Goede muziek is gezond Dwars door de Muur Geen geld over voor Europees gesprek over mensenrechten Kardinaal Villot was pleiter voor Nederland Trouw Interlektuur Zuidafrikaanse raad van kerken laakt paspoortbepalingen UIT DE KERKBLADEN 'Vertrokken bent u al lang' Eigen kansen VAN DA A VOORBIJGANG Huiszoekingen in Slowakije MAANDAG 12 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET GENEVE Het mensenrechtenprogramma van de kerken, bedoeld om de slotakte van Helsinki gestalte te geven, kan nog altijd niet beginnen. Ernstige financiële zorgen werden In Genève als reden opgegeven na afloop van een bijeenkomst van vertegenwoordigers van de drie sponsors van dit pro- gramma. door Jac. B. Looijen Dit zijn de conferentie van Europese kerken (CEK) en de nationale raden van kerken In de Verenigde Staten en Canada. „De structuur, de richtlijnen en de kandidaten voor de verschillende functies zijn er allemaal, maar de financien zijn nog steeds niet rond," zei een spijtige ds. Glenn Garfield Williams, de sekretaris van de CEK Het programma is opgezet voor vijf jaar. Er is nu voor 1979 nog maar de helft van het benodigde geld. in to taal 200.000 Zwitserse francs, binnen. Voor 1980 is het financiële vooruit zicht nog slechter. Met elkaar Het mensenrechtenprogramma wil de ledenkerken in Oost- en West-Eu ropa. alsmede in Noord-Amerika op wekken de mensenrechten en de toe passing daarvan onder ogen te ne men. Er ligt de filosofie aan ten grondslag, dat de kerken over en weer met elkaar in gesprek moeten raken. Daarbij mag het niet alleen gaan over schendingen van de mensenrechten- in Oost-Europa, zoals beperking van het recht op meningsuiting of van de godsdienstvrijheid. Ook de kerken in het westen moeten zich erop bezin nen, of in hun landen alle mensen rechten in acht worden genomen (b.v. het recht op arbeid, de situatie van gastarbeiders). In 1981 zou er dan een conferentie moeten worden gehouden over de verhouding tussen maatschappij en enkeling. De animo van de Oosteuropese ker ken voor het programma is nooit groot geweest. Verder lijdt de CEK chronisch onder geldgebrek, doordat de bijdragen van de meeste kerken ver beneden de maat blijven. Orgelfondsen hadden een bloeiend bestaan ln kerkelijk Nederland en in veel gemeen ten hebben ze dat nog. Geluk kig maar. Tenminste als het gaat om de aankoop of het herstel van een echt orgel. Wel te verstaan: een orgel met pijpen en niet om zo n elek tronische tingel-tangel, die ten onrechte orgel wordt ge noemd. Want dat instrument leeft niet. Waarom niet? Om dat het, simpel gezegd, niet leeft van de wind, die er in geblazen wordt. Het is een dood Instrument, dat via al lerlei vernuftige contactjes geluid produceert. Maar geen levende muziek. Nee, dan ver dient een draaiorgel verre de voorkeur, of een harmonium. Want die instrumenten leven van de wind. Ze ademen. Ontluistering ROME (ANP) Kardinaal Jean Villot, die op 75-Jarige leeftijd is overleden, zou indertijd paus Paulus VI er toe hebben overgehaald, wat soepeler tegen de r.k. kerk in Nederland op te treden. Het verhaal dat Villot met ontslag had gedreigd indien de paus zich niet anders Jegens Nederland zou opstel len. is indertijd door het Vaticaan ontkend. Kardinaal Villot werd ln een Frans boerengezin geboren. In 1950 kwam hij als secretaris van het Franse epis copaat in het landelijk bestuur van de kerk In 1967 haalde paus Paulus VI hem naar Rome door hem te be noemen tot prefect van de curie-con gregatie van het concilie. Twee Jaar later benoemde de paus hem tot zijn staatssecretaris en ln 1970 kwam de benoeming van Villot tot Camerlengo