Steeds op zoek naar menselijke trekken Zendtijd indeling radio per 1 april Joan Armatrading, eigen stijl zonder sterallures Edo de Waard neemt afscheid in Japan Pierre Baylé-prijs voor Dick Ouwendijk Noorder Compagnie^* in de kou loet TV COMMENTAAR Omroepen krijgen vaste dagen Minister CRM wil langere zendtijd voor Hilversum 4 Onderzoek bij Radio-Noord Toorop-expositie wordt verlengd De god van Borne ten voeten uit WOENSDAG 7 FEBRUARI 1979 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Jan van Galen DEN HAAGTCIJKDUIN Dick Ouwendijk krijgt vandaag tijdens het festival van Film International van de Rotterdam se Kunststichting de Pierre Baylé-prijs. een onderscheiding die eens in de zeven jaar wordt uitgereikt en dit jaar bestemd is voor iemand die zich met zijn filmkritieken bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt. In voorgaande jaren werd de prijs, bestaande uit een penning en een geldbedrag, toege kend aan L. J. Jordaan. Charles Boost en C. B. Dolaard. Ouwendijks werk verschijnt in het opinieblad De Nieuwe Linie en het dagblad Trouw. Verder levert hij re- gelmalig,bijdragen aan diverse cultu rele tijdschriften, waaronder Ons Erf deel. een Vlaams magazine. Ouwen dijk, die zichtbaar de pensioenge rechtigde leeftijd is gepasseerd maar die zijn leeftijd liever niet bekend wenst te maken, is een vriendelijk, bescheiden en evenwichtig man. ont daan van alle IJdelheid (op de gevoe ligheid voor zijn leeftijd na mis schien) en niet ontvankelijk voor de glamour en de kwasie artistieke priet praat die de filmwereld vaak omrin gen. Wat vooral opvalt aan zijn werk nu ook weer bij zijn recensies over het filmfestival in Rotterdam is dat hij zijn aandacht vooral richt op de menselijke aspecten, de expressie van het leven, zoals die zich afspeelt binnen de lijnen van het doodgewone alledaagse bestaan. Die filosofie stond bij hem voorop toen hij zo n dertig jaar geleden zijn eerste penne- vruchten leverde aan De Linie (in middels De Nieuwe Linie geheten) en dat zelfde uitgangspunt hanteert hij vandaag nog. Van onze radio- ten tv-redactie HILVERSUM Bij de nieuwe zendtijdindeling van de Neder landse radio, die per 1 april ingaat, is gestreefd naar zoveel mogelijk aaneensluitende zendtijd voor elke zendgemachtig de op vaste dagen. Wat dat betreft vertoont de nieuwe indeling nogal wat overeenkomst met de huidige. Verder is uitgegaan van het principe dat de zendgemachtigde die het dag programma op Hilversum 1 verzorgt ook zoveel mogelijk voor de daaraan voorafgaande nacht wordt ingedeeld, zodat de zendtijd een aaneensluitend geheel vormt. De nachtuitzendingen van Hilversum 3 worden verplaatst naar Hilversum 1. De ..zenderkleurling" houdt het vol gende in. Op Hilversum 1: lichte mu ziek en gesproken woord van infor matief/verstrooiend karakter, zoals elk uur een kort nieuwsbulletin en actualiteiten daaraan verbonden, sport, hoorspelen en andere familiale programma's Op Hilversum 2: ge sproken woord en muziek, documen taires. actualiteiten en gerichten pro gramma's. zoals schoolradio, kerk diensten. kleine zendgemachtigden. Op Hilversum 3 pop en andere lichte muziek. Op Hilversum 4: ernstige muziek. Globaal ziet de verdeling van de vier zenders onder de omroepen er als volgt uit: Zondag-nacht op Hilv. 1 NOS. over dag diverse omroepen, op Hilv. 2 NOS. op Hilv. 3 diversen, op Hilv. 4 NOS Maandag-nacht op Hilv 1 TROS. overdag TROS. op Hilv. 2 NCRV. op Hilv. 3 AVRO. op HUv 4 KRO Dinsdag-nacht op Hilv. 1 AVRO. overdag AVRO. op Hilv. 2 KRO. op Hilv 3 VARA. op HUv 4 TROS Woensdag-nacht op Hilv 1 VARA. overdag VOO. VPRO. EO. NOS. op HUv 2 VARA. op HUv. 