Vastenbrieven verschijnen dit jaar per bisdom Dienst met belangstellenden Geloof, wetenschap en de toekomst Christenen trekken uit Turkije Trouw Conferentie van wereldraad VANDAAG tl Lefebvre verwacht steun van paus Hellend vlak VOORBIJGANGERS Pater-kapucijn in Colombia gedood 'Liever vervroegd uittreden dan loonsverhogingen' 1 11 WOENSDAG 28 FEBRUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Bisschop J. Bluyssen van 's-Hertogenbosch zegt in zijn vastenbrief 1979 dat kerkelijke leiders en woord voerders moeten oppassen, dat zij niet de schijn wekken alsof Jezus' boodschap beperkt blijft tot een aantal formules, richtlijnen en praktijken. De vastenbrieven worden komende zondag in de rooms-katholieke ker ken van ons land voorgelezen Dit jaar heeft elk bisdom, met uitzonde ring van het bisdom Roermond, een eigen vastenbrief Oisschop Gijsen heeft er ditmaal van afgezien, omdat hij pas een eigen catechismus heeft laten verschijnen. Vroeger gaven de bisschoppen samen één vastenbrief uit. Deze traditie werd in 1977 doorbroken door de Roermondse bisschop, die dat Jaar een eigen brief uitgaf. Kerk-zijn In zijn brief werpt bisschop Bluyssen de vraag op wat de kerkgemeenschap is. ..De kerk zegt. dat zij vindplaats is van God. De kerk erkent dat God zich ook overal elders speuren laat. Maar zij beroept zich erop. dat Jezus Christus op uitzonderlijke wijze de ware aard van God heeft zichtbaar gemaakt, en dat Hij dat vooral blijft doen via de kerkgemeenschap Vele mensen kunnen dat niet zien. Zij heb ben het gevoel, dat de kerk meer waarde hecht aan waarheden en voorschriften, dan aan Jezus zelf. Als Je bij de kerk wilt horen, zo is hun indruk, moet Je Je verlangen naar levensechtheid en Je persoonlijke vrijheid inruilen tegen een systeem van waarheden en wetten, die dik wijls haaks lijken te staan op het huidige levensgevoel Sommigen zeg gen onomwonden, dat zij een brede kloof ervaren tussen wat hun vanuit de kerk wordt aangereikt en dat wat omgaat in hun eigen gevoelswereld Als wij spreken over het christelijk geloof, gaat het niet om het houvast MADRID (ANP) - In het Madrtleen- se dagblad El Pais heeft de geschor ste Franse aartsbisschop Marcel Le febvre verklaard van paus Johannes Paulus II steun te verwachten tegen de aanvallen van de kardinalen Wtlle- brands, Villot en Garrone. die hij vrij metselaars noemde Lefebvre stelde deze kardinalen verantwoordelijk voor hot beleid van het Vatlcaan tij dens het bewind van Paulus VI Over Johannes Paulus II zei Lefebvre ..Toen hij mij ontving, omarmde hij mij. Hij prees het apos tolaat in mijn seminariesVolgens Lefebvre wil de huidige paus het pro bleem tot een oplossing brengen ..Maar hij is niet zoals Montini een aanhanger van valse ideen als demo oratie, vrijheid en gelijkheid Wojtyla to een paus zonder modernistische verzoekingen Hij neigt niet tot het afschuwelijke compromis met de mo derne wereld" waarin opgenoman: De Rotier dammer. met Oordis Oagtriad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PoslDus 859 1000 AW Amsterdam WitMutsfraat 131 Amsterdam Posnjfc 86 00 00 6ei* Ned CredwOwn* JMhannpnr 23 00 12 574 REGO ROTTE RO AM/OOR ORECMT Posfeus 948 3000 AX Roller dam WesOXaafe 4 RoOerdam lel 010-11SS66 (Abonnementen en Detorgmg) lel 010-115588 (redacfw) tel 115700 (urtstudend voor edwenemws) REGIO OEN HAAG'tEIOCN Postbus 101 2501 CC Oen Hug lei 0ZO-469445 Par* straal 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLANO (mtsiudend admmstratie) Postbus 3 6000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo"e A bon nement spri Jzen Per maand 16.90 Per kwartaal I 47,70 Per half jaar 95.40 Per »aar 188 80 7 oo aanvaag Tetetoruscne (rw adressen boven i Opgave lam*#bench*en 9-19 30* van maandag I'm vr^dag Op rondeg van 18- 20 uur iele» 020-913456 Opgave nwvadvertenfces tel 320-936666 0< «eb»**** aan Mev-Adv attetng postbus 4 33 1000 AK AMSTERDAM aan onte Amsterdamse adressen van een