van de r.k. kerk. d.wr. dat hij bij afwezigheid van een paus de hoogst verantwoordelijke persoon ln de kerk is. Villot heeft twee maal het paus schap moeten waarnemen, ld. bij het overlijden van Paulus VI en van Jo hannes Paulus I. Kardinaal Villot is vaak beschreven als een zeer beminnelijk mens. die de problemen van de kerk ln een verzoe nende geest placht aan te pakken Dit heeft hij met name gedaan, toen paus Paulus VI in 1970 weigerde kar dinaal Alfrink te ontvangen, omdat deze de verlangens van het pastoraal concilie van Noordwijkerhout Inzake het celibaat ln Rome ter discussie had gesteld. Kardinaal Villot ontving kardinaal Alfrink toen ln Parijs Toenmalige medewerkers van kardi naal Alfrink verzekeren, dat kardi naal Villot meer begrip voor Neder land kon opbrengen dan de paus De tegenbeweging van de Messi as, bezinning ln aansluiting op de liturgie van deze week. 11-16 april, 't Dackhues, Hulssen (tel. 085-259105). ADVERTENTIE waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 teles 13006 Pottgro 66 00 00 8en* Ned Credielbank Pekemngrr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115586 (re tel. 115700 uitsluitend voor REGIO DEN HAAGA.EIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGO NOORO/OOST-NEDERLANO (uitsluitend administratie) 8000 AA IwoUe lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen Per maand I 15.90 Per kwartaal f 47,70 Per baN jaar 95.40 Per |aar f 188.60 (I* Opgave 9-19 30 van maandag t m vrijdag Op zondag van 18- 20 uur teaef 020-913456 Opgave irvm-advertentw» iet 020-936868 O» Ktintrek aan Uw-Adv atdekng postbue 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen u t* u-tgpO schnflektk aan onze Amsterdcmee adressen INTERNATIONAAL tVANGtLlSCH BOEKCENTRUM Parkstraat 29, p b 35S. 6800 AJ ARNHEM John R. W. Stolt, ZENDING IN DE MODERNE WERELD, 124 pag. I 9. 20. (een TELOS-boek) Stott onderzoekt wat de Bijbel zegt over de vijf sleutelwoorden die cen traal staan in 't debat over de zen ding. De woorden: zending, evan gelisatie, dialoog, heil en bekering Dit boek geeft stof tot nadenken.( Zending in de moderne wereld dit. en nog veel meer boeken uit binnen- en buitenland hebben wij voor U Pak uw telefoon en draai 085-434140, en wij komen in aktie' Onze winkels vindt u in Arnhem Parkstraat 29. Broerenstraat 35, Assen Vaart z-z, 13 Genoeg over elektronische Instru menten. Dat wil zeggen: we moeten nog wel even luisteren naar ds Piet Oussoren te Utrecht. HIJ werkt sa men met ds. M. C. Barbas en zuster Riek Nijboer ln bejaardencentra en verpleeghuizen namens de hervorm de gemeente van Utrecht. Samen hebben ze te maken met 11 tehuizen. Voor de mensen, die daarin vertoe ven, houden ze kerkdiensten in verga derzalen. koffiekamers, barakken en verbouwde autoboxen. Alle mensen, wat een ontluistering als Je van huls uit gewend bent aan een mooie, stijl volle kerk. Moet je dat nu op je ouwe dag overkomen? In veel gevallen blijkbaar wel. „En voor de muziek ln de diensten hebben we gammele pia no's, afgedankte harmoniums en ge stoorde elektronische orgels", vertelt ds. Oussoren. Daarom heeft ds. Ousson een orgel fonds gesticht en dat Is vermoedelijk het meest originele dat ooit in Neder land overeind werd gezet. Samen met- Wieletjes Dit is het „noodorgeltje" dat het pastoraat voor bejaarden en verpleegden in Utrecht vorig jaar Jiet bouwen. Het heeft maar één stem, maar het zijn wel echte pijpen die erin zitten. Als een ark des verbonds kan het worden gedragen, het snijwerk is van de organist Waldi Vastrick, die ook beeldhou wer en kunstschilder is. deskundigen, onder wie de bekende Utrechtse