Dominee Hegger en de seks op de synode
Puebla ontwijkt
duidelijke keus
DE LANGE WEG VAN KOK.
Evangelische onrust
als geschenk
Trouw
Conferenties
Duitse christenen:
tien procent minder
voor bewapening
'Voor het leven'
in Apeldoorn
VANDAAi
VOORBUGANGER
Utrecht begint
scholingscursus
voor werklozen
DONOERDAG 15 FEBRUARI 1979
TROUW/KWARTET
door A J Klei
Het is al een aantal Jaren geleden dat
ik voor 'l laatst opJ>e Blije Werelt"
in Lunteren was om er de
vergaderingen van de gereformeerde
synode mee te maken. Niet. dat ik
iets tegen de synode heb maar er
moet nu eenmaal iemand thuis
blijven om op de winkel te pa&sen Ik
verneem dan wel van mijn collega's
wat er gaande is. Ik vind het echter
onaardig van hen. dat ze me nooit
verteld hebben dat Je tegenwoordig
in de hal van De Blije Werelt' een
stand met seks-blaruijes kunt
aantreffen Hoe ik daar dan toch
achter ben gekomen1 Door
nauwgevp't** lezing van de brochure
..De nacht is ver gevorderd", waarin
dominee H J Hegger mededeling
doet van zijn vertrek uit de
gereformeerde kerken
Dominee Hegger verhaalt in zijn
geschrift rdat gisteren op deze pagina
is aangekondigd) over ..een middagje
synode Hij bedoelt daarmee de
Zitting, waar zijn verzoek aan de
synode om uit te spreken dat zijn
collega Boelens uit Castricum niet als
gereformeerd predikant
u'Phandhaaid kan buj ven. werd
afgewezen. Vóórdat dominee Hegger
zi. n lezers meeneemt op zijn terugreis
i Toen mijn vrouw en ik naar huis
reden, zeiden we tegen elkaar een
duidelijker bewijs dat we deze
gereformeerde kerken móéten
verlaten, konden we niet krijgen../*)
schrijft hij een paragraaf onder het
opschrift: Seks bij de synodezitting.
Ik citeer:
.Jn de hal van "De Blije Werelt'
(eigendom van de gereformeerde
kerken), waar de synodes steeds
vergaderen, stond een stand, waar
allerlei seksliteratuur te kuop '.ae, en
waar foldertjes werden aangeboden,
waarin propaganda werd gemaakt
voor allerlei vormen van vrije en
perverse sex. zoals pedofilie
(seksualiteit met kindereni.
homoseksualiteit, samenhokken
zonder getrouwd te zijn enz
Dominee Hegger geeft nog méér
bijzonderheden, waaruit blijkt dat
hij. alvorens met zijn vrouw naar huis
te rijden, zijn ogen goed de kost heeft
gegeven. Hij wekt de indruk dat het
zo n beetje vaste prik is. een
uitstalling van seks-lectuur bij de
gereformeerde synode. Ik vraag me
af. wie dat eigenlijk regelt Dat zal het
moderamen wel met aan de
uuormatiedienst overlaten
Misschien belt de synodevoorzitter
aan de vooravond van een
vergaderweek met scriba dr. H W
Weijland
-Zeg Henk
-Ja?
-Heb je nog aan de seks-stand
gedacht?
't Is goed dat je me eraan herinnert,
ik zal meteen wat aardigs bij elkaar
zoeken.
Ik moest er het mijne van hebben en
belde naar het gereformeerde
hoofdkwartier in Leusden. Ik vernam
dat op dezelfde middag, als waarop
het bezwaarschrift van dominee
Hegger behandeld werd, een groep
homofiele gereformeerden naar de
synode was getogen om hun belangen
te bepleiten en dat die wat folders en
tijdschrijften hadden meegebracht
ter informatie van de zusters en
broeders. Ze hadden dat op een tafel
klaargelegd. Hé. dat vertelt dominee
Hegger er niet bij. Hij schrijft wel:
..O. ik wilde dat Christus daar
verschenen was. Wat zouden zijn
ogen 'als een vuurvlam" (Openb. 1
vers 14) gebrand hebben van
verontwaardiging en toom over deze
viezigheid, over een synode die deze
propaganda voor het overtreden en
verachten van Gods geboden toelaat
op haar eigen terrein."
