierd is. De vrouwen zijn daar zo onbereikbaar. Maar als de mannen in de westerse wereld met de agressieve reclame bij voorbeeld van bioscopen terechtko men dan is alles anders. In damesbla den zien deze Marokkaanse mannen voor het eerst van hun leven naakte vrouwen. Uit gesprekken met welzijnswerkers is hem gebleken dat datzelfde ook geldt voor Marokkanen in Nederland. De verschillen tussen de maatschap pij waarin ze zijn geboren en de wes terse landen vormen een bron van frustraties Nico Hammelburg: levering van Verhaal van vorige week werd gevoerd met een vrouw die voor haar man is gevlucht en nu in een Blijf van m'n lijf huis zit. Zij is afkom stig uit de stad Casablanca. Hij is een Berber, afkomstig van het achter land. waar de vrouwen nog gesluierd zijn. Ze hebben elkaar op een Neder lands station ontmoet. Pas na de hu welijksvoltrekking bleek het verschil in levensstijl tussen beiden. Voor het huwelijk vond de man alles goed. Daarna behandelde hij zijn vrouw als een slavin. Het is niet altijd zware kost waarmee Verhaal wordt gevuld. „Je komt soms tot grappige constateringen", zegt Nico als hij vertelt over het laatste Joegoslavische programma, waarin een Joegoslavische schilderes aan het woord is. Ze attendeerde hem op de Nederlandse lucht, zoals ook de oude meesters deze al hebben geschilderd. „Als Nederlander denk je lucht is lucht, maar iemand die pas in ons land woont valt het op, dat onze westerse lucht met zijn wolkenpartij en heel anders is dan in het zuiden en oosten. De Verhalen zeggen ontzet tend veel over het land van herkomst. Zo gaan die van Joegoslavië vaak over oorlog, partizanen, bloedige ge vechten en heldendom. Je wordt er wel eens moe van, maar er is daar ook veel oorlog geweest." „De sfeer doet ook echt denken aan Den Doolaard. De inhoud is explo sief. chaotisch, barbaars, zoals het geval is bij de man die voor het eerst smoorverliefd is geworden, maar dan blijkt het meisje van zijn dromen prostituee te zijn. In het café be drinkt hij zich zodat hij bijna gek wordt. Hij bijt in tafels en in glazen. Hij nodigt iedereen uit om te drinken, legt een stapel geld op tafel waardoor iedereen achter hem aan kruipt." Ni co: „Ze leggen meer gevoel in de dingen dan wij. Want met welke bui tenlander Je ook spreekt, ze verwijten ons allemaal dat we zo afstandelijk zijn en dat we geen gevoel hebben." Nico Hammelburg is ook betrokken bij de programma's vóór buitenlan ders. Samen met Coen Serré is hij eindredacteur van de uitzendingen op zondagmiddag op Hilversum 2. Tevens is hij eindredacteur van een nieuw programma dat 1 april van start gaat en dat is bestemd voor de tweede generatie van buitenlanders in Nederland. door A. J. Klei Henri Knap is een héér en dat wil hij weten Z'n heer zijn deelt zich dan ook mee aan zijn nieuwste roman: De weg maar Péruwelz" De hoofd persoon en diens vrienden wonen in de betere straten van Amsterdam- Zuid en het Apollohotel dient hun als buurtcafé. Als er in dit boek gedron ken wordt ten dat geschiedt veelvul dig) komen er merkartikelen ln het glas. slechts één keer komt een fles uit de supermarkt op tafel, maar dan zijn we ook bij een lager geplaatst iemand over de vloer En wanneer onze held eens 'n keertje besluit een voudig te eten. moeten we niet den- Speciaal In haar show ontvangt Wie teke van Dort als „Tante Lien" o.a. Johan Fahririus. Willem Nijholt en de dansgroep Olelé. Ned. 1 19.45 De AVRO vertoont de Ne derlandse speelfilm Naakt over de muur met Rijk de Gooyer in de hoofdrol. Ned. De documentaire De Atoombende belicht twee ge vallen van radioactieve be smetting met dodelijke afloop. Ned. I >20.49 Onderwerpen in Televiaier Magazine: de vredesmissie van Carter in het Midden-Oosten. Ned. 222.15 Shakespeare en zijn tijd herleven in een anderhalf uur durende filmsamenvatting van een theaterprogramma dat in Berlijn twee avonden in beslag nam Duits!. 