Nog eens: de volgorde van de beroepingsberichten Zuidafrikaanse kerkleider Ernest Buti overleden Gereformeerde bond zegt 'nee' Abortus op hervormde synode Trouw Europese oproep tot trouw aan Woord van God Paus trouwt Mario en Vittoria Erger dan de 'modus vivendi'-voorstellen VOORBUGANGEF DINSDAG 27 FEBRUARI 1979 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Verleden week schreef ik op deze plek over de volgorde van de beroepingsberichten. welke de aandachtige lezer dagelijks op pagina twee kan aantreffen. Ik verhaalde over een opbellende abonnC. die zich ernstig beklaagde over het feit, dat in de rubriek „beroepingswerk" de vrijgemaakte gereformeerden bóven de ..gewone" gereformeerden waren gezet Ik verklaarde dat dit per vergissing was geschied, en omdat ik nooit kan nalaten, de mensen wat méé te geven, voegde ik er een uiteenzetting over de door ons in de regel toegepaste volgorde aan toe. Onze krant, zo legde ik uit. neemt de kerken van grootst af aan Ongeveer tenminste, want de diverse soorten gereformeerden harken we bij elkaar. Voorts gaf ik te kennen, zelf wel te voelen voor een rangorde naar leeftijd: de oudste kerk voorop en de Jongste van de club achteraan. En ik somde op: hervormden, lutheranen, doopsgezinden, remonstranten, christelijke gereformeerden Ik was. eerlijk gezegd, aardig tevreden over mijn stukje, maar 's avonds in bed bedacht ik dat de Heidelbergse catechismus gelijk heeft, wanneer hij ons leert dat ook onze beste werken onvolkomen zijn, want hadden de doopsgezinden niet bóven de hervormden moeten staan en waren er eigenlijk ook niet eerder lutheranen dan hervormden in ons land? Ik nam me voor. op dit punt terug te komen, maar zag er weer vanaf, omdat ik overwoog dat ook het bedaagde Nieuw Kerkelijk Handboek van Van Alphen de rij met de hervormde kerk opent. Hierna sliep ik rustig in Ik vergat de hele zaak. ook omdat geen doopsgezinde of lutheraan mij erover aansprak. Afgelopen zaterdag werd ik echter weer krachtig bij de volgorde der beroepingsberichten bepaald, want het Nederlands Dagblad, de krant der vrijgemaakte gereformeerden, had een zeer aanzienlijk deel van de voorpagina leeggeruimd voor een dlepborende analyse van mijn stukje. Ik glom van genoegen en stelde dankbaar vast, dat althans de vrijgemaakten de ernst en de reikwijdte van mijn bijdragen onderkennen. Zelfs de overweging dat het telefoontje, waarover ik schreef, misschien was „ontsproten aan de vruchtbare duim van de heer Klei" weerhoudt de redactie van het Nederlands Dagblad niet. nauwgezet en uitgebreid op mijn opmerkingen in te gaan. Overigens is mijn duim in het geheel niet vruchtbaar, ik zou een eventuele werkzaamheid van mijn duim eerder afremmen, aangezien het mijn gewoonte is. voorvallen en gesprekken uiterst ingetogen weer te geven, ten einde geen gevoelige zielen te kwetsen. De werkelijkheid is vaak te mal om los te lopen en los te laten in de krant. Om kort te gaan. het Nederlands Dagblad vindt onze volgorde niet principieel en keert zich ook af van mijn voorstelling van: de oudste voorop Het Nederlands Dagblad acht bepalend voor de opening van de kolom beroepingsberichten (en nu komt een lang citaat) Welke kerk, gemeten aan de grond slag waarop deze krant (het N D. dus) haar arbeid verricht, de historische continuïteit van de leer van de natio nale synode van 1618/19 heeft be waard. zonder ze degraderen tot lou ter historische documenten of er nog nieuwe teksten aan toe te voegen. Die kerk heeft in de letterlijke zin van het woord „de oudste papieren". Daarna volgen de andere kerkgemeenschap pen waarover wij de lezers willen in formeren in de volgorde van het jaar waarin de wegen uiteengingen (van recent tot langgeleden). De door ons gebruikte volgorde zegt dus niets over de mate waarin die