Netty Rosenfeld wilde de katholieken leren kennen •J. Pools ensemble speelt muziek uit middeleeuwen Vuilharmonies Orkef met kunst uit lorre 5 gcüefieT? Nieuwe boeken Vijfhonderd miljoen vof bestrijding werklooshe TV COMMENTAAR Weinig echte antwoorden in VPRO-programma Topman ministerie sociale zaken: men Weglopen is stappen in donker gat Textiel 20x20 schilderijen 19e en 2Ge eeuw VRIJDAG 16 FEBRUARI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Riet Diemer HILVERSUM Godsdienst: r.k. is de titel van één uur en drie kwartier lange televisie-uitzending over de rooms-katholieken in ons land. bij de VPRO op zondagavond. Het programma dankt zijn ontstaan aan de nieuwsgierigheid van Netty Ro senfeld. die de eindredactie heeft, maar die werd bijgestaan door een heel team medewerkers. Waarom katholieken? Om dat dat een groep is die ze niet kent. onthullende uitspraken als een guir lande door het programma heen zijn gevlochten. Maar de progressieve rooms-katholieke Huub Oosterhuis was weer een neezegger. Hij verwees naar pastor Jan Ruiter van de kriti sche IJmondgemeente. die ja zei. Spontaan Zij is deze zomer naar Limburg ge gaan. een provincie die ze helemaal heeft doorkruist, samen met Ireen van Ditshuijzen (voor de produktlei, zij werkten vanuit een kampeerhuisje in Belgie. omdat er in Limburg zelf ntets te krijgen was. „Ik ben er zo blanco als maar kan heengegaan, zonder vooroordelen. Wel heb ik voor die tijd regelmatig uitzendingen van de KRO. maar ook van de NCRV. gevolgd Christelijke uitzendingen dus.'' Haar zucht naar kennis dateert sinds de oprichting van het CDA. „Ik on derken bij de katholieke kant van het CDA een groot machtsstreven. Ook voel ik me niet prettig als ik gere geerd word door een christelijke mo raal die de mijne niet is. Maar ik moet eerst de mensen leren kennen, voor ik een oordeel geef. Ik wil weten: hoe zit de katholieke beleving in elkaar. Wat voelen de mensen erbij?" Joods Netty Rosenfeld is zelf Joods-van huis-uit. Zij is in geen enkel opzicht religieus opgevoed. Ze ziet dat als een voordeel, omdat ze vaak merkt dat mensen daardoor erg gestempeld zijn. Ze zegt Joods te zijn geworden door het zien wat mensen elkaar heb ben aangedaan In de treurige oorlogs situatie. Maar dat heeft niets te ma ken met een religieuze beleving. „Het is als een schimmel op een mestvaalt ontstaan." is een uitdrukking die haar zo invalt bij dit gesprek in haar witgepleisterde huisje langs een nog wittere en beijzelde dijk, (uitzicht op ook al witte eilanden), terwijl sneeuw stormen rondom deuren en ramen doen klapperen. „Je weet er zo weinig van. Ik heb een bijbel In huis en ik ben met een hervormde man getrouwd geweest. Na de oorlog kwam ik in protestantse kerken, maar dat was gauw afgelo pen. Ik heb daar geen wortels. De figuur van Jezus is voor mij onaan vaardbaar als de zoon van Ood. Wat Jezus gezegd en gedaan heeft vind ik vanuit mijn strijdbare houding heel goed. maar hij is door de eeuwen heen wel misbruikt door de officiële kerk. Intussen vindt ze dat dit gesprek veel te veel de kant van haar persoon en pretenties is uitgegaan, maar dat komt dan door mijn nieuwsgierig ge vraag. Ze heeft de grootste moeite vooraf iets over het programma te verklappen en er komt zeker géén vertoning vooraf. „Ik zie soms recen sies in kranten waarin een program ma al voor de uitzending met de grond wordt gelijk gemaakt. Dan denk ik bij voorbaat: nou. daar hoef ik dan niet naar te