De Orgelvriend, de IKON, Klaas Bolt en dr. Kunst In de kerk van Oosterland gebeurt iets I si Trouw voorlopig ENKELE KAMERS 1 - gekozen vormingscentrum de klencke maart-nummer Véériat u Nowierden guldens wèggeolt [Jg)jKOK KAMPEN VANDAAO 'Hergroepering gaat intussen door' Kerken moeten Holocaust begeleiden ;KI ZATERDAG 10 MAART 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Als De Orgelvriend door m'n bus glijdt, schuif ik de schrijfmachine terzijde of leg ik de vaatkwast neer, al naar gelang, en geef me volledig over aan de lectuur van dit maandblad. Deze keer trof ik het wel bijzonder, want direct al vooraan stond een lang artikel van Chr. Haal boom. Wanneer ik thans de aandacht Iaat vallen op de beschouwing van de heer Haal boom, betekent dit geenszins dat de overige inhoud van het jongste nummer van De Orgelvriend aan mij voorbijgegaan is. Zo zal ik niet licht vergeten hetgeen Jan W. van Spronsen in zijn bespreking van een orgelplaat van Piet van Egmond uitroept: „wat een geloof komt er onder Van Egmonds hand vandaan." Deze recensent bezit een zeer opmerkelijk waarnemingsvermogen, want mij was dit verschijnsel nooit opgevallen, hoewel ik toch verscheidene malen naast Plet op de orgelbank heb gezeten. Maar nu Chr. Haai boom. Deze ontwikkelt een geheel eigen bezwaar tegen de IKON. Dat er bedenkingen tegen deze kerkelijke omroep leven, is bekend. Er gaat geen synodezitting voorbij, of de klachten over door de IKON met misplaatste vlijt op 't scherm gebrachte linkse zwartjes of kerels die 't met twee vrouwen houden, rollen over de tafel. De heer Haal boom echter komt met een volstrekt nieuwe klacht, namelijk dat de IKON in radiokerkdiensten louter „verantwoord" psalmgezang laat klinken. Nooit meer typisch Urker of Nijkerks psalmgezang voor de radio, nee, 't is allemaal van hetzelfde laken een pak. gladgestreken door deskundigen met boekenwijsheid - en als Chr. Haal boom ergens een hekel aan heeft, is het aan deskundigen met boekenwijsheid. Ik geloof niet dat een dergelijk bezwaar tegen de IKON ooit in mijn hart opgeklommen zou zijn, maar inderdaad, nu Haalboom het zegt: het „specifiek eigene" van een bepaalde gemeente verdwijnt Ik had. eerlijk gezegd, het zingen in de eredienst nimmer onder deze gezichtshoek bekeken. Ik dacht: dat is tot eer van God. maar blijkens het verhaal van Chr. Haalboom zitten we meer in de buurt van de folklore en is Urker psalmgezang netzoiets als het zwaarddansen van een Afrikaanse stam. Behalve de IKON neemt de heer Haalboom een „topfunktionaris van een bekende kerkelijke organistenvereniging" onder handen. Waarom hij niet gewoon schrijft dat hij hoofdbestuurslid Jenne Meyster van de gereformeerde organistenvereniging bedoelt, snap ik niet. Ik elk geval mishaagt het de heer Haalboom zeer dat zijn collega Meyster in het blad „Organist en Eredienst" (ook déze naam verzwijgt Haalboom geheimzinnig) met de metronoom ln de hand Klaas Bolt betuttelde omdat deze tijdens de viering van zijn (Bolts) zilveren Jubileum als organist van de Grote Kerk te Haarlem een te laag tempo nam voor het psalmgezang. Ik sta hierin zonder mankeren aan de zijde van de heer Haalboom. Mag Klaas Bolt alsjeblieft zelf weten hoe vlug of hoe langzaam hij de gemeente laat zingen? Bovendien moet hij een uitnemend begeleider van psalmgezang zijn. Ik weet dit. omdat ik minder benauwd dan de heer Haalboom ben voor deskundigen met boekenwijsheid. Ik sprak onlangs dr. Ewald Koolman, die deskundig is en boekenwijsheid bezit (anders was hij natuurlijk nooit dr. geworden) en die verklaarde van de manier waarop Klaas Bolt het psalmgezang leidt en begeleidt: grandioos, indrukwekkend! Over psalmgezang gesproken, de oud-praeses van de gereformeerde synode en sinds kort ook oud-voorzitter van de interkerkelijke