Wie goed doet niet steeds goed ontmoet 3 W Hervormde uitspraak op komst over bezit van kernwapens Minister Scholten wijst schets af Geloofsvervolging in Roemenië WK Trouw Synode herinnert aan haar abortus-rapport Hoe blank en zwart toch apart leven (2) VANDAAG VOORBIJGANGER Conferenties Oost-Europa nerveus over paus WOENSDAG 7 MAART 1979 KERK TROUW/KWARTET door Aldert Schipper ..Toen Clarence en ik hier kwamen, wilden wij leven naar Christus' bergrede. We zouden tonen dat liefde sterker is dan haat en dat Christus' volgelingen alles moesten delen in een gemeenschap van waardigheid en gerechtigheid." Aan het woord is de bejaarde mevrouw Florence Jordan, de vrouw van de in 1969 gestorven oprichter van Koinonia, Clarence Jordan. Na de start van Koinonia begonnen Clarence en Florence Jordan met de introductie in deze streek van het kippenfokken. Voor de zwarte kinde ren van de boertjes in de omtrek hielden zij zondagsschool. In 1950 wa ren er 14 volwassenen bij Koinonia betrokken en drie jaar later 19 vol wassenen en 22 kinderen In 1948 kregen enkele leden van Koi nonia last in hun kerk. de Rehoboth Baptist Church in Amerlcus. omdat zij zich uitspraken voor pacifisme en voor integratie van blanke en zwarte Amerikanen, Na twee jaar praten was het geduld op en liet de kerk aan de Kolnonla-mensen weten dat er niet langer prijs gesteld werd op hun aan wezigheid. Verdwijn In 1956 werden de gebouwen van Koi nonia met een machinegeweer be schoten. omdat Clarence Jordan een zwarte jongen had geholpen, leerling te worden van een handelsschool in Atlanta, de hoofdstad van Georgia. De Ku Klux KI an kwam met zeventig auto's demonstreren onder het mot to: „verdwijn uit Georgia". Een Jaar later opnieuw geweld. Een werker van Koinonia kreeg een pak slaag. Een gebouw werd in brand gestoken. Herhaaldelijk kregen de Koinonia- mensen het advies „ons met rust te laten". De blanke bevolking van Oeorgla had bijna haar zin gekregen, want in 1968 waren er nog maar twee gezinnen in Koinonia over Bloei Toen arriveerde Millard Fuller, een dynamische zakenman, die nog maar nauwelijks vier jaar na zijn afstude ren reeds miljonair was. Fuller gaf zijn eerste miljoen weg en begon Koi nonia te organiseren. Hij stichtte het fonds voor menselijkheid, een kapi taal waaruit Koinonia allerlei activi teiten. die het nuttig vindt, subsidi eert Het fonds wordt gevuld door de winst, die Koinonia maakt. De uitke ringen worden gedaan onder het mot to: „de armen hebben geen liefdadig heid maar kapitaal nodig en de rijken hebben behoefte aan een verantwoor de manier om van hun bezit af te komen". Koinonia is nu een welvarende ge meenschap. met zo'n tweehonderd mensen, die allemaal op een minimu minkomen leven. Onder de Kolnonla- partners zijn mensen met uiteenlo pende opleidingen. Harold Nofzinger is de pottenbakker. Hij is in 1973 gekomen, omdat hij zocht naar een leven van eenvoud. „We stellen hier als enige eis dat de mensen die hier Koinonia heeft op zijn terrein een eigen kleuterschool. wonende arme zwarte bevolking gebouwd. Harold Nofzinger vertelt dat Koino nia op bijna alle punten een succes is geworden. Op het gebied van de ge meenschap zijn twee kleine dorpen ontstaan, waar ook wel zwarte men sen wonen, maar het is niet gelukt om zwarten duurzaam in de kerngroep van Koinonia te houden. Nofzinger legt uit dat de zwarte Amerikanen het niet konden volhouden, binnen de eenvoudige levensstijl van Koino nia. „Zij hebben zo'n achterstand in te halen, dat zij willen consumeren. En