Bij een nieuw geschrift van Okke Jager
IV
Geloven tussen
twaalf en zeventien
Anglicanen zoeken verder
naar eenheid met Rome
Trouw
VANDAAG
'Uw koninkrijk
kome' thema
gebedsweek 1980
gebventussen twaalf
en zeventien
Conferenties
Bisschop Gij sen moet
heroïnedealers aanpakken
VOORBIJGANGER,
Vastenactie van
„Kerk in nood"
ÜIT DE KERKBLADEN
Toch een
aardver
schuiving
Russische krant
haalt uit naar
Zweedse zending
MAANDAG *6 FEBRUARI 1979
KERK
TROUW/KWARTET
V
door dr. C. Rijnsdorp
Multatuli heeft eens ergens waar weet ik
niet meer onderscheid gemaakt tussen
genie en genialiteit Een genie is van huis uit
geniaal, maar een geniaal iemand is uit dien
hoofde nog geen genie. Dit onderscheid is
hier niet aan de orde. al zou ik er best eens
over willen schrijven. Mijn bedoeling is een
soortgelijk onderscheid te maken tussen pro
feet en profetisch. Ik doe dit mede naar
aanleiding van het boekje van dr. Okke Ja
ger. getiteld Wij 2ijn niet machteloos, een
tijdsbeeld met tegenwicht, een uitgave van
Ten Have. Baam, 123 blz., prijs 13.50.
Het Oude Testament kent zijn profeten. Die
hadden een rechtstreekse opdracht van de
Heer en spraken onmiddellijk namens Hem.
Het waren eenzame, solitaire figuren, op wie
een uitdrukking van Nietzsche van toepas
sing is: ..Ik zwerf eenzaam zoals de rhinoce
ros". of op z'n Duits: ..Ich wandre einsam wie
das Rhinoceros". Het was geen pretje profeet
te zijn. want de waarheid kan dodelijk wor
den voor wie ze onverbloemd in de mond
neemt.
Ook het Nieuwe Testament heeft zijn profe- t
ten gekend. Een heel ander soort dan in het VOOTZIChtiQ
Oude Testament. Het zijn geen eenlingen,
maar ze treden op midden in de christelijke
gemeente. Het zijn minder aanzeggers van
oordeel en zegen, dan bezielde uitleggers van
het nieuw verworven heil in Christus. De
profetieën in het Oude Testament zijn zorg
vuldig opgetekend en bewaard. Van de
nieuwtestamentische profeten is niets be
kend dan dat ze ..een leer" hadden. Soms
kwam er een voorspelling bij: Paulus zal te
Jeruzalem gevangen genomen worden, of: er
komt een hongersnood.
Het is een veel voorkomend misverstand dat
een profeet een voorspeller is. Dit voorspellen
is van bijkomende, zo niet bijkomstige bete
kenis. De voorspelling is nooit los van de
boodschap. Zodra het voorspellen op zichzelf
komt te staan, is het profetische element
verdwenen. Dan wordt het een zaak van
sectarische bijbeluitlegging zonder reserve,
of een knappe prognose van deskundigen
met een ingebouwde reserve. Om van sterren
en koffiedik nog maar te zwijgen. Ik moet er
wel even voor de duidelijkheid bij zeggen: het
bovenstaande slaat niet rechtstreeks op het
boek van Okke Jager, maar het wil mijn
aankondiging in een ruimer kader plaatsen,
om zo boek en schrijver duidelijker te kun
nen zien. Want we moeten nog even verder.
Op kerkelijk en godsdienstig gebied spreekt
men ook wel eens van profeten. J. C. Sikkel
(1855-1920) werd zo wel genoemd en later K.
Schilder (1890-1952). Die erenaam werd ont
leend aan hun bewogen, persoonlijk getuige
nis. gepaard gaande met een opgewonden
toon.
Laten we voorzichtig zijn met het woord
profeet. Het lijkt me beter van profetische, of
profetisch aandoende, bezieling te spreken.
Het volk houdt van opwinding en sterke
vereenvoudiging, waarbij de redelijkheid en
het rechtvaardig oordeel gevaar lopen. Dit
leidt ertoe, dat het een inslag van speelsheid,
zoals bij Jager en Rothuizen, in mindering
brengt op de ernst van hun bedoeling.
