De Keizersgrachtkerk staat er niet in Gollwitzer oprecht als de duiven, maar niet even listig als de slangen Trouw 1 VANDAAG Goedkope BIJBELSE LANDEN REIZEN WIJ, Ook EUROPA REIZEN KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Bij uitgeverij Bosch Keuning te Baarn ..loopt" een reeks fotopockets met beschrijvingen van oude Nederlandse kerken. Telkens worden in een deeltje een stuk of vijf routes uitgestippeld, waarlangs je een aantal belangwekkende kerkgebouwen tegenkomt. Aangezien ons vaderland in dit opzicht royaal bedeeld is, zijn voor sommige provincies twee of zelfs drie boekjes nodig. Voor me ligt nu het achttiende deeltje: „Langs de oude Noordhollandse kerken, Kennemerland/De Zaan/Het Gooi/Amsterdam" door drs. Guido Hoogewoud (160 pag.. prijs 12,90) en het eerste wat ik heb gedaan is kijken, of de gereformeerde Keizersgrachtkerk te Amsterdam erin staat De weet heus wel dat zaken vóór het meisje gaan en mijn nieuwsgierigheid vloeit dan ook Dese foto van de Ronde Lutherse Kerk in Amsterdam (tegenwoordig koepelzaal van het Sonesta-hotel) staat niet in het boekje van Guido Hoogewoud, maar we plaatsen deze afbeelding, omdat daarop het „kamerbreed tapijt" te zien is, waaronder „de prachtige concen trisch gelegde zerkenvloer bedol ven" wordt, zoals drs Hoogewoud terecht misnoegd vaststelt. niet zozeer voort uit het feit dat deze Keizersgrachtkerk mijn wljkkerk is als wel uit de overweging dat we te maken hebben met een gebouw van historische betekenis, waar je als vervaardiger van een dergelijk boekje niet omheen kunt. Ik zal uiteenzetten, waarom niet. Hoewel stellig niet iedereen tuk is op gereformeerden, zal niemand ontkennen dat zij een niet weg te vlakken volksdeel vormen. Welnu, hun kerken, de „gewone" gereformeerde kerken, zijn geboren in Amsterdam en de Keizersgrachtkerk diende in 1892 als haar wieg. En alsof dit nog niet genoeg ware om deze kerk tot historische bouwwerk te verheffen: het is ook zo'n charmant gebouw met zijn onbevangen pronkende gevel, zijn ijzeren zuiltjes, zijn dubbele gaanderijen en zijn houten plafond. De gereformeerden zijn, zo komt me voor, te weinig doordrongen van het bijzondere van deze kerk. Wat dit betreft zijn gereformeerden eigenlijk wonderlijke mensen. Zij zijn enorm in de weer voor de zuivere prediking des Woords (dat waren ze tenminste, tegenwoordig laten ze ketterijen oogluikend toe), maar met de gebouwen waarin je dan die zuivere prediking kon beluisteren, zijn ze altijd nonchalant omgesprongen. Neem, nu we daar toch bezig zijn, Amsterdam. De Keizersgrachtkerk is de enig overgebleven negentiende-eeuwse gereformeerde kerk, de andere hebben ze zonder veel hartzeer van de hand gedaan. Aldus heb ik twee redenen om te wensen, dat de Keizersgrachtkerk in het boekje van Guido Hoogewoud terecht is gekomen. Ten eerste omdat het, naar ik hoop aangetoond te hebben, hier om een historisch gebouw gaat en ten tweede om de gereformeerden in te prenten: Jullie bezitten netzo goed als de hervormden een kerk, die een monument is en door meneer Hoogewoud in een boekje is gezet. Maar helaas, de Keizersgrachtkerk staat er niet in. Ik heb Guido Hoogewoud reeds op het door hem gepleegde verzuim gewezen, zo in de trant van: 'k ben niet boos, maar verdrietig. Hij zou 't nooit weer doen, maar daar schieten we nu niks mee op. Overigens beoogt mijn tirade toch vooral, de aandacht te vestigen op dit boekje, want al staat de Keizersgrachtkerk er niet in, zeer veel andere kerken wèl. En het leuke is dat de schrijver, zo gauw daar aanleiding voor is, ook melding maakt van (de maker van) het orgel in de door hem beschreven kerk. (Of hij nog familie is van de» organist Han Hoogewoud? Ja zeker, een zoon). Vreemd is dat drs Hoogewoud de bouwmeester van de Hilversumse St. Vitus aanduidt als P. J. H. Cuypers en die van de Bussumse St. Vitus als Pierre Cuypers. Een niet-ingewijde lezer vraagt zich dan bekommerd af: wat is die Pierre voor een jongen? Deze opmerking dient niet om Guido Hoogewoud nóg eens