Revolutionair proces
te laat onderkend
Lidmaatschap van Raad
van kerken in discussie
Stem der eeuwen
Nieuwe levensstijl"
heeft het lapje f
vlees achter de ru
Trouw
De Kerk op Cuba (I)
JEZUS EN HET VASTEN:
Hongaarse communisten
waarderen de bijbel
Leger des Heils raadpleegt afdelingen
Kaarsenactie voor
Soweto brengt
Mgr. Casaroli
opvolger Villot?
Bisschop laat
borrel staan
half miljoen op door Jac. B. Looijen
Conferenties
voorbijgang;,
Kerkdienst voor
homofiele relatie
Limburgse „act
veertigduizend"
is overtekend
Britse kerken i
geweer tegen S
•RK
TROUW/KWARTET
door Koos Koster
..De levende Christus op Cuba." Onder deze titel heooen een aantal Cubaanse (protestantse)
theologen vorig jaar een boekje gepubliceerd dat op de omslag een groep lachende kinderen
laat zien voor een school in Havana
Sergio Arce Mar One?, de reetor van
het oecumenisch theolocmch semina
rie in Matanzas 'op »u0 Kilometer van
Havana* en een van de helderste Cu-
baari.se theologen probeert in rijn
bijdrage in het boekje de lezers dui
delijk te maken dat de sociale revolu
tie een voorwaarde ts voor c., uilcui-
ge menselijke bevrijding
Verder stelt Arce va*: da', de bevrij
dende werking van de Heilige Geest
in de geschiedenis altijd zo n radicaal
karakter gehad heeft dat de gelovige
tegen de verleiding heeft moeten
vechten om die niet ter erkennen
Koninkrijk
Je ondergaat een eigenaardige sensa
tie als je op dit revolutionaire eiland
rondtrekt. Met eigen ogen zie je voor
je hoe Fidel Castro en z'n guerrilleros
de beloften van het Koninkrijk Gods
in praktijk gebracht hebben: vrij
heid. gerechtigheid. \Tede en wel
vaart. waarover de kerken eeuwen
lang gepreekt hebben. Vanaf het be
gin hebben zowel de protestantse als
de katholieke kerk nauwelijks de dy
namiek van het nu twintig jaar oude
Cubaanse revolutionaire proces on
derkend In de loop van de tijd zijn
deze belde Instituten door de vaart
van de geschiedenis aan de kant ge
zet. De meerderheid van de tien mil
joen Cubanen voelt zich thuis bij de
marxisUsch-leninistische idealen van
Fidel Castro en z'n kameraden. Ze
talen niet naar christelijke waarden.
Onder de Cubanen heerst een soort
vanzelfsprekend atheïsme, dat plezie
rig aandoet Zou Bonhoeffer dit be
doeld hebben in z'n onvoltooide noti
ties lilt de gevangenis*-'
Teruggedrongen
B'Tffcen: :iit dat op Cuba zonder
kerkvervolging er. stelselmatige dis-
ninatl kristenen - Kt
is. waarnaar de meeste socialistische
landen zeggen te streven het terug
dringen van de religie naar de sfeer
van het private, terwijl ln de maat
schappij andere waarden en ideeën
de toon aangeven?
Een functionaris, die in de provincie
Matanzas namens de communisti
sche partij belast is met de betrekkin
gen tussen kerk en staat, zegt het zo
..Wij bedrijven geen propaganda voor
het atheïsme op een domme manier.
We doen dat nog minder in de stijl
van confrontatie Dat zet alleen maar
kwaad bloed. Atheïsme is voor ons
geen voorwaarde, maar consequentie
van een wetenschappelijke opvoe
dingJe kunt je niet aan de indruk
onttrekken dat de meeste Cubanen
nauwelijks wakker liggen over de
problemen van marxisme en chris
tendom. Ze maken een tevreden in
druk op dit eiland, waar de revolutie
van 1959 de tekenen van het Rijk aan
de meerderheid van de bevolking ten
goede heeft doen komen.
