Touwtrekken tussen bisschoppen in Puebla Vrouwengroep zoekt contact met bisschoppen 'Benoem Hasselaar zo gauw mogelijk' Een bisschop voor jan-met-de-pet in Mexico i Trouw Verontrusting over boringen in Groningen Conferenties Pinochet blij met toespraak paus Groep Amsterdamse studenten: VANDAAG VOORBIJGANGER -VRUDAG 9 FEBRUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET 2 door Aldert Schipper PUEBLA (MEXICO) De kerk moest eisen dat de vei ligheidsdiensten van de La- tijnsamerikaanse staten on der controle gebracht worden van een onafhankelijke macht. Dit is een van de uit spraken die commissie acht, ..evangelisatie, ideologie en politiek" van de bisschoppen conferentie CELAM heelt ge formuleerd Deze commissie is een van de meer productie ve groepen van bisschoppen binnen de conferentie, die a s. dinsdag met een plechtige bij eenkomst besloten wordt. Lang niet alle commissies zijn even duidelijk. Het Is en blijft een touw trekken tussen bisschoppen die de nadruk willen leggen op duidelijke leerstellig e uitspraken en anderen, die met het oog op de zeer dringende politieke en sociale problemen in La tijns-Amerika graag een pastorale handreiking willen doen. De afgelo pen dagen hebben de bisschoppen voornamelijk plenair de rapporten besproken, die de eenentwintig ge spreksgroepen hebben gemaakt Sa men vormden zij een boekwerkje van 150 pagina's kwarto. In de plenaire vergaderingen kregen de bisschop pen een reeks sprekers te horen, die kritiek oefenden op de rapporten. Aan de hand van deze kritiek moeten de groepen hun rapporten herschrij ven. waarna opnieuw plenair verder wordt gepraat. Onzeker Dan wordt tegelijk ook gestemd. De meest kritieke dagen staan dus nu voor de boeg. Wat dan tenslotte ge bakken wordt is nog onzeker. Onder «T. r de groepsrapporten zijn er enkele, die IN iet ElZlJQIg de moeite waard schijnen te zijn. opening van de CELAM heeft gezegd, meent deze commissie dat een gees telijke. zij het in uitzonderlijke om standigheden. best de rol van politiek leidsman op zich kan nemen, „ook al gaat de huidige ontwikkeling van de kerk niet In deze richting," aldus commissie acht De genoemde commissie acht wees bijvoorbeeld de gedachte af dat de politiek van nationale veiligheid, die door veruit de meeste regeringen In Latijns-Amerika wordt gevolgd, be schouwd kan worden als de beste verdediging van de christelijke waar den. zoals veel van die regeringen plegen voor te geven. In tegenstelling tot wat de paus bij de Omdat evenwel door Christus niet een poliUek of ideologisch evangelie werd gepredikt, dient de priester zich ook van ideologische beïnvloeding te onthouden. Dat de priester geacht wordt zich van partijpolitieke kuipe rijen te onthouden, betekent voor commissie acht overigens niet dat de priester zich totaal afzijdig kan hou den. Zij moeten onrecht en schending van de rechten van de mens kracht dadig afwijzen en de leken steunen. die een militante rol in de politiek willen spelen. Het ontwerp-document werpt het ka pitalisme en het communisme op één hoop, als „humanistische richtin gen". Het ene wordt gekleurd door een Ideologie van de rijkdom, het andere door een systematische belij denis van een militant atheïsme. De kerk moet ruimte scheppen voor een broederlijke samenleving, een maat schappelijke order, waarin allen In staat zijn hun bijdrage te leveren aan het gemeenschappelijk welzijn, aldus commissie acht. Zij zegt verder dat de leer van de nationale veiligheid ingaat tegen de christelijke odpracht akn de mens. Theologie Commissie zes. die sprak over de the ologie van de bevrijding, produceerde een document dat in algemene ter men was gesteld. Het rapport omvat bijvoorbeeld