Het verschil tussen Che Guevara en John Travolta mk Mannelijk en vrouwelijk geloofsbeleven Gnadauer Verband vindt Kirchentag te veelvormig Zo doet u het goed als afzender. De kerk op Cuba (II) VAN DA A Trouw Conferenties Acties tegen christenen in Ethiopië VOORBIJGANG Congres humanisten met Koot en Bie Terugslag voor oecumene in Ierland Samenwerking diakonie hervormde kerk zending Groei stagneert baptistengemeei Weinig anti-pap in Amerika DONDERDAG 15 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door Koos Koster Je komt terug uit Cuba in Mexico, waar het bezoek van de paus achter de rug is. Je hebt gezien hoe tien miljoen Cubanen een redelijke basis van leven gekregen hebben in twintig jaar tijds. Zonder dat het christendom daarbij een rol speelde of zonder dat religieuze sentimenten onder de bevolking bespeeld werden voor de opbouw van de revolutie. In Mexico stuit je op de walgelijke vertoning van een paus, die met een aantal anderé christelijke symbolen door banken als Banamex en Bancomer misbruikt worden, om de massa's er onder te houden. Op Cuba wordt het christendom niet op dergelijke manier misbruikt. Is dat niet een van de voordelen op dit revolutionaire eiland? Een andere belangrijkere vraag is die naar de nieuwe mens op Cuba. Is de communistische partij er Inderdaad ln geslaagd binnen twlnUg Jaar een nieuwe mens op te voeden? Als Je sommige ouders over hun kinderen hoort vertellen, denk Je van wel. „Mijn kinderen praten veel makkelij ker over dingen, waar wij in onze jeugd niet over durfden te beginnen. Ze kennen veel minder taboes. Ze zijn ook minder materialistisch. Ze willen niet rijk worden en beschouwen een goed inkomen niet als de hoogste waarde. Ze denken meer ln de geest van de gemeenschap dan aan de ont wikkeling van het individu. BIJ hun beroepskeuze gaan ze vaak uit van de vraag of ze met hun beroep Cuba kunnen dienen en niet of ze zich in de eerste plaats persoonlijk kunnen ont plooien". Dat zeggen enkele ouders over hun kinderen van 15-20 Jaar. Internationalisme In gesprekken met Jongeren valt je op hoe .internationalisme" (inzet in Angola b.v.) geen loze kreet voor hen is, die hen van bovenaf ingeprent is, maar ergens anders vandaan komt. Hoe kunnen wij ooit terugbetalen en iets terugdoen, voor wat andere lan den ons aan hulp gegeven hebben? Die vraag komt in alle gesprekken terug". Eigenlijk kunnen we weinig terugdoen. Daarom is onze solidari teit met Angola en met andere lan den, die net als wij, voor hun bevrij ding vechten, in de grond van de zaak. een magere afspiegeling van de grote dankbaarheid die we voelen, voor wat andere volkeren voor ons gedaan hebben". Een korte samen vatting van wat verschillende jonge ren tijdens een discussie naar voren brengen. Het symbool van de nieuwe mens voor veel Cubaanse Jongeren ls Che Guevara en niet John Travolta, zoals in de rest van veel Latijns-Ameri kaanse landen. Van Che stamt de openhartige uitspraak: „De weg is lang en gedeeltelijk onbekend. We kennen onze beperkingen. Wij zelf zullen de mens van de 21e eeuw reali seren". Zit daar een aanknopings punt in voor het christelijke denken of moet je de knoop doorhakken en zeggen dat in die uitspraak het radi cale verschil met de christelijke mensopvatting ligt? Cuba is daarom voor veel christenen een boelende leerschool, omdat op dit eiland de dagelijkse strijd tussen het oude en het nieuwe aan de gang is. Aan de ene kant zie je bij mensen solidariteit, internationalisme, naas tenliefde en opoffering overheersen. Omgekeerd stuit je op het egoïsme, de behoudzucht, de burokratie, op portunisme en de strebermentallteit bij veel communisten en niet-com- Che Guevara munis ten. Opvoeding en nog eens op voeding, vertellen functionarissen