Uitgetreden christenen ook recht op zendtijd Coornhert contra de catechismus Uit brieven van lezers *a1?eulleffl Trouw Oud-kamerlid Dolf Coppes: Houtepen niet naar Nijmegen Conferenties CNV-jongeren tegen koppeling uitkering minimum-jeugdloon KERK IN DE WERELD De geweldloze weg is nog begaanbaar VANDAA< z J GIRO 5050 DINSDAG 20 FEBRUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers UTRECHT Oud-kamerlid Dolf Coppes vindt, dat de bui tenkerkelijke christenen ook recht hebben op een deel van de zendtijd, die nu door de kerkgenootschappen wordt opgemaakt. Hij schrijft dit in het r k weekblad De Bazuin naar aanleiding van wat hij noemt „het zeer solt om zeep helpen van de IKON-rubriek Kenmerk Krachtens de Omroepwet hebben kerkgenootschappen en andere in stellingen die een belangrijke stro ming of groepering vertegenwoordi gen samen met de politieke partijen recht op tien procent van de totale zendtijd Die tijd wordt nu. afgezien van de politieke partijen, opgemaakt door IKON. RKK. Humanistisch Ver bond en nog een paar kleine gemach- Ugden. Sinds de invoering van de wet in 1967 is er echter volgens Coppes nogal iets veranderd Het aantal ingeschreven leden en zeker het aantal actieve le den van de kerkgenootschappen is verbazingwekkend hard terugge lopen. Zeer vele van die zogenaamde uitge- tredenen. zo niet alle. vertegenwoor digen wel een geestelijke en in be paalde zin ook een kerkelijke stro ming. Die komt slechts zeer gedeelte lijk aan de orde in de uitzendingen flink brok van de kerkelijke zendtijd toe te kennen. Behoeften Coppes waarschuwt de kerkelijke zendgemachtigden, door naar artikel 19 van de Omroepwet te verwijzen. Daarin staat, dat de minister andere instellingen dan kerkgenootschap pen zendtijd kan geven, als dat nodig is „ter bevrediging van bepaalde in het volk levende culturele, of gods dienstige dan wel geestelijke behoef ten. waarin niet in voldoende mate wordt voorzien door programma's van andere instellingen, die zendtijd hebben verkregen D. V. Coornhert Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN De Bredase theoloog dr. A. W. J. Houte pen is niet langer beschikbaar voor een docentsfunctie aan de katholieke universiteit te Nijmegen. Dolf Coppes van de kerkgenootschappen, die naar verhouding van hun geslonken aan hang eigenlijk veel te veel zendtijd hebben. De uitgetredenen, randkerkelijken, oecumenisch georienteerden, deelne mers aan basisgemeenten, of hoe men ze ook noemen wil, vormen ech ter geen genootschap waarvan Je lid kan zijn. Als ze dat wel deden, zou de minister volgens Coppes zonder enige twijfel genoodzaakt zijn. hun een Vrm de k?rk«!ijke zendgemachtigden realiseerde volgens Dolf Coppes ei genlijk alleen de IKON zich dit in voldoende mate door ook anderen dan kerkelijke lidmaten aan te spre ken. tot nu toe. Daarom is hij veront rust over de gang van zaken met betrekking tot Kenmerk. Coppes: „Je zou wensen dat velen zich daar zeer j bisschoppenconferentie kwaad om gingen maken en dat het duidelijk werd hoe groot dat niet- kerkelijke genootschap is, dat uitzen dingen als Kenmerk niet wil missen." door R. L. K. Fokkema Medestander van Willem van Oranje, maar tegenstander van de Geus Lumey; trouw onderdaan van koning Filips, maar gekant tegen het Spaanse karakter van het regiem; van katholieke herkomst maar geen protestantenhater; een kun stenaar en geleerde met humanistische inslag, maar niet iemand die als Erasmus zich hoofdschuddend terugtrekt in zijn studeerkamer. Integendeel, Dirck Volckertszoon Coorn hert is, wat men noemt, een geëngageerd man die met rationele middelen gewapend zich volledig werpt in de talloze twisten op godsdienstig terrein en niet schroomt zijn politieke en maatschappelijke denkbeelden den volke in de zestiende eeuw kond te doen. Dr. Houtepen heeft