dat kan hier niet" Bovendien is er volgens Nofzinger een te grote cultu rele afstand. „Zij hebben nog niet ontdekt, dat Je een vervuld leven kan hebben, zonder de baas te zijn van een groot bedrijf of een bloeiende praktijk als arts, advocaat of domi nee te hebben." pi Goede raad komen een relatie met God hebben, simpel willen leven en willen mee doen aan het gemeenschapsleven." Dat leven heeft twee middelpunten, de dagelijkse gemeenschappelijke maaltijd in een grote eetzaal en de zondagse dienst, die elke keer door een andere groep mensen wordt voor bereid. Zo hebben we soms een tradi tionele evangelical-kerkdienst. een doopsgezinde liturgie of een eenvou dige stille gebedsdienst zoals de Qua kers hebben." vertelt Harold Nof zinger. Koinonia experimenteert op dit mo ment op een voorzichtige manier met bio-dynamische landbouwmethoden, waar vrijwel alleen natuurlijke mest en een minimum aan bestrijdings middelen bij te pas komen. De boer derij brengt Pecan-noten, pinda's, mais, rogge en druiven voort. In een- werkplaats maakt de pottenbakker vazen. Winst Intussen zijn de moeilijkheden tus sen de kerken in de buurt en de christelijke gemeenschap opgelost. Koinonia-leden gaan soms naar de gewone kerkdiensten In Amerlcus of Plains. Het landbouwgebied van Koi nonia is uitgebreid tot ruim 1300 hec tare en de gemeenschap maakt be hoorlijk winst. Er zijn moderne land bouwmachines aangeschaft, waaron der een indrukwekkende irrigatie- machine, die automatisch over het land heen beweegt. In de zomer ko men er tientallen vrijwilligers, die en kele weken het leven van Koinonia delen. Er is een kleuterschool en in Americus heeft Koinonia bijna hon derd goedkope huizen voor de daar Hoewel Koinonia niet ver ligt van New Communities, de bijna volledig zwarte commune, is er nauwelijks contact tussen de twee. Bij Koinonia kun Je te horen krijgen dat het beheer van New Communities niet zo best is. „Die mensen hebben als prioriteit hun land te houden. Ze hebben al hun geld in land gestoken en zijn daarom rijk in land, maar hebben te weinig opbrengst Ze willen echter geen ad vies van ons," vertelt Nofzinger. De leider van New Communities, do minee Sherrod, bevestigt dit laatste in zijn algemeenheid. „We zijn het zat, elke keer goede raad van blanken te moeten krijgen. We willen nu op eigen kracht voortbestaan of onder gaan," aldus Sherrod. Het eerste deel van deze reportage stond in de krant van gisteren. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De hervormde synode heeft gisteravond besloten in maart 1980 met een uitspraak te komen over het bezit van kernwapens. In 1962 sprak de synode zich reeds uit tegen het gebruik van zulke wapens. De synode heeft haar besluit genomen na een dag van overleg. Gisterochtend kwam de synode bijeen in gesprekgroepen en zij sprak gistermiddag verder plenair. De UJdens deze vergadering gemaak te opmerkingen worden door de raad voor de zaken van overheid en sa menleving gebundeld en uitgewerkt. Het moderamen bespreekt het resul taat vervolgens met de secUe kerk en krijgsmacht en met de raad voor de herderlijke zorg waarna de eindtekst vastgesteld wordt, waarop de ge meenten kunnen reageren Het to- taalprodukt komt in de hervormde synode die volgend Jaar maart verga dert terug. Het debat In de synode toonde onverwachte eenstemmig heid. Een der synodeleden zei asm het einde „De ernst van het stuk heeft ons allen overtuigd." Eenstemmigheid Doorgaans staan In de synode links en rechts trouwhartig tegenover el