fonisch en amusant 'wandtapijt van Altman Luchtige misdaad-komedie ermis in het Fijne Disney-film voor jong en oud ongaarse film ver fascisme en iprantwoordelijkheid Wedding De stille handlanger ;it Vijfde Zegel aSr m [utti, sporchi e cattivi Nieuwe boeken Prolongaties en reprises De kat van de Melkweg AG 23 FEBRUARI 1979 TROUW/KWARTET P 6 - RH 17 - S 15 lor W. Wlelek-Berg irt Altman, wiens films (m.a.s.h.; Thieves like us; California Split; Nashville, om er enkele loemen) bekend staan om hun gecompliceerde en exacte infra-structuur; hun meestal ;e. in een comedie-pak gestoken kritiek op de Amerikaanse „way of life" en het enorme acteurs dat hij, vooral in de laatste tijd, voor zijn spinsels gebruikt, heeft wat dit laatste ■ft in „A Wedding" zichzelf overtroffen: hij laat zijn licht schijnen op niet minder den 48 Idfiguren. jrengt ze te zamen ter gelegen- van een- bruiloft, een ceremonie bij iedereen zich gewoonlijk èn !ijn beste kant wil laten zien, èn jëiging heeft zijn mond voorbij te al dan niet onder invloed van tol. ■twijfeld is „A Wedding" zo niet »este, dan toch de amusantste die Altman ooit heeft gemaakt. begint al mooi en wordt nog er; telgen van een „nouveau ri- en van een tot de society beho- e familie zweren elkaar eeuwig v onder het tranend oog van een e mottenkist gehaalde bisschop, spiles is vergeten wat hij ooit in ambt heeft geleerd, terwijl de bij elke stralende glimlach de :1 laat zien die haar tanden in ;n moet brengen. Maar in het huis, waar de receptie zal svinden, is intussen de oeroude moeder van de bruidegom (Lili- jish) vredig gestorven en nie- mag weten dat daarboven een ■ligt, zo heeft de familie-dokter met in de ene hand permanent 'las geestrijk vocht en met de re dwalend over dikwerf al dan c imaginaire as op appetijtelijke Cwenboezems besloten, want de moet doorgaan. wikkelingen fikkelingen stapelen zich op: de moeder van de bruidegom is ver slaafd aan verdovende middelen; en de moeder van de bruid laat zich verzwelgen door de plotseling gere zen hartstocht van de oom van de bruidegom; de zuster van de bruid blijkt zwanger, al dan niet van de bruidegom, een tante van de bruide gom onderhoudt een relatie met de zwarte butler, overigens met instem ming van haar Inmiddels overleden moeder; een oudtante van de bruide gom komt aanzetten met een experi menteel schilderij, waarop de bruid naakt staat afgebeeld; veiligheidsa genten mishandelen een oom van de bruidegom, die onverwacht komt aanzetten; de ceremoniemeesteres (Geraldine Chaplin in een soortgelij ke rol als ze in Nashville speelde) geeft blijk van ongepaste belangstel ling voor de bruid. Tenslotte vallen er ook nog twee doden, hetgeen aanlei ding is tot het uitbarsten van een knetterende ruzie. Daartussendoor is er een voortduren de rush op de W.C.'s die ontoereikend blijken, loopt een bruidsjonker rond met een kwakende kikker in zijn zak die hij in het bed van het bruidspaar wil moffelen en wordt er somwijlen rap Italiaans geklapt, want de vader van de bruidegom (Vittorio Gassman in een prachtige rol) komt van daar ginds en is van zeer nederige afkomst, hetgeen ook weer niemand mag we ten. Kortom: pandemonium heerst, realisme wordt opgeschrofd tot ab surdisme, maar leuk blijft het. Satire Het is alsof Altman een wandkleed heeft ontworpen waarop in schrille kleuren de „American way of life" staat afgebeeld en met een zaklan taarn een speurtocht houdt: nu eens zet hij een bepaald karakter in het licht dan weer volgt hij het doen en laten' van een figuur, wier slingerwe gen nooit tot het doel leiden, om plotseling over te switchen naar