redenerend verstand en de zekerheid van een ingewikkelde be wijskracht." aldus de bisschop. ..Evenmin gaat het om het houvast van de blinde gehoorzaamheid aan een hogere macht of de zekerheid die het volgen van gebod, traditie en ge woonte geven kan. De kern van het christelijk geloof heeft te maken met overgave en liefde, met hoop en ver trouwen. Geloven." zegt de bisschop, ..is een keuze maken, je hart laten spreken, een uittocht uit de zekerheden van het huidige bestaan, risico's aangaan in het vertrouwen dat achter de hori zon het beloofde land ligt en vanuit Ieders situatie doen wat mogelijk is om het Rijk Gods dichtbij te komen. Veel mensen zijn tegenwoordig op zoek naar dieper houvast, naar uit zicht en tekenen van hoop. naar echte toekomst. Velen zoeken naar de ei genlijke zin van het bestaan en naar de ware aard van Jezus Christus. Ze horen genoeg over hem maar ze zien hem niet tot leven komen. Geloven." schrijft de bisschop, „is niet allereerst een systeem van waarheden en wet ten. die dikwijls haaks lijken te staan op het huidige levensgevoel, maar geloof hechten aan de persoon van Jezus. En dus: luisteren naar hem om de waarheid over God te vernemen en de waarheid over onze toekomst. In gaan op Gods uitnodiging houdt vol gens Jezus In: uittreden uit de beslo ten kring van zorg voor eigen belan gen en de open ruimte binnengaan van aandacht voor de andere werke lijkheden Geloof kan groeien als Je erkent dat niet alles om jou draait. Er komt ruimte vrij voor God in Je leven als je ziet. dat niet alles van jou alleen afhangt. Het geloof kan wortel schie ten. als de mens en zijn God elkaar ontmoeten In het open veld van on baatzuchtige menselijke verhoudin gen." aldus Mgr. J. Bluyssen. Volhouden Bisschop J. Zwartkruis van Haarlem pleit in zijn vastenbrief voor evangeli sche nuchterheid en hij roept op tot volharding naar het voorbeeld van Jezus. Hij wijst ons een weg. die voor Hem zo moeilijk is geweest, dat Hij ten einde toe verlaten scheen van God en mens. Hij wijst een weg. be zaaid met de verleiding deze weg niet te gaan of haastig te vluchten in de verkeerde richting Ook voor ons wordt de Blijde Boodschap levend gehouden langs moeilijke paden Het vuur van het Evangelie brandt in kleine groepen van mensen, die bij eenkomen, elkaar helpen en naar el kaar luisteren Mensen die vieren en bidden, danken en vergeven in aktie- kernen in onze parochies, in het be drijf sa pos tolaat. in basisgroepen, in gespreksgroepen, in diakonale hulp vaardigheid door Jac. B. Looljen De vraag of je een gewone protestant se kerkdienst per televisie kunt uit zenden is jarenlang in discussie ge weest. Thans hoor je er weinig of niets meer over. De deskundigen van het kerkelijk TV-bedrijf zeggen namelijk: nee, dat kan niet. want in een protes tantse dienst is niks te zien. Zo'n dienst is alleen maar geschikt voor het luistertoestel en dat is de radio. Die is er voor de luistervinken. Dit is een hoogst merkwaardig standpunt. Want als een protestantse kerkdienst het aankijken niet waard is. omdat er zoveel gesproken woord in zit. dan hoeven we voor de camera ook niet meer te praten met de minister-president op vrijdagavond. Want dat is ook gesproken woord en dat kan ook net zo goed via de radio. En zo zou je nog tientallen programma's kunnen noe men. Denk eens aan Simon Carmiggelt. die geregeld in TV zit voor te lezen uit z'n eigen werken. Niks aan te zien? Ja, toch wel. Namelijk het ietwat mistroostige gezicht van de voorle zer. Kijk, en dat hoort er nu precies bij. In de verhaaltjes van Carmiggelt speelt de kroeg een belangrijke rol want daar ontmoet hij het gewo ne volk Maar nu de vraag: waarom is het gesproken woord van de minister-president of van Carmig gelt wel geschikt voor de beeldbuis en dat van een welsprekend predikant ln een kerkdienst niet. Zo'n man moet je toch ook zien als hij wat te zeggen heeft? Het is verheugend, dat de vrijgemaakte