stichting voor het kerklied dr. P. G. Kunst is bezig gegevens te verzamelen over de ontwikkeling van de kerkzang in de gereformeerde kerken. Daarbij ontdekte hij dat een in 1923 door Zomer 8z Keuning te Wageningen uitgegeven psalmboek „ten behoeve van het ry thmisch zingen bewerkt door dr. J. C. de Moor" (de spelling „rythmisch" is van dr. De Moor) wèl is te raadplegen ln diverse leeszalen, maar ontbreekt in het eigen archief van de gereformeerde kerken. Dit laatste deugt niet en dr. Kunst vroeg me. of ik kans zag in een artikeltje zijn vraag te verwerken, of er iemand is die het archief van de gereformeerde kerken alsnog aan dit psalmboek kan helpen. Ik zag die kans niet, ik plak het verzoek van dr. Kunst gewoon vast aan dit stukje over De Orgelvriend en wat daar verder volgt, en ik hoop dat er een lezer is die hem, of liever het archief van de gereformeerde kerken, kan helpen aan het door dr. De Moor bewerkte psalmboek. Het bewuste boekje heeft een formaat van ongeveer zestien bij elf centimeter, meldt de secure dr. Kunst nog. door Paul Oskamp Een zondagse viering in de oecumenische toeristenkerk van Oosterland. Het is op het voormalige eiland Wieringen, aan de voet van de Afsluit dijk. De stoere romaanse Mi chaëlskerk is in staat van res tauratie maar van binnen is het de gezelligste kerk die ik ken. Het interieur maakt dui delijk: hier gebeurt wat. Om vijf minuten voor half elf zijn we met naar schatting tweehonderd kerkgangers, de vijftig Jeugdige koor leden en medewerkers niet meege teld. Een lid van het koor oefent de zang met ons. Dat mag ook wel, want bijna alle melodieën zijn onbekend. Met forse stem zingt hij de liederen voor; ze worden vlot overgenomen. De vooroefening gaat snel. De ge meente wordt niet onderschat. De overgang naar de eigenlijke kerk dienst gaat vanzelf. Een Jongen heet ons welkom en licht het thema toe. Dan knalt het openingslied „Wie spreekt ons van de Naam van God" emit. De gemeente zingt bijna altijd in beurtzang met een koor en solo stemmen. De zang klinkt krachtig en zuiver en, mede door de veelstemmig heid. erg Engels. Ze zingen ln Wierin gen het dak van de kerk, het is ver rukkelijk. Na het gebed, dat prelu deert op het thema van de zondag, zingen twee kwartetten elkaar van voor en achter uit de kerk de ombe- rljmde tekst van Maria's lofzang toe. Het is een eerbiedige verkondiging, die gedragen wordt door de Angll- kaanse melodie. Ik ga hier niet de hele liturgie be schrijven. Die verschilt trouwens van week tot week, al naar gelang het onderwerp. Eén keer was voor de preekstoel een touw gespannen waar pakjes aan hingen. Dit leidde tot een gesprek met de aanwezige kinderen over kiezen het thema van de dienst. Het hoogtepunt was dat de waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordtt Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur, mg. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 8S9 1000 aw Amsterdam tel 020-913456 iele* 13006 flMrgeo 64 00 00 - - - Credwt 23 0013 674 XI1000 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam 'esttrfaafc t M 010-116 tn bezorging) tel 010-115588 (re tal 115700 (utslu/i end REGIO DEN HAAG/LEfOEN 250i CC Oen Haag tal 070-469445 Parkstraat 22 REGtO NOORO/OOST-NEDERLANO Postbus 3 6000 AA 2mXie tel 05200-17030 Me*, merkt 56 2».one i t 15.90 J 47.70 Per hea Jaar 95.40 Per iur 188.60 (z* adre: Opgave fam.iieOer.cMen 9-10 30 van maandag Vm vrijdag Op zondag van 18- 20 uur teMf 020-913456 Opgave r 020-936868 0l afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Kees Klein kinderen elk een pakje van de lijn mochten halen. Overstag Als kritische vakman beken ik, voor het hele gebeuren overstag te gaan. Men overschreeuwde zich niet, het klonk nergens vals en het zingen heeft mij ontroerd, iets wat