Bij sommige protestanten heeft dit
tot een herbezinning op de taak van
de gemeente in een revolutionair pro
ces geleid. Zij gebruiken in navol
ging van partijfunctionarissen het
woord, integratie Daarmee bedoelen
ze dat' christenen als gewone staats
burgers aan de revolutionaire strijd
en aan de staatsopbouw deelnemen
Zonder aanspraak te maken op een
voorkeursbehandeling of privileges
voor zich op te eisen. Sergio Arce
ciuge privucge van
christenen bestaat in de inzet voor de
ander; daar ingrijpen waar de ander
is; de ander meer liefhebben dan zich
zelf."
Betekent integratie niet dat een
christen z'n geloof moet prijsgeven en
onkritisch aan de revolutie gaat deel
nemen. vraag ik verschillende chris
tenen en atheïsten. Juist niet. ant
woordt een christen: Wij kunnen als
christenen geen lid zijn van de com
munistische partij op Cuba. Maar dat
betekent niet dat we geen revolutio-
nare bijdrage aan de strijd kunnen
leveren. De revolutie is niet van de
communisten, maar van alle Cuba
nen. hoewel zij onder leiding van
communisten voltrokken is. Ik per
soonlijk ben blij dat christenen bij
ons geen lid van de communistische
partij kunnen zijn Daardoor voor
kom je dat mensen uit opportunisti
sche motieven deze stap doen."
Een communist: de scheiding op
Cuba was niet tussen kerk. partij,
staat of communisten, maar tussen
kerk en bevolking. De katholieke
kerk is altijd anti-populair geweest
Met het oog op het toerisme restaureert de Cubaanse rege
ring ook koloniale kerkjes, zoals dit rooms katholieke kerkje
in Trinidad in het zuiden van Cuba.
en een verlengstuk van de Spaanse
overheersing. Zij heeft bijna steeds
de heersende klassen gediend en
voortdurend aanspraak op privileges
gemaakt (onderwijs, loterij en aparte
kerkelijke begraafplaatsen). Bij de
protestanten vierde het anti-commu-
AOVERTENTIE
Op weg naar een ideale samenleving?
Vrijdagavond 30 t/m zaterdagmiddag 31 maart het eerste
weekend van een serie over „liturgie en leven" (andere data
27-28 april 11-12 mei) In het programma wordt uitgegaan
van wat het optreden van Jezus te maken heeft met vasten
en lijden.
Prijs voor 3 weekenden 95,-
Aanmeldmg bi/ Mevr. F Braams. Kerk en Wereld. Driebergen. Tel.
03438-2241
BOEDAPEST (LWI) De uitgeverij van de Hongaarse com
munistische partij heeft een ..Encyclopedie van de bijbel" op
de markt gebracht Daarin krijgen de partijleden de raad. de
bijbel als historisch en cultureel doeument niet te veronacht
zamen.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Nu het lidmaatschap van het Leger des Heils van de Wereldraad van Kerken
in discussie is. stellen verschillende nationale afdelingen van het leger ook de vraag aan de
orde of zij hun verhouding met de nationale raden van kerken moeten wijzigen.
In Nederland heeft het Leger des
Heils de leden gevraagd om hun me
ning over het lidmaatschap van de
Wereldraad en van de Nederlandse WcrcldrcUld
raad van kerken. De opvattingen van
de heilssoldaten worden verzameld
aoor een groep, die de commandant
heeft ingesteld om hem te adviseren.