gereformeerden geen moeite heb ben met dezè vraag. Ze zeggen in de weinige zendtijd die hun wordt toebedeeld gewoon: richt de camera maar op de kansel en verder geen poespas. Het gaat om het woord en dat moet centraal staan. Dat is een duidelijk stand punt. Voetstoots nam Ik aan dat de christelijke gere formeerden in Utrecht er ook zo over zouden denken. Daarom schakelde ik zondagmiddag mijn toestel in voor een dienst vanuit hun kerk aan de Wittevrouwenslngel in de Domstad. Maar het stelde me diep teleur. Want wat te zien en te horen was. had niets te maken met een klassieke christelijke gereformeerde kerk dienst. maar veel meer met een samenkomst van een opwekkingsbeweging. De omroepgids van de NCRV kondigde aan, dat het hier ging om een dienst met belangstellenden. Daarbij moet je dan denken aan mensen, die vervreemd zijn van de kerk, hoe die kerk dan ook heten moge. Hutsgeklotst Stamgasten Maar we hadden het over de kerk en niet over de kroeg, hoewel deze Instellingen iets met elkaar te maken hebben. Het zijn namelijk plekken van ontmoeting en contact. In de kroeg is er een verwantschap tussen de stamgasten. In de kerk is sprake van een verwantschap tussen gemeen teleden. Je kunt hen ook stamgasten noemen. Nu mag je als kerk gerust proberen mensen onder invloed van het evangelie te brengen. Maar dan moet je als kerk wel jezelf blijven en Je ook ln de TV presenteren zoals Je bent. Nu dat was daar in die kerk te Utrecht allerminst het geval. In de dienst speelde een combo dat het een lieve lust was Een electronisch Instrument speelde er bij alsof Bernard Drukker achter het bioscoop-orgel zat. Evangeliezangers en zange resjes zongen liederen, die theologisch gezien, nergens op sloegen. De Here God en de Here Jezus werden zodanig door elkaar gehaspeld dat Je moest denken aan de hutsgeklutste kin derspelen van de KR O-radio. De ene keer was het „Jezus ls Heer. dus Is HIJ hier toevallig". En in een volgende strofe: „Jezus ls Heer. dus is er niets toevallig". De logica van een dergelijke rijmelarij moet de belangstellende die toekeek volkomen ontgaan zijn. Wie waren overigens die belangstellenden? Nu neem lk aan. dat ledereen die naar een kerk dienst gaat, een belangstellende is, ongeacht de vraag of Je ervaren kerkganger bent of niet. Helaas miste lk de nlet-ervaren kerkgangers aan de Wittevrouwenslngel. De camera maakte dat duidelijk bij de samenzang. De psalmverzen werden hartelijk zomaar uit het blote hoofd meegezongen. BIJ de vele gezangen had een enkeling wat moeilijkheden met z'n leesbril. Zelfs bij het lied „Jezus leven van mijn leven". Maar dat eindigt met „Duizend, duizendmaal O Heer. zij U daarvoor dank en eer". Nu, dat hoefde niemand van een blaadje te lezen. Ieder een zong enthousiast mee. Kijk, het was een goede dienst, zij het geen christelijke gereformeerde. Want in de diensten van deze kerkgemeenschap mag Je geen gezan gen zingen, geen gospel-groep plus een combo en een biscoop-orgeltje laten spelen of een meis je uit het evangelie laten lezen. Stel nu, dat er belangstellenden naar deze dienst keken, het geen lk betwijfel want de kerk moest con cure ren tegen Studio Sport op de andere zender; gesteld ook dat de toevallige meekijker dacht: „nou dat ls daar bij de christelijke gereformeer den een vrolijke boel. Ik ga zondag eens bij hen naar de kerk". Zo iemand zou dan tot heel andere gedachten komen. De christelijke gere formeerden hebben hun eigen stijl en daar hoe ven ze zich allerminst voor te schamen. Integen deel Maar laten ze zich dan in TV-diensten vertonen, zoals ze zijn in hun kerkdiensten. ISTANBOEL (CIP/KNA) Steeds meer christenen verla ten Turkije. Geregeld emigre ren hele groepen naar West- Europa en Amerika. Dit blijkt uit een studie van mgr. G. P. Dubois, apostolisch vicaris van Istanboel. Volgens die studie telde Istanboel in 1927 669.900 Inwoners, van wie ruim 200.000 christen waren. Het meren deel van de christelijke