3 KRO. op HUv 4 NCRV Donderdag-nacht op HUv. 1 NCRV. overdag NCRV. op HUv. 2 AVRO. op HUv 3 TROS. op HUv 4 VARA Vrijdag-nacht op Hllv. 1 KRO. over dag KRO. op Hilv. 2 VPRO. NOS. VOO. op Htlv 3 EO. VOO. VPRO. op HUv 4 VPRO Zaterdag-nacht op Hilv 1 EO. VOO. en VPRO. overdag VARA. op Hilv 2 TR08, EO. op HUv 3 NCRV. op Hilv. 4 AVRO. Met ingang van 1 april wordt het uitzendschema van de radionieuws dienst drastisch gewijzigd. Op Hilver- Speciaal vandaag sum 1 en 3 komt elk uur een twee minuten-bulletin. Dat is op een aan tal uren ook het geval met HUversum 4. Uitvoerige nieuwsbulletins zijn op HUversum 2. Van Gewest tot Gewest: Noordbrabants Museum lekt. Heemskerk onderweg. 2900 schoolgeld, kampioen buutte- rcedner en Goedvriend-ten- toons telling. Ned. 1 18.59 Na het programma Op weg naar huls wordt in Kenmerk aandacht besteed aan de bis schoppenconferentie in Puebla. Ned. 2 I 18.59 Vanavond wordt uitge maakt welk liedje Sandra Keemer aal moeten zingen op het Eurovisie Songfestival in Jeruzalem. Ned. 1 20 00 Leo Akkermans maakte een documentaire over textielfa brikant Jacob Spanjaard, bij genaamd „De god van Borne". Ned. 2 21.26 Zes dagen in een Afrikaans ziekenhuis is een reportage van Marga Kerklaan. Ned. 2 22.35 In Kernpunt gaat het over twee soorten vakantie. Hilv I 16.30 Het Svmfonie-orkest van Kadio Stuttgart speelt de suite „Le tombeau du Couperin" van Ravel, de suite uit Stra- winski's „De Vuurvogel" en de tweede symfonie van Schu- mann Hilv. 2 20 05* DEN HAAG Minister Gardeniers van CRM overweegt de zendtijd van HUversum 4 per 1 oktober van dit jaar uit te breiden met hoogstens 21 uur. zodat het dageUJks programma tot acht uur kan doorgaan, in plaats van tot vijf uur 's middags zoals thans het geval Is. In haar schrijven aan de Raad van beheer van de NOS (de dagelijkse leiding) deelt de minister mee HUver sum 4 per 1 januari 1979 als definitief te beschouwen. Het klassieke pro gramma. waarmee eind 1975 van start werd gegaan, verkeerde tot nu toe in een experimenteerfase. Of de minister tot uitbreiding van de HUversum 4-zendtijd zal beslissen hangt af van de maatschappelijke behoeften en de financiële mogelijk heden. Op het laatste aspect zal zij binnen kort in het kader van de be raadslagingen over de omroepbijdra gen voor 1980 terugkomen. Verder gelooft ze niet dat. gezien de geringe luisterdichtheid van HUversum 4 tot later dan acht uur 's avonds hoeft worden uitgezonden. Zo herinnert er aan dat in toenemende mate behoef te bestaat aan zendtijd voor instruc tieve doeleinden en wijst op het ver zoek van Teleac om zendtijd op de radio bij uitbreiding van HUversum 4. HILVERSUM (ANP) Twee com missarissen van de NOS. drs. C. Spaan van personeelszaken en drs. M. Dijkstra van regionale zaken, stel len een onderzoek in naar mogelijke ongewenste commerciële activiteiten in de horecawereld van het adjunctr hoofd-programmaleider mr. J. Stam van Radio-Noord. De commissarissen hebben daarbij in een eerste ge spreksronde een aantal betrokkenen gehoord. Zij zullen hun be vindingen vastleggen in een verslag voor het dagelijks bestuur van de NOS. Het onderzoek is ingesteld naar aanlei ding van een pubükatie Van een onzer verslaggevers OTTERLO De Jan Toorop-ten- toonstelhng in het rijksmuseum Kröller-Müller kan dankzij de mede werking van de vele bruikleengevers worden verlengd tot 25 februari. Hier mee wordt tegemoet gekomen aan de wens van vele belangstellenden voor wie het op de Hoge Veluwe gelegen rijksmuseum de laatste weken we gens te extreme weersomstandighe den praktisch onbereikbaar was Zo als gemeld, is er een dag geweest met één bezoeker, die