De hergroepering gaat intussen door Godsdienstleraren niet alleen aan VU opleiden Mensenrechten vaak te smal gezien Trouw Hervormde raad voor kerk en school wil: Rectificatie KERK IN DE WERELD De pater en de boefjes van Mexico-Stad VANDAAG Conferenties VOORBUGANGE 3 V1.JDAG 9 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door ds. F. N. M. Nijsaen Mijn artikel „Kerkscheiding misschien een uitweg'heeft nogal wat losgemaakt. Vla ar tikelen in allerlei bladen, in gezonden stukken, brieven, telefoongesprekken en in per soonlijke ontmoetingen heb ben pastores, gemeenteleden, kerkelijke functionarissen erop ingehaakt. Daar ben ik blij om. Zoals de heer Kors terecht veronderstelde, hoop te ik via dit wat provocerende artikel de discussie op gang te brengen over de verdeeldheid zoals die binnen de kerken aan de dag treedt en die lot ondraaglijke toestanden leidt. Aanleiding voor dit artikel was niet een of andere kerkpoliUeke overwe ging. maar voor alles de plaatselijke situatie zoals ik die in mijn werk voor de afdeling e van ge Lisa to rise h werk van Kerk en Wereld In alle delen van het land tegenkom. Allerlei gemeen ten en parochies worden door inner lijke tegenstellingen verlamd en kun nen niet als missionaire gemeenten functioneren. Alle energie Is nodig om het organisatorische verband in stand te houden. Heel veel gemeente leden worden daar doodziek van. Ze haken af. of gaan. voor zolang het duurt, zuchtend en cynisch verder. Anderen voegen zich bij een gemeen te in de buurt of bij een basisgroep waar wel wat vanuitgaat, omdat daar de leden elkaar verstaan en bezielen. Maar niet leder heeft die kans. Juist uit plaatselijke gemeenten wear in nerlijke tegenstellingen gemeen schapsbeleving. gezamenlijke viering en verkondiging en dienst aan de samenleving onmogelijk maken, zijn veel signalen van herkenning geko men. „U schreef het artikel zeker met het oog op onze situatie", kreeg Ik enige malen te horen. Het Is om wiile van al die mensen die de buitenker kelijken van morgen dreigen te wor den dat we de moed moeten op brengen de scheidsujn. die zich van daag dwars door alle kerken aftekent, bespreekbaar te maken en te zoeken naar een uitweg. Taboe Dat kost moeite. Vooral voor dege nen. die door hun positie en overtui ging jarenlang bezig zijn geweest om de mensen van diverse modaliteit birr.en één organisatorisch verband samen te houden, zonder uat het ooit goed lukte. Dan wordt het haast een taboe om over scheiding en hargroe* pcruig ie praten. Vooral zij reageer den dan ook geëmotioneerd op mijn voorstel eens te gaan denken voer een hergroepering of herverkaveling. Het is voor hervormden ook voor mij niet eenvoudig om te erkennen dat de bezielende Gemeente-opbouw- beweging van Kraemer, Banning en Gravemeljer het toch niet gered heeft. Rooms-katholieken hebben moeite om het vastlopen van hun Landelijk Pastoraal Overleg reèel on der ogen te zien. Oereformeerden hebben de schrik van de kerkscheu ringen van 1926 en 1944 nog zo in hoofd en hart zitten, dat ze de nieuwe tegenstellingen in eigen gelederen zelfs pogen te verdringen of te ver doezelen. Aaibers heeft wel gelijk, dat ik een ..hervormd verhaal" schreef hoe zou ik anders kunnen! Maar het is wel het verhaal dat ook over andere ker ken gaat. inclusief de gereformeerde. Alleen is het probleem in de hervorm de kerk wat meer geprofileerd met haar modaliteitsorganisaties en deel gemeenten. Maar bij voorbeeld in een stad als Amsterdam zijn heel wat gereformeerden, die builen hun eigen wijk kerken en avondmaal vieren. Ook s»?en ?