Het is in 'De Open Hof' geen toneelvoorstelling NOS-bestuur voc verdere verhogin omroepbijdrage fe Goede prestaties vat Royal Philharmonic Carlos Trafic, een Don Quichot van nu Negen maanden tv-gemeente maakt veel los Tournee onder Hans Vonk Meesterlijk spel in Mickery Een dokter in gewetensnood TV COMMENTAAR Mini-opera vooii koffieconcerten ZATERDAG 24 FEBRUARI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Fred Lemmers 80EST Toen de NCRV ons vorig jaar vroeg ot wij negen maanden lang als televisie gemeente wilden fungeren, heb ik tegen mijn gemeenteleden gezegd: als wij dat doen moeten we het nodige inleveren. Het brengt een stuk onrust in de kerk met die televisiecamera's en die lampen. Voor één keer ls dat wel te doen, maar om de vier weken veertig man van de NOS over de vloer is een hele opgave. We hebben er lang over gepraat en uiteindelijk ja gezegd. We zagen het als een uitdaging". Ds Jaap Smit. voorganger van de ■hervormden, die samen met de gere formeerden in De Open Hof in het 'Soesterveen hun kerkelijk centrum hebben, voegt er meteen aan toe. dat het in de praktijk allemaal reuze is meegevallen. Zondag 25 februari is de vijfde uitzending, die evenals de voor gaande drie weken van tevoren is opgenomen „Nu we de helft van de geplande diensten achter de rug hebben (er volgen nog uitzendingen op 25 maart. 22 april en 20 mei) kunnen we niet anders zeggen dan dat we inderdaad het een en ander hebben moeten inle veren. maar tevens dat we door te geven op een verrassende manier zelf ook veel ontvangen. Die uitzendingen maken iets los bij de mensen". Dat komt door de manier waarop de samenstellers Henk Verkerk en Kees Vink. die programma's hebben opge zet. Zij beperken zich niet tot het registreren van de kerkdiensten op zich. maar kleden de drie kwartier durende ochtenduitzendingen aan met interviews, die achtergrondinfor matie geven over het thema van de dienst. Deze wijze van aanpak is voor een deel toe te schrijven aan het feit dat de NCRV strikt genomen geen kerkdiensten mag uitzenden. Die taak is het privilege van de kerkelijke zendgemachtigden. Door er een pro gramma omheen te bouwen is dat bezwaar uit de weg genomen. ..Als je gemeenteleden eerlijk hoort praten over belangrijke zaken als doop en avondmaal, om maar iets te noemen, wordt iedereen die kijkt en luistert stof aangereikt om er over door te praten. We werken in die uitzendingen op die manier naar ons zelf toe." vindt ds Jaap Smit. „Ons heeft van het begin af aan voor ogen gestaan een beeld te geven hoe een gemiddelde hervormde wijkge- meente niet te zwaar en niet te licht reilt en zeilt. Zo'n gemeente te vinden was niet zo eenvoudig. Omdat Je voor die zondagse opnamen het reportage team van de NOS niet te zwaar kunt belasten, moesten we het in de buurt van Hilversum zoeken. Zonder dat de mensen het wisten zijn we in enkele plaatsen poolshoogte gaan nemen. Behalve in Soest hebben we bijvoor beeld gekeken in Laren en Drieber gen. Het is Soest geworden, mede omdat in De Open Hof het element van kerkelijke samenwerking een grote rol speelt, en dat was mooi meegenomen" vertelt Kees Vink. Technisch gezien valt die keuze wel een beetje tegen. „Als gebouw is De Open Hof een hopeloos geval. Het is een kale ruimte waarvan je in een uitzending alles al hebt laten zien. In een oude kerk heb je meestal prachti ge bogen of glas-in-lood ramen waar je als rustpunt