orgel-expert, dr. M. A. Ven- te alsmede een ouderling, die bij een orgelmakerij werkzaam is, maakte hij een plan voor een gemakkelijk verplaatsbaar pijporgel, dat de pasto res kunnen meenemen van het ene huls naar het andere. Want voor ieder huls een orgel ls natuurlijk geen haal bare kaart. Dat zou veel te duur wor den, zegt ds. Oussoren. Hij weet wel iets van orgels af en dacht aan een portatiefje, een klein draagbaar orgel dat je zeker met onze auto's en karre tjes erachter van de ene plaats naar dé ander kunt brengen. Zo zou je alle hulzen met één orgel kunnen be spelen. Er wordt soms zo mal over landen ln OostrEuropa geschreven. Vooral de DDR, Oost-Duitsland, lijkt het slachtoffer te zijn van Nederlandse weerzin tegen Duitsers in het alge meen en tegen communisten ln het KAAPSTAD (ANP) De leiding van de Zuidafrikaanse raad van kerken (SACC) heeft met „grote zorg" kennis genomen van het stijgen van het aan tal arrestaties wegens het zondigen tegen paspoortbepallngen. Vorig Jaar werden 272.877 van dergelijke arres taties verricht. Dat ls 100.000 meer dan ln het jaar daarvoor. De SACC vraagt „alle mensen en organisaties van goede wil" alles te doen om de strenge verhuizingsbepa lingen afgeschaft te krijgen. De SACC noemt het onvermijdelijk dat vele zwarten naar de steden trekken om werk te zoeken. Daarmee riskeren zij strafvervolging. De SACC hoopt dat de nieuwe minister voor „plurale betrekkingen", dr P. Koornhof. zijn woord houdt en de bepalingen min der streng zal maken. bijzonder. Als je een willekeurige groep voorbijgangers in Nederland, zou vragen waar ze aan denken, als ze de drie letters DDR horen, dan zul je steevast kreten horen als „de muur", Ulbricht, Vopo's, prikkeldraad en dood aan de grens. Blijkbaar lukt het de journalisten niet om het beeld van de DDR te nuanceren. Daarom is het goed dat de kerkelijke jeugdorganisaties dat eens proberen. Onder de leiding ven Sieger Benedlctus en Hans Lourens hebben de LCGJ (gereformeerd) en de HJR (hervormd) een bundel met kort gebrachte kritische informatie over de DDR samengesteld. Als je hun werkstuk doorleest, merk je dat ze niet alles ln de DDR even mooi vinden. Er blijft bij mij zelfs het idee achter dat ze de DDR helaas geheel niet prettig vinden en toch kun je blijkbaar gewoon met die mensen praten en ln hun land rondkijken. Het Ujkt me belangrijk dat de bood schap zo overkomt. We leven nu een maal ln een wereld met verschillende mensen en die mensen hebben ver schillende systemen ln het leven ge roepen. Je mag het systeem van de buurman voor Jezelf alkeuren, maar dat hoeft niet te betekenen dat je het voor hem ook afkeurt en het dus gaat bestrijden. Die nuance is noodzake lijk om te kunnen overleven. Er blijft een vraag over: wat te doen als je buurvolk een maatschappelijke vorm niet zelf heeft kunnen kiezen. Er zijn aanwijzingen dat sommige volken in Oost-Europa de vorm afwij zen waarin hun samenleving ls gego ten. Heel sterk is dat duidelijk gewor den in Tsjechoslowakije. Maar ook van de DDR is bekend dat er herhaal delijk uitbarstingen van verzet zijn. En niet onder de burgerlijke elemen ten, maar onder de arbeiders, die ken nelijk het hun aangeboden paradijs niet lusten. Waarom heeft het land nog steeds politieke gevangenen. Waarom doen zoveel DDR-burgers hun best naar het Westen te komen. Van een emigratie ln de andere rich ting hoor je zelden. Je kan tegenwer pen dat je een land als de DDR moet meten aan zijn eigen normen. Goed, maar waarom vallen dan juist echt „linkse" mensen ln ongenade. In „Dwars door de Muur" worden er al een paar genoemd: Havemann, Bah- ro, Biermann. „Dwars