geen omschrijving van de theologie. Werkelijke bevrijding, aldus commissie zes, maakt gebruik van de evangelische bevrijding, aldus commissie zes, maakt gebruik van de evangelische middelen met hun uit zonderlijke doeltreffendheid en neemt haar toevlucht niet tot geweld of de dialectiek van de klassenstrijd. De doorgaans als progressief afge schilderde bisschop Candido Padin van Bauru ln Brazilië gal als zijn mening, dat de rapporten onvole- doende objectiviteit bevatten en toch te veel voorbij gaan aan de onder drukking en de miljoenen verschop pelingen ln Latijns-Amerika. Maar aartsbisschop Sllva Henriques van Santiago, Chili, vond weer dat er in de meeste stukken een te ruime aan dacht werd geschonken aan tijdelijke en sociaal-politieke aspecten. door Aldert Schipper PUEBLA De bevrijding in Latijns-Amerika moet van de vrouwen komen. Dat is in het kort de boodschap die een groep vrouwen nadrukkelijk onder de neus duwt van de hier in Puebla gehouden bis schoppenconferentie CE LAM. De kerk houdt er onvol doende rekening mee dat er drie maal zoveel vrouwelijke als mannelijke religieuzen in Zuid-Amerika zijn en dat tachtig percent van de prakti serende katholieken vrouwen zijn. De vrouwelijke religieuzen vormen een groep van tienduizend ontwikkel de vrouwen en die lijken nu ln bewe ging te komen om hun invloed te laten voelen. Hun eerste mikpunt is de overdreven mannelijke houding, die de meeste Zuidamerlkaanse man nen hebben, het zgn. machismo. Maar de religieuzen trekken hun actie door naar de onaanvaardbare verschillen die er zijn tussen rijk en arm. Zo zijn er duizenden religieuzen die weigeren voortaan alleen nog les te geven aan de kinderen van de rijken en zich willen richten op de arme kinderen. Een brandend probleem wordt ge vormd door de geboorteregeling. De encycliek Humanae Vltae (met het verbod van 't gebruik van de pil) heeft de vrouwen diep getroffen. De vrouwen reageren met de opmerking: het Is toch niet de paus. die de kinde ren moet krijgen? Hier ln Zuld-Ame- rika zeggen ze dat de gelukkigste vrouw de Jonge rijke weduwe met kinderen Is. ZIJ hoeft niet bang te zijn dat zij, zoals tachtig tot negentig per cent van de vrouwen, door hun echt genoot geslagen zal worden. ZIJ bezit kinderen, de enige manier waardoor een vrouw in deze maatschappij er kenning kan vinden en doordat zij geld bezit kan zij zelf een geschikte man uitzoeken. Voor de meeste meis jes zoekt de familie de echtgenoot uit. Daarom laten meisjes zich hier graag schaken door de jongen van haar eigen keus. Dit complex van ver schijnselen noemt men hier machis mo en zij komen voort uit het superi oriteitsgevoel van de mannen. Te veel Hoe de toestanden hier zijn, kreeg ik nog eens te horen op het Garibaldi- plein in Mexico-stad. waar vorige week maandagavond het nationale revolutie-feest gevierd werd. Er ston den mogelijk wel dertig orkestjes en er heerste een uitgesproken romanti sche sfeer, wanneer je even niet lette op de bedelaartjes en de dronkaards. Een vrouw van misschien even in de dertig sprak me aan. Ze vertelde dat ze aan de drank geraakt was. doordat haar man haar had laten zitten met een aantal kinderen. Die waren te veel. had hij gezegd. En hij was ver der gaan leven met de dochter van haar zuster. Zijzelf was op dat mo ment alweer zwanger. Ze ging naar een „dokter" die haar kruiden gaf. om de zwangerschap af te breken. Dat kostte haar bijna het leven. Ze liet de blauwe plekken zien, waar haar ex- echtgenoot haar had geschopt. Meer levend dan dood kwam zij bij een echte arts. die haar maar net in leven kon houden. Haar enige troost was nu de pure alcohol, die zij bij de apot heek kon kopen met geld dat ze vla