°sche1den avond maalstafels. Formeel gesproken niet. maar in de beleving van de mensen wel. Ik ben het wel met Aaibers eens. dat we samen zicht moeten proberen te krijgen op het spanningsveld tus sen eenheid en verscheidenheid. Maar er moet ook wat gebeuren. Want gemeenten en parochies lopen vast en mensen verliezen hun bezie ling en creativiteit. Herkenning nodig Ik pleit daarbij niet zoals Aaibers en anderen veronderstellen voor clubjes van gelijkgezinden, die elkaar wat opvillen. Pluriformiteit is in deze Ujd onontkoombaar en nodig. Maar wil een gemeente of parochie goed kunnen functioneren, als vierende, getuigende en dienende gemeen schap, dan is wel een bepaalde mate van onderlinge herkenning nodig wat betreft visie, taal, vormgeving, bele ving, ethische keuze. Moeten groepen binnen één kerkgenootschap die el kaar niet meer herkennen en ver staan, dan maar niet op enige afstand van elkaar en ieder samen met anderen eigen wegen gaan in de Bazuin van 2 maart vanuit de rooms- katholieke traditie interessante his torische modellen aan van ..deelker ken". Hij pleit voor een „rechtse" kerk (met Gijsen, Simonis en L. van Pethegem van Gent) en een „linkse" kerk en daartussenin wellicht nog andere mogelijkheden. De bisschop pen zouden dan ieder niet een territo riaal gebied moeten overzien maar een modaliteit of gezindte. In de Ro mans kan meer dan wij protestanten denken. Open-gesloten De redactie van Ir. J. van der Graaf heeft mij geërgerd, verbaasd en ver blijd. Geërgerd omdat hij de pro bleemstelling reduceert tot die van de hervormde kerk: vervolgens mijn artikel verkeerd samenvat en mij din gen in de schoenen schuift die ik niet voorsta. Wie eerst een karikatuur van een ander tekent, kan die vervolgens gemakkelijk doorprikken. Maar dat is niet fair. Verder ben ik geschrok ken van het machtsdenken dat in zijn artikel doorklinkt. Om mijn bedoelin gen nog eens duidelijk te maken: ik wil de gereformeerde bond of welke groep niet „kwijt" noch die „degra deren". Ik zoek alleen een weg. waarlangs de beide stromingen die in iedere kerk zich manifesteren zo goed mogelijk tot hun recht komen en eikaar niet verlammen. Die stromingen zijn met prof. dr. W. Nijenhuis hoogleraar in de kerkgeschiedenis te Groningen, die daar zoals ik pas ontdekte, al in 1975 over profeteerde, het beste te omschrijven als het „open" en het „gesloten" kerktype. In het open type ligt het zwaartepunt in het oecumenisch ingaan op de gro te hedendaagse uitdagingen en het zoeken naar een nieuw verwoorden en verdaden van het evangelie. In het gesloten type ligt de nadruk op het bewaren van de traditie(s) en het bij elkaar schuilen in de storm van ver andering. (Er zouden zo nog een serie karakteristieken van beiden te geven zijn. maar dat zou te ver voeren.) De gereformeerde bond zou in een bun deling van groepen van het gesloten kerktype een belangrijke rol kunnen spelen. Het onderscheid orthodox/vrijzinnig, dat Van der Graaf gebruikt is een (achterhaald) schema, dat voor de typering van de twee stromingen ook niet hanteerbaar is, tenzij de mensen van het gesloten kerktype het mono polie van orthodoxie voor zich menen te kunnen opeisen. Maar dat heeft Spijkerboer al krachtdadig bestre den. Ik zie het open kerktype voluit als een hedendaagse belijdende ge meente. Ik heb mij erover verbaasd dat Van der Graaf die vaak zo indringend pleitte voor de eenheid van de gere formeerde gezindte mijn suggestie niet dankbaar heeft opgepakt. Of ge looft hij zelf niet meer in die eenheid? Blij ben ik met zijn opmerking, dat zijns inziens een zelfstandige gerefor meerde bond in steeds meer afsplit singen zou vervallen. Dus is de gere formeerde bond toch niet het ideale kerktype, waaraan ieder gemeente zich zou moeten conformeren? Maar wanneer zullen gereformeerde-bonds- kerkekeraden dat eens in praktijk brengen en ruimte geven aan andere modaliteiten? Geen antwoord Intussen blijf ik zitten met de vraag, waar