Kerk in Brazilië wil kleine boeren helpen wat as en armzalige schillen Er is meer te koop dan toenemend anti-papisme Trouw Vastenaktie mikt op 11 miljoen IKV: Kernwapens weg uit Spanje VANDAAG VOORBIJGANGERS VRIJDAG 2 MAART 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Het toenemend anti-paplsme. door professor Walter Ooddljn met zoveel vrucht tn de publiciteit gebracht, mag ons niet de ogen doen sluiten voor de dreigende bui voor de gereformeerden in ons land Het Is weliswaar nog slechts een wolkje als eens mans hand. dat mijn gescherpte blik waarnam, doch Ik acht het mijn plicht de gereformeerden krachtig op te wekken, thans reeds om te zien naar een geschikte godsdienstsocioloog die straks hun bekommernis aan de man kan brenger Het begon ermee dat de heer J Buitkamp. aanvoerder van een buitenverbandse groep vrijzinnige hervormden te Rotterdam, zijn misnoegen uitte over de benoeming van twee gereformeerde theologen aan de rijksuni versiteit te Leiden De heer Bultkump diende zichzelf aan als werkelijk vrijzinnig wa terloops op de drie titels die hij voert (ds drs in dit en dr in dat» en gaf daarmee te kennen dat men in het eens zo vrijzinnige bolwerk Lelden verstandiger had gedaan met zijn richting uit te kijken Ik weet dat er lezers zijn die de schouders ophaalden, toen ik dit Van een onzer verslaggevers UTRECHT O Is te ren is de jaarlijkse Vastenaktie in de r.k. kerk weer begonnen. Het doel van deze aktie ts geld bijeen te brengen voor ontwtkkelingspro- jekten in de derde wereld. Tege lijk wü de Vastenaktie aan de hand van deze projecten, die als aktieproject in de parochies wor den uitgezet, bijdragen aan mon diale bewustwording Sinds de eerste Vastenaktie. in 1961. zijn de accenten in de hulp verlening al meer verschoven van barmhartigheidsbetoon naar een volwaardig partner schap van de kerken ginds en hier. zet mr C E Schelfhout, voorzitter van de Stichting Bis schoppelijke Vastenaktie. gis teren In 1978 leverde de aktie 10.765 000 gulden op. Dit jaar hoopt men op een opbrengst van 11 a 11.5 miljoen Mr 8chelfhout zei. dat ondanks de tegenwer king van bisschop Gijsen ook in Limburg de opbrengst In 1078 hoger was dan het Jaar daarvoor Overigens daalde het Limburgse aandeel In de totaalopbrengst «altijd 13 procent» vorig Jaar naar 11 procent Op basis daarvan be rekende hij de schade, veroor zaakt door het conflict met de bisschop van Roermond, op ruim twee ton Mr Schelfhout hoopte, dat het overleg tussen de paus en de Nederlandse bisschoppen in Rome zoveel goeds zou uitwer ken. dat ook de moeilijkheden ten aanzien van de Vastenaktie zouden worden opgelost. Voor de Jeugd vanaf 12 Jaar is er een speciale vastenaktie. gericht op hulp aan kinderen in Indonesië, die alleen op de wereld staan. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma MOOfOKANTOOR Poveus 851 1000 AW Amsterdam WOau'straai 131 Amsterdam tel 020-913*56 le«ei 13006 Potig*o 66 00 00 Ban» Ned OttMbv* fie»erngn, 23 00 12 57* Gemeeniegwo Amstordsm X11000 REGIO ROTTEROAM/OORDRECMT Postbus 9*8 3000 AX Rotterdam WestbUek Rotterdam iel 010-115566 (abonnementen en berorgmg) iet 010-115566 (redactie) lei 115700 (urtatueend voor advertenties) REGIO OEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lei 07O-*69**5 Pars streel 22 Oen Haag REGO NOORO/OOST-NEDERLANO (urtsAntend adnw»strat«i Postbus 3 6000 AA lei 05200-17030 Meis markt 56 2*o*e Abonnement apri ja en Per maand 15.90 Per hwertaa! 47.70 Per heil jaar f 95.40 Per jaar f 108 60 Adve/teneereneven op aanvraag Teietomscbe abonnementenoodrachten (z* adressen boven) Opgav* rinsuebenchien 9-19 30 van maandag t'rn vr-tojg Op rond eg van 10- 20 uur letet 020-913456 Opga>n nun.