Rocus van Yperen blijft bezig zijn met muziek Afdankertjes Uit brieven van lezers L L Jezelf overschatten is een ernstige fout' p ;l MAANDAG 26 FEBRUARI 1979 VARIA TROUW/KWARTET door Fred Lammers WLJK BIJ DUURSTEDE Als Rocus van Yperen dit voorjaar 65 Jaar wordt zal hij het lesgeven aan de con servatoria tn Den Haag en Tilburg moeten staken. Ver der verandert er voorlopig weinig ln zijn leven. HIJ blijft voorzitter van de Raad voor de Kunst, afde ling muziek, en dirigent van het Haags Kamerkoor, de Voorburgse Oratoriumvere niging (Haga Vocalis en het Wijks Vocaal Ensemble. Hij kan zich daaraan nog beter gaan wijden, omdat het les geven. nog afgezien van de tijd die met het reizen is gemoeid, wekelijks ruim 22 uur in beslag neemt. Dat bezig zijn met muziek is naar Rocus van Yperen mij vertelt iets dat je niet naast je neer kunt leggen. ..Het is een vak waarbij je doorlopend betrokken bent. zelfs in de weekeinden." Hij kan zich nu moeilijk voor stellen. dat er een periode is geweest, dat hij zich nauwe lijks druk maakte over muziek. ..Hoewel ik van Jongsaf aan met het muzlekbedrijf ben opgegroeid omdat mijn moeder pianoles gaf en va der leraar was aan de Rot terdamse Muziekschool, voelde lk er weinig voor hun voorbeeld te volgen. En dat waren zij volkomen met me eens. In de muziek was Im mers geen droog brood te verdienen. Ik heb mijn boekhouddiploma gehaald en ben op een accountants kantoor gaan werken, tot dat ik op een dag weer met die muziek ln contact kwam toen een vriend van me een prelude van Rachmaninow op de piano speelde. Dat maakte de gevoelens die in me sluimerden wakker en zo ben ik toch muziek gaan studeren." Eduard Flipse Dat is lang geleden. Vorig Jaar heeft hij zijn veertigja rig jubileum gevierd. Mu ziek boeit Rocus van Ype ren nu zo. dat hij blij is dat het dirigeren niet is gebon den aan een leeftijd. ..Ik ben een figuur die altijd bezig ls. iemand die bij voorkeur niet doet wat een ander doet. Dat de mensen dat niet begrijpen kan ik me heel goed voorstellen. Mijn buurman zegt wel eens: ik word moe van alles wat jij aan het doen bent. Ik hoop er nog een flinke tijd mee door te kunnen gaan. al heb lk me voorgenomen er me teen mee te stoppen zodra mijn werk me moeilijk gaat vallen. Dat geldt ook voor koorleden, al weten sommi gen die grens helaas niet te trekken Er zijn daarom ko ren en orkesten die een leef tijdsgrens hebben Inge steld. meestal van zestig Jaar Dat vind Ik discrimina tie. omdat tal van mensen tot op hoge leeftijd voortref felijk kunnen zingen en mu siceren. terwijl anderen ver beneden die leeftijdslimiet al niet goed meer functione ren. Jezelf overschatten ls Rocus van Yperen een ernstige fout." Rocus van Yperen betrekt dat ook op zichzelf. „Eduard Flipse, de bekende Rotterdamse dirigent, zei toen ik hem kort voor zijn tachtigste verjaardag ont moette tegen mij: Ik leer er nog iedere dag van. Dat is de enige Juiste instelling van een dirigent. Je moet steeds de kritische instel ling ten opzichte van jezelf en alles wat Je aan het doen bent bewaren. Je vergissen ls helemaal niet erg. maar een dirigent die een ander de schuld geeft ls eigenlijk onvergeeflijk." vindt Rocus van Yperen. Dat houdt niet in dat hij gemakkelijk is voor de mensen met wie hij krijgt te maken. ..BIJ een orkest of ensemble is er in feite steeds één per soon die het voor het zeggen heeft: de dirigent. Maar je bereikt niets met te gaan drammen als een soort dic tator. wanneer je iets wilt doorzetten. Je moet er steeds voor zorgen een sfeer te scheppen, waarin Je ple zierig kunt