een andere hoek, waar ook het een en ander in het honderd loopt. Natuur lijk is het een satire, maar de angel is niet scherp: slechts enkel bruilofts gasten zijn uitgesproken onsympa thiek, de anderen rommelen en stom melen maar wat aan en zijn vaak vertederend in hun al te menselijke menselijkheid. „A Wedding" is zo'n film die best zes uur zou mogen duren zonder dat je je een ogenblik verveelt. En wat nóg meer zegt: als je hem nog eens gaat zien ontdek je weer andere facetten aan figuren en situaties, komen rela ties, erupties en ondergrondse stro mingen in een nieuw licht te staan. Amusement van het allerhoogste niveau. Amsterdam-City 1; Den Haag-Ode- on; Rotterdam-Lumière, 16 jr. Paul Dooier en Amy Strijker in „A Wedding' door D. Ouwendijk Voor het grootste deel is „The silent partner" (Ned. titel „De stille handlanger") een gematigd amusante thriller. De plot is niet helemaal origineel, zij is een variant op het in veel „misdaad- comedies" gebruikte thema van de dief, die door een handiger dief schaakmat wordt gezet. Dit schaakmat zetten gaat In „The silent partner" gepaard met hardhan digheden, waarbij zelfs een in de ko medie voorkomende dame letterlijk het hoofd verliest. Het wordt, zij het dat deze handeling op zich niet duide lijk te zien is, op een sadistische ma nier in de restanten van een kapot geslagen aquarium van de romp ge scheiden. Enige tijd er na kan men het zien drijven. Misschien is dat de grote misser in de film. De scène is namelijk noch gruwelijk noch lugu- ber-humoristisch (al heeft de maker 'gelegenheid van de Hongaarse filmweek, die in april vorig werd gehouden, heb ik „Het Vijfde Zegel" van Zóltan ri uitgeroepen tot de beste film. Het doet me dan ook |d. dat „Fugitive Cinema" hem heeft aangekocht, zodat tocht door de filmhuizen kan beginnen. vijfde Zegel is een film die, zoals tens reeds is gebleken, aanlei- keeft tot diepgaande discussies ,t er fundamentele problemen individuele verantwoordelij k- i worden aangeroerd. Hij da- it 1977 en is gesitueerd in de iter van 1944. Buiten jagen igaarse fascisten, de Pijlkrui- linnen, in een kroeg in een bui- Ik, zitten vier mannen bij een Ze keuvelen over ditjes en (het leven in het algemeen en iden van een stuk kalfsborst, van hen heeft weten te versie- het bijzonder). Soms zwijgen als er buiten wordt geschoten iuwd, er komen een paar :rs binnen, een histerische, •lijke zonderling voegt zich bij n cynische weduwnaar (doch ip van de film leren we, dat hij illeen voorbeeldig voor zijn ei- alve wezen zorgt, maar ook on dergedoken joodse kinderen in huis heeft) stelt zijn makkers voor een dilemma in de vorm van een vraag- spelletje, dat niet alleen de mensen in de film maar ook mij heeft achter volgd. Ergens in een land, vroeger of nu, heerst een tiran, die alles heeft wat zijn hartje begeert en volledig gespeend is van schuldgevoelens, dus van een geweten. Zijn slaaf martelt hij geestelijk en lichamelijk, hij neemt hem alles af: zijn tong, zijn ogen, zijn dochter. Maar die slaaf behoudt één ding. de wetenschap dat hij onschuldig is en zijn meester schuldig. Hij heeft wel een geweten en dat is zuiver. Als je mocht kiezen, wie zou je dan liever zijn, de meester of de slaaf? Die vraag heeft me bezig gehouden tot ik tot de conclusie kwam, dat een mens alleen maar al het mogelijke kan doen om ervoor te zorgen dat in de maatschappij waarin hij leeft een dergelijke keuze, niet Scène uit „Het Vijfde Zegel' benauwend maar belachelijk is, om dat de ene mens niet zoveel macht heeft over de andere. Maar in de tijd waarin Fabri's film speelt was die keuze gruwelijk