Boosheid over Folia-artikel
Oostduitse kerken
zoeken eenheid
Uit brieven van lezers
Van W. Speelman
zullen we nog
wel meer horen!
Puebla-1979 spreekt over armen
i'
Trouw
Conferenties
Conferentie;
VANDAAt
VOORBUGANGE E
WOENSDAG 7 FEBRUARI 1979
KERK
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Vijf van de tien leden van de Amsterdamse
benoemingscommissie vacature-Strijd hebben zich in een
openbare verklaring gedistantieerd van de informatie, die uit
deze commissie is uitgelekt naar het universiteitsblad Folia
Civltatis.
Hierdoor werd. aldus de verklaring
van de helft van de commissie, ..ver
trouwelijke informatie misbruikt, het
beleid van de benoemingscommissie
niet in het juiste daglicht gesteld en
de naam van professor Hasselaar op
onverantwoorde wijze in de open
baarheid gebracht."
De benoemingscommissie bestaat uit
vier hoogleraren, twee wetenschappe
lijke medewerkers en vier studenten
van de theologische faculteit van de
universiteit van Amsterdam. De ver
klaring is gedaan door de vier hoogle
raars iE. J. Beker. J. P. Boenderma
ker. K. A. Deurloo en J. A Ooster-
baan> en de wetenschappelijk mede
werker drs. F. H. Breukelman.
Zij dringen er bij dr G. H. ter Scheg-
get en dr. N. T. Bakker op aan. zich
eveneens van het Folia-berlcht te dis
tantiëren. Zijn nemen in hun verkla
ring nadrukkelijk afstand van de
door Ter Schegget en Bakker gedane
..ondoordachte stappen, die het be
leid van de benoemingscommissie
doorkruisen". Zij roepen ook de fa
culteitsraad op. zich in een openbare
vergadering van deze gang van zaken
te distantiëren. De faculteitsraad
komt vrijdag 16 februari weer bijeen.
Niet verantwoordelijk
Dr. Ter Schegget zei ons gistermid
dag desgevraagd, zich niet van de
publlkatie in Folia te kunnen distan
tiëren. omdat hij daar geen enkele
verantwoordelijkheid voor draagt.
„De naam van Hasselaar ls niet door
Bakker of mij naar bulten gebracht.
Wij hebben ons strikt aan de geheim
houding gehouden. Het lek moet bij
de faculteit zelf zitten."
Overigens zei dr. Ter Schegget blij te
zijn met de verklaring van de helft
van de benoemingscommissie. „Dit is
namelijk juist de helft, die door
schending van afspraken de crisis
heeft veroorzaakt. Ik ben blij. dat zij
hun namen nu zelf openbaar hebben
gemaakt. Afspraak was, dat er geen
enkele verandering gemaakt zou wor
den in de publiek gemaakte voor
dracht van de Amsterdamse benoe
mingscommissie. De reden, dat Bak
ker en ik ons vorige week hebben
teruggetrokken, was. dat de benoe
mingscommissie toen Hasselaar al
als derde naam aan de voordracht
had toegevoegd, weliswaar onder
pressie."
Wat vindt dr. Ter Schegget van de
gedachte, dat prof. Hasselaar zou
kunnen dienen als een neutralisator
van de gerezen spanningen en als
wegbereider voor een nieuwe kandi
datuur van Ter Schegget over twee
en een half Jaar. als prof. Hasselaar 65
ls?
„Dat was een lichtvaardige belofte.
Want over twee en een half Jaar zou er
weer een andere benoemingscommis
sie met andere mensen zijn. Ik zou me
dan al die tijd beschikbaar hebben
moeten houden. Van de integriteit
van het plan was ik overigens wel
overtuigd en Hasselaar beschouw ik
ook als volkomen integer, maar dit
plan zou toch niets hebben opgelost.
Men zou in de kerk alleen van een
acute kwestie een slepende kwestie
hebben gemaakt. Het ene gat zou met
het andere gestopt worden, maar de
inzet van de strijd zou toch dezelfde
zijn gebleven."