op z'n kop te geven, maar om duidelijk te maken dat ik zijn ganse boekje gelezen en bekeken heb en met plezier, en niet treurend halverwege Amsterdam ben blijven steken. Ik maak ten slotte van de gelegenheid gebruik, te attenderen op het bestaan van de Stichting Oude Hollandse Kerken (adres: postbus 165, Leiden). Ook andere provincies kennen zo'n stichting, maar ik vernam dat de Hollanders aanzienlijk minder snel in beweging komen voor 't behoud van „hun" oude kerken dan, bijvoorbeeld, Groningers en Geldersen. Vandaar dat ik't adres geef. ADVERTENTIE nieuw bij Ten Have E. J. Beker/K. A. Deurloo Het beleid over one bestaan vragen en verwijzingen rondom de voorzienigheid 143 bladz., paperback f 17,50 Michel Clévenot Een materialistische benadering van de bijbel met een inleiding van Rochus Zuurmond 156 bladz., paperback f 18,90 Dr. K. A. D. Smelik Hag ar Sara de verhouding tussen Jodendom en Christendom in de eerste eeuwen 159 bUdz, paperback f 18.90 Jan Milic Lochman Verzoening en bevrijding een nieuwe bezinning op het heil serie Oekumene 114 biadr, paperback f 12,90 Vfrknjgb—r ia de boekhandel waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur: mg. O. Postma HOOfOKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam restöiaak 4 tW 010-115! enbezorgmg) let 010-115568 (radactie) tol 115700 (W REGIO DEN HAAGT.EIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-489445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO lal 05200-17030 Melkmarkt 58 Abonnementsprijzen abonnemertenopdr achten 9-19 30 van maandag t'm vmdag Op zondag van 18- 20 uur teief 020-913456 Opgave m.n.-adverten»es lel. 020-938868 ol schrrftei.jk aan Mm»-Adv a'dekng. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM door prof. dr. H. M. Kultert Toen Karl Barth in 1962 zijn loopbaan als hoogleraar ln de systematische theologie beëindigde, schreef hij onder de titel Ein- führung in die Evangelische Theologie een prachtig boekje, waarin hij ln kort bestek nog eens samenvatte wat hij met zijn theologie had willen zeggen. Helmut Gollwitzer, leerling en later collega van Barth, heeft hetzelfde gedaan (ik Imiteer, zegt hij in zijn inleidend woprd) en op nieuw is het resultaat een opmerkelijk boek geworden, anders dan dat van Barth, strijdbaarder en vooral meer op politieke en maatschappelijke stellingname uitlo pend, maar niet minder mild en persoon lijk. Het heet Befreiung zur Solidarit&t. Einführung in die Evangelische Theolo gie (München, Kaiser. Prijs DM 25.-). Gollwitzer ls een merkwaardig theoloog, levendig, bijna on-Dults, zou je zeggen en niet bang om ln zijn leven aanzienlijke verschuivin gen door te maken. Zo werd hij na de Tweede Wereldoorlog in Neder land bekend door zijn En brengen waarheen gij niet wilt, een boek dat velen aansprak door de grondige afwijzing van het marxisme, zoals hij dat ln het Russische communis me (Oollwitzer was enkele Jaren krijgsgevangene ln Rusland) tegen kwam. In de Jaren vijftig voegde Gollwitzer er nog een boek aan toe dat als titel meekreeg: Kunnen christenen com munist zijn? Het antwoord was (toen) een onomwonden nee, al voegde de schrijver eraan toe dat we niet moesten menen met dit nee te kunnen volstaan. Pas ln de Jaren zestig gaat Gollwit zer er anders over denken en on langs kon hij de vraag stellen: Moe ten christenen socialist zijn? en deze vraag met ja beantwoorden, waarbij we dan moeten onthouden dat in het door hem gevolgde spraakgebruik socialisme de sa menlevingsvorm is die door het marxisme wordt nagestreefd. Dat alles dan zonder een spoor van kat- ult-de-boom-kljkerige voorzichtig heid. Charme Het heeft Oollwitzer. vooral ln eigen land. veel vrienden gekost, maar voor mij blijft hij wie hij was: een theoloog die oprecht Is als de dui ven, maar misschien niet altijd even listig als de slangen (en ook dat laatste hoorde bij de goede raad die Jezus gaf). Dat is hij ook in het boek dat ik al noemde. De charme ervan en de betekenis natuurlijk maar de charme gaat voorop ligt zoals te