tijdens de gebeden de camera op kunt richten. Die mis je in Soest volkomen. Dat trachten we te ondervangen door bij elke uitzending extra aandacht aan de bloemen in de kerk te geven." Al worden de dien sten niet life uitgezonden, door voor deze vorm van opnemen te kiezen wordt voorkomen dat het toneelvoor stellingen worden, zoals in de serie televisiekerkdiensten die vorig jaar op verschillende locaties midden in de week. speciaal ten gerieve van de uitzending, werden georganiseerd. Voor dat toneelspelen is men in Soest in het begin ook erg huiverig geweest. Slap aftreksel ..Zou het geen geforceerd geheel wor den. een slap aftreksel van een nor male kerkdienst door al die toestan den er om heen? Als Je niet langer dan zes minuten mag preken, zou er dan geen stuk getuigenis wegvallen? Moeten we niet allerlei hoogstandjes doen die niet met de werkelijkheid overeen komen? Dat waren allemaal vragen waar we mee zaten. Als gere formeerden en hervormden hebben we in dit verband wel een paar eisen op tafel gelegd. De belangrijkste was dat er aan de preek niet zou worden geknipt." zegt ds. Smit. Om het geheel in goede banen te leiden is er een stuurgroep ingesteld, waarin alle betrokken partijen zijn vertegenwoordigd. Die komt fre quent. in elk geval eens per maand, bijeen om met elkaar te praten over de komende uitzendingen. Ook kri tiek op de uitzendingen die zijn ge weest kan daar worden ingebracht en daar wordt gebruik van gemaakt, al Zijn degenen die bezwaren maken te gen bepaalde programmaonderdelen in de minderheid. De uitspraken van koster Jaarsveld tijdens een van de eerste uitzendingen over het in de kou laten staan van mensen die di rect hulp nodig hebben zijn bij een aantal gemeenteleden erg negatief overgekomen. De samenstellers heb ben die uitlatingen, hoewel ze aan voelden dat ze minder goed zouden vallen er niet uitgeknipt." De mensen mogen best met schaduwkanten van een kerkelijke gemeente worden ge confronteerd, hoewel men zegt dat die koster ongelijk heeft. In de prak tijk is het echter zo, dat de meeste kerkleden nauwelijks een idee heb ben waarmee een koster allemaal wordt geconfronteerd. Dat hetgeen in het kader van de .Goede morgen uitzendingen" op het scherm komt heel direct over komt blijkt uit de reacties uit het Voorstel Raad van Beheer venworpen He ld. HILVERSUM (ANP) De stijging van de omroepbijd] b Ds Jaap Smit en zijn gemeenteleden van „De Open Hof" zijn er langzamerhand aan gewend dat Nederland eens per maand massaal meekijkt. kan voor 1980 beperkt blijven tót vier gulden, maar ïn de er daarop volgende jaren zal er telkens zes gulden bijmoetenjp zal het NOS-bestuur schrijven aan minister Gardeniers. Het bestuur heeft daarmee het voor stel van de raad van beheer, het dage lijks bestuur van de NOS, verworpen. De raad wilde namelijk akkoord gaan met de door minister Gardeniers ge suggereerde verhoging van vier gul den per Jaar tot en met 1983. De omroepbijdrage is op het ogenblik 126 gulden per jaar. De raad van beheer meent dat de omroep dank zij de forse algemene reserve, waarin eind 1977 nog bijna 300 miljoen gulden zat. tot en met 1983 wel kon uitkomen meteen jaar lijkse verhoging van de omroepbij drage van vier gulden. Hij rekende voor dat de stijging de omroepbijdrage, als de pla-h van de raad van beheer zouden ;ei den gevolgd, zou afnemen vai procent in 1977 tot 2,9 proce 1982. Het gevolg