Synodepraeses voor zes jaar kiezen Nieuw soort hervormden ontdekt Historisch geschenk bijbelgenootschap Conferenties Trouw eïï dï Aftredende ds C. Mak: Leden van het 'nationaal comité' Cadeau voor hervormde bisschop "Kerk Geldrop geeft dienstplicht voorlichting" UIT DE KERKBLADEN Vriendelijk heid geeft enkel windeieren VAN DA VOORBUGAN Zuidafrika eredoctora; stuit op ve MAANDAG 12 FEBRUARI 1979 TROUW/KWARTET door A.J. Klei Ai zeg ik 't zelf. ik ben aardig op de hoogte van de richtingen in de hervormde kerk Ik geef er zelfs les in aan jonge collega's en net zoals ik vroeger zelf rijtjes moest opzeggen (Othniél, Ehud. Samgar laat ik hen opdreunen: vrijzinnigen, midden-orthodoxen, confessionelen, gereformeerde bonders Ik ga van links naar rechts, omdat we dat bij fotobijschriften meestal ook doen. Voor meer gevorderde leerlingen breng Ik enige verfijningen aan. door te wijzen op het bestaan van de Vrienden van Kohlbrugge en de Vrienden van Ter Schegget En als er tijd over is. leg Ik ook nog het verschil tussen rechtse en linkse bonders uit. Ik leefde tot dusver in de stellige overtuiging dat niemand me wat dit betreft nog iets nieuws kon vertellen Maar ik had buiten „Woord en Dienst" gerekend. In dit blad voor hervormde ambtsdragers ontdekte ik een nieuw soort hervormden. Ik kwam ze tegen in de advertientie, waarin de hervormde gemeente te Gorinchem. of liever de beroepingscommissie ervan, contact zoekt met een predikant. Deze advertentie behelst namelijk de volgende omschrijving. ..De Hervormde Gemeente Gorinchem bestaat uit drie pastoraten. De Oereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk, de confessionele groepering, plaatselijk aangeduid als middengroep, en het Open Pastoraat". Ik laat me niet van de wijs brengen door dat woord „pastoraten", daar bedoelen ze natuurlijk gewoon ..richtingen" mee. het klinkt alleen wat stichtelijker en dat gun ik ze in Gorkum graag. Voorts laat ik zwemmen dat er „Nederlands" in plaats van „Nederlandse" hervormde kerk staat, want ik kan niet nagaan of het verlies van die ,.e" te wijten is aan slordigheid van de Oorkumse kerkeraad of aan onzorgvuldigheid van de correctie-afdeling van „Woord en Dienst" en bovendien zijn we zelf in dit opzicht geenszins brandschoon. Wel stel ik vast dat de gereformeerde bond getooid wordt met hoofdletters en dat de confessionelen het zonder deze onderscheiding moeten doen en bovendien nonchalant omschreven worden als „groepering". Wat zijn dat daar voor confessionelen in Gorkum dat ze zo over zich heen laten lopen! Trouwens, ik heb al niet veel fiducie in hen. omdat ze blijkbaar aangeduid kunnen worden als „middengroep". Kan dominee Kooistra in het confessionele „Hervormd Weekblad" niet eens de vinger bij deze wonde plek leggen? Maar goed, ik zou het hebben over de nleuw-ontdekte soort hervormden. Ik bedoel het Open Pastoraat, afgekort: O.P. De advertentie legt uit wat dit is en ik haast me, het door te geven, opdat we er allemaal over mee kunnen praten. .Het Open Pastoraat biedt een kerkelijk dak aan gemeenteleden met verschillende kerkelijke en maatschappelijke achtergrond." Eerlijk gezegd, kom ik hiermee niet veel verder. Is het O.P. niet meer dan een vergaarbak van niet-bonders en niet-confessionelen? En moet ik werkelijk aannemen dat de Oorkumse bonders en confessionelen stuk voor stuk een gelijke maatschappelijke achtergrond hebben? Het staat voor me vast. dat een dominee van 't O.P. een zware taak heeft. HIJ moet overweg kunnen met een strenge linkse intellectueel en tevens in de smaak vallen van een gezellig vrijzinnig mens, dat alles best vindt, mits Den Uyl maar niet weer in het