mij als ik hen die vragen voorhoud. Je houdt de indruk over dat op Cuba een gigantische poging ondernomen wordt om zonder te grote bevoog ding en ideologische druk de basis voor een nieuwe mensengemeen schap te leggen, die na twintig Jaar radikaal verschilt van de Batista-dic tatuur. Cuba is onherkenbaar veran derd, denk je als Je foto's en films uit de Batista-tijd bekijkt. In twintig Jaar tijd heeft de Cubaanse communistische partij indrukwek- John Travolta kende resultaten bereikt op het ge bied van opvoeding en van verzor ging van de bewoners. Kan dat ko men door haar flexibiliteit om Jose Marti, onafhankelijkheidsstrijder en Camilo Torres, priester-revolutionair, naast de klassieke heiligen van het marxisme-lenisme Marx, Lenin. En gels te gebruiken bij haar pogingen de bevolking te winnen voor de idea len van het socialisme? Dit is het tweede van een serie ver slagen die Koos Koster schreef over de Kerk op Cuba. Het eerste stond in onze krant van gisteren. Van een onzer redacteuren NEURENBERG Op de komende Kirchentag, de tweejaar lijkse bijeenkomst van protestanten ln West-Duitsland, wor den opnieuw veel jongeren verwacht. De bijeenkomst duurt van 13 tot 17 juni en wordt ditmaal in Neurenberg gehouden. Het thema luidt „geroepen tot hoop". ADVERTENTIE Zoals de laatste jaren steeds is ge- beurd, heeft het programma van de Kirchentag de aanleiding gevormd voor uitgebreide discussies ln krin gen van de belijdenisbeweging of het voor „Evangelikale" christenen ver antwoord zou zijn aan de bijeen komst mee te doen. Een van de evangelikale voorlieden, ds. Kurt Helmbucher, de voorzitter van het Gnadauer Verband, heeft we liswaar doen weten dat de poaitlef- bijbelse elementen ln de Kirchentag sterker zijn geworden, maar de bij eenkomst heeft haar pluralistische karakter ln zijn ogen behouden. Helmbucher heeft names de 300.000 leden van de plétistenbeweging met de Kirchentagsleldlng gesproken Hij beoordeelt deze gesprekken positief, maar hij heeft zelf besloten niet aan de vergadering deel te nemen. De leden van het Gnadauer Verband heeft Helmbucher geen raad gegeven. ZIJ zijn dus ..vrij" deel te nemen uit „overwegingen van evangellsatori- sche en missionaire aard", aldus de voorzitter. De Belijdenisbeweging heeft zich In tussen van de Kirchentag gedistanti- waarin opgenomen: De dammer, met Oordis Oagbled. Nieuwe Haegse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Posima HOOfOKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 Postgwo €6 00 00 Bank Ned Cred>eit>anh r. 230012 574 REGIO ROTTE ROAM/OORORECHT Postbus 9*6 3000 AX Rotterdam tal 010-11554 enbororgmg) tal 010-115506 (redacfta) tel 115700 REGIO OEN MAAG/LEOCN 2501 CC Oen Haag lal 070-469445 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLANO (uesmeend adnwtctrahe) Postbus 3 0000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zmo*e Abonnementsprijzen maandag Vm wnjdag Op zondag van 10- 20 uw tetei 020-913456 320-936060 Of s atdehng. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM eerd en de zelfstandige lutherse kerk (SELK) heeft af laten weten omdat zij de veelvormigheid van theologische geloofsopvattingen niet voor haar re kening wil nemen. Dit heeft een van de leiders van de kerk, ds. Johannes Jonker in Hannover, laten weten. Stand In 1977 deed de SELK nog wel mee aan de Kirchentag. ZIJ had toen een stand op de „markt der mogelijkhe den". een soort beurs voor alle moge lijke min of meer kerkelijke en maat schappelijk betrokken groepen „De daar opgedane'ervaringen bevestigen volledig ons nee tegen de Kirchen tag", heeft de Berlijnse SELK-leider ds. Jobst Schóne gezegd. De SELK heeft ongeveer 40.000 leden en ls niet bij de EKD, maar wel bij de Belijde nisbeweging