Een absoluut hoogtepunt in Zwijndrecht Comité tegen wereldraad heeft zich opgeheven Tien geboden, één geest l Synode attent op seksistische taal Jehova's getuigen overhoop met Videla A Conferenties Solide bundel voor jubilerende theologen Trouw Joden mogen op sabbat met de lift Encycliek op komst Paus dit jaar naar Spanje VANDAAG* Meer vrijgemaakt radio-activiteiten .DERDAG 8 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Een week of wat terug vestigde Ik In deze kolommen de aandacht op het bestaan van de theoloog drs. W Speelman, die verbonden ls aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en die voor een nieuwe uitgave. „Segmenten" genaamd, een bijdrage had geschreven met op één na tweehonderd voetnoten Ik was daar diep van onder de Indruk en verzekerde, dat we nog wel meer van W Speelman zouden horen En jawel hoor. kort nadien vemam althans ik meer van hem Ik ontving een brief uit Zwijndrecht. waarin een aanstaand optreden van de heer Speelman bij voorbaat als een ..absoluut hoogtepunt" stond omschreven. De afzender van de brief was de heer J. O van der Driftdie me op Ucht-verwljtende toon liet weten, dat er van W. Speelman nog wel wat anders te vertellen viel dan dat hij grote aantallen voetnoten fabriceert. De heer Van der Drift openbaarde zich als lid van de gereformeerde kerk te Zwijndrecht-Groote Lindt en als woordvoerder van de Werkgroep College Christen-zijn. Vandaag Deze werkgroepen, zo begreep ik. houdt zfch niet zozeer bezig met de vraag of het verorberen van rietsuiker een christelijke els des tljds ls als wel met kwesties, die samenhangen met de veranderingen in het theologisch en kerkelijk denken. Ik was nog niet eerder een werkgroep tegengekomen die het woord „college" In zijn titel voert en daarom belde ik de heer Van der Drift op om nadere bijzonderheden Hij heeft me die zeer onlangs, toen hll torh 1n Amsterdam moest zijn. verstrekt. We gebruikten samen een eenvoudige lunch en nadat we onze kroketten hadder. weggewerkt, werkten we in onze conversatie toe naar het absolute hoogtepunt op 4 april: drs. W Speelman spreekt over lijden en verzoening. Ik hoorde van de heer Van der Drift dat op de gereformeerde kerkeraad van Zwijndrecht-Groote Llndt eens ter sprake kwam. dat een gemiddelde amatsdrager nauwelijks een weg kan vinden in de veelheid van menir.jym en opvattingen, die sich ook op het gereformeerde erf staan te verdringen. Hier prijst Iemand luidkeels de ervartngstheologie van Kuitert aan. daar zweert iemand bij de beproefde beginselen en ginds verkondigt nummer drie dat Kuitert niks is en dat we slechts verder komen met de materialistische exegese. Vignet van de Zwijndrechtse werkgroep Wat moet je daarmee? Boekjes kopen? Maar de één betoogt zus en de ander zo en je hebt de auteur niet bij de hand om verder met hem te praten. Bovendien vereist deze lectuur vaak enige theologische scholing. En dan hebben we 't nog niet gehad over kerkleden die van slag dreigen te raken nu de veilige stelligheden van voorheen wegglijden, of over hen die met de vertrouwde geloofskaders niets aan kunnen en de neiging hebben, de hele boel er maar bij neer te gooien. Tegen deze achtergrond is College Christen-zijn Vandaag ontstaan. Om te beginnen haalde men een vakman in huls. Geen propagandist voor deze of gene richting, maar Iemand die enige tekening in de zaak moest brengen. Dat werd W. Speelman. Hij kreeg zo'n honderdenveertig mensen onderzijn gehoor: kerkeraadsleden. kerkelijke werkers en belangstellende gemeenteleden. In 't verlengde hiervan is een cursus ontstaan met de volgende