Dr. O. Jager
Jager schreef op de Podium-pagina van 29
december een artikel „Voorspellingen achter
af bekeken," waarop nogal fel is gereageerd.
Jammer, want van mensen waarmee je het
niet altijd eens bent. kun je vaak meer leren
dan van medestanders. Men meende blijk
baar in dat stuk de pretentie te proeven,
profeet te zijn. Jager zelf sprak van intuïtie
(die natuurlijk gepaard ging met kennis van
zaken). En terecht, want in dat artikel ont
brak de boodschap, die een stuk proza een
profetische klank kan geven.
Somber
Dat register is wel opengetrokken in het hier
aangekondigde boek. Laar ik er alleen dit van
zeggen, dat het een somber tijdsbeeld geeft,
maar met een hoopvol tegenwicht. Ik ga het
ditmaal niet navertellen: men kan het beter
zelf lezen. Maar het wekte bij mij de behoefte
een soort tussentijdse balans van de figuur
Jager voor eigen gebruik op te maken.
Ik onderscheid drie elementen: 1. Zeer uitge
breide documentatie, 2. Betrokkenheid bij de
praktijk van het christelijk handelen, 3. Een
literaire Inslag, in de zin van taalgevoeligheid
en spelen met de taal.
Erkennen
Laat ik eerst zeggen dat het vandaag drin
gend geboden is, alles wat uit de eigen groep
boven de middelmaat uitstijgt, in zijn waarde
te erkennen. We kunnen geen enkele goede
publicist missen. Onderlinge animositeit
leidt tot ondergesneeuwde, geïsoleerde boer
derijen. Net Nederlandse protestantisme
biedt toch al een barre aanblik.
In de tweede plaats: het muzische element
behoeft aan de wetenschappelijkheid geen
afbreuk te doen. En dan ten derde: laten de
ouderen (en middelbaren) toch eens begrij
pen dat het wereldbeeld uit de mannenbroe
ders-tijd als zodanig niet meer te handhaven
is. Uit de oude bijbel moeten we nieuwe
inzichten putten. En iedereen die zich daar
voor inspant, heeft recht op waardering. De
centrale fout is. dat men niet bereid is zich
zelf te herzien.
Niet harmonisch
Wat is nu mijn totaalindruk na al het voor
gaande? Het komt mij voor dat de drie hier
boven geboemde elementen nog niet vol
doende op elkaar zijn afgestemd. Ze vormen
nog geen harmonisch geheel. Het werken met
citaten loopt wel eens uit de hand; hier moet
de schijn van paraderen met belezenheid
worden onderkend en vermeden. Iets derge
lijks geldt van de documentatie. Deze dient
volledig verwerkt te zijn en opgenomen in de
stroom van het betoog (Herman Bavinck
verstond deze kunst meesterlijk). Ook het
spelen met de taal lijkt mij niet volledig te
zijn geïntegreerd. Men kan in een betoog niet
drie dingen tegelijk willen: getuigen, belezen
heid tonen (uitstallen klinkt onvriendelijk)
en taalspel bedrijven. Deze onevenredigheid
verhindert mij volkomen bevredigd en over
tuigd te zijn en ik geloof ook dat dit er de
oorzaak van is, dat Jagers grote activiteit op
publicistisch gebied niet dat effect heeft dat
het verdient.
Kernpunt
Het is een kwestie van concentratie op de
hoofdzaak en van rijping. Dit te slgnalleren is
de taak van de onbevangen criticus. Schrij
ven is vandaag enorm belangrijk: protes
tants-christelijk Nederland staat op een keer-
'punt. Alle ponden en onsen talent dienen te
worden gemobiliseerd. Het muzische element
is daarbij van grote betekenis. Op de pen
voerders die dit bezitten (ook op historisch
gebied) moeten wij zuinig zijn. En dat niet
zonder dankbaarheid voor alles wat ze reeds
hebben gegeven.
LONDEN (ANP) De generale synode van de anglicaanse
kerk van Engeland heeft te Londen de theologische basis voor
eenwording met de katholieke kerk versterkt. Drie verklarin
gen inzake eucharistie, priesterwijding en leergezag van de
gemeenschappelijke internationale commissie van anglica
nen en rooms-katholieken werden door de synode aange
nomen.