zou zijn dat di roepbljdrage dan in 1984 met l4k* den ineens omhoog zou moeten h dit te voorkomen gaf het bestuj de voorkeur aan de stijging over Jaren uit te smeren. Het bestuur vond dat nogal voorba rig. VARA-voorzitter Andre Kloos noemde de raad van beheer „roomser dan de paus". Omdat de minister alleen nog maar een voorzichtig plan tot de jaarlijkse stijging met vier gul den had te kennen gegeven, was de raad van beheer daar bij de meerja renplanning al helemaal van uit ge gaan. „Een onvoorzichtige daad" al dus Kloos. „Er hoeft maar iets te gebeuren met de loon- of prijsontwik keling en we zitten in het schip". Zenderkleuring De voorlichting aan het publiel de zenderkleuring die per 1 ap gaat. gaat de NOS 50.000 guldf ten. Het NOS-bestuur besloot geld ter beschikking te steller wel het eerder had beslist vervroegde invoering van de kleuring (aanvankelijk zou dc op 1 oktober beginnen) geen geld mocht kosten. Zoals bef Hilversum 1 wordt licht. Hilver informatief, Hilversum 3 word( pop- en Hilversum 4 een ki£ zender. Tot nu toe gold de 2 kleuring al wel voor Hilversum maar niet voor Hilversum 1 enf -k tn Ook in een televisie-gemeente gaat er wel eens wat mis. Dat ondervond organist Tjalling Roos jen in de vorige uitzending, toen onverwacht een toon van het orgel bleef hangen. De kerkgangers lachten, maar Tjelling kreeg het er warm van toen hij naar boven moest klimmen. door W. H. Wolvekamp land. Een mevrouw schreef na de uitzending rond de avondmaalsvie ring: „Ik ben al jaren invalide en kan daardoor niet meer naar de kerk door AndréiRutten AMSTERDAM Het Amerikaanse theaterienomeen Carlos Trafic. die al enige jaren in en vanuit Amsterdam opereert, heeft nu met drie medespelers voor Mickery (t.m. 4 maart) een project „The Quijotesssssss" gemaakt, dat in Mickeryview no. 6 terecht als „een onoverwinnelijke combinatie" werd aange kondigd Als Je Carlos Tralie door Mickery rond ziet dolen als Don Quichot. dan denk Je overtuigd: ja. dat is "m. Niet zoals hij er in Cervantes' tijd heeft uitgezien, maar zoals hij er nu op uit zou trekken, loshangend wit jasje over slordig hemd. half lange jaeger onderbroek wat naar beneden e .«zakt. verwilderde haren, starende ogen. die van de werkelijkheid van nu halluci naties maken. Hij vindt in Hector Malarnud een uitstekende Sancho Panza, die het Engels met een nog sterker Spaans accent spreekt dan hij en hem op een gegeven moment uiterst verbaasd vraagt: maar als u Don Quichot bent. waarom spreekt u dan almaar Engels? De dolende ridder vindt zijn knecht in pyjama en in kussens lui maar opgewonden zittend achter twee t v. toestellen met afstandbediening en een flesje cola. Die apparatuur ziet hij als een van de vele kwalijke uit vindingen van boze tovenaars. Hij. schakelt ze met zijn eigen tover kracht uit en krijgt Panza mee door hem voor te spiegelen dat hij koning Speciaal vandaag zal worden van Sebatopol City Noord, want in Zuid heeft hij te wei nig connecties. Zij vertrekken samen, niet op een rossinant, maar op een elektrisch rijdend ledikant met Pan- cho aan het stuur. Hun eerste gevecht leveren zij niet tegen windmolens, maar tegen droogkappen. waaronder twee dames hun haren drogen, waar bij een lange t.v.