..Zonder de bijbel is niet alleen de
algemene geschiedenis van de Euro
pese volken niet te begrijpen, maar
ook het verleden van Hongarije, onze
kunst en onze taal. De communisti
sche beweging maakt deel uit van een
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Postma
Hoofdkantoor
Postbus 859
1GOO AW Amsterdam
Wibautstraal 131
Amsterdam
Posrg<ro 66 00 00
Bank Ned C'ed etban,
P>*ktn,rqnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (ft
en bezorging)
te< 010-115588 (redactie)
tol 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
REGIO DEN MAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
Park straal 22
Oen Haag
REGIO NOORO OOST-NEDERLANO
lu'tsiuiiend administratie)
Postbus 3
9000 AA Zwotte
tei 05200-17030 -
Melkmarkt 56
Z«"e
A bon nementspri jzen
pe» maand 15.90
Per kwartaal 1 47.70
Per hall ,a*r 95.40
p-r jaar t 188.60
0D i
j Adve'fenf
Teietorvsehe abonnementenood«acnten
re adressen öcvtni
Oogesp tam P^enchten 9 9 30 van
-aamag t m i.r,|aag Op tonoeg ver iê-
X -u- 020-9134f6
Oogav» Tvn-advenent-es 'e'
020 9V868 H «ent-fe - aan v.n Adv
V-JP r; PCMDUS 433
tOOO A» AMSTERDAM
aan ome Amsterdamse ao*esse*
hele Europese ontwikkeling en heeft
haar wortels in onze cultuur, die ver
gaand door dit boek gestempeld is."
aldus deze Hongaarse bijbelencyclo
pedie. Een eerste oplaag van 50.000
exemplaren was in de kortst mogelij
ke tijd uitverkocht.
Grote belangstelling is er in Honga
rije ook voor het boek ..De bijbel in de
geschiedenis" Dit boek is gegroeid
uit een radioserie, die gezamenlijk
door christelijke- en marxistische ge
leerden was opgezet.
Beide boeken hebben bij de recensen
ten in Hongarije een goed onthaal
gevonden Een recensent schreef, dat
de autoriteiten vroeger of later zou
den moeten besluiten tot de uitgave
van een ..lekenbijbel". die door chris
tenen en marxisten samen zou moe
ten zijn vertaald. Deze lekenbijbel
„zou dan in de huisbibliotheek van
iedere progressieve burger horen,"
vond hij
ROME Mgr. Agostino Casaroli. de
huidige secretaris voor openbare aan
gelegenheden. wordt volgens het
Spaanse persbureau EFE veel ge
noemd als opvolger van de overleden
Vaticaanse staatssecretaris Jean kar
dinaal Villot. Casaroli is 64 jaar. Om
dat hij geen kardinaal is. zou hij in
geval van zijn benoeming „pro
staatssecretaris" kunnen worden,
waarna hij in een te verwachten con
sistorie kardinaal zou kunnen
worden gecreëerd
Casaroli was onder de laatst? pausen
minister van buitenlandse zaken en
kreeg faam als een man van de dia
loog. vooral met de regimes in Oost-
Europa. In Rome vallen ook de na
men van Felici, die als nuntius in ons
land heeft gewerkt, en Pio Laghi, een
kenner van Latijns-Amerika en het
Midden-Oosten.
Het internationale Leger des Heils
heeft zijn lidmaatschap van de
wereldraad van kerken opgeschort
nadat de raad geld had gegeven aan
het Patriottisch Front in Rhodesië.
Besprekingen tussen de secretaris
generaal van de wereldraad, dr. Phi
lip Potter en de internationale leiding
van het leger hebben verheldering
gebracht, maar de opschorting niet
Ongedaan gemaakt. Eind dit jaar zal
het Leger des Heils een beslissing
nemen.
Het Nederlandse Leger des Heils is
gastüd van de landelijke raad van
kerken. Het werd er lange tijd verte
genwoordigd door luitenant kolonel
J Mast. die nu nog lid is van de sectie
pers van de raad.
Mast wijst er op dat het Leger des
Heils zich bevindt in de hoek van de
evangelisals en dat hun bezwaren te
gen de wereldraad vaak worden ge
deeld in legerkringen. Hij wil niet
vooruitlopen op de nu binnenkomen
de reacties van de heilssoldaten en
-officieren, maar hij merkt wel op dat
de Wereldraad en de Raad van ker
ken in veel plaatsen niet zo sterk
onder het leger leeft.