reëel en voor de man nen in de kroeg wordt het spel werke lijkheid. Ze worden gearresteerd en om hun moreel te breken, zetten de fascisten hen voor de keuze een bijna doodgemartelde verzetsstrijder een klap te geven, of zelf te worden geëxe cuteerd. Drie van die toch zo kleine mannetjes, anders altijd op eigen voordeel uit, kunnen het niet, ze wor den gedood. De weduwnaar doet het wel, en daarmee ontstaat het tweede discussiepunt. Zijn de mannen die de dood verkiezen de helden of is het de man, die wel slaat, maar niet uit eigenbelang, docht uit verantwoorde lijkheidsgevoel? Thuis wachten im mers de kinderen, die zonder hem verloren zijn. Volgens mij doet hij de juiste keuze voor de ontsnapping door het gewone verstand, het gewo ne plichtsbesef, aan een onmenselijk alternatief. Doch de meningen daaro ver bleken verdeeld. Hoe het ook zij: een film met een dergelijke diepgang, met zoveel indringingsvermogen, is zeer zeldzaam. Daarom zou het goed zijn, als veel mensen hem gingen zien. W.W.-B. 22 febr.- 7 maart Filmh» Groningen >eroemdste film over het Italiaanse sub-proletariaat (ei- Jjk is die term niet juist, dit mensensoort heeft in het 3el niets te maken met het echte proletariaat) is „Accaton- vijftien jaar geleden gemaakt door Pier Paolo Pasolini. Scola heeft het scenario van Hti, sporchi e cattivi", dat zich i etzelfde onderwerp bezighoudt, asolini laten lezen en hij stemde s oe, er een soort filmische inlei- roor te maken. Doch een paar later werd hij vermoord. heeft voor zijn film de regie- in Cannes gekregen en wat hij gepresteerd is inderdaad niet i Drie soorten acteurs (een be ster, Nino Manfredi, overi- niet in de hoofdrol; onbekende s uit provinciale toneelgroepen woners van Romeinse krotten- n) zijn zo meesterlijk gemanipu- dat er geen stijlbreuk ontstaat. rlijk kunnen nlet-Italianen (er ook nog gespeeld met allerlei ten) het resultaat niet helemaal iielen, maar de mixage lijkt in val volkomen geslaagd. Jte klucht toi, sporchi e cattivi" betekent Jt. lelijk en gemeen" en je kunt y omheen: zo zijn de mensen die j^ons laat zien. Zo virulent en Jerlijk zijn ze, dat je niet of flijks sympathie voor ze kunt fngen, wat dat betreft is er geen I! verschil met Pasolini's film: is tragisch en men- daarom ontroert hij. Scola zelf stelt er prijs op, zijn film een „satirische tragedie" te noemen, maar de term brute klucht is ook zeer wel op zijn plaats. Met zeer bittere ondertonen, zodat je moet denken aan de woorden van Bertolt Brecht: „Dat de boom in de tuin is kromge groeid is te wijten aan de slechte grond, maar de voorbijgangers schel den hem uit voor kromme, maar met recht." Scola's kromgegroeide, ontwortelde mensen (afkomstig uit het doodarme zuiden), een familie van twintig per sonen die drie generaties omvat, wo nen in een gammele keet en staan elkaar figuurlijk maar ook letterlijk voortdurend naar het leven. De vader mist een oog en heeft daarvoor een miljoen lire gekregen (dat lijkt veel meer dan het is), zijn vrouw, zonen, dochters, schoonzonen, schoondoch ters en kleinkinderen, zelfs zijn oude, kale moeder die in een rolstoel voor de televisie Engels poogt te leren, willen dat geld Jatten maar hij verde digt zich met list en een geweer. Als hij zijn dikke vriendin (een waarlijk Fellini-achtlg wezen) meeneemt om zijn rattenbestaan te delen is de maat vol; zijn vrouw mengt met aller in stemming rattekruid door zijn eten. Hij overleeft en steekt het huis in brand, maar iedereen weet eruit te scharrelen en het oude leventje be gint opnieuws; met geraas, getier, ge- van de film zijn best gedaan om ook deze