zich teruggetrok ken, nadat het college van bestuur van de universiteit had besloten een verzoek van de theologische faculteit om hem tot gastdocent te benoemen, eerst voor te leggen aan de Neder- Minister Gardeniers van CRM heeft met ingang van 1 oktober radiozend tijd toegewezen aan de „kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen" de zg. mormonen) en wel vijftien minuten per vier weken. De Omroepraad had minister Garde niers geadviseerd, de aanvraag van de mormonen af te wijzen. Deze rubriek is uitsluilend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ot over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bi| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Gereformeerden gaven 56.000 gulden voor racismefonds LEUSDEN - Het Algemeen Diako- naal Bureau van de Gereformeerde Kerken heeft vorig Jaar 56.731 gulden binnengekregen voor het speciale fonds van de Wereldraad van kerken voor de bestrijding van het racisme. Het ADB heeft voor dit doel een speciaal giro-nummer. 861569 t.n.v. PCR-ADB, Burg. de Beaufortweg 18. 3933 AG Leusden. Napels (3) Ook ik ben geschokt door de vreselij ke toestanden tn Napels, waarvan de jonge kinderen het slachtoffer wor den Als er een actie moet komen, stem ik daarmee in Om te beginnen kunnen wij de verantwoordelijke re geringspartij die zich christelijk noemt en niet met communisten wil regeren laten weten dat zij naar onze mening haar christelijke plicht ern stig verwaarloost Paus Johannes Paulus II maakte kort geleden een verre reis Hij heet nogal met het lot van de armen begaan te zijn. Als hij geweten had dat van Napels, had hij dichter bij huis kunnen blijven. Mis schien weet hij het nog niet. maar dan moet hij toch vlug worden inge licht. Oudkarspel J.J. Veltum Ongehuwde moeder Denken de vrouwen van de „BOM"- groep alleen aan zichzelf? Schande- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamrmnga Direcleur ing O Postma HOOFDKANTOOR PoïtOus 859 1000 AW Amsterdam tel 020-913456 telen 13006 Postgiro 66 00 00 Bark Ned Cred-elbanh Rekfttrgrw 2300 12 574 REGIO ROTTE ROAM/DOflDRECMT 3000 AX Rotterdam lei 010-115586(| en beiorgv>g) tel 010-115580 redactie 1 tel 115700 (uitsluilend vo. REGIO OEN HAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (uitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Zwolle lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnement «prijzen: P»»iUUn«J 1 15.41 PfkMiMl t 4F «0 183 40 Opgave fama^oencnten 9-19 30 van sandag t'm vnidaq Op zondag van if- 20 uur leiet 020-913456 Opgave m-m-advertences. let 020-936868 Ot SCtWe** aan M.m-Adv aldefcng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswniigtngen uTs'mtend schn»le*|k aan onze Amsterdamse adressen lijk! Neem een pop om mee te spelen, maar niet een levend kind. 1979: Jaar van het kind. Was het maar waar Schalkhaar A. v.d. Laan Mededeling We hebben besloten om na de j.l. maandag geplaatste reactie van ds. H J Hegger zelf op ons artikeltje „Ds. Hegger en de sex op de synode" (Trouw van 15 februari), geen inzen dingen over dit onderwerp meer op te nemen. Secr hoofdred. Ontmoeting met de basisbewe ging. voor mensen die kennis willen maken met de basisgroepen. 17-18 maart. Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03438-2241) Wat heet ontwikkeld? Landelijke werkdag voor ontwikkelingssamen werking van geref. kerken en herv. kerk m.m.v. Bas de Gaay Fortman en Jozef Bergmans, zaterdag 17 maart 10-15.30 uur, Corderius-college. L. Heynricsstraat 23. Amersfoort. Inl. en opg tel 033-43244. Wat zegt de bijbel in Godsnaam? Spreker dr C J. Labuschagne. zater dag 17 maart 10 uur. Onder de Luifel. Leeuwarden. Opg. tel. 05100-29347. Verder kijken verder gaan! voor predikantsweduwen. 23-25 maart of 27-29 april. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). UTRECHT Werkende Jeugd CNV heeft grote bezwaren tegen het plan van de staatssecretarissen van socia le zaken en CRM om de bijstandsuit kering aan jongeren drastisch te ver lagen In een brief aan het college algemene bijstandswet schrijft Wer kende Jeugd het onjuist te vinden dat de staatssecretarissen de uitke ring willen koppelen aan het mi nimum-jeugdloon. „Wij zijn tegen deze koppelingen, om dat uitkeringen aan jongeren moeten worden gegeven volgens het principe van de bijstandswet: het kunnen voorzien in de noodzakelijke kosten van levensonderhoud. Voor een jon gere van 18 jaar zijn deze kosten even hoog als die van jongeren van 20 of 23 jaar." In het voorstel komen de uitkeringen van 16-, 17- en 18-Jarigen te liggen beneden het bedrag dat studerende Jongeren in de vorm van een beurs ontvangen 9000). Bij het geven van een studiebeurs wordt ook geen reke ning gehouden met de leeftijd van de betrokkene, aldus de CNV-jongeren. Zij wijzen verder op het feit. dat Jon geren vanaf 18 jaar recht hebben op zelfstandige hulsvesting, maar dat het woningaanbod niet aan de be hoeften van jongeren voldoet. „De woonruimte is veel te duur. huren van 200 tot 400 gulden zijn normaal en bij een huidige uitkering van 893.50 is dit een kwart tot de helft van het Inkomen Als de staatssecretarissen de uitkering nu willen verlagen tot 692.50 ontstaat een niet te accepte ren situatie." zo schrijft Werkende Jeugd in de bnef aan het college. ZEIST (ANP) - Per 28 februari is voor de misviering in de RK-ere- dienst een Romeins missaal verplich tend gesteld. Het eerste exemplaar van dit in een oplage van 3.000 stuks uitgegeven boekwerk werd gisteren door de nationale raad voor de litur gie aan kardinaal Wlllebrands, aarts bisschop van Utrecht, aangeboden. Tijdens een persconferentie volgend op de plechtigheid in het slot van Zeist verklaarde kardinaal Wllle brands. dat deze uitgave „in zekere zin een einde maakt aan de liturgi sche experimenten in Nederland." Vorig jaar hadden de bisschoppen al hun goedkeuring geweigerd aan een benoeming van dr. Houtepen tot lec tor. Het gaat om een vacature in de dogmatische vakken, die al sinds 1976 bestaat. In dat jaar ging prof. dr. P. J. A. M. Schoonenberg met emeri taat. Dr. Houtepen, die een briljant theo loog wordt genoemd, is een gehuwde priester. Hij is stafmedewerker voor de oecumene van het bisdom Breda en lid van het hoofdbestuur van de Sint Willibrordvereniging. Kardinaal Willebrands heeft vorig jaar nog eens uitdrukkelijk verklaard, dat de bis schoppen zich gebonden achten aan de richtlijnen van de Vaticaanse con gregatie voor de geloofsleer inzake het kerkelijk functioneren van ge huwde priesters. Volgens deze regels mag een gehuwde priester niet betrokken worden bij de priesteropleiding. Hoewel lang niet alle Nijmeegse theologische studen ten priester willen worden, zou de universiteit de kerkelijke erkenning als priesteropleiding toch niet graag verliezen. De faculteitsraad dacht een uitweg uit de impasse te hebben gevonden door dr. Houtepen voor te dragen voor een benoeming als gastdocent. Hiervoor zou geen goedkeuring door de bisschoppen nodig zijn, zodat het de bisschoppen dan bespaard zou blijven, dat z*j opnieuw gedwongen door de romeinse regels een veto zou den moeten uitspreken. Binnen de theologische faculteit is dan ook kritiek op het bestuur van de universiteit, dat het verzoek toch aan de bisschoppen heeft voorgelegd, hoewel dat formeel niet nodig zou zijn geweest. ADVERTENTIE De Commissie Prov. Gron. Geref. Ouderlingen conferentie maakt bekend dat de conferentie welke op woensdag 21 februari gehouden zou worden in Het Tehuis te Groningen i.v.m. de weersomstandigheden tot nader order wordt uitgesteld. Oe kerkraden krijgen opnieuw bericht. De voorzitter. R. Huizinga Over deze