Catshuis komt. Waar zouden de gedachten van de Oorkumse beroepingscommissie naar uitgaan? Bij nadere beschouwing blijkt de advertentie ook daarover uitsluitsel te geven: ,J>e gedachten gaan uit naar een aktieve, krachtige persoonlijkheid, jong van hart en soepel van geest, beschikkend over goede contactuele eigenschappen, die in zijn prediking een positief kritische benadering van de Bijbel verwerkt, waarbij het Evangelie herkenbaar en toepasbaar wordt gemaakt op heden en toekomst." Oh, denk ik opgelucht, als dat alles is Van een onzer verslaggevers HENGELO De praeses van de gereformeerde synode, ds C. Mak, heeft voorgesteld, dat een synodepraeses voortaan voor een periode van zes jaar gekozen wordt. Zo'n praeses zou dan technisch voorzitter moeten zijn, zonder stemrecht, niet geko zen uit de afgevaardigden. Ds Mak is zelf vier Jaar praeses ge weest. Hij keert niet terug in de nieu we synode, die 15 mei in Delft voor het eerst bijeenkomt en daar dan een nieuwe praeses zal kiezen. In het Gereformeerd Weekblad schrijft ds Mak. dat de taak van syno depraeses niet goed te combineren is met het gemeentepastoraat. De eer ste twee Jaar, dat hij praeses was, werd hij in zijn gemeentewerk in Hen- AMSTERDAM In het „Nationaal comité koningin Juliana" dat onder voorzitterschap staat van oud-pre mier De Jong. hebben verder zitting mr W F. de Oaay Fortman, oud- minister van binnenlandse zaken, de commissaris van de koningin in Gro ningen mr E. H. Toxopeus. het oud- Kamerlid Jkvr. mr. C. W. L Wttewaal van 8toetwegen. de oud-voorzitster van de organisatie Vrouwen in de WD, mevrouw E. Aberti-Tuijnman, het voormalige Eerste-Kamerlid mr M. TJeenk Willink, mevrouw drs P. C. J. Wassen-van Schaven, voorzitter van de Emancipatiecommissie en oud-directeur-generaal van CRM dr J. Hulsker gelo geholpen door een emeritus-pre dikant en door kerkeraadsleden. Toen hakte hij de knoop door en in goed overleg werd besloten, dat ds Mak goeddeels financieel voor reke ning van de synode zou komen, zodat men in Hengelo in zijn plaats een nieuwe predikant kon beroepen. Ds Mak vindt dit echter geen ideale op lossing. Een andere oplossing zou zijn, dat de synode na elke tweejaarlijkse periode een nieuwe praeses zou kiezen. Een synodepraesideaat van twee Jaar is voor gemeente en predikant niet ono verkomelijk. Maar een synode heeft graag een ingewerkte man. Vandaar ds Mak s voorstel. Een bezwaar tegen een praeses voor zes Jaar is, dat hij zich de allures van een bisschop zou kunnen aanmeten. Maar. aldus ds Mak, na zes jaar is hij echt weer verdwenen, hetgeen niet gezegd kan worden van een reeks topfunctionarissen in de kerk die voor hun leven benoemd zijn Ds Mak: „Het moet een synode toch wat waard zijn om geleld te worden door een man. die al zijn tijd voor haar beschikbaar heeft en onder wiens deskundigheid ze rustig en vei lig aan het werk kan zijn. Een voor deel is ook. dat de praeses weet waar hij aan toe is en bij het verstrijken van zijn zesjarige „dienstbaarheid" rustig kan uitzien naar een nieuwe werkkring." KIEV (RPS) De orthodoxe metropoliet Filaret van Kiev in de Oekraïne heeft ter gelegen heid van zijn vijftigste verjaar dag een auto cadeau gegeven aan een arme collega, dominee Paul Forgon, die bisschop is van de hervormde kerk in de Karpaten Het geschenk komt de her vormde bisschop goed van pas, want hij moet lange reizen ma ken om zijn kerkleden te kun nen bezoeken, die zeer ver spreid wonen. De hervormde kerk in de Karpaten is de enige calvinistische kerk in de Sow- Jetunie. Dit gebied behoorde vroeger tot Hongarije. Het Hongaarse calvinisme heeft al tijd bisschoppen gehad, hoewel hun functie