scène onder „amusement" te verkopen). Maar al te nauw moeLJe bij dit soort dingen niet kijken. Het bekoorlijke slachtoffer werd op een bepaald moment voor de film overbo dig. En omdat het verhaal in het teken staat van de misdaad, wat was dan meer voor de hand liggend? Uit de weg met de jeugdige schone. Kop je eraf en de restanten onder het cement. Ik haal dit naar voren omdat het jammer zou zijn als iemand zich door een dergelijk wel wat luguber maar toch „onbeduidend" detail er van zou laten weerhouden zich met de film te gaan amuseren. De zaak had eigenlijk een eleganter oplossing, moeten krijgen, vooral omdat de rest van de film (zelfs met de opgelegde gewelddadigheid in een sauna-inrich ting) luchtig van makelij is. Het ver haal gaat over een bankroof. Een kassier van een bank, Miles Cullen, een wat slemielig in het leven bivak kerende klerkenfiguur, komt bij toe val op het spoor van het voornemen van een dief om de bank, waar Oullen werkt, te beroven. Door behendig de duceren raadt Cullen wie de man zal zijn en bij voorbaat zorgt hij ervoor, dat hij een grote som geld achter de hand heeft, die hij zélf in bezit wil nemen. Hij bedreigt de dief. Cullens onnozelheid is maar schijn; zijn grau we hersenmassa werkt uitstekend. Zo weet hij de dief schaakmat te zetten. De film wordt materieel opgevuld met gebruikelijke luxe, feestavond- jes, geminnekoos en vooral „de grote liefde", tussen Cullen (Elliott Gould) en een aantrekkelijke medewerkster van de bank, Julie (Susannah York), om wie de filmmakers ten slotte het hierboven genoemde arme wicht heb ben laten onthoofden. Amsterdam - Rembrandtplein, Rot terdam Corso, 16 jr. AO-boekje nr 1752: Uw woorden boek, door dr F. de Tollenaere met medewerking van dr H. Heestermans. Uitg. Stichting IVO. Lelystad 20 blz - ƒ1.75 Deutschland lm Herbst Sponta ne reacties van Westduitse film ers op de gebeurtenissen in de herfst van 1977 (moord op Schley er. dood van drie RAF- leden in de Stammheim-gevan- genis) De gehele week in Uit kijk. Amsterdam en Studio. Utrecht. Interiors De eerste ernstige film van Woody Allen en de eerste waarin hijzelf niet meespeelt. Prachtig mooi, De gehele week in Alhambra 1, Amsterdam; Al- hambra. Enschede; Metropole 3. Den Haag; Oscar, Rotterdam; Saskia, Arnhem. De Klompeboom Prachtige pas torale van Ermanno Olmi over Italiaans landleven aan het eind van de vorige eeuw. De gehele week in Scène 1. Arnhem; Came ra 2. Groningen en Harmonie. Alkmaar. Herfst sonate Klassieke film van Ingmar Bergman met Ingrid Be rgman en Liv Ullmann in de hoofdrollen. De gehele week in Festival. Maastricht; Roxy, Haarlem; City 2, Zeist; Rial to, Den Helder; Studio. Hoogeveen. Padre Padrone Film over een Sardijnse herdersjongen die zijn isolement doorbreekt door mid del van de taal. geregisseerd door de Italiaanse gebroeders Taviani 23 febr Club 16/70. Dor drecht; 27 febr. Stichting Rood, Vlaardingen. De Mens uit Marmer Magistrale film van de Pool Andrzej Wajda over de speurtocht naar een ar beider die werd vereeuwigd en in vergetelheid verzonk. 24 febr. Filmhuis. Gouda en Stichting Rood, Vlaardingen. L'Affiche Rouge Briljante film over een verzetsgroep in de oor log. waarbij verleden en heden bijna ongemerkt in elkaar over vloeien. gemaakt door Frank Cassentl. 24 febr. C.P.N Gronin gen; 28 febr. Club 8'/». Gemert. 