controversiële figuur han delt dr. H. Bonger in zijn boeiende biografie „Leven en werk van D. V. Coornhert". Het boek, dat voor een groot deel berust op de bronnen van de grote Coornhert-kenner Becker, bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft Coornherts uiterlijke levensloop, het tweede deel handelt over Coornherts denkbeelden. Coorn hert wordt geboren te Amsterdam in 1522 en overlijdt te Gouda op 29 oktober 1590. Hij is achtereenvolgens hofmeester op het kasteel der Brede- rodes bij Vianen; graveur te Haarlem, waar hij in 1561 een drukkerij opricht en bovendien notaris wordt. In 1562 wordt hij secretaris van de stad Haar lem. In deze hoedanigheid onder houdt hij contacten met de prins en met de Grote Geus Brederode. Gewantrouwd reeds om het drukken van ketterse boeken zijn deze bemid delde contacten de reden dat Coorn hert in 1567 wordt gearresteerd door de trawanten van Alva en gevangen gezet in de Gevangenpoort in Den Haag. Heel boeiend is het hoofdstuk in het eerste deel waar Bonger de ondervraging die Coornhert onder gaat beschrijft. Wanneer hij ver neemt dat hij veroordeeld wordt, vlucht hij en wordt daarop door Alva uit de landen van de Spaanse koning verbannen. Godsdienstvrijheid In 1572 uit Duitsland teruggekeerd, wordt hij secretaris van de vrije Sta ten van Holland. Deze functie oefent hij slechts drie maanden uit, omdat aan zijn voorwaarde dat er een volle dige vrijheid van godsdienst in de Nederlanden zou bestaan, wei door de Staten wordt voldaan, maar niet door de Geuzen die onder leiding van Lumey roofden en plunderden en het vooral op bezittingen van katholie ken gemunt hadden en zich beestach tig gedroegen jegens priesters en monniken. Coornhert neemt het on derzoek van deze praktijken ter hand in Kennemerland. Lumey verneemt van de uitkomsten van het onderzoek en zoekt Coornhert te doden. Coorn hert vlucht opnieuw naar Duitsland, maar keert na de Pacificatie terug. Coornherts strijd is hiermede niet ten einde. Zijn drukke werkkring van no taris verhindert hem niet zo'n 145 geschriften op zijn naam te brengen, talloze rekwesten te schrijven voor katholieken of protestanten, vertalin gen te maken uit het Latijn en Grieks. Talrijke openbare debatten gaat Coornhert in deze woelige tijden aan met calvinistische theologen die evenals de Geuzen een nieuwe tiran nie dreigen te vestigen. In de strijd tussen katholieken en protestanten neemt Coornhert een tussenpositie in. Hij is wars van alle dogmatiek en uiterlijk vertoon, maar hij houdt vroomheid en ethiek in hoge eer. Zijn mensbeeld is optimis tisch: de zondeval van Adam heeft de edele natuur van de mens niet aange tast. Als de mens maar zijn rede ge bruikt. wil hij en kent hij het goede. Doet hij dat niet, dan leidt zijn onre delijkheid tot zonde, in godsdienstza ken tot de zonde van dom fanatisme en het kwaad van heilloze polarisatie. Hij is een principieel voorstander van godsdienstvrijheid, het enige crite rium dat hij laat gelden is de liefde tot God en de naaste. Al het overige wimpelt hij terzijde als menselijke opinie. Zo wijst hij de Heidelbergse catechismus af, zo ageert hij tegen de dogma's der erfzonde en predestina tie, en trekt hij van leer tegen de intolerante staatkundige ideeën van de vermaarde Leidse hoogleraar Lip- sius. Hij is wel de profeet der ver draagzaamheid genoemd; de grote Coomhert-kenner Becker noemt hem de apostel der volmaakbaarheid. De volmaakbaarheid van de mens is het kernpunt van zijn ethisch-godsdien- stig systeem, dat o.a. gegrond is op Timotheus 2 vers 4 „God wil dat alle mensen behouden worden en tot er kentenis der waarheid komen." Gevangenen Het principe der volmaakbaarheid leidt er bij Coornhert toe dat hij bij voorbeeld niet alleen een ethiek voor de koopman ontwerpt, maar ook voorstellen doet