Boedelscheiding van
Kenmerk stap terug
Spelletje voor de zitkamer
Laatste concerten onder Edo de Waart
Wim Koole wordt tijdelijk eindredacteur voor IKON-deel
Onafhankelijk toneel met „Andy Warhol"
Haagse Comedie stelt
première uit
Rotterdams Philharmonisch
Woordenboek kan
boeiend zijn
TV COMMENTAAR
Dichters in
gevangenschap'
Literaire prijzen
voor Krol
en Schierbeek
Tegenstand tege*
NOS-prijsvraag
Barend Barend:
stopt ermee
ZATERDAG 10 FEBRUARI 1979
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Riet Diemer
HILVERSUM Wim Koole, televisiedirecteur van IKON, zal met ingang van 1 maart zelf de
eindredactie gaan voeren van het IKON-gedeelte van de rubriek Kenmerk. Deze maatregel
wordt door IKON als een tijdelijke gezien, omdat het streven is dat in de toekomst als
streefdatum wordt 1 januari 1980 genoemd een oplossing wordt gevonden voor de
problemen bij Kenmerk, de kerkelijke informatierubriek voor televisie, die uitgaat van IKON
en KRO/RKK.
Begin deze week heeft het IKON-
bestuur zijn flat gegeven aan het be
sluit van de televisiedirecties van
IKON en KRO om voorlopig geschei
den op te trekken. De huidige redac
tieleden. afkomstig van IKON en
KRO. zullen naar hun eigen omroep
terugkeren en vanuit eigen huls gaan
werken. Meer redacteuren van beide
omroepen zullen worden ingescha
keld. BIJ toerbeurt zullen de geschei
den redacties bijdragen leveren aan
Kenmerk Volgens de verdeling zal
IKON drie van de vijf uitzendingen
verzorgen en de KRO twee
Het IKON-bestuur heeft tevens Inge
stemd met het besluit van de tv-
directies van IKON en KRO. dat niet
meer een gezamenlijke eindredacteur
voor Kenmerk wordt aangetrokken.
Vooral de KRO zou zich hiervoor
hebben uitgesproken. Directe aanlei
ding ls geweest de aankondiging van
de door KRO geleverde eindredac
teur Andre Truyman om na 1 maart
met deze baan te stoppen- Als oor
zaak gaf hij op niet in de huidige
structuur te kunnen werken. Ook
nam de taak hem teveel In beslag. De
redactie zou een aantal groepscodes
hebben ontwikkeld waarmee een
eindredacteur in conflict moet ko
men als hij zijn eigen inzicht en speci
fieke verantwoordelijkheid wil laten
doorwerken In de verhouding tussen
redactie en directie. Dit zou tevens de
ervaring zijn van zijn voorganger
Henk Biersteker
Speciale Oscar voor
de film „Superman"
HOLLYWOOD (ANP) - De film „Su
perman" zal een speciale Oscar ont
vangen wegens wat daarin ls bereikt
op het gebied van „visuele effecten",
aldus ls donderdag meegedeeld door
de raad van bestuur van de Academie
voor Filmkunst en Wetenschappen
die de begeerde filmprijs beschikbaar
stelt.
Ereprijzen zullen worden toegekend
aan de Britse acteur sir Laurence
Olivier, de filmmaker King Vidor, de
tekenaar en cartoonist Walter Lantz
en de fllmafdeling van het Museum
voor Moderne Kunst In New York
City, die dit jaar een halve eeuw
bestaat
De jaarlijkse onderscheidingen zul
len. voor de 51e maal. worden uitge
reikt op 2 april.
Vooral van IKON-zlJde wordt nu drif
tig vergaderd om te redden wat er te
redden valt van Kenmerk. Het laat
ste voorstel, dat Koole eindredacteur
van Kenmerk voor IKON wordt,
heeft net de KRO bereikt. Wat voor
maatregelen de KRO zelf neemt, is
nog niet bekend
Tevreden
De IKON-redactie voor Kenmerk
toont zich zeer tevreden over de
komst van Koole naar het redactielo
kaal. De redacteuren Jan Kuiper
en Lejo Schenk voor IKON en Ferry
Fransen voor KRO zijn het niet
eens met de term groepscode Ze ho
pen dat de beeldvorming, als zou de
redactie een geïsoleerd clubje vor
men, verdwijnt als de directeur zelf
dichter bij de omstreden rubriek
staat.