kerken uit een gegaan zijn; dat zou een te onvas te maatstaf zijn om dagelijks mee te werken. Net als Klei (persoonlijk) hechten ook wij daarentegen veel waarde aan de kerkgeschiedenis als het gaat over de volgorde van de beroepingsberichten. Maar dan dient de kerkgeschiedenis wel beschouwd te worden in het licht van de belijde nis van de kerk, die ook de grondslag van de krant is." Tot zover het hoofdartikel van het Nederlands Dagblad In die krant begint, zoals inmiddels duidelijk geworden zal zijn. het beroepingsnieuws met de (vrijgemaakte) gereformeerde kerken. Daarna komen de buitenverbanders, de wegen met hen gingen het meest recent uiteen (1967). Nummer drie: de „gewone" gereformeerden 1944: het jaar van de vrijmaking). Vervolgens komen de christelijke gereformeerden (die in 1892, toen afgescheidenen en dolerenden samengingen, niet meededen en waarbij de wegen dus uiteengingen). Het N D. pleegt de gereformeerde gemeenten op de vijfde plaats te zetten (in 1869 gingen hun wegen en die van de andere gereformeerden uiteen) en de hervormden staan op de zesde plaats (1834, het jaar van de afscheiding). Dit is allemaal heel mooi en heel beginselvast opgezet en ik stem terstond toe. dat mijn overpeinzing van verleden week hier erg schraal bij afsteekt. Maar moeten de gereformeerde gemeenten en de hervormde kerk niet van plaats verwisselen? Moetje niet, als je opereert met „van recent tot lang geleden", de hervormden vóór de gereformeerde gemeenten zetten? Tenslotte was de doleantie, waar de gereformeerde kerken, „gewoon" en vrijgemaakt, vandaan komen, in 1886 en dat is meer recent dan de afgescheiden onenigheid in 1869. Of negéren de vrijgemaakten de doleantie? Van een onzer redacteuren JOHANNESBURG De voorzitter van de (zwarte) Nederduitse gereformeerde kerk in Afrika, ds. Ernest Buti. is op 69-jarige leeftijd overleden. Buti. die een hartkwaai en suikerziekte had. lag sinds ruim twee weken in een ziekenhuis in Johannesburg. Buti was eerst onderwijzer, vervol gens mijnwerker in een goudmijn in Johannesburg en ging op zijn 38e jaar pas theologie studeren. In 1951 werd hij predikant Mede door zijn toedoen verkreeg de zwarte NG-kerk in 1963 haar zelfstandigheid. Sindsdien kreeg hij steeds meer invloed op het beleid. In 1975 werd hij de eerste zwarte voorzitter van de algemene synode en in Juni a s. zou zijn ambts termijn zijn vervuld. Op ons verzoek schreef dr. A. Kruys- wijk te Enschede, oud-synodepraeses van de gereformeerde kerken, die ds. Buti in de contacten met Zuid-Afrika herhaaldelijk ontmoette, het volgen de ..in memoriam": Te midden van alle spanningen die zich in Zuid-Afrika steeds sterker doen gelden, heeft ds. Buti respect afgedwongen door de evenwichtige wijze, waarop hij als zwarte christen de rassenverhoudingen in zijn land wist te benaderen vanuit het evange lie alleen. Daardoor was hij „kerk- man" van allure. Met liefde sprak hij over de blanke NG-kerk Niet alleen omdat zijn eigen kerk met haar half miljoen leden aan haar het bestaan te danken had. maar ook omdat hij de gemeenschap In Jezus Christus kon beleven hoog over alle menselijke tegenstellingen heen. Huis van God Vanuit die gemeenschap werden dan ook de tegenstellingen benaderd Met nadruk sprak hij In 1974 in de blanke synode van Kaapstad, bij voorbeeld over gemeenschappelijke kerkdien sten van zwarten blank „Wij kunnen niet verstaan, dat dit zo n probleem jvoor u is Vergeet niet dat wij vrucht zijn van uw arbeid. Naar ons verstaan van de Heilige Schrift is het huis van God een huis voor al Zijn kinderen Het gaat niet om de dienst van het waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Posima HOOFDKANTOOR Postbus 059 1000 AW Amsterdam let 020-913456 tetei 13006 Postgiro 66 00 00 flic* Ned C'edwlbenk 