2001, A Space Odyssey De beste science-fictlonfilm ooit ge maakt. door grootmeester Stan ley Kubrick. De gehele week in Euro, Den Haag en Desmet, Am sterdam. Una giornata particolare Ont roerende film van Ettore Scola over twee kleine mensen die wor den vermalen in de molens van Mussolini's dictatuur, met Mar cello Mastroianni en Sophia Lo- ren in de hoofdrollen. De gehele week in Rivoli, Amsterdam; Uit kijk. Den Haag; Studio. Delft. Studio. Haarlem. Ludwig Film van Luchino Vis conti, vol sombere grandezza over de krankzinnige Beierse ko ning Ludwig. De gehele week in Rembrandt 2, Eindhoven. ADVERTENTIE Van 1 maart at uitgebracht door a J Cinema International Corporation Psychedelische lichteffecten vullen het doek, zenuwtelsteren- de muziek komt uit de luidsprekers. Een oud boerenechtpaar staat sidderend voor hun gammele stulp In de Amerikaanse buitengebieden waar een vliegende schotel is geland. ZIJ sluiten de ogen van angst en zodoende zien zij niet wat wij wel zien: het luchtschip gaat open, een vreemde schaduw valt op de grond, tevoorschijn komt een zeer elegante en aantrekke lijke kat, van het Abessijnse ras, naar lk me heb laten vertellen. Scène uit „Brutti, Sporchi e cattivi scheld, geschiet en geslachtsgemeen schap met iedere vrouw waarop toe vallig een mannen-oog valt. Vaart Er zijn mensen, die allergisch zijn voor dit soort ruige films, Ik kan hun afkeer best begrijpen, maar ik deel hem niet. Ik zou wel erg huichelach tig zijn als ik ontkende, dat ik er erg om heb moeten lachen en mij volle dig liet meeslepen door de vaart. waarmee Scola deNene krankzinnige situatie op de andere laat volgen. En er is meer; hoe bruut, ruw, misda dig, onder-menselijk het allemaal ook is, Scola's eerlijke intentie (hij heeft overigens nergens minder boodschap aan dan aan een boodschap) kan niet in twijfel worden getrokken. Die blijkt onder andere uit het onvergete lijke eindbeeld; een spichtig meisje in de groei, dat zich door de hele film heen nijver voortbewoog met een hele ris kinderen achter zich aan, kennelijk niet opgenomen in het se- cuele gekroel, staat 's morgens vroeg bij de pomp met een bolle buik, haar bezorgd door Joost mag weten wie, terwijl het silhouet van de Sint Pieter op de achtergrond onbewogen toe kijkt. Ach W.W.-B. Amsterdam-Alharabra 2, 16 jr. Dit begin, een duidelijke parodie op science fiction-films In het algemeen en „Close encounters of the third kind" in het bijzonder, bepaalt de toonaard waarin „De kat van de melkweg" is gezet. Ironie is troef: zowel de bulderende viersterren-ge- neraal als de Amerikaanse goklust en James Bond-films worden op een smakelijke manier in de maling genomen. Het behoeft geen betoog dat het stuntwerk (mensen die door de ruim te zweven of tot zoutpilaren verstar ren; een overstapmanoeuvre van een defecte helikopter in een verfomfaaid vliegtuig en last but not least de perfecte manipulaties met een kat, die kijkt waar hij kijken moet en gaat waar hij moet gaan) uitstekend is, daarvoor staat het Walt Disney-waar- merk borg. Maar die ironie is iets verrassend nieuws, want Disney en zijn volgelin gen waren nooit geneigd tot kritiek op de „american way of life", in welke vorm dan ook. Waarschijnlijk hebben we die nieuwe toets te danken aan regisseur Norman Tokar. Hoe het ook zij: „De kat van de Melkweg" is een bijzonder aardige film voor Jong en oud. Misschien gaat de ironie aan kinderen voorbij, maar ze kunnen ontzaggelijk veel plezier beleven aan de avonturen van Zunar J5/90 Doric 4-7, alias Jake de kat, die een wonder- halsband draagt en mensen inscha kelt om aan het goud te komen dat hij nodig heeft voor de reparatie van zijn ruimteschip. Praten kan hij ove rigens ook en alle, maar dan ook alle deuren openen. W.W.-B. Amsterdam-Flora Disney; Den Haag - Odeoö"3; Rotterdam Lamière 3, a.L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 17