2/22.20 In het IKON'-programma Kleur aandacht van het ener gieprobleem onder meer een gesprek met prof. Meadows, ren van de opstellers van het rapport van de Club van Rome) Hilv 2 1R.30 ken aan een bal gehakt of zo: het wordt een tournedos met wijn zus en kaas zo voor toe. Henri Knap gaat met zijn tijd mee en heeft een paar uitgebreide erotische scènes ln zijn roman verwerkt. Doch ook daarin blijft hij héér. hetgeen moge blijken uit het feit dat hij het vrouwelijk geslachtsorgaan aanduidt als „liefheid" Je moet er maar op Jcomen! Hoewel de auteur een gere formeerde dominee in de familie heeft, is hij toch niet geheel op dc hoogte van het leven in een pastorie Henri Knap laat de hoofdfiguur ver tellen over het meisje dat hij vroegei had en dat niet kon dansen, „want haar vader was dommee en kon geer dansles betalen" Ik vermoed dat zij ne eerwaarde geen dansles wóu betalen Ziezo, nu ben ik kwijt wat me in „De weg naar Péruwelz" heeft gehinderd Voor het overige kan ik dit boek iedereen aanraden, die van romanf houdt, waarvan je wilt weten hoe het afloopt Henri Knap gaat namelijk van het gezonde principe uit dat eer roman een verhaal dient te behelzen, dat kop en staart heeft In „De weg naar Péruwelz" gaat het om een fa brieksdirecteur die na een hartonder- zoek in het ziekenhuis bij zijn thuis komst merkt dat zijn vrouw verdwe nen is. Ze heeft haar hele hebben en houen meegenomen, haar pas en zelfs zijn pas. zonder een briefje achter te laten De man belt zijn vriend, een oud-commissaris van politie, en deze vindt ln de vuilnisbak een snipper papier met een telefoonnummer erop gekrabbeld Dat wordt het uitgangs punt voor de onderzoekingstocht die. DEN HAAG (ANPi - Het speelge bied van het Operagezelschap Forum te Enschede dient te worden uitge breid met het Zuiden van het land. Minister Oardeniers van CRM wil hiervoor een extra subsidie geven. De minister is bereid Forum ook in de toekomst als zelfstandig reisgezel schap te blijven subsidiëren De onderafdeling muziekdramati sche kunst van de Raad voor de Kunst is hier blij mee. Betreurd wordt dat het beleid voor Forum niet is ingebed ln een ontwerp voor een landelijke operavoorciening de man op z'n eentje onderneemt. Henri Knap schrijft geen hemelbe stormend proza, maar wel zorgvuldig en vlot Nederlands. Hij is een uitne mend verteller, hij heeft een bijzon der originele plot bedacht en dit maakt met elkaar van „De weg naar Péruwelz" een boeiend boek (dat had ik al laten doorschemeren). Misschien krijgt de lezer iets te vroeg de oplos sing in handen, misschien had het boek eerder moeten ophouden, maar tenslotte wenste Henri Knap niet met een detective op de markt te komen, maar met een „verhalende roman" Welnu, van dat genre heeft hij met „De weg naar Péruwelz" een aantrek kelijk voorbeeld gegeven. Ik mèg dit genre wel HILVERSUM Met ingang van zondag 1 april brengt de NOS-radlo een programma voor en door de tweede genera tie van buitenlandse werkne mers Daarmee wordt bedoeld de kinderen van buitenlanders die hier zijn komen werken. Ze groeien in ons land op. bezoe ken scholen, proberen werk te krijgen of gaan misschien te rug naar hun land van her komst. In de rubriek wordt aandacht besteed aan de problemen van de kinderen die dezelfde kun nen zijn of ze nu afkomstig zijn uit Italië. Griekenland of Alge rije. Het programma zal in het Nederlands worden gesproken, als verbindende schakel. Onderwerpen die bijvoorbeeld ter sprake komen zijn: werk zoeken, wat moet je na je schooltijd doen. wordt je gedis crimineerd als je een café of dancing wilt bezoeken, wil je wel of niet teruggaan naar je land. De jongelui kunnen zelf dergelijke onderwerpen aan dragen De samenstellers willen begrip kweken voor de situatie van de buitenlandse kinderen om zo een beetje trachten te voorko men dat ze in dezelfde situatie terechtkomen als de jonge Mo- lukkers in ons land door Jan van Galen ie ff HILVERSUM Ook de VARA is zich ervan bewust dat er in de Verenigde Staten de jaren een nieuw soort documentaire vervaardigd wordt, die alleszins de moeite r' aankopen waard is. De VPRO brengt deze Amerikaanse „research journalisme"-docui res al met enige regelmaat op het scherm. Een goed voorbeeld van dit soort