onderdelen: een reeks schriftelijke lessen (wekelijks bij de deelnemers thuisbezorgd» over overéénkomst en verschil tussen traditionele en moderne theologie; een schriftelijke vervolgcursus over de hoofdpunten uit het bekende boek Christen-zijn van Hans Küng. en een reeks van acht college-avonden. Om starheid te voorkomen, worden <en zijn) op die college-avond ook zijpaden ingeslagen. De islam en Dostojewski zijn besproken, er komt een avond over eigentijdse geloofsopvoeding ln het gezin, en W. Speelman sluit de rij. Nu boffen ze ln Zwijndrecht-Groote Llndt met de aanwezigheid van de heer J. H. Klaasse, geen theoloog, maar iemand uit de onderwijswereld (hij doceert maatschappijleer en godsdienst). Dit kerkliden de heer Van der Drift praat over hem net zo geestdriftig als over de heer Speelman heeft niet alleen veel belangstelling voor en kennis van wat zich ln kerk en theologie afspeelt, maar bezit ook de gave om die belangstellingen kennis aan anderen over te dragen. Een door hem gegeven cursus is boelend. een door hem vervaardigde samenvatting helder. De heer Klaasse staat ook aan de wieg van de schriftelijke lessen, die tot boekjes samengevoegd worden (en dit voor een deel al zijn). Daarover gesproken, de gereformeerden van Zwijndrecht-Groote Llndt houden zich aan Zondag 21 van de Heidelbergse Catechismus en weten zich schuldig, hun gaven ten nutte van andere lidmaten aan te wenden, waarmee gezegd wil zijn, dat belangstellenden elders die boekje kunnen bestellen en op aanvraag een „draaiboek" van de werkgroep toegestuurd kunnen krijgen voor 't geval men in eigen gemeente iets dergelijks wil opzetten. Hier is het adres van de heer J. B. van der Drift: Kinkelenburg 6. Zwijndrecht. JERUZALEM (ANP) Het na- tuurkunde-lnstltuut van de re ligieus georiënteerde Bar-Illan- unlversiteit in Ramat Gan heeft een paar wetenschappe lijke ontdekkingen gedaan, die het leven van vrome Joden op de sabbat zullen vergemakke lijken. Het Instituut ls tot de conclusie gekomen, dat de gebruiker van een elektrische lift niet verant woordelijk gesteld kan worden voor het stroomverbruik. De enige die zondigt, ls de machi ne. Verder heeft een medewer ker van het instituut een tele foontoestel uitgevonden, waar mee op sabbat„zonder gevaar" kan worden gebeld. ROME (ANP) Paus Johannes Paulus de Tweede heeft in grote lij nen zijn eerste encycliek gereed. Dit heeft een woordvoerder van het Vati- caan gezegd. Het pauselijk document handelt over de bevrijding van de mens door het evangelie, over de menselijke waardigheid en over de' rechten van de mens. De publikatie van de encycliek wordt niet voor 10 maart verwacht. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Het Nederlandse Comité „Stop Steun Terrorisme" heeft zich opgeheven. Het bureau ls eind vorige maand gesloten. Het comité presenteerde zich vorig jaar oktober via een advertentie in Dagblad Trouw. Het riep toen op bij de hervormde kerk te protesteren tegen de gift van de Wereldraad van Kerken aan het Patriottisch Front van Rhodesië. De advertentie was ondertekend door een groep van 85 hervormde kerkle den. meest predikanten. Zij drongen er op aan dat de hervormde kerk hay aanbeveling van het speciale fonas van het wereldraadprogramma tegen' het racisme zou Intrekken en dat de kerk haar lidmaatschap van de we reldraad zou opschorten. Enkele dui zenden mensen hebben hun instem ming met deze actie betuigd. Hun handtekeningen zijn gezonden aan het dagelijks bestuur van de her vormde kerk. Het bureau van het comité, dat te Soest was gevestigd, heeft bekendge maakt dat het geld. dat