Uniek voor de reformatorische gezindte Kerkscheiding misschien een uitweg W Philip Bel BAC Win Philips Zonnebanken Trouw VANDAAG MECHANISCH PIJPORGEL vormingscentrum de klencke Conferenties VOORBUGANGE ZATERDAG 17 FEBRUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET door A.J. Klei In het Reformatorisch Dagblad stond een pagina-grote advertentie, waarin recreatiebungalows op de Veluwe te koop aangeboden werden, welke blijkens de geestdriftige tekst uniek voor de reformatorische gezindte zijn Hoewel ik niet dan met de grootste moeite ertoe te bewegen ben. mijn stadshuurhuis te verlaten en ook drommels goed snap dat ..recreatiebungalow" een duur woord ls voor vakantiehuisje, las ik deze advertentie met gespannen aandacht. Mijn belangstelling gaat de laatste tijd in sterke mate uit naar hetgeen zich als ..reformatorisch" aandient. Want nu kardinaal Willebrands zeer onlangs zijn geestelijke onderdanen de heerlijkheden van het rooms-katholieke erfgoed nadrukkelijk heeft voorgehouden, stuif ik van de weeromstuit af op alles wat de nazaten der Reformatie te bieden hebben, inclusief recreatiebungalows De advertentie zorgvuldig lezend. viel met het uniek-reformatorische niet terstond op. De verkoper van de bungalows legt omstandig uit hoe fraai en bosrijk de omgeving ls, waar de door hem te vervaardigen onderkomens zullen verrijzen, maar aangezien we weten dat de zon opgaat over bozen en goeden, kunnen we met de beste wil van de wereld niet staande houden, dat het hopelijk veelvuldig door de zon beschenen Veluws natuurschoon louter voor de reformatorische gezindte bestemd is. Ook het feit dat de recreatiebungalows voorzien zullen zijn van een open haard, doet me niet typisch reformatorisch aan. Pas tegen het einde van de uiteenzetting In de advertentie kwam ik een mededeling tegen, die mijn reformatorisch hart sneller deed kloppen. Ik las: „In de directe omgeving zijn de volgende kerken aanwezig: Ned. Herv. op Ger. Grondslag. Chr. Geref. Kerken. Ger. Gemeente. Oud-Qer. Gemeente en nog enkele andere". En alsof het niet op kan: „Opgemerkt dient te worden, dat door de Ger. Gemeente in Nederland een nieuwe kerk wordt gebouwd te Harderwijk." Misschien moet ik toelichten, dat er verschil is tussen gereformeerde gemeenten en gereformeerde gemeenten-ln-Nederland. De laatste groepering vormt het geestelijk tehuis van de Steenbloklanen (en wat dat voor mensen zijn, zoekt de lezer zelf maar verder uit. ik blijf niet aan de gang). Voorts attendeer lk er op, dat in de opsomming de „gewone" gereformeerde kerken ontbreken. Terecht, want daar is het allang niet meer reformatorisch goud, wat er blinkt. Reeds wilde ik voldaan de krant terzijde leggen, toen mijn oog viel op een omkaderde mededeling, waarboven met vette letters stond: belangrijk! Ik nam hiervan uiteraard nauwgezet kennis en werd gewaar dat van een ieder, die zich een der aangeboden recreatiebungalows wil aanschaffen, wordt vereist dat hij de zondag in ere houdt. Hoewel deze eis op zichzelf geenszins verwerpelijk behoeft te zijn, is hij me toch te magertjes. Onwillekeurig wordt de Indruk gevestigd dat je in dit reformatorisch bungalowpark er de overige dagen van de week een potje van kunt maken. Liever was me geweest, indien de steller van de advertentie onverbiddelijk verwezen had naar hetgeen ons in een der reformatorische belijdenisgeschriften voorgehouden wordt, namelijk dat we niet slechts op zondag, maar alle dagen onzes levens van onze boze werken moeten rusten. Tenslotte prent de adverteerder ons in, dat op dit bungalowpark televisie niet toegestaan ls. Dit verbod lijkt me eerder te getuigen van wat ik op catechisatie heb leren aanduiden als doperse wereldmij ding, dan van reformatorisch besef. Bovendien zou ik, als Je toch aan 't verbieden bent, liever de radio bulten de deur houden, want die kan dag en nacht de „behaaglijke rust", die ons in