-advertenties tet 020-936668 o» MTV*** Mm.-Adv atdefcng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswsr-9 "gen vtsNMend actnAe*»* een enre Amsterdamse adressen signaleerde Zij hadden niet in de gaten dat In Rotterdam om zo te zeggen de eerste druppel van de naderende bui viel Zonder dat het nu ai zover is dat we mogen spreken van een toenemende anti-gereformeerdheid (of hoe noem Je zoiets1», kan lk meedelen dat inmiddels de tweede druppel is neergespaL Dit geschiedde m De Purmer. de standplaats van dominee A D H Huysman. wakker strijder voor de ware vrijzinnigheid en voorde Instandhotidlne van de oudejaarsavondaicnst Dominee Huysman heeft inzijn Purn .er Kerkblad negen vragen gesteld aan dr mr P. D. van Royen. redactielid van het maandblad Zwing!i. dat „wil voorzien in een leemte, die ontstaan is na de opgetreden verslapping von het s rijrinnlge zelfbewustzijn en dat Zich teweer stelt „tegen maa nvaardbare orthodox- geloofsopvattingen Dezedr Van H oyen ls zo pnncipleel-vrljzlnnig. dat hij in 1954 de remonstrantse broederschap verliet ..vanwege de aansluiting bij de wereldraad van kerken" De heer Van Royen vertrouwt dominee Huysman toe. dat zijn wereldbeschouwing het meest overeen komt met die van de Om te vertellen wat de kerk daarte gen probeert te doen. is op het ogen blik bisschop Grecchi in Nederland. In het kader van de Vastenaktie Bisschop Grecchi is met zijn 43 jaar een van de jongste van de 317 r.k. bisschoppen die Brazilië rijk is. Zijn werkterrein is Acre. het uiterste wes ten van dit reuzenland, nog achter het Amazone-gebied, helemaal tegen Peru aan De boeren hebben In Brazilië altijd al aan de rand van het bestaan gezeten, vertelt bisschop Grecchi. Het is ei genlijk alleen maar aan een kleine groep immigranten (Duitsers. Italia nen. Japanners) gelukt, een redelijk bestaan als boer op te bouwen. Maar de anderen verkeerden altijd al In een toestand van horigheid aan de grote landeigenaars Dat gold niet alleen huurders, pachters, landarbeiders, maar ook de kleine boertjes, die voor de afzet van hun produkten aangewe zen waren op de medewerking van hun grote collega's. Omdat ze meest ook analfabeet waren, misten ze elke kans om vooruit te komen. De enige mogelijkheid was. het binnenland in te trekken en daar grond te zoeken die nog vnj was. maar zodra men dat enigszins in cultuur had gebracht, kwamen er zg. eigenaars opzetten, die ze er afjaagden. Maar goed. het ging nog De laatste jaren is de situatie van de plattelan ders echter bijzonder snel verslech terd als gevolg van de economische opvattingen van de Braziliaanse re gering. Het groot-kapitaal heeft zijn kansen gegrepen. Ten bate van de vooruitgang van het vaderland wordt de landbouwgrond steeds meer ge concentreerd in de handen van grote ondernemingen Van de grootte van deze ondernemin gen kan men zich nauwelijks een voorstelling maken. Bisschop Grec chi noemt ..Jari Florestal" als voor beeld. een bedrijf van zes miljoen hectare Dat is bijna tweemaal zo groot als Nederland. Eigenaar ls een DEN HAAG (ANP) De 8paanse ambassade in Den Haag heeft tegen over het Interkerkelijk Vredesberaad bevestigd, dat de Verenigde Staten op verzoek van Spanje ai hun kern wapens terugtrekken van Spaans grondgebied Inmiddels is een begin gemaakt met de terugtrekking van Amerikaanse nucleaire onderzeebo ten uit de Spaanse marinebasis Rota. Deze operatie moet voor 1 Juli vol tooid zijn. Volgens het zojuist verschenen infor matieblad „IKV-berichten" van het Interkerkelijk