mij niet zo vaak ln de kerk overkomt. De kracht van deze diensten is hun eer lijkheid. Een meisje heeft het bij de wegzending eens zo gezegd: „Wij we ten het hier niet allemaal zo goed. Laten we proberen het zo te houden." Na de dienst, terwijl er in de kerk koffie wordt gedronken, blader lk ln het voorbedeboek dat ln het portaal ligt. Ik noteer de volgende intenties: „Voor een Jongen die een bende van zijn leven heeft gemaakt en nu zo graag opnieuw wil beginnen." „Voor hen die zijn ln nood op zee." „Voor een Jongen die door ledereen in de steek gelaten is en er nu voor het eerst ln zijn leven helemaal alleen voor staat: om moed om door te zet ten." „Dat oma haar pijn zal kunnen verdragen." „Voor de ouders die deze week hun tweede kind moesten ver liezen." „Voor mijn vriendin Jo- Van de koster hoor lk dat hier vroeger gemiddeld dertig kerkgangers kwa men en dat de oude kern ls blijven komen. En dan ls het tijd voor een gesprek met Kees Klein, de onbe twistbare spil van de toeristendien sten in Oosterland. Kees Klein (34) is een geboren Wieringer en een ontzet tend aardig iemand. HIJ doorliep het Amsterdams Conservatorium maar het meest heeft hij te danken aan zijn studie aan de koorschool van r.k. Sint Bavo te Haarlem en aan zijn leer meester daar, de musicus-priester Jan Valkestijn. Hij heeft er een felle Interesse voor theologie, liturgie en kerkmuziek aan overgehouden. Als dertienjarige be geleidde hij al de gemeentezang. In zijn studiejaren bleef hij organist op Wieringen. De plaatselijke predikant A van Dorssen en hij ontwikkelde met nog een paar mensen het plan om oecumenische toeristen-kerk diensten op te zetten. Dat is nu tien invalide man verzorgde, met iemand die aan verdovende middelen ver slaafd was en met een homofiel stel. De voorbeelden die ln de diensten worden genoemd, zijn „uit het leven gegrepen". Werktheater Van half juni tot half september houdt men wekelijks dienst Leden van de werkgroepen gaan daarin voor. De kerkgangers zijn niet alleen autochtonen en kampeerders uit de omgeving maar ook mensen uit Den Helder en zelfs uit Amsterdam en Rotterdam. Bulten het seizoen ls er één experimentele dienst in de maand en Incidenteel een doop- of trouwdienst. Een hoogtepunt ls de Kerstnachtdienst die vanwege de grote toeloop twee keer moet worden gehouden. Soms zoekt men bepaalde mensen bij bepaalde teksten, b.v. een „zoeker" voor de rol van de verloren zoon. De liturgie wil ln Oosterland wel eens de vorm van een soort werktheater aan nemen, en dat is soms rauw van taal. De Wieringers hebben hun versie van de verloren zoon ooit voor de bewo ners van een psychiatrische inrich ting gespeeld. Dat werd met zoveel herkenning door de patiënten ont vangen, dat het de spelers beklemde. Kees Klein: „Ik had nooit gedacht dat ons werk zoveel zou losmaken. Ik word overstelpt door mensen met problemen, b.v. alcoholisme. Ik pro beer hen wel t« verwijzen naar de officiële hulpverleners zoals het maatschappelijk werk, de M.O.B.'s, de school, naar dominees en psychia ters. maar die krijgen steeds minder vertrouwen. Dat beroepsmatige luis teren, daar prikt men zo doorheen. Tegenwoordig maak lk deel uit van een regionale werkgroep voor maat schappelijke hulpverlening. Daarin zijn pastores, artsen, het welzijns werk en de overheid samenge komen." Muziek Tot slot komen wij, hoe kan het an ders, op de kerkmuziek want dat ls de signatuur van deze liturgische broed plaats. De kern van de gemeente be staat uit de drie koren: het „museum koor". zo'n veertig jonge mensen in de leeftijd van 16 tot 26 Jaar, waaruit de werkgroepen zijn voortgekomen; dan is er de klndercantorij en ten slotte het (huls)vrouwenkoor. Alleen het laatste wordt niet door Kees Klein gedirigeerd. In totaal zijn het 115 mensen. Daar kan