door de Muur, Kijken naar de DDR" is een werkmap, uitgege ven door de Hervormde Jeugdraad en het Landelijk Centrum voor Gere formeerd Jeugdwerk. De map is te krijgen door 6,50 over te maken op giro 47 50 60 Ln.v. Gereformeerd Jeugdwerk, Driebergen, onder ver melding van „Kwik-DDR". Bijgaand plaatje is aan de map ontleend. moge het u goed gaan, maar mijn laatse vraag is. wanneer verhulst u, want vertrokken bent u al lang. De Maastrichtse studentenpastor Frits van der Ven ln Tafelstraat, het blad van Cérrefour en Studenten Ek- klesia Maastricht. Als studentenpastor ln Maastricht heb lk Jarenlang me zwijgzaam op gesteld ten aanzien van bisschop Oij- sen. Zwijgzaam uit respect voor zijn ambt, zwijgzaam uit hoop op veran dering en zwijgzaam uit verlegenheid over zijn verkrampt kerkbeeld en zijn Befehl 1st Befehl mentaliteit. Ik heb geen twijfel aan de goede bedoelin gen van deze bisschop noch ontzeg lk hem het recht om conservatief te mogen zijn. Maar na zeven Jaar ruzie, zeven jaar verdeeldheid zaaien, zeven Jaar ontmoediging heeft bisschop Gijsen zichzelf ongeloofwaardig ge maakt. Voor Jonge mensen heeft bis schop Gljsen zich bij uitstek onmoge lijk gemaakt door gebrek aan eerbied en respect naar mensen toe. Hij kan niet luisteren. Luisteren naar groei end geloof, luisteren naar au thentieke vragen en intussen maar eisen dat naar hem geluisterd moet worden. Met verontwaardiging heb ik de jarenlange verdachtmaking aan gezien van de hogeschool voor Theo logie en Pastoraat. Waar andere bis schoppen dankbaar waren deze stu denten te mogen wijden heeft bis schop Gijsen deze Jonge mensen arro gant de deur gewezen En dat ln deze tijd! De uitlatingen van bisschop Gij sen over homofiele mensen waren voor deze groep, hun familie en vrien den en voor elk weldenkend mens diep kwetsend. Twee voorbeelden uit dagelijks krantennleuws Als lk dan ook de zwijgzaamheid wil doorbreken na al die jaren met teleurstelling, verbazing, verdeeldheid en verdriet, dan ls dat om hoopvol te kunnen verder bouwen met zoveel geloof waardige mensen Bisschop Oljsen. In In de waagschaal een studenten predikant uit Delft. Rens Kopmels legt uit, dat zij „die aan de maat schappij willen werken" niet over het hoofd moeten zien, dat zij daarvoor ln de kerken heel specifieke kansen hebben: Ik zal proberen een paar voorbeelden te geven, die niet uit de lucht gegre pen zijn. Nemen we het dringende en pijnlijke vredesvraagstuk. Het I.K.V. heeft op dit punt (ook al zou men nog méér wensen) het nodige losgemaakt, teweeggebracht, wat ln die omvang buiten de kerkelijke organisatie nog niet zo gauw gebeuren zal. Dat is mogelijk door de specifieke structuur van de kerken, waar de schotjes tus sen de groeperingen toch minder sterk zijn dan tussen politieke partij en. In het partij-politieke is er niet alleen een hemelsbreed verschil tus sen bv. de PSP en de SGP. maar ook geen enkel contact, geen enkel raak vlak. Maar de zaak van de ontwape ning. van de vrede, komt bv. in de Herkerk tot op de drempel van de Oeref. bond. waarvan de leden heel vaak SGP stemmen (het is maar een aanduidend voorbeeld). Politieke partijen zitten vaak kiem in partij politieke belangen, die de zaken die ze voorstaan, niet altijd onverdeeld ten goede komen. De kerken zijn hier wat onafhankelijker, zeker voorzover ze zich niet vastbijten op het behoud van eigen identiteit, het eigen voort bestaan niet tot de hoogste wet ma ken. Ik denk ook aan een zaak (die mij nogal ter harte gaat) als het marxistisch socialisme. De aandacht daarvoor heeft in een partij als de PvdA niet al te beste kansen en