-antenne Quichots zwaard is. een korte Panza's knuppel. Een vrouw, die in een cel probeert te telefoneren, ziet hij voor heks aan en hij beveelt 8ancho die te bestrijden. „Maar dat is een vrouw in een tele fooncel. die telefoneert" zegt Sancho. die daarna toch het bevel gaat opvol gen. maar de vrouw zo aantrekkelijk vindt dat hij met haar begint te vrijen. Meesterschap Zo volgt, anderhalf uur lang, de ene dwaze scène op de andere, onzinnig, maar nooit alleen maar onzin, en ge daan met een verbluffend meester schap. Bij Carlos Trafic kun je den- Speciaal morgen Een gevecht op de walkie-talkie-antenne eindigt in een spiegelgevecht van Don Quichot en Sancho Panza. De Puck-figuur met het grijnzende Carter masker op de voorgrond laat het publiek lachen. ken aan een geheel eigen versie van de chaotische Marx Brothers, bij Hector Malarnud meer aan de naïve. tussen hoopvolle verwachting en ver bijstering heen en weer slingerende humor van Charlie Chaplin en Stan Laurel (de dunne van het befaamde duo), maar dan in een heel eigen zetting. In een andere komische hoek zitten twee actrices. Katie Duck en Maja Stolle. die een uitstekend nummer maken van twee elkaar bedottende chemici, die met een soort LSD lijken te experimenteren. Verder is de ene enkele keren de moeder van Don Qui chot, de andere een soort Puck of Ariël, die soms commentaar geeft, ingrijpt. Dulcinea speelt en Don Qui chot er zo nu en dan aan herinnert, dat hij niet D.Q is, maar een acteur, die D.Q. speelt. De voorstelling bestaat uit twee de len, elk met een schitterende afslui ting. Het is een gebeurtenis, waarbij je jezelf niet van je stoel lacht, maar die je wel hooglijk amuseert. Zij is zeer kolderiek, maar heeft toch met van alles van nu te maken. gaan. maar het was alsof ik aan het avondmaal deelnam." Al houdt de gereformeerde heer P. van Gilst niet voor zich dat die tv- uitzendingen een vertekend beeld ge ven van de werkelijkheid, omdat er in de liturgie wordt geknipt („Het is een hap hier en een slok daar"), denkt de overgrote meerderheid erover als de 76-jarige mevrouw H. C. M. Scheuer mann. „In het begin werd ik erg door di» camera's beïnvloed, of ik wilde of .*et. Het was zelfs zo, dat ik tot mijn schande moet bekennen na de eerste opname bij thuiskomst niet eens meer te weten waar ds. Smit over had gepreekt. Nu we er aan zijn gewend heb ik daar geen last meer van. Ik ben blij dat we met elkaar deze taak op ons hebben genomen als gemeentele den van De Open Hof, want ik zie het duidelijk als een taak, mee te helpen het evangelie uit te dragen. Wat ik vooral zo heerlijk vind is dat wij de mensen kunnen laten zien dat het gaat om vogels van diverse plui mage, niet alleen om de mensen in De Open Hof maar om allemaal." Praten Dat laatste komt, zo is de ervaring van mevrouw Scheuermann, vooral naar voren tijdens de interviews met gemeenteleden." Wij in Soest leren daardoor tal van mensen op een heel andere manier kennen, want helaas komt er veel te weinig van, echt met elkaar te praten. Het is heerlijk als je elkaar iets positiefs te vertellen hebt." ROTTERDAM Als gastorkest trad donderdagavond onid leiding van Hans Vonk in de Doelen op het Royal PhilhaHnt nlc Orchestra. Hans Vonk is voor dit ensemble geen onbeker de. Naast zijn functies als chef-dirigent van de Nederlantsi Opera, dirigent van het Radio Blazers Ensemble en dirigenferr algemene dienst bij de Nederlandse Omroep Stichting ia i als vaste gastdirigent verbonden aan het hnvangenoqt Engels orkest. Het deze avond ten gehore gebrachte programma bestond uit een Partita van de