dan nog een menigte Instrumenten bij geteld wor den. zoals klavecimbel, trompet, hobo. een complete groep strijkers en pauken. Elektronisch versterkte mu- Museumkoor en cantorij In de Michaëlskerk te Oosterland. ziek en gekerstende tophits zijn er niet bij. Alleen het beste is goed ge noeg. En vooral het museumkoor ls gek op barokmuziek. Behalve vieringen biedt de Michaëls kerk 's zomers exposities en een pro gramma van concerten en cabaret. Financieel wordt dat mogelijk ge maakt dóór de Culturele Kring Wie ringen. een overheidslichaam dat door de Provinciale Culturele Raad en de burgerlijke gemeente Wierin gen in stand wordt gehouden. Na vijf jaar pro deo te hebben gewerkt, is Kees Klein nu voor de helft van zijn tijd in dienst van de Culturele Kring. Uit dien hoofde geeft hij wekelijks negen muzieklessen op de basisscho len van Wieringen. Een betere onder bouwing van de liturgie is nauwelijks denkbaar. Kerklied Tercake van het kerklied gaan ze in Oosterland eigen wegen, buiten het officiële Liedboek om. Hoe zit dat? Kees Klein: „Van meet af aan hebben wij een gevoel van onvrede gehad met betrekking tot de bestaande ge zangenbundels. Het merendeel van onze bezoekers is nog nooit of in geen jaren meer in de kerk geweest. De taal van het Liedboek is hun taal niet. Het kan niet eenvoudig genoeg. Wij werken in een stijl die dichtbij „het liedje" komt. Links en rechts verza melen wij teksten. Het is een biblio theek van vele meters die nog steeds groeit. We kopen alles en zien wel wat wij er mee doen. Jaarlijks ga ik een week naar Engeland om ideeën op te doen en materiaal te verzamelen en ik componeer ook veel zelf. Verder gebruiken we dikwijls teksten van Henk Jongerius. Het zijn eerlijke tek sten, die niet zo ingevuld zijn. De makers van het Liedboek zijn in tota le afzondering naast de werkelijkheid gaan staan. Dat vind ik heel erg. De taal van het liedboek is zo definitief. Het is het werk van een groep gelijk gezinden. Anderen hebben totaal geen ruimte gekregen, b.v. Jongerius. ADVERTENTIES Werkgroepen Van Kees Klein leer lk dat deze dien sten gedragen worden door een serie werkgroepen die voortgekomen zijn uit de cantorij. Het zijn merendeels jonge mensen In het begin van het jaar wordt in gezamenlijk overleg de thematiek bepaald en gaan de groe pen. die alle één i twee diensten verzorgen, aan het werk. ZIJ werken maandenlang aan een dienst. Om te beginnen wordt het bijbelgedeelte waar het om gaat zin voor zin omge spit met hulp van ds. Albert van Dorssen. De omgang met de dominee is Joviaal, men tutoyeert elkaar. Een predikant kan het hard te verduren krijgen bij deze jongeren, b.v. als hij naar zijn hoofd krijgt: Je zegt niks. Je preekt", maar tegen Albert kun Je dat In het bejaardentehuis van de stich ting Protestants Christelijk tehuis voor bejaarden „Almere" te Opper does gemeente Noorder-Koggen- land zijn momenteel BESCHIKBAAR Het tehuis is mooi gelegen en biedt uitzicht op een mooie tuin. Ook vanuit de kamers en gangen heeft men een ruim uitzicht. Naast de ingang bevindt zich een groot terras Het tehuis heeft een opnamecapaciteit van 50 bedden. Als U zich wilt laten informeren kunt U zich wenden tot de directrice, mevr. E. Kwantes. Burgemeester Plerhagen- laan 2. te Opperdoes, tol. 02274- 1876 EEN BIJZONDER KLUDENISOESCHENKI Oil mooi uitgevoerde boek van INGE LIEVAART beval 23 godicftien d« betrefcttng hebben op óe boHdenskeuze v«n jongeren én oudoren Fijngovooago .«ustraóes van Koos do BrtAno on Klaas Merjer maken M book io( aonivaardavoigoactionh 2a druk, gob. 10,50.. Van dezelfde schrijfster is ook het boek ANNO DOMINI, met 31 gedichten en liedteksten voor de christelijke feesten. 2e druk. geb. fUJU UITGEVERI i"* <verk/l'9baaf "n 06 "o^MundeflJ Port"» MI7«. 2506 *0 .