kijken." Neezeggers Er blijkt bijna nog meer te vertellen te zijn over rooms-katholieken die geen medewerking aan het program ma wilden verlenen dan andersom. In Netty Rosenfeld. een aantal gevallen schreven de ma kers dit toe aan het wantrouwen te gen de VPRO. Tot de weigeraars be hoorden: bisschop Gijsen. en de rec tor van het seminarie te Rolduc. met wie echter een heel aardig contact was opgebouwd. Zijn vraag om toe stemming voor het programma bij de grote baas zou echter negatief door beze beantwoord zijn. Ook de rector van de hogeschool voor theologie en pastoraat (HTP) te Heerlen, waar de priesters meer afgestemd op de maat schappij worden opgeleid durfde het niet aan. Netty: „Dan denk ik wat hebben Jullie allemaal te verbergen? Ik kom niet met kwade bedoelingen en de ideeën van de HTP in Heerlen zouden in zo'n film juist positief naar buiten kunnen komen." Nog meer weigeraars: Het omroeppastoraat van de KRO. De voorgangers zouden hebben geweigerd omdat Steenkamp in het programma voorkomt. Steen kamp is een jazegger dus. wiens vaak Dan weer een weigering van pater Braun, de godsdienst ideoloog van de KRO. die de uitleg „wat is de K van de KRO" overliet aan televisie-direc teur Richard Schoonhoven, en plaatsvervangend radiodirecteur Ge rard Hulshof, die spontaan mee deden Aan Netty Rosenfeld na vijf maan den research niet de vraag: wat zijn katholieken, want dan kun je net zo goed vragen: wat zijn de boeren, de sneeuwschuivers of de journalisten, omdat er zoveel soorten zijn. Wel de vraag: Vat je eigen ervaringen eens samen Ze vindt dat ze niet al te veel duidelijkheid heeft gevonden. Het is allemaal wat vaag gebleven. „Ik denk dat de katholieke kerk aan verande ring onderhevig is. maar je krijgt nu de onduidelijkheid. De katholieken hangen nog erg aan Rome maar ze willen ook mee in de vaart der volke ren. En dat zijn twee uitersten. Het meest ontmoedigende is echter dat je zo weinig antwoord krijgt op ratione le vragen, met dingen die te maken hebben met het leven van alle dag. Tegenover de zekerheid van Gijsen en Simonis, waarmee ik niet sympha- tiseer staat de waterige agogentaal van katholieken dat wèl met hun tijd meegaan. Dan denk ik: wat klinkt dat weinig strijdbaar. Nieuwe ideeën wor den verstopt. En ze wachten toch op Rome. Evenals zovelen is ze teleur gesteld in die vriendelijke en gezond uitziende paus, afkomstig uit Polen die zo open en menselijk overkomt, maar die het ineens zo laat afweten als hij de priesters in Zuid-Amerika toevoegt: geen gedoe verder, jullie horen in de kerk en niet op straat. door Adr. Hager DEN HAAG In de serie Europese Muziek van het Haags Gemeentemuseum concerteerde woensdagavond het Poolse ensemble „Fistulatores et Tubicinatores Varsoviennes". Deze „blasers en trompetters uit Warschau" hebben zich sedert 1965 gespecialiseerd in muziek uit de middeleeuwen en de renaissance. Zij bespelen instrumenten die in ei gen werkplaats aan de hand van oude prenten werden nagebouwd en onder leiding van Kazimierz Piwkowski groeide een repertoire dat oude mu ziek uit tal van landen omvat Het was bijzonder interessant, dat zij op dit - ondanks het winterweer goed bezochte concert uitsluitend Ptxil.se muziek uitvoerden. Polen be schikt over een schat aan composi ties uit de middeleeuwen zowel op wereldlijk als kerkelijk terrein. Het kunstleven bloeide met name aan het hof van Krakau en in dit verband mag de kunstminnende koning Sigis- mund genoemd