Bergers heeft nog veel noten op zijn zang Uit brieven van lezers W PROBLEEM a afscheid van Letterkundig Museum W r )AG 12 FEBRUARI 1979 TROUW/KWARTET or Fred Lammers N HAAG „Vermoede- niet beschikbaar" stond sinds de jaren zestig ach- de naam van Gerrit Bor- s op de lijst met mogelij- kandidaten, die de Neder- JJ dse universiteiten hante- als er een nieuwe hoogle- i) r in de letterkunde moet uyden benoemd. Die aan- g dateert van het mo- it, waarop Gerrit Borgers U verzoek van de Leidse ia(versiteit, hoogleraar te len, afwees omdat hij er over prakkizeerde zijn e fn als hoofdconservator het Letterkundig Mu- »m in Den Haag neer te ;en. I f hij er sinds kort, als man van 61 rij* anders over is gaan denken en D< nt het hoogleraarschap in de js< leme letterkunde aan de Unl- :s s ilteit van Amsterdam heeft aan- omen, heeft verschillende oorza- ieiHet betekent zeker niet dat rit Borgers na een kwarteeuw ns genoeg heeft van het werk hij in 1954 met veel elan ter i nam en dat vooral de laatste n steeds meer zichtbare resulta- gaat opleveren. gei t hoofdconservatorschap ging ■^steeds meer opeisen. Ik was zo ns|c met het management: het bij van vergaderingen, het on- iden van contacten met let- undigen en personeelsaangele- wij zitten hier nu met lie ttlen man, toen ik begon waren en met ons tweeën dat er voor n< ;re activiteiten, die ik ook be- tx rijk vind, nauwelijks ruimte sc r was. Ik wil zelf ook graag air bezig zijn. Ik weet best dat i o^an auteurs dat literaire in hun uren doen en overdag ook een hebben, maar voor mij waren ist vrije uren er hoe langer hoe pe der. Nu moet je niet denken dat !s$s hoogleraar ineens een zee van krijg, maar je hebt dan toch letfcr mogelijkheden zelf iets te ers i en ik heb nog zoveel noten sre nijn zang. Vandaar dat ik ja heb be gd toen Amsterdam mij aarze- be| benaderde," vertelt Gerrit Bor- als we na lang zoeken het is teren met de ruimte in het Let- undig Museum en zijn opvolger t zijn kamer al in bezit geno- een rustig plekje hebben mgbnden om te praten. De inmid- oud-hoofdconservator komt deir nog regelmatig. Het afstand uw ten doen van een taak, die je zo intens heeft beziggehouden, niet mee. Gerrit Borgers .wij vellen geen waardeoordeel Vlaming gepromoveerd, na er op de middelbare school al een scriptie over te hebben gemaakt. „Het is in de eerste plaats zijn poë zie die mij aanspreekt. Het feit, dat hij behalve dichter ook een verdien stelijk prozaschrijver was en alleen, als eerste, de hele Kafka vertaalde, vind ik ook geweldig. Zijn denkbeel den spreken me erg aan. Voor Van Ostayen was de essentie van het dichten niet het iets willen uitdruk ken, maar het bezig zijn met taal om op die manier iets te ontdekken. Als dichter analyseerde hij zichzelf, terwijl hij een gedicht schreef. Naar mijn gevoel is Van Ostayen, vooral in Nederland, lang een veronacht zaamde figuur geweest. Eraan te hebben mogen meewerken dat deze man, die op velerlei gebied voorlijk was, nu algemeen wordt gewaar deerd, stemt mij dankbaar. Het is altijd fijn als je merkt wanneer je ergens enthousiast over bent, dat je dat enthousiasme op anderen weet over te brengen." Vestdijk n Ostayen Gerrit Borgers dan zoal voor men heeft? „Van alles en nog Ik maak deel uit van de com- sie die de literaire nalatenschap Adriaan Roland Holst uitzoekt ie uitgave voorbereidt van zijn :ameld werk. Dat is een hele En dan hoop ik eindelijk eens rt te kunnen zetten achter het erken van de correspondentie en de beeldhouwer Oscar Jes- 5, uit de