Vredeskerk of geen kerk Monnikenstrijd in Jeruzalem onbeslist Politieke lezing van de bijbel Uitgevers vechten om geschriften van paus Trouw predikant(e) VANDAAGj Toekomst doopsgezinde broederschap De gereformeerde kerk van Dordrecht Nieuw altaarmissaal wordt ingevoerd Wereldraad actie voor Nicaragua Hervormden maken reis naar Egypte VOORBIJGANGEI - DONDERDAG 8 FEBRUARI 1979 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De doopsgezinde gemeenten in Nederland moeten weer belichaming worden van een revolutionaire, geweldloze liefde. Alleen in het radicale vredesgetuigenis is voor de doopsgezinde broederschap nog toekomst. Dit betoogt de Eindhovense predi kant Sjouke Vooistra in het zojuist verschenen Doopsgezind Jaarboekje 1979 Doopsgezinden worden gerekend tot de zogenaamde historische vredes- kerken. maar volgens VooLstra (van wie bekend is. dat hij geen pnjs stelt op de titel .ds"i zijn zij sinds het einde van de 18e eeuw al geen echte vredeskerken meer. De enkele vre- deshobbyisten die er nog zijn. worden beschouwd ais onrustige vreemde eenden in de zo rimpelloze doopsge zinde vijver. In wat broeder Vooistra noemt ..de huidige krampachtige overlevings strategie" van de doopsgezinde ge meenten. speelt het vredesgetuigenis nauwelijks een rol. ..Met meer organi satietalent dan geloofsvisie proberen in ledental teruglopende gemeenten het hoofd boven water te houden. Alle pogingen tot overleven hebben één ding gemeen ze reduceren de gemeente tot het automatisch ant woordapparaat van de (nog niet» op geloste levensvragen van de westerse, politiek liberale, godsdienstig vrijzin nige middle-class Alles samen Het vredesgetuigenis zeil schept nieuwe vormen van gemeente-zijn: kleine gemeenschappen van mensen die alles gemeenschappelijk hebben. Vooistra wijst op het ontstaan van dergelijke gemeenschappen in de laatste jaren „overal in de wereld". Ze worden gekenmerkt door hun over zichtelijkheid. de zorg voor elkaar en de radicaliteit van hun geloof. Deze gemeenschappen vinden hun inspira tie onder meer in de dopers van de 16e eeuw. Ze worden gevormd door mensen vanuit verschillende kerkelij ke tradities en trekken vooral buiten kerkelijken. Het vredesgetuigenis dat Vooistra be doelt. is niet louter anti-militarisme. Het heeft betrekking op de totale sociale, economische en politieke werkelijkheid. Bij de vraag naar de toekomst van de doopsgezinde ge meenten dient het inspelen op Gods toekomst van vrede en gerechtigheid iQ de gehele wereld centraal te staan en niet onze bezorgdheid over ons voortbestaan als gemeenten, aldus Vooistra. ..Als onze gemeenten niet meer zijn dan een afspiegeling van de gemiddelde westerse samenleving, dan hebben ze geen recht te over leven." Volkomen nieuw Vooistra waarschuwt bij voorbaat, dat het vredesgetuigenis van de ge meente niet tot haar recht komt in een avondje onder leiding van een deskundige over oorlog en vrede pra ten. Vooistra. „Het veronderstelt een volkomen nieuwe organisatie van de gehele gemeente: organisatie, finan ciën. mankracht. Het kan niet dienen als een soort restauratiepoging van de bestaande gemeente, maar gaat veeleer fungeren als organiserend be ginsel van een nieuwe gemeente, die hoogstwaarschijnlijk niet met de be staande zal samenvallen! De bestaan de. alleen op eigen overleven bedach te gemeente ontleent haar bestaands- recht slechts aan de mate van bereid heid. waarmee ze haar organisatie dienstbaar maakt aan het in het le ven roepen van nieuwe vredesge- meensc happen." Blijkens het jaarboekje zijn er thans 143 doopsgezinde