mijn artikel mee eindigde en waar het om draaide. „Het kan best zijn. dat de door mij gesuggereerde weg van hergroepering of herverkave ling. om wat voor principiële of prak tische reden, onbegaanbaar is. Maar wat moet er dan wel gebeuren? Zo is het ook geen (kerkelijk) leven!" Dege nen die gereageerd hebben, geven mij en alle anderen die deze cri de coeur (hartekreet) herkennen geen antwoord op die vraag, dan wat alge mene vaak prekerige kreten, waarbij al te gemakkelijk de in de Bijbel verkondigde eenheid wordt geïnden- tificeerd met historisch gegroeide or ganisatorische eenheid van één kerk genootschap. En het begrip „kerk" uit de Bijbel en uit de belijdenis wordt al te snel gelijkgesteld met Nederlandse hervormde kerk, gere formeerde kerken etc. Merkwaardig is ook dat degenen die bijbelteksten aanvragen om daarmee de eenheid in het eigen kerkgenootschap als gebod van hogerhand te verkondigen, vaak achteraan lopen in de oecumenische beweging! Zouden we niet eens wat relatiever over de eigen kerkorganisa tie moeten denken en moeten ophou den de verlammende kerkelijke sta tus quo met bijbelteksten te legiti meren? Tenslotte Hoe men ook over de gedachte van een hergroepering denkt, het proces van hergroepering gaat intussen door. Gemeenteleden en parochianen zoeken plekken waar ze thuis zijn en waar ze kunnen leven. Binnen of bui ten de kerk. De wassende stroom van gemengde huwelijken zal dat proces alleen maar versterken. De kerken zouden er echter verstandig aan doen dat proces niet over zich te laten komen, maar er leiding aan te geven, door onnodige blokkeringen weg te nemen en nieuwe hoopgevende.initia- tieven te stimuleren, ook als dat de eigen organisatorische eenheid door breekt. Ik hoop dat de discussie daar over op andere plaatsen doorgaat! Met deze nabeschouwing van ds. Nijssen sluiten wij de discussie in onze kolommen; redactie Trouw. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De hervormde raad voor de zaken van kerk en school wil dat in elk geval aan één van de algemene nieuwe lerarenopleidingen (NLO's) een opleiding godsdienstonderwijs wordt gecreëerd. Bij de opzet van een dergelijke opleiding zou de raad zelf graag worden betrokken. Dit zegt de raad in een gisteren uitgegeven verklaring. ADVERTENTIE Op het ogenblik hebben twee van de zeven NLO's In ons land een oplei ding godsdienstonderwijs. Dat zijn de twee confessionele NLO's: de pro testants-christelijke in Amsterdam «de Vrije Leergangen aan de Vrije Universiteit» en de rooms-katholleke in Tilburg. Oelljk bekend wil minister Pais er drie NLO's bij stichten, waar van een protestants-christelijke in Zwolle en een rooms-katholieke in Sittard. Zuil De hervormde raad voor de zaken van kerk en school zegt in zijn verkla ring. dat hij het streven aanvaardt in de protestants-christelijke „onder wijszuil". lerarenopleidingen te ver zorgen voor het protestants-christe lijk voortgezet onderwijs, omdat ge bleken is. dat de basis, het onderwijs veld. dit in grote meerderheid wenst. In dit kader vindt de raad het juist. dat protestants-christelijke leraren opleidingen ook opleiden voor leraar godsdienstonderwijs, speciaal met het oog op de protestants-christelijke scholen. Wel zou de raad graag mede betrok ken worden in de besprekingen over en de organisatie van dergelijke pro testants-christelijke opleidingen. menwerking met de stichting IKOS- NPB namelijk al jarenlang een oplei ding voor het zg. Testimonium n. dat bevoegdheid geeft om godsdienston derwijs te geven in het voortgezet onderwijs en op pedagogische acade mies. NIEUW Dr. Pierre Lanarcs: ISRAËL - Relaas van een roeping Wat heeft Israël gedaan met zijn godde lijke roeping? Speelt Israèl nog een rol in Gods plan voor de toekomst? Paperback; met