Nu ben ik, eerlijk gezegd, minder dan
dominee Hegger op de hoogte van
wat Christus In voorkomende
gevallen zou doen. maar ik ben zo
vrij. te veronderstellen dat Hij opz'n
minst het hoofd zou schudden over
de zorgeloze manier, waarop dominee
Hegger in zijn brochure met 's
naasten eer en goed gerucht
omspringt, of die naaste nu eerwaard
of homofiel is.
PUEBLA (ANP) Met een zeer uitvoerig document van rond
tweehonderd pagina's over de geloofsverkondiging in Zuid-
Amerika nu en in de toekomst hebben de Zuidamerikaanse
bisschoppen hun twee weken durende beraad in Puebla
(Mexico) afgesloten.
De letterlijke tekst van hun besluiten is officieel vrijgegeven. Het blijkt dat
Puebla de grote lijn van de vorige vergadering in Medellln in 1968 voortzet
Puebla heeft duidelijk gestreefd naar een „kerk voor en van de armen", naar
solidariteit met de overgrote meerderheid der bevolking, die in armoede leeft
Het document is echter overwegend pastoraal van toon. Het ontwijkt de
keuze van systemen. Er ls dan ook nauwelijks een veroordeling te vinden van
het systeem van de nationale veiligheid, al worden wel de gevolgen ervan,
namelijk onderdrukking, vervolging en verlaging van de mens tot econo
misch object, aangeklaagd.
We hopen hierop morgen uitvoerig terug te komen.
BONN (ANP) - Het Duitse „Comité
voor vrede, ontwapening en samen
werking" heeft in Bonn opgeroepen,
de uitgaven voor bewapening met
tien procent te verlagen. Tot de on
dertekenaars van deze oproep beho
ren vooraanstaande kerkleiders en
theologen als Martin Niemöller. Kurt
Schart en Helmut Gollwitzer.
j
Dagelijks wordt In onze wereld meer
dan twee miljard gulden voor bewa
pening uitgegeven, terwijl per uur
vierduizend mensen als gevolg van
ondervoeding en epidemieën omko
men. In de derde wereld besteedt
men dertigmaal zo veel aan bewape
ning als aan de bestrijding van het
analfabetisme, aldus de verklaring.
Het comité wijst erop dat het 1 sep
tember van dit. jaar veertig jaar gele
den is dat de Tweede Wereldoorlog
uitbrak Thans geldt niet minder dan
toen dat haatgevoelens, vooroorde
len. onderdrukking van democrati
sche rechten en machtsstreven de
voedingsbodem vormen voor oor
logen
Behalve ontwapening is ook opvoe
ding tot vrede nodig Verder noemt
de oproep het recht op dienstweige
ring en de vorming van gevoel voor
democratie. Martin NlemóUer weet.
bij de aanbieding van deze verklaring
Ds. Martin Niemöller.
erop dat de val van de sjah van Perzië
had aangetoond dat wapens en oor
logstuig tot niets leiden.
waarin opgenomen: De Rotier
dammer. met Oordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw'Kwarlet BV
Hoofdredacteur Jerue Tammtnga
Directeur mg. O Postma
MOOfDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
tel 020-913456
teiei 13006
PtotQ'fO 66 00 00
A»-* Ned C'ed-eibv*
23 00 12 ST*
Gewieenanyro Am«»Kdam
Xi 1000
REGIO ROrTEROAM/OOnORECMT
Po«tM 948
3000 AX Roterdam
tel 010-115568 (Abonnementen
REGO OEN HAAG/lEiOEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
tel 0 ZO-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORO/OOST-WCDERLANO
tel 05200-17030
Mtfhmarkl 56
Abonnementsprijzen:
9-19 30 van
maandag I'm vr^dag Op zondag van t§-
20 uur lalet 020 913*5*
Opgavn m>n.-adrertant.as Ie»
020 936868 of aan M-w-Adv
VOnr.ng 431
1000 AK AMSTERDAM
Ad»*s«v»|H)ingan uAlWnd ICtViflPd
aan onze Amsterdams# adressen
MilwsNi.t over Arbeidstijdverkorting.
Tolstikov de nieuwe Sovjet
ambassadeur in Den Haag. Zware
man of verbannen naar een buitenpost?
Dossier: Allah boven alles! Een
analyse van 6 pagina's over de invloed
van de Islam op de politiek.
Amsterdams nieuwe stadhuis.
„Vergeten en opnieuw beginnen."
Algiers. Kolonel Chadli, nieuwe
president van Algiers staat voor grote
problemen. Een peiling ter plaatse.
Hoe tijdelijk is de schorsing van
The Times? Gesprek met hoofdredac
tie en vakbond.