gemeenten in ons land. Samen hebben ze circa 24.000 leden. Het boekje kost elf gulden en Is een uitgave van de Algemene Doops gezinde Sociëteit. Singel 454. Am sterdam. Ingang van de Singelkerk te Amsterdam, het (internationaal) centrum van de doopsgezinde broederschap. ADVERTENTIE. Van een onzer redacteuren JERUZALEM Het Israëli sche hooggerechtshof heeft de eis van de koptische patri arch van Jeruzalem om de Is raëlische regering tot een snelle beslissing in de strijd om een klooster te dwingen, afgewezen. De kopten (christenen uit Egypte) en de ethiopiërs strijden al jarenlang om het bezit van een klooster en twee kapellen bij de Kerk van het Heilige Graf in Jeruzalem. Deze kerk zelf is trouwens ook al letterlijk bijna be zweken onder de vele vechtpartijen tussen griekse. roomse, armeense. sy- nsche. koptische en ethiopische mon niken, die elkaar het bezit of het gebruik betwisten. Restauratie van WASHINGTON (ANP) De concur rentieslag van Amerikaanse uitgeve rijen om de rechten voor het uitgeven van een aantal geschriften van Jo hannes Paulus II. een heel produktief schrijver voordat hij tot paus werd gekozen, is ten einde Uitgeverij „Sea- bury" is nu in het bezit van de rech ten voor „Een teken van tegenstrij digheid". een rede die kardinaal Woj- tyla in 1976 In het VaUcaan hield, en ..Vruchtbare en verantwoordelijke liefde", een opstel dat hij verleden zomer in Milaan presenteerde Over de rechten van „Liefde en verant woordelijkheid" heeft Seabury nog onenigheid met Robert March, een uitgever uit San Diego. Deze onenigheid ontstond doordat de rechten van dit boek tegelijk werden geveild op een internationale boeken markt in Frankfurt en op een boeken markt in Rome. Seabury was de ko per In Frankfurt. March de koper in Rome Intussen bereidt uitgeverij ..Random House" een uitgave voor met 42 ge- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Oordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmgi Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Posibus 859 1000 AW Amsterdam lel C20-913456 telex 13006 Pottg-ro 6(5 00 00 flam. Ned CreOeibanA ttffcerungnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amster<J»rv XI1000 REGIO ROTTE ROAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 (abonnementen en bezorging I le< 010-115588 (redactie) iel 115700 (wtsJmtend voor REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus ioi 2501 CC Den Haag lel 070 469445 Parkstraat 71 Den Haaq REGIO NOORD'OOST-NEDERLANO luitviodand .tdmxufcii jt>ei Postbus 3 8000 AA 2«W)Ne lei 0520Ö-17030 MeWmarkt 56 Abonnementsprijzen t uw I 47*0 I M4fi «Jti noodractiten 9-19 30 »an maandag I'm v-osq Op zondag wan 18- 20 wur letet 020-913456 Opgave m.n. adrenant es tel 020-936888 d sdv «eHk aan Adv aldefcng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AfliesenjZiginQen ufSKjrtend aan onze Amsterdamse adressan dichten van de paus onder de titel ..Paaswake en andere gedichten". Als parochiepriester en later als hulpbis schop van Krakau schreef de paus poëzie die hij ln verscheidene Poolse literaire en filosofische tijdschriften publiceerde onder het pseudoniem ..Andrzej Jawten" Deze naam komt van een romanfiguur uit de Poolse literatuur die zijn geloof verliest en het later weer herkrijgt. Volgens een redacteur van ..Random House" is de collectie gedichten die alle tussen 1950 en 1966 werden geschreven, een beeld van de etappes in de geestelijke groei van Karol Wojtyla en van dra matische veranderingen in zijn omge ving De onderwerpen van zijn verzen zouden variëren van werk in een fa briek