prostitutie wist op te scharrelen Dit soort gevallen zijn volgens de maat schappelijk werkster ln mijn gezel schap aan de orde van de dag. Slag in de lucht Pauselijke oproepen om toch vooral het gezinsleven te respecteren zijn ln zulke gevallen uiteraard slagen in de lucht. De groep van vrouwen die hier contact zoekt met de bisschoppen, legt uit dat de huidige kerkelijke leer omtrent geboorteregeling volstrekt onvoldoende Is en dat de vrouw be vrijd moet worden van deze dwang. Vrouwen die zich niets aantrekken van de kerkelijke regels wordt ten onrechte een schuldgevoel gegeven en velen onder hen overwegen de kerk te verlaten. Een priester die onder de armste van de armste mensen werkt, vertelde van een Indiaanse vrouw, die hem zei: Had mijn moeder me maar begraven, op het moment dat ik ter wereld kwam." Van een onzer verslaggevers GRONINGEN De provinciale kerkvergadering iPKV) van de her vormde kerk ln Groningen heeft in een brief aan de regering verontrus ting uitgesproken over de voorgeno men proefboringen op korte termijn met het oog op het dumpen van kern afval in zoutkoepels in Groningen en Drente De PKV maakt zich, vooral ook zor gen over de niet geheel verklaarbare haast, waarmee men met de proefbo ringen wil beginnen, terwijl het vast staat. dat de werkelijke opslag de eerste tientallen jaren nog niet zal kunnen plaatsvinden. Deze haast, al dus de PKV. roept het vermoeden wakker, dat niet alleen voor eigen gebruik, maar ook voor eventuele opslag van afval uit andere landen onderzoekingen worden verricht. De Oroningse hervormden pleiten voor een veel bredere aanpak van het energievraagstuk, waarbij men steeds op zijn hoede is voor een ont wikkeling, die de hele samenleving zo kwetsbaar maakt, dat een versterkt en autoritair bewakingsapparaat no dig is; een aanpak waarbij men zich veel meer richt op bezuiniging ln het energiegebruik en op de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen. BELFAST In het Noordierse Belfast hebben een pastoor en een dominee samen een rouwdienst ge leid. Het ging om een door de IRA vermoord echtpaar, van wie de man rooms-katholiek. de vrouw protes tant was. Basisgroep In de praktijk, over opzet en mogelijkheden van een ba sisgroep, over vieringen, de plaats van de kinderen en andere praktische vragen, in samenwerking met de ba sisbeweging Nederland, 3-4 maart. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Toekomst, tien we er nog brood in, bezinning op het arbeidsethos. 2-3 maart. De Olde Vechte, Ommen (teL 05291-1963). Wat te doen met wat we weten, voor leden zendingscommissies. 2-3 maart. De Drieklank. Paterswolde. Inf. en aanm. tel. 033-43244. Veelvormig dialoog, toetsen en oefenen van de meditatieve houding. Sclvias-weekend, 2-4 maart, Emmaus Priorij. Maarssen (tel. 03465-61678). SANTIAGO (AFP) De Chileense president, generaal Augusto Pino chet meent dat het bezoek van paus Johannes Paulus n aan Latijns-Ame rika „heel wat zaken heeft duidelijk gemaakt". De Chileense leider be- klemtonde ln Santiago dat de woor den die de paua tijdens het bezoek gsproken heeft de missie van de kat holieke kerk duidelijk omschrijven, vooral voor „bepaalde mensen die een politieke opvatting hebben" van deze apostolische missie. De generaal vond dat de paus zeer veel moed had getoond door zijn standpunt uiteen te zetten. Mr. J. Schouten (53) wordt met In gang van 16 maart burgemeester van Raamsdonk. Hij ls nu burgemeester van Schalk. Schouten ls rooms-kat- holiek en lid van het CDA. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dertien theologische studenten van de universiteit van Amsterdam hebben in een open brief ge vraagd, zo snel mogelijk een einde te maken aan het „gekra keel en gekakel" rond de opvolging van prof. dr. K. Strijd door prof. dr. J. M. Hasselaar te benoemen. Per 1 maart is de heer J. P. Berkhout (48) benoemd tot burgemeester van Oud- en Nleuw-Gastel. HIJ was sinds 1970 wethouder ln Heumen. Hij is Utrecht rooms-katholiek en lid van het CDA. Zij achten het van het hoogste be lang, dat de hoogleraarsplaats voor de ethiek, die nu al sinds september 1976 open is, zo spoedig mogelijk weer bezet wordt, opdat colleges en onderzoek ethiek worden voortgezet, de faculteit tot innerlijke rust komt en er een nieuw vertrouwen tussen kerk en faculteit wordt opgebouwd. Nog langer leeg laten staan van deze hoogleraarsstoel zou wel eens tot ge volg kunnen hebben, dat deze forma tieplaats ten prooi zou vallen aan Haagse bezuinigingswoede. Zonder zich uit te willen laten over de kwaliteiten van dr. G. H. ter Schegget en dr. N. T. Bakker stellen deze der tien studenten vast. dat de gehele toestand hun kandidatuur verder on mogelijk heeft gemaakt Prof. Hasse laar voldoet aan de overeengekomen profielschets. Als hij „de moed en de grootheid toont om Inderdaad onze faculteit en de hervormde kerk te helpen uit de impasse te geraken", mag men die kans niet laten schieten en kan er een einde komen aan de polarisatie en de chaos, aldus de open brief. Een woordvoerder van de dertien. Marcel Barnard, verklaarde, dat van de faculteitsstudenten tot nu toe al leen de mening van de zg. „Actie groep-theologen" naar buiten kwam. De open brief wil laten zien, dat dat niet de enige opvatting ls, die onder de studenten leeft. De heer J. Klngma (52), vanaf 1972 burgemeester van Gouderak, is even eens per 1 maart benoemd tot burge meester van Egmond. Hij ls her vormd en lid van de PvdA. Inmiddels heeft een groep theologi sche studenten van de rijksuniversi teit te Utrecht de Amsterdamse fa culteitsraad met klem gevraagd, prof. Hasselaar in Utrecht te laten en als nog te proberen, Ter Schegget of Bakker in Amsterdam benoemd te waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammtngi Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Postt>u» 859 1000 AW Amslwdam lel 020-913456 teie. 13006 Posrg ro 66 00 00 air* Ned Creöwtban* ReAemrrgnr 23 00 12 574 X11000 REGIO ROTTEROAM/DORORECWt 3000 AX Ronerdam w 010-11» •n berorgmg) Ml 010-115668 (redactie) MIISnOMM^i REGIO DEN HAAGA.EIOCN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 Parfcsiraat 22 Oen Haag REGIO NOORtVOOST-NEOERLANO 8000 AA Zwcee Ml 05200-17030 Melkmarkt 56 Abonnementsprijzen: Pe» maand f 15 90 p» kwartaal I 47.» Pe» ha» i 9540 Per raar m 60 9-1630 van Op zendag van 16- 20 wu< 020-913456 Opgave nwv-adrerMnties Mi 020-936668 0> serveer aan Mew-Adv a'detng postbus 433 1000 AK AMSTEROAM A<*eswvgmge« mtsmrtend KtvriMR aan onze AmaMrdamee adreseen door Paula Irik en Anne Marijke Spijkerboer CUERNAVACA De kerkdienst in de kathedraal van Cuer- navaca, een van de grote steden van Mexico, was voor ons, protestanten, in geen enkel vakje in te delen. Geen Latijn, geen galmtoon, geen taboe op blote armen en benen, geen publiek van louter intellectuelen, theologische fijnproevers of luxe-marxisten, maar gewoon jan-met-de-pet en dat alles in een zeer sobere omgeving, ontdaan van alle krullerij en goudwerk. Zelfs het Maria-beeld leek letterlijk terzijde ge schoven. Dit ls de kerk van bisschop Sergio Mendez Arceo. een van de belangrijk ste Mexicaanse „afwezigen" tijdens de Latijns-AMKrikaanse bisschop penconferentie ln Puebla. In de kat hedraal van Cuemavaca wordt de muzikale begeleiding van de kerk dienst verzorgd door een Mexicaans orkestje met een viool, een gitaar, een trompet en slagwerk De muziek vormt een merkwaardig