aangesloten Op de vorige Kirchentag hebben Jon geren veel contact gemaakt met ou deren en de leiding van de Kirchen tag, die dat verwelkomt, verwacht dat dit ln Neurenberg opnieuw zal gebeuren. De leiding wil niet voorbij gaan aan het bijzondere verleden van Neurenberg, dat een centrum voor de natlonaal-sodalisten is geweest en waar de naoorlogse processen tegen de Duitse oorlogsmisdadigers zijn gevoerd. Verwerking verleden Er zal in de Kirchentag nadruk vallen op de verwerking van het verleden. Er komen vragen aan de orde zoals „wat betekent het na Auschwitz christen te rijn" en Joods geloven na Ausch witz". Twee rabbijnen, dr. Mozes Cy rus Weiler uit Jeruzalem en dr. Nat han Peter Levinson uit Heidelberg zullen spreken over „de Neurenberg rassenwetten en de apartheid". Aan de dagelijkse bijbelstudies draagt onder anderen dr. Albert van den Heuvel bij. Ook zal prof. J. Tin bergen spreken. Verder vermeldt de lijst namen zoals van ds. Heinrich Alberts uit Berlijn en prof. Ernst Ki- semann uit Tübingen. Opnieuw wordt aandacht besteed aan moge lijkheden tot maatschappelijk enga gement en aan nieuwe vormen van gezamenlijke liturgie. Er komt een politiek avondgebed, een meditatieve avond en een „pro testfestival" Voor Jongeren. Elke avond ls er een „exodus-Beatmls". Naast het programma van de Kir chentag zelf ls er zoals gewoonlijk een cultureel programma in Neurenberg .zelf. Voor Nederlanders, die belangstelling hebben voor de Kirchentag, wordt op 26 mei in Driebergen een voorberei dingsdag gehouden. Het Nederlandse secretariaat van de Kirchentag (De Wetsteln Pfisterlaan 55. 3971 BV Driebergen) organiseert een treinreis en kan ook logies bij Duitse gezinnen verzorgen. Van een onzer redacteuren GENEVE In Ethiopië bestaat geen systematische christenvervolging, maar er ls wel sprake van maatrege len tegen individuele christenen, zo als arrestaties zonder proces, marte lingen en acties tegen kerken en kloosters. Dit is vastgesteld door een oecumenische commissie van onder zoek, die vorige maand In Geneve verslag heeft uitgebracht na een reis van drie weken door Ethiopië. Leden van de commissie waren de Kameroenees Aaron Tolen, John Schuiz uit Kenya, de Westduitser Winfried Laaser. de Rus Vitaly Bom vol en Wolfgang Schmidt en Stanley Mitton van de staf in Geneve. Volgens hen zijn er geen massale exe cuties (meer). Berichten over de slui ting van alle orthodoxe kerken zou den onwaar zijn. De regering van het land zou tegenover de kerekn geen vijandige houding aannemen. Zij zou hen zelfs hebben uitgenodigd deel te nemen aan het ..opvoedingsproces". Gebruik'm goed. pttpost VREDE In de discussies over vrede a vaak een onderscheid gemaakt] tussen de politieke vrede on de volkeren der aarde en wat ln djn genoemd wordt „de vrede (Gof» alle verstand te boven gaat" (Filippenzen 4 vers 7). SommlJH< verstaan onder die laatste, alle b« verstand te bovengaande. vr« Rf vooral een innerlijke zek^rhek rust ten aanzien van eigen deelhebben aan het heil van G verwijt van hen die zich vaak i hele inzet van hun persoon wij d? aan het bevorderen van de vn Ui tussen de volken ten aanzien i die dat bevorderen alleen met d (dus zonder er daadwerkelijk] ;e werken) denken te kunnen afd ,r datze zich dan van de werkelij vrede afmaken. Het gaat nietc j vrede die alle verstand te bovt éi zeggen zij. Dat is een alibi om j de veel grotere inspanningen i c\ wereldvrede te onttrekken. H,: dat ze daarin groot gelijk hebbi d, vrede die alle verstand te hovel, kan gemakkelijk misbruikt wc n1 om te ontkomen aan de inden y bijna bovenmenselijke inspan» K voor de vrede hier en nu. Tocht moeten daarbij dah twee d opgemerkt worden. In die wo< „de vrede Gods die alle verstal boven gaat" zit iets van die