tot liefde en wanhoop. Ook de zustercongregatie van de dochters van St. Paulus geeft een boek met werk van de paus uit. Het bevat 109 toespraken die hij tussen 16 oktober 1978 en eind december van dat jaar heeft gehouden. Om nieuwe ruzies te voorkomen heeft paus Johannes Paulus II een commis sie in het leven geroepen die zich moet ontfermen over zijn geschriften. Voorzitter ervan is Brenno Bucciarel- 11. directeur van de uitgeverij van het Vatlcaan. Hij noemde de concurren tieslag „een uitgeversoorlog". deze eeuwenoude kerk werd daardoor vrijwel onmogelijk. Een heel Ingewik kelde regeling moet zoveel mogelijk partijen de gelegenheid geven, van de kerk gebruik te maken. Maar de strijd, die zich nu voor het hooggerechtshof afspeelde, ging om het Deir-es-Sultan-klooster op het dak van de kapel van de heilige Hele na. die grenst aan de Grafkerk. In de laatste honderd jaar wisselde dit klooster herhaaldelijk van bezitter, het laatst in 1970. toen ethiopische monniken het slot uitzaagden, waar van de kopten tot dan toe de sleutels hadden, en zo het klooster in bezit namen. Op het kloosterterrein staat een olijf boom, waarvan de monniken bewe ren. dat dit de struik is, waarin de ram vast zat. die God tot Abraham gezonden had om die te offeren in plaats van zijn zoon Izak. Het Israëlische hooggerechtshof vond de zaak te gecompliceerd en met te verreikende politieke konse- kwenties ook. dan dat ze een-twee drie zou kunnen worden opgelost. De eeuwenoude strijd tussen kopti sche en ethiopische christenen „kan niet teruggebracht worden tot een Juridisch meningsverschil alleen", zo stelden de joodse rechters op onder koelde toon vast. met in totaal 6300 leden zou gaarne in kontakt komen met een ter voorziening in de vacature JEUGDPREDIKANT Enige informatie: De gemeente heeft vijf wijken voor zeven predikants plaatsen. met daarnaast een bejaardenwijk en een pros-parochie. De taak van de te beroepen predikant(e) zal ener zijds bestaan uit het voor de gehele stad stimuleren van jeugdwerk en jongerenpastoraat, en anderzijds uit het pastoraat onder jongeren in de binnenstad. Er loopt momenteel gelijktijdig een beroepingsproce dure voor 2 wijkpredikanten waarin op een andere wijze wordt voorzien. De voorkeur gaat uit naar een theoloog tussen de 30 en 40 jaar. met bij voorkeur ervaring in gemeente en/of jongerenwerk. Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door de voorzitter va de beroepingscommissie, de heer J. van der Weij, Erica 17 Dordrecht, tel. 078-175585. Schriftelijke reacties alsook verzoeken om toezen ding van de plaatselijke gegevens, schets van be leidsvorming. profiel, taak en werkgebied van de jeugdpredikant. kunnen tot 25 februari werden ge richt aan de secretaris van genoemde commissie, de heer L. C. van Dijk, Rozenhof 8, Dordrecht, tel. 078- 134198. UTRECHT (ANP) Op 19 februari zal het eerste exemplaar van het al taarmissaal voor de Nederlandse r.k. kerkprovincie worden aangeboden aan kardinaal Willebrands. De plech tigheid vindt plaats om 's middags vier uur in Het Slot vah Zeist. Het nieuwe missaal Is de officiële verta ling van het „Missale Romanum", dat' een van de resultaten was van het tweede Vaticaanse concilie. De bisschoppen van Nederland heb ben bepaald dat het nieuwe altaar- missaal wordt ingevoerd met ingang van aswoensdag. 