worden. Niet alleen Nikolaas van Krakau was een belang rijk componist, ook voor en na hem waren er musici die veelal anoniem motetten, chansons en dansen schreven. Een voortreffelijke indruk van die compositorische rijkdom kreeg men op dit concert, de zeven leden van de familie Piwkowski en de counter-tenor Eugenius Sasiadek hebben zich het karakter van deze muziek volledig eigen gemaukt Zij bespelen een reeks van instrumenten zoals men die ook aantreft in het bezit van het gemeentemuseum Bij voorbeeld kromhoorns, zink. dul- ciaan. psalterium, regaal, vedel pom- Speciaal vandaag mer, trombones en blokfluiten. Daar mee volgen zij de middeleeuwse tra ditie van veelzijdigheid. De leden van het ensemble, gekleed in stijlvolle kostuums en in fraaie kleuren waarmee men aan het hof van de 16e eeuw een goed figuur zou slaan, werken hun afwisselend pro gramma ernstig, plichtsgetrouw, ge concentreerd en vol overgave af. Toch zijn zij soms bezig met lucht hartige teksten als over een schoen maker. een prikkende doorn, en met diverse dansen. Men raakt bekoord door het ongekunstelde in dit optre den: zij lijken wat verlegen met dé enthousiaste reacties van het pu bliek En dat enthousiasme is ten volle gerechtvaardigd. Omdat zij het karakter van deze muziek zo uitste kend weten te treffen Zij beheersen de talrijke instrumenten en de com posities. geen wonder dan ook dat zij optreden in tal van landen. Vanavond spelen zij in het muziekcentrum Vre- denburg te Utrecht. Middeleeuwse speellieden met dansend gezelschap. S. Vestdijk. Meneer Vissers's helle vaart. 's-Gravanhage-Rotterdam. Nijgh Van Ditmar. 1978. 248 blz. gebonden. (S. Vestdijk Verzamelde romans 2) 36.50. Hans Vervoort. Oud zeer. Allle verha len. Erven Thomas Rap. Baarn. 1978 256 blz. 28.50. Herdruk van het grootste gedeelte van „Kleine stukjes om te lezen" (1971). en „Heden mosse len. morgen gij" (1973). vermeerderd met enkele ongebundelde stukjes. Heldere verhaalkunst. Henriëtte van Eyk. Intieme revue. Dè kleine parade H. Amsterdam, De Be zige Bij. 1978. 264 blz. Zesde druk van haar bekende boek uit 1936 E. du Perron. Brieven IV. 2 januari 1933 - 30 april 1934. Amsterdam. G A van Oorschot. 1978. Prijs per deel ƒ60.- (540 blz.i Het Vuilharmonies Orkest s-/ ifei door Stan Rijven Zaterdagavond vindt er in het Amsterdamse Shaffytheater een bijzondere gebeurtenis pl Het „Vuilharmonies Orkest" geeft dan een concert, dat is opgedragen aan de god i Straatvuil zal op harmonische wijze tot leven worden gebracht om te laten zien, dat lorre oude rommel hoeft te zijn. Primitieve geluiden uit de asfaltjungle worden ontlokt afvalinstrumenten, die kort tevoren nog containers en vuilnisbakken hadden bevolkt. Het „Vuilharmonies Orkest" is voort gekomen uit de Muziekfiets van straatmuzikant Berry Nooy, die hier mee al enige jaren zijn muziek aan de straat toevertrouwde. Al trappend werd een lange achteras aan het draaien gebracht waarna allerlei schijven, radertjes en wielen ritmi sche klanken lieten horen vermengd met Berry's gitaar- en stemgeluid. Later vormde hij een tandem met kunstschilder Eric Don om tezamen hun filosofie uit te dragen. Berry: „Je hoeft niet ontzettend veel te hebben om gelukkig te zijn. LOR is het laagste van het laagste, het bete kent helemaal niets voor de mensen. Wij willen laten zien. dat afval nog waarde heeft voor iederen. Vandaar de letters L (links), Otoverschot) en R(rechts). Het doet er niet toe waar je staat, want met