Als hij op de redactie zit kan hij zien
hoe we werken en functioneren. Daar
bij heeft hij een schat aan ervaringen
op televisie-gebied." Tevens geloven
ze dat hij op die manier van dichtbij
kan zien dat de redactie onderbezet
is. Al Jaren wordt gevraagd om ten
minste een bureauredacteur erbij.
„Verder heeft hij een goede kijk op
freelancers die aangetrokken zouden
kunnen worden."
om de beurt
De Kenmerkredactie ziet de boedel-
schelding als een stap terug. De ru
briek Kenmerk is indertijd begonnen
met KRO- en IKON-redactles die ge
scheiden optrokken en beurtelings de
zendtijd vulden. Sinds een aantal Ja
ren ls er echter een meer oecumeni
sche opzet, met een gezamenlijk op
trekken van twee redacteuren van
KRO en drie van IKON. Op redactio
neel gebied heeft dat vaak goed ge
werkt. Om de vier Jaar IKON, totdat
het na de periode van Henk Barnard
(namens IKON) ging rommelen.
Eindredacteur Joost Reuten. afkom-
Wira Koole
stig van KRO. zou het volgens de
redactie niet in zijn vingers hebben
gehad. Tijdelijk trad toen IKON's
adjunct-directeur voor televisie Henk
Biersteker op. Daarna volgde André
Truyman, namens de KRO.
De redactie heeft in de loop der jaren
haar eigen specialisatie opgebouwd.
Kenmerk vertoont veel programma's
waarbij maatschappelijke zaken aan
het evangelie worden getoetst. Er zijn
programma's over de derde wereld
landen en bij voorbeeld over kern
energie. Door personeelstekort zou te
weinig gelegenheid zijn voor andere
onderwerpen, zoals op specifiek ker
kelijk gebied.
Vooral van KRO-zljde wordt be
treurd dat niet meer rooms-katholie-
ke zaken aan de orde komen. Een
groep rooms-katholieken zou Ken
merk liever meer als een kerkelijke
rubriek zien. Dat zijn geluiden die
niet geheel onbekend zijn voor bezoe-
door André Rutten.
ROTTERDAM Het Onafhankelijk Toneel speelt een nieuw spelletje in de zitkamer van
gallerie The Black Cat in de Mauritsweg (het laatste 10 febr.). Het heet Andy Warhol.
Tweemaal Andy Warhol:
Martin van Veldhuizen en Gerrit Timmers.
DEN HAAG (ANP) - De Haagse Co
medie heeft de première van het een
akterprogramma vanavond (10 febru
ari» in het HOT In Den Haag uitge
steld tot de vijftiende van deze
maand.
De reden hiervan is dat acteur Wim
de Haas woensdag een been heeft
gebroken. Peter Hoeksema neemt
diens rollen in „audiëntie" van Va
clav Havel en „brand in het soute-
raln" van Pavel Kohout over.
In de hoek van de royale kamer, bij
het raam, zitten, aan weerszijden van
een tafeltje waarop een videorecor
der. Gerrit Timmers en Martin van
Veldhuizen. ZIJ zien er alletwee uit als
Andy Warhol: wit overhemd, zwart
smokingjasje, zwart-wit gestreepte
das, pruik van dik sluik grijs haar. Zij
gaan aan de slag met teksten van en
- over Andy Warhol en vertonen video
bandjes, die zij met andere spelers
van OT en met familie en vrienden
hebben opgenomen. Ongeveer op de
manier waarop Andy Warhol het ge
daan zou hebben.