Het China na de dood van Mao
geeft meer ruimte aan het individu.
Een reportage van onze correspondent
„wandelend door de steegjes van
Peking."
-w-_
Dc vóórs en tegens, vergelijkingen met situaties in
het buitenland. Een gesprek met FNV-leider W. Kok.
Leerlingen houden de ziekenhui
zen draaiend. Ontoelaatbare gevolgen
voor de patiënten. Acties op basis van
een zwartboek.
Bon
Ik word abonnee van NieuwsNet en wil een
kwartaalabonnement Ik betaal voor het eer
ste kwartaal f 27,50 (twee nummers gratis).
Let op! Wacht met betalen op de accept-
girokaart die u zal worden toegezonden.
Plaats:-,
Bon in open envelop.
Postzegel niet nodig.
MediaNet B.V.,
Antwoordnummer 369,
2000 VE Haarlem.
Bellen kan ook: 023 - 319420
APELDOORN In verband met vra
gen rondom het wetsontwerp ter le
galisering van de abortus heeft een
aantal christenen uit verschillende
kerken „een bijzondere dienst van
verootmoediging en gebed" belegd in
de Johanneskerk aan de Arnhemse-
weg te Apeldoorn. De bijeenkomst
wordt gehouden vrijdagavond 23 fe
bruari en begint om kwart voor acht.
Naar de organisatoren hebben mee
gedeeld. wordt de dienst gehouden
..vanwege de zorg om de diepe geeste
lijke en morele crisis in het Neder
landse volksbestaan, zoals die o m.
tot uitdrukking komt in de opvattin
gen rond abortus." Met deze bijeen
komst wordt ingehaald op een serie
activiteiten van de Evangelische Om
roep onder het motto „Voor het le
ven Sprekers zullen zijn ds J H.
Velema uit Nuns peet en evangelist A
P v.d. Sande uit Rheden
Bisschoppen willen
verder praten
over intercommunie
UTRECHT (ANPi De r k bisschop
penconlérentie ging op haar jongste
vergadering in principe akkoord met
het voorstel van de raad san kerken
het gesprek van de leden-kerken over
intercommunie en ambt vanuit een
nieuwe gezichtshoek voort te zetten
Een nieuwe commissie zou enkele
geestelijke onderwerpen kunnen be
handelen die in de kerken de achter
grond vormen van hun standpunt in
zake maaltijd des Heren en ambt.
De bisschoppenconferentie zal afge
vaardigden voor het gesprek benoe
men. nadat de taak van de nieuwe
commissie duidelijk zal zijn om
schreven.
De benadering van tfe moslims
vanuit het evangelie, spreker ds Th
P Pol «voorzitter Morgenlandzen
ding). zaterdag 10 maart. 10 uur. chr
geref Ichthuskerk. Grote Haag 54.
Amersfoort Ini chr. geref evangeli-
satiedeputaten Tel 01870-2290
Gemeente binnens te-bui ten'
voor evangelisatie-ouderlingen en le
den van evangeUsatiecommissies.
m m v dr. J D te Winkel, zaterdag 3
maart 10 15-16 30 uur Toerustings-
eentmm. Leusden (tel 033-43244)
door dr. C. Rijnsdorp
Ook wie bezwaar heeft tegen
te veel vreemde woorden,
weet toch wel ongeveer wat
met emancipatie wordt be
doeld. Vrouwen voelen zich
achtergesteld en gaan daar
wat aan doen. Arbeiders stre
ven bewust en georganiseerd
naar verbetering van hun le
vensvoorwaarden. Socialis
ten. protestanten en roomsen,
drie onderscheiden volksgroe
pen. werkten zich ongeveer
sinds het begin van deze eeuw
afzonderlijk en groepsgewijs
omhoog: een rode. een protes
tants-christelijke en een
roomse emancipatie, die tot
het bekende zuilensysteem
heeft geleid.