overschot hebben we allemaal te maken. Eric voegt daar aan toe: „De voorstelling is een toes peling op de verspilling, niet als een vermanende vinger, maar om aan te geven dat alles voor het oprapen ligt voor wie er nog oog en oor voor heeft." De muziek die ze brengen is primitief en direct, oercultuur van de stad. De instrumenten zijn eenvoudig gehou den, zodat ze ontdaan van technische bewerkingen te herleiden zijn tot hun oorsprongelij ke vorm. Alleen de be stemming, die er aan gegeven wordt is veranderd. Wieldoppen, gasbuizen, gieters, blikken en koffiekannen wor den op basi van improvisaties be speeld. De basis voor dit alles wordt gevormd door een voortdurend klep perende vuilnisbank. die met zijn dwingend ritme steeds herinnert aan de plek waar uit dit alles is voortge komen. De overproductie waaruit overschot ten ontstaan wordt gesymboliseerd in een machine, die doelloos rond draait en die als een baggermachine verf laat vallen op een doek. Zo ont staat er tijdens de voorstelling een schilderij waarmee uit overschotten als het ware iets nieuws wordt ge creëerd.Dit alles, gebracht ir<H spon taniteit en onverwachte invallen, ga randeert een concert vol verrassingen waarin LOR een ereplaats krijgt toe bedeeld. Van onze soc.-econ redactie DEN HAAG Er is vijfhon derd miljoen gulden beschik baar voor een groot aantal begeleidingscomra bi: hl regionale plaatsing werknemers komen plaatsingsproblemen concreet spreken en aan te pakken. Regi overleg tussen overheid, bedi n 1 ven en schoolbesturen is nodig c ma aansluiting tussen onderwijs e v regelingen, die in het overleg drijfsleven te bevorderen. tussen overheid, werkgevers De top-ambtenaar van sociale en werknemers over de be- deelt verder mee dat de schoiinTj? striidine van de werkloosheid w®rklozen sterk zal worden stnjaing van ae werxioosneiu VQerd Dit Z£ü gebeuren door n in discussie kunnen komen. T Het komende drie-partijen overleg is vooral noodzakelijk om het gat tus sen de minimaal 60.000 openstaande plaatsen en de ruim 200.000 werklo zen te overbruggen. Dit zegt dr. A. B. Vaandrager, direc teur Instrumenten Arbeidsvoorzie ning van het ministerie van sociale zaken in het blad van het Nederlands Christelijk Werkgeversverbond. „De Werkgever". Een belangrijk nieuw bij sollicitaties. van de SOB-regeling; de scholi jr samenwerking tussen overheid e drijven. De overheid betaalt di opleiding in de bedrijven en i b,; drijfsscholen. die tegenwoordig onderbezet zijn en zelfs met sli worden bedreigd. Daarnaast z experimentele regeling tijd plaatsing werklozen landelijk kracht worden. Deze regeling is al bedoeld om langdurig wern" weer in het werkritme te brengt om hen een beter startpunt te I sch akk Blij >be be en! de element In het beleid is. dat het mi nisterie van sociale zaken de proble men méér ter plaatse wil bespreken en oplossen. Deze decentrale, regio nale aanpak blijkt ook het plan om directeuren van gewestelijke arbeids bureaus de beschikking te geven over een bepaald bedrag, dat zij zelf aan verschillende regelingen kunnen be steden. Op deze manier beheert iede re directeur als het ware zijn eigen winkeltje. Er moet volgens dr. Vaandrager méér in de regio gebeuren. Zo moeten er i ica De regeling plaatsing gehandicf waarbij gedurende een jaar t procent van de loonkosten w gesubsidieerd, blijkt geschikt t om gehandicapten vanuit de weer een plaats in het arbeidsj N te bezorgen. Volgens dr. Vaand zei heeft Nederland in