Andy Warhol ls een van de befaamde
gangmakers van de Amerikaanse
popart popular art, volkskunst,
zoals die tot uiting komt in de moder
ne reclame, in stripboeken, teken
films, amusementsfilms. Hij ls gebo
ren uit in 1918 naar Amerika geëmi
greerde Tsjechen Warhola en
wordt dit Jaar vijftig. Toen hij 21 was
begon hij advertenties te ontwerpen.
waaruit hij zijn popart ontwikkelde,
schilderijen van schoenen, van soep-
blikken, van stripfiguren als super
man, Batman, Popeye. Hij gaf ze In
boeken uit. gaf one-man-shows, ging
films maken, werd een fenomeen.
Met dat fenomeen kwam Gerrit Tim
mers in contact op de kunstacade
mie, In 1968, zonder bijzondere inte
resse. Een interview met Andy War
hol, gepubliceerd in Hollands Diep
toen het OT met Oscar Wilde's „The
Importance of Being Earnest" bezig
was bood hulp bij het vinden van de
juiste manier van spelen: zo weinig
mogelijk doen. Maar het Interview
leek hen ook „een toneelstuk geschre
ven door Groucho Marx met Andy
Warhol en Victor Hugo en nog enkele
broers". Voldoende aanleiding tot
een nieuw project, dat vooral Gerrit
Timmers en Martin van Veldhuizen
hebben uitgewerkt en nu ook samen
spelen, geassisteerd door Dirk Groe-
neveld als gast
Ze beginnen met een gesprek tussen
Andy Warhol en Victor Hugo. Het
hele programma ruim een uur
bestaat uit gesprekjes van Andy War
hol met bekende Amerikanen uit de
showbusiness. Merkwaardige ge
sprekken, waarin vrijwel niets wordt
beweerd maar wel onderhoudend en
soms gek gekeuveld. Onderwijl wor
den bandjes vertoond, tafereeltjes
die meestal maar zijdelings met het
gesprekje te maken hebben. Tijdens
een gesprekje met de moeder van
Andy Warhol over haar zoon zie je de
moeder van Gerrit Timmers bladeren
in een fotoboek over de jeugd van
héór zoon. Het is dus een spelletje
van acteurs met elkaar, met video
apparatuur er wordt ook een band
je opgenomen, dat zichzelf in twee
minuten ontwikkelt en dan vertoond
wordt en met het fenomeen Andy
Warhol. Een aardig onderonsje, op
maat gesneden voor zo'n zitkamer.
Alhoewel het geen documentaire ls
weet Je na afloop toch wat meer af
van Andy Warhol en wat hij onder
volkskunst blijkt te verstaan. Laten
zien hoe Je grappige spelletjes kunt
spelen met bijna niets.
„Andy Warhol" komt o.a. ook in
Shaffy Amsterdam (15, 16, 17). De
Lantaren Rotterdam (21. 22. 23).
ADVERTENTIE.
door W.H. Wolvekamp
ROTTERDAM De abonne
mentsconcerten van donder
dag- en vrijdagavond van het
Rotterdams Philharmonisch
Orkest waren de laatste die
Edo de Waart dirigeerde. Een
twaalfjarige verbintenis,
waarvan zes Jaar als artistiek
leider, werd hiermede afgeslo
ten. althans wat Rotterdam
betreft.
Op 15 februari vertrekt het R.Ph.O.
voor een maand naar het Verre Oos
ten (Hong Kong en Japani voor het
geven van 19 concerten. Behalve vier
concerten te Hong Kong, die David
Zlnman. de opvolger van Edo de
Speciaal vandaag
Waart, voor zijn rekening neemt,
staan alle concerten tijdens deze
toernee onder leiding van de schei
dende dirigent.
Uiteraard bestond het programma
van donderdag en vrijdag uit stuk
ken. die ook tijdens de tournee zullen
worden gespeeld. Te weten Mahlers
vierde symfonie, het Concert voor
fluit, harp en orkest van Mozart en
een uit 1972 daterende en ln opdracht
van de Rotterdamse Kunststichting
voor het Nederlands Blazersensem
ble geschreven compositie van Otto
Ketting, getiteld Time Machine. De
componist kan tevreden zijn dat het
R.Ph.O. zoveel aandacht heeft be
steed aan dit werk, dat reeds vele
malen ten gehore werd gebracht en
ook op het festival van Hong Kong
zal worden gespeeld.