Vredesberaad gaf de Spaanse ambassade achtergrondin formatie ..zonder die waas van ge heimzinnigheid waarin Nederlandse autoriteiten gewoon zijn de werke lijkheid rond de kernwapens te hullen" Op 24 januari 1976 heeft het jonge democratische Spanje het defensie- verdrag met de Verenigde Staten aangevuld met een artikel, dat be paalde dat de Amerikanen geen atoomkoppen noch andere nucleaire componenten op Spaans grondge bied zouden mogen plaatsen Het Spaanse beleid is volgens het IKV duidelijk geformuleerd het Mid dellandse Zeegebied dient een kern- wapenvrlj gebied te worden, gezien de vele .spanningshaarden rondom. De regering kan rekenen op de bevol king. welke nog steeds de schrik tn de benen heeft als gevolg van het onge luk met de Amerikaanse B-52 bom menwerper op 17 januari 1966 Toen vielen vier atoombommen vlak voor de Spaanse kunst, overigens zonder te exploderen Die schrik kon onder het Franco-bewind niet politiek ver taald worden, aldus IKV-berichten Dat is nu anders Volgens het Inter kerkelijk Vredesberaad ontmoet het Kernwapens a-eg om te beginnen uif Spanje „brede steun bij het Spaanse volk stoicijnse wijsbegeerte „De christelijke wereldbeschouwing acht ik onbruikbaar", verklaart dr. Van Royen, wiens levenshouding „wordt beïnvloed door de ethiek van Jezus en van Stoa". Ook Albert Schweitzer is voor hem „een richtsnoer". De laatste vraag die dominee Huysman stelde aan de lieer Van Royen. luidt ik citeer nog steeds het Purmer Kerkblad' „Wat zijn de achtergronden van ..opzienbarende benoemingen", die wel doorgaan (Gereformeerde The ologen v d Berg en Mulder naar de Rijksuniversiteit te Leidem of niet doorgaan -ter Schegget als kerke lijk hoogleraar van de Ned Her.' Kerk aan de G U te Amsterdam»1" Hier is het antwoord van dr Van Royen Ter Scheggert ls terecht niet te Amsterdam benoemd, omdat hij Marxist is De Marxistische leer is onverenigbaar met vrij weten schappelijk onderzoek en met de leer van de N H Kerk Wat de be noemingen van de Gereformeerde hoogleraren Van den Berg en Mul der te Lelden betreft, deze benoe mingen zijn een gevolg van de W.U.B. (Wet Universitaire Bestuurs- Arnerikaan. Ludwig. Langs de nieuwe autowegen en langs de rivieren drin gen dergelijke ondernemingen het binnenland (het Amazone-gebied) in. Landroof De bisschop noemt drie methoden, waarmee deze grootgrondbezitters aan hun land komen. De eerste is de brute landroof („grilagem"). Met de hulp van gewapende huurlingen slaat men ieder van het land al. die men kwijt wil. Roof ook door vervalsing van documenten. Grecchi vertelt een kras staaltje uit zijn eigen bisdom Iemand kocht een stuk grond van 1600 hectare en kreeg het toen door eerst het kadaster en vervolgens een rechter om te kopen voor elkaar, dat achter zijn bezit twee nullen ge plaatst werden: geen 1600. maar 160.000 hectare. Een andere methode is volstrekt le gaal: gebruik maken van de aantrek kelijke belastingfaciliteiten, die de Braziliaanse regering aan investeer ders biedt. Bedrijven kunnen 50 tot 80 procent van hun belasting kwijtge scholden krijgen, als ze voor die be dragen investeren in het binnenland. Zo kreeg Volkswagen 140 miljoen cru zeiro (13 miljoen gulden) vrijstelling van belasting om daarvoor een ge bied van 70 000 hectare te ontbossen om daar een gigantische veefokkerij te kunnen beginnen Ter vergelijking FUNAI. de over heidsinstelling voor Indianenzaken. kreeg datzelfde jaar voor de afbake ning van grond van Indianen, voor hen een levensbelang. 