gedempte en Ingetogen ondersteuning voor de ge meentezang. Een vrouw achter een microfoon geeft het gezongen ant woord uit de gemeente aan. Afgezien van de dlkkc- wierook-wol- ken die door de zonne banen heenkol- ken en waar de bisschop als een mys terieuze held uit opduikt, doet alles nogal protestants aan: bediening van de eucharistie met de nadrukkelijke uitroep: „Denk eraan: gewoon eten en er wordt geen kruis geslagen. Niet ervoor en niet erna." Halverwege de liturgie maakt de bis schop melding van een moordpartij in een parochiehuls ln El Salvador de vorige dag. Voor velen ln de kerk ls het bericht nieuw. Ook leest hij een open brief voor van de priesters van zijn bisdom over de komst van de paus naar Mexico Lijden In deze brief wordt gezegd, dat de paus met ls gekomen als toerist en ook niet als veroveraar (conquista dor). maar om Christus te ontmoe ten die lijdt ln het Latijns-Amerl- Jcaanse volk". „Toch proberen som mige groepen munt te slaan uit zijn bezoek. ZIJ laten een Mexico zien. dat de pauselijke figuur verheft tot sym bool van de kracht van hun eigen conservatieve ideologie, die lijnrecht tegenover de sociale verandering staat." De priesters wijzen er verder op. dat de paus in de eerste plaats kwam om de bisschoppenconferentie te ope nen. waar de verworvenheden van Medellin-1968 een gids dienen te wor den. „Vanaf dat tijdstip raakte de kerk namelijk meer betrokken bij het proces van bevrijding, met als resul taat: vervolging, gevangenneming en martelaarschap voor meer dan 850 bisschoppen, priesters, religieuzen en leken." Na de mis schudde Mendez Arceo honderden parochianen de hand. Wij hadden al een week geprobeerd een afspraak met hem te maken en toen wij aan de beurt waren, zei hij Ja. Brevieren De volgende ochtend wachten we eer biedig achter een pilaar ln het con vent. terwijl de bisschop heen en weer loopt te brevieren. Na enkele minuten wenkt hij ons vorstelijk en schuiven wij in twee stoeltjes tegenover hem. Het was ons opgevallen, dat ln het werkdocument voor Puebla de kerk samenvalt met ..het volk van God". In dat document wordt aan de kerk de taak toebedeeld een missie te ver vullen tegenover de armen. WIJ vra gen waarom in het werkdocument de armen niet het uitgangspunt van de theologie zijn Mendez Arceo duidt de armen aan als ..meerderheid", waar wij Westeurope anen altijd het woord ..minderheid" zullen gebruiken Het woord ..meer derheid geeft de Latijnsamertkaan- Bisschop Mendez Arceo. se situatie weer. Het ls de minderheid die hier een leefbaar leven kan leiden. Hij zegt: „De kerk heeft inderdaad een missie, maar niet alleen naar bui- 'ten. ook in de kerk zelf De boodschap geldt ook binnen de eigen kring. Bo vendien zijn juist de christenen niet alleen in de kerk te vinden, maar ook erbuiten. Natuurlijk dient de theolo gie vervolgens de armen wel als maat staf te hebben. Maar wie de armen zijn, dat wordt niet uitgemaakt door de grenzen van de zichtbare kerk." Maria In Latijns-Amerika lijkt het of Maria enige taken van Christus heeft over genomen. In de zin van: Gods aanwe zigheid op aarde, als verlosseres en als degene die er is voor de armen. Volgens bisschop Mendez Arceo heeft de katholieke kerk hier inderdaad de rol van Maria overdreven. Zij heeft krijgen. Zij schrijven. Juist in Utrecht te merken hoe de steun voor een benoeming van Ter Schegget nog steeds groeit. Deze Utrechtse studenten menen, dat de discussie in de kerk er alleen maar mee gediend wordt, als de groep in de kerk, waarvan Ter Schegget een der voormannen ls, eindelijk aan een der theologische faculteiten terecht kan voor wetenschappelijke reflectie op en ontwikkeling van haar daden. Ook schrijven zij, dat