Twee orkestleden waren de solisten
Speciaal morgen
bij de vertolking van Mozarts Con
cert voor fluit, harp en orkest: de
fluitist Raymond Delnoye en de par-
piste Nicole Mastero. Belden hebben
hun parijen op voorbeeldige wijze ten
gehore gebracht, waarbij Edo de
Waart voor een begeleiding zorgde
die naar sterkte goed was afgewogen
tegen het spel van beide solisten, die
een warm applaus na afloop ln ont
vangst hadden te nemen.
Hoofdschotel voor belde abonne
mentsconcerten was de vierde symfo
nie van Mahler, met aan het slot de
sopraansolo „Das himmllsche Le-
ben", waarvan de tekst ontleend ls
aan de bundel „Des Knaben Wunder-
hora". Deze vierde symfonie is wel de
meest bevattelijke van de negen die
Mahler schreef, en werd dan ook het
meest populair. Enkele Jaren na de
première (1901) werd de symfonie tij
dens een concert van het Concertge
bouworkest twee maal uitgevoerd.
Voor de pauze dirigeerde de compo
nist. daana daarna Willem Mengel
berg. Dat was bedoeld om meer be
grip bij het publiek te kweken voor
muziek die toen als modern gold.
Edo de Waart heeft zich ten volle
ingezet om de uitvoering een feest
voor het gehoor te doen zijn. De so
praansolo werd gezongen door Felici
ty Lott, die ook de komende tournee
zal meemaken. Zij beschikt over een
volle en glanzende stem die zij op
muzikale wijze weet aan te wenden.
De plaatsing van de zangeres op de
achter-galerij, dus achter het orkest,
leek ons minder gelukkig. Het geluid
kwam van te ver af, waardoor de stem
niet optimaal tot zijn recht kwam
Overigens niets dan lof voor dit con
cert, dat een waardig afscheid van
Edo de Waart als dirigent van het R
Ph.O. te Roterdam betekende.
Voor de gezinsprogramma's op woensdagavond willen wij
graag met meisjes en jongens in de leeftijd van 10 tot 13 jaar
praten over hun belevenissen op school.
Misschien heb je pas iets spannends meegemaakt. Maar het
kan ook best dat je verdrietig of teleurgesteld bent over dingen
op school en in de klas.
Heb je een verhaal dat je eigenlijk een beetje gek vindt, bedenk
dan dat wij alleen je brief lezen.
Brieven aan: IKON-t.V.
Borneolaan 27,
Hilversum
met vermelding: school
Wereldkampioenschappen
schaatsen voor heren.
Ned 1 15.09 en I7J5
De Tros start de vertoning
van de korte Amerikaanse
misdaadserie Het Aspen-mys-
terie.
Ned. 2 t 21.30
Hans van Willigenburg pre
senteert Rondje Theater.
Ned. i 21.55
Ned. 2 22.45
Dick Cavett praat met de
actrice Lilli Palmer.
Duitsl. 1 22.40
Gasten in De Rooie Haan
lijn: Hans Kombrink. PvdA
Tweede Kamerlid, over volks
huisvesting en PPR-Kamerlid
Leo Jansen over al tra centri
fuge.
Hllv. 1 12.41
Jeanne van Manster heeft in
het VARA-radioprogramma
„Het aout in de pap" een Inter
view met Jan Blokker en ver
der gesprekken met de schei
dende en komende directeur
van de Rotterdamse Kunst
stichting, Adrlaan van der
SUay en Hans Keiler.
Hllv. 1 16.00
Wereldkampioenschappen
schaatsen voor heren.
Ned. 2/15.00 en 17.02
Erik van Zuylen maakte
een documentaire over het
„Woordenboek der Nederland-
sche Taal".