verwachten was juist ln de stuk ken waarin Gollwitzer uiteenzet welke poslUe de christenen z.i. in de pollUeke en maatschappelijke vra gen van vandaag dienen in te ne men. Ook in andere stukken kan hij overigens fors uithalen, b.v. ln het stuk over de bijbel. Hier breekt hij een lans voor wat hij historisch-materialistische exegese noemt: de maatschappelijke ver houdingen en belangenconflicten onder ogen zien waarbinnen de schrijvers zich hebben bewogen en waardoor hun boodschap gestem peld ls. Een vrij onschuldige defini tie (de boodschap draagt het stem pel van maar wordt niet geprodu ceerd door de maatschappelijke verhoudingen) al lezen we dan even verder dat vanuit dit gezichtspunt sommige teksten inderdaad klassen belangen verraden en dus bekriti seerd mogen worden. Spannend, want Je denkt natuurlijk onmiddel lijk: welke zouden dat kunnen zijn? Ik zou nog wel wat meer uit de eerste hoofdstukken naar voren kunnen halen, maar veel van wat erin staat hebben we al eerder bij Gollwitzer of bij Barth (als geen an der ln zijn boek geciteerd) kunnen lezen. Liever laat lk nog zien hoe Gollwitzer het geloof ln het komen de Rijk Gods en de politieke keuze van de christenen met elkaar in verband brengt Het Rijk Gods ls en blijft een toe komstige grootheid, een nieuwe we reld die voorbij onze geschiedenis ligt. Maar tegelijk mogen we zeggen dat dit Rijk reeds werkelijkheid is, n.l. in al die mensen die door Woord en geloof deze God van de toekomst in hun hart binnen laten. Dat klinkt merkwaardig personeel (in de beperkte zin van het woord): is het Rijk er voorlopig alleen inner lijk? Ik zou liever zeggen: het Rijk Gods is een samenlevingsbegrip en dus is dit Rijk veeleer daar waar samenleving aanwezig ls (en precies even aanvechtbaar, tegenspreek- baar en voorlopig als elke menselij ke samenleving). Bij Gollwitzer komt het neer op: nieuwe mensen die nieuwe structuren moeten ma ken. Overigens een stelling die de omkering van het orthodoxe marx isme inhoudt, want daar maken nieuwe structuren nieuwe mensen. Leefbaar maken Wat die nieuwe mensen moeten doen (Gollwitzer spreekt bij voor keur hier niet van kerk maar van „Gruppe" of van „Jüngerschaft") is: niet Gods nieuwe wereld stichten (dat kan niet) maar deze oude we reld leefbaar houden, leefbaarder maken en ze zo bewaren met het oog op haar toekomstige redding door God. Ai onze daden (in wezen van politieke aard) moeten we dan ook meten aan de maatstaf of ze het „Mltelnander sein" (met elkaar zijn) bevorderen. Een uitstekende maat staf. lijkt mij, waaraan geen chris ten zich kan of mag onttrekken. Er staat ln dit gedeelte trouwens meer dat men uitstekend kan noemen. Zo b.v. de erkenning dat men er geen christen voor hoeft te zijn om van deze maatstaf weet te hebben en zich eraan te houden (al zie lk niet hoe Gollwitzer dit rijmt met de rest van zijn theologie). Wat mij alleen verbaast, ls dat Goll witzer dit z.i. evangelische criterium nog het best gerealiseerd ziet in het socialisme, zoals dat in de theorie van het marxisme (ik citeer hier) zijn revolutionaire gang door de we reld gaat. Is dat zo? Dat is een zakelijke vraag, die met verwijzing naar zakelijke gegevens beant- woord moet worden. Andere richting Welnu, juist de zakelijke gegevens lijken mij in een heel andere rich ting te wijzen. Het „Miteinander sein" is binnen de z.g. socialistische -landen toch helemaal niet beter ge realiseerd dan bij ons? Gollwitzer heeft een prachtig stuk in zijn boek over de onopgeefbaarheid van het liberaal-burgerlijke vrijheidsbegrip. Maar in de z.g. socialistische landen is daarvan toch vrijwel niets meer over. Gollwitzer weet dat natuurlijk ook wel, sterker, hij moet van die toe standen niets hebben. Toch moet hij niet kwaad worden als ik daar op wijs. Iemand die zoals Gollwitzer van de eenheid van theorie en prak tijk uitgaat, doe je daarmee geen enkel onrecht. Integendeel, juist vanuit die eenheid denkend, moet het Gollwitzer toch wel wat zeggen dat we in de z.g. socialistische