Maar en daar is het mij hier om te
doen men kan ook spreken over de
emendpatie van de mens. Dan kiest
men liever een ander vreemd woord,
jets minder bekend, maar toch niet
helemaal vreemd, namelijk het
woord secularisatie Wie dit met alle
geweld in het Nederlands wil weerge
ven. kan kiezen tussen de Ietwat ge
kunstelde woorden verwereldlijking
of onthemeling Het vreemde woord
secularisatie behoudt toch de voor
keur. omdat dit verschijnsel een lan
ge geschiedenis achter zich heeft. Wie
daar het fijne van weten wil, kan
worden verwezen naar het knappe
opstel van prof dr L. J. Rogier in de
bundel Christen en Secularisatie van
(toen nog dra.) G Puchinger (Delft
1968)
Secularisatie
Emancipatie is een streven naar mon
digheid op maatschappelijk gebied,
maar secularisatie heeft met gods
dienst tc maken De geschiedenis van
dit woord is daarom zo oud. omdat
onze westerse beschaving wortelt in
het christendom. Oorspronkelijk be
tekende secularisatie het onteigenen
door de wereldlijke macht van kerke
lijk of geestelijk goed. In figuurlijke
zin komt secularisatie neer op een
curatele van de staat over de kerk Je
zit hier volop in de kerkgeschiedenis
Maar mijn bedoeling is secularisatie
in algemeen-culturele zin. Het chris
tendom wortelt in openbaring, ge
boekstaafd in de bijbel. Een langdu
rig ontkersteningsproces heeft ertoe
geleid, dat de westerse samenleving,
globaal genomen, die autoriteit van
boven niet meer erkent. „Dit is het
beginsel van de aardse, de menselijke
autonomie" (Rogier).
Menselijke autonomie betekent dat
de mens zelf de wetten stelt HIJ heeft
zich geëmancipeerd en voelt zich
mondig, zonder een instantie boven
zich die hem mondig heeft verklaard.
Hemel en aarde
Emancipatie is dus een beweging
naar boven, en secularisatie een be
weging naar beneden. Secularisatie is
onthemeling en de gelovige christen
ervaart dit als ontheemding. Ons bur
gerschap is in de hemelen, schreef
Paulus. Na de verwoesting van de
tempel staan de rechterstoelen déér
niet meer binnen, maar. zoals de brief
aan de Hebreeën uitvoerig beschrijft,
in het hemelse heiligdom. Voor de
gelovige blijft het waar en beslissend
dat de verhoogde Heer daar resideert
„Gott sitzt im Regimente" (Paul Ger-
hardt). Dat bedoelt de kerk ook wan
neer ze psalm 122 vers 2 zingt, zowel
in de oude als in de nieuwe berijming.
Wat men wel eens vergeet, is dat de
hemel de aarde volledig erkent, haar
letterlijk de eer. de waardigheid, de
aandacht schenkt die haar toekomt,
met een vreemd woord: volledig ho
noreert. De hele inzet van de bijbel
geldt de mens en het menselijk ge
slacht. Juist omdat hij Gods schepsel
is. Maar voor tallozen heeft de mens
deze stralenkrans verloren.
Iran
Het lukt de mens overigens nooit
volkomen zelfgenoegzaam te worden.
Als God als Zon is verdwenen, ziet
men de donkere lucht vol van de
sterren van secten en mystiek De
onthemeling in het Westen draagt
ertoe bij, dat de Islam aan kracht en
bezieling wint. Iran is hiervan een
teken. Allah staat ver boven het men
selijk bereik. Ls met een vreemd
woord steil transcendent Rechtzinni
ge islamieten verzetten zich. en dat
niet helemaal zonder recht, tegen het
westerse materialisme Natuurlijk
staan zij voor de moeilijkheid hoe zij
de westeree techniek en manier van
leven met hun traditionele zienswijze
kunnen verenigen, maar dat is een
zaak apart
Als we secularisatie als een beweging
naar beneden omschrijven, zien wij
dat deze beweging heel wat in haar
vaart meesleurt. Zoals in novemer
1918 bij de Duitse revolutie de kronen
van Duitse vorsten en vorstjes over
de straat rolden, zo is de secularisatie
een onttronende macht. Secularisatie
betekent gezagscrisis. In gunstige zin
spreekt men van democratisering. In
ongunstige zin van ontluistering.
Veei hoogheid en aanzien bleek een
masker te zijn. dat men maar al te
graag afrukte Er is een onstuimige
drang naar gelijkmaking gaande. Mi
nisters en standbeelden staan niet
meer op een voetstuk. Hoofdletters
worden minder gebruikt. Het gewone
woord verdringt het aanzienlijke
woord. De voorbeelden liggen voor
het grijpen.
Vrucht
Wat is hier goed. wat is hieT verkeerd?