weinig meer in houdt dan voorzitter van een provinciale synode Waarom zou 't mis gaan? (over relaties) voor kerkeraadsleden en andere pastorale medewerkers, za terdag 3 maart, 10.15 - 16.30 uur. Toerustingscentrum. Leusden (tel.033-43244). Gemeente in training, toerus tingscursus van het landelijke Re veil werk, gedurende tien avonden en een weekend in Amsterdam. In formatieavond maandag 19 februa ri. Pelgrimskerk, Van Boshuizen- straat, Amsterdam-Bultenveldert Inf. tel.03429-1318. Charismatische retraite o.l.v. André Beijersbergen, 9 -14 maart te Maastricht bij de zusters reparatri- cen. Witmakersstraat 14 (tel. 043- 16304). Emmausweek in het ritme van de getijden, in de wisseling van ge bed en werk. gesprek en stilte, 5-11 maart, Emmaus Priorij, Maarssen (teL. 03465-61678:. GENeVE In een telegram aan de president van Uruguay heeft de secretaris-generaal van de hervormde wereldbond, dr. Edmond Perret, ge vraagd om opheffing van het ver schijningsverbod van het kerkblad van de Waldenzen in Uruguay. Dit blad, de Mensajero Valdense, werd in 1974 verboden omdat het steun zou hebben verleend aan het terrorisme. GELDROP De evangelische kerkengemeenschap Geldrop (een sa- men-op-weg-gemeente van hervorm den en gereformeerden) heeft een werkgroep voorlichting militaire dienstplicht ingesteld. In een brief aan de jongens van 17 en 18 jaar uit de gemeente wordt gezegd, dat dienstnemen en dienstweigeren in deze tijd geen van tweeën vanzelf sprekend zijn. Daarom heeft de werk groep drie ontmoetingsavonden geor ganiseerd. O DE BILT Het convent van pas tores in De Bilt. Bilthoven en Den Dolder heeft in een gezamenlijke kanselboodschap voorgesteld, begin 1980 een plaatselijke kerkenconferen- tie te beleggen. Christenen van ver schillende kerkelijke oorsprong po gen sómen gestalte te geven aan het appèl van de ene Heer der Kerk. aldus de pastores. Uniek is de breed interkerkelijke samenstelling van de groep pastores, die dit voorstel doen: gereformeerd, hervormd, rooms-kat- hollek, gereformeerd (vrijgemaakt buiten verband) en protestanten bond. NIEUWPOORT De kerkeraden van de hervormde gemeenten te Gou- driaan-Ottoland. Langerak en Nleuw- poort hebben in een gezamenlijke brief aan de leden van de Tweede Kamer hun zorg geuit over de abor tus-discussie. Als dienares van God is de overheid hoedster van het leven, in het bijzonder het ongeboren leven. De kerkeraden verzekeren de kamer leden. dat het land en volk ten goede zal komen als uit hun keus voor het leven blijkt, dat zij kiezen voor de God van het leven. DJAKARTA Dr. A. de Kuiper, algemeen secretaris van het Nederlands Bijbelgenootschap, heelt vrijdag het jubilerende Indonesische zustergenootschap een historisch geschenk aan geboden. Hij overhandigde de oudste vertaling van het boek Genesis ln het Maleis. Deze verscheen ln 1697. Het Indone sisch Bijbelgenootschap bestaat 25 jaar. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Post&us 859 '000 AW Amsterdam tel 020-913456 teie. 13006 Postgiro 66 00 00 Bark Ned. Credwtbar* ReAemngm 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/OORDRECWT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 010-115588 (Abonnementen en bezorging) lel 010-115568 (redactie) iet 115700 (uisluitend voor advertenties) REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO (uitsluitend adm.nistral>e) Postbus 3 8000 AA Zwoae let 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo«e Abonnementsprijzen Per meend t iseo fw >»vi» I 47.70 Per rwrr M> 9i 40 Per laar t 186 60 Ad»emeneerane»en Teieionmcbe ine adressen boven) Oogave t#m*ebench«en 9-19 30 van maandag l m <m|dag Op zondag van 19- 20 uur teler 020 913456 Opgave nun.