lan den zo'n desastreuze praxis tegen komen. Dat betekent óf dat de theo rie niet goed is, óf (als men dat niet wil) dat de eenheid van theorie en praxis losgelaten moet worden, maar dan moet je natuurlijk ook liberalisme, kapitalisme enz. niet meer aan hun praxis meten maar aan hun theorie. Kortom, hier be rust Gollwitzers poisitiekeuze voor het marxisme op geloof en ik moet van mijzelf bekennen dat lk voor mij een complete atheïst ben als het om marxisme gaat. Theologie Ik heb nog een kritische noot, maar die is minder ernstig. Ik denk wat anders over theologie dan Gollwit zer. Trouwens, hijzelf houdt er ook minstens twee begrippen van theo logie op na. In het eerste hoofdstuk volgt hij Barth: theologie als weten schappelijke zelfkritiek van kerk en christenheid, een definitie die ik graag bijval. In de rest van het boek is theologie zoveel als theorie van de christelijke praxis (met een sterk accent op de politieke en maat schappelijke kant ervan). Nu kan het schema theorie-praxis heel goed dienen om de verhouding tussen leer en leven weer te geven. Maar daar ligt dan ook mijn be zwaar. Lees overal waar Gollwitzer theologie (als theorie van de praxis) zegt. christelijke leer of christelijke ideologie (zoals de Bevrijdingstheo- logieën willen dat we zullen zeggen) en de zaak blijft helder. Geen prak tijk zonder leer, geen leer zonder praktijk. Maar theologie is een wetenschap pelijk opleiding en het is toch niet zo dat men theologie moet studeren om de theorie van de christelijke praxis te kennen of een weten schappelijke opleiding moet volgen om profetisch-kritisch in onze we reld te kunnen staan? Te zware last Omgekeerd (vanuit de theologie ge- Helmut Gollwitzer zien) geldt hetzelfde: de theologie kan niet alles. We zadelen haar op met het uitdenken van alles wat christenen moeten zeggen, denken en doen, maar die last kan ze niet dragen (een goede „Pfarrer" moet dan ook meer ln zijn mars hebben dan theologie, zoals in een christe lijke actietheorie meer dan alleen theologie moet zitten). Hier wreekt zich m.i. het feit dat de christelijke organisaties zijn weggevallen (ze beginnen trouwens al weer vaste voet te krijgen, of ze nu CVS of CDA heten) en alles door de kerk (en dus door de theologie) gedaan moest worden. De wal keert hier het schip; dat lijkt mij de meest normale gang van zaken. Met dat al: het blijft een mooi boek, bijzonder voor jongeren die veel van Karl Barth en Karl Marx ver wachten voor hun maatschappijkri tische inspiratie. Hun zij het boek van harte aanbevolen. Ook trou wens aan de anderen, want er valt een hoop uit te leren en veel moed uit te putten. ADVERTENTIES Kent u Woord er Geest uitgaande v.d. Vereniging tol bevordenng van het gereformeerd Kerkelijk leven? Dit Blad wil. in biddend opzien naar God. binnen de Gerelormeerde Kerken oproe pen tot reformatie en reveil. Het doet ge zien de ernstige situatie in onze kerken een dnngend beroep op alle leden om mee te werken aan het voortbestaan v.d. Gerei. Kerken als belijdende kerk door verdieping van het geloofsleven en door versterking van de eenheid van het Voor abonn. en proefnrs.: J M. v. GekJere. Weimanswea 21, Rotterdam 24 Tel 010-180074 Wij maken KOPERIESUG OP OUDE (STATEN)BIJBELS. RESTAUREREN HORLOGE EN KLOKKEN OOK ANTIEK, GEVEN EEN GOEDE SERVICE EN SCHRIFTELIJKE GARANTIE. Bel, 033-43694 ol schrlll een Fe. Hoosendoorn postbus 32 3330 AA Leusden - c. Gehe^verzorgd. Eenvoudige goede hotels. In de prijs ALLES inbegrepen. ICpAcI RONDREIS va. 1450. Eigen touringcar. 