Van een onzer redacteuren
BERLIJN Vertegenwoordi
gers van de acht regionale
protestantse „landskerken"
in Oost-Duitsland hebben een
plan opgestsld om de huidige
..bond van evangelische ker
ken'' om te zetten in een „ver
enigde evangelische kerk" in
de DDR
Drie Oostduitse landskerken zijn lu
thers (Mecklenburg. Saksen en Thü-
ringen). Vijf zijn geünieerd, dat wil
zeggen verenigd luthers en calvinis
tisch (Anhalt. Berlijn-Brandenburg.
Gorlitz, Greifswald en provincie-Sak
sen. allen op het gebied van het voor
malige Pruisen. De acht werken sa
men in een tamelijk losse bond
Nadat theologische gesprekken een
nauwere samenwerking al geruime
tijd hadden voorbereid, is men eind
januari een grote stap verder geko
men tijdens een vierdaags overleg
dat achter gesloten deuren in Eise
nach heeft plaatsgevonden.
De juridische zelfstandigheid en d£
confessionele bepaaldheid van dt
acht landskerken zal door de fusit
niet worden aangetast. Maar wel zal
de verenigde kerk allerlei taken over
nemen. die nu nog door de landsker
ken apart behartigd worden. Naar
buiten zal men als één kerk optreden.
De verandering dient ..de eensgezind
heid van het getuigenis, de geloof
waardigheid van de dienst en door
zichtigheid van de kerkelijke structu
ren in de samenleving van de DDR",
zo werd na afloop van het beraad in
Eisenach meegedeeld. Het plan
brengt een vereenvoudiging en een
besparing in mankracht en geld.
gering zwaar op de maag vallen, maar
tegelijk wordt erbij gezegd, dat de
relaties met de Westduitse kerken zo
ontwikkeld moeten worden. ..dat zij
het getuigenis van het evangelie in de
verschillende maatschappelijke stel
sels dienen."
Wanneer de landskerken de aanbeve
lingen van Eisenach goedkeuren, kan
in het najaar van 1981 de eerste syno
de van de verenigde kerk worden
gehouden, die dan grotere bevoegd
heden zal hebben dan de synode van
de huidige kerkenbond Deze synode
kiest dan een deel van de gezamenlij
ke kerkleiding. In deze kerkleiding
zullen namelijk naast gekozen syno
deleden ook rechtstreekse vertegen
woordigers van de regionale kerklei
dingen komen. Dit is bedacht om het
ontstaan van een centralistische su-
perkerk tegen te gaan
De samenwerkingsverbanden van de
lutherse kerken en van de geünieerde
kerken zullen dan worden opgeheven.
Als dit plan verwerkelijkt zal kunnen
worden, betekent dat. dat wat de
landskerken in West-Duitsland nog
nooit gelukt is. in Oost-Duitsland
zonder veei tam tam een feit wordt:
de vorming van een verenigde kerk.
die niet meer het karakter van een
kerkenbond heeft, maar zelf kerk is in
de volle zin van het woord, terwijl
toch de juridische en theologische
zelfstandigheid van de landskerken
gehandhaafd blijven.
Zwijgen
Gemeenschap
In Eisenach is overeengekomen, dat
de toekomstige verenigde kerk „ver
plicht zal zijn tot bijzondere gemeen
schap met de evangelische christe
nen en kerken in de Bondsrepubliek
Duitsland" Dit zal de Oostduitse re-
Opmerkelijk is. dat de Oostduitse
kranten, radio en tv zwijgen. Daaruit
zou kunnen worden afgeleid, dat het
plan van Eisenach de communisten
in verlegenheid heeft gebracht. Een
organisatorische versterking van de
kerk in de DDR zal de partij ongele
gen komen.