de advertentie beloofd wordt, verstoren, terwijl de televisie met een paar uur per avond bekeken is. Ik hou het maa; op 't Vondelpark, dat is in elk geval uniek-Amsterdams. advertenties f^ftjoekennieuws Or* H G L*h 06 OROOM D6R REVOLUTIE 2* druk, IM Hl.. 21.50 O»*' m*a>icrêPO+nt*k en rwtfufte Vanut 6e een boMnd* analyse om De-er ron ie «nigen op aiiertc actuele vtuabes .Het «j de moe.re intra om />cn 0>ep9Mnd beng to louden me/ wet n» ei a* Doe* doceert (Ftteeeh Oeqtuea) Pro», dr K. Strijd GEWELDLOZE WEERBAARHEID 172 Hz.. 18.25 Gewekflore eeerbeerKeid is geen tdea&sT>. •cfte aangelegenheid, maar een luk d« regelrecht met ome real>te<t Ie maken heefl Hethel Deife ovemcht dar for nu toe <n ons lend verschenen ore- dif onderwerp Zeer eenbevoren (Nea &&- dientt) Or G. de Ru OE VERLEIDING OER REVOLUTIE 2e druk. 148 Hf 18.25 Een doorkent ng van de Hibeise boodschap de proleten Jeeus en de Apostelen vm hef tegenwoordige revolutionaire ver rel waartoe men van a*e kanten wordt opgeroepen Or K M Wmeveen MET EVANGELIE TUSSEN PACIFISME EN GEWELD 128 Hl 16.80 Zwmgh een van de «w grote reten nu wen had een actuele klrtWd In «ven en werk waardoor ha pjmi «Oor orwe Nd bezonder Verkrtfgöaer m de OoeAhendeT R@I] KOK KAMPEN, Te koop gevraagd: 2 klavieren pedaal, op 8- voets basis. 12-15 stemmen. Schriftelijke aanbiedingen graag aan C Zijlstra. Bruins Slotstraat 53. 9203 RZ DRACHTEN. (lel 05120-14317 na 19.00 uur). waarin opgenomen: De Rotier dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leklse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam W'bautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 telei 13006 Postgiic 66 00 00 flanfc Ned Creü ctOank Rekonmgnr :3 00 12 574 Gemeenfegrro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTE ROAM/DORORECHT PoslOus 948 3000 AX Rotterdam te' 010-115566 (abonnementen •n bezorging) tel 010-115566 (redactie) lel 115700 (mtslmlend voor advertenties I REGO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag let 070-469445 Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (uitsluitend adrmmslrat'e) Postbus 3 8000 AA Zwofte lel 05200-17030 MefkmarM 56 Zwo«e Abon nemen t spri jzen Pw maand f 15 90 Pw kwanaar t 4770 Pw ha* |Mr 95 40 Per (Mr f 'Sieo Adverfenhe/aneven op aanvraag Teietonache abonnementenopdrachten (M adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag l'm vri|d.ig Op zondag van 18- 20 uur tele! 02O-913456 Opgave mm-advertenties tet 320-936666 o» schr.fiehjA aan Mm-Adv atdekng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresentfi^ngen uitsluitend schnfieH* aan onze Amsterdamse adressen door ds. F. N. M. Nijssen Het wordt tijd eens ernstig over kerkscheiding na te denken en te praten. Niet over de traditionele schei dingen tussen de diverse kerkgenootschappen. Die slaan nauwelijks nog ergens op. Nee, wij zullen de actuele grote verschillen onder ogen moeten zien, die zich dwars door vrijwel alle kerkgenoot schappen aftekenen; en ons serieus de vraag moeten stel len of het maar niet beter is tot scheiding(en) over te gaan. Dat klinkt in onze oe cumenische eeuw als een ketterij. En toch zou die weg in de huidige situatie wel eens de minst slechte kun nen zijn en tot een beter functioneren van de ge meente van Christus kunnen leiden. In veel kerken treden de laatste jaren tegenstellingen aan de dag die onoverbrugbaar lijken. De roorns- katholieke kerk kent de zich verwij dende kloof tussen degenen die zich aan de bisschoppen Slmonls en OiJ- sen verwant voelen en de rest. In de hervormde kerk ls de gereformeer de bond langzamerhand een kerk In de kerk geworden met schaduwor- ganen op allerlei werkterrein (zen ding, evangelisatie, vorming, publi citeit, theologie, sociale opleidin gen). Ook de gereformeerde kerken kennen zij het niet zo partijmatig georganiseerd hun „bonders". In de kleinere kerken zijn soortgelijke tegenstellingen te