tijd dat hij professor aan de academie in Maastricht, Paul van Ostayen. Dat ga ik ten met de kunsthistorica José ens doen. Zij zit al een jaar of op mij te wachten. Onlangs heb laar laten weten dat ik beschik- r ben." il van Ostayen, de dichter die als rloper van de vijftigers kan wor- gezien, boeit Borgers al lang. In 1 is hij op een studie over de Eveneens zit aan te komen een nieuw boek over Simon Vestdijk „Dat zit zo. Vestdijk hield toen hij in de oorlog als gijzelaar in St. Mi chielsgestel zat, voor zijn mede-ge vangenen een lezing over „De toe komst van de religie." Daaraan ging een uitvoerige correspondentie met Theun de Vries vooraf. Naar aanlei ding daarvan heeft Vestdijk de oor spronkelijke versie gewijzigd. In de nalatenschap van Vestdijk hebben we de brieven van Theun de Vries gevonden, terwijl algemeen werd aangenomen dat Vestdijk die had vernietigd. Het is hoogst interes sant na te gaan in hoeverre Vestdijk zich door Theun de Vries heeft laten leiden. Aan die uitgave ga ik nu ook hard werken." Er liggen nog veel onontdekte lite raire schatten in het Letterkundig Museum. „Hoewel we alles meteen na ontvangst selecteren en rubrice ren kunnen we onmogelijk alles le zen. Soms wordt materiaal ineens belangrijk als we van een andere schrijver brieven krijgen die corres ponderen met brieven, die wij al hebben. Onderzoekers die hier in materiaal komen zien, doen ook re gelmatig verrassende vondsten." Over gebrek aan belangstelling heeft het Letterkundig Museum, waarvoor de basis in 1923 werd ge legd door de Haagse gemeentear chivaris W. Moll, niet te klagen. Iedereen die van het bestaan op de hoogte moet zijn is dat langzamer hand wel. „De meeste schrijvers en dichters laten ons hun literaire na latenschap sturen. Zo hebben we hier uitgebreide collecties van Vest dijk, Donkersloot, Van Duinkerken, Willem Kloos en heel recent van Jani Roland Holst, om maar iets te noemen. De tijd dat wij zelf op acquisitie gingen om schrijvers te benaderen alsjeblieft een hand schrift af te staan, behoort eigenlijk tot het verleden, al is er wel regel matig contact. Wij hebben ons als doel gesteld, dat wij een levend cen trum moeten zijn, daarom richten we ons vooral op hedendaagse schrijvers en dichters. Het heden wordt vanzelf geschiedenis. We ha meren er daarom steeds weer op dat mensen die literair-bezig zijn hun oude manuscripten en brieven in plaats van in de prullenbak te gooi en naar ons te sturen." Tal van schrijvers hoeven tegenwoordig ge lukkig niet meer opgejut te worden zuinig met hun paperassen om te springen. Harry Mullsch en Simon Vinkenoog zijn bij voorbeeld erg bewaarderig. Dat was in het verle den ook een man als Donkersloot. Maar iemand als Hans Andreus, om een ander uiterste te noemen, mikte alles weg. Machineschrift Het maakt het Letterkundig Mu seum, naar Gerrit Borgers vertelt, niet uit of iets met de hand geschre ven of met de machine is getikt. „Ze zeggen wel eens dat machineschrift onpersoonlijk is. Dat is niet waar. Het handschrift van Slauerhoff is bijna niet te lezen, maar wat hij op zijn schrijfmachine produceerde evenmin. Getypt materiaal geeft vaak een goede kijk op auteurs. Aan de schrijfmachine van Vestdijk ontbrak bij voorbeeld de letter t. Hij kwam er niet toe dat te laten verhelpen. Daarom zie je op alles wat hij tikte met de pen keurig een t'je ingevuld." Er zijn hiaten, hoewel Nederland er, in verhouding tot elders in de we reld, vroeg bij was een nationale letterkundige verzameling aan te leggen. Zo