werken, wat je zelf voor ogen staat relati veren." Het ls vooral de moderne muziek zelf heeft hij het bij voorkeur over heden daagse muziek die Rocus van Yperen boeit. „De uit drukkingswijze van mijn ei gen tijd ervaar lk als de meest reële en de meest spanningsvolle, waarmee ik niet wil zeggen dat andere stijlen dan maar vergeten moeten worden. Ik wil stel ling nemen tegen de mening van conservatoriumstuden ten die alleen belangstelling hebben voor het allernieuw ste of het alleroudste en ver geten dat er wat tussen zit." De waardering voor het vak van musicus neemt de laat ste tijd toe. „Vroeger vond men het niet eens een vak. Dat men daar nu anders over denkt is een heel ding. hoewel de meeste mensen nog geen idee hebben wat ervoor komt kijken een goed musicus te worden. Muziekstudenten worden minder hoog aangeslagen dan andere studenten, ter wijl Je aan een conservato rium ook minstens zes Jaar hard moet studeren wil Je in staat zijn goede prestaties te leveren. We zijn er nog lang niet. Als Je alleen maar denkt wat men op dit mo ment dirigenten nog aan durft doen. Ze kunnen van de ene week op de andere de laan uit worden gestuurd." Vernieuwing Rocus van Yperen houdt zich ook met kerkmuziek bezig. Dat gebeurt met name ln het Haags Kamer koor. Daar werkt ook de vernieuwing door. „Het lied boek van de kerken vind lk een belangrijke verbetering. De predikanten en de ker kleiding willen over het al gemeen graag aan die ver nieuwing meedoen, terwijl sommige kerkleden daar weinig voor voelen. Daar heb ik wel begrip voor. We moeten een goede midden weg zien te vinden. Feit is dat de kerken een reeks van Jaren weinig gevoel voor cultuur hebben gehad en nog niet hebben. Zo kan ik me verschrikkelijk ergeren aan mensen die na de kerk dienst zeggen: wat was de organist vanmorgen weer slecht. Als je dan vraagt: wat verdient die man. zeg gen ze: weinig, want hij is amateur. Ja, daar heb je het! Men wil een goede pre dikant en als er iets gedaan moet worden mag de tim merman ook komen. Dat kan allemaal, maar voor een organist ls geen geld." Van Rocus van Yperen wordt vaak gezegd dat zijn programmakeuze bij con certen origineel is. „Ik wei ger stukken uit te voeren alleen met de bedoeling mensen in de zaal te krij gen. Dat ligt mij niet. Daar mee maak lk het mezelf moeilijk. Als je dirigeert om de verdiensten ben je gau wer geneigd te zeggen: doe maar. Onlangs heb lk met het Wijks Vocaal Ensemble een werk van de Duitser Barbe uitgevoerd, omdat lk niet alleen Bach en Scarlat ti wil brengen. Veel mensen vonden dat het mooiste. Dat was een persoonlijke overwinning. Toen lk nog dirigent was van de Konink lijke Militaire Kapel en con certen gaf in de Haagse Houtrusthallen deed lk er altijd een stuk bij waarvan- ik voor mezelf zei: dat is een daad om te komen tot re pertoire-vernieuwing. Je moet dat mondjesmaat toe dienen, zodat de mensen zeggen: Zo heb lk het nog nooit beluisterd." Militaire muziek Als de Koninklijke Militaire kapel, waarvan Rocus tot 1972 dirigent was, ter spra ke komt zegt hij: „Grappig, de meeste mensen beginnen daar altijd mee en Jij ein digt ermee. Dat vind lk heel plezierig, omdat het geheel ln overeenstemming ls met mijn musicus zijn. Die mili taire muziek ls op mijn weg gekomen toen ik na de oor log als reserve-officier bij de luchtdoelartillerie de kans liep naar Indië te worden gestuurd. Ik ben toen gaan zoeken naar een mogelijk heid ln het leger mijn muzi kale werk te combineren met mijn plicht Dat lukte bij de KMK. Ik ben toen als musicus beroepsmilitair ge worden net