het comité heeft overgehouden, ten goede zal komen aan zendingswerk ln Rho desië. Goedkeuring door Jac. I^eiaz APELDOORN Even solide als fraai is bij Ton Bolland te Amsterdam een bundel theologische opstellen uitgekomen ter gelegenheid van het feit dat prof. dr J. van Oenderen. prof. dr B J Oosterhoff en prof. W. Kremer vijfentwintig jaar geleden hun entrée maakten als hoogleraar aan de theologi sche hogeschool der christelijke gereformeerde kerken in Apeldoorn (resp. dogmatiek, oude testament en ambtelijke vakken) Vanuit verschillende theologische vakgebieden worden zaken aan de orde gesteld, waarbij actualiteit naast historie een plaats heeft. Uiter aard krijgen ook zending en Israël aandacht. Drs J. L. C. Boertjens, die namens de christelijke gereformeer de kerken ln Israël zit, wijst er op „dat de christelijke theologie haarzelf schade doet wanneer zij geen kennis neemt van de wijze waarop het Jood se volk ln de loop der eeuwen met de Schrift is bezig geweest". De targoe- mim en de midrasjim genieten de meeste belangstelling, slechts enkele commentatoren halen de middel eeuwse Joodse interpretatoren aan en de huidige Joodse bijbelwetenschap geniet helemaal weinig bekendheid Dp bundel heet „Uw knecht hoort", nuar 1 Samuel 3 vers 10 Een veertien tal schrijvers heeft artikelen voor de bundel afgestaan, collega's en oud leerlingen van de Jubilarissen. waarin opgenomen: De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwarlet BV Hoofdredacteur Jerve Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM DORDRECHT POSICHJ'. 94? 3000 AX Rotterdam WestWaak Rotterdam tw Q'0-115568 labonnementen •n bezorging) tal 010-M55M (radactie) tal 1t 5700 (urtUmtend voor REGIO DEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haaq REGIO NOORD OOST-NEDÈRLAND iurtsiurtend admm.strat>e) Postbus 3 8000 AA Zwoiie te' 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 15.90 Per kwartaal 47.70 Par half n>ar t 95.40 Per aar 188.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonisch# abonnementenopdrachten (zie adressen boven) Opgave lam.'eOerchten 9-19 30 van maandag t'm v">dag Op zondag van 18- 20 uw relet 020-913*56 Opgavo m m advertenties te' ^•0'936868 of schoffel*» aan Mim-Adv a'de'.ng posibjs 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen u'ts'mtend SChnhelijk aan onze Amsterdamse adressen Zending Over de zending schrijft o a. drs W van Heest Hij spreekt van twee geva ren. die de jonge kerken bedreig(d)en. Naast zendelingen, die het wel goed zagen, waren er zendelingen, die in een blank superioriteitsgevoel de ne ger en zijn cultuur zo negatief bena derden. dat er zelfs geen sprake is geweest van ook maar enige afstem ming op de inheemse levensvormen. Het tweede gevaar ls dat het christen dom voor de tweede, derde en volgen de generaties, die zelf de overgang uit het heldendom niet hebben beleefd, een nieuwe „adat" wordt, waarbij meer op het uiterlijk nakomen van allerlei verplichtingen en gewoonten de nadruk komt te vallen dan op innerlijke overgave en gehoorzaam heid aan Jezus Christus. Prof. dr M. Boertien moet een man zijn. die er niet van houdt de mensen in het ongewisse te laten waarom hij iets wel óf zelfs niet doet. Zijn bijdra ge gaat over „Bijbelse variaties op een thema of variaties op een bijbels thema", zulks aan de hand van ge deelten uit Exodus en van Nehemla 9 vers 11. Het is allereerst voer voor vakmensen, maar daarnaast vinden met-professionele geïnteresseerden (en wij zijn toch een land van theolo gen?) er stellig ook veel goeds en moois in. Tot slot veroorloof Ik me een opmer king. die een rechtschapen school meester niet zou misstaan. Vóórtn de bundel lezen we dat deze verscheen ter gelegenheid van het vijfentwintig jarig ambtsjubileum van de drie Apeldoomse hoogleraren In 1954 be gonnen ze, maar ze zijn toch niet sinds die tijd jubilaris'' Een kwart eeuw Jubileren ls te veel van het goe de. zelfs voor theologen. Uitgeverij Ton Bolland. Amsterdam: Uw knecht hoort. 