is de nalatenschap van Du Perron grotendeels verloren ge gaan. Vandaar dat Borgers zo blij was bij Jan van Nijlen, de dichter uit het zuiden, een flink aantal brie (foto: Peter Drent) ven te vinden die Du Perron aan hem schreef." „Dat is heel grappig: er zijn auteurs die er niet voor voelen ons materi aal te geven, omdat ze vinden dat anderen daar niets mee nodig heb ben. Maar ze vergeten dat we toch veel over hen te pakken krijgen omdat de brieven die zij hebben geschreven bij anderen in de archie ven zitten." Het Letterkundig Mu seum neemt alles aan van iedereen die schrijft, onverschillig of zo ie mand één boek op zijn naam heeft staan of tientallen. Ook schrijvers van het tweede plan zijn welkom en hetzelfde geldt voor de auteurs van kinderboeken en detectives. Reclamefolders „Wij weigeren niets en gooien even min zaken weg of het moet met de betrokkene niets te maken hebben. Tussen de nalatenschap van Louis de Bourbon, die verpakt in plastic vuilniszakken bij ons kwam, zaten bij voorbeeld reclamefolders van Readers Digest en Sunlight zeep. Die hebben we vernietigd. Maar over het algemeen is ons standpunt dat wij niet zijn gerechtigd een waardeoordeel te vellen. Het nage slacht kan best heel anders over bepaalde schrijvers denken." Wetenschappelijke betogen vallen buiten de belangstelling van het museum, evenals theologische uit eenzettingen. Alleen voor Guillau- me van der Graft is wat dit Betreft een uitzondering gemaakt. Van hem heeft het museum een hele stapel preken dankbaar aanvaard, omdat die een aanvullend beeld kunnen geven op zijn bezig zijn als dichter. Curiosa zijn er meer in de Juffouw Idastraat, variërend van de kinderschoentjes van Ina Boudler Bakker en het lessenaartje van Jac ques Perk tot het bureau van Louis Couperus, door hem zelf ontworpen, compleet met alle snuisterijen, die er in zijn huis in De Steeg op ston den. Dat deze zaken zijn achter haald is grotendeels het werk van Borgers. Het museum zal op zijn belangstel ling kunnen blijven rekenen."Maar het is goed dat er een einde is geko men aan mijn directe bemoeienis er mee. Mijn opvolger, Anton Korte- weg, is iemand van een nieuwe ge neratie en dat kan alleen maar goed zijn voor de belangen van het mu seum." Samen Kerk „Trouw" van maandag 5 februari be vatte uitspraken van kardinaal Wille- brands. Het samen-kerkzijn met pra testanten ziet hij toch blijkbaar niet zo zitten. Ofschoon de reformatori sche kerken toch hetzelfde canonge bed gebruiken (o.a. dezelfde instel lingswoorden. uit het Nieuwe Testa ment overgeleverd, bezigen) meent de kardinaal niet, dat „bij de protes tanten onze eucharistie wordt ge vierd". Wat kan de kardinaal toch bedoelen? Als „inwoner van Jeruza lem" weet hij toch best, dat door theologen van diverse kerkformaties in West-Europa de laatste decennia overeenstemming is bereikt over de grond-principes van de sacramenten? Eindelijk, zou men zeggen, na 900 jaar. Berengarius (ongeveer 1079) was een voorloper. Maar Erasmus kreeg weer gelijk. Hij schreef in 1529 over de eucharistie: over deze zaak komt het einde nooit in zicht. Of moet men toch niet pessimistisch zijn? Tot be moediging van allen, die de droom van het „samen kerkzijn" als een realiteit willen ervaren, schrijf ik over wat dr. J. van der Valk, oud-directeur van het Wilhelmina Gasthuis mee deelde in Present (blad van Her vormd Amsterdam), in het nummer van 5 oktober 1978. „Vroeger waren er gescheiden kerkdiensten voor her vormden, gereformeerden en rooms- katholieken. Nu