De synode heeft deze commissie nu
gevraagd een verklaring over de leer
van de kerk op te stellen, die als
raamwerk voor de aangenomen ver
klaringen moet dienen De synode
besefte echter dat theologische over
eenstemming alléén de gewenste een
heid niet tot stand kan brengen. De
internationale anglicaanse commis
sie. die in mei haar toestemming aan
de beslissing van de synode moet
MILAAN (CIC) Het thema van de
gebedsweek voor de eenheid in 1980
is „Uw koninkrijk kome". Dit heeft de
gemeenschappelijke commissie van
de r.k. kerk en de wereldraad van
kerken besloten.
In een toelichting wordt gezegd, dat
de verdeeldheid van de christenen de
verkondiging van het koninkrijk'
Gods belemmert en de verwerkelij
king van het koninkrijk in de weg
staat. Het zoeken van en bidden voor
de eenheid is volgens de verklaring
het door het geloof gedragen ant
woord op het geschenk van God van
het rijk In Jezus Christus en diens
verlossend heilswerk.
geven, is gevraagd wegen aan te wij
zen die kunnen leiden naar eenwor
ding van de anglicaanse en de rooms-
kathoUeke kerk
De anglicaanse synode was verheugd
over de goede betrekkingen die in de
afgelopen dertig jaar met de katholie
ke kerk zijn gegroeid. Eenheid met
Rome ligt echter niet in de nabije
toekomst, zo waarschuwde de bis
schop van Derby. Cyril Bowles. Ge
wezen werd ook op de toenemende
samenwerking met de kleinere pro
testantse kerkgenootschappen in En
geland.
UJden aan een geestelijke depressie BerOepiflgSWerk
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131
Amsterdam
tel 020-913456
teiei 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned. Cred<ett
Rekemngnr 23 00 12 57J
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT
Postbus 940
3000 AX Rotterdam
Ml 010-115588(1
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
iel 115700 (uitsluitend voor
REGIO OEN HAAGAEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND:
(uitsluitend administratie)
Postbus 3
8000 AA Zwotle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 15 90
Per Kwartaal 47.70
Pw ha« ia*' 95.40
Advertentietarieven op aanvraag
Telefonische abonnamentenopdrachten
(z e adressen boven)
Opgave farmbebenchMn 9-19 30 van
maandag t/m vn^ag Op zondag van 18-
20 uur teief 020-913456
Opgave mm.-adverlenbes ie<
020-936868 Ol SChnfleHk aan M.rw-Ad*
atdeimg postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen u-tsimtend schriftelijk
Israël en Jodendom, een zaak van
de gemeente, voor kerkleden met ver
antwoordelijkheid voor „kerk en Is
raël" m.m.v. mevr. H. L. van Stege-
ren-Keizer. donderdag 15 maart. Toe
rustingscentrum. Leusden (tel. 033-
43244).
Vrouwen, vakbond en kerk in La-
tijns-Amerika, confrontatiedag van
de werkgroep „vrouw, kerk. tweeder
de wereld" In samenwerking met
CLAT-Nederland, donderdag 22
maart 10-15 uur. Bergkerk, Abr. Kuy-
perlaan 2. Amersfoort. Opg. en inl.
tel. 030-710614.
Bijbelweek, 19-23 maart. Kontakt
der Kontinenten. Soesterberg (tel.
03463-1755).
DRIEBERGEN De landelijke hervormde jeugdraad en het
landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk hebben sa
men een boekje uitgegeven, dat „Geloven tussen twaalf en
zeventien" heet en waarvoor Len Munnik bijgaande omslagte
kening maakte (ook in het boekje staan een paar tekeningen
van hem).