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsmtiam X11000 REGIO ROTTE ROAM/DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam M 010-115560 enberorgmg) iet 010-115568 (redactie) lel 115700 (urtsluAend voor REGIO DEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag le< 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (uitsluitend administratie) Postbus 3 0000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen Per maand 15.90 Per kwartaal 47.70 Per halt par f 95.40 Per par I 108.60 Adverfenneianeven op aanvraag U* adressen boven i Opgave lamweberctven 9-19 30 van maandag I'm «"-dag Op zondag van 18- 20 uur iele! 020-913456 Opgave mwv-advertenties 'et 020-936666 O» SChrrfiekR fan Mw-Ad» aWe«.ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswszigngen uitsluitend scnrflefc|k aan onze Amsterdamse adressen volk maar om de dienst in het huis van Ood!" Vanuit deze zelfde grondoverweging pleitte hij voor een gemeenschappe lijke synode van de vier raciaal ge scheiden Nederduitse gereformeerde kerken in Zuid-Afrika. Dat de blanke kerk in zo n synode door de andere kerken getalsmatig zou kunnen wor den overstemd, was een uiting van machtsdenken dat hem geheel vreemd was En de verwerping van dit plan door de blanke synode heeft voor dominee Buti een zware aan vechting betekend. Vanuit het evangelie alleen wenste hij ook op te komen voor de zwarte bevolking, waarvan hij deel uitmaak te Daarbij was hij allesbehalve bang uitgevallen Op 16 november 1975 preekte hij in de gereformeerde kerk te Enschede over Paulus. die om wille van het evangelie in de gevangenis terecht kwam. En onverbloemd kon digde hij aan. dat ook voor hem in zijn eigen land zo'n tijd zou kunnen komen. Bij die gelegenheid ging het om het programma tot racisme-bestrijding van de wereldraad van kerken. Enke le dagen later zou hij in de generale synode van de gereformeerde kerken als zijn opvatting neerleggen, dat in trekking van de steun aan het PCR in Zuid-Afrika zou worden ervaren als een capituleren voor de blanke NG- kerk ten koste van de slachtoffers van het racisme. Met de medeling erbij dat de band van zijn kerk met de gereformeerde kerken in Neder land zou blijven bestaan, ook als de blanke kerk om het PCR die band zou verbreken. Geen geweld Toch was ook voor hem de racisme bestrijding gebonden aan duidelijke grenzen. Steunverlening aan geweld pleging stond voor hem glijk met het te hulp roepen van de duivel om de duivel te verdrijven Aleen humani taire steun aan slachtoffers van racis me achtte hij door het evangelie ge boden Maar hij voegde daaraan toe. dat hij de strategie en de tactiek van het PCR onvoldoende kon beoorde len. In zijn land was onvoldoende informatie te krijgen hetgeen door hem weer werd ervaren als een vorm van geweldpleging. En onder velerlei geweldpleging heeft hij geleden. Hulp van buitenlandse kerken, al of niet vla het PCR, was overigens voor dominee Buti niet meer dan een wel kom randgebeuren. De zwarten van Zuid-Afrika zijn bezig zichzelf te be vrijden. Daarin heeft hij zijn eigen zorgen en zijn eigen verwachtingen gekend. In vele opzichten vastgepend tussen blanke en zwarte krachten, die slechts door zich aan Jezus Christus gewonnen te geven de vrede voor Zuid-Afrika zouden brengen. Te zamen met de NG-kerk had hij zich in dienst willen stellen van deze bevrijding. „Wij als jonge kerken bie den aan dat wij samen met de NG- kerk komen tot de bestrijding van het racisme." Zo sprak hij in Lunte ren in de gereformeerde synode ten aanhoren van de vertegenwoordigers van de blanke NG-kerk. Met een ver wijzing naar premier Vorster „Wij zijn allen Zuidafrikaanders. Als er iets is. dat Zuid-Afrika bedreigt, dan zijn wij daarin allen betrokken". Maar men sprak op verschillende golflengten en na zijn terugkeer is hij uitvoerig verhoord door veiligheids politie. Niet alleen de zwarte kerk in Zuid- Afrika heeft in dominee Buti een zeer toegewijd en bekwaam vredesapostel verloren. Hetzelfde geldt voor de blanke kerk. Tot zover dr. Kruyswijk. 