de Marx-renaissance ls zeker niet ont staan in de Europese sociaal-demo cratisch partijen (om van de christen democratische maar te zwijgen), en al het schromelijk en schandelijk over dreven om met Luns te zeggen dat de kerken indoctrinatie-oorden van marxisme zijn (of woorden van gelij ke strekking), het is een feit dat een onbevangen, zakelijke benadering van het marxisme in de kerken nog niet de sléchtste kansen heeft. Een kerk die kerk is en zich niet bindt aan een Ideologie of aan een maatschap pelijk systeem, heeft kansen en benut die ten dele ook wel om zich bv. door het marxisme te laten leren. Verder valt te denken aan een beweging (misschien een wat groot woord) als „nieuwe levensstijl", ln de kerken be gonnen als lk me niet vergis of aan mogelijkheden politieke Impasses als rond de abortus-kwestie, arbeid en inkomen, te doorbreken. Misschien genoeg om maar even aan te geven dat de kerk als organisatie, als het veel gesmade instituut, als beweging ook, hoe traag misschien ook. geheel eigen kansen bevat om maatschappe lijk, politiek, cultureel vruchtbaar te zijn. Men geeft nogal wat op als men voor de kerk als Instituut de neus meent te moeten ophalen. Verootmoediging Ir. J. van der Graaf in een nabeschou wing op de „Kerkscheiding"-discus- sie in Trouw, in het blad van de gereformeerde bond De Waarheids vriend: Me dunkt nl. dat er gezien de feitelijke stand van zaken binnen de kerk geen andere weg meer open ligt dan die van waarachtige en diep gaande verootmoediging voor Gods Aangezicht, wil er nog hoop zijn. „Zó kunnen we ook niet verder", zeg ik dan maar met een variant op ds. Nijssen, die verzuchtte „zo is het ook geen leven". Zó kunnen we niet ver der als we aan verschillende kanten van de kloof maar blijven roepen en we elkaar niet meer bereiken. In de naoorlogse Jaren is er ln de hervorm de kerk een worsteling om het belij den geweest, uitlopend op de nieuwe kerkorde. Ook toen was er diepgaand Dr. C. P. van Andel verschil van visie maar er was toch meer een samen worstelen dan nu, nu de kaarten vaak geschud lijken en ieder bij voorbaat in eigen vak is ingedeeld. Verootmoediging is niet te méken, maar daarop is wél te appelle ren. En nu kan lk wel tegen ds. Nijs sen zeggen, dat wij om Gods wil het Woord en de belijdenis niet los kun nen laten en nu kan ik tegenover ds. Spijkerboer wel zeggen, dat onder de as en de schillen de religie ook be waard ls, die de warme bloedsomloop van de belijdenis bepaalt, maar appèl tot verootmoediging begint ln eigen huis. Is de gemeentelijke gestalte on der „ons" op de hoogte van Schrift en belijdenis? Met name te noemen ge meenten onder ons worden momen teel verdeeld door partijschappen, waarbij zaken in het geding zijn de kerk onwaardig. Dat vraagt om diepe verootmoediging. Liefdeloosheid en geesteloosheid kenmerken soms ook de orthodoxie. In de gereformeerde kerken wordt ervoor gepleit, meer vrouwen en meer jongeren af te vaardigen naar de nieuwe generale synode. Oud-synode lid ds. W. Feenstra daarover in het blad van de gereformeerde mannen bond Opdracht en dienst: In die richting kan men natuurlijk verder gaan, en b.v. ook vragen hoe het zit met de verhouding hoofd- en. handarbeiders, of beide groepen wel evenredig vertegenwoordigd zijn? Het beste zou dan zijn om ook ln de kerken het algemene kiesrecht in te voeren, partijen op te richten, en door een behoorlijke salariëring het ieder een mogelijk te maken lid van de synode te worden. Ik zie dat evenwel niet slechts als het einde van een synode, maar ook van de gerefor meerde kerken, omdat men dan de eenheid van de gemeente als