HANNOVER (EPD) Bis
schop Eduard Lohse van de
Evangelische Kerk van Han
nover laat
voorlopig de borrel
staan. Tot 14 april wil hij geen
alcohol drinken om aldus ge-
boor te geven aan de jeugdor
ganisatie van zijn kerk, gedu
rende de Vasten tot Pasen
geen alcohol te drinken.
Oe bisschop noemt zijn plan in
een artikel in een kerkblad
„een voorbeeld voor het stre
ven naar een nieuwe levens
stijl". Zijn besluit heeft hij ge
nomen na gesprekken met jon-
gerep, die hem hadden verteld
dat in de Bondsrepubliek
150.000 kinderen en jongeren
alcoholici zijn. „We kunnen de
gevaren van de toekomst al
leen de baas blijven als we met
de welvaart leren leven."
Nieuwe levensstijl heeft in sommige oren al de klank j
goede oude tijd. toen de problemen nog te overzien ware
begin van de jaren zeventig. Nieuwe levensstijl is tot
beetje in de caricaturale hoek terechtgekomen door d®r
vrouw in de gereformeerde Synode, die daar de reto y
vraag stelde, of haar man, een verhuizer, niet recht had cu
lapje vlees. Velen hebben in die begintijd, vlak na de
kerkenconferentie in 1974, gedacht dat de nieuwe leve
er vooral op zinde, hoe het leven van de slagers wat zifr
gemaakt kon worden. j
Inmiddels is de strategie van de actie- branches bijdragen tot een
voerders nieuwe levensstijl aanmer- verdeling van inkomen en arbi
kelijk professioneler geworden. De boekje zou dan tegelijk wat po
werkgroep is van het pretentieuze zijn geworden. Nu blijft het na
woordje „nieuwe levensstijl" afge- smaak een beetje te veel aan dj;
stapt en propageert nu „het anders gische kant.
omgaan" met allerlei dingen. Dat
klinkt al heel wat democratischer en
minder dwingend.
Er zijn in het land talrijke mensen ucnjiuiciu van uc ncingiucjj -
bezig met de N L. zoals de beweging Levensstijl van de raad van ke e
Inspelen op Morgen is een
van de Horstink, Postbus 400,
foort, onder redactionele vera
delijkheid van de Werkgroep
nisme hoogtij. Hun theologie en kerk
structuren kwamen uit de Verenigde
Staten of uit Europa via de States."
(Koos Koster is free lance journalist
in Latijns Amerika. Dit is het eerste
van een serie van drie bijdragen)
Wanneer het Leger des Heils zich zou
terugtrekken uit de wereldraad en uit
de landelijke raad van kerken, kan
dat gevolgen hebben voor plaatselij
ke afdelingen, die meewerken met
plaatselijke raden van kerken.
zich in de wandeling noemt. Sommi
ge groepen „doen" een jaar aan N.L..
zoals anderen eens een jaartje in de
avonduren aan T.M. doen. naar ge
lang de modewind waait. Maar er zijn
ook blijkbaar groepen die doorzetten
en over het praatstadium heen ko
men. Een teken daarvoor is, dat de
landelijke werkgroep, die de zaak van
de grond heeft getild zichzelf heeft*
opgeheven en dat de zaak nochtans
doordraait. Vooral in de noordelijke
provincies, zegt de landelijke coördi
nator Jaap van der Sar. die een bu
reautje heeft in het gebouw van de
generale diakonale raad van de her
vormde kerk aan de Maliesingel in
Utrecht.