zo als een dok ter en een dominee ln het leger beroeps worden. An ders zou dat nooit zijn ge beurd, want lk vind het een verschrikkelijke zaak, dat die militaire functies nodig zijn." Dat veel mensen op militai re muziek, evenals op fanfa rekorpsen, een beetje neer kijken is volgehs Rocus van Yperen niet terecht. „Ze noemen dat hoempa-mu- ziek, maar als je ziet met welk een enorme Inzet die mensen bezig zijn en op dit terrein tot prestaties komen waar je u tegen kunt zeg gen." De muzikale moge lijkheden zijn enorm verbe terd in vergelijking met vroeger. Over de nieuwe subsidieregeling, die in ja nuari is ingegaan, waarbij aan de gemeentelijke over heden een grote mate van autonomie wordt gegeven, maakt Rocus zich echter zorgen. „Er zijn een hoop gemeenten, waar men we gens het ontbreken van des kundige mensen ln het be stuurlijk apparaat muziek tot een sluitpost dreigt te maken in het totale welzijnspakket. Dat vind ik een levensgevaarlijke situa tie, vooral omdat musici geen schreeuwers zijn, die voor hun rechten op komen." Redelijke contributie In dit verband moet Rocus van het hart dat de koren en orkesten zelf ook het nodige moeten doen om hun in komsten te vergroten. „Een redelijke contributie heffen is een eerste vereiste. Dat is een duidelijke zaak. Het komt nog regelmatig voor dat men vijf gulden per maand aan contributie be taalt. Twee pakjes sigaret ten kosten meer. Ook de toe gans prijzen van concer ten moeten worden aange past. In het buitenland is het heel gewoon voor een voetbalwedstrijd of een goed concert entreeprijzen te betalen tussen de 12 en de 40 gulden. Ik wil hele maal niet beweren dat wij daar naar toe moeten, maar het is toch heel normaal, dat mensen als ze ergens heen willen daar iets voor over hebben. Wij denken nu nog in prijzen van 25 Jaar geleden. Als die wat worden opgevoerd blijft het publiek heus niet weg. Niet het pu bliek maar de verenigings besturen moeten in dit op zicht worden opgevoed." door Mink van Rijsdijk Heel tenger is ze, met donker haar en ogen die levendig en snel reageren op alles, rondom. Ze spreekt erg rap, om dan zomaar ineens de kluts totaal wijt te raken en alleen nog vreemd aan doende klanken te uiten. Een goed oor vist hier en daar soms nog een Hollands woord uit, maar van enige samenhang is geen sprake meer. Ze raakt altijd een beetje in paniek bij zo'n Babylo nische storing, gesticuleert vervolgens met drifti ge gebaartjes om daarna helemaal stil te vallen na een afrondende opmerking over dat verhipt moeilijke Hollands. Ze is in Zuid-Frankrijk gebo ren, heet Frangoise en bezit door haar huwelijk een jaar geleden een Nederlands paspoort. Veel aanpassingsmoeilijkheden heeft ze niet gehad, van de taalproblemen wilde ze geen drama ma ken. „Ik was tenslotte door niemand verplicht een buitenlander te trouwen," placht ze te zeg gen. Aan andere eet- en drinkgewoonten dan ze van huis kende, was ze vlug gewend. Eigenlijk was er maar één ding dat ze buitensporig miste. Dat was een bidet, een apparaat dat op elke Franse badkamer aanwezig is en bestemd voor hygiënische handelingen onder de gordel. Nu is er in ons goede land best aan een bidet te komen, maar daarvoor ontbraken dan weer de noodzake lijke pegulanten. „lek wiel keen ollandse wiese- puk worden," zei ze tegen haar man Egbert, maar die tilde niet zo zwaar aan de zorgen van zijn vrouw. Tijdens de eerste logeerpartij bij haar ouders, klaagde Fran^oise haar nood bij haar moeder, die met „het oude bidet van tante Bernadette" voor een noodoplossing zorgde. Zo verhuisde een antiek