'FRANKFORT Het derde Europe se belijdenisconvent, een driedaagse conferentie in Frankfort, is geëindigd met een boodschap aan alle christe nen van Europa. In deze boodschap wordt gewaarschuwd tegen geestelijk en zedelijk verval en opgeroepen tot absolute trouw aan Gods Woord. In deze boodschap krijgt de Wereld raad van Kerken het verwijt, dat hij ontelbare christenen de verkeerde weg wijst, doordat de bijbelse nor men worden prijsgegeven of mis vormd. Tot de sprekers behoorden ook de vrijgemaakt-gereformeerde hoogle raar dr. J. Douma uit Kampen en Anne van der Bijl van de zendingsor ganisatie Kruistochten. Paus Johannes Paulus II krijgt hier een ruiker van Mario Maltese, een 24-jarige monteur van alarmin stallaties, en Vittoria Ianni, een 22- jarige verkoopster in een souvenir winkel, nadat hij zojuist hun huwe lijk heeft ingezegend. Het was nog nooit eerder gebeurd, dat de paus een huwelijk van „gewone" men sen inzegende. Vittoria kreeg de kans van haar leveh, toen de paus begin januari een kerstspel bijwoonde voor kin deren van de Romeinse stadsreini ging. Vittoria, die daar een kinder crèche leidt (haar vader is straat- veger), vroeg de paus of hij haar huwelijk wilde inzegenen, omdat hij ten slotte ook bisschop van Rome is. Tot haar grote verbazing zei hij spontaan ja. De huwelijksmis in een kapel van het Vaticaan duurde een uur. Na dat de paus zich van zijn taak had gekweten, vroeg de bruid, of ze hem mocht bedanken met een zoen. Dat mocht. De paus gaf het bruids paar een bijbel, een schilderij van Maria en een envelop met inhoud. Mario en Vittoria zijn inmiddels op huwelijksreis naar een passend doel: de Maria-bedevaartsoorden van Lourdes in Zuid-Frankrijk en Fatima in Portugal. In Lourdes zou Vittoria haar bruidsboeket als een gift voor een beeld van Maria leggen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Veertien leden van de hervormde synode hebben gevraagd, het vraagstuk van de abortus op de agenda te plaatsen van de komende synodezitting. Zij zouden een uit spraak van de synode op prijs stellen. De synode vergadert volgende week van maandag tot woensdag ln Hyde- park te Driebergen. De synode zal zelf over dit verzoek beslissen. Wel heeft het moderamen de synode geadviseerd, een eventuele uitspraak zo te formuleren dat deze eenstemmig of nagenoeg eenstemmig kan worden gedaan. Het verzoek is ondertekend door ds. K. A. Abelsma, ds. G. H. Abma, dia ken W. Bor. ds. P. J. Droogers. ds. W. van Gorsel. ouderling J. Haeck. ds. P. van den Heuvel, ds. G. Kaastra, ouderling E. Postmus-Heeringa, ds. W. Tyink, ds. J. Vroegindewey, ouder ling-kerkvoogd C. van Walsum, ds. P. Westland en dr. L. G. Zwanenburg. Zoals de agenda er thans uitziet, is de meeste tijd uitgetrokken voor een bespreking van de schets voor een nieuw synodaal geschrift over de kernwapens (dinsdagmorgen en dins dagmiddag). Verder zal de synode zich deze dagen door ir. J. van der Graaf Ooit heeft de gereformeerde bond een hoogleraar gehad prof. dr. H. Vis- scher die het met een aantal ande re Utrechtse hoogleraren, onder wie vrijzinnige, eens werd over een „mo dus vivendi"-gedachte: de hervormde kerk opgesplitst in officieel erkende richtingen elk op eigen territoir. Met hand en tand heeft de leiding van de gereformeerde bond zich toen het was om streeks 1915 verzet tegen deze gedachte. De kerk is immers niet een elk-wat-wils. Ds. J. J. Knap géén gereformeerde bonder schreef in die jaren in zijn blad „De Oude paden": „Elke richting geniet in het ontworpen stelsel de meest volledige vrijheid en kan zich naar de eis van