per schaats kwam. Honderden geïnteresseerden vroegen nu telefonisch of schriftelijk de fraaie catalogus aan die dankzij de steun van het Prins Bernhard-Fonds voor de prijs van 12 50 kon worden uitge geven Er is inmiddels een tweede druk verschenen De grote belang stelling voor dit rijk geïllustreerde boek wordt verklaard uit het feit. dat werken over Toorop nog slechts anti quarisch verkrijgbaar zijn Statistische gegevens en parate ken nis verschuift hij zover mogelijk naar het tweede plan; namen van regis seurs. producenten en acteurs inte resseren hem niet zo gek veel. hij tracht argeloos het theater binnen te stappen en wacht bij het kijken tot hij een sleutelgegeven heeft gevon den waardoor hij toegang krijgt tot het innerUjke complex van de film. „In je onderbewustzijn", zegt Ouwen dijk. „zijn namen en voorgeschiede nis best aanwezig, maar als je iedere film tracht te projecteren binnen een raam, kim je bedrogen uitkomen. Ie dere filmer maakt soms op zeer korte termijn ontwikkelingen door. Hij heeft het recht om buiten dat raam, het verwachtingspatroon te treden. Als je daar geen rekening mee houdt wordt het moeilijk eerlijk en alert te reageren." „Wat mij het meest aanspreekt in filmen is het mens-verkennende. Met dit medium zit je zo dicht op alle menselijke trekken, dat het soms angstig is om naar te kijken. Bij een close-up kun je aan de oogopslag van iemand zien of hij de waarheid spreekt. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar gesprekfilms, het haast niet anders laten zien dan een dialoog tussen twee mensen. Met een camera kun je ontzettend knap emoties en menselijke veranderingen signaleren. Ingmar Bergman is daar een goed voorbeeld van. Hij maakt geen intel lectuele, maar maatschappelijke films. Bij een film als „Scènes uit een Huwelijk" kijk je naar twee mensen die in het begin wezenlijk anders pra ten en reageren dan aan het eind. Toch laat Bergman een diepte achter waar je zelf moet gaan zoeken. Als een regisseur dat voor elkaar krijgt heeft hij een uitstekende film ge maakt." Literatuur Ouwendijks voorliefde voor litera tuur heeft hem ook wel eens kritiek opgeleverd. Na eerst een blauwe maandag op een katholiek persbu reau te hebben gewerkt, werd hij freelance. Voor verscheidene bladen en tijdschrfiten schreef hij literaire recensies, produceerde hij enige ro mans en toneelstukken en maakte hij in opdracht vertalingen van literair buitenlands werk. Toen hij in 1950 voor De Linie zijn eerste filmrecen-. sies schreef wenste hij zijn achter grond niet los te koppelen van zijn nieuwe werk. Hoewel hij nogal wat kritiek kreeg op zijn, volgens zeggen, te literaire benadering, bleef Ouwen dijk de mening toegedaan dat tekst en beeld niet zijn te scheiden. Zijn grootste kritiek op de Nederlandse cinema is dan ook dat het de scenari o's ontbreekt aan dramatische syn these. terwijl hij daarnaast consta teert dat het camera-werk juist weer perfect is. „Ze maken hier nooit films waarvan je zegt: .Dat kan helemaal niet,', maar wel: .Zó kan het niet'." Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De Friese 1 groep Noorder Compagnie moeilijkheden als gevolg van e pend conflict met het bestuu^ gezelschap heeft nu buiten I stuur om een artistieke ra_ noemd die de voorbereiding v| «aaI komende seizoen ter hand neet Dit werd gisteren op een persb komst meegedeeld, die in same king met de kunstenaarsorgai g N NW was belegd en waar tevei eidsg zwartboek „De Noorder Comp slan in He Irnr." o/prii iiit^ereilft. Cift L in de kou" werd uitgereikt. Ges: door de KONVV. die als bemidi 10 optrad, is het gezelschap tot pu chte tie