illustraties en kaartjes 260 blz. Prijs f 29.90. Uitgeverij „VERITAS" - Postbus 287 2400 AG ALPHEN AAN DEN Vykrijgbaar bij de boekh. RUN •fi Hel UTRECHT (ANP) Over de problemen van gerechtigheid en vrede zal in de kerk op zo'n breed mogelijk terrein goede informatie moeten zijn. De kerk zal niet allereerst moeten komen met verklaringen rond schending van de mensenrech ten, maar veel meer zal de kerk ervoor moeten zorgen, dat bij de gelovigen een besef groeit van wat gerechtigheid en vrede is. Eerste graad Alle scholen waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtnga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Pos!tKJS 859 1000 AW Amsterdam ie! 020-913456 tele* 13006 Postgro 66 00 00 P.3 oA Ned CredietbaM Rekentrgnr 23 00 12 574 Gemeerreg.ro Amsterdam XII000 R6GK) ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 0lb-1l5566(j en bezorging) tel 010-115561 tel 115700(i REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOE RLAND Melkmarkt 56 Abonnementaprljzen: Per maand 15.90 Per kwa/teaJ 47.70 Per he« jaar 95 40 Per jaar 188.60 Adimtertetaneren pp aanjaag •opdrachten Oogave fam*etoench»«« 9-19 30 van maandag t'm vr «jag Op zondag van 18- 20 uur te* 020-913456 Opgave mm-advertent es i«i 020-936868 O» SC*"««h,k Mn M<n.-Adv atdatmg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswvg-ngen uisluitend scwifleink Tegelijk benadrukt de hervormde raad. dat hij het geven van gods dienstonderwijs igeestelljk leven, cul tuurgeschiedenis van het christen dom e.d.) aan alle scholen bevordert. Daarom wil de raad ook een of meer opleidingen aan een algemene NLO. Dat de raad daarin graag zou partici peren. argumenteert hij met het ver worven recht van de hervormde kerk tot het opleiden van leraren gods- dies tonderwijs op tweede- en derde graadsniveau. De hervormde kerk verzorgt in sa- De raad wijst er in zijn verklaring verder op. dat voortgezette opleidin gen voor eerste-graadsbevoegdheden naar zijn oordeel niet alleen aan de Vrije Universiteit dienen plaats te vinden, maar eveneens aan de rijksu niversiteiten en de universiteit van Amsterdam. Ook stelt de hervormde raad met nadruk, dat de protestants-christelij ke scholen hun eerste-graders niet alleen uit de protestants-christelijke opleidingen dienen te recruteren. Ook mensen die hun eerste-graadsbe- voegdheid aan een van de rijksuni versiteiten of de universiteit van Am sterdam hebben gehaald, moeten in aanmerking kunnen komen voor een werkkring in het protestants-christe lijk voortgezette onderwijs. Tenslotte spreekt de raad de vrees •uit, dat er te veel godsdienstleraren komen. Mede daarom pleit de raad voor selectie bij de toegang tot de opleidingen. In een deel van onze edities van 20 februari is als gevolg van een spijtig misverstand ten onrechte gemeld Spiritualiteit dat de heer Thomas Leeuw deel uit maakt van een groep Zuidafrikaanse studenten die van plan zouden zijn geweest het Christelijk Instituut buiten Zuid-Alrika voort te zetten. De heer Leeuw onderhoudt geen band met het instituut Dat was de conclusie van het gesprek tussen de Nederlandse bisschoppen (vertegenwoordigd door Bluyssen, Gijsen, Möller en Simonis) en de com missie Justitia et Pax (gerechtigheid en vrede) Nederland onder leiding van mevrouw dr. M. A. M. Klompé. Wat betreft de mensenrechten wees de commissie erop, dat in ons land vaak grote zorg is voor de schending van de justitiële rechten van de mens. zoals schending van de vrijheid van meningsuiting en arrestaties zonder vorm van proces. Daar bij wordt wel eens vergeten, aldus de commissie, dat ook recht op eten en recht op scholing hoort bij de fundamentele rechten van de mens. De commissie heeft zich daarom zelden aangesloten bij grote acties en manifestaties. Zij