haar eigen beginsel ontplooien, terwijl zij nu aanhoudend in haar gezonde ontwikke ling gestoord wordt De modus vtvendi wil (echter) de opgekomen dwaalleer als een nor maal verschijnsel beschouwen, haar sanctione ren en beschermen Dat was het eerste dat bij mij overkwam toen ik zaterdag 17 februari het artikel van ds. F. N. M Nijssen „Kerkscheiding misschien een uit weg" gelezen had. Zijn voorstel tot een kerke lijke boedelscheiding is dus bepaald niet nieuw, het gaat alleen nog verder dan de vroe gere mod us-vivendi-voorstellen. Als ik Nijssens artikel kort samenvat, komt het hierop neer. dat hij gewoon de gereformeerde bond kwijt wil door haar tot „deelkerk" te degraderen. De overigen wie dat dan ook zijn mogen en waar dan ook de grenzen getrok ken worden kunnen dan het „gewone" her vormd kerkelijk leven voortzetten Welnu ik zeg legen dit voorstel bepaaldelijk ..nee". Het lijkt me bovendien ingegeven vanuit een meerderheidspositie. Zou ds. Nijssen het ook voorgesteld hebben zo vraag Ik maar als hij zelf tot een minderheid in de kerk behoord zou hebben? Kerkbeeld Het zou interessant zijn te weten hoe de door ds. Nijssen bedoelde kerken eruit zouden zien. Als ik me tot de hervormde zijde van zijn verhaal beperk en de gereformeerde kerken en de rooms-katholieke kerk buiten beschouwing laat. lijkt het me toe. dat de door hem beoogde voortgezette hervormde kerk een groot va cuüm te zien zal geven. Ik stel me namelijk voor. hoe de synodale discussies zullen verlo pen als het gereformeerde deel wegvalt. En wat de deelkerk voor de gereformeerde bond betreft, zie ik al het spookbeeld opdoe men van afsplitsingen, die nieuwe afsplitsin gen oproepen. De Afscheiding van 1834 is im mers tot nogal wat snippers verwaaid en de Doleantie liet ons ook al drie kerkelijke brok stukken na. Ik heb geen reden te veronderstel len. dat het met een „deelkerk" voor de gere formeerde bond anders zou verlopen. Belijden Ik stel echter wel de vraag of ds. Nijssen er eerlijk aan doet het belijden der kerk onbe sproken te laten. Ik kan me best indenken, dat ds Nijssen de gereformeerde bond in de ver schillende facetten van het kerkelijk leven een lasUge horzel vindt. Maar wat doet de gerefor meerde bond anders dan telkens weer de her vormde kerk herinneren aan haar eigen belij denis. die in artikel X van de kerkorde nadruk kelijk wordt genoemd! Me dunkt, dat aan het voorstel van ds Nijssen ook een ander voorstel vooraf moet gaan Na melijk: de drie formulieren van enigheid schrappen uit de kerkorde; of op zijn minst de vraag aan de orde stellen wat het „in gemeen schap met de belijdenis der vaderen" vandaag nog concreet betekent. Zal de door ds. Nijssen bedoelde kerk. waaruit de deelkerk van de gereformeerde bond verdwenen is. nog een kerk zijn in continuïteit met de kerk der vade ren? Of zal ook hier gezegd worden: de vaderen zijn niet meer? In een kerk. waarin dit belijden nog verankerd ligt hoe omstreden dan ook acht de gereformeerde bond zijn positie, vanwege het verbond, onopgeefbaar Men moet dan de gere formeerde bond ook niet in gebreke stellen, als zij daar bij alle vraagstukken die aan de orde zijn, op teruggaat. Wordt die belijdenis echter opgegeven dan ontstaat een andere kerk. Het zou eerlijk zijn als ds Nijssen zich daarover uitsprak. In dat geval zou hij dunkt mij zelf afscheiden van de hervormde (gerefor meerde) kerk hier te lande. Onuitroeibaar Ik kom tenslotte tot één wezenlijke denkfout, die ik bij ds. Nijssen constateer. Hij wil de orthodoxie, zoals die ln de kring van de gere formeerde bond aantreft, kwijt. Als ik nu afzie van de gereformeerde bond als organisatie, wil hij dus ook orthodoxe gemeenten kwijt (men moet er overigens niet aan denken wat dat, gezien de pluriformiteit van ülle hervormde gemeenten, aan