inn zekerheid ten aanzien van eige bestaan. Maar hebben juist de strijders voor politieke vrede 4 n verstand te boven gaande vredf heel hard nodig? Hoe houdt e het anders uit bij al die mlslul en teleurstellingen, bij dat verlammende gevoel van machteloosheid als je ziet dal pogingen afstuiten op onwil e doordrijven van eigenbelang? het ene. En het andere ls dit, mijn mening Paul us niet alleei innerlijke vrede op 't oog gehai Hij dacht over de mens als ove totaal in de wereld bestaand wf0 Er lopen verbindingen van die innerlijke vrede naar de wereld UTRECHT Het tweejaarlijks con gres van het Humanistisch Verbond op 26 en 27 mei in Hilversum zal zich voornamelijk bezighouden met de be leidsnota over ledental en buitenker kelijkheid. Daarbij gaat het om de ontwikkelingsmogelijkheden van het verbond in de komende tien Jaar en om het door veel overheidsinstanties nog gehanteerde getalscriterium voor confessional!telt en buitenkerkelijk heid. Het Humanistisch Verbond meent al lang dat er in ons land sprake is van achterstelling van humanisten en an dere buitenkerkelijken. Momenteel onderzoekt het sociologisch Instituut van de rijksuniversiteit te Utrecht waarom de bereidheid tot organise ren onder kerkeüjken groter ls dan onder buitenkerkelijken. Het resul taat hiervan zal eind april worden gepubliceerd. Op basis van dit rap port zal het hoofdbestuur van het verbond de beleidsnota schrijven. Dr Vondeling, voorzitter van de Tweede Kamer, ls kandidaat voor de verbondsraad van het Humanistisch Verbond. Voor het hoofdbestuur staat o.a. mr F. Bolkestein. lid van de Tweede Kamer-fractie van de WD. kandidaat. Onder het motto „Het verbond bij het verbond" zullen de heren Koot en Ble optreden tijdens het congres van het Humanistisch Verbond. Koot en Bie zijn gevraagd omdat zij, zo deelt het HV mee, „sim pelweg al heel wat maatschappelijke misstanden aan de kaak stelden' die het Humanistisch Verbond ook sig naleerde". Stille week Hoe leeft het chris tendom in Rusland? 8-13 april, Stich ting Barchem, Barchem (teL 05734- 443). Einde of nieuw begin, paasgasten- dagen met het boek van Boerwinkel, voor mensen van 30 jaar en ouder, 14- 18 april. De Drieklank, Paterswolde (teL 05907-2700). Kijken naar jexelf, 14-16 april. Den Alerdinck, Laag Zuthem (teL 05290- 541). Kadertraining vrijwilligers her vormde kerk in Friesland, 23-25 maart, 6-8 en 27-29 april. De Oor sprong, Sint-Nicolaasga (teL 05134- 1743). BELFAST (ANP) De nieuwe voor zitter van de presbyteriaanse kerk in Noord-Ierland, ds Williams Craig, heeft een al afgesproken bezoek aan de r.k. aartsbisschop O'Flaich van Armagh afgezegd. Hij gaf daarvoor als verklaring, dat hij theologisch en kerkelijk geen basis voor een gesprek ziet met een roomse bisschop. De afspraak was gemaakt door ds. Craig's voorganger. Ds. Craig behoort tot de confessione le richting in de presbyteriaanse kerk, die met haar 400.000 leden de grootste protestantse kerk ln Noord- Ierland is. Zijn verkiezing wordt ge zien als een koerswijziging van de kerk. Ook wordt overwogen definitief uit de wereldraad van kerken te tre den. De algemene vergadering in juni moet daarover beslissen. OEGSTGEEST (ANP) In een op ruime schaal verspreide brief hebben de hervormde generale diakonale raad (GDR) en raad voor de zending (RvdZ, Oegstgeest) een aantal inzich ten voorgelegd met betrekking tot de samenwerking van de hervormde zending en het werelddiakonaat. Bei de zijn betrokken in allerlei werk te zamen met zusterkerken overzee. „Wij zijn ons ervan bewust dat wij dit werk niet gescheiden mogen uitvoe ren maar daarover onderling overleg moeten plegen". De dagelijkse besturen van beide her vormde raden hebben afgesproken de plaatselijke samenwerking, tussen