vergelijkint 1V( West-Duitsland een duidelijke terstand op het punt van set van gehandicapten. Maatrt iti voor aanvullend werk ln de on zullen er overigens voorlopig ni r~( ADVERTENTIE De Zwitserse televisie won vorig jaar in Montreux de Bronten Roos" met een paro die op het medium, de pro grammamakers en het publiek. Ned. 1/19.35 David Frost presenteert in het gebouw van de Verenigde Naties het concert ten bate van kinderen in nood. Ned. 1/20.00 In Brandpunt een vraagge sprek met prinses Irene (over de verkiezingen van 1 maart in Spanje), aandacht voor het wetsontwerp abortus en voor de gevolgen van het winter weer voor betaald voetbal. Ned. 2-22.00 In Heel de Mens praat Han Peekei met de negentienjarige Hans Simonse die al zes jaar ervaringen met pleeggezinnen achter de rug beeft. Ned. 2-22.35 Een IKON-team volgde in Peru deelnemers aan een cur sus „bevrijdingstheologie. Ned. 123.05 Rechtstreeks uit de Amster damse Stadsschouwburg wordt Puccini's opera Mada me Butterfly uitgezonden Hilv. 2.20.05 In dit gemoedelijke land. zo veis maard om zijn gezelligheid rond de eigen haard, lopen veel kinde ren van huis weg. Omdat er achter de kraakheldere vitrages en de met planten en bloemen versierde vensterbanken toch wel wat scheef is gegroeid. Voor het op sommen van oorzaken heb je een paar foliovellen nodig. Vaak is de verstoring van het huiselijk kli maat niet eens boze opzet, maar een gevolg van iets dat de meeste mensen is aangeboren. In het kort gezegd: vasthouden aan een ide aalbeeld. Het krijgen van kinderen wordt door menig ouder ervaren als de voortzetting van het eigen be-" staan. Dikwijls koestert men voor de kinderen idealen die verder rei ken dan men zelf wist te komen. Daar Is niets tegen. Moeilijkheden ontstaan pas, wanneer vader of moeder met kan verkroppen dat het kind onvoldoende aan dat zo lang gekoesterde ideaal beant woordt. Dit geeft pijn aan beide kanten Vanavond zit tegenover Han Peekei de negentienjarige Hans Hij zegt. dat het beeld dat zijn moeder van hem had ge creëerd. niet meer bleek te klop pen toen hij dertien was Voor zijn groei naar de volwassenheid zocht hij waarschijnlijk andere wegen Ruzies om de kleinste dingen ver stoorden de vertrouwensrelatie door Ton Hydra ..Ik vertelde niet meer alles thuis." Hans dacht er niet alleen steeds vaker aan om de benen te nemen, hij begon ook serieuze voorberei dingen te treffen. Klusjes opknap pen om aan wat geld te komen en zoeken naar overnachtingsmoge lijkheden Het zoveelste slechte schoolrap port en de verwijten die erop volg den. deden de veer knappen. Hans ging er vandoor. Zwervend door Den Haag waren de eerste gevoe lens die van opluchting. „Alsof er een prop was verdwenen Zes jaar later zegt hij: „Het is stappen in een donker gat. Doodeng voor een kind van dertien uit een be schermd milieu." De kleine wegloper klopte zelf bij een gemeentelijke dienst aan voor hulp. Bij dit punt wordt zijn ver haal wat vaag. We vernemen dat de ingeschakelde Kinderbescher ming hem plaatste in een vriende lijk pleeggezin, maar het wordt niet duidelijk, hoe de ouders op deze gang van zaken hebben gere ageerd Er zal aan die opneming toch een bepaalde procedure voor af moeten zijn gegaan. In een groot huis vlak bij het strand mocht de jongen zelf zijn kamer inrichten. Hans. nu stude rend aan een sociale academie, beschrijft heel goed zijn indruk ken als kind in een nieuwe omge ving. waar hij meer vrijheden kreeg dan thuis. Deze