Dit boekje wil een handreiking zijn Daaromheen staan citaten overgeno-
voor hen die met deze leeftijdsgroep men uit de programma's. Enkele trai-
leeft en/of werkt: ouders, begeleiders, nlngs-modellen voor verschillende
clubleiding, catecheten, enz. Daarbij groepen zijn in hoofdstuk 3 te vinden,
is uitgegaan van de KRO-program- Het boekje „Geloven tussen twaalf
ma's „Geloven tussen 12 - 17" waarin en zeventien" wordt afgesloten met
Jan Nieuwenhuis. pastor in het team enkele grepen uit een Interview met
van de Dominicuskerk te Amsterdam Jan Nieuwenhuis. Voorts zijn een li te
en stafmedewerker van het katholiek ratuurlijst en informatie over de te
service-instituut voor levensvorming gebruiken videobanden opgenomen,
te Arnhem, met jongeren in gesprek Deze videobanden zijn bedoeld om in
is over hun geloofsbelevingen. een groep een gesprek over het thema'
In hoofdstuk 1 staat een schets van „geloven tussen twaalf en zevenUen"
de maatschappij waarin wij leven en op gang te brengen,
wordt getracht een antwoord te ge
ven op de vraag wie nu eigenlijk deze
„12 - 17 jarige" is. In hoofdstuk 2
wordt kort weergegeven welke jonge
ren in de programma's naar voren
komen, wat zij denken en geloven.
„Geloven tussen twaalf en zeventien"
is te bestellen door 4,50 over te
maken op gironummer 47 50 60 t.n.v.
Gereformeerd Jeugdwerk te Drie
bergen.
Reactie uit bisdom Haarlem:
LOOSDRECHT „Men zou u meer waarderen als u een
onverbiddelijke, discriminerende en liefdeloze houding aan
nam tegenover heroïnedealers. Hebt u ooit uw stem laten
horen, de sacramenten geweigerd aan dit uitschot van onze
bevolking?" Dit staat In een open brief aan bisschop Gljsen
van Roermond, die zes rooms-katholleken uit het bisdom
Haarlem hebben gepubliceerd In weekblad „De Bazuin".
Deze zes zouden graag zien dat bis
schop Gljsen een programma opstel
de voor de heropvoeding van die dea
lers. Ze zeggen zich ongerust te ma
ken over hun „broers en zusters" in
Limburg, omdat de bisschop de al
daar wonende katholieken „onrustig
maakt, verward, wanhopig en onge
lukkig".
Ze zijn van mening dat de rooms-
katholieke vrouwen in Limburg die
zich geestelijk, lichamelijk, materieel
of sociaal geen kinderen kunnen per
mitteren, nog zwakker en verdrietiger
worden in hun hopeloze situatie door
de starre opvattingen van de bis
schop over abortus en geboortebeper
king. Hij zou „de verwekkers van
betreurbare zwangerschappen" beter
verantwoordelijkheidsgevoel kunnen
bijbrengen.
De zes verontrusten zeggen verder
dat Gijsen niet de moeite heeft geno
men om zich op de hoogte te stellen
van het gevoelsleven van de homofie
len. Het leven van homofielen is vol
gens hen door de voortdurende discri
minatie vaak een eenzame hel. „Na
paus Johannes, na mgr. Beckers wa
ren er veel die aarzelend de weg naar
kerk en sacramenten en priesters te
rugvonden en hier wat steun aan had
den. Uw onverbiddelijke, discrimine
rende en liefdeloze houding zal hier
wel een einde aan hebben gemaakt ln
Limburg", aldus de briefschrijvers.
Volgens hen moet de bisschop zich
ook ontfermen over de werkloze mijn
werkers ln Zuid-Limburg, omdat die
mensen ondanks een dak boven hun
hoofd en een behoorlijke uitkering
ANDERE BEWIJZEN ZIJN
NIET
Zo groot
is ons Godsvertrouwen
door Christus.
(II Corinthe 3,1-6)
In deze brief is Paulus sterk
persoonlijk betrokken bij wat hij a
de christenen in Corinthe schrijft,
stelt zich telkens opnieuw kwetsbj is
op. Het gaat niet over theoretische n
zaken. Er wordt iets verhandeld
tussen Paulus en de Corinthiërs. I
Vandaar zo'n tussenopmerklng.