meubelstukje ergens van een Franse zolder naar een huis in een Hollandse nieuwbouwwijk een wit geëmailleerde bak, rustend op een sierlijk frame van mahoniehout. Frangoise was er bar mee in haar schik, al moest ■Eli ze toegeven dat het nieuwe comfort aanzienlij veel werk meebracht. Tegenover Fran^oise en Egbert kwamen Els er Bart wonen. De eerste weken zag bijna nieman hen in het buurtje, want fervente doe-het-zelverv0 als ze waren, besteedden ze elk vrij ogenblik me allerlei verander-klussen in hun nieuwe onderkoDa men. Toen eindelijk de badkamer aan de beui jo was, waren ze het erover eens dat dit vertrek ee me stuk rianter zou worden als ze het licht groe 5ti gekleurde bidet eruit zouden slopen. Bart wild het ding op zolder zetten. Els was drastischer e was voor afvoeren via grof huisvuil. „Maar da wel zonder kranen," leidde Bart het meningsver531 schil naar een compromis. Een half uur nadat he groene stuk sanitair buiten was gezet, sleept Fran^oise het daar weg. Ze had aanvankelij ïe haar ogen niet kunnen geloven. Wie zette er no v< toch in vredesnaam een puntgaaf bidet voor drop vuilnisman klaar? Toen Els haar overbuurvrouw ;t( zag zeulen, snelde ze te hulp en bracht haar d [Q| kranen nog achterna. Er kwam zowaar een be reidwillige loodgieter, die het ding plaatste e niet kon begrijpen dat het donkere mevrouwt] zo blij was met een groen bidet in een blauw el badkamer. Wist hij veel over „ollandse wiesi pukken". Daags daarna was het vuilophaaldag e jawel, daar lag het oude bidet van tante Bcrna^e dette naast de plastic zak, wachtend op ee definitief einde. Maar kijk Els ontdekt he el afgedankte badkamergerief en rept zich naa Frangoise's grof huisvuil. Nog diezelfde midda pootte ze plantjes in de witte emaille bak, haald et een waslap over het onderstel en gaf het va bestemming veranderde apparaat een ereplaatsj in de zithoek. Zo werden twee families blij mi afdankertjes van elkaar, daarmee bewijzend hex wj betrekkelijk de waarde van bezittingen is. Jam mer dat ze daar geen oog voor hadden. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en nipt voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover o< over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Fusie CDA (6) Als rechtstreeks CDA-jongere meen ik een enkele kanttekening te moeten plaatsen bij het „ongevraagd advies" van de groep-Goudzwaard. Met name één ding heeft mij bijzonder onaange naam getroffen. Er wordt namelijk het volgende door de heren gesteld: niet weinig jongeren, die zich in het verleden met enthousiasme voor een KVP, een ARP en een CHU inzet ten, hebben het CDA verlaten of staan op het punt dit te doen. Er komen zeker ook andere jongeren weer bij; maar het is een veeg teken, dat de meest bewogen christenjonge ren hun politieke keuze elders gaan bepalen Ik ben dan wel rechtstreeks CDA- jongere geworden omdat ik in één christelijke partij heel wat meer zag dan in verschillende elkaar bestrij dende zusterpartijen maar ik wil te vens graag een „bewogen christen- Jongere" zijn, zoals dat zo mooi ge- Fusie CDA (7) Hoewel zelf geen lid van de ARP ben ik het roerend eens met professor Goudzwaard, dat de definitieve fusie nog maar even moet worden uitge steld. Ik meen, dat er een aantal zaken spelen, die het prille CDA geen goed doen. De coalitie met de WD zorgde voor een ruk naar rechts voor dat het CDA zich goed en wel had geprofileerd. Deze ruk naar rechts werd nog ingrijpender door deelne ming van nog al behoudende CDA'ers aan de regering (Andriessen, Beel- aerts van Blokland, Peijnenburg). Fa taal