-advertenties iet 320-936868 o» «cfwfteUt* aan Meu-Adv afdekng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend sennfteHk Dr. De Kuiper vertelde, dat hij niet wist of er nog een tweede exemplaar van deze uitgave bestaat. Evenmin kon hij vertellen hoe het boek in de collectie oude bijbeluitgaven van het NDG terecht is gekomen. Maar wel wist hij zeker dat het exemplaar ln Indonesië is gebruikt. Het vertoont sporen van de Rajab, een Indone sisch lnsekt. De vertaling werd gemaakt door ds. Daniël Brouwerius. die vrijwel zijn gehele werkzame leven ln Indonesië heeft doorgebracht. Het boek is ge drukt bij de Erven Paulus Matthljsz te Amsterdam in opdracht van de Oostlndlsche Compagnie Het is een zogeheten dlglot, een twee talige bijbeluitgave. De linkerpagina bevat de tekst van de Statenvertaling ln gotische letters en de rechterpagi na de Malelse tekst in latljns schrift. Ds. Brouwerius was kennelijk weinig op de hoogte van het geschreven Ma leis ln zijn tijd. want hij gebruikte een heel eigenzinnige spelling die nooit door iemand is overeenomen. In zijn toespraak vertelde dr. De Kui per dat het NBG al ln 1815, een Jaar na zijn oprichting, zich begon af te vragen, hoe de bijbelverspreiding ln Indonesië bevorderd kon worden. Het heeft 144 Jaar lang taalgeleerden naar Nederlands Indlë uitgezonden om de bijbel in de talen van dat land te vertalen Hij deelde mee dat het hoofdbestuur van het Nederlands Bijbelgenoot schap op zijn jongste vergadering zijn blijdschap heeft uitgesproken voor de wijze waarop het Indonesi- BONN (AFP) - De Westdultse bis schoppenconferentie erkent dat het „nu moeilijk Is de redenen te begrij pen die de roomskatholleke kerk had om zich niet voldoende te verzetten tegen de excessen en de anti-semiti- sche wetten van de nazi's. Op de positie van de kerk is kritiek uitgeoe fend na de vertoning van Holocaust, de serie over de Jodenvervolging ln nazi-Dultsland. sche Bijbelgenootschap in de afgelo pen 25 jaar voor de bij bel voorziening ln zijn land heeft gezorgd. Terwijl onder Nederlandse leiding duizenden bijbeluitgaven werden verspreid, zijn het er nu miljoenen per Jaar gewor den. Bovendien wordt de bijbel in veertien regionale talen vertaald, waarin voorheen nog nooit iets van de bijbel was overgezet. Dr Fiep Kruyt Dr. Fiep Kruyt, arts uit het bekende zendingsgeslacht Kruyt, is met pensi oen gegaan. Zij werd onlangs 65 jaar. Sinds 1957 was zij directrice van de bekende kraamkliniek Mardi Santo- sa in Surabaja op Java. Mevrouw Kruyt is gaan wonen op het terrein van een klein trainingscentrum voor werklozen, dat mede door haar toe doen tot stand gekomen is in de wijk Menur aan de rand van Surabaja. AXEL De plannen van de gere formeerde kerken (vrijgemaakt) om evangelisatiewerk in België te gaan bedrijven, krijgen concrete vorm. Het is de bedoeling, dat de kerk van Axel een predikant voor dit werk gaat be roepen. Er zijn inmiddels al contac ten ln België gelegd, o.m. in de stu dentenwereld ln Gent. MADRID De Spaanse bisschop pen hebben in een stemadvies voor de komende parlementsverkiezingen op 1 maart gewaarschuwd tegen tota litaire partijen en tegen partijen die burgerlijke echtscheiding billijken, voor abortus zijn en een staatsschool eisen. ATHENE Met algemene stem men heeft het Griekse parlement be sloten tot invoering van het burgerlij ke huwelijk. Tot nu toe kon in Grie kenland alleen in de kerk worden getrouwd. STOCKHOLM Een op de acht mensen in Zweden is immigrant. Deze meer dan een miljoen vreemde lingen spreken meer dan dertig talen. Binnen de kerk van Zweden is een plan opgevat om meer voor de immi granten te