Achter deze woorden zou je dit b.v.
kunnen denken: Jullie zullen wel
denken waar haalt die man dat
allemaal vandaan? Begraven ondet
de moeilijkheden houdt hij het uit
Hoe kan dat? Hier is het antwoord
Zo groot is ons Godsvertrouwen dc
Christus. Godsvertrouwen kan ook
alleen maar iets te betekenen hebb
„door Christus". Veel mensen vrag
daar vandaag naar: Hoe kan je die
God vertrouwen? Die God die dit
doet en dat. 't Is natuurlijk de vraa
of Hij dat alles doet en het is zelfs
zeker dat Hij de meeste dingen dieL
wij Hem voor de voeten gooien nie
doet. Maar goed. Hoe kan je Hem
vertrouwen? Is daar iets voor aan
wijzen? Welke grond heb je
daarvoor? Paulus wijst het aan: doL
Christus. Wat bedoelt hij daarmee
Zoals God daar, in Jezus Christus
gehandeld heeft, hier bij ons geweéO
is, heeft laten zien wat mensenleve
wat recht en gerechtigheid is, nou,
dat alles, daar grond ik het op. Daa
heb lk vertrouwen. Dat geeft me 1
moed. Daarop zien is zoiets als „de t
woestijn Ingaan" (zie zaterdag) en
zijn liefde ervaren. Andere bewijze^
zijn er niet.
Tenslotte breken zij een lans voor de
gehuwde priesters: „ln een tijd dat
weinig Jonge mensen voor dit beroep
kiezen zouden bisschoppen zuiniger
moeten zijn op de mensen die zij nog
hebben". De briefschrijvers menen
dat het om bisschop Gijsen koud en
eenzaam zal worden, als hij blijft vol
harden ln zijn starre houding. „Niet
bepaald een sfeer van waaruit een
bisschop ménsen kan benaderen", zo
schrijven zij.
GEREF. KERKEN
AANGENOMEN naar Staphflh
Rouveen, kand. W. J. Moolenaar
Harde.
.Beroepen: te Sneek, Z. Ramake
Emmen.
DEN HAAG „Kerk in Nood'VOost-
priesterhulp, de hulporganisatie van
pater Werenfried van Straaten, heeft
ter gelegenheid van de vasten 1979
een brochure uitgegeven met de titel
„Hulp en hoop" het motto van de
hulpactie die de organisatie in Chili
en andere derde-wereldlanden voert.
Pater Werenfried van Straaten
schrijft in de brochure dat het werk
van „Kerk in nood'VOostpriesterhulp
weliswaar zielzorg is, maar dat het
evangelie niet verkondigd kan wor
den aan mensen die niets te eten
hebben. Daarom probeert de bewe
ging al vijftien jaar de nood in hon-
gergebleden te lenigen.
In 1978 heeft „Ayuda y Esperanza"
(„Hulp en Hoop") in Chili in 3.193
gevallen kunnen helpen. Dit gebeur
de met een totaalbedrag van 230.000
dollar.
Dr. C. P. van Andel vraagt in TEN
MINSTE aandacht voor een termijn,
die te hoog gegrepen bleek:
In november 1979 zal het 10 jaar
geleden zijn, dat een groep jongeren
de belde synoden (toen nog water
dicht van elkaar gescheiden) bezocht
en onder de naam „Samen op Weg"
en fusie-plan voorlegde. Het proces
van eenwording was door de jongeren
gefaseerd en zou 10 Jaar nodig heb
ben om tot fusie der beide kerken te
leiden. Ik vermoed niet dat we het
halen. Voorlopig zullen wij opnieuw
tien jaar nodig hebben. Maar wat er
in de achter ons liggende jaren ge
beurd is. heeft toch wel iedere ver-*
wachting overtroffen. Een ware aard
verschuiving kwam op gang en on
danks alle verdrietigheden die zijn
er ook is er een proces op gang
gekomen dat onomkeerbaar is!