voor de koers van het CDA was ook het (door wie dan ook beraamde) vertrek van de fractie-leider Wim Aantjes. Met alle respect voor Ruud Lubbers, maar het ls een duidelijk minder Evangelisch geïnspireerde fi guur. Ik meen, dat de bezwaren ver vat ln dit ongevraagde advies van Goudzwaard c.s. uiterst serieus moe ten worden genomen. De medeonder tekening van de KVP'er Fiolet geeft aan, dat er ook ln katholieke kring onbehagen bestaat. Maastricht F. G. W. Smeets Radio-Noord Hierbij wil ik een hulde blijk geven aan Radio-Noord voor hun krachtsin spanning tijdens de periode van 14 tot en met 19 februari. Dankzij hen zijn vele mensen en groepen geholpen uit hun benarde positie door hoog opgewaaide sneeuwduinen. Zonder Radio-Noord zou de communicatie niet zo goed gelopen zijn, als dat het w( d jsc; Ine nu gebeurd is. Zelfs op zondai_ gen nog een kerkdienst uitzende mag dacht ik namens veel me et zeggen: Hartelijk dank. Radio-N< e geweldig wat jullie gedaan hebl Roden J. Ba 1 Palestijnen (5) Nu het Medisch Commitee Pale kollekteert voor (medische) hulj Palestijnen, blijken er nog steed! t demokraten in Nederland te v Deze lieden zijn zo demokratisi ze de kollekte willen verbieden; dat de PLO de staat Israël wil vi tigen. Fijn dat ze het voor het zwfce Israël opnemen, maar wat is hur^e ning over het Israëlisch 1 arsenaal? In 1956 gebruikte deze wapens voor de verovering Sinaï en Gazastrook; in 1967, deel gebieden en de westelijke Jord; ver. Israël gebruikt zijn wapens jaar om de Palestijnse staat te vetj tigen. Mag er misschien gekcf teerd worden voor hulp aan de si offers van deze agressie? Den Haag Peter B< Abortus (41) Hierbij roep ik allen op die gelov de Heer van de Schepping, om dend te strijden tegen dit onr deze moord met voorbedachten Laten wij. gelovigen, tevens d< moeders én vaders in onze dife: omgeving die het moeilijk he - helpen en op alle geoorloofde w bijstaan en de momenten van f en verdriet met hen delen. Nogn roep ik alle gelovigen in Nedeite: op. om te bidden tot de Heer vai t leven, dat deze „wet" niet word h gevoerd. tc Sassenheim P. A. M it lij MEDEDELING De in ons blal zaterdag gepubliceerde brief „1 scheiding (4)" was ingezonden dr. J. C. van Dongen te Utrecht^ Onder redactie van mevrouw J. Wentink-Frumau en mr J. J. Wentink Vragen uitsluitend In envelop sturen naar postbus 507, 2270 A m Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels, het liefst in waardf van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakke Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. DRIE TURVEN HOOG is de stapel brieven en paperassen over de Turf- meetster Het is me niet mogelijk op alle brieven persoonlijk in te gaan. maar het is wel merkwaardig hier een onderwerp van briefwisseling te heb ben. waarover 2oveel uiteenlopende en toch elkaar niet tegensprekende en interessante zaken verteld wor den. Het ligt ln de bedoeling over een paar maanden een AO-boekje over dit onderwerp uit te laten komen (niet van mijn hand). In Drente en in de Peel stapelden vrouwen en kinde ren de uitgegraven en gestoken turf netjes ln rijtjes op en een soort ploeg baas of controleur telde het aantal meters, stokken of roeden en idem zoveel van deze meters (of andere maten) was een dagtaak Het salaris, werd in overeenstemming daarmee uitbetaald het was bitter weinig. De turf werd afgevoerd, meestal per schuit. Een abonnee vertelt, dat ln Zwartsluis over de vaten, waarin de turf werd aangevoerd, een lat (riem) werd gehaald en dan viel alles dat te veel was er wel uit Deze riemen zijn nog te zien in