doen, op zijn minst door het aanstellen van een speciale predi kant. FRANKFORT Een groep vooral zwarte militairen van het Amerikaan se leger in West-Duitsland, die zich tot de Islam hebben bekeerd, hebben de legerleiding om een leger-imam gevraagd. TAIPEH De toenadering van de Verenigde Staten tot de regering in Peking betekent „verraad aan de mensenrechten van een miljard Chi nezen," zo heeft de r.k. bisschoppen conferentie van Taiwan verklaard. De bisschoppen roepen de 300.000 rooms-katholieken van het eiland op. hun waardigheid te bewaren en „met vaste wil het communisme te be strijden." LORENZO MARQUES De pres byteriaanse kerk van Mozambique moet haar kerkgebouwen in Maüsse, Chicumbane en Manzir sluiten. Als reden ls opgegeven dat de kerken te dicht bij ziekenhuizen of scholen staan. Het blad van de vrijzinnigen in de hervormde kerk. Kerk en Wereld. Is per 1 januari niet alleen uiterlijk ver nieuwd. De toon ls ook opvallend strijdlustiger geworden. Prof. dr. A. van der Meiden (hoogleraar massa communicatie in Utrecht en tevens voorganger van de kleine groep vrij zinnige hervormden in Meerkerk): Ik haat polarisatie om de polarisatie, maar zo nu en dan moeten de dingen toch helder gesteld en naar buiten gebracht worden Kerkelijk levert na melijk de vriendelijkheid en zwijg zaamheid alleen maar windeleren op. Als vrijzinnigen nog een soort positie willen hebben in de kerk en in de maatschappij, misschien wel in de cultuur, dan moet ze zich duidelijker en geprofileerder laten horen dan nu het geval is. Met name de Gere formeerde bond bespeelt de media vaardig. Wat zij zelf publiceert of laat publiceren is niet vrij van Imago- bouw Het IJzersterke recept daar ls: conflicten ln eigen huis niet publice ren of zo weinig mogelijk en aan de andere kant: beeldversterkende ele menten telkens weer naar voren bren gen Op toogdagen bijvoorbeeld laat men de spekers voortdurend meede len dat de behoefte aan gereformeer de prediking sterk toeneemt, dat de groei van de aanhang gestadig is. dat er een krachtige bloei is van maat schappelijke organen die door deze visie worden gedragen (scholen van diverse type), dat er antwoorden zijn op de grote vragen, mits men terug keert naar de eenvoudige uitgangs punten en dergelijke. Niet helemaal zonder zlchzelfvervullende profetie taak dan geëndigd? Of dragen we misschien ook verantwoordelijkheid voor die kinderen, die van huis uit niet zo bij het Woord zijn opgevoed, maar van wie de ouders toch nog voor de christelijke school hebben geko zen? Geven we die dan maar prijs aan een vervlakt en verwaterd „christe lijk" onderwijs? Ik stel deze vragen zomaar eens, omdat ik er zelf geen bevredigende antwoorden op kan ge ven. Ze verontrusten me al lange tijd. Kuyper Prof. dr. A. van der Meide wordt deze strategie nogal conse quent gevolgd. Ook goedbedoelde en op zichzelf innemende briefwisselin gen van Spijkerboer en De Graaf destijds ln Woord en Dienst hebben deze imagobouw dienende betekenis. De bepleit geen bewuste polarisa tie. maar wel een duidelijker presen tatie van eigen standpunten op die momenten die belangrijk zijn voor de publieke opinie. Een slagvaardiger publlclteltsbeleid levert meer op dan schouderophalend glimlachen, ten minste als men nog ln een kerk wil blijven waar neuzen worden geteld en standpunten moeten worden verde digd. Reformatorisch Dat Van der Melden's beeld van de gereformeerde bond niet helemaal opgaat, blijkt uit de aandacht van het Gereformeerd Weekblad (van de bonders) voor het Jubileum van de Unie „School en Evangelie". Ds. W. van Gorsel: Op verschillende plaatsen zijn .refor matorische" scholen opgericht, om dat