zendingscommissies en diakonieën, werelddiakenen of correspondenten voor het werelddiakonaat, te zullen bevorderen. Zij willen de samenwer king tussen de wederzijdse publici teitsafdelingen vergroten en rondom de samenwerkingsprojecten van de beide organisaties zal regelmatig worden overlegd over het te voeren beleid. In de GDR-commlssie wereld diakonaat en de RvdZ zullen over en weer een adviseur en een lid worden uitgewisseld. SAMENLEVINGSVORMEN Vanavond spreekt mevr. S. Strikwer- da-Van Klinken voor het CDA-Vrou- wenberaad over het onderwerp „Al ternatieve samenlevingsvormen". De bijeenkomst wordt gehouden in Krasnapolsky-Amsterdam en begint om 20 uur. Gasten zijn welkom. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Gorinchen I R. Wasterval, diaconaal co v.d. prov. kerkvergadering Zi 3 land: wonende te Heenvliet; noeming tot pastoraal medew 1 St. Anthoniepolder: H. P. pastoraal medewerker te drecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Epe: P. J. van Breda. GEREF. KERKEN VRUG. Bedankt voor Neerlandia (C£ Hoorn te Grootegast. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-Wf° Slagboom te Barendrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hamilton (Can.)£ Haaren te Amersfoort. Bedankt voor Rhenen: J. K< Barneveld. VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Kampen: A. V te Amsterdam-Zuid. Ds. Samson Ds G. Samson in Rotterdam B! per 1 mei a^s. op leeftijdM terug als scriba (secretaris) hervormde provinciale kerkt ring, van Zuid-Holland. Als volger als PKV-scriba is bij ei dige kandidaatstelling ds N. 1 ehdijk, predikant te Oudsho* derveld en oud-assessor mend voorzitter) van de Zuil se PKV, benoemd. Hij ls bero provinciaal predikant voor b wone werkzaamheden. Ds dijk heeft benoeming en berde vaard en treedt bijkomend o. lid van de hervormde synode door dr. C. Rijnsdorp Christina Smal brugge-Hack (geb. 1928) heeft een fris en verstandig boekje geschreven over het geloof. „Het zoveelste" zal men verzuchten. „Het lijkt wel of hoe minder er geloofd wordt, des te meer over geloof wordt geschreven." Dit moge waar zijn. maar er schijnt nu eenmaal vraag naar dat soort lectuur te zijn. En er zijn twee factoren, die ten gunste van het onderha vige werkje spreken. Het heeft namelijk een behoorlijke studieuze achtergrond, die zich nergens op de voorgrond dringt en dus achter grond blijft Bovendien, en dat ls de tweede factor, bet is door een vrouw geschreven, waar mee ik bedoel dat we bij alle bespiegelingen in de sfeer van het concrete blijven. Het boekje heet Geloven dat het anders kan. met de ondertitel: ..Een geloofsoriëntaüe" Het is uitgekomen bij Ten Have te Baaro, telt 114 bis. en kost 12.50. De titels van de hoofdstuk ken verraden dat hier niet onsystematisch op los Is geschreven, maar dat de stof helder ls geordend. Het gaat dus over geloven. Wat ls geloven? In Wie moeten we geloven? Hoe kun nen we hier en nu geloven? (We moeten van dat versleten „hier en nu" toch eens een keer af. C.R.). Hoe staat het met de mens die gelooft? Tenslotte gaat het over mannelijk en vrouwe lijk geloofsbeleven en dat ls een boelend onder werp om mee te besluiten. Gewoontegetrouw schrijf ik een aantal uit spraken over. „De oosterse verteltrant is ons volkomen vreemd; de westerse ons van kind af bijgebracht" (blz. 26). Dit gaat uiteraard over hoe we de bijbel moeten lezen. „Tempelbou wen kan gevaarlijk zijn! Het institutionalise ren van bewegingen kan gevaarlijk zijn!" (42). Abstract gezegd: wanneer de geest vormen aanneemt, kunnen die vormen een macht op zichzelf worden en zo de geest verstikken; het oude geest-vorm probleem. Dan wordt de wet wettisch (44). „Het ls duidelijk dat Jezus in een uiterst ontvlambare, politiek zeer labiele