bevolking van de stad bestaat uit Grieken en Armeniërs. In 1965 had de stad 2.043.500 inwoners, onder wie 70.000 zijn geen kerken. Griekse en 60.000 Armeense christe nen. In 1970 was het aantal inwoners van Istanboel 2.250.000. Daaronder waren 20.000 Griekse christenen. Het aantal Armeense christenen geeft Dubois in zijn studie niet meer aan voor dat jaar De christenen in Turkije hebben meestal ook te kampen met een taal probleem. De vertaling van liturgi sche teksten in het Turks vormt een moeilijkheid, omdat in die taal de noodzakelijke sacrale uitdrukkingen ontbreken. Dubois beklemtoont dat Volgens Dubois zijn in de afgelopen veertig jaar nagenoeg geen kerken verloren gegaan, maar is de kerkelij ke infrastructuur sterk verouderd. De kerken bevinden zich Juist in die stadsdelen waar geen christenen wo nen. En waar wel christenen wonen. het christen-zijn voor de Turkse jeugd aantrekkelijker gemaakt moet worden. Hij meent dat de toekomst van het christendom in Turkije af hangt van de mate waarin het een zelfstandigheid ontwikkelt. door dr. A. Kouwenhoven Voor de conferentie, die de wereldraad van kerken van 12 tot 24 juli in het Massachu setts Institute of Technology in Cambridge in de VS zal houden, worden meer dan 400 personen uit kerkelijke en we tenschappelijke kring, theolo gen. ethici en vakwetenschap- pers verwacht De conferentie gaat over de bijdragen van geloof, wetenschap en techniek aan de totstandkoming van een ..rechtvaardige- en houdbare' maat schappij. Bij die gelegenheid zal van gedachten worden gewisseld over een groot aantal controversiële vragen van onze tijd. zoals de relatie tussen geloof en wetenschap, de christelijke mens- en maatschappijbeschouwing en de uitdaging die daaraan m onze tijd wordt gesteld, de ethische dilem ma's voor de biologische manipulatie met menselijk leven, de energie-pro blemen, de voedselschaarste, de mi lieu-problematiek en het bevolkings vraagstuk. Gehoopt wordt dat nieu we theologische en ethische inzichten hun licht zullen kunnen werpen op deze actuele en ingrijpende proble men en aldus van hun belang blijk zullen geven. Ter voorbereiding van deze Wereld conferentie werd door een redactie, onder leiding van Dr Paul Abrecht van de Afdeling „Church and Socie ty" van de Wereldraad van Kerken een brochure, getiteld ..Faith, Scien ce and the Future" uitgegeven Godsbegrip Volgens de tn dit boekje genoemde theoloog Lynn White, zou op gror.d van het Goddelijk bevel ..Vervult de aarde en onderwerpt haar' een soort christelijke arrogantie zijn ontstaan ten opzichte van de natuur Mede daardoor zou het christelijk denken mede-aansprakelijk zijn voor de cri sis-situatie waarin de wereld thans verkeert Die situatie daagt uit. aldus de schrijvers, tot een hernieuwd? be zinning op de Bijbelse boodschap in zake de menselijke beheersing en op dracht ten aanzien van de natuur en de wereld. De in wezen oer-christelijke idee Inza ke de menselijke beheersingsmacht mag. zo vervolgen zij, niet los worden genen van het ermee corresponde rende godsbegrip. De wijze waarop de mens zijn beheersingsmacht ziet, hangt huns Insziens af van de wijze waarop hij God ziet; ook in die zin en betekenis is de mens geschapen naar het beeld en de gelijkenis van zijn Schepper De opvatting die de mens huldigt over zijn beheersingsmacht vloeit voort uit het godsbegrip dat hij heeft. Al naar gelang zijn godsbegrip heeft de mens een verschillend zicht op zijn beheersingsmacht, en op dat gene wat daaronder moet worden ver staan Is God een almachtige des poot. die in willekeur Zijn macht uit oefent over de mensheid en in on doorgrondelijke wijsheid Zijn wetten uitvaardigt, dan beschouwt de mens zichzelf als bekleed met onbeperkte beheersingsmacht en ziet hij zichzelf als absolute beschikker over de na tuur en de aardse hulpbronnen. De consequentie ervan ls het zich afwen den en verwaarlozen van de opdracht die de mens heeft voor de