signaleren al tre den die niet zo massief aan de dag. De situatie begint veel te lijken op een ernstig ontwricht huwelijk. De partners hebben weinig gemeen schappelijke Interessen en ge spreksstof meer. Voor zover zij met elkaar aan de praat zijn, luisteren zij nauwelijks naar elkaar. En als ze al luisteren, verstaan zij elkaar niet. Telkens laaien de conflicten op. Achterdocht en verdachtmaking vieren hoogtij. De machtsstrijd gaat ononderbroken door. Belde partners houden er leder een hele serie relaties buiten het eigen huwe lijk op na met vrienden die ze beter verstaan en met wie ze zich veel meer verwant voelen. „Rechtse" protestanten uit allerlei kerken vinden elkaar in de evange lische alliantie. Veel van de overige katholieken en protestanten her kennen elkaar In oecumenische ac tiviteiten. Menig hervormde voelt zich geestelijk meer verwant met (bepaalde) gereformeerden, katho lieken. remonstranten, lutheranen, doopsgezinden enz. dan met som mige mede-hervormden. In andere kerken is het vice versa. Scheiding Als mensen hun Innigste verbon denheid beleven buiten het eigen verband, wordt het zeker tijd om te kijken of de bestaande institutione le relaties niet opgebroken moeten worden. Voor een huwelijk dat ondanks alle pogingen om elkaar nieuw te vin den ernstig ontwricht blijft, ls schei ding de minst slechte oplossing en een uitweg uit een onhoudbare situ atie. Ik denk dat diverse kerken dat kri tische punt naderen. Als lk zie hoe op plaatselijk niveau sommige her vormde gemeenten verlamd raken doordat „bonders" en „nlet-bon- ders" elkaar voortdurend voor de voeten lopen en tegenwerken; hoe geen van belde partijen daardoor enthousiast bezig kan zijn met die dingen waaraan men naar diepste overtuiging prioriteit zou willen ge ven; hoe ambtsdragers en gemeen teleden onder dit soort spanningen kapot gaan of althans cynisch wor den en het geloof dreigen te verlie zen; hoe er van zo'n noodgedwon gen met elkaar in één verband op trekken geen enkele aantrekkings kracht en bezieling naar bulten uit gaat. dan zou een scheiding wellicht een hele opluchting zijn. Trouwens de „noodconstructie" die de her vormde kerk kent van plaatselijke „deelgemeenten" die een andere kleur hebben, blijkt in de praktijk bepaald niet slecht te werken. In ieder geval beter dan het bij elkaar blijven van groepen, die van elkaar vervreemd zijn. Ook op landelijk en regionaal ni veau zien wij dezelfde verlammings verschijnselen en Irritaties. Denk bijv. aan de gezamenlijke synode vergadering van de gereformeerde en hervormde kerken over Zending- in-Nederland, waar de interne te genstellingen in belde kerken dui delijk en frustrerend aan de dag kwamen. Opbreken gen voorlopig niet bereikbaar is en groepen in één kerkgenootschap steeds verder van elkaar vervreem den, ls dan een organisatorisch uit elkaar gaan niet de minst slechte weg en misschien zelfs het 'Gebot der Stunde', waardoor de Geest minder belemmerd wordt dan nu het geval ls? Het is op zijn minst een vraag om over te denken en te praten. Opluchting De grenzen van de kerken vallen allang niet meer samen met de di verse geloofsopvattingen en geeste lijke mentaliteiten. Waarom zouden wij dan niet de bestaande organisa tiepatronen opbreken en binnen de diverse kerken tot scheiding over gaan? Natuurlijk, dat ls niet waar wij ten diepste op hoopten. WIJ droomden en dromen van de ene gemeente van Christus, wij wa ren er op uit om ook in het eigen kerkverband daar zo goed mogelijk op te lijken door eenheid-in-ver- scheidenheid te betrachten. Maar als dat laatste ondanks alle pogin- Zo'n scheiding is natuurlijk geen gemakkelijke weg. Scheiden doet lijden. Ook kerkscheiding kent haar eigen pijn. Ondanks en ook: door! de conflicten ben je toch emotio neel aan elkaar gebonden, vooral de 'kinderen' die zich aan belde part ners verwant voelen, krijgen het moeilijk. Het is ook