264 Pagina's. Prijs 45.-. De hervormde synode heeft zich in haar najaarszitting van vorig jaar niet van de gift aan het Patriottisch Front gedistantieerd. In plaats daar van ontving de synode een dossier waarin een politieke analyse werd gegeven van de situatie in zuidelijk Afrika. Het centraal comité van de wereld raad van kerken besloot in januari in Kingston (Jamaica) de gift aan het Patriottisch Front goed te keuren. Tegelijk nam de wereldraad het be sluit via haar hulporganisatie Ci- carws een groot bedrag bijeen te brengen voor hulp aan de slachtoffers van racisme in Zuidelijk Afrika. De Nederlandse kerken en de rege ring in Den Haag horen tot de groot ste contribuanten van het speciale fonds. De uitkeringen van het fonds zijn bedoeld om steun te geven aan organisaties die de oorzaken van het racisme bestrijden bij hun humani taire activiteiten. Om tot uitdrukking te brengen dat de kerken achter dit doel staan, wordt het geld gegeven zonder dat de els van een verantwoor ding achteraf wordt gesteld. Minderheden Behalve aan organisaties in Zuidelijk Afrika schenkt het programma tot bestrijding van het racisme ook geld aan bewegingen in andere delen van de wereld, die zich Inzetten voor de bevrijding van minderheden, zoals in dianen ln Latijns Amerika, de oor spronkelijk inwoners 'van Australië en Koreanen ln Japan. Op aandringen vooral van de West- dultse kerken besloot het centraal comité van de wereldraad in het ver volg de kosten van het speciale fonds, die gemaakt worden om de uitkerin gen te administreren, niet langer te laten rusten op het budget van het programma tot bestrijding van het racisme. De remonstrantse broederschap en het kernwapenbeleid, inleiders prof. dr. H. J. Heering, mr. P. P. Everts, dr. L. G. M. Jaquet, 23-24 maart, De Hoorneboeg, Hilversum (tel. 02157-231). Mediteren met Meester Eckhart, 24-25 maart, Emmaus Priorij, Maars- sen (tel. 03465-61678). Hoe betrekken we de genleente bij het werk? voor leiding evangellsatie- jongerenklubs, zaterdag 17 maart, Toerustingscentrum, Leusden. (Her haling 30-31 maart. De Drieklank. Pa- terswolde). Inl. en opg. tel. 033-43244. Nederland-Suriname, een duurza me relatie!?, werkdag over de toe komst van de Surinamers ginds en hier. zaterdag 24 maart 10 uur, Mozes- huis, Waterlooplein, Amsterdam. Inf. en opg. missionair team Amsterdam (tel. 020-155801 alleen 's middags). DRIEBERGEN Het moderamen van de hervormde synode heeft gisteren toegezegd, de commissie voor kerkordelijke aangelegenheden te vragen, seksistisch taalgebruik in nieuw te formuleren artikelen van de kerkorde te vermijden. Hierom had synodelld mevrouw ds. C. de Vries-Batenburg uit Ten Boer gevraagd. Zij had het oog op het gebruik van het woord „hij", als daar zowel „zij" als „hij" bedoeld wordt. Andere formuleringen zijn volgens haar gemakkelijk te vinden. Kerkbalans De actie Kerkbalans is ook dit jaar weer goed verlopen, zo vertelde ds. J. A. G. van Zanten uit Wassenaar, de voorzitter van de hervormde commis- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Jehova's getuigen zijn een internationa le briefschrijfactie begonnen, om de Argentijnse autoriteiten ertoe te bewegen, hun