probeert door informatie een bewust wording op gang te brengen over het gehele terrein van de mensenrechten. Wat betreft de plannen vertelde de commissie, dat men bezig is om een beschrijving te maken van de spiritu aliteit achter het werken van gerech tigheid en vrede. Zoals in het verle den Initiatieven zijn genomen voor door Aldert Schipper Pater Alejandro is een enigszins rare snuiter Ik zeg het maar meteen. Ik ontmoette hem in een boerendorp bij Puebla in Mexico. De mensen die er woonden waren allemaal arm. Ze woonden In huizen die niet groter waren dan drie bij zes meter met daarop een golfplaten dak. Toch maakte het dorpje van verre al een gelukkige indruk. Er lag een grote vijver, grotendeels met waterhyacint dichtgegroeid. Aan de kant stond een hengelaar. De school ging uit en de kinderen kwamen naar buiten. De meisjes van negen en tien Jaar gingen zitten op het gras bij de vijver. Ze werden zo'n beetje geplaagd door de jongens uit de klas. Met een van de kinderen ging ik mee naar huis. Naast het povere gebouw tje deed moeder de was. Een vrouw aan het eind van de twintig. Er schar relden enkele kleine kinderen rond. De moeder vertelde dat zij er nu zeven had en dat ze vond dat haar kinderrijkdom nu wel genoeg was Ze legde uit hoe haar man en zijzelf en de kinderen in het huisje woonden. Ze klaagde niet. Ze vroeg me zelfs te eten. Pannekoék De mensen in Mexico eten geen ge woon brood. Voor Nederlandse kinde ren zou het een traktatie zijn. Want in Mexico eet je bij elke maaltijd panne koeken. die de bakker van maïsmeel bereidt. De pannekoeken smaken naar niets. En dat is een voordeel, want je kan er groente In doen of vlees, als je rijk bent En steeds is het lekker De moeder var» zeven kinderen heette Juana. Speciaal voor mij had ze bij de maiskoeken wat kippeboutjes ge kookt. Haar man kwam op zijn fiets aanrijden. Hij vertelde dat hij in de bouw werkte In Puebla. de stad die vlakbij lag. Ik mocht op de mooiste woonden in een klein gebouwtje, aan het eind van het dorp. Met veel bom barie stelde Alejandro de vrienden voor. Op tafel stond een potje honing, dat Alejandro smakkend begon leeg te eten met zijn vlezige vinger. Intus sen verkondigde hij zijn liefde voor telde dat Alejandro elke keer met kinderen van een jaar of acht tot twaalf naar het dorp kwam. „Na een tijdje hier te hebben gewerkt wordt Alejandro onrustig. Er komt dan een dag dat hij niet meer te houden is. Dan neemt hij de bus naar Mexico en verdwijnt daar in de sloppen. Hij slaapt op straat net als de jongens. Na weken komt hij dan weer terug met een of twee jochies, die hij op straat heeft opgepikt. Het zijn kinde ren die door hun ouders in de stad achtergelaten zijn. omdat de vader en moeder niet meer voor het kind kon den zorgen. De Jongens leven daar van kleine diefstallen, en snuiven ver dovende middelen. Doordat Alejan dro gewoon hun leven deelt, weet hij hun vertrouwen te winnen. Hij houdt echt van die jongetjes en dat voelen zij aan. Hij dwingt een kind nooit met hem mee te gaan naar het dorp. Hij nodigt gewoon uit. Als een jongen niet uit eigen vrije wil meekomt, heeft het geen zin. In Mexico huizen soms hele gezinnen op straat omdat er geen woonruimte voor hen is Bedelen stoel zitten, een krukje in het van oud hout getimmerde keukentje. Juana toonde trots het butagastoestel In een groot pak. in propere handdoe ken gewikkeld, zaten de maiskoeken. „Neem maar zoveel je wil", zei Juana en haar man Manolito gaf meteen het goede voorbeeld Werk Ik tastte toe. En terwijl ik zat te eten genoot ik van de gezelligheid, die kennelijk niet zo afhankelijk is van de luxe waarmee je wordt omringd. Manolito vertelde hoeveel hij ver diende. Ik ben het preciese bedragje vergeten. Veel was het niet Maar Juana