is er vrijwel overal één dienst, met gezamenlijke Eucha ristie/Avondmaalsviering. In de zie kenhuizen gebeurt méér dan officieel kerkelijk wel kan. En vrijwel nie mand heeft daar moeite mee." Vrij wel niemand was het maar waar. Amsterdam Ph. J. Beekenkamp Y of IJ In de krant van 6 februari schrijft u, dat de ij in het postcodeboek is ver anderd in een y omdat de computer de ij niet kent. Dit is niet waar. Iedere computer kent de zesentwintig let ters van het Engelse alfabet die ook de letters van het Nederlandse alfa bet zijn. De 1 en de j zitten daar ook tussen. Computers (en het postcode- boek) hebben wél moeite met accen ten. Als men IJ schrijft waar dat moet, dan heeft dat tevens het voordeel dat een computerprogramma de plaats en straatnamen zonder moeite op al fabetische volgorde zet, IJmulden en IJsselstein tussen Idzega en Ilpen- dam. Schrijft men Ymuiden en Yssel- stein, dan is dat niet alleen onjuist, maar bovendien is het voor een com puter vrijwel onmogelijk de zaak op aliabetische volgorde te krijgen: het postcodeboek is daar dan ook niet in geslaagd. Enschede Feico Nater Napels Velen zullen geschokt zijn door het bericht dat er zo veel kinderen in Napels sterven door armoede. Je houdt zoiets niet meer voor mogelijk in Europa. Het moet ons wel aan het denken zetten: in landen als Cuba en China is de honger opgeheven, terwijl in een land met een grote rooms- katholleke kerk als Italië zoiets nog voorkomt. De paus vliegt naar Mexi co, terwijl op korte afstand van Rome de mensen in erbarmelijke toestan den leven. Het lijkt wel of wij christe nen de woorden van onze Heer tot zijn discipelen dat wil zeggen tot ons gericht nog niet goed hebben verstaan: „Geeft gij hun te eten!" De heer gaf beide: geestelijk én lichame lijk voedsel, wij beperken ons meest al tot één van belde, als we al zover komen. Een actie voor Napels is hoognodig. Boskoop J.C. Handgraaf Palestijnen Naar aanleiding van de „Joodse pro testen tegen de collecte van het Me disch Komitee Palestina" het volgen de: Een enquête onder het Joodse volksdeel in Nederland met betrek king tot het vraagstuk Israël-Palesti- na zou hoogstwaarschijnlijk een vreemde uitslag te zien geven. Im mers. het is per se niet waar dat alle Nederlanders van Joodsen origine c.q. afkomst vierkant achter Israël staan, c.q. de Palestijnen als niet- bestaande „wezens" beschouwen. Aangezien ik het bestaan van de staat Israël als een realiteit aanvaard, besef ik dat zonder oplossing van het Palestijnse vraagstuk de spanning in het Nabije-Oosten ondanks de zo genaamde vredesbesprekingen tus sen Egypte en Israël zal blijven bestaan. Het recht op een nationaal tehuis ook voor de Palestijnen is de Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bi) publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. oplossing van alle spanningen! Het is goed dat ook Joodse Nederlanders dit beseffen. Als deelnemer aan de (jaarlijkse) her denking van de Februaristaking zie ik niets „onkies" om deze collecte te houden pal voor deze herdenking. De Februaristaking richtte zich tegen onrecht, willekeur, totalitarisme, mis daad en massamoord, kortom tegen fascisme! Te stellen dat het MKP en het Palestina Komitee (PK) één en hetzelfde is en dat het doel van beide het opheffen van de staat Israël is. houdt dus min of meer in. dat beide organisaties op de fascistische hoop worden geveegd en dat noem ik nu onkies!! Ik krijg sterk de indruk, dat alle Israël-ondersteuners de ogen sluiten voor het onrecht