voor niemand gemakkelijk het gezamenlijke gees telijke klimaat en de gezamenlijke organisaties op te geven. Het ls een deel van Je leven geworden. Het verdelen van de gemeenschappelij ke bezittingen is Juridlsch-tech- nlsch en emotioneel niet eenvoudig. En toch zou de pijn van het beëindi gen van het gezamenlijk organisa torisch verband wel eens de moeite waard kunnen zijn. Het zou voor belde partijen opluch ting en opheldering kunnen beteke nen en de weg kunnen openen naar een nieuw leven met nieuwe kan sen. Ik denk ook dat deze scheidin gen binnen de huidige kerkgenoot schappen op den duur zouden kun nen leiden tot een nieuwe samen voeging van verwante groepen. En zo zou dan een variëteit van ge meenschappen ontstaan waarvan de grenzen meer met de werkelijke situatie overeenkomen en die ieder een grotere Interne verbondenheid en herkenning zouden beleven. Nieuwe geloofsgemeenschappen die zich stuk voor stuk met groter elan en met meer vreugde zouden inzetten voor hun roeping. Winst Ook zou het zelfs nog wel eens kun nen zijn, dat Juist door een organi satorische scheiding het klimaat ge schapen wordt, waardoor de dan gescheiden groepen over enige tijd eindelijk eens echt met elkaar ln gesprek raken en gaan samenwer ken ln die zaken waarin met elkaar kan vinden. En dat zou. vergeleken bij de huidige situatie waarbij men wel ln één huis woont, maar vrijwel niets echt samen doet, een hele winst zijn! Op wereldniveau hebben wij ontdekt dat de gemeente van Christus een grote variëteit van vor men kan aannemen. Een kerkdienst in Harlem is heel wat anders dan die in Haarlem. Het kerkelijk leven ln een Afrikaans on afhankelijke kerk, in een Russisch- Orthodoxe kerk. in een Zuidameri- kaanse basisgroep is haast nauwe lijks op één noemer te brengen, zo wel naar inhoud als vormgeving. Allerlei culturele en sociale factoren zijn daar de oorzaak van. In de oecumenische beweging kom Je el kaar dan tegen. Of Je maakt ln de vakantie zo'n andere kerkvorm mee. Je aanvaardt het dan als één van de vele (merkwaardige) vormen van Christelijk geloof en gemeente zijn. En toch zullen de meesten blij zijn dat ze niet dagelijks in die andere kerken behoeven te leven en aan allerlei min of meer vreemde uitings- en belevlngsvormen behoe ven mee te doen. Illusie Naarmate wij in Nederland in een multl-raciale en multi-culturele si tuatie komen te leven, wordt het op landelijk en plaatselijk niveau niet anders. Het is een illusie om in Nederland ooit één uniform patroon van geloofsdenken, -beleven te ver wachten. De variëteit is wel gerin ger dan op wereldniveau. Sommige varianten zijn zo verwant dat ze elkaar ook best verdragen of zelfs kunnen samensmelten. Maar ook hier worden Ingrijpende verschillen van geloofsovertuiging en -beleving zichtbaar. En dan ls het ook op nationaal of locaal niveau dwaas om mensen die elkaar wat geloofsopvatting, ethi sche keuze en vroomheids type be treft nauwelijks verstaan, te dwin gen in één organisatie te zitten en samen te besluiten en te handelen. Voorstel Daarom stel lk voor dat de kerken serieus interne scheidingen gaan overwegen. Het zou bijv. wat de hervormde kerk betreft, zinnig zijn als de gereformeerde bond een el- gen zelfstandig kerkgenootschap zou worden. Wellicht zou deze nieuwe kerk tege lijk het tehuis en kristallisatiepunt kunnen worden voor verwante ver ontruste groepen ln met name de gereformeerde kerken. Ook ln de rooms-katholieke kerk zou het goed zijn als de geestverwanten van GiJ- sen en Slmonls samen een apart kerkgenootschap zouden vormen. Hoewel ln de persorganen van de gereformeerde bond met veel be grip en sympathie over bisschop Gijsen wordt geschreven zijn de bonders misschien de 19 pet Her vormden (landelijk gemiddelde 12 pet) die bij het recente opinie-on derzoek van „De Tijd" het met Q1J- sen eens zijn? is het water tussen dit rooms-katholiclsme en deze re