Volgens het secretariaat van de bond
van evangelische kerken behoren mo
menteel circa acht miljoen (van de 17
miljoen) Oostduitsers tot deze ker
ken. De acht landskerken hebben
7.000 gemeenten met 4.300 predi
kanten.
Verder zijn er in de DDR 1.280.000
rooms-katholieken, voor wie 1400
priesters en 2700 religieuzen beschik
baar zijn. De kleinere kerken, zoals de
methodisten, baptisten, oud-luthera-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dcrdts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammingi
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
PoMöus 859
1000 AW Amsterdam
tel 020-913456
teiei 13006
Poslg-ro 66 00 00
Bank Ned Cred.etbanii
Raken,ngnt 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotlerdam
iel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115508 (redactie)
tel 1 15700(i*i
i)
REGO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
tel 070-469445
Parkstraat 22
Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERIANO
(uitsluitend admmistralie)
Postbus 3
8000 AA Zwo"e
lel 05200-17030
Melkmarkt 56
Zwpae
Abonnementsprijzen
Pw maand I 1590
r» «iwanaai I «7 70
P*r ka* taar 95 40
Advedenaereneven op aanvraag
Uk adressen boven»
Opgave tam.i«ber^hten 9-19 30 van
maandag t m if dag Op zondag van 10-
20 uur tetel 020-913456
020-936868 of scfvftefc|k aan Mw-Adv
aidei'ng postbus 433
tOOO AK AMSTERDAM
Adreswiz^ogen mts'mtend scT*ittefc|k
aan onze Amsterdamse adressen
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen oi reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
AW Amsterdam B<| publlkatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Rectificatie
Door een vergissing bij de opmaak
verdwaalde in onze krant van 6 febr.
een bericht over een bezoek van Da
vid du Plessis aan Nederland in de
rubriek „Uit brieven van lezers". Bo
vendien kreeg het de ondertekening
„R. van Ommen-de Vries te Amster
dam". In werkelijkheid was me
vrouw Van Ommen de schrijfster
van de brief „Tophit-terreur 2" op
dezelfde pagina. Red.
Ethiopië
In Trouw van 18 januari 1979 lezen
wij dat de christenen in Ethiopië ver
volgd worden; zij worden uit hun
werk gesloten, krijgen hersenspoelin
gen en hebben dan ten slotte vijftien
dagen de tijd om hun geloof af te
zweren, zo niet dan worden zij ter
dood veroordeeld. In veel communis
tische landen is dit het geval. Een
zakenman in Rotterdam heeft in
Ethiopië een groente-oogst gekocht
teen paar miljoen ton) en brengt dit in
Nederland op de markt. Zou het niet
beter zijn wanneer wij geen groente
of fruit kochten uit Ethiopië? Er
kleeft christenbloed aan' Laten wij
opletten wat wij eten.
werkelijk kiezen voor de armen, dan
zal zij zich moeten bezig houden met Andijk
óók de politieke situatie ter plaatse.
De paus kan dus niet bedoelen dat de
kerjc buiten de politiek moet blijven.
Iets anders is. hoe de kerk zich met de
politiek bezig moet houden. Daarbij
is wel belangrijk, dat wij in het wes
ten pas over de politieke situatie in
Latijns-Amerika kunnen oordelen als
wij daarover erg goed zijn ingelicht of
nog beter er zelf voor lange tijd ge
weest zijn. Er wordt door velen hier
mijns inziens te gemakkelijk een oor
deel gegeven. De kerk daar zal hope
lijk meer en meer haar eigen verant
woordelijkheid leren kennen. De
paus heeft daar een nieuw élan aan
willen geven.
Rotterdam
pater C. J. A. Wessels O. F. M.
geen schuld te gevoelen. Over wat we
nu weten wèl. We kunnen geen doden
meer herdenken, zonder dat deze ver
geten groep ons geweten aanklaagt.