Het hangt er maar van af hoe je het
bekijkt. Je kunt het mondig worden
van de mens zien als de vrucht van de
christelijke vrijheid. „Dat de genade
particulier is" (Kuyper) kan in de
calvinistische sfeer leiden tot demo
cratie. Democratie kan men om
schrijven als de orde van de mondige
enkeling. De uitverkoren enkeling In
de godsdienstige sfeer kan in de
maatschappelijke sfeer ertoe mee
werken. dat de mens zijn rechten
opeist en wettelijk vastlegt
Het christelijke geloof heeft een uit
stralingsgebied waarin iets van de
oorspronkelijke warmte wordt vast
gehouden. De verkilde kerk heeft on
der de oksels nog iets van de oor
spronkelijke evangelische warmte
bewaard (dit beeld van de oksels ont
leen ik aan de Oostenrijkse (lichter R.
M. Rllke). De minderheden in de we
reld krijgen stem en komen in het
beeld en dat is ontwijfelbaar een
vrucht van het evangelie. Geen
macht ter wereld kan dit op den duur
tegenhouden. Vergeet niet dat het
evangelie op vele plaatsen ook daar
doorwerkt waar het zijn naam verlo
ren heeft. De Heilige Geest werkt ook
anoniem.
Neerwaarts
Natuurlijk kan de emancipatie in op
stand tegen God ontaarden. Men kan
hier denken aan psalm 2. Maar we
hadden het over de neerwaartse be
weging en de drang tot gelijkmaking
«nivellering) van de secularisatie.
Hier moeten we even in de geschiede
nis terug. Vóór de Franse revolutie
SNEEUW EN AUTO
Buiten raast de storm tegen de
ramen. Het verkeer ploegt zich
moeizaam door de sneeuw heen.
op de grote snelweg blijft deze d:
een dik pak liggen. De belangstel
voor de grote autotentoonstelling
de RAI zal deze dag merken dat n
allen de auto koning is op de weg<
Koning Thialf is er ook nog. Dat
neemt niet weg dat het gesnoef O'
steeds grotere en steeds
comfortabeler en dus ook steeds
duurdere auto's doorzet. Af en toe
vang lk een flard op. Ik wist er Iets
van, maar het verbijsterde mij toch
nog weer te horen vertellen dat
iemand een auto van een ton had.
Dat kwam. zei hij verontschuldigt
(niet omdat het bedrag te hoog zou
kunnen lijken, maar integendeel te
laag) omdat hij de tiende in de
hiërarchie van de multinational wai
De topman. De topman, de absolut*
topman, die vrijwel niemand te zien
krijgt, die heeft een auto van drie to^]
Zo n bericht kan van alles opwekke^
De lachlust. Het idee dat je aan je M
auto beoordeeld wordt! De mens is
waarin hij rijdt! Toch ook een soort
deernis, een eindeloos medelijden
met mensen die van zulke zaken
wakker liggen. En tenslotte ook een
hartgrondige woede als je dan leest
dat er bezuinigd moet worden op de
laagste inkomens. Woede om de
waanzin van dit soort
onverantwoordelijke geldsmijterij.
En intussen zie ik ze langskomen, de n{
bezoekers, zich worstelend tegen de eu
sneeuw in. met het bekende plastic
tasje, boordevol met plaatjes van de
wratten op het gelaat van onze
cultuur. Belachelijk, deemiswekken
en ergerlijk. En laat niemand zeggen k
dat er toch zoveel mensen hun werk
en een „living" in vinden. Dat zal we
waar zijn en het wordt ze nog van
harte gegund, maar dan wel graag
Iets dichter bij de werkelijke
problemen van mensen.
v«
NED.HERV.KERK
Beroepen te H.I.Ambacht: E. Bof
man te Heerde; te Apeldoorn (toet t
M H. Boogert te Velp.
GEREF. KERKEN VRIJG. B.V. al
Aangenomen naar Kampen: E. Zwa e
teveen te Leiden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Borsselen: A. Moerk< e
ken te Nieuw Beijerland; te Breda:
Mijnders te Ridderkerk.
GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te Vlaardingen: A.
Straalen te Barneveld.
va e
Dr. C. Rijnsdorp
werd onze westerse cultuur in hoofd
zaak bepaald door het hof. de adel en
de geestelijkheid. Politiek gezien
vormde de geestelijkheid de tweede
stand. Na de revolutie van 1789 werd
de derde stand, de burgerij, bepalend
voor de cultuur.
Het is dus de burgerlijke cultuur, met
haar grote bloei in de negentiende
eeuw, die met het secularisatieproces
te maken krijgt en daarmee voor een
deel ook samenvalt Het accent ver
schuift onweerhoudbaar naar de
maatschappij. Deze strekking wordt
dan vlees en bloed in Marx. Maar
ongeacht de enorme invloed die nog
steeds van Marx uitgaat, is de ge
schiedenis bij hem niet blijven staan.