problemen op zal leveren). Maar ik zou de stelling willen wagen, dat die orthodoxie ook in de door ds. Nijssen beoogde kerk onuitroeibaar zal blijken Waar het Woord nog open ligt en waar mensen bezig raken met het Woord, daar zal de Geest het leven wekken, dat zich aan het Woord gebonden weet en dat daarin recht-in-de-leer. dus orthodox is. In 1834 trok een schare recht- zinnigen de hervormde kerk uit In 1886 bleek zo n uittocht opnieuw mogelijk. En Abraham Kuyper mocht toen hebben gedacht, dat het binnen 25 jaar met de hervormde kerk gedaan aas s. 1 voornamelijk bezighouden met kerk- ordelijke zaken en met een bezinning op haar eigen werkwijze. Ook moet een nieuwe kerkelijke hoogleraar aan de universiteit te Leiden benoemd worden, in de plaats van prof. dr. M. H. Bolkestein. Maandagmorgen kiest de synode eerst haar eigen praesidium voor dit jaar. De praeses sinds 1975, ds. G. Spilt, is nog voor één jaar herkies baar. Van de drie assessoren van het afgelopen jaar is alleen ds. C. B. Bot nog beschikbaar. Ds. L. de Liefde en mevrouw mr. J. A. van Ruler-Hame- link zijn geen synodelid meer. HOE RESPECTABEL IS RESPECTABEL? Zaterdagavond werd voor de tweed keer in korte tijd aandacht gevrai voor de zogenaamde roddelprers. Opnieuw werden er gesprekken gevoerd met mensen die het slachtoffer van deze onmenselijke commercie zijn geworden. Prins Claus legde er terecht de nadruk opf e dat hier via allerlei leugens en zeer gedeeltelijke waarheden geld gemaakt wordt van mensen. Men kier niet eens zeggen: van het verdriet v mensen. Vaak is dat niet aanwezig. Prins Claus heeft geen lamme hanif n en Sonja Barend heeft geen moeilijkheden op het gesuggereenBr' gebied. Maar de ergernis en de bitterheid ontstaan daarna. De vra x> is natuurlijk: wat is daartegen te doen? Ik denk in de eerste plaats eft campagne waarbij mensen elkaar wijzen op dit kwaad en met elkaar afspreken er niet aan mee te doen door deze bladen totaal te negeren Men kan daarvoor allerlei middelei bedenken. Maar ik denk dat er een afdoender middel is. Prins Claus ztfh' terecht dat deze bladen afkomstig zijn van grote uitgeversconcerns. Z f komen niet uit de lucht vallen. Zeei „respectabele" mensen zijn van de) h firma's directeur, vennoot of commissaris en verdienen derhalve aan dit onfrisse leesvoer. De namei van deze mensen zijn bekend. Misschien zijn het wel leden van Rotary-clubs, hoewel ik me dat nauwelijks kan voorstellen, of van politieke partijen. Wie zijn de commissarissen van deze concerns Zijn ze soms kerklid? Het gaat hier om een serie onrechtmatige dadei successie, waardoor mensen ongelukkig worden gemaakt en anderen in het ongeluk van hun kwalijke nieuwsgierigheid worden! gehouden. Daden rechtstreeks gericht tegen de geestelijke volksgezondheid en bovendien getuigend van een onstuitbare geldzucht. Moeten deze „heren" gerespecteerd blijven of rust op he; de plicht nu te laten zien hoe respectabel ze zijn. Velen met mij zulleh graag weten met wie ze in he dagelijks leven te maken hebben. lier enH enl »5l Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Zuid: van Thiel te Vlaardingen; te Will Langerak: J. A. H. Jongkind kan< Langerak; te Giessendam-Neder dinxveld: J. den Hoed te Sliedrei te Gorinchem (toez.): R. Waster diakonaal consulent bij de kerkvergadering van Zuid-Holla wonende te Heenvliet; te Hedel: AfJ Rijken kand. te Sprang-Capelle. Bedankt voor Vollenhove (toez.): L. v.d. Geer te Heukelum. GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden-West: Ramaker te Emmen. Aangenomen naar Nunspeet: F. Weij te Nijverdal; naar 's Gravela T. Fossen kand. te Amsterdam, bedankte voor Woubrugge; naar terdam (pred. Havenziekenhuis): vrouw P. Sijsling-Bikker, kand. Lelden; naar Utrecht-Noord: G, Hanemaayer te Sliedrecht. Bedankt voor Westbroek: H. A. SI renburg em. pred. te Barneveld GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Assen-Noord: C. J. SÉc lik te Enschede-Zuid-West; te Sch wolde: H. D. v. Herksen te Heemi t Bedankt voor Kralingseveer-Kri pen a.d. IJssel: T. Wendt, te Gei voor Hoogezand-Sappemeer: S. Cn ti sen te Hoogkerk; voor Capelle IJssel: A. de Snoo te Mussel. was. ze staat er tot vandaag en met de door ds. Nijssen beoogde 'kerkscheiding' zou opnieuw een schare rechtzinnigen uittrekken. En als dóór zou gaan wat ds. Nijssen wil dan zal na vijftig jaar als het allemaal nog zo lang moet duren - opnieuw de orthodoxie gewekt zijn. Daar staat de Geest borg voor. Geen leven? „Zo is het ook geen leven." verzucht ds. Nijssen aan het slot van zijn overpeinzingen. Ik zou haast geneigd zijn dat over te nemen, als ik bedenk hoe velen ook in de kring van de gereformeerde bond aan de kerk geléden heb ben in de worsteling, vanuit een minderheids positie. om het gereformeerd karakter van de kerk Hoe vaak is men niet doorgegaan het woord is van professor Berkhof onder het juk van de repressieve tolerantie van de mid- denorthodoxie? Maar ik verzeker ds. Nijssen. dat er ook een stuk vreugde is om wat onze goede God in deze kerk deed en doet. Ik eindig dan ook met een woord van dr. Ph. J. Hoede- maker. die in zijn afscheidsbrief aan de confes sionele vereniging schreef: „Maar ik behoor zeker niet bij hen. die zich in een eng kringetje opsluiten, die zich om 'de verbreking van Jozef' niet bekommeren, die onder de invloed van de beginselen der Doleantie staan. Ik ben eenvoudig een mens. die de belijdenis zal blij ven beamen een christen, die zich één weet met allen die uit en naar de waarheid leven een hervormde, die in de abnormale toestand, waarin de kerk verkeert, niet de allergeringste aanleiding vind om haar te verlaten." Geen kerkscheiding, geen modus-vivendi. maar totale vernieuwing door de Geest is nodig. Ir. J. van der Graaf, de algemeen secretaris van de gereformeerde bond in de Nederlandse hervormde kerk, reageert hier op het artikel „Kerkscheiding misschien een uitweg" van ds. F. N. M. Nijssen (Trouw. 17 februari). GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Beroepen te Utrecht; W G Rietkfu te Eek en Wiel. CHR. GEREF. KERKEN rl Aangenomen naar Maassluis: G, van Rookhuyzen, kand. te Zeist, bedankte voor Soestdijk en Eemdi Bedankt voor Leiden: W. Steenbrj gen te Groningen; voor Ensche West: R. van Beek te Baam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Enkhuizen: P. Honko te Kampen; te St.-Annaland J K ter te Barneveld. Bedankt voor Krimpen a.d. IJssel: Vergunst te Veen. VRIJE EV. GEM. Bedankt: voor Franeker A J. Bu man te Bussum. BAPT. GEMEENTEN Aangenomen naar Dordrecht: G.1 Mameren te Leiden. Dr. G. J. Streeder Na een langdurige ziekte is in Oej geest overleden de hervormde em tus-predikant dr. G. J Streeder die in het na-oorlogse hervormd D Haag een belangrijke plaats heeft genomen. Dr. Streeder. die ook gel ren was in Den Haag en studeerde Leiden, werd in 1928 predikant Heinenoord. Via Leiderdorp en 1 den kwam hij in 1945 in Den Ha waar hij predikant zou blijven 1966. toen hij met emeritaat ging. Dr. Streeder was nieuwtestamentil (hij promoveerde in 1938 bij prof. J de Zwaan op Barth's exegese va Korinthe 15) en publiceerde veel zijn vakterrein. Daar naast was hij de hervormde kerk actief als lid vele jaren ook hoofdbestuurslid) i de confessionele vereniging. Twa jaar was hij secretaris van de co missie voor het theologisch wet schappelijk onderwijs van de h vormde kerk Ook was hij rond li enkele jaren lid van de generale sy de De begrafenis is woensdag Westduin in Den Haag na een rot dienst in de Julianakerk om 13 u waarin prof. dr. H. Berkhof voorga

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2