situa tie heeft geleefd" (50). Deze uitspraak behoort bij een situatietekening rondom Jezus, die ik in haar beknoptheid zeer verhelderend vind. „De theologie zoekt woorden, zoekt schema's. Maar voor ons is de kruisiging en Jezus' lijden de grote erkenning van ons lijden, van onze werkelijkheid, door deze solidariteit" (61). „De mens moet eigenlijk voortdurend bemoe digd worden" (82). Hier stuiten we op een moeilijkheid bij het preken: hoe kan men de gemeente tegelijk troosten en mobiliseren? J3e mens wordt niet geroepen om te geloven buiten zijn situatie om, of alleen in voor hem gunstige situaties, maar ln de steeds wisselen de levensfasen en levensomstandigheden" (85). De schrijfster behandelt hier lijden, ziekte en eenzaamheid. Er is ook een lijden dat „moet", dat het lot is van de gehoorzame gelovige. „De onvrijheid is meestal groter dan de vrijheid. Wij lijden vaak aan een grote onvrijheid" (93). Veel vrouwen missen de totale geloofsbeleving, zegt de schrijfster op blz. 96. „De kerk heeft noar scAoi d'r uMn er nu todi -er «mr dim "Wige weeh Over mannelijk en vrouwelijk ge loofsleven gesproken altijd woorden gesproken, die automatisch mannelijke woorden waren, omdat vrouwen geen inbreng hadden. Die mannelijke woorden kunnen niet altijd landen ln ons bestaan. Wij verstAén bet niet Het zal wel goed en mooi zijn en logisch in elkaar zitten, maar het r&Akt ons niet. De vrouw wil iets voelen, iets warms, waardoor haar antwoord, haar geloof geholpen wordt Trouwens, ook mannen zoeken en verlangen naar woorden over het Woord, die kunnen indalen in hun leven, hun situatie. De westerse mens van deze tijd schijnt de wereld niet meer voor alles „denkend" te willen of te kunnen beleven. Hij wil geen begrippen, maar ..lijfelij ke" ervaring. De afkeer van een verstandelijk, afstandelijk denken is niet typisch vrouwelijk, zegt mevrouw Smal brugge „Het is duidelijk eigen aan de mens van deze tijd en onderdeel van een groeiend veranderend denken en een veranderend beleven. „Het zit in gevouwen in het tijdperk waarin we samen leven als man nen en vrouwen" (98). De schrijfster ziet geen reden om de mannen wereld af te schrijven, zoals bepaald feminis ten uit een soms begrijpelijke reactie doen. „De vrouw die op 't ogenblik binnen de doel stellingen van het feminisme theologie wil be drijven, ziet zichzelf meer als deel van een bevrijdende stoottroep, dan als een duidelijk exponent van een groeiende verandering die over de gehele linie plaats heeft" (98). We kunnen hier spreken van een verstandige reactie, door de schrijfster onder woorden ge bracht. tegen een eenzijdige, mannelijke ver standelijkheid, ook in zaken van kerk en theo logie. Van een onzer verslaggevers DE BILT De unie van bapt meenten in ons land telt thai leden. Hoewel in 1978 482 per de baptistengemeenten doopt, was de zuivere toenax 184. Deze geringere toename andere jaren is vooral vero doordat een voor baptisten pen groot aantal mensen (3 aan de gemeenten onttrok. De unie-commissie (het dage stuur) heeft besloten aan i i schijnsel ruimere aandacht tl l( nadat de analyse van de stat gegevens over een periode va r dere jaren, waartoe al eerd besloten, gereed is gekomen. WASHINGTON (ANP) De Amerikanen zijn van menini rooms-katholieken in hun l worden gediscrimineerd. Nie lieken zien hun katholieke lar- ten als prettige medeburgers, een recent onderzoek van heti Louis Harris. Er is nog wel een latent anti- vooral op hoger niveau, vormen van vroegere voor kan men nog aantreffen. Zo een kwart van de onder rooms-katholieken enggeestl gelijkt men echter met de discriminatie van negers, j Spaanstalige minderheden, rooms-katholieken goed af Louis Harris.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2