dat hetzelfde Israël de Palestijnen aandoet! Nederland, dat de mond vol heeft als het gaat om de bestrijding van on recht. onderdrukking en armoede waar ook ter wereld, doet ineens zeer benauwd als het gaat om onrecht bedreven door bevriende naties en dat is niet de eerste keer! Denk aan de Vietnam-collectes! Als wij onze „vrienden" niet meer de spiegel mo gen voorhouden, waar zijn wij dan? Waarom gaan de partijen in deze kwestie niet aan één tafel zitten om de „problemen" uit de wereld te hel pen? Of is men bang dat door een dergelijk gesprek het MKP en het PK dan de facto worden erkend als de pleitbezorgers van de Staat Palestina i.o.? Het is te hopen dat het gezonde veiv stand bij alle „bezwaarden" uiteinde lijk toch zal zegevieren en dat zonder incidenten kan worden ge collecteerd voor een kleuterschool project in Libanon! Den Haag C. M. Nihof Winckel In uw artikel „De boze fee van de Vrije Universiteit" (zaterdag 3 februa ri) werd onder „Plaag" de naam ge noemd van de theologische student Wickel. Die naam is niet Wickel, maar Winckel (ikzelf ben namelijk zijn tweede zoon. Nienweroord Ds. J. J. Winckel. Vrijwilligster In Trouw van 7 februari stond een artikel over de vrouw als vrijwillig ster. Daarin staat dat de vrouwen bond van het N.V.V. bijeenkomsten gaat houden onder het motto: „Werkt u ook zo graag voor niks?" Dit sugge reert, dat je eigenlijk niet voor niks moet gaan werken. Door dit te stel len, wordt als het ware aan de vrijwil ligsters öpgelegd, dat ze niet moeten werken, zónder loon. Om het even duidelijk te maken met een voorbeeld: Iemand helpt enkele morgens per week bij de patiëntenop name in een ziekenhuis. Zij zal het fijn vinden bezig te zijn, mensen te ontmoeten, maar zich ook verant woordelijk voelen en voorél zich er van bewust zijn dat het uit haar eigen vrije wil is. Door het artikel en ook door gesprekken met andere vrouwen kun je het gevoel krijgen dat je niet voor niéts kunt werken of helpen. En dat een vrouw zich niet gelukkig mag voelen in een huis met man en kinde ren. Er wordt in onze maatschappij ons zoveel voorgehouden wat onze eigenwaarde ondermijnd. Bepaalde maatschappelijke kringen schotelen ons vrouwen, voor hoe we eigenlijk zouden moeten doen, denken en voe len. Daardoor komen we met onszelf en onze omgeving in conflict. We voe len ons opeens niet meer volledig vrouw omdat we bijvoorbeeld geen baan hebben. Bepaalde maatschappelijke kringen schotelen ons vrouwen, voor hoe we eigenlijk zouden moeten doen, den ken en voelen. Daardoor komen we met onszelf en onze omgeving in con flict. We voelen ons opeens niet meer volledig vrouw omdat we bijvoor beeld geen baan hebben. Want dót is Immers pas dé ideale vrouw??? Onstwede A.W. Reinders-Wicberts Dubbel inkomen Heeft de gehuwde vrouw recht op werk? Natuurlijk als er tekort aan werkkrachten is. Natuurlijk als zij kostwinster Is. Maar volkomen te recht zal zij bij een overcompleet het eerst voor ontslag in aanmerking ko men. Het gevaar bestaat dat het voortdurend, niet aflatend gedram van een schreeuwende minderheid te genover een zwijgende meerderheid vrucht gaat dragen. Immers, de drup pel holt de steen uit. Ik bespeur de laatste tijd bij sommige Kamerleden en ministers de neiging om het kost winnerschap los te koppelen van een sollicitatie. Dit zou dan betekenen dat een gehuwde vrouw voor de klas staat, en samen met haar man een dubbel Inkomen geniet, terwijl een Jonge man of vrouw geen kans op werk bij het onderwijs heeft. Het ont slag van