zei dat ze er best mee konden rondkomen Veel makkelijker dan toen Manolito nog werkloos was. vo rig Jaar Manolito had een kind op schoot ge nomen. een peuter nog van amper één jaar. Met de hand voerde hij het 'Wfl Vaart kind de malskoek. Zelf nam hij niet zoveel. Ik keek eens rond en merkte toen op dat het gezin niet uit zeven, maar uit acht kinderen bestond. Hola Juana zag misschien mijn verbazing en legde uit dat de grote jongen van een jaar of twaalf geen echt kind van hen was. maar uit Mexico-Stad kwam. Het was een geadopteerde zoon. voor wie kennelijk in het huisje van drie bij zes toch nog plaats was. Terwijl ik dit aanhoorde verscheen achter het huis in de keukenopening een gezette man met een baard, die God Hij vertelde dat de bisschop van Pebla het maar nier* vond dat de drie priesters in zo'n benepen onderko men woonden. Hij had hen zelfs van communisme beschuldigd. Alejandro riep uit dat hij juist de rijkdom van de bisschop in zijn paleis in de 2 Poniente-straat zo on-christe- lijk vond. „Als je wil weten wat de hel is." zei Alejandro „dan moetje kijken naar de welvaart van de bisschop. Niet armoede maar de rijkdom is de hel". Een van de vrienden van Alejan dro keek het allemaal maar eens aan. Hij kende de rumoerige man. Hij ver vooral opviel door zijn luidruchtige begroeting van ons gezelschap. „Hola, Alejandro!" riepen de kinde ren. Juana vertelde dat dit pater Ale jandro was. Hartelijk knuffelde hij de twaalfjarige jongen, die het een bee tje overdreven leek te vinden, tn de auto van Alejandro reed lk mee naar het huis van de priesters Hij was daar samen met twee anderen, alle drie echte Spanjaarden. Ook zij Icli j ,ev WEER DE LIJKWADE Enige tijd geleden was de beroem s lijkwade van Turijn opnieuw in d g aandacht. Het gerucht rondom di f relekwie, echt of onecht, verstom r echter opnieuw, zoals dat, denk ik al enkele eeuwen aan de gang is. 1 a lij kwade deelt dit soort belangstelling met instellingen het monster van Loch Ness. Toen het bericht las dat de doek niet verder onderzocht zou worden, da ik eerst: Ha, eindelijk een heel verstandige aartsbisschop, die Battetestro van Turijn. Hij gaatu j] in op de aanbiedingen om de lijk? aan een wetenschappenjk-technii r onderzoek over te geven. Dat is Maar even later zakte mijn enthousiasme al weer: de aartsbisschop vindt de methode i betrouwbaar genoeg en wil liever p jaar of tien wachten. En zo hoort h daarmee tot degenen die een voor christelijk geloof kwalijke zaak 1 voortbestaan. Wat toch is het ge' Als misschien wel de grootste relekwie van de kerk van Rome vertegenwoordigt de graf doek bij uitstek wat een relekwie beoogt. Waarom vereert men relekwieën, geverifieerd of niet? Uit een diepe behoefte om de grote kloof tussen leven van Jezus op aarde en ons le van vandaag te overbruggen. Dat doen mensen met allerlei zaken. M relekwieën, maar ook met heiligenverering of met het aannemen van de transsubstantia - het overgaan van brood in het lichaam van Christus bij de eucharistie. Het bezwaar tegen dit soort zaken is dat het't heil verzakelijkt, „verdingücht". Geli is een kwestie van relatie. Een rel met personen en hun betekenis is bedoeld. Vandaar dat die kloof, di< voor veler besef werkelijk is, alleet overbrugd kan worden door het horen naar de woorden van God van Jezus en het gelovig daarin meegaan. En dat wordt niet gedli met zulke hachelijke zaken als hei voorwerpen en dergelijke. Als ze werkelijk bij het geloof behoorde) zou men immers geen enkele pogf moeten doen om hun echtheid te bewijzen. buitenlandse werknemers, zo zullen nu Initiatieven worden genomen rond opvangcentra voor mishandelde vrouwen en de houding van de sa menleving ten opzichte van ex-gede tineerden. Studiedag over de Latijns-Ameri