Kerk maakt zich stem van armen Volleyballer wordt bedrijf spastor vandaag: Puebla 1979 Trouw r-ttII Conferenties Roemeense evangelist tot zes jaar gevangenis veroordeeld 'Kruistocht' belast woord Kerkeraad schrijft scholen over toenemend vloeken Junta Chili gaf kerk geen antwoord VOORBIJGANGER Hoogleraar gaat minder verdienen -VRUDAG 16 FEBRUARI 1979 TROUW/KWARTET door Aldert Schipper PUEBLA (Mexico) De rooms-katholleke kerk In Latijns-Amerika maakt zich tot stem van de armen en belooft strijd „zonder haat of geweld, maar met de bereidheid te gaan tot het hoogste offer, om een meer rechtvaardige, vrijere en vreedzamere samenleving voor de volken van Latijns-Amerika als onvermijdelijke vrucht van een bevrijdende evangelisatie". Dit is een van de uitspraken, gedaan in het document „Puebla 79". dat de derde Latijns-Amerikaanse bisschop penconferentie met 178 stemmen voor en één blanco heeft aanvaard De bisschoppen hebben geen veroor deling uitgesproken van de theologie van de bevrijding. De bisschoppen wezen het militaris me af als middel om de westerse christelijke beschaving te verdedi gen. ZIJ stelden het streven naar rijk dom aan de kaak als een afgoden dienst en wezen het kapitalisme en het marxisme van de hand. Zij spra ken een veroordeling uit van misbrui ken van de linker vleugel, maar stel den de basisgemeenschappen tege lijk ten voorbeeld aan de kerk. In het slotdocument pleiten de bis schoppen voor het tot stand komen van een nieuwe economische Interna tionale orde. Nieuwe kerk Puebla 79 werd officieel vrijgegeven tijdens een anderhall uur durende mis in het seminarium Palafoxiano in Puebla. die werd geleld door de Ro meinse curiekardinaal Bagglo. De mis werd bijgewoond door 50.000 ge lovigen. Baggio vroeg hen hun kerk levendig te houden. Boven de lesse naar. waar Baggio zijn toespraak hield, stond een reusachtige afbeel ding van de Maagd van Guadelupe. Baggio nep de bisschoppen op tot verantwoordelijkheid gezamenlijk te bouwen aan het nieuwe gebouw, dat de kerk in Latijns-Amerika als een gewijde tempel van de Heer moet worden. „WIJ hebben een kerk nodig die levend is en die in staat is de tekenen van de tijd te lezen", aldus Baggio. Voordat het document aanvaard werd. is er tot diep in de nacht over touwgetrokken en hebben verschei dene formuleringen een „verzach ting" ondergaan. Van verschillende teksten Is de definitieve formulering niet bekendgeworden. omdat het se cretariaat van de Celam de bevoegd heid heeft een eindredactie te maken op basis van de gemaakte opmerkin gen. De reactie van de progressieve bisschoppen op het uiteindelijk ge produceerde document ls voorzichtig optimistisch. Vertegenwoordigers uit Brazilië, Equador. Peru en Mexico betoonden zich voldaan dat het stuk openlijk het onrecht ln hun landen aan de kaak stelt Nationale veiligheid De leiders van de rooms katholieke kerk ln Latijns Amerika zeggen ln Puebla 79 dat de ideologie van de nationale veiligheid bijgedragen heeft tot de versterking van het tota litaire karakter van de aan de macht zijnde regimes en geleid heeft tot machtsmisbruik en tot schending van de mensenrechten. In geen geval kunnen deze regeringen met recht een beroep doen op een christelijke geloofsbelijdenis tegen het militarisme en de verslech tering van het politieke klimaat, waarbij schade wordt berokkend aan de inspraak van de burgers ln de beslissingen die hun eigen toekomst raken. Zij veroordeelden het structu rele geweld en verweten extreme poli tieke groepen oorzaak te zijn van nieuwe onderdrukking van delen van de bevolking. Sprekende