geloofsgenoten in dat land de vrijheid van godsdienst terug te geven. sie geldwerving, gisteren in de syno de. De eerste indruk is, dat de finan ciële toezeggingen 8.4 procent hoger liggen dan vorig Jaar. bij een inflatie in 1978 van circa vijf procent. De indrukken in de gereformeerde kerken zijn nog gunstiger. Zij wijzen op een toename van 10,8 procent. De r.k. kerkprovincie is echter niet erg optimistisch. Van de andere kerken zijn nog geen resultaten bekend. De erbarmelijke weersomstandighe den tijdens de actieperiode hebben, volgens ds. Van Zanten, weinig meer veroorzaakt dan hier en daar wat vertraging. Elders deed enthousias me „sneeuw en ijzel smelten". Stichtingen De synode aanvaardde een wijziging van de generale regeling voor her vormde kerkelijke stichtingen. Hier mee haakt de hervormde kerk in op de in het vernieuwde Burgerlijk Wet boek opgenomen wetgeving inzake stichtingen. Hun organisatie het Wachttorenge nootschap (La Torre del Vigia in het Spaans) werd in september 1976 door een besluit van president Videla ver boden. Dit verbod werd in februari 1978 door het Argentijse hoogge rechtshof bevestigd. Het gevolg hiervan-was niet alleen, dat de vergaderplaatsen van de Jeho va's getuigen werden gesloten en zij geen lectuur meer mochten versprei den. Volgens informatie van de Jeho va's getuigen in Nederland zijn hon derden kinderen van Argentijnse scholen gestuurd. Geloofsgenoten die in overheidsdienst waren, zijn zonder meer ontslagen. De politie doet steeds meer invallen in hulzen van leden van de sekte. Velen van hen zijn gearresteerd en zelfs weken vastge houden. Jehova's getuigen hebben -hoon. slaag en Intimidatie te verdu ren gehad. In sommige gevallen wer den hun zelfs de primaire levensbe hoeften onthouden. Weliswaar garandeert de Argentijse grondwet vrijheid van godsdienst, maar in het verbod zegt president Videla, dat de godsdienstvrijheid „ui teraard" beperkt is, in die zin dat religieuze denkbeelden niet mogen indruisen tegen wetten, openbare orde, nationale veiligheid, goede ze den of gewoonten. Volkslied Videla's bezwaar tegen de Jehova's getuigen is, „dat ze een leer brengen die tegen de Strijdkrachten Ingaat en tegen het respect dat de symbolen van het land toekomt". Zij hebben namelijk gewetensbezwaren tegen de militaire dienst. Ook doen Jehova's getuigen ln geen enkel land mee aan vlaggegroetceremonles of het zingen van nationale volksliederen. Zij be schouwen dat als een daad van aan bidding. die in strijd is met het eerste en het tweede van de Tien Geboden. Er zijn in Argentinië 33.000 Jehova's getuigen. In heel de wereld zijn er thans zo'n 2,2 miljoen, waaronder 26.000 ln Nederland. BARCELONA (ANP) Paus Johannes Paulus de Tweede zal in oktober een bezoek aan Spanje brengen, ter gelegen heid van het internationale Maria-congres dat dan in Sara- gossa wordt gehouden. Dit heeft het in Barcelona ver schijnende blad „La Vanguar- dia" gemeld. Volgens deze Catalaanse krant die zich beriep op betrouwba re kringen, achten Spaanse geestelijke kringen het zeker dat de paus het congres zal bijwonen. Het bestuur van- Sarragossa zou al, mede met het oog op de komst van de paus. contact met het leger hebben opgenomen om specia le kampen in te richten voor de opvang van de te verwach ten stroom gelovigen. door dr. C. RIJNSDORP Dr F. H. Von Meyenfeldt (geb 1919) wil vijf boeken over de Tien Geboden schrijven. Een eerste deel is al uitge komen. Het behandelt het eerste en het tweede gebod De titel luidt: Tien tegen een. met de ondertitel „Tien geboden, één geest". Het is een uitga ve van Wytse Benedictus te Hilver sum, telt 146 blz. en kost apart 15,95. Wie voor de serie van vijf delen Intekent, krijgt elk deel voor 13,—. De uitgave is Inmiddels over genomen door Oosterbaan <fc Le Cointre te Goes. Na het verschijnen van alle delen wordt de prijs van de serie op 80.