kaar met tegenovergestelde menin gen. Ditmaal was er evenwel een stemmigheid over de grote ernst van de situatie met de massavernieti gingswapens. welke miljoenen men sen gijzelen, leder synodelid vond dat kerk in deze situatie moet spreken. Wel meenden enkele synodeleden dat het bijbels theologisch fundament van de voorgelegde schets van de raad voor zaken van overheid en sa menleving moet worden versterkt Ouderling J. Haeck uit Hoevelaken betoonde zich zeer onder de indruk van de situatie. Hij citeerde de Duitse theoloog Helmuth Gollwltzer. die heeft opgemerkt dat christenen zich niet door massavernietigingswapens moeten laten verdedigen Haeck zei dat de kernwapens een uiting vormen van een verciekte cul tuur. die teveel gericht is op macht en bezit HIJ beschreef de westerse we reld als .innerlijk uitgehold" ..Als de kernwapens dienen om de status quo te handhaven dan Is dat zonde," al dus Haeck. HIJ hield de synode even wel voor dat „nee" tegen het bezit van kernwapens het martelaarschap en het lijden met zich mee brengt. Haeck miste in het stuk een uitzicht Hij had zich gestoten aan de wan hoop die uit de analyse van de ROS (raad voor overheid en samenleving) sprak. Enkele synodeleden merkten echter op dat voor de gelovige de hoop door de wanhoop heenschijnt. De Utrechtse hoogleraar dr. H. Jon ker had gaarne gezien dat de schets tot een schreeuw uit het kerkelijk hart zou worden beperkt „We weten te veel om nu te kunnen zwijgen aldus Jonker. Hij merkte op dat de situatie in werkelijkheid veel ernsti ger is dan nog in de schets staat Hij pleitte voor een korte harte kreet, sa men met andere kerken en gericht behalve aan de Nederlandse regering, ook aan de Amerikaanse en Sowjet- overheid. Moet als uiterste consequentie van het nee tegen het bezit van kernwa pens ons land wellicht uit de NAVO gaan? Ds C. B. Bot uit Eerbeek merk te op dat hij best lid wilde zijn van de NAVO zolang die ons verdedigt maar niet van een NAVO die ons dreigt te vernietigen. DE DEFTIGE BANK De laatste advertentie van een vai onze Nederlandse banken, namelijk die van de Banque de Paris et des Pays-Bas (altijd al zo'n deftige naam gevonden, hoewel: Paris: la-la, wat doen ze daar allemaal met je geld?) bracht me op de gedachte. Echt bankiersgewijs begint de advertentie met een voor de concurrenten (want hier kan men niet meer van collega's spreken) vernietigende stelling: Goede bankiers zijn schaars, daarom vindt u ons niet overal. Ziezo, die kunnen ze in hun zak steken, daar is geen Frans woord bij. De advertentie eindigt, na de opsomming van een aantal faciliteiten „de la maison" („van het huis") met de naam van de bank en daaronder: Voor mensen die beter weten. Waarmee dan ooi weer de klanten van andere banke 't kunnen doen. Eerlijk gezegd vin^ ik zo'n advertentie kostelijk. Om z'n door geen enkele bescheidenheid geremde protserigheid en tegelijk om de humor die de opstellers erbij gekend moeten hebben. Maar dan word ik weer wat serieuzer, en zo kwam ik erop: wat is er eigenlijk tegen één grote bank? Voor mijn part nog particulier, maar dan mefei een scherpe, onpartijdige contróle van de overheid. Ik denk datzoiet 11 voor iedereen beter zou zijn. Om t^1 beginnen zou de eindeloze rij straatkantoren drastisch verminderd kunnen worden en de vrijkomende huizenweer kunnen dienen tot woningen van mensen. De straten zouden er aantrekkelijker door worden. De middenstand zou weer ruimte krijgen. Ik denk ook dan alles veelfj efficiënter zou kunnen gedaan worden, de renten verhoogd en minder jaloezie en concurrentiestrijd en wakker liggen en dergelijke dingen. Een computer voor de jaarlijkse lintje zou het geheel voor allen bevredigend kunnen voltooien. Ei i wat een invloed op de buitenlands markt! Maar ja, u weet het, wat weet zou zo'n man van banken! Het nieuwe moderamen van de hervormde synode: van links naar rechts ds. C. B. Bot, ds. S. Kooistra, dr. A. H. van den Heuvel, ds. G. Spilt (praes's), dr. R. J. Mooi en mevrouw G. A. Beroepinqswerk Staal. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Owecteur ing O Poslma HOOFDKANTOOR Postbus «59 1000 AW Amsterdam lei 020-913456 iele» 13006 Pottg ro 66 00 00 Bark Ned CredielMr* Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REG© ROTTEROAM/DORORECHT Posttx-s 946 3000 AX Rotterdam lei 010-115586(1 en bezorging) tel 010-115588(i lel I15700(i advertenties) REG© DEN HAAG/LE©EN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REG© NOOAOrOOST-NEOCRCANO" (uisluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Two*» •ei 05200-17030 Melkmarkt 56 Z*rpne Abonnementsprijzen Per maand I 15 .90 Per kwartaal 47.70 Per halt |aai f 95.40 Per raar 186.60 (im adressen Boven) Opgave f art* he Bef c Men 9-19 30 van maandag t/m vr..o*g Op zondag van 16- 20 uur teief 020-913456 Opgave n,-advertenties tel 020-936868 ot sct*.ftefc|h aan Mirt-Adv a'Oehng post&us 433 1000 AK AMSTEROAM Adres vniz^mgen u-tsAatend scKnttehfk aan onze Amsterdamse adressan Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Minister Scholten van defensie heeft de schets voor een nieuw her vormd geschrift over de kern wapens, die gisteren in de sy node is besproken, afgewezen als „eenzijdig, theologisch niet goed onderbouwd en ge schreven vanuit de IKV-in- valshoek". In een uitvoerig gesprek met Her vormd Nederland van deze week zegt minister Scholten. dat deze schets een goed gesprek in de gemeenten zal belemmeren. HIJ verwijt de synode, dat zij begonnen is met een stuk. dat naar zijn Indruk door een IKV-man geschreven is. „Het denken over deze vraagstukken is niet alleen een zaak van het interkerkelijk vredesberaad." Minister 8cholten. die zelf lid is van de hervormde kerk. waarschuwt, dat een kerk zich ervoor moet hoeden vanuit één bepaalde politiek de opi nie te vormen. Vereenzelviging met één bepaalde pollUeke Invalshoek vindt hij uiterst gevaarlijk voor een kerk. „Dat is ons, confessionele par- tijen. altijd en terecht tegenge worpen". De minister erkent, dat hij weieens twijfelt aan de weg die hij en de NAVO gaan om de vrede te bereiken. Maar ondanks die twijfel zegt hij te geloven de vrede een slechte dienst te bewijzen, als hij de leuze van het IKV tot de zijne zou maken. Het zou hem deugd doen. wanneer het interkerke lijk vredesberaad zou afstappen van zijn leus. dat de kernwapens de we reld uit moeten, te beginnen uit Ne derland. Hij staat ook niet helemaal achter de uitspraak van de hervormde synode van 1962 (alleen een nee tegen het gebruik van kernwapens, niet tegen het bezit ervan i. Minister Scholten zegt daarvan: „In het totaal van de afschrikking zijn kernwapens opge nomen. Kernwapens zijn een gegeven sinds de tweede wereldoorlog. Je kunt niet van afschrikking spreken ais je daaraan toevoegt, dat je ze nimmer zult gebruiken. Maar alles moet erop gericht zijn gebruik te voorkomen. Niet iedereen ging echter zover. Ds. J Vroegindewey uit Emmeloord zei bij voorbeeld dat hij nog niet zover was dat hij kon zeggen dat hij de bom niet meer wil hebben. Wel is hij er