Solidariteit
Dr. S Oerssen, secretaris van de her
vormde raad voor de verhouding van
kerk en Israël, vraagt in het christelij
ke gereformeerde maandblad DIA ge
duld ln de christeliJk-Joodse ontmoe
ting:
Met deze informatie kan duidelijk
zijn geworden, dat christelijk-Joodse
ontmoetingen ln Nederland door een
zekere incongruentie gekenmerkt
worden. Tegenover een zich meer van
zijn band met het Jodendom bewust
geworden christenheid staat een klei
ne en zwakke Joodse gemeenschap,
die nauwelijks ln staat is deze uitda
ging op te nemen. Dat betekent prak
tisch. dat de weinigen die daartoe
qua mentaliteit en eruditie zijn toege
rust. voortdurend overvraagd worden
en dat het christelijk-Joodse gesprek
in feite aan enkele personen hangt
Daar komt bij, dat om begrijpelij
ke redenen aan de vraag van de
opbouw van de eigen gemeenschap
en het scherper formuleren van de
karakteristiek daarvan prioriteit ge
geven wordt boven de ontmoeting
met de ander. Men vreest ook die
ontmoeting: kan deze niet betekenen,
dat een aan de groep vreemde pro
bleemstelling wordt opgedrongen,
die eerder tot verwarring dan tot ver
rijking zal leiden? WIJ moeten weten,
dat wij door de Joden wel tot daad
werkelijke solidariteit, maar nauwe
lijks tot gesprek worden uitgenodigd
Daarom moet een groot gewicht wor
den toegekend aan schijnbaar kleine
gebaren waarmee aan de Joodse ge
meenschap duidelijk zou kunnen
worden gemaakt, dat zij als minder
heid in onze samenleving ons zeer
welkom zijn en blijven. Te denken
valt bv. aan de steun uit christelijke
kring bij de restauratie van de Portu
gese synagoge te Den Haag toen deze
werd ingericht voor de eredienst van
de liberale Joodse gemeente en ook
bij de restauratie van de orthodoxe
.synagoge te Leiden. Ook valt te den
ken aan gebaren waaruit blijkt dat de
Joden niet alleen staan als zij zich
bekommeren over het welzijn en de
toekomst van de Joodse staat Israël
en over het lot van verdrukte Joodse
minderheden, bv. in de Sowjet-Unie
en in Arabische landen (sedert kort
inclusief Iran). Ook in het belang van
de stichting en ontwikkeling van een
christelijke nederzetting ln Israël als
Nes Ammlm valt ln dit verband niet
te onderschatten. Verder moet wor
den onderstreept dat de spits van de
christelijk-Joodse bemoeienissen
zich in Nederland heeft te richten op
de christelijke gemeente zelf. opdat
zij zich van haar verbondenheid met
en hoop voor het Joodse volk meer en
meer bewust worde en opdat er in de
ontmoeting met het Joodse volk
sprake mag zijn van „een wel toege
rust volk".
Praktiserend
Ds. R. J. van der Veen in een gesprek
met Missie Bij EEN over de gift van
de wereldraad van kerken aan het
Patriottisch Front van Rhodesië:
Ik had pas twee topleiders van ZANU
(een van de twee bewegingen, die het
Patriottisch Front vormen) te loge
ren. De een, Dydimus Mutasa, is een
Anglikaans christen en lekepredlker
Ik heb een meditatie van hem over
het Lukas-evangelie, die hij in de
gevangenis heeft geschreven, en die
is diep ontroerend. De andere. Na
than Shamiyaria, is een methodist.
Beiden bezweren dat Robert Moega-
be. de leider van de ZANU. een prak
tiserend katholiek is. Als zij kiezen
voor een Afrikaans socialisme voor
hun land. kijken ze naar Tanzania, en
als ze spreken over een marxistische
oplossing, dan zegt Moegabe erbij,
dat hij waarden uit het marxisme wil
aanvaarden, zolang die niet in con
flict komen met de universele waar
den van het christendom. Dat is nog
beter dan het „socialisme met een
menselijk gezicht", dat in Tsjechoslo-
wakije door de Russen onder de voet
werd gelopen. Toen waren we alle
maal voor Dubcek.
'Ut'
Zuster Francesco van Pinxteren, on
langs benoemd door bisschop Bluys-
sen tot zijn gedelegeerde voor oecu
menische zaken, en ook actief in de
feministische theologie, ln het BIS
DOMBLAD van het bisdom Den
Bosch:
In Brabant, waar ik vandaan kom, op
het Brabantse platteland praatten de
vrouwen vroeger, en hier en daar nu
ook nog, wel over „mennen mens", en
ze bedoelen dan hun man: „unnen
mens", dat is een man. Die man heeft
het over „het vrommes", vrouw
mens, of kortweg over „ut", „het".
„Het" is een vrouw. „Ut" is in huis.
Ons Brabants dialekt verraadt hier
hoe tegen een vrouw aan gekeken
werd: als tegen een ding, geen mens!