over het binnendringen van de marxistische ideologie in krin gen van studenten, arbeiders, onder wijzers en andere groepen, merken de bisschoppen op dat deze geleid heeft tot het opofferen van talrijke christe lijke waarden en dat hun utopisme oorzaak is van het voortzetten van de geweldsspiraal. Klacht Het stuk spreekt met droefheid over de veronachtzaming van de waarden, het individuele materialisme dat de gemeenschap afbreekt en het collec tieve materialisme dat de eenling aan de staat onderwerpt Het streven naar consumptie ondermijnt de evan gelische waarden van de onbaatzuch tigheid en van de soberheid en ver lamt de broederlijke saamhorigheid, aldus Puebla 79. Over het achteruit gaan van de persoonlijke en collectie ve oprechtheid zeggen de bisschop pen dat deze leidt tot hedonisme, frustratie en tenslotte tot verslaving aan genotmiddelen zoals drugs en alcohol en tot sexuele bandeloosheid. Tijdens de derde Latijns Amerikaanse bisschoppenconferentie in het Mexicaanse Puebla werden de kerkelijke leiders zorgvuldig, door middel van eer. anderhalve meter hoge schutting, van de loerende journalisten gescheiden. rende feit in Latijns Amerika ls de onmenselijke armoede, waarin mil joenen leven, die bijvoorbeeld tot uit drukking komt ln hongerlonen, werk loosheid, ondervoeding, kindersterf te, woningnood, gezondheidsproble men en onzekerheid van werk. De bisschoppen constateren voorts dat de mens in Latijns Amerika slachtoffer is van machtsmisbruik door geweldsregimes, van systemati sche onderdrukking, gepaard gaande met schending van de persoonlijke vrijheid, verdwijningen, martelingen, verbanningen, onveiligheid voor ge vangenen en gebrekkige rechtsple- Bedreigend ging. en rijken en heeft de arbeid onderge schikt gemaakt aan het kapitaal. De bisschoppen gaan kort ln op de pro blemen voor de boeren en wijzen op de noodzaak van structurele hervor mingen ten behoeve van de kleine boeren en aan de landlozen. In het stuk worden de transnationale onder nemingen er van beschuldigd niet het welzijn van de landen waar zij werken op het oog te hebben. Zij veroorzaken het verdwijnen van onze grondstof fen voor te lage prijzen. De bisschop pen pleiten voor internationale con trole op dit soort bedrijven. De bisschoppen verklaarden zich ook Het meest vernietigende en vernede- Zij signaleren dat in veel landen be perkingen zijn opgelegd aan de in spraak van de burgers en aan hun recht op het vormen van vakbonden. Het handhaven van de liberale markteconomie heeft geleid tot toe neming van de afstand tussen armen Het grootste probleem van de kerk in Latijns Amerika is volgens de bis schoppen niet het atheïsme, maar de onverschilligheid van de jeugd, de arbeiders en de Intellectuelen. De bis schoppen herhalen de roep namens de armen die in Medellin ln 1968 is gedaan om recht, vrijheid en eerbied voor de mensenrechten. „Deze roep is thans helder, versterkt, hevig en, in een aantal gevallen, bedreigend," al dus de bisschoppen. Over de christelijke bevrijding zeg gen de bisschoppen dat er twee soor ten bestaan: de bevrijding van alle slavernij, van de persoonlijke en maatschappelijke zonde en de bevrij ding tot de volmaakte gemeenschap met God. De kerkelijke leiders van Latijns-Amerika roepen op tot bevrij dende evangelisatie, met erkenning, niet alleen van de Individuele zonde, maar ook van de maatschappelijke. „Sinds Medellin is de toestand ernsti ger geworden voor de meerderheid van de volken van Latijns-Amerika." Over de pers ln hun werelddeel zeg gen de bisschoppen dat deze te vaak ten