in 1902 geboren Engelse com ponist William Walton, de Symfonie in D K.V.504 (Praagse) van Mozart en de muziek van het tweede der drie grote balletten die Strawlnsky kort voor de eerste wereldoorlog schreef: PetroesJka. In afwijking van het ver strekte programma werd niet Mo- zarts symfonie maar de Partita van Walton als eerste werk gespeeld. Een goede verandering. De aandacht van het publiek werd hierdoor ten volle gevestigd op een uit 1957 daterende compositie, die hier te lande grotere bekendheid verdient. Hans Vonksucces Die verantwoordelijkheid voelen ds. Jaap Smit en zijn gereformeerde col lega Doeke land, die komende zondag voorgaat ook sterk aan. „Bij een ge wone dienst kan het gebeuren dat je UltCiedund na afloop het gevoel hebt: het ls niet 3 zo goed uit de verf gekomen. Dat is .dan een gemiste kans, maar er komen naar je hoopt nog vele zondagen waarop je het goed kunt maken. Die mogelijkheid heb je bij zo'n televisie- dienst niet. Met de preek die ik zon dag houd, ben ik zeker een maand of twee bezig geweest." De Partita is, gelet op de tijd van het ontstaan, een compositie die in een bepaald gematigd modem klankidi oom wordt gepresenteerd. Grote mu- siceervreugde spreekt uit het eerste deel, een Toccate. De daarop aanslui tende Pastorale Sicilians, bij afwisse ling in 9/8 en 6/8 maat (inharent aan de Siclliano) geschreven, is een stuk van waarlijk poëtische schoonheid, en het laatste deel, een Giga (spring dans) munt uit door grote levendig heid bij boeiende thematiek. Onder de inspirerende leiding van Hans Vonk kwam een uitvoering tot stand, die de kwaliteiten van het Orkest in een bijzonder gunstig daglicht stelde. jezeO ■otetu strijf "rit Iets minder voldeed de Mozart-sym- fonie. Tegenover de blazers groep was de klank der strijkers wat aan de schriele kant. Dit was niet nodig ge weest, want deze orkestrale groep was practisch uitgedund tot kamer orkestbezetting. Het is tegenwoordig gebruikelijk om symfonieën van Studio Vrij geeft informa tie over het schilderen van boerenmotieven. spinnen en self bouwen van orgels. Ned. 1 15.32 Reportage van vriend schappelijke voetbalwedstrijd Italië-Nederland. Hilv. 3 15.00 en Ned. 2 17.15 De NCRV maakte een twee de documentaire over roddel bladen en de gevolgen van dexe vorm van publiciteit voor de geïnterviewden. Ned. 1 21.55 Aktua Ned. 2 22.50 In de Rooie Haan is onder meer te gast minister De Rui ter. Verder sullen mevrouw H. van Someren-Downer (VVD) en mevrouw H. d'Ancona (PvdA), belden Eerste Kamer leden debatteren over ver scheidene onderwerpen. Hilv. 1 12.41 Jan van Herpen bespiegelt Zwart en Wit van Gerard Wal schap. Hoofts biografie van Hendrik IV. het verzamelde werk van Plato en de door Plinius beschreven oorzaken van een plotselinge dood. Hilv 4 15.30 In Goede Morgen van de NCRV een gezamenlijke kerk dienst van hervormde, gere formeerde en katholieke inwo ners van Soest. Ned. 1 11.00 Ook 's middags wordt een kerkdienst uitgezonden en wel uit Utrecht. Voorganger is ds. H. van Mulligen (Chr. geref.). Ned. 1 I 17.00 Aart G. Gisolf presenteert Artseny en belicht oa. de veel verdriet veroorzakende huid aandoening psoriasis. Ned. 2 18 45 De AVRO brengt een door Nel Bakker verzorgde televi siebewerking van Hjalmar Sö- derbergs roman Dr. Glas. Ned. 1 20.05 In het programma Het Boek ruime aandacht voor de Ierse schrijfster Edna O'Brien. Ned. 1 21.50 Ds. J. Lange gaat