12 miljoen cru zeiro. De derde methode is de romantiek van de landontglnnlng. maar bis schop Grecchi noemt dat zonder meer een illusie. De geweldige opmars van de grote landbouwondernemingen tot heil van de landseconomie heeft in enkele Ja ren grote verschuivingen te zien gege ven Het is niet waar. dat ze meer werkgelegenheid geven. Grote delen blijven onbebouwd liggen voor grondspeculatie Het is helemaal niet waar. dat ze meer opbrengen. De klei ne bedrijven (nu nog 14 procent van Ds B J Aalbers zegt: het probleem dat Nijssen aan de orde stelt is in de eerste plaats een hervormd probleem. Aalbers heeft gelijk bij de gerefor meerden en de rooms-katholieken komt het niet voor dat er in één gemeente twee van elkaar gescheiden avondmaalstafels staan, zoals hij de hervormden één voor de bonders en één voor de rest Volgens Ir J van der Graaf neemt de gereformeerde bond in de hervormde kerk een. om niet te zeggen: dé legi tieme plaats In. Nee. natuurlijk pie kert de bond er niet over om de hervormde kerk op te laten splitsen, want in die kerk ls de bond. althans in Zijn eigen ogen. hét kristallisatiepunt van het echte hervormde belijden: de bond herinnert de hele kerk aan de Schrift en de belijdenis van de Refor matie Alle andere hervormden heb ben zich daar maar omheen te groe peren. totdat de hele hervormde kerk éen grote gereformeerde bond gewor den is. Geen kennis Ik zou het met Van der Oraaf estts hervorming) van 1970 niet de be trokken hoogleraren, maar allerlei inspraak-instanties beslissen over de voordracht. Uit de voordracht benoemt de minister van O. en W De W U B. heeft de kwaliteit van het Hoger Onderwijs ernstig aange tast vanwege „democratisering" Kijk. dit zet dominee Huysman zijn kudde voor. En op catechisatie vraagt hij: „Wie weet wat de gevolgen zijn van democratisering?" Miljoenen zijn het slachtoffer de ontgonnen grond) brengen gemid deld 240 cruzeiro per hectare op, ter wijl het grootgrondbezit (72 procent) slechts een opbrengst heeft van 72 cruzeiro. Maar de kleine man wordt eruit ge gooid. Hij wordt verjaagd of door allerlei pesterijen gedwongen zijn lapje grond te verkopen. Het gevolg is een grote volksverhuizing Sinds 1970 zijn naar schatting 29 miljoen fami lies verhuisd. Veertien miljoen zijn naar de steden getrokken, waar zij doorgaans in mensonwaardige situa ties terechtkwamen. Seizoenarbeider Het meest schrijnend is misschien nog wel de positie van de seizoenar beider. De grote onememers ontdek ten, dat losse arbeidskrachten verre weg het goedkoopste waren. Die heb ben geen vast. contract. Ze mogen niet op de fazenda's wonen. Ze krij gen alleen uitbetaald voor de dagen, dat ze gewerkt hebben. Om ergens te kunnen werken, zijn ze vaak uren reizen op vrachtwagens kwijt, om dan nog eens dagen te maken van 12 tot 15 uur. Men schat, dat er nu al acht miljoen zijn, die zo als losse arbeidskracht de kost voor hun gezin moeten verdie nen. Alleen al de reeds genoemde Ludwig heeft er volgens bisschop Grecchi zo'n zesduizend. Als men de bisschop hoort, is het eigenlijk een wonder, dat het land volk niet sterker in verzet komt. Ge wapende tegenstand blijft hoge uit zondering. Maar zij gaan koppig voort rhet hun strijd voor een stukje grond, een stuk brood en een huis om in te wonen. Wat doet de kerk? In 1975 werd de commissie ..Pastoral da Terra" (pas toraat van de grond) opgericht. Eer ste doel van deze commissie van de kerk is. de mensen die voor en met de kleine boeren werken, met elkaar in contact te brengen. Begonnen in het Amazone-gebied heeft Pastoral da Terra nu vertakkingen in heel Bra zilië. Vervolgens organiseert ..Pastoral da Terra" hulp. vooral juridische, tot zijn. als ik zou