dienste staat van de machtigen en zij willen dat de kerkelijke pers zich inzet voor de armen. Ons commentaar staat op parina 5 Van een onzer verslaggevers APELDOORN De bekende olleyballer Kees Tinga is benoemd tot bedrijfspastor bij» net r.k. bedrijfspastoraat in Apeldoorn. ADVERTENTIE Het ls niet alleen bijzonder, dat een vermaard volleyballer bedrijfspastor wordt. Nog opmerkelijker ls. dat Kees Tinga zelf gereformeerd, ls. Het r.k. bedrijfspastoraat in Apel doorn ls nog ln opbouw. Onder de sollicitanten was ook Kees Tinga. die na zijn theologische studie aan de Vrije Universiteit (hij ls doctorandus) enige tijd godsdienstleraar was en ook voor de NCRV gewerkt heeft. Hoewel hij gereformeerd ls. werd hij benoemd, samen met de rooms-ka- tholiek L B Brennlnkmeyer, die te voren ziekenhuispastor was. ZIJ zijn nu bezig zich te ortenteren. zowel naar de kerken toe als naar de bedrij- waann opgenomen Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Lerdse Courant Uitgave T'ouw'Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmqa Directeur mg O Postma MOOfOKANTOOR PoUtHrt 859 1000 AW Amsterdam M 020-913456 lelei 13006 "irfgrro 66 00 00 P.ie* Ned Credwiban» »9*er*ngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam xnooo «EGO ROTTEROAM/DORORECMT Povbv* 946 3000 AX Roneidam tw 010-115588 (^borviamenten en DMOrgmg) lei 010-115588 (redactie) lei 115700 (urisiudend voo» aovenentwa) REGIO OEN HAAG4.EI0EN PoSltH/A 101 2501 CC Den Haag W 070-469445 Parhsfra.lt 22 Oen Haag REGIO NOOROrOOST NEOERLAND (urtSHMend admwsrrabel 8000 AA Zwo"e lei 05200-17030 Me» mar hl 56 Abonnementsprijzen Nr I 1SJC eer »rui l ar ro Pw Ne» ae »S Adverteneeteneren op aanvraag U«e adressen boveni Opgave 'ameetwctiren 9-19 10 var» maandag I'm wadag Op zondag van H- 20 uur leW 020-913456 Opgave nwv-advertenties tal 320-936860 Of «C»r4ie«W aan Mav-Adv a>dei<ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresnw^g*^ <*t»iu*end tctmfteNh aan onze Amsterdamse adressen ven. Daarbij zoeken zij contacten, niet alleen met de parochies ln Apel doorn en omgeving, maar ook met de reformatorische kerken. Kees Tinga ls de eerste protestant, die benoemd ls ln het r.k. bedrijfsa- postolaat. Het betreft hier een nieuwe opzet van het bedrijfsapostolaat ln het aartsbisdom Utrecht met een team van acht pastores, telkens twee ln Apeldoorn, Arnhem. Hengelo en Utrecht. Overigens was enkele Jaren geleden ln het bisdom Rotterdam een veel verder strekkend plan. om namelijk ln het r.k. bedrijfsapostolaat uitdruk kelijk een aantal plaatsen te reserve ren voor protestantse geestelijken. Dit plan. dat uit interkerkelijk over leg was geboren. Is nooit tot uitvoe ring gekomen De nieuwe opzet in het aartsbisdom Utrecht is een zuiver rooms-katholle- ke aangelegenheid. Interessant zou zijn. hoe het aartsbisdom zou reage ren. wanneer Tinga aan de gerefor meerde kerkeraad van Apeldoorn zou aanvragen, tot predikant te mogen worden bevestigd ten behoeve van dit bedrijfspastoraat. analoog aan schoolpredlkanten, ziekenhuispredi kanten en dergelijke. Kees Tinga heeft als volleybalier ge speeld ln Delta Lloyd'AMVJ ln de tijd, dat deze club landskampioen werd. Ook maakte hij deel uit van het nationale voleybalteam. Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving. In deze aflevering: Verzwegen Geschiedenis van Arbeiders, Vrouwen, Negers Zich emanciperende groepen schrijven een andere geschiedenis Verder in dit nummer: Gesprek met Jan Ruijter en Roel Pomp Weerwoord van Prof. H. M. Kuiten Wereldraad van Kerken achter de schermen Hulpverlening in Gezondheidszorg Clasine Herring over René Char Te bestellen bij Boekencentrum. Postbus 84176, Den Haag: telefoon 070-512111 o Stuur mij I exemplaar van hel februarinummer van Wending (5,25 verzendkosten) O Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10, Van een onzer redacteuren MILWAUKEE De bekende Amerikaanse evangelist Billy Graham heeft het advies ge kregen. om zijn evangelisatie campagnes niet langer aan te duiden met het woord „crusa de" (kruistocht). Het krijgshaftige van dit woord past niet bij het bijbelse beeld van Christus als vredesvorst, aldus dr. David Moberg, hoog leraar in de sociologie aan de Marquette-universiteit in Mil waukee (VS). Moberg ls bap tist. evenals Graham. Graham heeft Moberg beloofd, zich ln gebed op zijn advies te bezinnen. De term „kruis tocht" is als gevolg van het optreden van Graham ln evan gelische kring gemeengoed ge worden, als het gaat om evan gelisatie-acties. Zo staat de or ganisatie van Anne van der Bijl voor hulp aan christenen ir communistische landen be kend onder de naam „Kruis tochten". In Amsterdam zetel! de Evangelische Lektuut Kruistocht. Een bekende mu ziekgroep ln Eindhoven heet The Christian Crusaders En het Instituut voor Evangelisa tie te Driebergen heet interna tionaal Campus' Crusade for Christ. Ook is een in evangeli sche kring bekende zendings organisatie de Wereld Evange lisatie Kruistocht te Rot terdam. LEERDAM De hervormde kerke raad van Leerdam zal alle directeu ren en hoofden van de plaatselijke scholen per brief vragen, het mis bruik van Gods naam zoveel moge lijk tegen te gaan en de kinderen te wijzen op de ernst van deze zaak. De kerkeraad besloot hiertoe naar aanleiding van de brief, die de raad van kerken aan zijn lidkerken heeft gezonden over het misbruik van Gods naam. De kerkeraad vond, dat naast wat de bond tegen het vloeken al jarenlang doet, ook de kerken meer aandacht moeten geven aan het toe nemende vloeken. Vooral onder de jeugd constateert de Leerdamse ker keraad een ontstellende toename, die misschien mee veroorzaakt wordt door radio en tv. De kerkeraad heeft het breed mode- ramen van de Nederlandse hervorm de kerk ln overweging gegeven, alle kerkeraden tot dergelijke stappen op te roepen. Dit zou kunnen lelden tot een bredere aanpak om deze „volks zonde" te bestrijden. Christen zijn in het welzijnswerk, Introductie/themadag van het evan gelisch welzij nsberaad voor ieder die het welzijnswerk ter harte gaat, m.mv. ds. Ype Schaaf, zaterdag 10 maart, Marcuscentrum, Utrecht. Inf. en aanm. tel. 030*512852. Geloofs„training", voor predikan ten en anderen die een zekere erva ring hebben met groepspastoraat, m.mv. prof. dr. G. L. Goedhart, 7-8 maart, 3 april, Toerustingscentrum, Leusden (tel. 033-43244). Naar een zuiverder leefklimaat, congres Geestelijk Reveil. 10-11 maart, Krasnapolski, Amsterdam. Inl. tel. 05219-2004. Voorbij gelukkig? voor predi kantsvrouwen m.mv. Laura Reedijk- Boersma. 12.14 maart. Den Aler- dinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541). ADVERTENTIE GEREFORMEERDEN: OUDERWETS? Abonneer U op ons positief-gereformeerde weekblad WAARHEID EENHEID 22.50/half jaar) en U leest daar het antwoord. Vraag eventueel eerst een gratis proefnummer aan. Bovendien gratis verkrijgbaar de brochure (2e druk) „Gesprek met allen die de Gereformeerde kerken liefhebben." Te bestellen (liefst"schr. of per giro) bij J. P. Wijsman, Kortonjolaan 22. Eindhoven, penningmeester van de Geref. Ver. „Schrift Getuigenis", giro 1599800, tel. 040-113622. Van een medewerker MEDIAS/ERMELO De onder