tv-produk „Harlan County USA" van Barbara Koppel, waarin zeventien maanden lang de g mijnwerkersstaking uit de geschiedenis op de voet werd gevolgd. R' Harlan County bleek niet alleen door knap camerawerk een uitschieter te zijn. Met name het consequent vol gen van deze affaire, het verzamelen van archiefbeelden en het opsporen van bezwarende documenten ston den garant voor een perfect geheel. De VARA heeft klaarblijkelijk nu ook deze markt ontdekt Vanavond zendt deze omroep „The Nuclear Gang" uit die de vertaling „De Atoombende: twee gevallen" meek reeg (Nederland 1.20.40-21.30 uur;. De documentaire gaat over twee mensen die het slachtoffer zijn geworden van de kernindustrie. De gevallen worden apart behandeld in delen van elk 25 minuten. „De Atoombende" is een knap ver filmd produkt. Er is maandenlang aan gewerkt. Het eerste gedeelte is het werkstuk van de Amerikaanse journalist Paul Jacobs en handelt over het gevaar van kanker voor men sen die in de kernindustrie werken. Jacobs stierf in 1977 echter zelf aan deze ziekte. De documentaire werd afgemaakt door zijn vrienden Lan dau en Willis. Het tweede deel gaat over laboratorium-analiste Karen Silkwood die geknoei in een plutoni- umfabriek aan de kaak wilde stellen en onder verdachte omstandigheden overleed. Effecten Het interessante aan deze research- tv-journalistiek Is dat er van de docu mentaires een veel grotere dramati sche werking uitgaat dan van NOS- joumaalbeelden of doorsnee reporta ges van actualiteitenrubrieken. Van die laatste twee is allang bekend dat de beelden van bijvoorbeeld sociale misstanden, politieke affaires, ter reur en oorlogsgeweld de kijker al lang niet meer boeien. Wetenschap pelijke onderzoeken hebben aange toond dat de kijker immuun is gewor- te De Amerikaanse journalist Paul Jacobs. den doordat hetzelfde soort beelden met grote regelmaat terugkeert. Over het effect van de research-docu- mentaires bij de kijker is minder be kend. Dat komt gedeeltelijk doordat er naar deze nieuwe vorm van tv- journalistiek nog nauwelijks of geen wetenschappelijk onderzoek is ver richt. Toch is er nu niet direct een wetenschappelijk onderzoek voor no dig om aan te tonen dat dit type veel meer losmaakt dan de orthodoxe wij ze van tv-maken. Vooral in Amerika waar deze produkten doorgaans van daan komen, stromen de reacties na afloop van een uitzending bij de tv- maatschappijen binnen. Dat is ook het geval geweest met „The Nuclear Gang". De reacties varieerden van: „Hoe kan dit in vredesnaam allemaal maar zo plaatsvinden" en „Laat dat reactionaire gedoe eens afgelopen zijn, we hebben in dit land al genoeg problemen." Succesformule De succesformule ligt voor de hand. Ervanuit gaande dat alle medewer kers voldoende bagage hebben op ambachtelijk en journalistiek gebied, spelen tijd. faciliteiten en geld de voornaamste rollen. De makers moe ten zo nodig maanden, zoniet jarenlang met het onderwerp bezig kunnen zijn. Ze moeten de king hebben over voldoeni id ra's. microfoons en andere tuur. Daarbij is het van lei belang dat er voor de mor. het materiaal alle nodig gei u mag worden uitgetrokken, mentaire staat of valt nu met het monteren. En dan nog eens bekostigd kunnen Ook het opsporen en het inl e archiefbeelden en propagajf jes versterken vaak de wi alles moet dan nog eens gel het kader van het „papii van een redactie, of andi het snuffelen in dossiers, van lekken en het maken dgr views. De mengeling van di g ren is belangrijk voor het van een goed niveau. De goed voorbereide intervii hoor en wederhoor aan bar de gevonden bewijsmaterial js chiefbeelden stralen al zo'n sche werking uit dat supei ingesproken door een com of verslaggever, overbodig Maar men hoeft niet bep medium-expert te zijn om pen dat we in Nederland aan vakwerk niet toekomen, w aan de voorwaarden daar ons 'bestel niet voldoen, mensen lopen er genoeg roèn de faciliteiten zijn bij langi j toereikend, er Is geen tijd vof financiële mogelijkheden is geen sprake. (Overigens is h Nederlandse documentaire! u de gangbare normen, inten veel