De neerwaartse beweging van de se
cularisatie heeft zich als het ware
door de burgerlijke cultuur heenge-
boord en de vierde stand bereikt
Deze is nu aan bod.
Ongetwijfeld sluimeren in de massa
creatieve krachten, maar cultureel
verkeert de vierde stand nog in de
kinderkamer. De bijeenkomst on
langs in De Brakke Grond te Amster
dam. over het thema „De grote mat
heid" (van de jaren zeventig name
lijk). heeft aangetoond dat de opzet
te hoog gegrepen was. Wat duidelijk
ontbrak was zelfdiscipline, hetgeen
bewijst dat cultuur zonder moraliteit,
welke dan ook. niet denkbaar is.
De westerse cultuur rustte op twee
zuilen: de kerk en het volk van stad
en land. De kerk valt weg en het volk
is tot massa geworden. Elke besloten
heid van landschap en streek is opge
heven. De mens staat pijnlijk in een
wereldwijde ruimte Alles is onzeker.
Men is verwereldlijkt, tot welke we
reld? Men ls geëmancipeerd, tot wat?
De secularisatie is op vele punten
ontspoort in vulgarisatie. De onthe
meling heeft niet alleen de burgerlij
ke elitecultuur aangetast, maar de
grondslagen zelf van onze cultuur.
God gaat zijn ongekende gang. God
moves in a mysterious way (lied 447).
Maar. om met de Duitse dichter Höl-
derlin te spreken: „Uns 1st gegeben
auf kelner Statte zu ruhn": ons deel
is. als geschenk, de evangelische
onrust.
Zwartkruis
Bisschop Zwartkruis van Haarle
gaat volgende week woensdag na
Rome voor een gesprek met de pai
over de toestand van de r.k. kerk
Nederland. Zijn collega's Bluysse
van Den Bosch en Möller van Gronii
gen volgen dan nog deze maand. Ei
der ontving de paus reeds de ande
Nederlandse bisschoppen. Will
brands. Ernst, Gijsen en Slmonis. E
bisschoppen hebben in hun maand
lijkse vergadering, dinsdag in D(
Bosch, niet gepraat over het Elsevie
interview van bisschop Gijsen en a
les wat daarop gevolgd is. Dat wei
beter gevonden, omdat de voorzitt
van de bisschoppenconferentie, ka
dlnaal Willebrands, de vergaderin
niet kon bijwonen. Hij is in Suriname
F. van Pinxteren
Zuster dra. F. van Pinxteren te
Bosch is door blschop Bluyssen b
noemd tot zijn gedelegeerde voor r
cumenische zaken. Zij volgt ln d<
parttime functie prof. dr. J. Lescri
waet op. die wegens zijn professoi
aan de universiteit van Leuven oi
slag heeft genomen. Zuster van Pi
teren (62) is voorzitter van het berai
van kerken in Den Bosch, lid van
werkgroep professioneel pastoraat
zijn samenwerkingsverbanden (Pi
van de kerkprovincie, lid van
werkgroep Man-Vrouw-Kerk van t
raad van kerken en lid van de fem
nistische theologie.
icrai
orai
i on
PÜll
UTRECHT (ANP) - Het Districtsbl
reau voor de Arbeidsvoorziening i
Utrecht gaat als eerste in Nederlan
een experiment met een scholings
cursus voor werklozen voor de admi
nistratieve sector uitvoeren.
Volgens directeur Van Beusekom val
het districtsbureau bestaat er eei
verschil in vraag en aanbod voor M
eenvoudiger administratieve werfc
De cursus, die wordt betaald door he
ministerie voor sociale zaken, is be
doeld voor mensen die potentieel ge
schikt zijn voor een admimstratievi
baan. maar daarvoor de ondergroM
missen.
Het districtsbureau hoopt op de»
wijze jaarlijks zo n veertig werklozei
aan een baan te helpen. Er word
gestart met een groep van twaalf. Dl
verwachting is dat aan het einde var
dit jaar met de lessen kan wordei
gestart, er moet eerst nog ruimte k©
men. De cursisten krijgen behalvt
een uitkering en gratis lessen ook een
extra loondervingsvergoeding. Vo)
gens directeur Van Beusekom heef
de praktijk bewezen dat als er geel
extra geld op tafel komt er weinH
animo bestaat voor dergelijke bij
scholingscursussen.
De cursus duurt zes tot negen maan
den. Gedurende die tijd is er vijl
dagen per week les.