zigeuners werkende evange list loan Samu in Roemenië is dezer dagen veroordeeld tot een gevangenisstral van zes Jaar. Zijn broer ook actief ln evangelisatiewerk kreeg dezelfde straf, evenals de voorgan ger VJorel. Het drietal behoort tot een niet door de overheid erkende (niet geregistreerde) evangelische gemeente in Medias. Kees Tinga PUEBLA Tot op heden heeft de Chileense regering niet gereageerd op de lijst met 620 namen van vermisten die het solidarlteitsvlcarlaat van de katholieke kerk haar onlangs heeft voorgelegd Aan het einde van de derde Latijns-Amerikaanse bisschop penconferentie ln Puebla zei de Chi leense bisschop Fernando Arlztia dat de enige hoop van de familieleden is dat de vermisten ln geheime gevange nissen zitten waarvan de regering het bestaan ontkent Volgens Arlztia ls het solidarlteiUvj- Voor Samu ls het al de derde keer dat hij in de gevangenis belandt.. In no vember 1978 werden de drie veroor deeld tot een half Jaar hechtenis. Zij tekenden hoger beroep aan, met het gevolg dat zij nu tot nieuwe, buiten gewone hoge straffen werden veroor deeld. loan Samu heeft de Roemeense auto riteiten de laatste Jaren vooral geïrri teerd door zijn omvangrijk evangeli satiewerk onder Jonge zigeuners. HIJ trok grote groepen Jongeren en er heeft herhaaldelijk geweigerd die te verstrekken. Het nieuws over zijn nieuwe arresta tie ls naar het Westen gebracht door een team van de ln Oost-Europa wer kende organisatie „Kruistochten" Samu werd o.m. beschuldigd van me deplichtigheid aan de vlucht van twintig Roemenen (met valse papie ren) naar het Westen. Een van hen schonk zijn auto aan de evangelist en dat was aanleiding voor de beschuldi ging. Volgens „Kruistochten" is tij dens het proces gebleken dat hij niets ontstond een soort opwekklngsbewe- met de vlucht of de vervalsingen had ging. Hoewel hij overal ln het land te maken. samenkomsten leidde, had hij geen „preekvergunnlng". De overheid De veroordeling van de drie vond officieel plaats op grond van een wetsartikel dat verbiedt „ideologi sche propaganda" te maken Het cariaat blootgesteld aan vervolging kerkgebouw van Samu's gemeente ls door de Junta omdat het zich zorgen door de autoriteiten verzegeld. Dege- maakt om het lot van de verdwene- nen die toch als gelovigen samenko- nen De organisatie ts voortgekomen men. lopen dikwijls geldboeten op. uit het oorspronkelijk oecumenische die in enkele gevallen 5000 lei (vier vredescomité van de Chileense ker- maandsalarissen) bedroegen. loans ken dat zich na de val van de regering vrouw. Rodlca. heeft zes kinderen. Zij Allende ontfermde over de 12 000 po- heeft geen inkomsten, nu haar man litieke vluchtelingen uit andere La- gevangen zit Het gezin ls. volgens tijns-Amerikaanse landen. „Kruistochten", ondergedoken loan Samu en zijn gezin KERK EN STAAT BIJ GIJSEN u Het probleem van kerk en staat, waarvan wij meenden dat het tot£j zekere oplossing was gekomen, do j zich opnieuw voor ten aanzien van het abortus-wetsvoorstel van de regering. De heer Gijsen, bisschop van Roermond, ziet de zaak eenvoudig. De kerk spreekt uit dat abortus in alle gevallen moord is dus valt iedere politicus die aan ht m totstandkomen van dit wetsvoorji t meewerkt onder de kerkelijke tucl Ul Hij krijgt het sacrament niet. HIJ staat buiten de genademiddelen de kerk. Toch maakt de bisschop e grote vergissing. Hij leeft, zoals bekend is, in gedachten nog ln vroeger tijden. Toen werkten dat soort dingen. Men kon vorsten en politici in de ban doen en over land het interdict laten uitspreken en h op die manier personen en