zes gehuwde onderwijzeres sen in Leeuwarden blijft daarom voor mij een rechtvaardige beslissing. Arnhem W. v. Efferink Klaartje en Leen(Slot) In diverse reacties op het gesprekje van Klaartje en Leen over het huwe lijk wordt de bijbel er weer heel mak kelijk bijgehaald. Een soort eind van alle tegenspraak. De heer van den Dool zegt: „de bevelen" van de Heer ten aanzien van het huwelijk zijn duidelijk". Dan wil ik van de heer van den Dool wel eens even horen, over welk soort huwelijk het gaat in de bijbel. Het gaat niet aan om fatsoens normen over huwelijk, al dan niet samenwonen voor het huwelijk, enz. klakkeloos te staven aan de hand van bijbelteksten waarin het woord „hu welijk" wordt genoemd. Het huwelijk dat in de bijbel aan de orde is. is volslagen anders dan datgene wat wij ervan gemaakt hebben bij de invoe ring van de burgelijke stand aan het begin van de 19e eeuw. God heeft dit huwelijk niet ingesteld noch bevolen, zelfs niet aanbevolen. Er staat in de bijbel echter des te meer over de inhoud van relaties tussen mensen. Huwelijk of ongehuwde samenwonen zijn slechts uiterlijke vormen die. als we de bijbel aan het woord willen laten, gevuld kunnen worden met een rijke inhoud. Staren we ons steeds maar blind op die uiterlijke vormen, dan kan de Inhoud vroeg of laat wel eens dik tegenvallen. Eenrum Eppo Vroom Paus en politiek (2) De reactie van pater Wessels op de reportage van de conferentie in Pue- bla, en vooral zijn zinsnede, dat wij pas over de politieke situatie in La- tijns-Amerika kunnen oordelen, als wij daarover erg goed zijn ingelicht, en nog beter er zelf zijn geweest, heeft mij verbijsterd. De katholieke kerk heeft altijd hele karavanen missiona rissen naar de genoemde landen ge zonden. Veel mannen en vrouwen hebben daar uitstekend gewerkt. En zou Rome niets weten? De zwijgende kerk is altijd haar beste kant ge weest. De plaatsvervanger van de paus. de internuntius, was altijd een vriend van de dictator. De laatste dictator in Portugal en zijn vriend uit Rome waren uitstekend in het orga niseren van bedevaarten naar Fati- ma. Maar al dat devote gepruttel van Jde heren bracht geen boterham op een bord. Dank aan Trouw voor zijn correspondent Aldert Schipper in Puebla. Den Haag Agnes van Seggelen Vragen uitsluitend in envelop sturen naar postbus 507, 2270 AM Voorburg. Per vraag een gulden in postzegels, het liefst In waarden van 55 en 45 cent bijvoegen. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd. iG: Men heeft mij in volle ernst 1, dat men een goede waar in reuma heeft als men altijd paardekastanjes in zijn zak We hebben er hartelijk om ge il. want de eerste vereiste zal wel zijn, dat men daar nog vast in gelooft 0OORD: Oude huismiddeltjes nen vaak. maar niet altijd, als .lachertje beschouwen. Dat men y uwenlang toepaste en dikwijls ucces en dat men tegenwoordig ikt maakt van allerlei extracten J Schillende vormen van droge- bij een groot deel van de farma- Khe preparaten is toch v/el vol- He bekend. In elk geval gebruikt een aftreksel van de bloemen, ngd met andere krulden en bla- als inwrijfmiddel bij reuma en Over de paardenkastanje »n. vruchten, zaden, bladeren en schors) kon ik echter in mijn oude kruidenboeken (Dodcens, Dinant) niets vinden en wat er in de nieuwere staat, is ook niet zoveel. Des te meer over tamme kastanje, maar dat is zelfs niet eens een ver familielid van onze wilde en meest voorkomende „kastanje". Slechts in de Enkhuizer almanak vond ik een aantekening over een „Kastanje in