met een benoe ming van Hasselaar in Amsterdam „voor de tweede maal in nauwelijks vijf Jaar moeilijkheden in de Amster damse faculteit worden „opgelost" door het aantrekken van een Utrecht se docent, waarna „Utrecht" dan maar moet bekijken hoe het dit gat opvult". (In 1974 werd dr. E. J. Beker, tot dan docent aan de Utrechtse universiteit, benoemd tot hoogleraar dogmatiek in Amsterdam als opvolger van prof. dr. G. C. van Niftrlk, nadat ook toen eerst sprake was geweest van een benoeming van dr. Ter Schegget. In Utrecht kwam dr. H. W. de Knljff toen in Bekers plaats; red.) In de Utrechtse faculteit is Hasselaar een van de weinige docenten met begrip voor de inzichten van die stu denten die sympathiseren met Ter Schegget. „Wij zouden het ten zeerste betreuren als dit steunpunt ons ont nomen werd, zowel om persoonlijke als om wetenschappelijke redenen. Het lijkt ons ook vanuit de kerk be zien geen goede zaak als deze groep aan de Utrechtse faculteit zou ver dwijnen", aldus deze brief van (o.a.) de theologische werkgezelschappen Septlmum en Terzake ln Utrecht. Naar een gespleten oecumene? Ik ben bang dat ik niet de enige ben die met stijgende verbazing de verklaringen van kardinaal Willebrands ln een interview met „Tussenbeide" (zie Trouw van maandag J.l.) gelezen heb. De kardinaal beklaagt zich erover dat zijn rooms-katholieke medegelovigen 1 zich in de oecumene te weinig hebben l laten horen. Eerlijk gezegd en ik heb er enige ervaring mee was me dat nooit zo opgevallen. Maar wanneer de kardinaal dan zegt: „Veel c te weinig treden ze op als partner die het rijkste erfgoed van het christendom heeft bewaard" krijgt men de neiging de kardinaal te vragen wat hij met dat rijkste erfgoed1 bedoelt. Het Utrechts kerkmuseum zal hierbij niet meespelen, neem ik aan. De kardinaal heeft 't dan in 't bijzonder over de eucharistie. Hij spreekt van de aanwezigheid van Christus in het sacrament van de eucharistie. Er zou vooruitgang geboekt zijn in de erkenning daarvanp1 bij protestanten. Daarin heeft hij geljk, de woorden „vervloekte paapse mis" vallen bij de protestanten niet meer. Toch ben ik bang dat er weer iets aan 't veranderen is. Na Vaticanum n kwamen we aardig op gang en zullen veel protestanten gedacht hebben: ach, die hele transsubstantiatie-leer van de katholieke kerk ls nu achterhaald. Wat let ons om samen avondmaal te vieren? Ik ben toch niet verantwoordelijk voor alles wat een ander daarbij krachtens traditie of folklore denkt. De woorden van de kardinaal maken mij daar minder zeker van. Opnieuw benadrukt Iiij het verschil tussen eucharistie en avondmaal. Is dat nodig voor de achterban? Mret er uiteindelijk niet eens helderheid komen. Want ik wil dat rijkste erfgoed wel eens zien. Wie beoordeelt trouwens of die superlatief juist is? Ik ben bang dat Lt zulke uitingen ertoe bijdragen dat we 'c op weg zijn naar een gespleten oecumene. Een oecumene die vasthoudt aan wat voorbij is en onze wereld daarheen terug wil voeren en een oecumene van hen die met de mensen werkelijk verder willen. een zekere werkverdeling tussen Ma ria en Jezus aangebracht. Maria is degene die het dichtst bij het volk staat. Zij fungeert als spreekbuis en woordvoerster voor de onderste lagen in plaats van Christus. Maar de bisschop vindt, dat de pro testanten tekortgeschoten zijn ten opzichte van Maria. De lofzang van Maria is een bevrijdingslied. Dat drei gen de protestanten te vergeten. In Maria wordt de barmhartigheid bena drukt tegenover God als kastijder. God openbaart zich aan Israël in etappes. Die etappes zijn onder ande re gerechtigheid en kastijding. In Ma ria zie je de hoogste etappe verwerke lijkt: Gods gebleken trouw aan