staten uitzonderlijk moeilijk maken. De politieke koers werd door bisschoppen en prelaten uitgemaa Iets ervan kon nog gezien worden de reportages rondom het bezoek de paus en de conferentie van Pueblo: een bisschop die tot ere-generaal verheven werd! De ba tussen kerk en staat ls dan zeer en wordt door de eerste in feite beheerst. En dat is allemaal voorty Daarin vergist zich de heer Gijsen. reacties van leden van zijn eigen ki die tevens politici zijn, liegen er nit om. Ze komen erop neer: de blssch kan me nog meer vertellen, ik heb m'n eigen verantwoordelijkheid. E reeds is de kerk ook daar een gebroken eenheid dat zo Iemand di de sacramenten wel elders kan gebruiken. De bisschop vergist zit Zijn uitspraken zijn slagen in de lucht. Ze komen ook niet voort uit een eigen studie van Schrift en situatie, maar ze beroepen zich uitsluitend op de kerkelijke gehoorzaamheid. Niemand van het die zich hiermee ambtshalve bezighouden zijn over deze uitspra geraadpleegd. Vanzelfsprekend dal men er dan ook geen behoefte aan heeft. De bisschop kan zich dan ooi alleen beklagen bij zichzelf. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zoetermeer: W. J. J. Waal te Nijmegen; te Woerden: W. v.d. Geer te Heukelum, die bedaii voor Nijverdal. Aangenomen naar Hierden: P. J. B te Slikkerveer. Afscheid op 18 febr. van Doeven W. Dankers ten behoeve van 1 jeugdwerk en tevens bijstand in 1 pastoraat te Doeveren, ber. te He ren; van Anloo: H. D. Hendriks ber. streekgem. Frieslands End; v Oudshoorn/Ridderveld: W. S. V ploeg ber. te Ermelo. Intrede te Leeuwarden: M. de Jol uit Mijnsherenland; te Krimpen a IJssel: E. J. N. Kronenburg full til leraar te Rotterdam, eervol ontslai predikant van de deelgemeente b nen de herv. gem. te Veenendaal n de bevoegdheden van een emeriti te Hallum/Finkum/Hijum: L. Sclu ker, kand. te Utrecht; op 24 febr. Goederede: M. Aangeenbrug. kal te Heukelum. GEREF. KERKEN Intrede te Rinsumageest: A. v.d. B kand. te Baambrugge. Bevestiging te Sneek (pastoraat v de stichting Iel&nde): L. Eringa (ge telijk verzorger De Poort) te A sterdam. GEREF. KERKEN VRIJG. B.V. Beroepen te Groningen: A. Koers Wormer. BAPT. GEMEENTEN Intrede te Nieuw Buinen: H. G. Winkel uit Harderwijk. NED. PROT. BOND Intrede te Velp (predikant-vo gangster van de afd. Velp-Dieren v de NPB): mevr. A. C. Dorhout-Mf uit Brielle. predikante van de re gem. van Vlaardingen en predik* voorgangster van de afd. Brielle de NPB GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Aangenomen naar Zeist: J. de Jon| kand. te Utrecht. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Nleuwerkerk aan d IJssel: M. van Beek te Opheusden NED. HERV. KERK Beroepen te Apeldoorn (toez.): M. Boogert te Leiden (reet.). -GEREF. KERKEN (VRIJG.; B.VJ Aangenomen naar Kampen: E. Zw teveen te Doesburg-Velp en Oost beek-Wolfheze (reet.). Van onze Haagse redactie DEN HAAG De centrales van ov heidspersoneel zijn het ermee e« dat nieuwe hoogleraren minder gai verdienen dan tot nu toe gebruikel is. Zij hebben hierover overeensta ming bereikt met minister Pais v onderwijs. De bedoeling ls dat er een twee salarisschaal voor hogleraren w« ingevoerd. De hooggeleerden krlj| volgens die schaal maximaal 8 4 gulden per maand. In de huidl schaal is het maximum-salaris 1(M gulden. De centrales hadden er bezwaar I gen dat Pais ook de lectorstitel afschaffen. Zij vinden dat er eel gewacht moet worden op een adn dat binnenkort over het rangenstel zal worden uitgebracht door de zof heten stuurgroep-Van Trier

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2