heldere ana lyse zou wel eens van waarde kun nen zijn voor ouders en andere opvoeders. Dit geldt trouwens ook voor de beschrijving die Hans geeft van de band die er langzaam groeide tus sen hem en het vijf jaar jongere zoontje van zijn pleegouders. Hij ging ontdekken dat deze. door spastische verlammingen aan een rolstoel gebonden, jongen die zich bovendien moeilijk kon uiten, de sondanks vreugde putte uit de be leving van zijn gehandicapte bestaan. Het vervolg van Hans relaas lijkt mij van belang voor allen die bij de Kinderbescherming betrokken zijn. Als gevolg van ervaringen ln zijn jeugd keerde hij zich scherper dan andere kinderen tegen autori tair gedrag van ouderen. Toen hij in zijn pleegvader veel van zijn eigen moeder herkende, ging de jongen averechts reageren Hij kwam tenslotte in een opvoe dingsinstituut terecht, waar veel jongens zaten die met politie, psy chologen en kinderrechters in aanraking waren geweest. Ze had den er een geduchte angst voor ..instanties" aan over gehouden en het waarom daarvan ging Hans van lieverlede zelf ondervinden. „Ze praten kinderen de hoek in; ze laten je dingen zeggen die niet van jezelf zijn." Volgens Hans is het gevolg dat in de rapporten over deze kinderen vaak zotte uitspraken staan, en al te vlug tot overplaatsing naar een strenger tehuis wordt besloten. Vooral jongens, zegt hij. worden dikwijls overgeplaatst. Achter volgd door zo'n rapport belanden zij in één van de eindstations van de Kinderbescherming, die door Hans worden vergeleken met vuil nisbakken. Als jonge kinderen aan zo'n streng regime proberen te ontsnappen, verschijnt hun signalement op de politietelex. Hans beschrijft dit deel van zijn ervaringen als be angstigend. Je wordt als een mis dadiger in een cel gestopt en later in een boevenwagen terugge bracht. De muren komen op je af en dan knapt er iets in je. Het wordt duidelijk dat de ge sprekspartner van Han Peekei on danks diens slechte schoolrappor ten in hoge mate intelligent is. Hans beschikt ook over het ver mogen zijn ervaringen te doorpei len. ervan te leren en er anderen mee te helpen. Hij zegt. dat de Kinderbescherming te veel ge richt is op het weghalen van kin deren. maar de problemen in de gezinnen braak laat liggen Hij pleit voor het zo lang mogelijk in contact laten en begeleiden van gezinnen De aandacht dient voor al gericht te zijn op de sociaal zakkere milieus Mij dunkt een les in leven. \'*Y\ inrftütcT dtiï"' *i&rri 'jij - c-^S'-LA SBK Amsterdam Amstel 31* (bij de Munt) 020 - 23 92 15 i/" kunst lenen sparen kopen Kunst- en veilingzaal makelaars-veilinghouders in roerende goederen «agc-mai; vei Toe' var vary am>e* en loöoe- Jé'S »c.' 'ie1* ioe»en wi oöiecten voor goed gera .e«Aoopco'''V>«s op aanvraag oo* lel. 070-244271 Nassau Oillenburgstraat 3 Den Haag A de Jlin Ie mei uit 'k de niu Nederlands, Textfelmuseom Hel Nederland Textielmuseum or .ej, ganiseert van 5 febr. t/m 4 maai Lj een ekspositie, samengesteld dooi het British Craftscentre te Londef In deze tentoonstelling worden 11 textielminiaturen getoond van kt stenaars uit 31 landen. Openingstijden: maandag t/m 10.00 t/m 17.00 uur. Zat. en zi van 14.00 T/m 17.00 uur. Inlicht.: Tilburg tel 013-422241 Galerie Magdalene Sothman N.Z. Voorburgwal 284 1012 RT. tel. 020-236920 GERBRAND VOLGER schilderijen 10-2/3-3 open di. t/m za. 10-17 Za. en zon. gesloten. spui 235a, den haag. tel. 070 - 463242.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4