Van der Sar is de eindredacteur van
het boekje „Inspelen op Morgen", dat
De Horstink namens de werkgroep
Nieuwe Levensstijl van de raad van
kerken heeft uitgegeven. Dat boek
je is niet in de eerste plaats bestemd
voor de mensen die al in de plaatselij
ke en regionale levensstijl groepen
zitten. Die zullen wel verder zijn.
Het boekje is vooral voor de mensen
die meedoen aan de tweede kerken
conferentie. die vorig jaar begonnen
is en september volgend jaar eindigt.
Want nieuwe levensstijl is een van de
beide hoofdonderwerpen van de ker
kenconferentie. „Inspelen op Mor
gen" behandelt in zeven hoofdstukjes
het „anders omgaan" met dingen, zo
als geld, goederen, mensen en tijd.
Het vormt een aardige inleiding op de
discussie en geeft tegelijk een beeld
op welk punt N.L. is aangeland.
Het lapje vlees heeft de werkgroep
achter de rug en ook de kritiek van de
christenen voor het socialisme, dat
N.L. niet politiek genoeg zou zijn. is
verwerkt.
In het boekje heb ik niets gevonden
over de 32-urige werkweek. Misschien
had daar wel voor gepleit moeten
worden, want ingrijpende werktijd
verkorting kan zeker in sommige
UTRECHT De kaarsenactie voor
Soweto heeft 500 000 gulden opge
bracht Dit bedrag is dezer dagen
door het algemeen diakonaal bureau
van de gereformeerde kerken, de ge
nerale diakonale raad van de Neder
landse hervormde kerk en de stich
ting oecumenische hulp naar Zuid-
Afrlka overgemaakt.
Door de bemiddeling van de plaatse
lijke dlakonieën in ons land werden
in de adventsweken 100 000 kaarsen
voor vijf gulden per stuk verkocht,
die in Soweto waren gemaakt. De
opbrengst geeft de mensen in Soweto
de gelegenheid, verder te gaan met de
kaarsenproduktie en nieuwe coöpera
ties te beginner, een meubelwerk
plaats en een werkplaats voor spinne
wielen. waarin ln Lesotho en Kwazu-
lu grote behoefte bestaat Soweto is
de gTOte zwarte slaapstad bij Johan
nesburg
Met vallen en opstaan, voor al
leenstaanden en hun kinderen van
12-17 jaar. 7-8 april. De Essenburgh.
Hierden itel 03413-841).
School en uitvallers, voor leer
krachten basisonderwijs 23-24
maart Den Aierdinck. Laag Zuthem
(UI 05290-541
Als een eeuwenoude kerk prachtig gerestaureerd is. kijkt
iedereen die van bouwkunst houdt er met genoegen naar.
Ook de gewone toerist, die niet veel van architectuur
weet. loopt graag zo'n kerk binnen en menigeen wordt
even stil van de rust die er heerst. Maar daarmee is niet
alles gezegd. Een kerk mag best een stiltecentrum zijn.
Want. zoals de STER-reclame ons geregeld laat weten:
rust hebben we broodnodig. Middeleeuwse kerken geven
die rust Ik denk: nog meer dan een pilletje van de STER.
Maar die kerken mogen geen zwijgers zijn. De stem der
eeuwen moet er op tijd en plaats in klinken. In gesproken
en gezongen woorden en in muziek. Zo worden de oude
stenen echt levende stenen.
Levende stenen, daarvan is sprake ln de Martinikerk te
Groningen en iedereen kan dat waarnemen in deze
weken in de late zondagmiddag via IKON-televisie. Dan'
worden er namelijk vespers uitgezonden vanuit de Gro
ninger Martini Is dat iets bijzonders en doen ze dat daar
in Groningen ten behoeve van de televisie? Nee. hele
maal niet. Al jarenlang zijn er vesperdiensten aan de
gang in de Martini en daarin speelt het pastoraat voor en
van de studenten een voorname rol In de ochtenduren
worden ook hoofddiensten gehouden, maar daar heb ik
het nu niet over
Kom-af
Waar het om gaat is. dat in Groningen de stem der
eeuwen tot klinken komt tijdens de Martini-vespers
Rooms-kathoiieke hervormde en gereformeerde pasto
res. die zich bezig houden met de arbeid temidden van de
studenten doen er aan mee Het gaat daar heel Interker
kelijk toe zeg maar oecumenisch Dat moet ook want als
je de stem der eeuwen wilt laten spreken dan komen er
mensen van allerlei kom-af aan te pas Iedereen heeft z'n
eigen inbreng Fen Inbreng die gerekend vanuit het
katholicisme uit de middeleeuwen dateert.