voor in de doopsgezinde kerk te Amers foort. Hilv. I 10.00 Onder leiding van de com ponist voert bet Radio Filhar monisch Orkest werken uit Van Witold Lutoslavski. Solist is de bariton Dietrich Fischer- Dieskau Hilv. 4 I 14.02 Als gevolg van financiële perikelen timmert de AVRO nog maarelden aan de weg met eigen televisiespe len. Nu er na lange tijd wél een van stapel zal lopen, heeft deze omroep niet eens bij de kranten aan de bel getrokken om voor dit produkt be langstelling te vragen. Wel jammer, want het spel Dr. Glas verdient een ruime voorpublikatie dubbel en dwars. Al was het alleen maar om zoveel mogelijk kijkers er op attent te maken dat morgenavond einde lijk weer eens een flinke streep aan de balk kan worden gezet voor Ne derlands drama-werx. Er valt echter veel meer te prijzen In dit spel, dat ik op mijn verzoek toch nog vooraf mocht bekijken. Het heeft onder leiding van de jonge regisseuze Barbro Thunér tal van kwaliteiten gekregen. Theaterbe wonderaars. dus kijkers die niet uit sluitend letten op het verhaal, zul len oog hebben voor de opmerkelij ke zorg waarmee het spel in beeld is gebracht. Achtergrond en aankleding ver plaatsen ons naar het begin van deze eeuw. Het sneltempo is daar mee in overeenstemming. De de cors. vooral de woonvertrekken en spreekkamer van dokter O las Lijken volkomen authentiek te zijn. Daar bij valt op dat de kleuren van deze door Ton Hydra entourage met smaak gekozen zijn, zodat een harmonieus beeld ont staat Het werk van ontwerpster Els Salomons en van de decorbouwers mag dan ook vergeleken worden met de visuele kwaliteiten van BBC-produkties. Een mooier com pliment weet ik niet te bedenken. Barbro Thunér. Zweedse van origi ne maar hiet afgestudeerd aan de Filmacademie, vertelde mij hoe toe vallig dit spel tot stand ls gekomen. Bij het snuffelen ln een bibliotheek zag zij tot haar verrassing dat van de roman Doktor Glas van haar landgenoot HJamar Söderberg een Nederlandse vertaling bestond. Aan de drama-afdeling van de AVRO liet zij weten dit boek geschikt te achten voor een televisie-bewer king. De volgende stap was dat Nel Bakker daartoe de opdracht kreeg. Zonder het boek te kennen, kan ik toch zeggen dat de schrijfster zich uitstekend van haar taak heeft ge kweten. Er is namelijk een goed speelbaar stuk uit de bus gekomen. Verdienstelijk in de karakterteke ning van de hoofdfiguren en met een onderhoudende dialoog. Söderberg (1869-1941) wordt in de literatuurgeschiedenis geprezen vanwege zijn gevoelige sfeerteke ning en de fijnzinnige Ironie in de hekeling van pseudomoraal en hui chelarij. Een terugkerend thema is de kracht en ook de onmacht van de liefde. Al deze elementen zijn aanwezig in Dr. Glas, dat speelt in Stockholm, kort na de eeuwwisseling. De AVRO gaf Barbro Thunér toestemming voor de buitenopnamen in een pit toresk deel van de Zweedse hoofd stad te filmea Daarmee doet zij recht aan het uitbeeldend vermo gen van Söderberg. We worden met een binnen zijn leefklimaat gevoerd en de spelleidster weet ons daar vast te houden. Menige kijker zal niet eens in alle scènes ontdekken waar de locatie echt is en waar decors echtheid suggereren. Ik ga dat niet vertellen anders zou ik het effect verstnrpn In zijn eerste grote televisierol speelt Rudolf Lucieer gevoelig en met een sterke „aanwezigheid" de arts, die wordt heen en weer geslin gerd tussen de ethische normen van zijn