de broekzak houd rheuma op een afstand" maar dan moet je wel elk jaar een nieuwe nemen. Wie ben ik dat ik de Enkhui zer zou tegenspreken? VRAAG: In een oude. voor onze stamboom belangrijke oorkonde vond ik een paar woorden, die ik niet thuis kon brengen: Daarin wordt na melijk vermeld, dat een paar „Hof- luyden" werden aangesteld als Tege- ders en dat merkwaardige woord komt ook later verschillende malen voor als toevoeging bij afstammelin gen van deze mensen. Wat zou het kunnen betekenen. De gewone woor denboeken schieten hier te kort. ANTWOORD: Ook „Verwijs en Ver-, dam" geeft daar niet over. Wel komt in dat woordenboek het woord „gede- r(e)" voor, als „hij die wiedt", maar in dit verband is daar niet veel van te maken. Een hulpvaardige archivaris van het Rijksarchief te Arnhem vond dit wel een interessante zaak en heeft zowel de oorkonde als dat wat er over bekend is. opgezocht. Een tegeder is een assistent-hofrichter, later ook wel scholte genoemd. Dit ambt was erfe lijk en er waren enige, niet nader aangeduide voordelen aan verbon den. maar er wordt ook bij bepaald, dat ze precies als vroeger en net als de andere mensen van dat buurtschap hun schattingen, jacht, herfst in mei („beeden" zonder arglist) zouden be talen. Het voorbeeld voor deze oor konde werd door de verlener van deze opdracht (Heer Henrick van Ghee- men) ontleend aan een dergelijke op dracht. waarin hofluyden van Stadt- lohn tot tegeders werden benoemd. De eerste tegeder in de buurtschap Miste. Engbert Mierdinck (later Meer- dink) werd in 1468 hiertoe bevestigd. In Verslage Mededelingen van Gelre. deel 63. komt een goed afschrift van deze oorkonde voor. maar ook in het boek „Wenterswick is minen naem" (uit de historie van Winterswijk) door G. J. H. Krosenbrink (walburgpers. Zutphen 1968) is een afschrift te vinden. VRAAG: Over de namen en adressen van bedrijven, die goten, platjes en dakkapellen van kunststof aanbren gen. Wat is precies het materiaal van deze zaken? ANTWOORD: Over het materiaal kan kern informatie vragen bij het Bouwcentrum te Rotterdam, post 299. Adressen van aannemers zijn te vinden in de beroepengids (Gouden Gids van de PTT van uw rayon). VRAAG: Is het mogelijk zelf de me- talliclak van een auto bij te werken en waaruit bestaat deze laklaag? ANTWOORD: Bij uw garage is te vragen naar de folder: Shell helpt, waarin alles te lezen is over roestwe- ring en klein herstel bij krassen en deukjes aan de wagen. Deze boekjes worden op grote schaal overal ver spreid. Ze zijn heel informatief en het is een kleine moeite om ze bij elkaar te houden. Als u graag iets meer wil weten, zal de Shellman van de garage van u ongetwijfeld willen inlichten. VRAAG: Wat betekent de naam Ti- motheiis? Zoiets als Theodorus- Godsgeschenk? ANTWOORD: Deze beide namen zijn aan het Grieks ontleend. De naam Timotheüs is uit twee stammen opge bouwd: de eerste hangt samen met Vrezen/eren en de laatste met Theos - God. Met Timotheüs wordt dus be doeld: Een godvrezend mens. hetgeen niet betekent dat men bang is voor God, want deze vrees is geheiligd ontzag. Vergelijk de tekst. Bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt. VRAAG: Een lichtgrijs vleespanne tje (Wadjan) geeft, na reiniging, altijd nog aah de droogdoek af. Kan dat kwaad ANTWOORD: Pannen waarin men met heet vet bakt. zijn inderdaad wat moeilijk schoon te krijgen. Het kan geen kwaad, zolang de emaillelaag onbeschadigd is. (Onwillekeurig den ken wij bij deze vraag en dit ant woord aan de man die in