om gevangenen in werkinrichtingen onder te brengen in plaats van ze domweg op te sluiten. De voordelen zouden niet gering zijn, zegt Coornhert. Ik citeer nu Bongers: Er zou produktief werk verricht wor den, de kosten van justitie zouden verminderen, de officieren van justi tie zouden niet langer voor hopeloze taken staan Het gaat niet aan om op deze plaats uitvoerig in te gaan op de ideeënrijk dom van Coornhert en bij gevolg van deze biografie. Niet in staat kritisch te zijn heb ik hier willen volstaaan met deze opmerkingen over een boek dat in tal van opzichten uiterst leer zaam en boeiend is. Het verschaft een goed inzicht in de ingewikkelde gods dienstige en politieke situatie in de dagen dat Coornhert leefde, een situatie die in menig opzicht aller minst voorbij is. H. Bonger. Leven en werk van D. V. Coornhert. Uitg. Van Oorschot, Am sterdam. 428 bis., 59,50. door Aldert Schipper Behalve de Sandinisten in Nicaragua hebben eigenlijk in geen van de lan den van Latijns Amerika de guerrille ro's de steun van de brede massa. Tupamaros. Monteneros enzovoort zijn elitaire groepjes gebleven. Hun geweld heeft eigenlijk niet veel meer tot gevolg gehad dan heviger repres sie door regimes die steeds meer wa pens aankopen om hun bevolking steeds onveiliger te maken. De enige groepen die blijkbaar kun nen rekenen op steun van de brede massa zijn de geweldloze boeren- en arbeidersorganisaties, basisgemeen schappen. Indlanengroepen en vak bonden. Een uitermate heterogeen gezelschap Zij hebben echter één doel gemeen bevrijding van onderen af. Daarbij gebruiken ze een of ande re vorm van bewustwording, vaak de technieken van de Braziliaan Freire: de tekenen van de tijd te leren ver staan. In geweld zien deze mensen niet veel. Die talloze groepen en groepjes heb ben bijna geen verband met elkaar. Vaak weten ze nauwelijks van el- kaars bestaan af. voordat hun leden per definitie buiten het maatschap pelijk leven zijn komen te staan. Sinds 1974 is van Argentinië uit door de Serviclo Paz y Justicia geprobeerd om die groepen met elkaar in contact te brengen De algemeen coördinator van Servicio is Aidolfo Esquivel. Hij zag wel tn dat Je zonder strijd in Latijns Amenka nergens komt. maar hij wilde strijdmethodes. waar mili tairen doorgaans weinig verweer te gen hebben: demonstraties, stakin gen. sit-ins en landbezettingen. In je eentje kun Je niets tegen de leer van de nationale veiligheid, maar met zijn allen staan we sterk, was de gedachte van Esquivel Hij verzamelde jonge mensen om zich heen. die spraken met basisgroepen en vakbonden. Ze organiseerden seminaries, waar ge- Cecilia Moretti dacht werd over politieke actie zon der wapens. In april 1977 werd Esquivel in Buenos Aires gevangen genomen. Een van zijn medewerksters. Cecilia Moretti. was net in het buitenland en om aan arrestatie te ontkomen besloot ze haar werk van buiten Argentinië voort te zetten. Ze vestigde zich met enkele andere mensen van Servicio in Panama om van daar uit het werk in Centraal Amerika op poten te zetten. Cecilia Moretti is een jonge vrouw van 32. afgestudeerd in de politieke wetenschappen aan de universiteit van Rosario ZIJ maakte in het eind van de jaren zestig de studentenop standen mee en stelde vast dat diege nen. die als student het hardst Marx propageerden, als afgestudeerden doorgaans geen moeite hadden hun eigen carrière te volgen. Haar vrien den die in de guerrilla terecht kwa men. hadden de teleurstellende erva ring dat de gewone mensen, voor wie zij zich inspanden en levensgevaar liepen, hen niet konden volgen. Maar als Je eenmaal in gewelddadig verzet tegen de onderdrukking bent gegaan, kun je niet meer terug, want dat kost je pas echt het leven. „Wat wij willen is de mensen helpen collectieve geweldloze acties te be denken. omdat we gemerkt