Amstelveen R. Masselman-Hartong
Olie-embargo
Het spreekwoord „Wat gij niet wilt
dat u geschiedt, gun dat ook een
ander niet" is bij mensen, die een olie
boycot tegen Zuid-Afrika propageren
zeker onbekend. Ik geloof niet. dat
het Nederlandse volk erom zit te
springen dat een broedervolk wordt
uitgemoord.
Deze figuur staat op omslag en titelblad van „Segmenten"
door A. J. Klei
Van W. Speelman, die verbonden is aan de theologische
faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam, wist ik tot
dusver alleen, dat hij gereformeerde vrouwenverenigingen
langs trekt met de boodschap, dat de dames zich het „hok
ken'' van hun kinderen niet al te zeer behoeven aan te
trekken.
In Oost-Berlijn wordt druk gewerkt aan de restauratie van de Domkerk, die
in 1944 bij een bombardement zwaar werd beschadigd. Het werk dat in 1975
begon op basis van een overeenkomst tussen de staat en de bond van
evangelische kerken, moet in 1980 voltoooid zijn.
nen. gereformeerden, vrije evangeli-
schen en oud-katholieken, hebben sa
men 90.000 leden. Ruim de helft van
de bevolking van Oost-Duitsland is
dus lid van een kerk.
Deze even prijzenswaardige als tijd
rovende bezigheid heeft hem echter
niet verhinderd, naar me thans blijkt,
een wetenschappelijk opstel te ver
vaardigen met op één na tweehon
derd voetnoten.
Ik ontvang namelijk ter aankondi
ging een uitgave van de faculteit der
godgeleerdheid van de VU. die onder
de titel „Segmenten" een bundel
„studies op het gebied van de theolo
gie" behelst. Daarin staan bijdragen
van: M. E. Brinkman (over: de kerk en
het vraagstuk der pluriformiteit in de
theologie van W. Pannenberg). G. Ma-
nenschijn (over: goede argumenten
en integere mensen). J. A. Montsma
(over: zonde, verzoening, verlossing,
bijdrage tot de discussie over de
verzoening). A. W. Muschenga (over:
godsdienst: ideologie of ideologiekri
tiek?) en ten slotte dan de al genoem
de heer Speelman (over de democra
tische Kuyper).
Nu zal ik niet beweren dat al die
mensen op de heer Speelman na.
maar hebben opgeschreven wat hun
voor de kop kwam. hoewel het er
natuurlijk bedenkelijk uitziet als je
nog niet eens aan honderd voetnoten
toekomt. De heer Montsma doet een
dappere poging er iets van te maken
met zijn 108 voetnoten, maar hij ver
bleekt terstond in de omgeving van
het weelderig notenapparaat dat zijn
collega Speelman er tegenaan gooit.
Een kind kan begrijpen, dat die
Speelman er niet met de muts naar
gooit, geen praatjes verkoopt doch
degelijk vakwerk levert. We zullen
zonder twijfel nog wel meer horen
van deze noeste theoloog en we raden
de gereformeerde vrouwen aan, deze
man niet uit het oog te verliezen, ook
al zijn hun kinderen intussen mis
schien ai naar 't stadhuis geweest.
Nu ik me zo door de heer Speelman
heb laten meeslepen, kan ik niet nala
ten te berichten, tot welke conclusie
zijn studie heeft geleid. Ik begrijp van
hem dat een rechtgeaarde kuyperi-
aan eerder een bezwaarschrift naar
de synode stuurt dan met een span
doek de straat opgaat. Ik citeer:
j (je Bakker „Vergelijken we ten slotte de beide
Amstelveen
A. de Bruin
Paus en politiek
In Trouw van 30 januari citeert u uit
de toespraak van de paus. in Mexico.