28 februari. Dit be tekent dat het missaal vanaf die da tum is voorgeschreven voor de vie ring van de eucharistie in de Neder landse bisdommen. Bij het verschijnen van het Neder landse altaarmissaal hebben de bis schoppen een brief geschreven, die vergezeld gaat van een handleiding bij het missaal. De bisschoppen wij zen er in hun brief op dat in het nieuwe missaal de keuzemogelijkhe den aanzienlijk zijn. waardoor recht kan worden gedaan aan het eigen karakter van de vele verschillende gemeenschappen die de eucharistie vieren. Volgens de wens van het twee de Vaticaans concilie moet bij het gebruik van het missaal ook de deel name van de gelovigen mime moge lijkheden krijgen. GENEVE CICARWS. de afde ling werelddiaconaat van de werel draad van kerken, heeft de ledenker- ken om een miljoen gulden gevraagd voor hulp aan slachtoffers van het regime in Nicaragua. De hulp loopt via een comité, dat de protestantse kerken in Nicaragua hebben opge richt. en via organisaties van kerken buiten het land. gevonden. De plattegrond kon pre- OSTIA In Ostia bij Rome zijn cies gereconstrueerd worden. Het de resten van een christelijke kerk uit gaat om een basiliek zonder zijbeu- de eerste helft van de vierde eeuw. ken met een lengte van 43 en een breedte van 16 meter. Een halfronde apsis sloot de altaarruimte aan de voorkant af. LONDEN Meer dan de helft van de huwelijken in Engeland wordt niet meer in de kerk geslote». In Engeland fungeert de geestelijke tegelijk als ambtenaar van de burgerlijke stand, zodat wie in de kerk trouwt, niet ook nog naar het raadhuis hoeft. Maar in 1976 gaven voor het eerst meer paar tjes de voorkeur aan het raadhuis boven de kerk en in 1977 was de verhouding al 180.000 burgerlijk te gen 176.000 kerkelijk. OEGSTGEEST Voor een beperkt gehouden aantal belangstellende ge meenteleden. ten hoogste 25. organi seert de raad voor de zending van de hervormde kerk een reis naar Egypte. De heenreis wordt op 16 april ge maakt en de terugreis op 30 april. De deelnemers zullen niet alleen ken nis kunnen maken met het oude Egypte en het Egypte van de islam, maar ook met de koptische evangeli sche kerk. door drs. J. de Jongh Van Shaw stamt het verhaal van een dame. die vertelde met andere dames op een bijbelkring het boek Openba ring te lezen. Toen hij meende te moeten opmerken, dat dit toch wel een heel moeilijk boek is. zei ze: „O. maar we leggen het elkaar uit!". Zo gaat het op ontelbare bijbelkringen toe. Maar wat men samen ontdekt, is meestal precies, wat we altijd al dachten en de onbegrijpelijkheden kunnen eventueel door de wijkpredi- kant bevredigend worden uitgelegd. Groot Nieuws voor U - wel eens het nieuwe testament in ondernemers- taal genoemd wordt best verkocht. Hij is immers zo begrijpelijk voor ons. want het spreekt ónze taal. Ieder leest de bijbel door een bril. De kleur van die bril wordt onder andere bepaald door onze sociale positie, cultuur en wal we van allerlei dingen geleerd hebben te vinden Zowel rechts als links loopt gevaar de teksten te ge.bruikr» zoals dat in hun kraam tc pas komt Wanneer prof Kiiitert dan ook de Christenen voor het Socialisme verwijt, dat ze allang weten wat er staat vanuit hun ..marxistische vooronder stellingen geelt hij voedsel aan de indruk, dat hi) zich niet bewust is van eigen politieke bnl Het is naïef tc menen een positie boven de partijen te kunnen innemen Lezen :s altijd historisch en maatschappelijk bepaald ..Het is wat anders of een grootgrondbezitter psalm 22 citeert (Mijn God. waarom hebt Gij mij verla ten). dan wanneer een van zijn pachters die psalm leest Hiermee citeer ik Jan Bonsen, docent exegese Nieuwe Testament aan de kat holieke theologische hogeschool te Utrecht, die in zijn boekje Politieke lezing van de Bijbel. Een werkboek" niet onduidelijk is met