overgegaan, omdat een opl< ellen van het conflict door het tx ,etcr werd belemmerd. De moeilijkheden ontstonden iters, gens de opstellers van het zwart chou door een al te eigenzinning opb van voorzitter H. Kuiper. Hij schreef de beleidsnota 1979-19"' het gezelschap in samenwerkinj eld de artistiek directeur Zdenek I had opgesteld. Daarnaast werd nieuwe statuten de invloed vai gezelschap op artistiek en zal beleid tot nul gereduceerd. Dick Ouwendijk achter zijn schrijftafel: „Literatuur en film zijn niet los te koppelen." (foto Robert Scheers) door Stan Rijven AMSTERDAM Joan Armatrading. die nog geen jaar gele den optrad in een half vol Carré, kon deze keer rekenen op een uitverkochte zaal. En terecht, want hetgeen daar maandag avond te beluisteren viel was van een uitzonderlijke kwaliteit. Fascisme Opvallend is dat Ouwendijk veelvul dig films die handelen over het fascis me. naar voren haalt om zijn gedach ten te illustreren. Juist in dit soort films vindt hij aanknopingspunten voor zijn gedachten over het mense lijk handelen en denken. „Fascisme is in feite een armoedige term gewor den, een term die te politiek is. Ik vind fascisme meer een mentaliteit. Ook in onze dagen zie je die weer in allerlei vormen om zich heen grijpen. Voor film is het actueel, het is echter angstig om het te signaleren. Wat mij verontrust is dat er weer meer en meer oorlogsfilms gemaakt worden en dan niet realistische versies, eer der weer propagandistisch van aard. Je krijgt het gevoel alsof het een warming-up betreft. Er zijn wel enige uitzonderingen op. Ik heb weinig films gezien waarin het fascisme als een zo beklemmend en wreed iets wordt neergezet als in ..Una Giomata Particolare" (Nederlandse titel „Een bijzondere dag" met Sophia Loren en Marcello Mastroianni red). Met Herfstsonate en de Klompenboom mogelijk de beste films die ik het vorig jaar heb gezien." In 1950 geboren in het Caraïbisch gebied, emigreerde deze zwarte zan geres op jonge leeftijd naar Enge land. Daar verscheen in 1972 haar eerste elpee, de daarop volgende ja ren volgden nog vier albums, die door de internationale muziekpers enthou siast ontvangen werden. Pas met haar laatste twee platen. „Show some emotion" en „To the limit", verwierf zij bekendheid bij het grote publiek. De muzikale invloeden, die Joan Ar matrading heeft ondergaan van haar geboorteland (reggae, blues) en van haar tweede vaderland (de Engelse popmuziek) heeft zij verwerkt tot iets geheel nieuws. Uit dit muzikale huwe lijk ontstond een eigen stijl, die nog geaccentueerd werd door haar bijzon dere vocale kwaliteiten. Ze bezit een stem waarmee veel kleur en subtili teit aan haar (grotendeels) eigen com posities gegeven kan worden. Al met al resulteert dit in popmuziek, die tot de limit stijgt en daarvan was met volle teugen te genieten. Een groot aandeel hierin had haar band. die op de toetsenman Red Young na geheel opnieuw was samen gesteld sinds haar laatste bezoek aan Amsterdam. Samen met bassist Bill Beaudine. saxofonist Lawn Price, Art Rodriguez op drums en leadgitarist Rickey Hirsch werd er op een con stant hoog niveau gemusiceerd. De nummers werden met grote souplesse gespeeld, rijk versierd zonder overda dig te worden. En dat gold voor het hele concert: een minimum aan show (de belichting werd functioneel aan gepast aan de sfeer van ieder num mer) en een maximum aan muziek. Perfectie Je zou bijna spreken van in toom gehouden perfectie. Die werd echter onderbroken door de persoonlijkheid van Joan Armatrading zelf, die zon der sterallures, maar met veel humor en directe reacties op de zaal zichzelf kon relativeren. Van