Israël. Maria is de laatste trap: de barmhar tigheid. Toch spreekt Mendez Arceo juist waar het over Maria gaat. niet buiten Christus om: Christus wordt niet ver vangen of als uit de tijd terzijde ge schoven In de hiërarchie blijft Maria onder Christus staan. Misverstand In alle discussies rondom de bis schoppenconferentie is de term „compromiso" zeer belangrijk. Over dit woord ontstaat enige verwarring. Het misverstand is natuurlijk te wij ten aan ons slechte Spaans. Maar het is een aardige aanleiding voor de exe gese van dit sleutelwoord. Een com promis is voor ons een al of niet halfslachtige middenwet. Maar „compromiso" betekent engagement, de kant kiezen van, de zaak van de armen tot de Jouwe maken. Mendez Arceo is erg beslist over de kwestie of er binnen het pastoraat plaats is voor de politieke situatie. „Wanneer het gaat over Gods gerech tigheid. gaat het niet alleen over de mensen ln hun kleine verbanden (zo als het gezin», maar juist ook in het grotere sociale en politieke geheel. Het evangelie ls er daarom niet zon der de gerechtigheid in de sociale en politieke werkelijkheid. Deze werke lijkheid moet geanalyseerd worden en daarvoor geeft het marxisme zeer, zeer bruikbare methoden." Paula Irik en Anne Marijke Spijker boer rijn twee theologen, die een studiereis door Latijns-Amerika maken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Brandwijk J. A. I Jongkind kand. te Langerak; te E melo W. Schaap te Oudega. Aangenomen: naar Amsterdam-Si ten (toez) J. van Slageren te Ar sterdam-Bijlmermeer. Bedankt: voor Hendrik Ido Ambachf M. Ruster te Kampen. Afscheid: op 11 febr. van Noordoost, polder (wijkgem. Bant-Rutten) 15t Oost wegens vervr. em. Intrede: te Coevorden A. P Pe: uit Tzum; te Zwijndrecht E. Poepjes uit Hoogkerk; te Garmerwol" de-Thesinge (part-time) C. de Vrie T Batenburg uit Ten Boer. ALG. DOOPGEZ. SOC. Intrede: te Emmen. M. Tuinman u Emmen. GEREF. KERKEN Beroepen: te 's-Graveland kand. Fossen te Amsterdam. Afscheid: van Aalten A. Prins ber. Schiedam; van Zuidwolde (Dr) C. Thijs ber. te Weesp. Bevestiging: te Amsterdam-C. (t.b. geest. vera. Schutterswei te Alkmaa kand. H. R. Hummelen uit Amst« dam; te Velp: A. A. A. Schiebaan Veldhoven (voor de missionai dienst in Semarang, Ind.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Zevenbergen P. de JoAfj kand. te Utrecht. Bedankt: voor Dalfsen C. J. SmelikU^ Enschede-Zuidwest. Intrede: te Ureterp J. Bomhof uÉr Harderdijk. Bevestiging: te Assen-Zuid (zeti. dingspred. voor Curitlba Brazil!rt kand. P. W. van de Kamp uit Veene daal. ra idl GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Goudswaard en te Hfst versum p. Honkoop te Kampen; Almelo A. Hofman te ScheveningeÉ Bedankt: voor Hoogeveen J. Baaijef n te Rotterdam; voor Bodegraven Boogaard te Leiden. BAPT. GEMEENTEN Intrede: te Stadskanaal-Zuid H. Schaap uit Tweede Exloërmond. PINKSTERGEM. Intrede: op 17 febr. te Amsterdam! W. van Petegem uit Zwaagwesteind fa Hervormde kerkeradei over ongeboren leven LANGERAK De kerkeraden 1 de hervormde gemeenten te Nieud' poort, te Langerak bezuiden de U er en te Goudriaan en Ottoland hebbef v in een gezamenlijke brief uiting gei ven aan hun zorg over de door vei gewenste legalisering van abort) provocatus. De leden van de Twed Kamer, aan wie de brief werd gerid vc de ministerraad kreeg een afschn^st, worden erop gewezen, dat de ovt heid dienaresse van God is en als T dienaresse hoedster van het leven, het bijzonder het ongeboren levl De geadresseerden wordt verzekdjv dat het land en volk ten goede r komen als uit hun „keus voor b leven" blijkt, dat zij „voor de Oflfrti van het leven" kiezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2