voor. het onderwerp in de kerk bespreek baar te maken. Ds. Vroegindewey en ds G. Kaastra uit Amerongen bleken tegen de voor gestelde procedure te zijn. Zij hadden graag een breed samengestelde com missie die het stuk zijn eindredactie zou geven. Ds. Kaastra wilde dat de synode tenslotte nog gelegenheid zou hebben het stuk vast te stellen. Op dat punt heeft ds. Kaanstra zijn zin gekregen. Ds. Vroegindewey zei te willen voorkomen dat het stuk in de gemeente zal worden ontvangen als een produkt van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV). Ds. Kaastra wil de reeds in Juni beslissen welk stand punt de hervormde kerk uiteindelijk inneemt. Hij bleef in zijn haast echter alleen staan. Leven uit de diepte, voor belang stellenden In hedendaagse meditatie. 31 maart-1 april. Stoutenburg bij Amersfoort (tel. 033-40848). Rondom de komende hemelvaart van Christus' gemeente, sprekers Theo Dikkes, Hessel van der Flier, Joh. van Oostveen en Chr. van Duu- ren, 24-25 maart, Ons Centrum, Drie bergen. Inl. en opg. Middemachts- roep Oei. 071-149480). Evangelisatie 79, kontakt- en in formatiedag voor evangelisatie m.m.v. rev. J. W. van der Hoeven en evang. J. J. Frinsel, zaterdag 31 maart 10 uur. De Flint, Coninckstraat 60, Amersfoort. Inl. teL 01838-1736. Bruinii e iredik&j amhecfl DRIEBERGEN De her vormde synode heeft beslo ten, regering en parlement te vragen bij de abortus-wetge ving opnieuw aandacht te schenken aan het rapport „le ven en helpen te leven". Dit rapport Inzake de abortus-proble matiek werd In 1974 door de synode aanvaard. Het besluit, om het nog eens onder de aandacht van regering en volksvertegenwoordiging te bren gen. werd genomen met 34 stemmen vóór en 15 tegen. Vorming De synode heeft verder haar goed keuring gegeven aan de instelling van Qy (j 0 j» een cursus theologische vorming van gemeenteleden. Hiermee wordt tege moet gekomen aan de toenemende behoefte aan theologische vorming bij gemeenteleden die bij een of ande re vorm van kerkewerk betrokken zijn. opdracht van de synode deze cursus uitvoeren en begeleiden, samen met de centrale voor vormingswerk/her vormde vrouwendienst. Cursussen theologische vorming ge meenteleden zullen per 1 september beginnen in Amsterdam. Assen, Elndhove, Eist, Goes, Groningen, Den Haag, Harderwijk, Leeuwarden, Monnikendam, Nijverdal, Rotter dam, Sittard en Utrecht. Daarnaast zullen er dan katecheten- opleidingen zijn in Leeuwarden, Rot terdam Utrecht (en de daaraan ver bonden schriftelijke cursus) en Zeist. Deze krijgen een heel nieuwe opzet en zullen dan aansluiten bij hogere op leidingen. NED. HERV. KERK Beroepen te Zoutelande: S. B: kand. te Groningen: tot predik] voor buitengewone werkzaamhe* (legerpredikant): K. A. Rehorst Wageningen. Aangenomen het beroep tot z«#v dingspredikant (Indonesische chi telijke Kerk te Oost-Java): N. Mooy laatstelijk predikant te W<fb merveer. GEREF. KERKEN Beroepen te Boksum-Hijlaard: Wester te Uithuizermeeden Aangenomen naar Bloemendaal: Th. Thijs te Eindhoven. Deze mensen volgden tot nu toe het eerste deel van de katechetenoplei- ding (de zg. cursus geestelijke vor ming), die daar echter niet voor be doeld was. De cursus geestelijke vor ming wordt nu losgemaakt van de katechetenopleidlng en omgevormd tot een zelfstandige cursus van drie jaar. De raad voor de catechese zal in Van een onzer redacteuren PARUS/LONDEN Volgens het Franse maandblad Catacombes is er in Roemenlé een geloofsvervolging aan de gang, die aan de tijd van Stalin herinnert Volgens