— gesteld. De auteur wil. blijkens zijn Woord Vooraf, aantonen dat de Tien Gebo den geen oude zeden willen voor schrijven en geen wettisch christen- dom mogen bevorderen. De decaloog (de Tien Geboden) Immers vormt het uitgangspunt van heel Gods spreken met zijn volk. De behandeling is niet theoretisch volledig of strak stelsel matig. zegt de schrijver. Telkens wor den andere bijbelgedeelten ln de be spreking betrokken, zoals b.v. de Bergrede. Want de Tien Geboden moeten volgens de auteur in samen hang met heel de Schrift worden ge zien. Zo komen ln dit eerste deel fundamentele onderwerpen aan de orde. zoals de eer en de toom van God. het verband met andere gods diensten, de secularisatie, het mens- vormig spreken in de bijbel, de beel dende kunst en andere belangrijke zaken. Von Meyenfeldts boek richt zich tot de christelijke gemeente en wil in de goede zin van het woord een populai re uiteenzetting geven. Om de ge- dachtengang van de auteur nader te verduidelijken, volgen hier enkele uitspraken. Gemakshalve laat ik ana- hallngstekens achterwege. Het evangelie geeft eigenlijk geen e- thiek. geen systeem van leefregels, het waarschuwt hoogstens voor een houding die tot de ondergang van het leven zou leiden (bl. 23). Voor het Oude Testament bestaat er geen we zenlijk onderscheid tussen woord, daad. zaak of gebeurtenis (27). Goden leven van de kijkdichtheid (31). Deze oorkonde (bedoeld zijn de Tien Gebo den) ls meer proclamatie dan wet boek (44). De Tien Geboden kunnen niet een ethisch manifest worden ge noemd (47). Zelfs de oudste christe nen hebben het heel moeilijk gehad met de opheffing van alle religieuze afzondering (bedoeld is zoals onder het oude Israël. 77). Het beeldenver bod heeft de positie van Israël in de volkenwereld heel sterk bepaald (85). Er heeft bij het plaatsen van beelden ln de kerken ook de bedoeling achter gezeten om de autoritaire positie van De berg Sinaï, waar Mozes de tien geboden ontving. Tekening van Mart Kempers uit de zgn. Mart Kempers-bijbel van het Ned. Bijbelgenootschap. de geestelijkheid te handhaven (94). We vergeten dat heel onze Westerse wetenschappelijke benadering van de werkelijkheid tenslotte berust op een reductie van die werkelijkheid tot wat wetenschappelijk controleer baar is (103). De zaligbesprekingen zijn niet zo onschuldig als ze wel worden voorgesteld (127). Misschien prikkelen deze stelling achtige uitspraken tot lezen van het boek. Duidelijk is dat de schrijver, binnen het kader van het traditionele gereformeerde protestantisme, geen dode orthodoxie bedrijft. Als stijlpro- dukt beschouwd behoort het boek tot de goede middelmaat. Men vraagt- zlch af of bij een meer compacte schrijfwijze de hele stof zich niet ln twee delen had kunnen laten behan delen. Gelukkig ls de rechter vleugel van de gereformeerde gezindte het geduldig lezen nog niet verleerd. ANTI-PAPISME OF MEELEV] Hoe snel wij leven en daardoor allerlei zaken ook gauw vergeten] achteloos terzijde leggen, kan gedemonstreerd worden aan de klacht van de heer Goddljn over a herlevend anti-papisme. Even lat het vuur van pro en contra hoog <|e als 't een beetje meezit, horen we a nooit meer van. Ik denk ook dat h» zich op de situatie verkeek. Hij hge zoverre gelijk dat er natuurlijk let aan de hand ls op dit gebied. Er is?0 duidelijke