hebben dat het samen doen zonder geweld het meeste kans op succes heeft in het streven naar recht. Het is gewoon pragmatisme. Er komt geen mystiek bij. zoals sommige theoretische ge weldloosheidsaanhangers graag wil len. En de geweldloosheid is als ideo logie ook te mager. Je moet eerst een politieke visie hebben, waar je heen wil met de maatschappij en dan kies je, omdat het de meest doeltreffende manier is, de weg van de geweldloos heid. Ik kies voor een democratisch soort socialisme, maar anderen zien misschien meer in een marxisme van Cubaanse snit. Dat zal vaak van land tot land verschillen. In landen met een groot percentage indianen kom Je gauw tot een democratisch en op inspraak van de mensen gericht col lectivisme. omdat zo'n maatschappij- vorm het meest aansluit bij het indi aanse levensgevoel en hun tradities". Maar als u voor geweldloosheid kiest, betekent dat dan niet dat u bijvoorbeeld in de burgeroorlog in Nicaragua kiest tegen het sandinis- tisch bevrijdingsgront en word je daardoor niet de objectieve mede stander van Somoza? Dat is onzin. Ik schrijf niemand een manier van vechten voor. Ik zeg al leen: als je voor een geweldloze ma nier kiest, dan weten wij een paar technieken, die Je bij ons in een cur sus kan verbeteren. In sommige ge vallen, zoals misschien in Nicaragua, kunnen de mensen die aan de kant van de armen staan het beste geweld gebruiken. Ik heb daar geen oordeel over. Maar ik weet wel dat je bij het gebruik van geweid moeilijk alles vooruit kan zien. Het loopt zo Gemak kelijk uit de hand. En je raakt dan zo gauw de weg van het volk kwijt. Maar we discussiëren er wei aldoor over. Als u nu de gelegenheid sou hebben om zo'n gemene schurk als president Somoza te doden, zou u dat dan nalaten? Het heeft zo bitter weinig zin hè, om zo'n man dood te maken. Hij komt uit een bepaald systeem voort Maak je hem van kant. dan produceert het systeem vanzelf een ^ovolger en ben Sdtna en Waar mensen thuis zijn (Wereldgebedsdag) Dit jaar is het de vijftigste keer di w velen de wereldgebedsdag hopeni N te maken. Volgende week vrijdag, in eerste vrijdag in maart, komen ov of ter wereld, en dus ook in allerlei plaatsen in ons land, mensen bijet om samen te bidden. Vroeger heetr. die dag wereld-vrouwengebedsda maar allang zijn de kinderen en laf16, ook de mannen ingeschakeld. En terecht, dachten wij. Dit keer is d liturgie afkomstig uit Zambia en verzorgd door de vrouwen die in Mindolo in een oecumenisch centi een opleiding volgen, die ligt in de 1 van de plaats van de vrouw in kerl maatschappij. President Kaunda hield 't vorig jaar. op de voorbereidingsconferentie een toespraak waarbij hij dit zei: „Wij hebben het gebed nodig. Gebed betekent zowel werken voor iemai tr' als: een ernstig gesprek met diezei ar persoon over een belangrijk onderwerp. In ons geval is dat een 31 vooral het gesprek met Christus ei X( het onderwerp is onze toekomst. Christus verloste ons opdat wij die toekomst zouden hebben." Het thema is: groei. In genade, in kenn >ei in geloof en in liefde. Ik denk dat 't 'P goed zal zijn voor heel velen om ee M even na te kijken waar zo'n gebedsbijeenkomst in hun eigen omgeving is, om er dan naartoe te 'v gaan en anderen, al was het alleen e mar door hun aanwezigheid en meebidden, te bemoedigen. In het gesprek voltrekt zich de geschiedenis. Dat geldt in bijzond#1' mate en eigenlijk bij uitsluiting va de geschiedenis die op gang gebraie! is in Gods bemoeienis met de mensen, in Israël en in Jezus Messi K Daar zijn mensen thuis, zelfs als zep misschien een tijd van vervreemd waren. VOORBIJGANG» je even ver als daarvoor. Het is van veel meer waarde, wanneer we de mensen weten uit te leggen hoe dat systeem in elkaar zit en samen met hen proberen na te denken, hoe je dat systeem kan aanpakken op