het blad betreft die vervolging alle geloofs overtuigingen. Ook het Engelse Kes- ton College maakt meldmg van toe nemende aantallen arrestaties in Roemenië Dit instituut legt een ver band met veranderingen In de top van het Roemeense ministerie van erediensten Vooral de leden van het christelijk comité voor de verdediging van gods dienstvrijheid moeten het ontgelden. Illustratief is het geval van comitélid Ludovtk Osfath in Zalau. Begin van dit Jaar kreeg hij zijn ontslag bij de metaalsmelterij waar hij twintig jaar gewerkt had Tegelijk moest zijn vrouw horen, dat zij geen aanspraak meer kon maken op de uitkering, die zij sinds negen Jaar kreeg wegens een arbeidsongeval Bovendien kreeg het echtpaar Osfath een verbod opgelegd om de kerkdiensten in de baptisten gemeente nog langer bij te wonen Ook het comitélid Dimitrie Ianculo- vtci uit Timlsoara is zijn baan kwijt geraakt, terwijl zijn vrouw gedegra deerd werd en nu het salaris krijgt van een ongeschoolde arbeidster. De oprichter van het comité voor godsdienstvrijheid. Pavel Nicolescu. ook een baptist, is op straat door politiemannen gemolesteerd. Hij krijgt steeds telefoontjes, waarin hij met de' dood bedreigd wordt. Nicoles cu is lid van de Mihai Bravu-gemeen- te in de Roemeense hoofdstad Boeka rest. De leiding van de Roemeense baptisten-unie oefent sterke druk uit op de predikant van deze gemeente. Vasile Talos, om Nicolescu uit de gemeente te sluiten De unie-leiding is bang. dat de politie deze kerk zal sluiten, als Nicolescu er niet uitge gooid wordt. Klacht Deze gedragslijn lijkt typerend voor de houding van de officiële baptisten leiding in Roemenië. Keston College heeft meer bijzonderheden ontvan gen over de bijzonder hardhandige arrestatie van drie baptisten in Ca- ransebes tijdens een kerkdienst op zondagmorgen 15 oktober. Het blijkt, dat hun arrestatie het gevolg was van een officiële klacht van de unie-lei ding tegen het drietal bij de politie van Caransebes. De drie. Nicolae Radoi, Petru Cocir- teu en loan Prejban. waren lid van het comité voor godsdienstvrijheid en tevens diaken van de baptistenge meente van Caransebes. Op een ge meente-vergadering, vrijdag 13 okto ber. stelden vergegenwoordigers van de unie het ultimatum, dat de ge meente deze drie diakenen, die kort tevoren nog weer waren herkozen, moest uitbannen of anders zelf uit de unie zou worden gestoten. De verga dering kreeg daarna een zeer verward karakter BIJ de volgende stemming stemden 131 gemeenteleden vóór blij ven in de unie. De gemeente telt meer dan 300 leden. Omdat Radoi en Cocirteu UJdens deze vergadering de vertegenwoordi gers van de unie-leiding lijfelijk be dreigd zouden hebben, dienden deze de volgende dag een klacht In bij de poliUe. Overigens heeft de bekende predikant Josif Ton. die zelf ook re gelmatig overhoop ligt met de unie leiding. zich in een brief aan Keston College gedistantieerd van de onbe houwen manier van optreden van Ra doi en Cocirteu. Examens Studenten van het baptistensemina rie in Boekarest mochten geen exa men doen, omdat ze geweigerd had den de acUvitelten van het comité voor godsdienstvrijheid af te keuren. Volgens Catacombes zijn recent twaalf gelovigen veroordeeld tot ge vangenisstraffen. die variëren van zes maanden tot zes jaar. Onder hen zijn de drie baptisten uit Caransebes. De zwaarste straf kreeg de pinkstervoor ganger loan Samu uit Medias. Deze zou twintig Roemenen geholpen heb ben naar het westen te vluchten. Volgens het Franse blad leeft een groot aantal