Ned. 2/20.40
De film Space Coast gaat
over mensen die de ruimte
vaartprojecten op Cape Cana
veral hebben meegemaakt en
zijn achtergebleven in het nu
troosteloze dorpje.
Ned. 2/22.05
Cees Schrama presenteert
een televisieregistratie van
het Dizzle Gillespie Kwintet
tijdens een concert te Amers
foort.
Ned. 1/22.50
De BRT geeft een beeld van
het Vlaamse karakter van
Noord-Frankrijk.
België 1/22.00
Heinrieh Boll. Rolf Hoch-
huth en Alfred Andersch wer
ken mee aan het Duitse pro
gramma Kritiek op zondag
avond.
Duitsl. 1/22.00
Ds. A. Klamer spreekt in de
hervormde kerk van Wolp-
haartsdijk.
Hilv. 2/10.00
Met dit stukje hoop ik de belang
stelling te prikkelen voor een pro
gramma waarmee de VPRO mor
gen een piepkleine minderheid
een genoegen zal doen. Tot de
groep behoren uitsluitend mensen
die zijn geïnteresseerd in de oor
sprongen en verdere ontwikkeling
van hun moedertaal. Helaas krijg
je dikwijls de Indruk dat steeds
meer Nederlanders zich van de
rijkdom van onze taalschat niet
bewust zijn. Dat ls dan ln tegen
stelling met de titel van Erik van
Zuylens belangwekkende film:
„De taal is gansch het volk."
Schrijven wij die titel op zijn
Vlaams, dan komen wij bij Ferdi
nand Snellaert, in 1836 te Gent
medeoprichter van de Maatschap
pij De Tael ls gantsch het volk.
Deze schrijver beijverde zich voor
het behoud van het Nederlands
als volkstaal Enkele jaren later.
In 1843 promoveerde te Lelden tot
doctor ln de letteren Matthias de
Vries. Zijn naam is. samen met die
van Lammert te Winkel, niet al
leen verbonden aan de spellingsre
geling van 1863. maar ook aan het
Woordenboek der Nederlandsche
Taal
Dit woordenboek, waarvan het
eerste katern dateert uit 1864, is
door Ton Hydra
nog altijd niet voltooid. Zeven ge
neraties neerlandici hebben tot
dusver 25 folianten vol geschre
ven. De redacteuren ploeteren nu
op woorden met het voorvoegsel
ver. Zij moeten nog anderhald mil
joen fiches (dat zijn kaarten met
citaten) interpreteren en ver
werken.
Als het karwei op de oude voet
wordt voortgezet, zal het zeker tot
het midden van de volgende eeuw
duren voordat het laatste deel van
de pers komt.
Vrijwel niemand weet iets van de
wonderlijke wordingsgeschiede
nis van het bijna alles omvattend
woordenboek, waarbij vergeleken
..De dikke Van Dale" een kleine
jongen is. In het WNT. zoals de
titanenarbeid wordt aangeduid, is
de ontwikkeling van onze taal te
volgen tussen 1550 en 1921
Het laatste jaartal lijkt een zeer
willekeurige begrenzing, maar
daama veroorzaakt de moderne
tijd een zo overstelpende hoeveel
heid nieuwe woorden, dat de vol
tooiing nog een eeuw extra op zich
zou laten wachten. Het bestuur
van het Instituut voor Nederland
se Lexicon wenst echter het stan
daardwerk binnen zeventien Jaar
afgerond te zien.
Dit instituut, gefinancierd door
Nederland en België, is onderge
bracht in een statig pand aan het
Leidseplantsoen. Erik van Zuylen
verzamelde daar het materiaal
voor een volwaardige film, waar
mee hij als eerste cineast het nau
welijks bekende monnlkkenwerk
ln de openbaarheid brengt. Als
onze taal u ter harte gaat, zal het
precies een uur durende program
ma u zeker boelen. Dit houdt dari
een compliment voor de maker in,
want een onderhoudende film te
maken van zoiets saais als een
woordenboek lijkt onbestaan
baar. Toch is hem dit gelukt.