volk van God onderweg ten diepste loslaat. Daarom hoop ik dat de komende par ticuliere synoden voor de synode van Delft niet zullen letten op sekse, leef tijd, ligging of wat dan ook, maar hierop, dat de afgevaardigden zullen zijn vol van de Heilige Geest en onze kerken bij het Woord van God willen bewaren. Want alleen dan zal de ko mende synode voor al de leden, voor heel het kerkelijk leven, en voor land en volk tot een waarachtige zegen, kunnen worden! Ridderorde Dr. C. P. van Andel in Tenminste: Ik ken mensen, die liever een cartoon in Trouw ontvangen dan een ridder orde uit handen van de burgemees ter. De ridderorde komt in bepaalde functies vanzelf, de cartoon niet. Gezin Evangelist Ben Hoekendijk heeft zijn Opwekkingskrant van dit jaar weer gewijd aan problemen in en rond het gezin. De Opwekkingskrant van vorig jaar over hetzelfde thema haalde de onverwacht grote oplaag van 400.000. Deze evangellsatiekrant, die een dub beltje kost. wordt door plaatselijke groepen ln allerlei acties verspreid. Waarom wil ds. Oussoren en echt orgel? Hij zegt: „Bejaarden en men sen in verpleeghuizen hebben er recht' op goede muziek te horen. Dat werkt bovendien heilzaam, dat wil zeggen het is een stukje therapie. Goede mu ziek. gespeeld op een goed, eerlijk instrument werkt door. De mensen die oud zijn geworden mag je niet afschepen met een derderangs instru ment en in de kerkdiensten is zelfs een prima vleugel onvoldoende. Want dat instrument, hoe goed ook, wordt niet herkend bij kerkzang. Daarvoor is een on-onderbroken toon nodig. Er zijn ook veel mensen die hun zang stem kwijt zijn. Die niet goed meer kunnen zingen. Hun stem kan een orgel vertolken. Tehuisbewoners, die met kerst in de Nicolaikerk waren, zeiden: wat knap je daar van op. Van die mooie kerk en van het orgelspel. Ja, goede muziek is gezond." Nog twee dingen. Wat wordt het voor een orgel? Nu, er komen alleen hou ten pijpen in en het krijgt twee kla vieren plus een pedaal. Er komt een holpijp in, een fluit, een octaaf en een regaal. Daarmee kun je in ieder geval allerlei koraalvariaties spelen. Twee de punt: wat kost het? Dat zal tegen de 35.000 gulden lopen. Wie eraan mee wil doen kan schrijven aan ds. P. Oussoren, Oudegracht 291, 3511 PA Utrecht. Het lijkt de moeite waard. Natuurlijk, we moeten heel veel doen in de arme landen. Maar de mensen, die in ons eigen land aan de kant staan, hebben ook aandacht nodig. En verder, als orgelman zeg ik: wat leuk dat zo'n merkwaardig stukje or gelbouw weer tot leven komt. Met twee mensen kun je het toekomstige orgel in Utrecht verplaatsen. Het gaat 70 kilo wegen en er zitten wiel tjes onder. Je kunt er gemakkelijk mee rijden. Want de tehuizen zijn doorgaans drempelloos. Maar soms regent het in ons land. Kan een orgel daar tegen? Raakt het dan niet ont stemd? Vraag dat dan maar aan de man van het pierement. Die rijdt z'n instrument toch ook door weer en wind? En verder: het Utrechtse kerk- orgeltje zal er weinig last van hebben. Want de meeste tehuizen zijn onder een luifel bereikbaar. DE EXODUS VAN JERUZi Niet alleen Markus heeft heti van de verheerlijking op de b« Mattheus en Lukas hebben er lezing van. Eén van de belang verschillen ligt in een toevoeg Lukas heeft. Terwijl de beide evangelisten zonder meer mei maken van een gesprek tusse en Mozes en Elia, vertelt Lukt waarover ze het gehad hebbei schrijft: „Deze, in heerlijkheit verschenen, spraken over zijn uitgang, die Hij te Jeruzalemi volbrengen." Dus nu weten wt waarover het ging, daar op del Jezus gaat iets in Jeruzalem volbrengen, vervullen, nl. zijn uitgang. Hier staat het woord