geloven, dat de bond het Evangelie, zoals de Reformatie het ons heeft leren verstaan, voor onze tijd zou vertolken. Maar dat geloof ik helemaal niet, want het te gendeel is het geval: de bond heeft geen kennis van de Reformatie. Stijf Want waar In de bond wordt vrijmoe dig geleefd uit het feit. dat God ln Jezus Christus ten goede over ons beslist heeft, en dat daar niets aan toe en niets van af te doen is. zonder dat deze vrijmoedigheid meteen over woekerd wordt door de angstige vraag of het allemaal ook wel voor Jou is? Waar ln de bond wordt spon taan en dankbaar geleefd, zonder dat deze spontaniteit en deze dankbaar heid meteen worden bedolven onder een hele waslijst van dingen die moe ten. en nog veel meer dingen die niet mogen? Ja. deze gevaren worden ln de bond wel gezien, maar men moet niet pro beren mij wijs te maken dat deze gevaren niet zondag in zondag uit door preken van bondsdominees wor den opgeroepen. .Achteruitgang van de kwaliteit van het hoger onderwijs, dominee". „Heel goed. En kun je daar een voorbeeld van geven?" „De benoeming van twee gerefor meerde theologen in Leiden". „Prima!" Zo gaat dat en we stellen vast. dat Bisschop Grecchi verdediging van de rechten van klei ne boeren en landarbeiders. Ten slot te stimuleert ze het werk aan de ba sis, met name ook het pastoraat. „Pastoral da Terra" wil daarbij de mensen zelf het initiatief laten. Zij moeten zelf beslissen. Zij moeten zichzelf bevrijden. De kerkelijke com missie wil niet meer dan een instru ment zijn en werkt ook nauw samen met vakbonden. Dan is er ook de theologische door denking van de vragen. Grecchi be nadrukt, dat volgens de Bijbel de grond aan ledereen toebehoort. Hij citeert paus Johannes Paulus n. die gezegd heeft dat op privébezit een grote sociale hypotheek rust. Hij heeft recht op de grond, die er direct van leeft. Wat is er in deze drie jaar bereikt? Met juridische bijstand zijn er kleine succesjes behaald, want de wetten zijn wel goed. ze worden alleen slecht nageleefd. Problèem ls wel, advoca ten te vinden die bereid zijn dit werk op te knappen. Wakker geschud Ook kan gezegd worden, dat de kerk de publieke opinie wakker heeft ge schud ten aanzien van de leefsituatie op het platteland. De kerk werkt ver der aan een analyse van de oorzaken Als de bonders in de zestiende eeuw hadden geleefd, waren ze volgens mij allemaal stijf rooms-katholiek geble ven. Gewoon omdat ze tegen alles zijn dat anders is dan vroeger. Getui ge hun verzet tegen de nieuwe psalm berijming. Ja. ik ken de „theologische bezwaren" tegen deze berijming wel, maar ik hecht er geen geloof aan, omdat het zonneklaar is dat het ei genlijke bezwaar tegen de nieuwe psalmberijming is dat hij nieuw is. Men wenst eenvoudig niet te erken nen dat uit de nieuwe psalmberij ming een echt gereformeerd levens besef spreekt. Een catastrofe is de reis van de bond naar Zuid-Ainka geweest. Wanneer je verknocht bent aan de Reformatie moet je op zo een reis op zijn minst eendrachtig en resoluut pleiten voor gemeenschappelijke avondmaalsvie ring van zwarte en blanke gerefor meerden, en voor de maatschappelij ke verzoening tussen al die volkeren van Zuid-Afrika. zoals Beyers Naudé die voorstaat. Het is er verre van dat de bond dit gedaan heeft: men kwam thuis met vage verhalen en met de mededeling dat Beyers Naudé niet erg op de hoogte was van de belij denis Wat te doen? Het eerste dat er ln de hervormde kerk gebeuren moet ls dat de midden- orthodoxie de bond aan zijn verstand brengt dat htf de Reformatie niet begrijpt Van de Reformatie hebben er meer te koop is dan een