Reclame
In de jaarlijkse financiële actie Kerk
balans gaan de organisatoren er nog
steeds van uit, dat het grote publiek
wéét, wat „kerk" ls. Hoe lang nog?
vraagt Lambert van Gelder in SAAM
HORIG, het blad van de raad van
kerken:
Deze ontwikkeling brengt met zich
mee, dat aan de propaganda voor
„Kerkbalans" een andere propagan
da vooraf zal moeten gaan: propagan
da voor de kerk zelf. De kerken zullen
puur ideëel en tevens glashard, zich
zelf moeten propageren: dit zijn wij,
dit doen wij, en dat is goed. In evan
gelische bescheidenheid én zelfverze
kerdheid. Zoals Flat of welk ander
merk ook niet adverteert: koop een
veilige auto, maar: koop een Fiat
want die is veilig. Met „Kerkbalans"
staan de kerken pas aan het begin
van de lange en continue weg van de
reclame, van de sales-promotion, in
dit geval dan „salvation-promotion".
De oprichting van een interkerkelijke
commissie-ideële-reclame zal nodig
zijn, wil de actie „Kerkbalans" op den
duur niet, door onbekendheid van het
publiek met het geadverteerde „be
drijf" en zijn „produkt", zonder fun
dament komen staan.
Ds. H. Gaasbeek
De hervormde predikant H. G "I
beek te Schelluinen zal in dienst 1
de gereformeerde zendingsbond 1 1
hervormde kerk (de GZB) worden 1
gezonden naar Indonesië. Ds. G
beek komt ter beschikking var1
Toradjakerk op het eiland Sulan
Hij zal deelnemen aan het vormi
en toerustingswerk van de Tora -
kerk. De uitzendingsdienst is oti
maart 's avonds om kwart voor
in de Exoduskerk te Gorkum.
vertrek van de familie Gaasbeek i n
Indonesië zal op 15 maart plaats
den. Ds. Gaasbeek staat sinds au 8
tus 1975 in Schelluinen.
Ds H. A. Schiere-Ley
Op 58-jarige leeftijd is overleder
doopsgezinde predikante mevrt Jj
H. A. Schiere-Leyns te Noordhom
was de voorgangster van de verc
de doopsgezinde gemeenten in
Westerkwartier van Groningen (v
heen: Noordhom, Den Hom
Grijpskerk); zij kwam daar in 196
ging eind vorig jaar in verband i
haar gezondheidstoestand met e
'ritaat. Ds Schiere begon haar am
lijke loopbaan als predikante te
huisterveen. In 1948 nam zij (eer
ontslag ln verband met haar hi
lijk, doch na het overlijden van 1
man ging zij in 1968 weer de past
in.
Ds H. de Ruyter
Ds H. de Ruyter, hervormd pr
kant te Aalten, is op 62-jarige
tijd overleden. Ds De Ruyter wi
de oorlog hulpprediker te Perni
van 1945 tot 1952 predikant te Ec
Wiel en daarna van Aalten.
Ds A. G. Günther
Op 85-jarige leeftijd is overleden
vrouw ds. A. G. Günther, te Oo
beek, emeritus predikante van d<
monstrantse Broederschap. Mevi
Günther diende de remonstrants
meenten te Doesburg, Zwammer
en Hoogeveen, waar zij in 1958
emeritaat ging.
LONDEN (ANP) Het Sowjetr 1
sche dagblad „Izwestia" heeft 01
de kop „Oneervolle missie" u
haald naar de Zweedse missie-orj
satie „Slaviska Missionen" (Slavi
missie). Volgens het blad is de org
satie een dekmantel voor activite
van de CIA en andere westerse vt
heidsdiensten.
De directeur van 'Slaviska Mi
nen', Ingemar Martinson, word
van beschuldigd 'toeristen' naa
Sowjet-Unie en andere Oosteuro
landen te zenden voor een doel
niets met godsdienst heeft te ma
Deze „toeristen", zo schrijft „Iz i
tia", hebben de opdracht om lastt
ke en tendentieuze informatie ov(
situatie der gelovigen in socia
sche landen te verzamelen. Het
suggereert dat ze ook voor de
spioneren. Het waarschuwt
Zweedse regering dat de activiU
van „Slaviska Missionen" wel
onprettige gevolgen voor de bet
kingen tussen Zweden en de Sol 1
Unie zouden kunnen hebben.