waardering oogsten). v De VARA, die terecht met ei „De Atoombende" aankom r dient nog een ander complin j. dat zij het aangedurfd heeft mentaire te programmeren Nederlandse speelfilm „Na i de Schutting die de AVR( andere net uitzendt. rs. 1 ebee deiie door Ber Huising I ALKMAAR Pas in de, uitverkochte, kleine zaal van Alk- raaars Cultureel Centrum de Vest hebben wij Peter Faber- helemaal-alleen gezien. Hij wilde van het samenwerken in pantomime-, toneel-, dans-, televisie- en filmgroepen wel eens af en bedacht, schreef, regisseerde en speelt nu een eigen programma. Dat begon in de Vest al met plaatsen aanwijzen en het verkopen van een, ook door een Faber. maar dan een kleine, getekend affiche. Vervolgens kondigde hij Peter Faber aan, die zich nog zat te concentreren, naar hij zei. en waarvan hij meer eigenaardig heden wist te vertellen, om dan als Peter Faber verder te gaan. Ook weer in vele gestalten, met een ruim ge bruik van zijn mimische vermogens. Hij is in de kleine verhaaltjes die hij vertelt, met of zonder woorden, bij voorbeeld een oude eik. of een oude hond die vlak voor de vergassing zijn trieste levensloop vertelt; of een Ne derlandse soldaat die voor Koningin en Vaderland vaders patatkraam ver liet om wacht te lopen, en bruin te worden, in een zonnig land. en dan dodelijk door een kogel wordt getrof fen. met zijn laatste gedachten bij de koningin en de patat. Hij is een keer goochelaar ook. en legt ons. tussen een paar toeren, uit dat-er maar wei nig echt is. Hij volgt, de hele avond door, zijn rijke verbeelding en verbeeldt die dan ook. Met humor, en met gevoelig heid. en met een bespiegeld onder grond je hier en daar, dus ook met kritiek, maar die is dan mild. want Peter Faber is innemend, althans zo komt hij over. Hij is in alles wat hij doet zichzelf en het lijkt dan of hij zomaar doet, net naar het hem invalt. Hij speelt dat hij een robot is. of een Superman met kauwgum en fascisti sche trekjes, en zo'n motorrijder, of een oud mannetje dat duiven voert om ze neer te slaan. En het publiek speelt maar wat graag mee. zodat het allemaal gezellig en onderhoudend wordt. Peter Faber had gelijk dat hij dit ook eens wilde proberen. Hij kan het. Afspraak afgezegd Vanavond zendt de Vara de derde en voorlopig laatste aflevering uit van de Late Late Lien-show. Dui zenden hebben reeds enthousiast gevraagd om voortzetting van deze Indische happening tussen de schuifdeuren Ik denk dat de bijval hoofdzakelijk afkomstig is van kijkers die niet in het vroegere Indië zijn geboren en getogen Echt Indische mensen hebben, is mij bij steekproeven, wel een paar bedenkingen. Hun voornaamste bezwaar is dat in de show de in druk wordt gewekt alsof alle Indi sche Nederlanders krom Hollands pratende en krontjongliedjes zin gende naive mensen zijn. Dat is beslist niet het geval. Ook de Indi sche groepering was en is nog al tijd tn een aantal standen ver deeld. En er liggen hele werelden tussen de volkomen Europese en intellectuele bovenlaag en de klei ne Indo die zich meer aan de basis van de samenleving moest op houden Meisjes als Wieteke van Dort en ook de broers kregen van vader of moeder op hun duvel als ze „met geluiden" spraken of Maleise woorden gebruikten. En een gi taar gold ln die kring als een soort kennisinstrument. Helemaal ta boe waren de capriolen die Willem Nijholt uithaalt in de derde show. door Ton Hydra Hij is gekleed als djongos (Indone sische huisbediende) en zingt over Zijn grootmoeder die 's avonds laat sirihpruimen bereidt. Wel ko^ miek, maar het heeft natuurlijk niets met het Indische leven te maken. Evenmin Indisch doch Indone sisch zijn de dansen die door Indra Kamadjojo en de groep Olélé wor den uitgevoerd. De groep laat de kijkers kennis maken met de kle derdracht van Mtnangkabauwers die Sumatra's westkust bewonen. Ik heb daartegen geen enkel be zwaar. mits duidelijk wordt ge maakt wat de herkomst van deze cultuuruitingen is. Dit geldt even eens voor het interessante verhaal over krissen dat wordt verteld door een telg uit een oud Javaans geslacht