onderhou ding en verzorging van het gescha pene Daarentegenover plaatsen de schrij vers godsbegrippen van enkele mo derne theologen, o.m. dat van Pan- nenberg. God wordt door deze theo loog beschouwd als Schepper die nog op de „achtste dag" aan Zijn schep ping arbeidt en haar mededogend en vol ontferming voortstuwt naar de voleinding. Dit geheel andere godsbe grip heeft belangrijke gevolgen voor de opvattingen aangaande de mense lijke beheerslngstaak en -opdracht ten opzichte van de ons omringende natuur Zij houdt ln de uitoefening van de beheersingsmacht over de we reld en wat daarin is. in een geest van gerechtigheid en solidariteit. Wij zijn Gods plaatsbekleders bij de onder houding van de schepping, hetgeen zeggen wil. dat wij een taak en een verantwoordelijkheid hebben bij het zorgdragen over het geschapene: de uitoefening van die taak moet ge schieden als goede rentmeesters, die straks rekening en verantwoording zullen moeten afleggen over het ge voerde beheer. Koerswijziging Na 1970 heeft zich een wijziging in de koers van de Wereldraad voltrokken; niet langer werd eenzijdig de "nadruk op het streven naar sociale gerechtig heid gelegd. Een nieuwe wind was gaan waaien die nieuwe vragen stelde aan het denken in de oecumenische beweging. Twijfel was gerezen over de mogelijkheid, maar ook over de wenselijkheid van een voortgaande, onbelemmerde economische groei De ogen waren ervoor geopend, dat een toeneming van de welvaart niet als vanzelfsprekend een verbetering van het welzijn met zich mee had gebracht. Aan de ene kant had de in de rijke landen gestegen economi sche groei een steeds wassende stroom auto's, koelkasten, wasmachi nes en t.v.-toestellen aan de consu menten verschaft, maar aan de ande re kant was het leven gejaagder ge worden. werd de lucht verontreinigd en vervuilden rivieren en stranden Als gevolg van de dank zij de arbeid van de Club van Rome inmiddels doorgebroken inzichten omtrent een mogelijke uitputting van de voor heen als onuitputtelijk geachte hulp bronnen, grondstoffen en energie, was men zich de vraag gaan stellen of onze samenleving wel een „houdba re" is Hoe staat het, gegeven de be perktheid van zekere hulpbronnen, met haar uiteindelijke leefbaarheid? Is ze in staat de 21e eeuw te halen? Aldus ontstond de gedachte van een „houdbare maatschappij", een idee dat reeds gelanceerd werd tijdens de 5e Assemblee van de Wereldraad van Kerken te Nairobi (1975). Een eerste vereiste voor de samenleving is. aldus de Wereldraad bij die gelegenheid, dat het menselijk leven en dat van andere levende schepselen waarvan dat leven afhangt. ..houdbaar" is We tenschap en techniek zouden zodanig gemobiliseerd moeten worden, dat zij beantwoorden kunnen aan de basis fysieke en -psychische behoeften van de mens Daartoe zouden de voorzie ning en verdeling van de energie, voedsel en andere hulpbronnen krachtdadig moeten warden aange pakt. M.a.w. niet alleen sociale ge rechtigheid, maar ook de houdbaar heid van de aarde. Vandaar dat de Wereldraad een parallelle doelstel ling formuleerde, nl het streven naar een „rechtvaardige" en naar eën „houdbare" samenleving. Economische orde Naar de opstellers van de publikatie van de Wereldraad menen ligt het persoonlijke egoïsme, gevoed door een concurrerend, individualistische economisch stelsel, aan de wortel van de huidige crisissituatie in de wereld. Zij achten het slechts mogelijk te komen tot een „rechtvaardige" en een „houdbare" samenleving, indien wezenlijke beperkingen worden aan gebracht op de persoonlijke heb zucht. enerzijds en op exploitatie en dominering van anderen anderzijds Die voorwaarde kan huns inziens al leen worden vervuld in een bepaalde ordening van het maatschappelijke en economische leven. En wat dat betreft laten de auteurs van de Wereldraad zich duidelijk door een zekere voorkeur leiden. Want naar hun mening zouden hiertoe socialisti sche stelsels meer toegerust zijn dan