Daarin gaat het over de onmogelijk
heid van menselijke ontplooiing en
de schending van menselijke waar
den op maatschappelijk en politiek
vlak. De paus zegt dan. dat wanneer
de mens zijn recht op politieke deel
name niet kan uitoefenen, deze men
selijke waarden nog meer geschon
den worden. In de kleine krant staat:
de paus zegt dat de kerk niet aan
politiek mag doen! Ook het ANP liet
zich in deze termen uit! Wil de kerk
England Spiel
Het ..England Spiel" was onze leef
tijdgenoten. die de tweede Wereld
oorlog hebben meegemaakt, in z n
algemeenheid wel bekend. Geboeid
bij de eerste aflevering, maar bij elke
volgende steeds meer geschokt,
kwam na afloop van deze documen
taire van de NCR V ons maar één
woord over de lippen „schande
schande Het heeft geen enkele zin
de beschuldigende vinger uit te strek
ken naar enig persoon; ook niet je af
te vragen waarom Prins Bernhard er
zich toe leende de heer Ubbink de
bronzen medaille op te spelden. Het
heeft wèl zin deze schande der natie
alsnog te elfder ure (uitwissen kan
nooit» voor zover mogelijk te herstel
len Dat betekent
le De Willemsorde voor de heer
Ubbink
ie Alsnog eerbewijs, of althans bewijs
van dankbaarheid, aan Mevrouw Ter-
windt en de heer Louwers en pos-
thuum aan de 54 trouwe Nederlan
ders. die hun leven lieten
Over wat we niet wisten, behoeven we
door Aldert Schipper
PUEBLA Het document Puebla
1979 (deze titel wordt thans in de
wandelgangen van de Latijs-Ameri-
kaanse bisschoppenconferentie CE-
LAM gebruikt) zal het in elk geval
hebben over de armen, de werklozen
en de aan de kant gedrukte mensen
in Latijns-Amerika. Dat wordt duide
lijk uit de woorden van de jezuïet
Renato Pablette, die meedoet aan de
conferentie namens de CLAR. de be
weging van religieuzen, die tachtig
percent van de evangelisatie in dit
werelddeel voor hun rekening neemt.
Volgens Pablette zal het document
geen gematigd papier worden, maar
hij durfde nog niet te voorspellen op
welke manier over de armen en ver
drukten gesproken zal worden. In La
tijns-Amerika zijn negentig miljoen
Leven uit de diepte, christelijke
meditatie in de stijl van Klemens
Tilmann, 26 februari - 3 maart, fran
ciscaans bezinningscentrum. Stou-
tenburg (tel 033-40851).
Charismatische retraite o.l v A.
Beijersbergen. 22-26 februari bij de
zusters van de Goddelijke Voorzie
nigheid. Boerhaavelaan 3. Deventer
(tel 05700-22063».
werklozen, die dagelijks geconfron
teerd worden met een reusachtige
welvaart in de handen van enkele
miljoenen met snel voortzoemende
Amerikaanse auto's en riante buiten
plaatsen met onvoorstelbare luxe.
Aartsbisschop Helder Camara van
Olinda en Recife in Brazilië heeft
reeds voorspeld dat na de CELAM
deze rijken in verzet zullen komen
tegen de richting die de kerk dan zal
inslaan.
Volgens Pablette. die betrokken is bij
het opstellen van het einddocument,
zal dit een antwoord geven op de
realiteit van Latijns-Amerika zonder
in extremisme tc- vervallen. Indien
dat niet zou gebeuren, zou de CELAM
een tragische gebeurtenis worden,
even tragisch als de werkelijkheid m
dit continent. Pablette voorspelde
dat het document zich met de poli
tiek in Latijns-Amerika zal bezighou
den in zoverre het zal pleiten voor
politieke medezeggenschap van alle
Latijns-Amerikanen, een onderwerp
waarover de talrijke militiare regerin
gen hier niet graag horen.