een punt waar het niet zo sterk is als op het punt van de wapens. Je kan twijfel zaaien onder zijn aanhangers of het economisch uithollen. Is dat niet een wat te langzame me thode om te vechten tegen regimes die dagelijks dodelijke slachtoffers maken? Onze methode is inderdaad niet snel, maar het is tot dusver niet gelukt een manier te vinden, die in de situatie van Latijns Amerika doeltreffender en sneller werkt. Wijzelf zouden nog wel wat produktiever kunnen wor den, maar we worden in heel wat landen al goed in de gaten gehouden. Onze directeur in Buenos Aires, Es quivel, is nog maar net uit de gevan genis en hij kan zich nog niet vrij bewegen. Bovendien hebben we niet genoeg geld om op volle toeren te kunnen draaien. We zouden veel meer groepen willen bundelen. In Latijns Amerika, maar ook tussen (roepen hier en in de VS en Europa, ifl aar wij bijvoorbeeld hier erg veel last van hebben is de invloed van de transna tionale bedrijven, die hier behoorlijke winsten maken en misbruik maken van de werkloosheid door schande lijk lage lonen te betalen. Ik hoorde bijvoorbeeld dat Philips Mexico de gewoonte heeft om arbei ders na een jaar of vier te ontslaan, omdat de firma volgens de geldende wetten dan moet beginnen pensioen premies voor iemand te betalen. Wij zouden graag contact willen leggen tussen Philips-mensen hier en in Eu ropa, om te zien of we in een geza menlijke actie daar iets aan kunnen doen. Wat Nederland betreft hebben we al contacten inzake de firma Van Leer, de vatenfabriek in Amstelveen. Cecilia Moretti vertelt dat in Neder land een boekje over deze transnatio nale firma te koop is. Dat is geschre ven door Bert Stuurwold. Het heet: Kiezen we echt voor de armen? Kiezen we echt voor de armen kost 7,70. Het is te bestellen door het geld over te schrijven op giro 3065029 tnv Ikvos. Nijkerk. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Heerenhoek-Nii dorp; J. v. d. Linden, kand. te Meern; te Leersum: W. Schaa; Oudega, (Wymbritseradeel) te i aart: G. S. Alma te Soest. Aangenomen het beroep voor bui r gewone werkzaamheden (scriba vinciale kerkvergadering (Z.- land); N. J. M. Hoogendijk te OE hoorn-Ridderveld; naar Leerad: Blommendaal laatstelijk zend! predikant op West-Irian, wonend- Utrecht, die bedankte voor St. A parochie en Ophemert (toez.); NOP (wijkgemeente Emmeloord C. Helmers te streegem. De Drie (wijkgem. Andijk-Wervershoof). Bedankt voor Vroomshoop: W. L. Geer te Heukelum. Beroepbaar: J. B. Bentveld, Set straat 35, Bedum; S. A. de V Hoofdstraat 21, Grolloo; S. Bruin Nieuwe Kerkhof 33 A, Groningei Beroepen te Zoeterwoude: J. R. W f haus te Aarlanderveen. GEREF. KERKEN Beroepen te H.I. Ambacht: P. A Bongers te Zweeloo; te Maarssei i P. Koning te Bredevoort. Benoemd tot legerpredikant: F.1 Fokkema te Laren (NH). GEREF. KERKEN (vrijg.: B.V.) Beroepen te Pretoria (vac. dr. C. 1 der Waal): P. Veldhuizen te Maas (reet.). CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Kerkwerve: d. Sluys, kand. te Apeldoorn. Bedankt voor Bunschoten: J. Oa broek te Opperdoes. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Katwijk aan Zee: Kleppe te Woerden; te Westkap W. Hage te Rotterdam-West; te Ai lo: A. Hofman te Scheveningen. Bedankt voor Goudswaard en i Hilversum: J. Kareis te Werkend voor Oosterland: C. Wisse te Koot kerbroek. VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Yerseke: J. A. Ham i te Wormerveer. OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Oosterland: J Prooyen te Rhenen. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Beroepen te Leeuwarden, mevr. B C Piso, remonstrants predikant* Alkmaar. ADVERTENTIE Nederlandse Stichting vool Leprabestrijding p/a Koninklijk Instituut voor de Tropen Mauntskade 63.1092 AD Amsterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2