formatorische stroming nog te breed om elkaar ln één „rechtse" kerk te vinden. „Deelkerk" Mocht de voorgestelde scheiding in de diverse kerken te ver gaan of toch zakelijk en/of emotioneel nog te moeilijk zijn, dan zou het overwe ging verdienen om de noodcon structie van de „deelgemeente" ook maar toe te passen op landelijk niveau. De gereformeerde bond zou dan een „deelkerk" kunnen worden. Onafhankelijk van de generale sy node, zoals plaatselijke deelge meenten onafhankelijk zijn van de oorspronkelijke kerkeraad. Ook is denkbaar dat de hervormde, de rooms-katholieke, de gereformeer de enz. kerk voorlopig stuk voor stuk een federatie van kerken zou den kunnen worden als overgang naar een hergroepering waarbij ver wante groepen uit diverse kerken elkaar zouden kunnen vinden. Mensen die kerkscheuringen heb ben meegemaakt zoals bijv. in de gereformeerde kerken in 1926 en 1944 lopen waarschijnlijk de grie zels over de rug als zij dit lezen. Maar ik pleit dan ook bepaald niet voor een herhaling van dit soort scheuringen, die voortkwamen uit een hooghartig en meedogenloos veroordelen van elkaar op basis van de eigen waarheidsinterpretatie. Ik denk veelmeer aan twee partner- stromingen die na van alles ge probeerd te hebben samen zuch tend tot het nuchtere en tegelijk moeilijke besluit komen dat het voor beiden beter is om uit elkaar te gaan omdat zij het samen niet ge red hebben, steeds verder van el kaar vervreemden en zo samen niet meer kunnen functioneren tot heil van kinderen, familieleden en buren. Bijbelteksten Het lijkt allemaal misschien erg pragmatisch of zelfs onbijbels. Al lerlei bijbelteksten over eenheid enz. komen ook bij mij maar naar boven borrelen. Maar die zijn toch geen legitimatie van het huidige kerkelijke organisatiepatroon? De bestaande kerkgenootschappen zijn toch geen heilige huisjes? Als de huidige kerkelijke organisatie niet heilig is, kunnen wij hoe moeilijk zoiets emotioneel ook zou zijn een organisatorische schei ding en hergroepering ook niet bij voorbaat uitsluiten. Het ls op zijn minst een mogelijkheid die onder ogen moet worden gezien. Het kan best zijn dat wij dan tot de conclusie komen dat deze aantrek kelijke maar moeilijke weg om wat voor principiële of practische redenen niet begaanbaar is. Maar wat moet er dan wel gebeuren? Zo is het ook geen leven. Ds. F. N. M. Nijssen is lid van het directorium van „Kerk en Wereld" te Driebergen. advertenties Doe mee jjn de BAC deodorant wedstrijd en maak kans opéén van dc twaalf Philip6 zonnebanken Wat tc doen Haal een deelnameformulicr bit uwBAC-winkel Bel vervol gen» BAC en luister goed naar de opdracht Dus BAC bellen, kansje wagen De wed- strijd loopt van 17 februari t/m 31 maan 1979 Elke week worden 2 zonnebanken uit geloofd U mag zo vaak mee doen alt u wilt De winnaars worden 's zaterdags bekend gemaakt via dc landelijke ochtendbladen winkel Bel vervol- bac De vertrouwde deodorant voor het hele gezin organiseert de volgende kursutMn: 6. april (19.30 uur) 7 april (20 30 uur) Sociale vaardigheden voor ker kelijke kaderleden (gespreks- en ver gadertechniek). 12 mei (19.30 uur) 13 mei (20.30 uur) Huisbezoek- hoe en wat rond het pastorale gesprek. Informatie en opgave Vormingscentrum De Klencke Witte Zend 16 7861 BJ Oosterheseelen tel. 05248-651 19 maart te Leeuwarden, 26 maart te Heerenveen, 10-16 uur. Opg. tel. 05130-31498. Vruchtwateronderzoek, inleiders W. Kirpesteyn arts en drs. M. J. van Lieburg. voor ouders gehandicapte kinderen, artsen, verpleegkundigen, zaterdag 10 maart 10 uur. kerk gere formeerde gemeente. Catharijneka- de. Utrecht. Inl. en opg tel. 010-213824. De actualiteit van de belijdenis geschriften, sprekers ir. J. van der Graaf en ds. A. K. Wallet. 