-Cr..,nr.a<n de volgende kursussen: 6. april (19.30 uur) 7 april (20.30 uur). Sociale vaardigheden voor ker kelijke kaderleden (gespreks- en ver gadertechniek). 11 mei (19.30 uur) 13 mei (20.30 uur). Huisbezoek: hoe en wat rond het pastorale gesprek. Informatie en opgave: Vormingscentrum De Klencke Witte Zend 18 7861 BJ Oosterhesselen tel. 05246-651 Kees Klein: „We gaan liefst zo vrij mogelijk met God en met elkaar om, ontspannen en met veel lachen. Dat past bij de Wieringers." Een goede txegete is echter nog maar het halve werk. Want dan komt de persoonlijke vraag: wat betekent het voor mij, wat doe lk er mee? Daar zijn die groepen Intens mee bezig. Kees Klein: „Ik giet ze met de paplepel in: wees voorzichtig met dingen die je niet zelf hebt meegemaakt." Dat heeft gemaakt dat leden van werk groepen diepgaande contacten heb ben gehad met gescheiden mensen, met een vrouw die Jarenlang haar meneer Kenner, haar boekan, kaar echtscheiding, en over behoefte aan nienwe vroomheid Op de verjaardagsfuif van Helmut GoUwitxer, Harm Dane Met 4e ontwikkelingssamenwerking van minister De Kraiag staal het er slecht vees, dr H. Thomss Laag-Nederlands, kroniek val) Niek Schuman Abonneer u (er. voorlopig) op het bla4 waar elke maand wat om Ie doen is. Nsam Adres vraagt proefnr./wit abonnement S f39,75 per jaar (stnd. f21,75). Opzenden aan Maandblad VOORLOPIG Antw.no. 101, 2600 VC Delft. Ceen postz. j besteed eerst eens enkele duppies aan een briefkaart om bij ons te informeren naar wat wij u kunnen bieden aan reizen zowel Individu— l s/s groepegewlfr- neer: ISRAËL TURKIJE GRIEKENLAND en N.B. Vanaf 1980 óók al naar EGYPTE! ROME! THACIR THeo logisch verantwoorde Archeologisch interessante Cultureel belangwekkende Israel Reizen EUROPALAAN 14, 3B44 AV HARDERWIJK Talatoon: 03410-21969 U mag ons ook na 5 uur en op zaterdag bellen Wij zijn maar klein: daarom moeten we beter ons best doen! boekennieuws BOEKEN VAN HANS BOUMA GOD WONEND BIJ MENSEN 2e druk, 96 blz.. 10.75 Belijdenissen, liederen, gebeden. Hturgi en. gedichten. Voorafgegaan door een korte, sprankelende inleiding van de au teur onder de titel: .Zoeken naar nieuwe antwoorden." Verder bevat dit boek een belangwekkende schets over de ere dienst. WIE LIEFHEEFT, LEEFT VOORGOED 2e druk. 108 W2.. 13,50 Het tweede boekje met liederen, belijde nissen. gebeden, notities. Voor gebruik in gezinnen, kerkdiensten en andere bij eenkomsten. IN DE SCHADUW VAN GOD 60 blz 8,30 .Tien avondoverdenkingen, telkens afge rond met een lied van de schrijver "Hans Bouma is een begaafd poéet en hij weet onder woorden te brengen ook In zijn proza wat menigeen slechts kan denken." (Nieuwe Apeldoomse Courant) HET LEF OM TE DROMEN 96 blz 12,25 Meedromen met de God van Israël, de God van het beloofde land. Hans Bouma weet steeds opnieuw de juiste woorden te vinden om zijn lezers te overtuigen van dit 'meedromen met God' Verkn/gbaar m de boekhandel. MOZES. ELIA EN PETRUS In het verhaal van „de verheeril; op de berg" treden drie „mensen rondom Jezus" op de voorgrond Twee van het oude verbond, één het nieuwe. Met Jezus verschijn Elia en Mozes. In deze volgorde? staat voor de profeten. Moses vo wet. zo hebben we 't geleerd, wet profeten, het gehele Oude Testament. Het zijn de profeten geweest die de wet bewaard hel in gedachtenis geroepen, opgei Elia en Mozes. En dan die man u Nieuwe Testament. Hij doet een voorstel, dat ons altijd al wat vie i voorgekomen is, een beetje prim zoiets van een oude ikoon. Maar worden getroost? Marcus voegt meteen aan toe: „Hij wist niet go wat hij zei, want ze waren allen g verbluft". Petrus slaat een figuu taxeert de situatie duidelijk verkeerd. Het slaat nergens op, hij voorstelt. En daarin hoort hij j Mozes en Elia. Petrus was ontegenzeggelijk een belangrijk onder de volgelingen