men z'n kinderen niet langer aan de bestaande christelijke scholen durfde toevertrouwen. Op zichzelf kunnen we daar begrip voor opbren gen Maar lk ben toch weieens bang dat het woord „reformatorisch" al te gemakkelijk ln de mond genomen wordt. Gaat het altijd om onderwijs naar de Schrift en de belijdenis der Kerk? Of ls het reformatorisch-zljn herkenbaar aan het dragen of niet dragen van bepaalde kledingstuk ken. aan het zingen op hele noten en nog enkele andere, uiterlijke kenmer ken? Dan zijn we ln leder geval bezig aardig „wereldgelijkvormig" te wor den. En als we dan een school hebben waar ónze kinderen „ln de voorzeide leer" worden onderwezen, ls onze Dr. J. M. R. Dlermanse in de (gerefor meerde) Friese Kerkbode over het tegenwoordige „pluralisme" ln de ge reformeerde kerken en de kijk van Abr. Kuyper daarop: Wat is pluralisme? Met dit woord duiden wij het merkwaardige ver schijnsel aan dat binnen één en de zelfde kerk mensen het soms nergens meer over eens blijkten te zijn. Nér gens over, ls dat niet wat te sterk uitgedrukt? Wij geloven toch alle maal ln Jezus Christus? Zeker, maar zodra dat geloof een beetje Ingevuld, geconcretiseerd moet worden, schel den de wegen zich. Totaal verschil lende accenten ln de leer (Wieringa) en vooral: een totaal verschillende kijk op wat het belijden van Christus' naam nu inhoudt in politiek en maat schappij. Het merkwaardige ls dat Kuyper die pluraliteit van óns binnen een en dezelfde kerk niet wil de, maar wèl toestond tussen de ver schillende kerken onderling. Binnen één en dezelfde kerk moest alles uni form zijn (en dón zou je dus ook kunnen spreken van de gereformeer de identiteit!), maar tussen de diverse kerken was wèl verschil toegestaan! Uiteraard kon Kuyper dit ook niet verhinderen, maar hij beoordeelt deze situatie dan ook op een zeer eigenaardige manier. Je zou verwach ten: hij stelt de waarheidsvraag: wie heeft gelijk en dan hebben de an deren dus óngelijk! Maar dat doet hij Juist niet: hij gaat spreken van pluri formiteit. Dit is uiteraard hetzelfde als wat wij pluralisme noemen! Al leen: dót is dan binnen een en dezelf de kerk en dit past niet in Kuypers constructie. Maar de pluriformiteit (dus de verschillen tussen de kerken onderling) worden door Kuyper merkwaardigerwijze positief gewaar deerd. Lezen aan tafel Ds. O. C. Tromp te Amsterdam stelde een klein onderzoek in, hoe de gezins gewoonte om na het eten uit de bijbel te lezen, bij jongeren overkomt. Hij rapporteert in Woord en Dienst: Opvallend was, dat vrijwel alle Jonge ren met wie we spraken, als absolute eis stelden, dat het bijbellezen aan tafel, van de kant van de ouders, „van harte" ging. Op dat punt schijnt, zon der dat ze er zich van bewust zijn, de intuïtie van de jongeren toe te spit sen. Dat geldt trouwens niet alleen het bijbellezen in het gezin, maar ook het gebed, de kerkgang, en de manier waarop ln het gezin over de domi nees, de kerk en de kerkelijke verhou dingen wordt gesproken. Haarfijn wordt aangevoeld wat bij de ouders authentiek ls en wat als „fossiele vorm", uit angst of wat dan ook, wordt aangehouden Men heeft de Indruk, dat het bevrijdend zou klinken als een vader of een moeder op een bepaald ogenblik zou zeggen: „Ik ben vandaag helemaal niet in een stemming om voor te lezen uit de bijbel! Wil een van Jullie het doen?" De vader die naar oud spraakge bruik „de priester in het gezin" wordt genoemd, zou daarmee van zijn priesterlijk troontje afstappen en midden onder de jongeren gaan staan. Misschien zou een dergelijke uitspraak aanleiding kunnen zijn tot een eerlijk gesprek over bijbellezen aan tafel, waarbij een van de eerste vragen