4 standplaatsen w.o. Eilat - Reisleider theoloog - Holl. spr. gids. TURKIJE PAULUSREIS va. 1200. Een ongekend boeiende wereld, I uisiilVh oa Epheze, Pergamum, laodicea, Cappadocië ITAL. RIVIÈRA; Wales, Londen, York; Joegoslavië. GRATIS PROSP.: INTERKERKELIJKE REISORGANISATIE - DRIEBERGEN P B. 91. Tel 03438-3570 ol 6611. Informatie - 5122 25 jr ervaring. DEBOOG Als de zon schijnt en het regent kijken we al gauw uit naar wat wij noemen de regenboog. En, Ja, daar is hij, stralend en wel. Bij de horizon, vaak aan weerskanten, het felst, afzwakkend naar het zenith. Soms ls er zelfs een dubbele regenboog. We kijken er vol bewondering naar en meer dan de halve wereld, Joden, christenen en islamieten, denkt aan Noach of Noé en het verhaal van de zondvloed, de schrikwekkende overstroming van „de gehele aarde". Na die overstroming richt God zijn verbond met de mensen, de dieren en zelfs de hele aarde op om die niet meer door water te laten ondergaan, Als een teken daarvan wijst God de boog aan. Er staat namelijk niet regenboog. Wat wij de regenboog noemen is een verschijnsel waaraan zon en regen om zo te zeggen een gelijkwaardig aandeel aan hebben. De regen zal door de zon in bedwang gehouden worden. Het woord dat er staat betekent gewoon boog, van pijl en boog. Het is Gods boog waarmee Hij zijn bliksems schiet, waardoor de wolken breken en water uitstorten. God zet die boog terzijde. Hij is bedwongen. Er komt een tijd van genade en geduld. God zal de mensen aanzien, maar Hij zal zich niet meer laten verleiden om zo woedend op hun zinloos gedrag te worden dat ze door het water worden weggespoeld. Want Hij wil de mensen en de aarde. En Hij ziet verder. De mens ziet op korte afstand en twijfelt dan wel eens „als het water wast", maar Hij is van eeuwigheid tot eeuwigheid God. Hij is God van de geslachten, van vader op zoon en van moeder op dochter. Daarom heeft de doop er iets mee te maken. De doop, dat is: door het water gaan terwijl de boog terzijde staat als een teken van Gods geduld en genade. Daaronder leven wij. Een nog sterker en nabijer teken werd ons gegeven in de Mensenzoon die door de dood heen ging. VOORBIJGANGERS Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Burum: S. A. de Vries; kand. te Grollo. Aangenomen naar Brandwijk: J. A H. Jongkind, kand. te Langerak, die bedankte voor Eemnes Buiten en Wil- lige-Langerak. Benoemd tot ziekenhuispredikant te Doetinchem: M. v.d. Leun te Apel doorn. Beroepbaar: (2 april) F. van Roest,, Roosseveltweg 411, Wageningen. -Bevestiging te Gorinchem (zending pred.) H. Gaasbeek op 8 maart (reet.) GEREF. KERKEN Aangenomen naar Arnhem (evangeli satie en toerusting): dr L. Schuurman te IJsselmuiden. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepbaar: H. J. C. C. J. Wilschut Roodborststraat 57, Leiderdorp. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Drogeham: H. Korving, kand. te Maassluis, die be dankte voor Naarden, Schiedam, Westzaan, Zaamslag en Zuidland. ADVERTENTIES (Jong echtpaar) willen part-time of fulltime, Uw groep, vereniging, stichting, gemeente, wel helpen b.v. huishouding, verzorging, admi nistratie, pastoraat, publiciteit, be-- geleiding, training vergoeding nader overeen te komen schrijf in ieder geval eens een gesprek is nooit weg Brieven onder nr. 7116 Trouw A'dam. boekennieuws NIEUWE BOEKEN PROF. DR. A. J. RASKER OP OE BRES VOOR VREDE EN GERECH TIGHEID 312 blz., 15.90 Koëxistentie en dialoog als voorwaarde. Een boek dal geen oppervlakkigheid toe laat, maar dat kan helpen bij het naden ken over de vragen van oorlog, vrede en gerechtigheid. PROF. DR. R. BULSMA BIJBELSE KERNWOORDEN 160 blz., 17,90 Ontdaan van de vaktaal van theologen bespreekt de auteur 25 grondbegrippen uit de Bijbel. Voor het godsdienstonder wijs, bijbel- en gesprekskringen. Ver schenen in de sene ..Gemeente van Christus nul. OS. A. M. Lindeboom MOETEN KINDEREN WORDEN GEDOOPT? 4e herziene druk, 118 blz.. f 13.90 Rechtmatigheid en betekenis van de kinderdoop met 70 stellingen over de doop met de Heilige Geest. Een populair geschreven boek dat op boeiende wijze de bijbelse betekenis van de doop DS. H. J. Smit EEN NIEUW JERUZALEM VOOR EEN NIEUW ISRAËL 80 blz., 9,90 Een bijzonder fijn boekje over het volk Israöl vanaf zijn ontstaan ten tijde van Abraham tot aan de Wederkomst. Dan zal een Nieuw Israël uit alle volken door de poorten van het Nieuwe Jeruzalem gaan. Verkrijgbaar in de boekhandel RIJROK KAMPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2