irritatie onder bepaald protestanten. Die Irritatie betreft0 theologische, kerkelijke maar ool^J politieke zaken. In't kort gezegd komt het hierop neer: door het tweede Vaticaans concilie werden hooggestemde verwachtingen gewekt. Ik behoor zelf tot degenefe die bijna letterlijk gedroomd heb l(? van een grootse verzoening tusser Rome en de Reformatie. Het ,st optreden van bepaalde kathollere; theologen, zoals Küng, Rahner enjei van de Parijse school droegen tot e: verwachtingen niet weinig bij. Erj-1 kwamen discussies op gang die h«r< uitzicht op verzoening nog vergrootten. Het kan niet ontkenfol worden dat het optreden van Pau VI al meteen de reactie inluidde. Omdat de goede stemming er nog^i zat. konden bepaalde encycliekenpci geslikt worden, maar de reactie zgtt door, met name door de twee gi bisschopsbenoemingen in ons lanfer met alle gevolgen van dien. Wat di heer Goddijn voor antipapisme aanziet ls iets anders: het is een eerlijke teleurstelling dat de drooi niet doorgaat. Vandaar dat uitlnm van irritatie zich ook niet richten tegen de rooms katholieke kerk ai zodanig, maar tegen alles wat als£ teken van een reactionaire instellf wordt beoordeeld. In feite betekei| die irritatie een uiting van een voortdurend meeleven met die rc katholieke kerk, die men zo graai zien groeien. VOORB1JGANGE beroepingswerk NED.HERV.KERK ld Aangenomen naar Zoode: J. R. Vv; haus te Aarlanderveen; naar Rojg dam Zuid: J. J. van Thiel te Vlaajk gen; het beroep tot geestelijk vei ger van het ziekenhuis te Am veen: B. Soepboer, kand. te >r sterdam. ïe Bedankt voor Woudenberg: P. I man te Oene; voor Maarssen: V v.d. Geer te Heukelum; voor Zoi meer: W. J. J. v.d. Waal te Nijmd voor Apeldoorn toez: M. H. Boogej Leiden. GEREF.KERKEN VRIJG. Beroepen te Lier-Maassluis: C. kand. te Zwolle; te Monster: H. 1 C. J. Wildschut, kand. te Leidert' VRIJE EV.GEM. Bedankt voor Dordrecht: B. Sij$ raar godsdienst te Zwolle, wonent Kampen. Mgr. Vroemen De Limburgse missiebisschop E. J Vroemen van Chikwawa in Ma| heeft vanwege zijn zwakke ges heid de paus om ontslag gevrai De paus heeft zijn verzoek ingr ligd en een Malawische priest* zijn plaats benoemd. Bisschop 1 men wordt deze maand 69 jaar.l leidde het bisdom Chikwawa sef de oprichting ervan in 1965. Majoor Noorlander it Per 1 augustus zal in het Legert Heils majoor H. M. C. Noorlaf worden aangesteld als departema hoofd voor de sector kinderbescj ming. Zij volgt luitenant-kolonel I Hofman op, die zal worden gepen, neerd. Haar plaats als departem( hoofd voor de sector bejaar oorden en verpleeghuizen zal p april worden ingenomen door ma F. Deurloo. Van een onzer verslaggevers ZWOLLE De gereformeerde j roeivereniging (GOV) gaat haar i viteiten in het buitenland uitbreH Het halve uur per week, dat de G tot nu toe in Suriname had, via n Rapar in Paramaribo, wordt ver( beid. Verder gaat de GOV begin met uitzendingen ten behoeve christenen in Oost-Europa. Via een buitenlandse zender met groot bereik zullen elke week t uitzendingen van een kwartier ether in gaan voor Oosteuroj christenen. In de ene zal het om algemeen programma gaan, wa; de volle nadruk valt op de bijbel, tweede kwartier gaat zich speciaa predikanten richten. De progr ma's, zowel voor Suriname als vt Oost-Europa, zullen in de eigen dio van de GOV in Zwolle woi opgenomen. Deze omroeporganisatie ln de ki van de gereformeerde kerkenfvri maakt) werd in 1968 opgericht me bedoeling, een omroep met zend' in Nederland te worden. Met h thans 6250 leden heeft de GOV hoop daarop laten varen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2