Het document zal ook gaan over de
vakbeweging, ook al zon pijnlijke
kwestie. Een pleidooi voor de revolu
tie zal het document vermoedelijk
niet omvatten. Wel een oproep tot
verbetering van de onmenselijke om
standigheden. Zoals de politieke
structuur nu is, is er volgens bisschop
Helder Camara alleen maar sprake
van verdere verslechtering. Volgens
hem is verbetering binnen het be-
EEN PERSPECTIEF
TEGEN DE MATHEID
Het is al weer de vorige week
zondagavond dat velen gekeki
zullen hebben naar die drukke
chaotische avond in De Brakke F,,
Grond in Amsterdam, uitgezont p
door de VPRO Het ging over dé
matheid van de jaren zeventig. 1
er? Ik heb het wat op me laten
inwerken voorzover er af en toe#°I
zinnige dingen gezegd werden. Ir" ?tu
denk. nee. ik weet wel zeker, dat ~L
we dit in een zelfde gezelschap v
zoveel verschillende mensen van „I tQ
christelijk geloof zouden besprei1
dat we er ook niet zouden uitkon )*>®rs
Ik denk dat 't hieraan ligt: kan je *s da(j
afstand van je zelf. van he eigen de 1
nemen dat je zo'n vraag 31 "e
beantwoorden kunt? Zijn wij mal eI?
Zijn wij uitgeblust, uitgepraat?!
moet ik constateren dat 't niet her®i na§
geval is. Wie de discussies volgt
vandaag aan de gang zijn in de F006
katholieke kerk over kerk en
en wie weet hoe heet dit hangij;
ook in de kerken der reformatie
niet gemakkelijk van matheid
spreken. Om even bij dit ondei
te blijven, wel zie ik een verschi
In de jaren zestig zagen we
allerwegen de actiegroepen onl
Sommigen vreesden zelfs dat de
in zo'n actiegroep zou opgaan,
niet gebeurd. Het actiegroepen»
heeft het moeilijk. Maar 't begint[
erop te lijken alsof de kerk 0>
langzamerhand gaat ontdekken
ze nooit zo'n actiegroep kan word SN I
maar wel een heel eigen opdracht ig
heeft ten opzichte van de --g,
samenleving. We zitten nog midd
in de bezinning daarover. Je zou i 'en
eens moeten lezen wat die vreemi
onderdelen van ons onderzoek, dan
constateren we een groot verschil in
Kuypers benadering van kerk en
maatschappij, ook al worden ze bei
den door hem een organisme ge
noemd. In de kerkleer functioneert
het begrip organisme zo. dat het een
grote vrijheid van handelen garan
deert tegenover de bestaande toe
stand. terwijl het in de maatschap
pijtheorie nu juist die vrijheid van
handelen inperkt. Met behulp van het
organismebegrip kan Kuyper zich
zeer kritisch opstellen tegenover het
instituut kerk; bij de maatschappij
staat voorop de eerbied voor de be
staande instituten, onder Gods lei
ding zo gegroeid uit de scheppings-
kiem. Weliswaar kent Kuyper in zijn
maatschappijtheorie ook een kritisch
organismebegrip, maar dat kritiseert
alleen de persoonlijke verhoudingen
binnen de structuren. Het rechtvaar
digt geenszins een zelfde krasse
nieuwbouw van de structuur als bij
de kerk."
Dat ik zo streng let op het weten
schappelijk gehalte van de bijdragen
in deze eerste „Segmenten" (er ko
men meer bundels, op ongezette tij
den). is omdat de faculteit der godge
leerdheid van de VU dit boek aan
biedt als een „kijkdoos": om te laten
zien wat de aan de VU bedreven theo
logie voorstelt. Het is dus alleszins
begrijpelijk, dat fte ons er niet met
een kwinkslag van af maken.
„Segmenten I". dat evenveel pagina's
telt als het opstel van W. Speelman
voetnoten (daar kan ik maar niet over
uit!) is verkrijgbaar voor twaalf gul
den op het bureau van de theologi
sche faculteit, kamer 14 A-14 van het
hoofdgebouw van de VU. De Boele
laan 1105, Amsterdam. Belangstel
lenden kunnen „Segmenten I" even
eens bestellen door het overmaken
van twaalf plus vier gulden porti op
bankrekening 40.77.95.103 van de
Amro-bank, Johan Huizingalaan.