het Oale Musem te Bargercompascuüm De familienaam „de Riemer" hangt samen met het hanteren van deze geijkte latten. In het Westen van het land waren het echter de vrouwen die het ambt van turimeten in pacht hadden Ook hier werd de turf ln schuiten aangevoerd <ait wac vooral de harde laagveen- turf) Door de plaatselijke magistraat werd de meetster, ook wel tonster genaamd beëdigd Deze vrouwen moesten zijn uit de nette siand en van onbesproken gedrag Meestal wa ren het weduwen met minderjarige kinderen Zij vulden de tonnen: na dat ze drie keer er tegen gestoten hadden, werd er nog een mandje bo venop gekiept en wat er dan bleef liggen hoorde bij de maat In Den Haag werden de turfschepen gelost aan de Brouwersgracht en een van de lezeressen herinnert zich dat haar grootvader (1839-1932) daarover ver telde Ook te Zwartsluis was het vul len en meten van de tonnen speciaal vrouwenwerk In 1639 werden tien paren vulsters of meetsters geregis treerd In 1754 waren dat er dertig. Per last turf ontvingen zij veertien stuivers De pachtsom was eerst tien gulden, later dertig De manden moesten gehuurd worden van de dia conie en de meetsters werkten zo eerlijk mogelijk, zodat niet sommi gen verder moesten lopen met de manden dan andere meer gelukkigen. De bijzondere kledij van de dames zal wel nodig zijn geweest voor dit vuile werk. Bij de post. die ik ontving over dit onderwerp was ook de dissertatie van W. J. Diepeveen: de Vervening in Delfland en Schieland tot het einde van de 16de eeuw (aan de VU. promo ter Prof Sneller. 1950). Een lezer uit Kollum vermeld, dat de tonnen van de turfdragers tot de eerste wereld-N oorlog eveneens door vrouwen gevuld en gemeten werden. Bij elke ton werd een streepje op een luik gezet. Het vijfde streepje er dwars doorheen (dat kennen we). Dat is dus een heel verhaal geworden, niet volledig, maar dat kan bij zo'n groot onderwerp niet. Rest nog allen hartelijk te danken voor de medewerking (en ook de uit nodiging om eens aan te komen „op de boerderij". Helaas is dat een bee tje te ver voor ons. maar we vonden het erg vriendelijk). Vraag: In een houten ledikant ligt een ijzeren spiraal. Wat is de oorzaak van het irriterende gekraak van het bed en nog iets: lk moet steeds maar niezen als ik daar slaap, zelfs terwijl ik niet verkouden ben. ANTWOORD: Ik vermoed, dat deze klacht een onsympathiek logeerbed betreft: kraken betekent dat er iets niet goed aansluit ln de verbinding van de onderdelen of dat zo n onder deel misschien krom getrokken is. Zodra er een gewicht op drukt, ont staat er wringing, dus gekraak Alles goed controleren en proberen, ais het niet aan de verbindingen ligt. met kleine spietjes het verschil op te hef fen Beginnen bij de steunpunten van de spiraal. Wat het niezen aangaat. dat moet u zelf uitvinden: Zit het ln een oude kapokvulling of ls het de vulling van de matras? Ligt het aan wollen of kunststof dekens (of aan de vloerbedekking?) een allergie kan heel wat oorzaken hebben. Als u iets nieuws aanschaft, moet u dat wel weten! Vraag: Nu ik voor de tweede keer ln de maand februari het woord „doods kist" ben tegengekomen, zou ik graag willen weten: Hoort die s er nu wel of niet bij? ANTWOORD: Uw brief was de aan leiding tot een heel prettig telefoon gesprek met de heer W de Clerck (Woordenboek der Nederlandse Taal te Leiden) Ik hoop. dat na de opwek king van Ton Hydra, de uitzending van de VPRO op zondag 11 februari over het WNT. mensen met proble men wat de Nederlandse taal betreft, begrepen hebben, hoe boelend het onderzoek en de bestudering van