Ja. die middeleeuwen in de Martini Je zult ze ook weer
horen als het Agricola-orgel hersteld is. Agricola. wie was
dat? Ik weet. hij werd in 1444 te Baflo geboren en hij werd
een belangrijk godgeleerde, misschien nog meer een
taalgeleerde, die aan hogescholen in Frankrijk. Duits
land, ja zelfs in Italië grote roem verwierf, ook als
muzikant, want hij speelde voortreffelijk orgel. Toen hij
36 jaar was. keerde hij naar Groningen terug, werd
bevriend met o a. Wessel Gansfort en legde de grondsla
gen voor het orgel ln de Martini. Daar heeft later ook de
beroemde Duitse orgelbouwer Arp Schnitger nog aan
gewerkt.
De zang
Maar het orgel ln de Martini is in restauratie en je hoort
het dus niet in de vespers. Men behelpt zich met een kist-
orgel. dat overigens voortreffelijk klinkt als er een be
kwaam organist achter zit. hetgeen ln Groningen het
geval is. Bovendien zijn er muzikanten met blaas- en
snaarinstrumenten. Maar nu de zang. Ik zei al dat er
voorgangers zijn van diverse pluimages. Oecumenisch
dus. Dat geldt ook van de zang. Psalmen worden gezon
gen. zoals het behoort. Namelijk onberijmd. Soms in
gregoriaanse trant, zoals dat in sommige katholieke
kloosters en abdijen nog gebeurt. Soms zijn de psalmen
ook anglicaans getoonzet. De oosters-orthodoxe stem
hoorde ik nog niet. Maar met het liedboek van de kerken
er bij. en dat ontbreekt in de Groningse diensten niet.
heb je al meer dan genoeg.
Nu kan ik nog zeggen dat er in de Martini zeer eigentijds
wordt gepreekt, zij het niet in een modieuze taal. Wel zeer
overdacht en bijbels. Misschien vinden sommigen het
niet vlotjes genoeg Maar ja. dat kan ook niet als je mee
wilt spreken in de stem der eeuwen Het valt op. dat de
Martini in de vesperdiensten vol zit met jongeren. En ze
luisteren naar een dominee die niet in een modem
colbertje staat te preken, maar die zich omkleedt met een
toga. Net als de koorleider trouwens Ook de koorleden
zijn in toga's met witte kraag gekleed Zo past het in een
kerk. die eeuwenoud is. Ja. Gods Woord omspant de loop
der tijden.
Nederland. De prijs is 6.50.
Beroepingswerk „i
NED. HERV. KERK
Beroepen te Valkenburg ZH a
v.d. Schee te Heiloo; te Wind j'
D. van Meulen te Goudriaan;
selmuiden: W. C. Hovius te I a
aan Zee. b
Aangenomen naar Zoutelai v
Bruining, kand. te Groningenyi
Bedankt voor Vriezenveen ;j
G.v.d. End te Papendrecht. a
GEREF. KERKEN ,c
Beroepen te Coevorden: L. L
sant te Kruiningen c.a.; te Zulqjh
Dr. J. M. Lensink te Johann
(Zuid-Afrika.).
Aangenomen naar Sneek: Z. u
ker te Emmen, die bedankt
Leeuwarden-West; naar GriJi
(Zld.): kand L. C. D. Sinke ui
ten: naar Veenendaal: dr J s
Diermanse te Franeker en A.
ma te Dirkshom.