Van Zuylen kleurt de wordingsge
schiedenis van het woordenboek
met de film portretten van mensen
achter de wetenschappelijke ko
los. Het zal menigeen verrassen
dat deze taalmonnikken geen
droogstoppels waren en zijn. Zon
der hen uit te horen over hun
privéleven wist Van Zuylen toch
heel wat persoonlijke trekjes en
zelfs emoties vast te leggen
Zo vernemen we dat er een zo
belachelijk aandoend standsver
schil bestond tussen de redacteu
ren en hun assistenten, die het
moeilijke spitwerk deden. Uit de
vergetelheid worden markante fi
guren gehaald als veelweter Kik
kert en dr. Knuttel, artistiek be
gaafd taalgeleerde en politiek ac
tief voor de communistische partij
in Leiden.
Een centrale plaats in de film
heeft dr. C. Kruyskamp. Wie een
„Van Dale" bezit, weet dat hij
daarvan de bewerker is. Minder
bekend zal zijn dat dr. Kruys
kamp al sinds 1936 grote verdien
ste heeft voor ons omvangrijkste
woordenboek, waarvan hij tot
voor kort hoofdredacteur was. Hij
vormt tevens de oudste schakel
met de eerste samenstellers, want
hij begon zijn werk bij Kikkert en
die had initiatiefnemer De Vries
nog gekend.
De huidige hoofdredacteur van
het WNT ls de Vlaming W. de
Clerck. Hij gelooft niet erg ln het
maken van woordenboeken met
behulp van de computer. De
Clerck zegt moedeloos te worden,
als hij denkt aan het enorme aan
tal bronnen dat zal moeten wor
den doorworsteld. Daaruit kan het
bestaan worden afgeleid van een
controverse met een nevenafde
ling van het instituut, het Thesau
rusproject. waarvan de medewer
kers juist wel op de computer mik
ken. Dat werk ls net een uitdijend
heelal. Toen aan het woordje
„van" werd begonnen, was er geen
regel bronnenmateriaal. Na een
jaar speuren had redactuer De
Tollenaere veertig kolommen bij
elkaar geschreven.
kers van de hervormde en gerefor
meerde synode. Ook van die zijde is
regelmatig druk op de IKON-tv-di-
rectie uitgeoefend de rubriek meer
tot spiegel van de kerk te maken.
Vooral daarom ook is de huidige gang
van zaken bij Kenmerk zo teleurstel
lend voor de IKON-leiding. De aange
kondigde splitsing wordt over het al
gemeen dan ook betreurd. Het be
stuur van IKON heeft deze week de
hoop uitgesproken dat de lucht in de
toekomst zal klaren.
Project van de
Rode Kapel:
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De Jonge ci"
nist Charles van der Leeuw
1952) heeft in 1978 „De Rode K
opgericht. Aanleiding daartoe
het door hem gecomponeerde «tr
„Botschaft aus dem Irgendwi ,„n
teksten van Ulrike Meinhof. He
werd uitgevoerd in het Amsten a'
Vondelpark en het Concertgebe ech
Haarlem en tijdens een straatc<
ln Utrecht. Besloten werd uit de
nemende musici een projektgr*
vormen met het doel programn
bieden die betrekking hebben
tuele vraagstukken.
De groep (een vaste kern wa onl
heen zich steeds weer andere
groeperen) maakt momenteelln o
gramma's met als thema „dichl tip
gevangenschap."
In dit kader treedt „De Rode
vanavond (zaterdag) om 20.30 i itel
in het Theater aan de Haven in n 1
veningen met als programma:
schaft aus dem Irgendwo", „PL
from prison" en „Freitod". e
reel
De „Poems from prison" is een hu
positie van Jack Kat (geb. 195 ec]
gedichten van een van de leider
de Zwarte Panters, Ericka Hu jur
„Freitod" van Charles van der I de
werd geschreven op het gelijkni ngi
gedicht van Peter Paul Zahl dj
dood van Ulrike Meinhof tot
werp heeft.