beroep en een gecompliceerd karakter. Gebonden aan de ambts eed moet hij het menselijk leven beschermen en zo mogelijk verlen gen. Als vrouwen om abortus vra gen, weigert dr. Glas daaraan ge hoor te geven. In zijn hart denkt hij er soms anders over, zoals dat ook het geval is wanneer de dr. met uitzichtloos lijden wordt geconfron teerd. Het gewetensconflict wordt nog verzwaard door zijn pessimisti sche levensinstelling en eenzaam heid. Zelf ziet hij de zin van zijn leven niet in. maar hij ls er wel aan gehecht. U merkt dat het 70-Jaar oude verhaal nog aktueel is. De tegenstrijdigheden in zijn wezen gaan brokken veroorzaken als een bejaarde predikant nog altijd niet van zijn vrouw kan afblijven en tegen haar zin van haar eist dat zij de „huwelijksplicht" boven haar ge zondheid zal stellen. Zelf loopt hij met vermeende kwaaltjes om de haverklap naar dr. Glas. Deze raakt zo begaan met de jonge dominees vrouw dat hij liefde voor haar opvat en plannen beraamt om haar al te gretige echtgenoot uit te schakelen. Marjon Brandsma speelt de vrouw van de dominee veel sensitiever en meer genuanceerd dan ik haar kort geleden zag in het VARA-drama Met Vakantie. Cor van Rijn geeft een rake karakteruitbeelding te zien van ds. Gregorius. Edmond Classen zet een markante tegen hanger neer van de dokter als jour nalist Markel. Haydn en Mozart in kleine bezetü uit te voeren. Maar ln een Grote f lenzaal moet het spel der sti dan wel van superieure kwaliteit Het kwam ons voor dat de stri; groep in Mozart niet boven hc middelde van een goed symfon T] kest uitkwam. Niettemin ontbralPu in de voordracht van deze dried^e symfonie (zonder Menuet) niet muzikale verfijning. Het sameifcn en het nuanceringsvermogen val ensemble bleken van voortreffleo gehalte. tei Strawinsky's na de pauze gesp< 11» Petroesjka werd voor Orkest en gent het glanspunt van de avond, veel élan en grote onstuimigheid den de door de componist genoe Burleske scènes in vier taferelen tolkt. Afzonderlijk vermeld ma( de belangrijke klavierpartij, die avond een bijzonder reliëf k doordat de vleugel tijdens de ui ring naast de dirigent was opgesp ni Voor de toekomstige vaste dirfV< van het Residentie Orkest, als c ger van Ferdinand Leitner, een cesvolle avond. Vanmiddag dag) wordt hetzelfde programn het Amsterdamse Concertgel uitgevoerd, morgen in Groninge ig le eft J :pe< Tte J i Nieuwe muziek in Brabant Van een onzer verslaggevers DEN BOSCH - Sinds 1971 hee! het Brabants Orkest zijn Avant-garde concerten. Ja! worden acht van deze concei twee series gegeven. Daarin voor de pauze geconcerteerd dool sembles van het Brabants Const torium en na de pauze wordt medewerking van een ensembK Het Brabants Orkest een scèi produktie gebracht. Voor de nieuwe reeks koffieconc( die op 4 maart in Den Bosch (Cal begint, heeft Jo van den Booren] mini-opera geschreven. Het is muzieckaele clute voor vier perj giën, zeven blaezers en één spelei slaghtuig". De titel is „Nu Noch "5 zoveel betekent als ga je gang fl Het is een van de acht kluchtenq 14e eeuw die, waarschijnlijk do< Limburger of een Oostbrabandi schreven, te vinden zijn in het 1 hemse handschrift. Aan de uitvoi gen, die steeds 's zondags om 12] worden gegeven werken onder Ier van de componist vier zanger acht musici mee. De regie is Jacqueline Jacobi en het de< werp maakte Keetje Lindner.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4