Amsterdam, ten gunste van: adjunct
secretaris. Faculteit der Godgeleerd
heid. S. Salomon. Houders van een
postgirorekening kunnen het bedrag
van zestien gulden overmaken op de
postgirorekening 39.03.76 van de ge
noemde Amro-bank (ter bijschrijving
op rekening 40.77.95.103).
ballingschapsprofeet hij wordt i ren:
eens de tweede Jesaja genoemd) i
daarover zegt (Jesaja 40. met nanP^
de verzen 27-31). Er is een perspec K
dat matheid verdrijft. K-1
Beroepingswerk
K£
will
erin
ar gi
Bats:
irop
lebl
NED. HERV. KERK
Beroepen: door gen. synode tot
dingspred. (Toradjakerk) H. Gi mo
beek, laatst, pred. te Schelluinenjlige
nende te Lunteren.
Ka
Aangenomen: naar Garmerwolijkc
Thesinge (part-time) C. de Vries! va
tenburg te Den Boer; naar Moii Li
(toez) H. van der Post te Bergtme
bacht; naar Beusichem (Ver. VI di
Herv.) (part-time) H. I. Pronk-Kiphei
laatst, pred. te Edam.
ho(
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Duisburg-Rul§srie
(wijkgem. Westfalen, ged.
Duitsl.) P. J. Schotanus te ErmtBërd
oor
GEREF. KERKEN (VRIJG) idt
Beroepen: te Spakenburg-Noon fanl
Wendt te Gees; te Capelle a/d IJ it e
A. de Snoo te Mussel. ;es]
jW!
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen: te Yerseke J. A. Ham<
Wormerveer, die bedankte
Kampen.
Ds. P. A. Stapert
Op 68-jarige leeftijd is overleden
hervormde emeritus-predikant P.
Stapert te Zutphen. Hij heeft de I
vormde gemeenten te 's-Heerenbèr
Ruinen, Epe, Moordrecht en Zutpl
gediend. In 1975 ging hij met em w
taat. De crematie heeft reeds in sta
plaats gehad. i
ut
Wim Tobé
Op zondag 18 februari zal bisscl
Ernst van Breda Wim Tobé in
ten-Leur tot diaken wijden. De hi
Tobé (35 jaar en getrouwd) studet
de theologie in Tilburg en is sir
1971 pastoraal werker in Ettt n
Leur. Voor het bisdom Breda
deze vorm van diakenwijding eT
novum. Het is de bedoeling, dath
zijn werk in Etten-Leur gewo|J
voortzet.
Koptische paus |r
Patriarch Shenouda III van Alexi
drië, het hoofd van de koptische o a
hodoxe kerk van Egypte, komt v
daag in Genève aan voor een offici
driedaags bezoek aan de Wereldra
van Kerken. De „koptische pau
zoals hij wel genoemd wordt, sfa
aan het hoofd van zes miljoen chris
nen. een belangrijke minderheid
Egypte en de helft van alle christet
in het Midden-Oosten. Zijn kerk is
van de Wereldraad. Sinds kort t
ken de gereformeerde kerken in
dingsverband samen met de kerk
patriarch Shenouda.
Helder Camara
staande sociaal-economische
teem niet te verwachten.
Anti-fascisme-ronferentie
Bram van der Lek. Geert Jan v
Oenen, Judith Vega e.a„ versch
ningsvormen van fascisme/fascis
sche tendenzen nu in West-Europ
analyse en verzet. 23-25 februa
Woudschoten. Zeist. Inl. en oj
NCSV. tel. 03439-226.
Gemeente als gemeenschap, vo
kerkeraadsleden en andere pastori
medewerkers m.m.v. drs. W. H. Zuid
ma, zaterdag 24 februari 10.15-16
uur. Toerustingscentrum. Leusdt
(tel. 033-43244;.