GEREF. KERKEN (VRIJG.) <j
Beroepen te Gorinchem-Lang< d
J. Hulst. kand. te Nagele
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Veenendaal: P. Be
te Noordeloos. t
GEREF. GEM. IN NED. j
Beroepen te Leerdam: A.v. S
te Barneveld. L
k
EVANG. LUTHERSE KERK
Aangenomen naar Leeuwarder
time;: M. W .S. Cramer, laaf1
pred. bgw. werkz. herv. kerk (all
VCJC). woonachtig te Schagei!
E. Bethge
GRONINGEN (ANP) De centrale
kerkeraad van de hervormde ge
meente in öroningen heeft met ne
gen stemmen voor en zes tegen toe
stemming verleend voor het houden
van een kerkdienst, waarin twee ho
mofielen „uiting kunnen geven aan
de diepe betekenis van hun relatie,
elkaar trouw zullen beloven en gebe
den zal worden voor hun vriend
schap".
Een verzoek daartoe was ingediend
door ziekenhuispredikant P. J. C.
Stolp. Deze was op zijn beurt hier
voor gevraagd door een hem goed
bekend vriendenpaar. De meerder
heid van de kerkeraad meende dat
dit verzoek ingewilligd zou moeten
worden. Wel werd besloten, dat de
vragen rondom homofilie in de kerke
raad opnieuw aan de orde zullen ko
men, maar dan in een breder
verband.
De Martinikerk en -toren in
Groningen.
De Duitse theoloog en Boni
bipgraaf prof. dr Eberhard I
die zoals we maandag bericht
22 maart gastcolleges ge
Utrecht, zal op vrijdag 23 ma: i
college geven aan de Vrije Ui
teit (ln het hoofdgebouw. De
laan 1115, Amsterdam-Bui r
dert). Het aanvangsuur is bepi r
twaalf uur 's middags en het
werp is (evenals in Utrecht):
wikkeling van de Duitse theoli
1945 met betrekking tot de 1f
Thesen.
GELEEN (ANP) De „actie
duizend", waartoe een groej
burgse rooms-katholieken
om vier kerkelijke instellingen
jaarlijkse subsidie te helpen,
schop Gijsen niet meer besct
wilde stellen, is met succes bek
Volgens de penningmeester
actie, de heer Knops uit Geleei
de actie 50.700 gulden opgebrai
bedragen zijn afkomstig van I
nateurs, onder wie 85 groepe
als kerkbesturen, actiegroep
kloostergemeenschappen. D
waren 54 van buiten Limburg.
De door bisschop Gijsen van
mondse steun uitgesloten in
gen zijn het landelijk pastoraa
leg, het centraal adviesburea
priesters en religieuzen, de ra
kerken en de nationale raai
catechese.
LONDEN Enkele kerken en
lijke lichamen in Groot-Brittai
Ierland zijn van' plan in de ko
aandeelhoudersvergadering
Shell deze oliemaatschappij
spreken over het omzeilen v
olie-embargo tegen Rhodesië.
De actie wordt gericht tegen d«
schappij Shell Transport, een
deel van de Koninklijke She
olie-embargo tegen Rhodesië
de Verenigde Naties uitgesprol
de kerken hun plan kunnen d<
ren om de zaak in de aandeelh<
vergadering van 18 mei aan de
stellen is nog onzeker, omdat
meel honderd aandeelhouder
ten zien te overtuigen aan de
het verzoek te richten om de k
op de agenda te plaatsen.
In de groep zitten onder meer
tian Aid. de Britse raad voor
ding. het bureau buitenland
methodisten. Pax Christi, de
teriaanse kerk van Ierland,
kers. de kerk van Schotl
aartsbisdom Westminster
rooms katholieke kerk. de k
Wales en de Britse raad van