toenemend anti papisme. Het vervelende is dat ik me niet a la Goddijn kan verweren met de opmerking, dat het hier gaat om gereformeerden met mooie vrijzinnige trekjes, die dus best meevallen. Want voorzover ik weet zijn er nimmer bezwaarschriften tegen de Van den Berg en dr. Muider ingebracht. Vandaar dat ik het gereformeerde volksdeel nogmaals aanraad, een bekwame socioloog aan te trekken. (en we gaan steeds meer zien, zegt Grecchi, dat die oorzaken voor een belangrijk deel in het buitenland ge zocht moeten worden). Belangrijk is ook. dat de landarbei ders ontdekken, dat niet alleen zij aan de marge leven. Daar zijn ook de 18 miljoen fabrieksarbeiders, die niet aan een minimumloon toekomen. Daar zijn 200.000 Indianen, die nog over zijn in Brazilië (van de vier mil joen, de rest is uitgemoord of gestor ven aan „blanke" ziekten). Daar is het grotestadsproletariaat. Bisschop Grecchi, die de commissie ..Pastoral da Terra" leidt, vindt het belangrijkste, dat de kerk „zich heeft bekeerd tot het volk." De armen ont dekken dat de kerk „van hen" ls. Samen moeten wij zoeken naar een nieuwe samenleving vanuit het evan gelie. zegt hij. De bisschop van Acre stelt er prijs op te zeggen, dat dit een zaak is van de kerk als geheel. Natuurlijk, als er 317 bisschoppen zijn, kan men niet ver wachten dat iedereen op dezelfde lijn zit. Er zijn ook wel scherpslijpers on der. die met het scheldwoord „com munist" klaar staan voor elke pastor, die zoekt naar een meer authentiek kerkzijn met de armen. Maar als ge heel ts er een duidelijke toenadering onder de bisschoppen en zeker zijn er geen fundamentele breuken. de bonders niet veel meer dan wat as en armzalige schillen in hun handen. Het is overigens nog maar de vraag of de midden-orthodoxie daartoe in staat is. Men is daar in de afgelopen jaren zo hard van het ene experiment naar het andere gehold, dat men nu op apegapen ligt, en zo maar een beetje naar de lucht kijkt in de hoop dat de donkere wolken voorbij drij ven De midden-orthodoxie zal het ook alleen kunnen wanneer ze oprijst uit haar lamlendigheid, eens de moei te neemt de betekenis van de Refor matie tot zich door te laten dringen, en de draad weer opneemt waar die bij mensen zoals H. M. van Randwijk. Koopmans en Noordmans is afge broken. Zou de midden-orthodoxie ingaan op Nijssens voorstel de kerk maar op te delen in clubjes van geestverwanten, dan zou ze zich weer buitenspel zet ten. En dan deze keer waarschijnlijk voorgoed. Dit artikel van de Amsterdam se hervormde predikant A. A. Spijkerboer is de laatste reac tie, die wij publiceren op het artikel van ds. F. N. M. Nijssen, na de artikelen van ds. B. J. Aalbers, ir. J. van der Graaf en ds. S. F. van Veenen. Hierna zal ds. Nijssen nog ingaan op wat hij allemaal heeft losge maakt BABY OP HET BINNENHOF Maandag 5 februari jl. vond voor de tweede keer de behandeling van de nota over de kernbewapening van minister Scholten plaats. Een jonge moeder ging naar deze vergadering van de Tweede Kamer. Zij schreef erover (in het kerkblad van de Funen-Muiderkerkgemeente) „Ik ging erheen om te zien hoe een dergelijke discussie tussen ministers en parlementsleden toegaat. Het eerste wat me opviel was: het is een echte mannenzaak Helaas' Het gaf dan ook enige deining toen ik met Berthe 1 jaar), voorgebonden, de zaal in kwam en op een voor de pers en het publiek gereserveerde stoel ging zitten. Enkele zachte kreetjes van haar deden allerlei blikken, geamuseerd, verbaasd (gërgerd?) in haar richting kijken. Even leek het of kinderen eigenlijk niet bestaan op het moment dat volksvertegenwoordigers