-K;
Dit programma dat wordt uitgejde
onder leiding van Charles vai
Leeuw wordt op zondag 18 fel
om 15.00 uur in „De Duif" in Anc
dam nogmaals ten gehore gebr e
De bezetting van De Rode Kap ld
staat uit: Germaine Stordiau v
praan), Jan Majoor (bariton),
van der Walsum en Bart TerfKl
(fluit), Niek de Vente (piano),
Does (slagwerk), Jan Hartman (t|ol
taar). Ellen Sielcken en Peter Vi »n
(wood. ;rd
tj
ij
Et
is'
ÏIÉ
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Het bestuur vi
Stichting Amsterdams Fonds vo er
Kunst heeft de Multatuliprijs di^re
toegekend aan de schrijver
Krol voor zijn roman „De weg
Sacramento". Bert Schierbeek li
voor zijn dichtbundel „Weerwerlgc
Herman Gorterprijs. De twee lite ta
prijzen worden jaarlijks uitgerei o
zijn 7000 gulden groot.
De adviescommissie voor de Mul
liprijs, bestaande uit de hen
Kuik, W. G. van Maanen en Y
Uyl, is van mening dat Krol in
oeuvre een eigen lijn volgt waa h
hij de afstand overbrugt tussen v_
de commissie de traditionelen e
experimentelen noemt. Krol, d m
het dagelijks leven computerdes Ie
dige is, slaagt er, volgens dit ad
college, in met een wiskundige s<
heid zeer complexe en verbc
emoties op te roepen. Dit samen an
van gevoel en verstand vindt de da
missie een absolute verrijking, e
„Weerwerk" van Schierbeek is0'"
kroond omdat de bundel een ve le
ning laat zien tussen „het tumult bi
se van vroeger werk en de een bi
van zijn latere gedichten". Boven .l,
bezit de bundel een uitgewogen
positie waarbinnen mensen te
werk" leveren tegen hun milieu, a
omgeving en omstandigheden. H mi
tepunt uit dit werk noemt de com q
sie, samengesteld uit C. Buddingl
Schippers en A. J. Korteweg, hean
dicht „de deur".
th
HILVERSUM (ANP) Het plani 3
van de Raad van beheer van de 1
om een prijsvraag uit te schri !c
voor een nieuw omroepbestel 1 j
binnen het NOS-bestuur zoveel v tw
stand ontketend dat de Raad |e
voorstel opnieuw zal bekijken ov
Onder het motto „Haalt het omi
bestel 1984" zou iedereen die
daartoe geroepen voelt zich daai
kunnen uitspreken. Voor de j
vraag was in totaal 35.000 gu
uitgetrokken.
Vooral van de kant van de zen
machtigden bleken bezwaren U
staan tegen een dergelijke prijsv
KRO-voorzitter Hendriks noeml
omroepbestel een broze zaak me
gesproken politieke kanten, dati
niet geschikt is als inzet van
prijsvraag. Hij kreeg steun
NCRV. TROS. EO en enkele V
den. Voorstanders van de prijsvi
waaronder de VPRO. zeiden hel
ludieke gedachte te vinden dat Ij
een zijn mening over het besU
mogen en kunnen geven.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Zaterdag 31 ma
de laatste dag dat Barend Bare
zijn eigen radioprogramma Bij
rend zal presenteren. Met Barei
„de gewone Amsterdamse
met een pet", dreigt een nati<
figuur te verdwijnen, ware h>
dat hij plannen heeft met een r
programma op de proppen te ko
Het is nog niet bekend wat da
zijn en wanneer
Op zondag 1 april gaat de zender!
ring in. De programmaleiding va
NCRV heeft Barend indertijd
vraagd om na die datum zijn verz
platenprogramma Bij Barend ov
hevelen naar Hilversum 1. Maar(
wil de 71-jarige niet van weten.1
houdt er voorlopig mee op, een
drietige schare trouwe luist*
achterlatend ter grootte van 2,5 t<
miljoen.