kaanse basisbeweging, met Carlos Mesters (Brazilië), Jan van Engelen, Jan Rutgers e.a., zaterdag 31 maart 10-15 uur, Kerkzaal Blijde Bood schap, Marokkodreef 3, Utrecht- Overvecht. Politiek Avondgebed Utrecht, aanm. tel. 030-314348. De lijdende Messias belijden en volgen, 23-25 maart, retraite op de Hezenberg, Hattem (tel. 05206-1648). Mannenweekend over mannen- emancipatie, 23-25 maart, Vinea Do- mini, Witmarsum (tel. 05175-1444). De zorg van God voor de schep ping, 23 regionale jeugd- en tienerda gen van de hervormd-gereformeerde jeugdbonden van 24 maart tot 26 mei. Inf. tel. 030-785402. den" o gii a Later hoor ik van een maatschappe lijk werkster dat zij Alejandro in Mexico had gezien. Hij zag er moe en verlopen uit. Hij vroeg de voorbijgan gers om geld. Het bedeten deed hij niet zomaar. Hij móest echt om eten vragen. Een vrouw gaf hem een paar pesos. Die had hij nodig, want hij liep er mee naar de bakker en kocht een brood. Dat deelde hij met een paar boefjes Miscchien komt Alejandro deze maand weer in Puebla terug met twee of drie jongens, die daar komen wo nen in gewone arme gezinnen, die hun bezit met zo'n kind delen willen. Er zijn er al veertig. „Kom maar op met dat Jong", zegt Juana dan wel weer. Voor hem is bij ons nog wel plaats." En Alejandro zal wel weer lawaaiig de Hemel prijzen dat hij een paar kinderen heeft gered. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kamerik toez.: E. F. gunst te Middelharnis; te Middel nis: W. C. Hovius te Katwijk. Aangenomen het beroep tot le|_ dikant: K. A. Rehorst te Wageninj Aangenomen naar Zoeterwoud R. Wolthaus te Aarlanderveen. Afscheid op 11 maart van Hi veen: G. J. Droppers ten behoeve] het pastoraat van prot. chr. vei huizen in Bennekom; van Zwi P. J. Mulders ber. te Haarlem: Meerkerk: J. van Oostende ber'1 Oud-Beijerland; van Heinenoord:" D. Otte ber. te Rilland-Bath. Intrede te Rotterdam-Krallngen: Bordewijk uit Schaarsbergen; te J delburg: P. H. Borgers uit Drach te Hallum en Finkum: L. Schok kand. te Utrecht. Bevestiging te Twello als zendin predikant: N. de Mooij uit Oe geest, voorheen predikant te Worn veer. Ds De Mooij zal in dezeljr dienst worden uitgezonden naar 8 rabaja, waar hij werkzaam zal zijn studentenpredikant. GEREF. KERKEN Beroepen te Veenendaal: dr. J. M.K, Diermanse te Franeker en A. Piet* N ma te Dirkshorn. Afscheid van Meliskerke: G. J. v Pij keren ber. te Hilversum. Intrede te Oostzaan (parttime): me G. Postma-Gosker uit Heerhui waard. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Spakenburg-Noord: Geersing te Hengelo. Afscheid van Leeuwarden: D. D< s dens, wegens benoeming tot hoog r raar aan de theol. hogesch< a Kampen. Intrede te Alkmaar: J. Luiten i Houwerzijl. GEREF.GEMEENTEN Beroepen te Haarlem: A. Vergunst Veen. OUD.GEREF.GEM. Aangenomen naar Rijssen: A. Kot 'i IJsselmuiden (vrije herv.gem.). ALG.DOOPS.SOC. Intrede te Delft (parttime): mevr. Kuipers-Postma, theol. kandidate Leiden. Ds. J. L. Couvée Op 63-jarige leeftijd is te Emm overleden ds. J. L. Couvée uit SI» t! Ds. Couvée stond als hervormd pre i kant vanaf 1942 achtereenvolgens Noordbergum, Rijperkerk, Rhedi rt Suameer, Nieuw Weerdinge en zelerheide. Na zijn emeritaat in 19 x verleende hij korte tijd bijstand het pastoraat ln Emmen. Sinds 1975 was hij voorganger van de h >1 vormde evangelisatie in Sleen Ds. Sybrandy Ds. A. Sybrandy, gereformeerd eme: tus-predikant te Bergum, is op i leeftijd van zeventig jaar overléde Na een» periode van hulppredlki schap, o.a. in Klundert en in C baard, werd ds. Sybrandy in 19 predikant te Hoek van Holland. Vi 1947 tot 1974 stond hij in Bergum. I was president-curator van het get formeerd (thans christelijk) gymna um te Leeuwarden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2