oorlogstijd, toen er niet veel wasmiddelen waren, het wasgoed thuisbracht. Als er klachten waren was het antwoord: Het kan dan wel niet helemaal schoon zijn, maar in elk geval is het fris! VRAAG: In bijgevoegd buisje met watten en alcohol zijn een paar beest jes zoals die in groten getale voorko men in een zelfgesponnen en ge knoopt vloerkleedje. Hoe krijg ik die emit? Hoe Hoe kwamen ze er in? ANTWOORD: Het zijn larven van de tapijtkever en dat er zo veel zijn, is benauwend. Uw andere woningtex tiel en ook uw kleding kan daardoor in de kortst mogelijke tijd vernield worden. Begin ermee, het kleedje er gens buiten in de vrieskou te hangen en daar een beetje uit te kloppen (let eens op de vogels, die op die larven af komen de een zijn dood, de ander zijn broodbeleg). Vervolgens stopt u het kleedje in een vuilniszak, als het daar tenminste in kan of in een grote re plastic zak met een of meer geo pende Vaponastrips. En dan maar rustig een hele tijd vergeten. Nu en dan even schudden. Na verloop van tijd vraagt u bij een chemische was serij of stomerij, of men daar uw kleedje wel zou willen behandelen en u vertelt wat u zelf al hebt gedaan. Ook heel goed uw meubilair inspecte ren! Hoe die kevertjes erin kwamen? Als u schapenwol spint, ziet u zelf wel wat een vuile handen u heeft, hoe vies uw kleren worden en wat een stof er rondzweeft. Het is geen wonder als er iets in de wol ls blijven hangen. Die tapijtkevers kunnen heel wat eitjes produceren. VRAAG: Graag zou ik adressen van vakbladen ontvangen op het gebiedi van bloemisterij. ANTWOORD: U zou contact kunnen opnemen met de Koninklijke Maat schappij voor Tuin- en Plantkunde (KMTP), Kwekerij 2, Den Haag. VRAAG: Waarvan is de LATA een afkorting? ANTWOORD: International Air Transport Association (Internationa le Luchtvervoersverenlging) VRAAG: In het geëmailleerde bad zijn steeds strepen van de druppels uit de kraan. Hoe gaan die daaruit? ANTWOORD: Hardnekkige kalk aanslag zoals deze is te verwijderen met azijn of citroen. Met een soappad stevig verder bewerken. De kraan wel dicht maar niet te vast draaien. VRAAG: Wat is clolsonnee en is een voorwerp daarvan kostbaar? ANTWOORD: Clolsonnee ls eigenlijk emailleerwerk tussen gebogen meta len strookjes, die op een ondergrond gesoldeerd zijn. Na dat emailleren wordt het geheel glad gemaakt en de manier waarop dit gebeurt, bepaalt veel van de waarde. Het is een inge wikkeld procédé en vereist veel vak manschap. Als u meent een kostbaar antiek voorwerp in uw bezit te heb ben. zou u dat eens kunnen laten zien op het spreekuur van een groot mu seum. Niet dat men daar een taxatie geeft, maar u hoort wel bijzonder heden. VRAAG: Wat ls er te doen aan vet haar? Hoe vaak moet men het wassen en is er een goed middel? ANTWOORD: Tovermiddelen be- staan er niet: de ene helft van de narigheid komt van binnen uit (ver keerde voeding, niet gezonde licha melijke conditie) de andere helft door verkeerde shampoo, die te vaak en te veel vet onttrekt. De reactie hierop is dat er steeds meer vet geproduceerd wordt. Probeer het eens met een ba- byschampoo of koop eens een sham poo in een reformwinkel. Eet volgens de schijf van vijf en vooral niet te vet Laat uw haar knippen in een eenvou dig. maar goed model door een goede kapper. Het heeft dan weinig onder houd nodig. Veel borstelen (die bor stels mogen wel dikwijls in bad!). De honderd streken met de borstel per dag zijn niet zo tijdrovend als het wel lijkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 7