alle elpees, op „Whatever's for us" na. werden drie a vier nummers gespeeld. „Down to zero" opende de reeks en bij het der de nummer „Cool blue stole my heart" stopte ze na de eerste tonen. „Listen. I can't remember the words, so buy the record tomorrow" riep ze om weldra opnieuw te beginnen en de zaal in dubio latend of het een grap was of niet. „Opportunity" en „Mama Mercy" kregen een stevige uitvoering, die de den denken aan het stompende pia- nogeweld van Doctor John of Leon Russel. „Steppin Out" werd zonder band in een nieuwe versie gebracht, die zeker zo goed was wegens haar voortreffelijke gitaarspel. „Show some emotion", enz. alles werd met verve en vaart gebracht met tot slot Joan Armatrading de ken de o ng v Het gevolg was dat het bestuur JS december van het vorig jaar Z< «a Kraus uit eigener beweging uil functie kon zetten en de zakeli der Henk Blaauwbroek tot algei directeur benoemde. De belan ste reden was dat Kraus, ond Jgg zijn toezegging en medewerking geschikt werd geacht het beleid t ve uit te voeren. Het gezelschaj ngei Kraus echter als artistiek leide jicil houden. Hij is een kundig regi con en al sinds 1971 bij de Noorder C pagnie betrokken," aldus Ad No ml vertegenwoordiger van de j onj schapsraad. Ultimatum "I" Bk i Met de KONW werden pogingei TS{e( dernomen oplossingen te vinden S(Q' gezelschap eist van nieuwe stal ajj( waarin de democratische werk z( wordt gewaarborgd; de benoe: van Blaauwbroek tot zakelijk 1 en de Verlenging van het contrac Kraus met een jaar. Het bestuu ,er ingaan op de eerste twee eisen ma verlenging van het contract jra Kraus werd niet toegezegd. Hij mi nog tot 1 september 1979 aanbli :ve dan loopt zijn contract af. Ond Lg, een nieuwe bemiddelingspoging 'Tiie Hans Boswinkel, voorzitter van hoofdbestuur van de KONW 1 wi het bestuur bij zijn besluit. Tot i _e, lijk 9 februari mag het gezelsi *ol binnen de door het bestuur vastgi de marges voorstellen doen waan hl de Noorder Compagnie weer op k i termijn normaal kan functioner t Dit is een ultimatum waaraan gezelschap niet wil voldoen. On£j| id de gebruikelijke toegift „Back to the night." De teksten van Joan Armatrading hebben stuk voor stuk betrekking op haar ervaringen met relaties, die zij dan wel de ónder aanknoopt en ver breekt en de gevoelens van verdriet en blijdschap, die daar uit voort vloeien. Dat geeft een heel eigen kleur aan alle songs, hoewel dat ook een zekere mate van herhaling met zich mee kan brengen. Concluderend: er was sprake van een uitstekend concert waarin vooral de leadgitarist en de pianist uitblonken en natuurlijk Joan Armatrading zelf. Een show met „much emotion!" continuïteit te waarborgen en hel leidplan 1979-1983 uit te kunnen ren. heeft men nu een artistieke ingesteld. gi' rlo Qk HILVERSUM (ANP) De progf4; ma-commissaris radio van de 1 ,d' Tom Nieuwenhuijzen, bekijkt dee" gelijkheid om het tijdstip var l's radiozendtijd voor de politieke paeT en aanmerkelijk te vervroegen. I ra nieuwe zendtijdindeling, die i april met de zenderkleuring kracht wordt, had de NOS de pol,n ke partijen om 18.50 uur ingede m tegen 18.20 uur in de oude situi Tegen deze verschuiving van de zi2 tijd hebben een aantal politieke i in tijen bezwaar gemaakt. Nieuwer' zen denkt er nu aan ze naar de dag te verplaatsen tussen 13. 