van Jezus, niet ontkend kan worden dat het nog al eens het juiste gevoel vooi verhoudingen ontbrak. Groot en zo groot, zo was 't ongeveer. Grot maar van heel menselijke afmetingen. En dat zijn Mozes et ook. Die kennen ook de moment dat ze niet weten wat ze zeggen, ze de situatie volstrekt onvoldoe taxeren. Maar ja, wat zal je ook, mens, in de nabijheid en onder d t stem van God en later in de nabi en onder de woorden van Jezus, Messias? Onder die drie wordt J< van gedaante veranderd. Hij gla als de zon. Dat is zijn heerlijkheii onder deze mensen te zijn. Grool hun geroepen zijn en heel mense in hun optreden. Zo is hij onder Dat is zijn grote glans, waarom Hem opzien, waarom we op Hera e komen, en ons leven van Hem B verwachten. Hij schaamt zich nii ie ons zijn broeders en zusters te ^noemen. (Marcus 9,2-10). VOORBIJGA NGI Was die niet volmaakt genoeg? Wij worden bestormd om teksten. Ik ben dan ook van plan om een liturgisch werkboek te maken." Deze laatste passage herinnert mij aan wat wijlen ds A. W. Lazonder. de onvermoeibare secretaris van de commissie voor het nieuwe liedboek, kort voor zijn dood vragenderwijs ge steld heeft: is dit liedboek toch niet te veel het werk van één generatie, van één school van dichters? Hoe dat zij, de arbeid aan het kerklied moet door gaan. Laten de kerken de gemeente zang niet fixeren ln het huidige lied boek maar openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en die actief stimule ren. De niet geringe baten van het liedboek zouden daaraan wèl besteed zijn. Persoonlijk verwacht ik van zin gend Wieringen nog belangrijke im pulsen voor de vernieuwing van ons kerklied. Drs Paul Oskamp is hervormd predi kant te Purmerend. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Woerden: v.d. Geer te Heukelum GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Driebergen-Rijsen F. J. Hulst kand. te Nagele. GEREF. KERKEN VRIJG. B.1 1 Bedankt voor Pretoria (Zuid Af P. Veldhuizen te Maassluis. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Westkapelle: W. te Rotterdam West. Beroepen: te Emmeloord, L. L. sant te Kruiningen. AMSTERDAM Het artikel vA F. N. M. Nijssen „De hergroeprt gaat intussen door" in de kran (j vrijdag bevatte enkele hindq zetfouten. De lezer zal begrepei ben, dat onder meer de react niet de redactie) van ir. Van der aan de orde kwam. In de derde kolom werden twe nen door het wegvallen van e n woorden onleesbaar. ZIJ beho< als volgt te luiden: „Moeten gre binnen één kerkgenootschap d kaar niet meer herkennen en staan, dan maar niet op enige af: van elkaar en ieder samen anderen eigen wegen gaan hoop elkaar later weer tegen t men? André Lascaris reikt in D zuin van 2 maart vanuit de r< katholieke traditie interessante torische modellen aan van kerken'." - Ij id° Van een onzer verslaggevers SITTARD De gereformeerde j kelijke werker Plet Halma vind wenselijk, dat tijdens en na F uitzendavonden van de film flb caust gespreksavonden worden vormd. Ook de kerken zouden ee litzei u ander moeten doen, om de uil gen verantwoord te begeleiden. Eind april, begin mei komt de voor de Nederlandse tv. In een atp kerkbladen in Limburg doet de Halma de suggestie, niet alléé ei kijken, maar samen met menset de flat, uit de straat, bekendefj1 minder bekenden. Piet Halma: „Ik ben zelf na de o< geboren. Ik volgde de serie vit 'a Duitse net. Het heeft mij aang pen zoals geen andere film. Gf*1 lens van schaamte, woede en macht. Samen kijken kan betekt samen moeten verwerken wat zien krijgt. Er met elkaar over kan veel losmaken." Hij heeft verder voorgesteld, dat] kerkdiensten van 29 april aam' aan Holocaust zal worden gegj,. met een gesprek na de kerkdiens die dag zijn er al drie van de uitzendingen geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2