van goudsmeden. De schrijver Johan Fabricius zorgt voor de inbreng van een Ne derlandse cultuuruiting. Hij ver telt een goena-goena-verhaal. maar van de echte zwarte kunst schijnt hij weinig te hebben mee gemaakt. Fabricius zegt dat goe- na-goena bestaat als je erin ge looft. Dit klopt niet. Ik heb de werking van zwarte kunst onder vonden toen ik er absoluut niet in geloofde. Neemt u van mij aan dat goena-goena geen hallucinatie of zoiets dergelijks is maar een grie zelige realiteit. Intussen staan er heel wat boeken op de plank waaruit ook televisie makers het wezenlijke van de puur Indische samenleving kun nen halen. Daarover informeert u onder andere Rob Nieuwenhuys indrukwekkend in zijn pas weer herdrukte Oost-Indische Spiegel. Er blijkt uit dat „Indië" niet alleen in financieel opzicht het moeder land heeft verrijkt. En als u zich interesseert voor de Hollander die een inheemse vrouw trouwde en daardoor tussen twee werelden kwam te leven, verdiep u dan in de geschriften van Willem Walraven, in het bijzonder zijn onthullende „Eendagsvliegen." In de radioserie van de NCRV over relaties praat Gerrit van Dongen vanavond met de Utrechtse psy chiater dr. Nevejan en met ds. Lugtigheid. voorzitter van de Pro testantse Stichting voor Verant woorde Gezinsvorming. Vanuit psychologie en religie benaderen zij de echtscheiding. Wat eeuwen lang een drama in de persoonlijke sfeer was. wordt hoe langer hoe meer een sociaal probleem. Reeds vragen velen zich af waar het heen moet. nu het al statistisch vast staat dat een op de vier met zoveel goede voornemens gesloten huwe lijken stuk zal lopen. Het echt scheidingspercentage ligt boven de 25. Vroeger cijferde men zich meer weg. Maar altijd de zin van de ander doen kan. evenals zelfzucht, de relatie verstoren. Bovendien belemmert de opoffererende par tij de ontplooing van de eigen per soonlijkheid. De kunst is natuur lijk. de grens te weten van het geven en nemen. Nu de remmin gen van kerk en naaste omgeving verslappen, slaat de balans ge makkelijker door naar hèt kiezen voor zichzelf inplaats van de an der te aanvaarden zoals zij of hij is. In de uitzending wordt er de na druk op gelegd dat een huwelijks conflict niet mag worden bena derd met algemene uitspraken of een voor geldig gehouden gedrags patroon. Er moet worden uitge gaan van de situatie waarin twee mensen terecht zijn gekomen. Veel aandacht krijgen in het pro gramma de gevolgen van een echt scheiding, voor de betrokkenen zelf en voor hun kinderen, die. wat de afloop van het conflict ook is. altijd de dupe zijn. Over dit dua listische onderwerp heeft Gezond Gezin een extra blad uitgegeven, dat bij de NCRV gratis is aan te vragen. HILVERSUM Het gespre secretaris-generaal van de N Luns, gisteren voor de TR zou hebben met Karei Pri< doorgegaan. Hoewel de hee 14 september vorig jaar st had bevestigd dat hij zich pi half jaar later in het vijf durende programma „Kom eens bij" zou laten interview hij zijn belofte zo kort van ingetrokken dat het niet mi lijk was een andere gesprei aan te trekken; de TROS he interview van 1977 met di Louis van Gasteren herhaal De secretaresse van mr. I vrouw Borgman, heeft de t als reden voor het niet dooi het gesprek opgegeven dat momenteel te zeer in beslag wordt door allerlei werkzi voor de NAVO. „Ik zal b opnieuw uitnodigen," aldu Prior, „en volgens mevrouw kan ik wel op een nieuwe rekenen." De gesprekken in het pr „Kom er maar eens bij" tx gewoonlijk het leven van vraagde vanaf zijn of hl jeugd. UTRECHT De vakb gisteren de onderhandelin een nieuwe omroep-CAO oj Dat gebeurde nadat de 0 ding te kennen had gegeven een machtiging van CRM t« ken die reëel overleg over bondsvoorstellen voor de f roep-werknemers mogelijk I Met die machtiging geeft omroepleiding groen licht starten van CAO-onderhan De omroepbonden zeggen il klaring het onaanvaardbal den dat dit jaar evenals 1 opnieuw de mogelijkheid tot en vrije onderhandelingen blokkeerd doordat de omrfl niet tijdig om die machtig gevraagd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4