orthodoxe geestelijken in de angst opgepakt te worden. Ve len van hen hebben geen werkvergun ning en zijn daarom werkloos. De gemiddelde leeftijd van de 53 le den van de hervormde synode van 1979 ls 49 jaar (was 48 jaar in 1978). De predikanten-synodeleden zijn gemid deld 47 jaar (vorig jaar 45) en de niet- p re dik an ten 51, evenals vorig jaar. De synode telt negen vrouwen. Vorig Jaar waren dat er elf. De synodeleden worden afgevaardigd door de 54 regionale verbanden van gemeenten (de zg. classes), die de hervormde kerk telt Van de 44 mannen in de synode zijn 24 predikant, 4 ambtenaar. 3 bij het onderwijs. 7 uit het bedrijfsleven. 2 vrij beroep en 4 gepensioneerd. Van de 9 vrouwen: 3 predikant, 2 bij het onderwijs. 2 voorheen maatschappe lijk werk. 1 voorheen bij het onder wijs en 1 voorheen in het bedrijfs leven. BERLIJN (KNA) Paus Johannes Paulus zal de poliUek van het Vati- caan tegenover de Oosteuropese lan den pas verduidelijken wanneer zich een actuele aanleiding voordoet. Dit heeft kardinaal König van Wenen ge zegd in een interview voor de Ber- lijnse radio RIAS. Waarschijnlijk wil de paus eerst zijn positie binnen de kerk bepalen voordat hij zich inten sief bezig gaat houden met de proble men van de kerken in de communisti- sche landen. De kardinaal zei. dat de Oosteurope se landen „enigszins nerveus" zijn over de houding, die de Poolse paus tegenover hen zal Innemen. Hij acht te het waarschijnlijk, dat de aanlei ding voor een initiatief van de paus afkomstig zal zijn van de „tegenpar tij". maar dat zou volgens hem nog wel eens lang kunnen duren. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Bilthoven: H. D. vi Herksen te Heemse. Aangenomen naar Sneek-Koudui P. de Jong. kand. te Utrecht, d bedankte voor Hoek, Loenen-Wees voor Vrouwenpolder en voor Zeve bergen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Assen: J. Germs te Wi schoten. Beroepen te Carambei, Brazilië (Ig ja Evangelica Reformada). H. Last Eindhoven. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenzande: Hoogerland te Krabbendljke. Bedankt voor Borssele: A. Moerki ken te Nieuw-Beijerland. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Alblasserdam en te H versum: F. Mallan te Rhenen. Bedankt voor Vlaardingen: A. v Straalen te Bameveld. DOOPSG. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Delft: mevr. Kuipers-Postma te Lelden. OUD-KATHOLIEKE KERK Bevestigd te Schiedam op 4 maart: H. Thieme van Saint Aidan, Middl brough, Engeland (voorheen ka) laan in IJmuiden). Ds. R. C. Harder Op 69-jarige leeftijd is over ledi de gereformeerde emeritus-pre< kant R. C. Harder te Amsterdai Ds. Harder begon zijn ambtelij loopbaan in 1933 te Bandoeng het voormalig Ned. Oost-Indië. 1939 repatrieerde hij, in dat ji werd hij te Leiden predikant one studerende Oosterlingen (tegt woordig zouden we eerder zegge studenten uit de derde wereld), de oorlog, in maart '46. vertrok Harder naar Wageningen. waar beroepen was voor evangelisal onder de studenten en in august 1949 kwam hij naar de gereformet de kerk te Amsterdam. In 19 werd hij directeur van (wat to heette) de gereformeerde opli dingsschool voor maatschappen werk „De Nijenburgh" te Baa (tegenwoordig sociale academie Culemborg). Hij vervulde dc functie tot zijn emeritaat in 191 Ds. Harder, die velen heeft geboe met zijn fijnzinnige schreef een boekje over „Het e1 gelie van Johannes" en werkte oi mee aan een boek over „Psycho gie en pastorale arbeid".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2