14.00 uur. ROTTERDAM Als onderdeel van een reeds tien jaar gevoerde poli tiek inzake cultureel vlagvertoon voor de gemeente Rotterdam ver trekt het Rotterdams Philharmo- nisch orkest 15 februari naar het Ver re Oosten voor het geven van tien concerten in Hong Kong en negen concerten in Japan. Het laatste con cert in dit tournee op 15 maart te Tokio is tevens het laatste concert dat Edo de Waard als vaste dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zal leiden. Op het negen jaar oude festival van Hong Kong is het Rotterdams ensem ble het eerste Nederlandse orkest dat optreedt. Edo de Waard (zes maal) David Zinman (vier maal) dirigeren tien verschillende programma's Edo de Waard leidde in 1973 het Londens Philharmonisch Orkest in Hong Kong. de uitnodiging aan de Rotter dammers is aan de scheidende De Waard te danken. Hoewel het in de bedoeling lag een Mahler-Mozart cy clus te presenteren bleek dat om meer dan een reden (onder andere de orkestbezetting) niet mogelijk. Op het programma staan onder andere Mahlers vierde Symfonie Das Kna- ben Wunderhorn. Mozart's sympho- nien nummer 40. 41. de Symphonia concertante KV 364 en de Ouverture le Nozze di Figaro, verder composi ties van Sweelinck, Ketting. Schu bert. Mendelsohn, Stravinsky en Bach. Solistische medewerking verlenen onder andere de sopraan Felicity Als de Joden het heft in handen hadden gehouden, zou het nooit zo ver zijn gekomen. Dit zegt een oudwerknemer van de door de fa milie Spanjaard geleidde textiel fabriek in Bome. die in 1961 in andere handen overging en twaalf Jaar later werd gesloten. Verleden tijd was toen een dynastie, waar van aan het hoofd 29 jaar lang een merkwaardige telg had gestaan hard en gevoelig tegelijk. Van hem en zijn stoomspinnerijen en weve rijen was heel Borne afhankelijk Dat liet Jacob Spanjaard bij tij den heel goed merken. Gevreesd en door slaafse eerbiedigheid om ringt werd hij „de god van Borne" genoemd. Over deze man. zijn fabriek, de werkers en zijn familieleden gaat een documentaire van Leo Akker mans. die de KRO vanavond uit zendt. Veel elementen in deze film zou je universeel kunnen noemen Heel wat vooroorlogse kijkers zul len een patroon hebben gehad die als druppels water leek op Jacob Spanjaard. Zo'n baas kon „dood vallen" over een cent loonsverho ging. maar een paar tellen later opdracht geven om naar een fami lie in zorgen een mand voedsel oi een zak huisbrand te sturen Werkgevers a la 8panjaard heb ben ook in tal van plaatsen de eerste sociale voorzieningen gere- door Ton Hydra aliseerd. Een badhuis bij voor beeld. een muziekvereniging of een voetbalclub met alles wat daarvoor destijds nodig werd ge acht. Maar diezelfde bazen gaven hun boekhouder opdracht een ar beider die wegens ziekte of een andere reden eerder naar huis was gegaan, over de niet gewerkte uren geen loon uit te betalen. Zelf ben ik daarvan getuige ge weest in het begin van de oorlog. En ik vraag mij af of de mentali teit helemaal verdwenen is. De oudste generatie kijkers uit „de arbeidende stand" zal de eigen jeugdervaringen herkennen in de herinneringen die door de camera worden opgehaald Dat geeft de film haar bijzondere waarde, want de historie van de Bornse textiel fabriek loopt parallel met de alge mene sociale geschiedenis. Zo kwam het aan het begin van deze eeuw overal nog voor dat men haast niet durfde praten over vakbondsactiviteiten. Zeker niet wanneer de baas in de buurt was. Ook meneer Jacob had een broer tje dood aan dat „revolutionaire gedoe". In 1903 stuurde hij 600 man de laan uit omdat deze arbei ders volgens hem „een slechte mentaliteit" hadden. Spanjaard wilde best een muziekvereniging oprichten en speelde zelf graag mee, maar zijn personeel moest geen grote kop krijgen. Wanneer iemand op straat niet eerbiedig het hoofd ontblootte, riep meneer Jacob de snoodaard terug en vroeg hem wat hij zich wel ver beeldde. 