en ministers met elkaar over de aanschaf van kernwapens gaan onderhandelen. En als er dan een kindergeluid zachtjes tussen de gedecideerde sprekers door klinkt, reageert iedereen voelbaar, bijna hoorbaar verbaasd: hé, een kind! Toen het bij de vergadering de beurt van minister Scholten (Defensie) was om antwoord te geven op de hem gestelde vragen, begon hij een plechtig betoog; als een dominee, die de gemeente over hel en verdoemenis moet voorlichten. Zwaar, gedragen en plechtig „preekte" hij, dat „in deze gebroken wereld kernwapens nu eenmaal nodig zijn". De stemming in de zaal veranderde. Op voorstellen van kamerleden, die ernst maakten met het officiële regeringsbeleid „terugdringing van de rol van de kernwapens ging de minister niet in. Dat maakte de discussie soms even fel. Tot tweemaal toe kwam een bode mij vertellen dat kinderen eigenlijk niet worden toegelaten, dat ze stil moeten zijn („Ik heb zelf zes kleinkinderen dus ik weet er wel alles van ik zou weg moeten als ze ging huilen, maar dat sprak vanzelf, vond ik Op een gegeven ogenblik maakte minister Scholten, die het kennelijk lastig vond af en toe wat kindergebrabbel te horen een toespeling op Berthe's aanwezigheid door te zeggen: ik zal een toepasselijk plaatje geven op deze rumoerige middag geven, het plaatje van de kleuterklas Hij kreeg de lachers op zijn hand. Beroepingswerk NED. HERV. KERK. Beroepen te Ommen: A. F. Troost te Asperen. Bedankt voor Fijnaart en Standdaar- bulten: G. S. Alma te Soest. Afscheid op 4 maart van Schaarsber- gen: B. Bordewijk ber. te Rotterdam- Kralingen; van Deventer: J. van Har- tingsveld ber. te Hoogeveen; van Ois- terwijk: G. H. Waardenberg ber. te Gorssel-Ipse. Intrede te Arnhem: C. v.d. Berg uit Sellingen; te Heteren: W. Dankers uit Doeveren (jeugdwerk en bijstand in pastoraat) te Ermelo: S. W. Verploeg uit Oudshoorn-Riddersveld. Bevestiging op 9 maart te Gorin- chem (zendingspredikant) H. Gaas beek voorheen pred. te Schelluinen; in dezelfde dienst zal hij uitgezonden worden naar Indonesië. GEREF. KERKEN Afscheid van Velp: A. N. Dekkers ber. te Tilburg; van Nederhorst den Berg (tijdelijke dienst): G. Rinks wegens terugkeer naar Canada. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Voorburg: M. H. Ooster huis te Wageningen. Afscheid van Hoek: J. Kruidhof ber. te Hardenberg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Driebergen: D. Slag boom te Barendrecht. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Ouddorp en Nijkerk: J. Karens te Opheusden voor Breda: J. Mijnders te Ridderkerk: voor Me lissant: A. Hoogerland te Krabben- dijke. ADVERTENTIE NIEUW Dr. PierTC La nar és: ISRAËL - Relaas van een roeping Wat heeft Israel gedaan met zijn godde lijke roeping? Speelt Israël nog een rol in Gods plan voor de toekomst? Paperback; met illustraties en kaartjes 260 blz. Prijs f 29,90. Uitgeverij „VERITAS" - Postbus 287 2400 AG ALPHEN AAN DEN RIJN Verkrijgbaar bij de boekhandel 1 M Van een onzer redacteuren UTRECHT Het gaat slecht met de kleine boeren in Brazilië. Miljoenen zijn het slachtoffer geworden van wat Brazilië zijn „Wirtschaftswunder" noemt. door ds A. A. Spijkerboer Na alle rampen die de Nederlandse hervormde kerk ln de afgelopen jaren getroffen hebben, kon het artikel van ds F. N. M Nijssen „Kerkscheiding misschien een uitweg" er nog best bij. Wel ja, we hebben elkaar niets meer te zeggen en we zijn op elkaar uitgekeken: laten we maar uit elkaar gaan! Alsof we in de kerk ja, ook ln de hervormde kerk niet van Godswege bij elkaar zijn!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2