betrekking tot zijn vooronderstellingen' Op welke manier wordt het nu mogelijk de bijbel werkelijk te verstaan, zoals zo verstaan wil worden^Want Bonsen is zich ervan bewust, dat iedere vooronderstelling zeker als hij niet onderkend wordt! gevaar loopt de bijbel te laten buikspreken. Hij noemt vier voor waarden: 1) Overeenstemming tussen de bijbelse grond houding en de grondhouding van de lezer: 2) Toegankelijkheid van de teksten voor dege nen voor wie ze zijn geschreven: de onderdruk ten en degenen, die met hen solidair zijn. 3) lezing van de teksten als gericht op de praktijk en 4» bewustzijn bij de lezer van zijn plaats in de sociale orde en kennis van de plaats van de tekst in de samenleving van die dagen Waarom bijbellezen Waarom lezen we eigenlijk in de Bijbel? Dat is immers onnodig als je allang weet waar het om gaat! Lezing dient dan om je gelijk te bevesti gt?» Fundamentalisme van rechts en links is lood om oud ijzer. Alleen vanuit een zoekhou- ding is te verwachten, dat je iets uit de bijbel kunt leren over leven. Die houding wordt door Bonsen omschreven als ..een zoeken naar In zicht in je situatie en naar de mogelijkheden om daarin gericht te handelen (20) Hoewel Bonsen zegt. dat je niet van te voren weet. wat de bijbelse grondhouding is. verbaast het toch niet te vernemen, dat het JHWH in de Schrif ten gaat om de onderdrukten. Dat bedoel Ik niet zo kritisch als het lijkt. Je moet immers wel een erg beslagen bril hebben, als Je niet ontdekt, dat het daar tenminste óók en ln hoge mate om gaat." De vraag is nu: Wie hebben in een bepaalde sociale orde oor voor het verstaan van de Bijbel? Antwoord: Bewegingen, die zich sub versief <=gericht op verandering'omverwer- pingiverhouden tot die sociale orde. In het verleden waren dat o a. Wonatisten. Walden zen. dopers en boerenopstandelingen In onze sociale orde betekent dit. dat een Juist ver staan van de bijbelgeschriften pas kan ge schieden in solidariteit vanuit de joodse en christelijke traditie met die maatschappelijke bewegingen, die in subversiviteit staan met de maatschappelijke orde op grond van hun stre ven naar t&edakah (-bijbelse gerechtigheid, de J (32i Groepen kritische christenen bestaan ten on zent vaak uit intellektuelen en gegoede bur gers met een kwaad geweten. Staan ze door hun sociale positie niet automatisch aan de verkeerde kant? Evenals Bonsen zou ook ik dan de juiste grondhouding missen. Volgens Bonsen moeten deze groepen hun zelfanalyse herzien. Ze zullen dan ontdekken, dat er ook zoiets is als ideologische onderdrukking (in onderwijs, welzijn en godsdienst), die één pa troon vormt met andere vormen van onder drukking. zodat onze solidariteit ongeveinsd kan zijn. De deskundigen Een probleem is. dat basisgroepen niet over de kunde beschikken, die voor een verantwoorde lezing nodig is. Eén deskundigheid heeft de basis: de ervaring van de solidariteit met de onderdrukten. Dat is echter een voorwaarde en geen garantie voor een goede lezing. De resul taten van wetenschappelijk onderzoek kunnen niet gemist worden. Maar word je dan niet opnieuw afhankelijk van deskundigen, nu niet van rechts, maar van links, zoals de schrijver er één is?Om dat te voorkomen zullen de basis groepen nationaal en internationaal met el kaar ervaringen met lezing moeten uitwisse len: kennis moeten verwerven van methodiek en resultaten van wetenschappelijk onderzoek en een methodische lezing moeten beoefenen. Met de twee laatste zaken maakt Bonsen een begin ln zijn boekje. Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van verschil lende wijzen van lezen in de wetenschappelijke exegese. Maar wie dat in 36 bladzijden wil doen. ls niet alleen onvolledig, maar ook nood zakelijk onhelder. Maar laat de ..basis" hiero ver zelf oordelen. Ik ben tenslotte ook theoloog en mijn sociale positie maakt de lezing van Bonsens tekst aanvechtbaar king van vertalingen is niet voldoende. Het moet met Argwaan gebeuren. Alleen argwaan leidt tot een juist keuze. Ten slotte biedt Bonsen aan de hand van een paar concrete bijbelteksten een proeve van methodische lezing. Hoewel hij in zijn boek zegt niet te kiezen tussen de methode Breukel- man en de Franse structuralisten, blijkt uit de voorbeelden zijn voorkeur voor de laatste» Daar mis ik dan ook de kritische distantie. Het lijkt erop. dat dit dé methode is en niet één van de instrumenten naast de in een vorig hoofd stuk genoemden. Een goed vervolg op dit boekje zou een kritisch gesprek met de struc turalisten zij» Ook rijst bij mij naar aanleiding van de uit overige beschouwingen over de grondhouding de vraag: Waar komt mijn solidariteit met de onderdrukten vandaan? Is ze alléén voorwaar de voor de lezing van de schrift? Is ze een gevolg van gezond (politiek) inzicht? Of leidt het getuigenis van de Bijbel zélf tot een politie ke keuze, waarvan de lezing niet meer is los te maken? Ik meen. dat de zoekhouding in relatie tot die „eigen-aardige" teksten, die samen de Bijbel MlfldSZGnty vormen, een mens brengen tot een keuze, waar bij de tekst gehoord kan worden Gaspar Garcia Het zou wel van een ongelofelijke soort hypocrisie getuigen warmee het geval van Gaspar Garcia roon 1 katholieke en ook andere christen hun monden zouden ronden en ,,o zouden zeggen, „oh. hoe is dat mogelijk, een priester van Gods ki die naar de wapens gnjpt!" Een ongelofelijk soort hypocrisie die ongetwijfeld in de wereld en ook ons land zal worden aangetroffen hen die als het rechtse dictaturen betreft altijd onmiddellijk op een pacifistische fluit beginnen te pijj Dan moet het ineens zonder gewei Tegen atoombewapening geen bezwaar, tegen bewapening in 't algemeen geen bezwaar, maar als uiteindelijk en ten slotte een tot h uiterste getergde priester, die al z< veel jaren niet te gedogen onrecht heeft moeten aanzien en moeten aanhoren, er het laatste aan gedai heeft, geen oog heeft toegedaan in bittere nachten van jaren lang. als dan zo'n man eindelijk en ten slotl geen andere uitweg meer ziet dan naast de strijders tegen deze helse machten te gaan staan en hun te h te komen, dan ineens is dat onverantwoordelijk. Ik hoor het al zulke mensen kunnen geen priestn zijn. Zij hebben geen recht meer o| de gunsten van de kerk. Maar wel 1 die tot dit alles dagelijks de meest wrede stukken tekent, stukken waardoor de anonieme machten v geldzucht en verderf verder mogei gaan in hun handel met mensen, n kinderen, in hun uithongeren van boeren en arbeiders. Ik besef dat i sta te schreeuwen. En misschien moest ik stil en beschaamd worde bij het lezen van dit bericht. Ik we niet of ik veel zegen heb weg te gei maar mijn zegen hebben zij. God behoede hen in de ongetwijfeld ongelijke strijd. Ned. HERV. KERK Beroepen: te Winsum/Baard/Oo littens Y. Slik te Winsum te Rit kerk W. L. van der Geer te Heukel Beroepen: te Ermelo, W Schaa Oudega-W Beroepbaar: J. A. H. Jongkind I dijk 172 te Langerak; J. van der den Pr Christinalaan 5 te De Me Geref. kerken beroepen: te Reeuwijk J. Moni kand. te Brummen; te Meppel Klompmaker te Bunde (W-Dtlnd Beroepbaar: J Mondeel Buu straat 65 te Brummen. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Enschede-Noord (M on. dienst Irian-Jaja) G. Rie kand. te Amersfoort, die dit bei heeft aangenomen. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) Beroepen: te Kampen E. Zwartev te Velp. te Kampen (mission. di< in Natal-Zd. Afrika) B. Wielengi Eek en Wiel. Geref. gemeenten beroepen: te Melissant A. Hoq land te Krabbendijke. Prof. dr. W. J. Doev Op 60-jarige leeftijd is overleden p dr. W. J Doeve. die verbonden 1 aan de theologische faculteit rijksuniversiteit te Utrecht, waari sinds 1962 de geschiedenis van Jodendom in de Hellenistische enl meinse tijd (tot 500 na Christus)] ceerde. Prof Hoeve bezocht eerst christelijke kweekschool te I Haag en begon zijn loopbaan als' derwijzer. Later is hij te Leiden tü logie gaan studeren en in 1950 vf hij door zijn promotor wijlen prof. J de Zwaan bevestigd tót predik van de hervormde gemeente te I wierde. In 1957 vertrok hij naar Al selkanaal. waar hij stond tot zijn noeming tot hoogleraar. Prof. Do hield zich o.m. ook bezig met de k< muziek en schreef enige artikelen het tijdschrift Hey Orgel Nikkyo Niwano De Templeton-prijs voor vooruitgt in de religie is voor 1979 toegek» aan een Japanse boeddhist, de jarige Nikkyo Niwano. Hij is de sti ter en leider van de Rissho Koseil die met 4.6 miljoen leden beschou wordt als de grootste boeddhistisi lekenorganisatie ter wereld. Eerd winnaars van de Templeton-prijs, in 1973 werd ingesteld en 320.000 f den bedraagt, zijn moeder Tere broeder Roger van Taizé. kardin Suenens en Chiara Lubich. Richtlijnen Het slothoofdstuk geeft richtlijnen voor een vruchtbare lezing. Eerst een samenvattend overzicht van de geschiedenis van Israël en de eerste christenen vanuit economisch-'politiek gezichtspunt. Dan enkele aanwijzingen hoe men zonder kennis van de grondtalen achter het gladstrijken door burgerlijke vertalingen kan komen Met name wordt vergelijking met de Statenvertaling en de Verdeutschung van Buber-Rosenzweig aanbevolen. Maar vergelij- Ten slotte maak ik nog een didactische aan merking: Ik had in een boekje, dat tot doel heeft mensen te helpen zelfstandig de bijbel teksten te lezen, mijn verhaal meer aan de hand van concrete voorbeelden uit de ervaring en de tekst opgebouwd. Ik was ook wat zuini ger geweest met mijn jargon. Ook in de z.g basisbeweging zijn er velen, die nog in een proces van bewustwording en verandering ver keren. Ze hebben er recht op niet uit het veld te worden geslagen. Ik heb het boekje niet ge schreven. Ik sta aan de wal en heb wel zo veel gemeenschappelijk met de schrijver, dat ik het de moeite waard vind om gelezen en besproken te worden. De gereformeerde studentenpredikant drs. J. de Jongb te Enschede bespreekt Jan Bonsen. Politieke lezing van de Bijbei. een werkboek. Uitgave NCSV te Zeist. Te be stellen door storting van 14.20 (kosten porto) op giro 67082. Meer dan vierhonderd Hongal priesters in de Verenigde Staten Canada hebben de Hongaarse rt ring verzocht om de volledige rehi litatie van de in 1975 overleden ka naai Mindszenty Zij willen dat volledig onschuldig wordt verkla aan de misdaden, waarom hij in I tot levenslang werd veroordeeld, rehabilitatie zou waargemaakt k nen worden door het weer onafhal lijk maken van de kerk ln Honga en het toestaan van vrij godsdiel onderwijs. Het woord door Irving Wallace. Elsevier. Amsterdam. 528 pag 32.50. Deze roman, gesitueerd n om de vondst van een papyrusrol het evangelie van Jezus' join broer Jacobus zou behelzen, scheen eerder onder de titel „Ik Ji bus" bij De Boekerij ln Baarn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 2