45 Jaar na zijn dood komt zijn dochter Nellie Mulder-Spanjaard door het praten over haar vader en diens karakter nog in verlegen heid. Het interview behoort tot de meest onthullende passages van de film. Zij bekent dat in haar jeugd nooit het verschil is opge vallen tussen het welvarende le ven binnen de riante familieresi dentie en in de gezinnen van de arbeiders. „Binnen kon alles", zegt zij. „Dat vond je heel gewoon, we waren eenmaal in rijkdom ge boren." Na jaren weer eens teruggekeerd in het ouderlijk huis dat nu de Volkshogeschool en een vormings centrum herbergt, zegt mevrouw Mulder „Ik zei nu pas hoe bevoor recht ik was." Moeilijk heeft zij het met Akkermans' vraag waar- onf haar vader zich in 1923 niet verzette tegen de fabrikantenvere niging die sluiting had bevolen van alle Twentse en Gelderse tex tielbedrijven. Het ging Jacob Spanjaard aan het hart, 's nachts huilde hij om het leed dat 11.000 arbeiders en hun gezinnen werd aangedaan. Hij meende desondanks één lijn te moeten trekken met de andere fabrikanten voor wie wegens over- produktie die sluiting zeer wel kom was. „Hij heeft inderdaad een aantal zaken niet weten te door breken," geeft dochter Nellie toe. Mensen voor wie „de god van Bor ne" nog steeds een realiteit is, winden geen doekjes om hun her inneringen. Het beeld dat zij met elkaar van meneer Jacob vormen, is bepaald niet van suikergoed. „Chefs en bazen waren als de dood voor hem." Hij zette hen ten aan- hore van iedereen op hun num mer. Voor het eerste fluitsignaal stond Spanjaard al in de fabriek om hoogst persoonlijk te controle ren of zijn personeel wel op tijd verscheen. Kwam je één minuut te laat dan was je loontje (voorloper van de prikklok) verdwenen en moest je wel de straf gaan incasse ren voor deze „dagdieverij" Ondanks de scherpe oordelen komt niemand tot een veroorde ling. En van een anti-joodse stem ming is in Akkerman's informatie^ ve film totaal geen sprake Het tegendeel is het geval, dat blijkt ook uit het begin van dit stukje. Lott (Mahler), de cellist Mischa M a ky (Haydn en Tsjaikowsky). de vio Shlomo Mintz (Tsjaikowsky en Pa nini). en de pianist Youri Ego (Beethoven en Tsjaikowsky). Ook listen uit eigen gelederen treden onder andere in Mozarts concert fluit en harp. Concertmeester ques Holtman zal in Hong Kong vLe conservatoriumleerlingen een lez houden over zijn beroep. Aansluitend aan dit optreden Hong Kong dirigeert Edo de Wa r het Rotterdams Philharmosch t kest in zeven verschillende plaat j in Japan, het laatste concert zal vi den uitgezonden door de Japanse In Nederland zal Tros-radio een tal concerten uitzenden Grammofoonplaten Gisteren heeft de directeur van Rotterdams Philharmonisch Orl drs. J. van Oosterlee. opnieuw driejarig contract met Phonogi getekend. In de-komende periode len, zoals bekend werd gemaakt d de vice-president van Phonogram heer Ernst van der Vossen, on leiding van David Zinman opnam gemaakt worden van Tsjaikow: (het Sneeuwmeisje) Resphighi <Fn tane di Roma), Janacek (Taras Bu en Sinfonietta); wat betreft Frai balletmuziek zal aandacht wor< geschonken aan het thema Pellas als getoonzet door Debussy Sch berg. Sybelius en Fauré Afscheid Op de concerten van donderdag vrijdag aanstaande neemt Edo Waard afscheid van het Rotterdafl publiek. Hij leidde het Rotterda Philharmonisch Orkest vanaf s tember 1966 (hij was toen 26 jaar) in twaalf jaar tijd gaf hij 431 cork ten. De Waard heeft het orkest een grote en internationale hooi geleid en zijn delinitieve vertrek na San Francisco betekent de afsluit! van een grootse periode in het staan van het Rotterdamse f semble.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1979 | | pagina 4