zou kunnen zijn: Moet je al tijd in een bepaalde stemming zijn om voor te lezen uit de bijbel? En verder: In hoeverre ls er verschil tus sen sleur en goede gewoonte? Wat ls Je motivering als Je meent, dat het goed is aan tafel de bijbel te lezen? HET SPREEKVERBOD En Hij zei tegen hem (de mt zie toe dat je niemand ietsi maar ga heen, laat je aan de zien en breng datgene ten offer wat Mozes voorgeschreven I hun tot een bewijs. Maar hij ging heen en begon er veel over te prat en zijn verhaal te verbreide zodat Hij niet meer openlijk in de stad kon komen (Markus 1,40-45). Daar hebben we altijd vreei tegenaan gekeken, tegen da spreekverbod. Markus het en wil ons er op wijzen dat j| voortijdig in een conflict g wilde worden. Toch blijft h vreemd. Het bevel ls zo abi man trekt er zich blijkbaar^ aan en brengt Jezus in vergelegenheid. Dat hoort cj verhaal. Hij steekt Jezus b stok tussen de benen. Jezui niet meer, nl. in de stad kora| kan het dus gaan. Er zijn s waarin er een soort spreek' nodig kan zijn. Nl. daar wai verhaal gemakkelijk tot vet conclusies kan leiden. Men verkeerd spoor kan brengenl dien je deze Heer blijkbaar! niet, maar dan maak je Hen onmogelijk. Ik denk dat de 1 deze man niet kwalijk genoi hebben als hij op de onvermkj vraag van zijn vrienden iets zou hebben. Maar het gaat o m vraag: hoe spreek je er dan o al te gemakkelijk en triomf» spreken kan de zaak verkno eigenlijk is dat nog zo. Rek geven van de hoop houdt ot er iemand is die die rekensd vraagt 'et GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Middelburg L' erland te Krabbendijke; te u Koster te Barneveld. Bedankt: voor Brakel A. te Rijssen. Bisschop Ernst 'Paus maakt met informatie! over Nederlam )-l SCHIPHOL (ANP) Bia ie Ernst van Breda is gisteren hol teruggekeerd van een ko er aan Rome. Vrijdag heeft h$sf derhoud gehad met paus Paulus n. Inhoudelijk wilde Ernst niets over zijn gespre paus mededelen. Hij zei sla het onderhoud prettig en oj was geweest. „Men kan goe \J paus praten," zo zei hij. r Bisschop Ernst deelde mef^ paus haast maakt met de inlG procedure. De bisschoppei kruis van Haarlem. Möller u ningen en Bluijssen van n1ni zullen allen op verzoek van nog deze maand naar Ror Voor de Bredase bisschop zi naai Willebrands en de bissP Simonis van Rotterdam eie- van Roermond (twee maal) is paus geweest. ld ai Het bezoek van de bisschop s da aan Rome is onderdeel jj informatie, die de paus wens situatie in de RK-kerk va£ land. Zoals bekend is, be ei spanningen onder de biss<r vooral sedert de mededeLing ai schop Gijsen van Roermon Iv januari in Elseviers Magazine rekende „ingrijpen van de j Na afloop van alle persoor sprekken zal de paus met schoppen gezamenlijk overleg' over het te volgen beleid in landse RK-kerk. v Prof. Riessen Van onze onderwijsredacl AMSTERDAM De univi Potchefstroom in Zuid-Afi eredoctoraat verlenen aan van Riessen, hoogleraar in geerte aan de Vrije Univi Amsterdam. Aan de VU is testeerd tegen deze onders en de zaak zal morgen worde deld in de universiteitsraad. In 1976 heeft de Vrije Unlvet banden met de universiteit chefstroom verbroken vair steun die deze universiteit g de apartheidspolitiek. De s norganisatie SRVU0 meent dat de VU zich moet distanti dit eredoctoraat. De unl moet prof. Van Riessen duidi ken dat hij deze onders kan aanvaarden. Ook de theoloog S. J Noord» de universiteitsraad, heeft van bestuur gevraagd prof V sen erop te wijzen dat aan» van het eredoctoraat slechts het beleid van de Vrije Unit Destijds heeft de VU zelf een toraat toegekend aan ds. Bij dé vanwege zijn verzet tt apartheidspolitiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2