9-12 maart, (voorheen ICCC) Jeugdcontact. Baambrugge. Inl. tel. 020-928003. Vaste lijnen? (over de Tien Gebo den en de Bergrede) voor doopsgezin de vrouwen m.m.v. dr. J. T. Nielsen, Ik heb „ja gezegd,.wat nu? voor nieuwe leden zendingscommissies, zaterdag 10 maart. De Haaf. Bergen (NH). Inl. en opg. tel. 033-43244. Ander seksueel gedrag (over min der gebruikelijke seksuele gedrags vormen), voor hulpverleners en wel zijnswerkers, 14-16 maart. Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03438-2241). Pastoraat en kernbewapening, hoe kunnen de vragen van oorlog en vre de in de kerk bespreekbaar worden gemaakt. Voor leden van plaatselijke vredesgroepen en pastores, 16-17 maart, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg. Inf. en opg. Kerk en Vre de. tel. 033-32133. Hij doet iets nieuws Wat de Heer zegt: Denk niet meer aan het verleden pieker niet over wat vroeger was! Ik doe wat nieuws. Het begin is er al. Zie Je 't niet? (Jesaja 43,18-25) Dit is duidelijk een woord dat na voren gericht is. Een richtingwijj naar de toekomst. Maar komt dl niet in tegenspraak met wat we o allerlei andere plaatsen ln de biji vinden, nl. de gedachte van het gedenken van het verleden?. Int Psalmen roepen mensen God aai herinneren Hem aan wat in het verleden geschied ls. Regelmatig wordt dat verleden opgehaald er. doorverteld. Het functioneert he duidelijk in de omgang met God bij deze profeet lezen we: „Zijt G, niet die Rahab hebt neer- gehouwen een beroep op G scheppingsdaden ln het verleden (Jesaja 51,9-11). Wat moet 't nou: gedenken of niet gedenken? Heti allebei. Het geschidenisvrloop is gebeuren in Gods hand. En daan moet je gedenken en mag Je Je beroepen in Gods hand. En daan moet je gedenken en mag je Je beroepen op wat Hij deed. Maar j moet vooral naar voren denken e met Hem meegaan. En dus niet zeuren over „wat vroeger was". Ii ballingschap kan dat betekenen: wegtreuren ln de kommer en elle van de wegvoering. In de woestij betekende het: wegdromen over zg. ideale toestanden in Egypte.1 Kan allebei: wegtreuren en wegdromen. Maar dat heeft nieta maken met het gedenken ln gelo hoop. Dan laat je rusten wat vrot was. En er vooral niet over pleket en je gedachten laten blokkeren. Gaat ergens heen. Hij doet iets nieuws. Vandaag nog. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Veenendai Hoek te Blauwkapel-Groeneka bedankte voor Uddel, Kamer Giessendam-Nederhardlnxveld. Intrede te Hallum c.a. door kar Schokker is uitgesteld tot 11 r i.v.m. weersomstandigheden. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hoevelakei Kruyswijk Jansen kand. aldaar. Afscheid van Slnt-Anna Parochl Baas wegens emeritaat. GEREF. KERKEN (VRUG.) Aangenomen naar Den Bosc! Braaksma te Assen-Zuid (laats zendingspredikant ln Brazilië) bedankte voor Buitenpost en terdam-Delfshaven. Bedankt voor Zuidlaren: F. J. E te Ten Post-Garrelsweer. Beroepbaar: F. J. van Hulst, Luc hof 18 te Nagele (NOP). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-West Slagboom te Barendrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Gorinchem: A. Veri te Veen; te Aalburg: A. Hoogerla Krabbendijke. Ds. Th. J. Mudde Op 80-jarige leeftijd ls overlede Th. J. Mudde te Almelo. Ds. M was hervormd predikant te J Tweede Exloërmond en van 19J 1946 in Brummen. Vervolgens w drie jaar predikant ln alge dienst van de hervormde kerk het pastoraat onder geïnternee en daama zieknhuispredikan Noord-Holland. Eind 1954 ging ll gezondheidsredenen met emerit advertenves Nieuw bil TEN HAVE E. J. Beker/K. A. Deurli Het beleid van ons bestal Vragen en verwijzingen rondi de voorzienigheid. 143 bladz., paperback17, Michel Clévenot Een materialistische ben dering van de Bijbel Met een inleiding van Rocb Zuurmond 156 bladz., paperback18, Verkrijgbaar in de boekhandel Wij maken KOPERBESLAG OP OUDE (STATEN)BIJBELS. RESTAUREREN HORLOGE EN KLOKKEN OOK ANTIEK, GEVEN EEN GOEDE SERVICE EN SCHRIFTELIJKE GARANTIE M, 033-43604 of «ctlrl/t un Hooqondoom ponbul 32 3930 Leuióon c.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2