uit het tweede bijbelboek ken exodus. Je zou kunnen zeggen waarover zullen drie joden'tn anders hebben dan over de e» Dat is immers hét gebeuren vt gebeuren, de uittocht, de bevi de uitgeleiding uit de slaverni het diensthuis. Daarover hadi 't. Daarover hebben joden 't ai terecht. Maar hier komt er toe bij. Er is sprake van „zijn uitgi zijn exodus. Dus, je zou kunne zeggen, niet die van vroeger, d geschiedenis bepalende daad Heer, maar iets dat nog moetl En dan niet bij de Rode Zee, n Jeruzalem. Het doet even denl de wijze waarop joden over die exodus spreken. In de tegenwi tijd. God, U hebt ons bevrijd, 1 toen. Geschiedenis is niet: wat gebeurd is en verleden, maar a doorgaat en op een vervulling aangaat. Ieder mens die hierra verbonden is, heeft zijn exodu op die ene messiaanse wijze vi vervullen. Hij gaat wat daar g tot een einde brengen, tot z'n c bedoeling, de gehele bevrijdir mensen. Van alle machten. Da uitgang te Jeruzalem. Dan zal „de overheden en de machten uitgetogen hebbende" (Kol 2,1. hen triomferen. (Lukas 9,28-36 1 Beroepingswerk GEREF. KERKEN Aangenomen naar Metslawier kand. J. Koopmans te Kamp j Beroepen: te Emmeloord, dr 1 Pleijsant te Kruiningen, Kral ke en Rilland-Bath (verb, ben VRIJE EVANG. GEM. Bedankt voor Yerseke: J. A. te Wormerveer. Willebrands Kardinaal Willebrands brengt J kwaliteit van president van h caans secretariaat voor de der christenen een bezoek aa in het zuiden van de Sowji Aan het hoofd van een driemi gatie voert hij besprekingen i Siolasvili, die vorig Jaar tot p van de Georgische orthodo) werd gekozen. Frans Oudejans Frans Oudejans, perschef v bisdom Breda, is op zoek naa den en uitdrukkingen die o zijn aan het katholieke kerke ven. Een aantal van die terme in gebruik, andere dreigen ver gaan. Dit meldt deze week ht matleblad van het bisdom „Het kerkelijk taalgebruik 1 rende de laatste vijftien jaar veel sterker veranderd dan m beseft. Veel woorden zijn nu meer bekend bij de Jongere tie," zegt Oudejans. Niet i weet meer wat een Suisse is, bedoeld wordt met „de k« doen", of met de „zeven eerste gen", schrijft hij in het bisdo E. Bethge De Duitse theoloog prof. dr E Bethge, die vooral bekendheid als biograaf van Bonhoeffer, uitnodiging van de vakgroep matische en praktische theolo de theologische faculteit der ri versiteit te Utrecht enkele ga ges geven. Prof. Bethge komt maart en spreekt 's morgens uur over „Begriff und Fakti Schuld bei Bonhoeffer" en dags om twee uur over de na-o< ontwikkelingen in de Duitse gie met betrekking tot de Thesen." Deze gastcolleges i r gegeven in De Uithof, Transi H, Heidelberglaan 2, Utrecht. PRESOV (Kathpress) De Sl< se jezuïet Oscar Formanek he brief gestuurd aan alle bisscl in Slowakije, waarin hij hun di verzoekt krachtig te proteste gen de golf van huiszoekini verhoren, waaraan de laatste den veel rooms-katholieken blootgesteld. HIJ dringt er bij schoppen op aan. niet uit tat overwegingen of uit zwakte de gen in de steek te laten. Kathpress verneemt uit Sloi dat minstens één bisschop l heeft ingediend bij de leider v regeringsbureau voor kerkellj ken in Praag, Karei Hruza. Dez alle bisschoppen gewaarschuw zij zich er niet mee hebben moeien. Oscar Formanek wijst er de bis pen op, dat alleen al ln de Slowaakse stad Presov bij 11 rooms-katholieke priesters enj huiszoekingen zijn gedaan. En geen illegaal materiaal gevondi bult der politie bestond uit gotl stige lectuur en theologische m Volgens Formanek zijn de reg« autoriteiten erop uit. bewijsmai te verzamelen voor een opzienbj proces tegen katholieken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2