een levende taal kan zijn. In elk geval mèg de verbindlngs-s geschreven en gesproken worden, maar evèngoed kan die s niet tussengevoegd worden. Dat dit zo is. kunnen we zonder meer uit het bekende Groene boekje halen. Of u er mee tevreden bent, is uw taak. VRAAG: Op een vraag: Was Mozart vrijmetselaar? kreeg ik een kort en bevestigend antwoord van u. Maar waar haalde u dat zelf vandaan? ANTWOORD: Lang geleden, toen alle kinderen nog pianoles moesten hebben, speelden we: In diesen heil- 'gen Hallen", en Vader vertelde toen dat met die Hallen de magonnieke tempel bedoeld werd. Als zoiets goed verteld wordt, vergeet een kind dat niet Mozart werd in 1784 ingewijd als vrijmetselaar in de Weense loge: Zur Wohlthfitigkeit. Ook bezocht hij vaak de Loge „Zur Wahren Eintracht". waar hij op 7 januari 1785 tot gezel werd bevorderd. Een maand later werd de componist Joseph Haydn in die loge tot vrijmetselaar Ingewijd. Meer hierover ls te vinden in de 7e Jaargang 1956 nummer 1 van het Tljdschrijft voor Vrijmetselaren THOTH. In dit blad komt namelijk een interessant artikel voor over Mo zart (1756-1791) en het volledige pro gramma van het herdenkingsconcert, uitgevoerd door het Residentie-or kest en het Haags Toonkunstkoor. met solisten, onder leiding van Wil lem van Otterloo. Dit concert werd aangeboden door de Orde van vrij metselaren onfer het Grootoosten der Nederlanden en het programma ver meldt uitsluitend mgonrueke compo sities o.a. ook werk. dat hij het laatst, kort voor zijn dood nog kon doen uitvoeren, bij de wijding van de nieu we tempel van zijn loge: „Eine kleine Freimaurer-Kantate" (Zie ook artikel van B. Croiset v. Uchelen in de Win ker Prins-encyclopedie.) VRAAG: Naar wie is de Lanslaan in Utrecht genoemd? Antwoord: De verzetsheld Leendert Lans (geboren in 1916 en omgekomen in 1945) was eigenlijk een Rotterdam mer maar in de oorlog woonde hij te Utrecht in een pension. De Lanslaan werd volgens raadsbeschikking van 4 Juni '59 naar hem genoemd. Reacties op vraag over reparatie van een -ouderwets harmonium en de mu ziek daarvoor: Wij ontvangen ver schillende brieven van particulieren en firma's, gespecialiseerd in het res taureren van dergelijke instrumen ten. Hoewel we deze contacten zeer waarderen en met grote belangstel ling de gegevens doorgenome: doorgezonden hebben, was dit niet dat wat onze briefschnjve doelde. Het probleem van de ha niummuziek is niet zo moeilijk lossen, want er zijn zaken gen oef deze muziek in voorraad hel maar via de Vereniging voor Hui ziek (Catharijnesingel 85 Utrech j* 030-310879) ontving ik de Bouw van Augustus 1978 van het Bou kon takt. redactie: Free Kroeze werkgroep van deze naam is onze mening wel de kring waar briefschrijver naar zoekt. Wat de eniging voor Huismuziek betreft samen muziek maken nog vindt dan muziek maken, k£ zijn hart ophalen. Nieuwe cursus Sardana. Er zijn wat reacties gekomen met gege over volksdansmogelijkheden cursussen, waarvoor onze hart< J dank (mag het op deze manier? dans heet niet Sardanc (met een brief was in zeer origineel, ma: duidelijk te ontcijferen hand: geschreven) maar Sardana. Ter genheid van het Poetry Internal Festival in 1978 werd in het Alk centrum te Rotterdam een cursu talaanse dansen gegeven. In do len, in het gemeentehuis en op plaatsen in parken en op pleinen den demonstraties gegeven Er heel wat mensen, die graag de ci eens zouden meemaken of herh Walter Mooy en Joke Gerritse" de Rotterdamse Kunstkring 1 plein 30. Rotterdam, willen dit mogelijk maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 6