markteconomische; socialistische economische orden zouden betere mogelijkheden ter beschikking heb ben voor de verwezenlijking van doel stellingen als grotere gelijkheid, vol ledige werkgelegenheid, betere edu catie en gezondheidszorg, etc. Bij de markteconomie zouden de mogelijk heden ter realisering hiervan veel be perkter zijn. Op dit punt zouden de denkbeelden van de Wereldraad o.L nog wat verder dienen te worden uitgewerkt. Im mers. nog afgezien van het feit dat ook binnen socialistische stelsels zeker binnen de democratische vol doende ruimte is voor de werking van het markt-mechanisme en dat in ver schillende vormen ervan de betekenis var. de concurrentie wordt beklem toond. wordt hier o.i. al te globaal over de markteconomie geoordeeld. Weliswaar is het vrije markt-mecha- nisme vanwege bestaande markt imperfecties. alsmede de vanwege het tekortschieten in het bereiken van het macro-economisch even- Gevolgen STRAF OP RODDEL? Wij komen nog even terug op de roddelpers. A. s. donderdag zal de N.C.R.V. opnieuw een uitzending aan deze materie wijden. Men zal zich dan gaan afvragen of er juridisch iets te doen is tegen dit soort roddel. Mr. Simons, door Sonja Barend geraadpleegd, zag daar brood in. Hij sprak van een onrechtmatige daad en voorzag, ofschoon het niet in een handomdraai te doen was. dat de rechter hier zou kunnen optreden. In een andere zin werd het juridisch aspect van deze affaire aangeboord toen de suggestie werd geopperd dat mogelijkerwijs de wet op dit terrein veranderd zou moeten worden. Ook Wim Kok, de voorzitter van het F.N.V., was in de uitzending. Hij zal wel meer gezegd hebben dan er van hem uitgezonden werd en daarom gaat het mij er niet om dat hij dit zei. Hij vroeg terecht aandacht voor de persvrijheid. Hij achtte dat zo'n hoog goed dat men bij het aanbrengen van een begrenzing van die vrijheid uitermate zorgvuldig moet overwegen en optreden. Ik denk dat zeer velen dat ronduit met hem eens zullen zijn. Er zijn al genoeg streken op deze aardbol waar mensen gemuilkorfd worden, daar hoeft niets aan toegevoegd te worden. Toch kan men zich afvragen of ook deze vrijheid alleen maar vrijheid om de vrijheid is? Het is toch een vrijheid die wij staande willen houden om dit leven leefbaar te laten zijn? En als dat laatste nu voor een aantal mensen in 't gedrang komt? Kan het dan niet zo worden dat je juist om die vrijheid te handhaven wetten moet maken om een mens-onterend en -verachtend misbruik ervan onmogelijk te maken? Ik versta de aarzeling van Wim Kok. Ik deel die. En toch zou het opleggen van geldboetes of verschijningsverboden voor een aantal weken als een uiterste best te overwegen zijn. R Va scl in de be; eei uit we de m< ku vri Bo sk! 140 (Al BOGOTA (CIC) Een Jonge Colom biaanse pater-kapucijn is door een guerrilla-groep van het „gewapende revolutionaire front van Colombia" (FARC) doodgeschoten, omdat hij niet mee wilde werken. Leden van de FARC probeerden in de kleine stad Acevedo bij Hulla het politiebureau te bezetten, een bank te beroven en zich meester te maken van de plaatselijke radiozender. Toen deze poging mislukte, bezetten de guerrilla's de pastorie, waar drie pa ters-kapucijnen woonden. wicht, niet in staat gebleken over de hele linie voor een perfecte coördina tie van alle individuele economische plannen te zorgen en kon het derhai- ve niet aan een onbelemmerde wer-' king worden blootgesteld, zoals in de hoogtijdagen van het liberale kapita lisme wel werd gehoopt en verlangd. Maar dat betekent nog niet. dat het binnen het raam van een markteco nomisch stelsel uitgesloten zou zijn om de hierboven door de Wereldraad genoemde economisch-politieke doelstellingen evenzeer te verwezen lijken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Aalburg en te Hagestein: H. Penning, kand. te Lekkerkerk. Aangenomen naar Domburg: J. Nau- ta kand. te Leiden; naar Gaast: S. Bronkhorst, vic. te Amsterdam, die bedankte voor Nieuw- en St. Joos- land; naar Westmaas (tevens voor verpleeghuis Egmontshof te Oud- Beijerland): C. Wismeyer te Hoek van Holland. Bedankt voor Ridderkerk: W. L. v.d. Geer te Heukelum. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-West: C. J. den Heyer, wetenschappelijk mede werker aan de theol. hogeschool te Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Loenen-Weesp: P. de Jong. kand. te Utrecht; te Axel: A. de Snoo te Mussel. Bedankt voor Spakenburg-Noord: T. Wendt te Gees. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelburg (geestelijke verzorging verpleeghuis Der Bode te Koudekerke): D. Coppoolse te Den Helder. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nieuwerkerk: J. van Vliet te Aagtekerke. HERV. GEREF. GEM. Benoemd tot voorganger te Zwolle: J. v.d. Beek te Doornspijk. Niettemin is het van belang, dat de Wereldraad van Kerken in het kader van de a s. conferentie straks de gele genheid schept gezamenlijk de tradi tionele. politieke en economische be ginselen te toetsen en de consequen ties van het christelijk-sociale den ken te gaan doordenken, uitgaande van zowel de nieuwere theologische en ethische inzichten enerzijds èn van de sociaal-economische klimaat veranderingen anderzijds. Het getui genis van de kerk. geïnspireerd door de Bijbelse gerechtigheid die oproept nooddruftigen barmhartigheid te be wijzen en de verdrukten meer te ge ven dan ontvangen werd. mag nooit verstommen en mag nimmer klinken als de stem eens roependen in de woestijn. De Bijbelse gerechtigheids- norm is niet die van het „ieder het zijne", maar daagt uit tot voortduren de correctie en zo mogelijk herstel van wat in de concreet-historische situatie in de samenleving scheef is gegroeid dat is hetgeen de Wereld raad van Kerken beoogt. Die bood schap van de kerken aan de wereld moet steeds al naar gelang de wisse lende tijdsomstandigheden opnieuw geformuleerd en verwoord worden. Met grote belangstelling mogen der halve de tijdens deze zomer te hou den beraadslagingen worden afge wacht! Dr. A. Kouwenhoven doceert sociale ethiek aan de Economische Faculteit van de Vrije Universiteit te Am sterdam. Van onze soc.-econ. redactie ENSCHEDE CNV-voorzitter Harm van der Meulen heeft er zijn voldoe ning over uitgesproken dat in het overleg over de grafische CAO en over de bouw-CAO grotere waarde is toegekend aan de vervroegde uittre ding dan aan een loonsverhoging. Op een ledenvergadering, gister avond in Enschede, zei Van der Meu len dat de afloop van deze onderhan delingen bewijst dat het CNV het bij het rechte eind had toen deze vakcen trale terwille van de werkgelegenheid de nul-lijn in de lonen aanvaardde. Op grond van dat uitgangspunt was overeenstemming met de werkgevers mogelijk. In het CAO-overleg tot nu toe zijn belangrijke onderdelen van het CNV-arbeidsvoorwaardenbeleid gehonoreerd. Ook de voorzitter van de hout- en bouwbond CNV, Dilo van Commenée, had volgens de CNV-voorzitter gelijk toen hij stelde dat een bouw-CAO door verder onderhandelen eerder had kunnen worden afgesloten. Van der Meulen verdedigde het recht van de bouwbond CNV om zelfstandig te opereren. „Het was voor de bouw bond CNV onmogelijk om met de FNV-bonden tot een gezamenlijk voorstellen-pakket te komen. Boven dien dreigde een reeks goede verbete ringen in de CAO verloren te gaan onder andere de vervroegde uittre ding door het vasthouden van een nauwelijks te verdedigen looneis door de andere bonden. ..Het is daarom, aldus de CNV-voor zitter. niet terecht de opstelling van Van Commenée te beschouwen als een aanval in de rug van de andere bonden. Integendeel, door met twee benen op de grond te blijven staan heeft hij de voortzetting van het over leg mogelijk gemaakt." M Vaj DE LP de PUI gel gei toll hei det vai vai Na pre mi) pei bei wa Ta Gh tei kle tra na! rtl De bet nai Ne risl hei LP tel! wo nu gei gel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2